1949.
évi XX. törvény
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA
A többpártrendszert, a parlamenti demokráciát és a
szociális piacgazdaságot megvalósító jogállamba való
békés politikai átmenet elősegítése érdekében az Országgyűlés
- hazánk új Alkotmányának elfogadásáig - Magyarország
Alkotmányának szövegét a következők szerint állapítja
meg:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. § Magyarország: köztársaság.
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.
(3) Senkinek a tevékenysége sem irányulhat a hatalom
erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg
kizárólagos birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben
törvényes úton mindenki jogosult és egyben köteles fellépni.
2/A. § (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban tagállamként
való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján
- az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket
(a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből
fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez
szükséges mértékig - egyes, Alkotmányból eredő hatásköreit
a többi tagállammal közösen gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás
megvalósulhat önállóan, az Európai Unió intézményei
útján is.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez
és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
3. § (1) A Magyar Köztársaságban a pártok az Alkotmány
és az alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása
mellett szabadon alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
(2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában
és kinyilvánításában.
(3) A pártok közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak.
Ennek megfelelően egyetlen párt sem irányíthat semmiféle
állami szervet. A pártok és a közhatalom szétválasztása
érdekében törvény határozza meg azokat a tisztségeket,
közhivatalokat, amelyeket párt tagja vagy tisztségviselője
nem tölthet be.
4. § A szakszervezetek és más érdekképviseletek védik
és képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok
és a vállalkozók érdekeit.
5. § A Magyar Köztársaság állama védi a nép szabadságát
és hatalmát, az ország függetlenségét és területi épségét,
valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.
6. § (1) A Magyar Köztársaság elutasítja a háborút,
mint a nemzetek közötti viták megoldásának eszközét,
és tartózkodik a más államok függetlensége vagy területi
épsége ellen irányuló erőszak alkalmazásától, illetőleg
az erőszakkal való fenyegetéstől.
(2) A Magyar Köztársaság együttműködésre törekszik a
világ valamennyi népével és országával.
(3) A Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain
kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal
való kapcsolatuk ápolását.
(4) A Magyar Köztársaság az európai népek szabadságának,
jólétének és biztonságának kiteljesedése érdekében közreműködik
az európai egység megteremtésében.
7. § (1) A Magyar Köztársaság jogrendszere elfogadja
a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait, biztosítja
továbbá a nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső
jog összhangját.
(2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre
vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető
jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
(3)
(4) Rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet
idején az alapvető jogok gyakorlása - az 54-56. §-ban,
az 57. § (2)-(4) bekezdésében, a 60. §-ban, a 66-69.
§-ban és a 70/E. §-ban megállapított alapvető jogok
kivételével - felfüggeszthető vagy korlátozható.
9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság,
amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú
és egyenlő védelemben részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny szabadságát.
10. § (1) A magyar állam tulajdona nemzeti vagyon.
(2) Az állam kizárólagos tulajdonának, valamint kizárólagos
gazdasági tevékenységének körét törvény határozza meg.
11. § Az állam tulajdonában álló vállalatok és gazdálkodó
szervezetek a törvényben meghatározott módon és felelősséggel
önállóan gazdálkodnak.
12. § (1) Az állam támogatja az önkéntes társuláson
alapuló szövetkezeteket, elismeri a szövetkezetek önállóságát.
(2) Az állam tiszteletben tartja az önkormányzatok tulajdonát.
13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz
való jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes,
feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.
14. § Az Alkotmány biztosítja az öröklés jogát.
15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.
16. § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az
ifjúság létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi
az ifjúság érdekeit.
17. § A Magyar Köztársaság a rászorulókról kiterjedt
szociális intézkedésekkel gondoskodik.
18. § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki
jogát az egészséges környezethez.
II. fejezet
Az Országgyűlés
19. § (1) A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi
és népképviseleti szerve az Országgyűlés.
(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;
c) meghatározza az ország társadalmi-gazdasági tervét;
d) megállapítja az államháztartás mérlegét, jóváhagyja
az állami költségvetést és annak végrehajtását;
e) dönt a Kormány programjáról;
f) megköti a Magyar Köztársaság külkapcsolatai szempontjából
kiemelkedő fontosságú nemzetközi szerződéseket;
g) dönt a hadiállapot kinyilvánításáról és a békekötés
kérdéséről;
h) hadiállapot vagy idegen hatalom fegyveres támadásának
közvetlen veszélye (háborús veszély) esetén kihirdeti
a rendkívüli állapotot, és Honvédelmi Tanácsot hoz létre;
i) az alkotmányos rend megdöntésére vagy a hatalom kizárólagos
megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá
az élet- és vagyonbiztonságot tömeges méretekben veszélyeztető,
fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos
cselekmények, elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség
esetén (a továbbiakban együtt: szükséghelyzet) szükségállapotot
hirdet ki;
j) az Alkotmányban meghatározott esetek kivételével
dönt a fegyveres erők országon belüli vagy külföldi
alkalmazásáról, külföldi fegyveres erők magyarországi,
vagy az ország területéről kiinduló alkalmazásáról,
a fegyveres erők békefenntartásban való részvételéről,
külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius
tevékenységéről, valamint a fegyveres erők külföldi,
illetve a külföldi fegyveres erők magyarországi állomásozásáról;
k) megválasztja a Köztársaság elnökét, a miniszterelnököt,
az Alkotmánybíróság tagjait, az országgyűlési biztosokat,
az Állami Számvevőszék elnökét és alelnökeit, a Legfelsőbb
Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;
l) a Kormánynak - az Alkotmánybíróság véleményének kikérése
után előterjesztett - javaslatára feloszlatja azt a
helyi képviselőtestületet, amelynek működése az Alkotmánnyal
ellentétes; dönt a megyék területéről, nevéről, székhelyéről,
a megyei jogú várossá nyilvánításról és a fővárosi kerületek
kialakításáról;
m) közkegyelmet gyakorol.
(4) A (3) bekezdés g), h) és i) pontjában meghatározott
döntéshez az országgyűlési képviselők kétharmadának
a szavazata szükséges.
(5)
(6) A (3) bekezdés j) pontja szerinti döntéshez a jelen
lévő országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges.
19/A. § (1) Ha az Országgyűlés e döntések meghozatalában
akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a
hadiállapot kinyilvánítására, a rendkívüli állapot kihirdetésére
és a Honvédelmi Tanács létrehozására, továbbá a szükségállapot
kihirdetésére.
(2) Az Országgyűlés e döntések meghozatalában akkor
van akadályoztatva, ha nem ülésezik, és összehívása
az idő rövidsége, továbbá a hadiállapotot, a rendkívüli
állapotot vagy a szükségállapotot kiváltó események
miatt elháríthatatlan akadályba ütközik.
(3) Az akadályoztatás tényét, továbbá a hadiállapot
kinyilvánításának, a rendkívüli állapot vagy a szükségállapot
kihirdetésének indokoltságát az Országgyűlés elnöke,
az Alkotmánybíróság elnöke és a miniszterelnök együttesen
állapítja meg.
(4) Az Országgyűlés a hadiállapot, a rendkívüli állapot
vagy a szükségállapot kihirdetésének az indokoltságát
az akadályoztatásának megszűnése utáni első ülésén felülvizsgálja,
és dönt az alkalmazott intézkedések jogszerűségéről.
E döntéshez az országgyűlési képviselők kétharmadának
a szavazata szükséges.
19/B. § (1) Rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács
dönt
a) a fegyveres erők országon belüli vagy külföldi alkalmazásáról,
a fegyveres erők békefenntartásban való részvételéről,
külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius
tevékenységéről, valamint külföldi állomásozásáról,
b) a külföldi fegyveres erők magyarországi vagy az ország
területéről kiinduló alkalmazásáról, illetve magyarországi
állomásozásáról,
c) a külön törvényben meghatározott rendkívüli intézkedések
bevezetéséről.
(2) A Honvédelmi Tanács elnöke a köztársasági elnök,
tagjai: az Országgyűlés elnöke, az Országgyűlésben képviselettel
rendelkező pártok képviselőcsoportjainak vezetői, a
miniszterelnök, a miniszterek és tanácskozási joggal
a Honvéd Vezérkar főnöke.
(3) A Honvédelmi Tanács gyakorolja:
a) az Országgyűlés által rá átruházott jogokat,
b) a köztársasági elnök jogait,
c) a Kormány jogait.
(4) A Honvédelmi Tanács rendeletet alkothat, ebben egyes
törvények alkalmazását felfüggesztheti, illetőleg törvényi
rendelkezésektől eltérhet, továbbá egyéb különleges
intézkedéseket hozhat, az Alkotmány alkalmazását azonban
nem függesztheti fel.
(5) A Honvédelmi Tanács rendelete a rendkívüli állapot
megszűnésével hatályát veszti, kivéve ha az Országgyűlés
a rendelet hatályát meghosszabbítja.
(6) Az Alkotmánybíróság működése rendkívüli állapot
idején sem korlátozható.
19/C. § (1) A szükségállapot kihirdetésekor az Országgyűlés
akadályoztatása esetén a köztársasági elnök dönt a fegyveres
erők 40/B. § (2) bekezdése szerinti felhasználásáról.
(2) A szükségállapot idején a külön törvényben megállapított
rendkívüli intézkedéseket rendeleti úton a köztársasági
elnök vezeti be.
(3) A köztársasági elnök a bevezetett rendkívüli intézkedésekről
haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés elnökét.
A szükségállapot idején az Országgyűlés - akadályoztatása
estén az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága - folyamatosan
ülésezik. Az Országgyűlés, illetőleg az Országgyűlés
Honvédelmi Bizottsága a köztársasági elnök által bevezetett
rendkívüli intézkedések alkalmazását felfüggesztheti.
(4) A rendeleti úton bevezetett rendkívüli intézkedések
harminc napig maradnak hatályban, kivéve ha hatályukat
az Országgyűlés - akadályoztatása esetén az Országgyűlés
Honvédelmi Bizottsága - meghosszabbítja.
(5) A szükségállapotra egyébként a rendkívüli állapotra
vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
19/D. § A rendkívüli állapot és a szükségállapot idején
alkalmazandó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
19/E. § (1) Külső fegyveres csoportoknak Magyarország
területére történő váratlan betörése esetén a támadás
elhárítására, illetőleg az ország területének a honi
és szövetséges légvédelmi és repülő készültségi erőkkel
való oltalmazására, az alkotmányos rend, az élet- és
vagyonbiztonság, a közrend és a közbiztonság védelme
érdekében a Kormány a köztársasági elnök által jóváhagyott
védelmi terv szerint - a támadással arányos és erre
felkészített erőkkel - a szükségállapot vagy a rendkívüli
állapot kihirdetésére vonatkozó döntésig azonnal intézkedni
köteles.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján megtett intézkedéséről
haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlést, a köztársasági
elnököt a további intézkedések megtétele érdekében.
(3) A Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
20. § (1) Az országgyűlési képviselők általános választását
- az Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása miatti
választás kivételével - az előző Országgyűlés megválasztását
követő negyedik év április vagy május hónapjában kell
megtartani.
(2) Az országgyűlési képviselők tevékenységüket a köz
érdekében végzik.
(3) Az országgyűlési képviselőt - az országgyűlési képviselők
jogállásáról szóló törvényben szabályozottak szerint
- mentelmi jog illeti meg.
(4) Az országgyűlési képviselőt a függetlenségét biztosító
tiszteletdíj, továbbá meghatározott kedvezmények és
költségeinek fedezésére költségtérítés illetik meg.
A tiszteletdíj és a költségtérítés összegéről, valamint
a kedvezmények köréről szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(5) A képviselő nem lehet köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság
tagja, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa,
az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője,
bíró, ügyész, államigazgatási szerv dolgozója - a Kormány
tagja és a politikai államtitkár kivételével -, továbbá
a fegyveres erők, a rendőrség és a rendészeti szervek
hivatásos állományú tagja. Törvény az összeférhetetlenség
egyéb eseteit is megállapíthatja.
(6) Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
20/A. § (1) Az országgyűlési képviselő megbízatása megszűnik:
a) az Országgyűlés működésének befejezésével,
b) a képviselő halálával,
c) az összeférhetetlenség kimondásával,
d) lemondással,
e) a választójog elvesztésével.
(2) Az összeférhetetlenség kimondásáról az Országgyűlés
a jelenlévő képviselők kétharmadának szavazatával határoz.
(3) A képviselő az Országgyűléshez intézett nyilatkozatával
lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez
az Országgyűlés elfogadó nyilatkozata nem szükséges.
21. § (1) Az Országgyűlés elnököt, alelnököket és jegyzőket
választ tagjai sorából.
(2) Az Országgyűlés állandó bizottságokat alakít tagjaiból,
és bármely kérdés megvizsgálására bizottságot küldhet
ki.
(3) Az országgyűlési bizottságok által kért adatokat
mindenki köteles a rendelkezésükre bocsátani, illetőleg
köteles előttük vallomást tenni.
22. § (1) Az Országgyűlés évenként két rendes ülésszakot
tart: minden év február elsejétől június tizenötödikéig,
illetve szeptember elsejétől december tizenötödikéig.
(2) Az Országgyűlés alakuló ülését - a választást követő
egy hónapon belüli időpontra - a köztársasági elnök
hívja össze; egyébként az Országgyűlés ülésszakának
és ezen belül az egyes üléseknek az összehívásáról az
Országgyűlés elnöke gondoskodik.
(3) A köztársasági elnök, a Kormány, vagy a képviselők
egyötödének írásbeli kérelmére az Országgyűlést rendkívüli
ülésszakra vagy rendkívüli ülésre össze kell hívni.
A kérelemben az összehívás indokát, továbbá a javasolt
időpontot és napirendet meg kell jelölni.
(4) A köztársasági elnök az Országgyűlés ülését egy
ülésszak alatt egy alkalommal - legfeljebb harminc napra
- elnapolhatja.
(5) Az elnapolás tartama alatt az Országgyűlés elnöke
a képviselők egyötödének írásbeli kérelmére - a kérelem
kézhezvételétől számított nyolc napnál nem távolabbi
időpontra - köteles az Országgyűlést összehívni.
23. § Az Országgyűlés ülései nyilvánosak. A köztársasági
elnök, a Kormány, továbbá bármely képviselő kérelmére
az Országgyűlés a képviselők kétharmadának a szavazatával
zárt ülés tartását is elhatározhatja.
24. § (1) Az Országgyűlés akkor határozatképes, ha a
képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Az Országgyűlés a határozatait a jelenlévő képviselők
több mint a felének szavazatával hozza.
(3) Az Alkotmány megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban
meghatározott egyes döntések meghozatalához az országgyűlési
képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
(4) Az Országgyűlés a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott Házszabályban
állapítja meg működésének szabályait és tárgyalási rendjét.
(5)
25. § (1) Törvényt a köztársasági elnök, a Kormány,
minden országgyűlési bizottság és bármely országgyűlési
képviselő kezdeményezhet.
(2) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti meg.
(3) Az Országgyűlés által elfogadott törvényt az Országgyűlés
elnöke aláírja, majd megküldi a köztársasági elnöknek.
26. § (1) A törvény kihirdetéséről, annak kézhezvételétől
számított tizenöt napon - az Országgyűlés elnökének
sürgősségi kérelmére öt napon - belül a köztársasági
elnök gondoskodik. A kihirdetésre megküldött törvényt
aláírja. A törvényt a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
(2) Ha a köztársasági elnök a törvénnyel vagy annak
valamelyik rendelkezésével nem ért egyet, azt aláírás
előtt az (1) bekezdésben említett határidőn belül megfontolás
végett, észrevételeinek közlésével visszaküldheti az
Országgyűlésnek.
(3) Az Országgyűlés a törvényt újra megtárgyalja, és
elfogadásáról ismét határoz. Az Országgyűlés elnöke
által ezt követően megküldött törvényt a köztársasági
elnök köteles aláírni és öt napon belül kihirdetni.
(4) A köztársasági elnök a törvényt aláírás előtt az
(1) bekezdésben említett határidőn belül véleményezésre
megküldi az Alkotmánybíróságnak, ha annak valamelyik
rendelkezését alkotmányellenesnek tartja.
(5) Ha az Alkotmánybíróság - soron kívüli eljárásban
- az alkotmányellenességet megállapítja, a köztársasági
elnök a törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként
köteles a törvényt aláírni és öt napon belül kihirdetni.
(6) A népszavazásra bocsátott törvényt a köztársasági
elnök csak akkor írja alá, ha azt a népszavazás megerősítette.
27. § Az Országgyűlés tagjai az állampolgári, valamint
a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosaihoz, az Állami Számvevőszék elnökéhez és a Magyar
Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány
bármely tagjához és a legfőbb ügyészhez interpellációt
és kérdést intézhetnek a feladatkörükbe tartozó minden
ügyben.
28. § (1) Az Országgyűlés megbízatása az alakuló ülésével
kezdődik.
(2) Az Országgyűlés kimondhatja feloszlását megbízatásának
lejárta előtt is.
(3) A köztársasági elnök a választások kitűzésével egyidejűleg
feloszlathatja az Országgyűlést, ha
a) az Országgyűlés - ugyanazon Országgyűlés megbízatásának
idején - tizenkét hónapon belül legalább négy esetben
megvonja a bizalmat a Kormánytól, vagy
b) a Kormány megbízatásának megszűnése esetén a köztársasági
elnök által miniszterelnöknek javasolt személyt az első
személyi javaslat megtételének napjától számított negyven
napon belül nem választja meg.
(4)
(5) Az Országgyűlés feloszlatása előtt a köztársasági
elnök köteles kikérni a miniszterelnöknek, az Országgyűlés
elnökének és az Országgyűlésben képviselettel rendelkező
pártok képviselőcsoportjai vezetőinek véleményét.
(6) Az Országgyűlés feloszlásától vagy feloszlatásától
számított három hónapon belül új Országgyűlést kell
választani.
(7) Az Országgyűlés működése az új Országgyűlés alakuló
üléséig tart.
28/A. § (1) Rendkívüli állapot vagy szükségállapot idején
az Országgyűlés nem mondhatja ki a feloszlását és nem
oszlatható fel.
(2) Ha az Országgyűlés megbízatása rendkívüli állapot
vagy szükségállapot idején jár le, a megbízatás a rendkívüli
állapot, illetőleg a szükségállapot megszűnéséig meghosszabbodik.
(3) A feloszlott vagy feloszlatott Országgyűlést a köztársasági
elnök hadiállapot, háborús veszély állapota vagy szükséghelyzet
esetén ismét összehívhatja. Megbízatásának meghosszabbításáról
az Országgyűlés maga határoz.
28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.
(2) Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
28/C. § (1) Országos népszavazást döntéshozatal vagy
véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás
elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül
sor.
(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200
000 választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
kötelező.
(4) Mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági
elnök, a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada
vagy 100 000 választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés
rendelhet el.
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
a központi adónemekről és illetékekről, a vámokról,
valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvények
tartalmáról,
b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról,
c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésről
szóló rendelkezéseiről,
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási
(-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,
e) az Országgyűlés feloszlásáról,
f) a Kormány programjáról,
g) hadiállapot kinyilvánításáról, rendkívüli állapot
és szükségállapot kihirdetéséről,
h) a fegyveres erők külföldi vagy országon belüli alkalmazásáról,
i) a helyi önkormányzat képviselő-testületének feloszlatásáról,
j) a közkegyelem gyakorlásáról.
(6) Az ügydöntő országos népszavazás eredményes, ha
az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele,
de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede
a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.
28/D. § Országos népi kezdeményezést legalább 50 000
választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés
arra irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdést az Országgyűlés tűzze a napirendjére. Az országos
népi kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés
köteles megtárgyalni.
28/E. § Országos népszavazás elrendelésére irányuló
állampolgári kezdeményezés esetén négy hónapig, országos
népi kezdeményezés esetén két hónapig lehet aláírást
gyűjteni.
III. fejezet
A köztársasági elnök
29. § (1) Magyarország államfője a köztársasági elnök,
aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet
demokratikus működése felett.
(2) A köztársasági elnök a fegyveres erők főparancsnoka.
29/A. § (1) A köztársasági elnököt az Országgyűlés öt
évre választja.
(2) Köztársasági elnökké megválasztható minden választójoggal
rendelkező magyar állampolgár, aki a választás napjáig
a harmincötödik életévét betöltötte.
(3) A köztársasági elnököt e tisztségre legfeljebb egy
alkalommal lehet újraválasztani.
29/B. § (1) A köztársasági elnök választását jelölés
előzi meg. A jelölés érvényességéhez az Országgyűlés
legalább ötven tagjának írásbeli ajánlása szükséges.
A jelölést az Országgyűlés elnökénél a szavazás elrendelése
előtt kell benyújtani. Az Országgyűlés minden tagja
csak egy jelöltet ajánlhat. Annak, aki több jelöltet
ajánl, mindegyik ajánlása érvénytelen.
(2) Az Országgyűlés a köztársasági elnököt titkos szavazással
választja. A szükséghez képest többszöri szavazásnak
van helye. Az első szavazás alapján megválasztott köztársasági
elnök az, aki a képviselők kétharmadának szavazatát
elnyeri.
(3) Ha az első szavazás alkalmával ezt a többséget egyik
jelölt sem nyeri el, az (1) bekezdésnek megfelelő új
ajánlás alapján újból szavazást kell tartani. A második
szavazás alapján való megválasztáshoz ugyancsak a képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
(4) Ha a második szavazás alkalmával egyik jelölt sem
nyerte el a megkívánt többséget, harmadszori szavazást
kell tartani. Ez alkalommal csak arra a két jelöltre
lehet szavazni, akik a második szavazás alkalmával a
legtöbb szavazatot kapták. A harmadik szavazás alapján
megválasztott köztársasági elnök az, aki - tekintet
nélkül a szavazásban részt vevők számára - a szavazatok
többségét elnyerte.
(5) A szavazási eljárást legfeljebb három egymásra következő
nap alatt be kell fejezni.
29/C. § (1) A köztársasági elnököt a korábbi elnök megbízatásának
lejárta előtt legalább 30 nappal, ha pedig a megbízatás
idő előtt szűnt meg, a megszűnéstől számított 30 napon
belül kell megválasztani.
(2) Az elnökválasztást az Országgyűlés elnöke tűzi ki.
29/D. § A megválasztott köztársasági elnök a korábbi
elnök megbízatásának lejártakor, illetőleg a megbízás
idő előtti megszűnése esetén a kiírt választás eredményének
kihirdetését követő nyolcadik napon lép hivatalába;
hivatalba lépését megelőzően az Országgyűlés előtt esküt
tesz.
29/E. § (1) A köztársasági elnök átmeneti akadályoztatása
esetén, vagy ha a köztársasági elnök megbízatása valamely
okból idő előtt megszűnik, az új köztársasági elnök
hivatalba lépéséig a köztársasági elnöki jogkört az
Országgyűlés elnöke gyakorolja, azzal a korlátozással,
hogy törvényt az Országgyűlésnek megfontolás végett,
illetőleg az Alkotmánybíróságnak megvizsgálás céljából
nem küldhet meg, az Országgyűlést nem oszlathatja fel,
és a kegyelmezés jogával csak a jogerősen elítéltek
javára élhet.
(2) A köztársasági elnök helyettesítése idején az Országgyűlés
elnöke képviselői jogait nem gyakorolhatja, és helyette
az Országgyűlés elnökének feladatát az Országgyűlés
által kijelölt alelnök látja el.
30. § (1) A köztársasági elnöki tisztség összeegyeztethetetlen
minden más állami, társadalmi és politikai tisztséggel
vagy megbízatással. A köztársasági elnök más kereső
foglalkozást nem folytathat, és egyéb tevékenységéért
- a szerzői jogi védelem alá eső tevékenységet kivéve
- díjazást nem fogadhat el.
(2) A köztársasági elnök tiszteletdíjáról, kedvezményeiről
és az őt megillető költségtérítés összegéről szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
30/A. § (1) A köztársasági elnök
a) képviseli a magyar államot,
b) a Magyar Köztársaság nevében nemzetközi szerződéseket
köt, ha a szerződés tárgya a törvényhozás hatáskörébe
tartozik, a szerződés megkötéséhez az Országgyűlés előzetes
hozzájárulása szükséges,
c) megbízza és fogadja a nagyköveteket és a követeket,
d) kitűzi az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati
képviselők és a polgármesterek általános választását,
valamint az európai parlamenti választás, továbbá az
országos népszavazás időpontját,
e) részt vehet és felszólalhat az Országgyűlés és az
országgyűlési bizottságok ülésein,
f) javaslatot tehet az Országgyűlésnek intézkedés megtételére,
g) népszavazást kezdeményezhet,
h) kinevezi és felmenti - külön törvényben meghatározott
szabályok szerint - az államtitkárokat,
i) külön törvényben meghatározott személy vagy szervek
javaslatára kinevezi és felmenti a Magyar Nemzeti Bank
elnökét, alelnökeit és az egyetemi tanárokat; megbízza
és felmenti az egyetemek rektorait; kinevezi és előlépteti
a tábornokokat; megerősíti tisztségében a Magyar Tudományos
Akadémia elnökét,
j) adományozza a törvényben meghatározott címeket, érdemrendeket,
kitüntetéseket és engedélyezi viselésüket,
k) gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát,
l) dönt az állampolgársági ügyekben,
m) dönt mindazokban az ügyekben, amelyeket külön törvény
a hatáskörébe utal.
(2) A köztársasági elnöknek az (1) bekezdésben meghatározott
minden intézkedéséhez és rendelkezéséhez - az a), d),
e), f) és g) pontban foglaltak kivételével - a miniszterelnöknek
vagy az illetékes miniszternek az ellenjegyzése szükséges.
31. § (1) Az elnöki megbízatás megszűnik:
a) a megbízatás idejének lejártával,
b) az elnök halálával,
c) a feladatkör ellátását kilencven napon túl lehetetlenné
tevő állapottal,
d) az összeférhetetlenség kimondásával,
e) lemondással,
f) az elnöki tisztségtől való megfosztással.
(2) Ha a köztársasági elnökkel szemben a tisztsége gyakorlása
során összeférhetetlenségi ok [30. § (1) bekezdés] merül
fel, bármely képviselő indítványára az Országgyűlés
határoz az összeférhetetlenség kimondásáról. A határozat
meghozatalához a képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges. A szavazás titkos.
(3) A köztársasági elnök az Országgyűléshez intézett
nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás
érvényességéhez az Országgyűlés elfogadó nyilatkozata
szükséges. Az Országgyűlés tizenöt napon belül kérheti
a köztársasági elnököt, hogy elhatározását újból fontolja
meg. Ha a köztársasági elnök elhatározását fenntartja,
az Országgyűlés a lemondás tudomásulvételét nem tagadhatja
meg.
(4) A köztársasági elnök a tisztségétől megfosztható,
ha annak gyakorlása során az Alkotmányt vagy valamely
más törvényt szándékosan megsérti.
31/A. § (1) A köztársasági elnök személye sérthetetlen;
büntetőjogi védelmét külön törvény biztosítja.
(2) A tisztsége gyakorlása során az Alkotmányt vagy
valamely más törvényt megsértő köztársasági elnökkel
szemben az országgyűlési képviselők egyötöde indítványozhatja
a felelősségre vonást.
(3) A felelősségre vonási eljárás megindításához az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
A szavazás titkos.
(4) Az Országgyűlés határozatának meghozatalától kezdődően
a felelősségre vonási eljárás befejezéséig az elnök
a hatáskörét nem gyakorolhatja.
(5) A cselekmény elbírálása az Alkotmánybíróság hatáskörébe
tartozik.
(6) Ha az Alkotmánybíróság az eljárás eredményeként
a törvénysértés tényét megállapítja, a köztársasági
elnököt tisztségétől megfoszthatja.
(7)-(8)
32. § (1) Ha a köztársasági elnök ellen a felelősségre
vonási eljárás a hivatali ideje alatt a hivatali tevékenységével
összefüggésben elkövetett, büntetőjogilag üldözendő
cselekmény miatt indult, az Alkotmánybíróság eljárásában
a büntető eljárás alapvető rendelkezéseit is alkalmazni
kell. A vádat az Országgyűlés által a saját tagjai közül
választott vádbiztos képviseli.
(2) A köztársasági elnök ellen egyéb cselekménye miatt
büntetőeljárást csak megbízatásának megszűnése után
lehet indítani.
(3) Ha az Alkotmánybíróság a köztársasági elnök bűnösségét
szándékos bűncselekmény elkövetésében megállapítja,
az elnököt a tisztségétől megfoszthatja, s egyidejűleg
a Büntető Törvénykönyvben az adott cselekményre meghatározott
bármely büntetést és intézkedést alkalmazhatja.
IV. fejezet
Az Alkotmánybíróság
32/A. § (1) Az Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel hatáskörébe
utalt feladatokat.
(2) Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesség megállapítása
esetén megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat.
(3) Az Alkotmánybíróság eljárását törvényben meghatározott
esetekben bárki kezdeményezheti.
(4) Az Alkotmánybíróság tizenegy tagját az Országgyűlés
választja. Az Alkotmánybíróság tagjaira az Országgyűlésben
képviselettel rendelkező pártok képviselő csoportjainak
egy-egy tagjából álló jelölő bizottság tesz javaslatot.
Az Alkotmánybíróság tagjainak megválasztásához az országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(5) Az Alkotmánybíróság tagjai nem lehetnek tagjai a
pártnak, és az Alkotmánybíróság hatásköréből adódó feladatokon
kívül politikai tevékenységet nem folytathatnak.
(6) Az Alkotmánybíróság szervezetéről és működéséről
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
V. fejezet
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa és a nemzeti és
etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa
32/B. § (1) Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
feladata, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatban
tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltassa,
és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket
kezdeményezzen.
(2) A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosának feladata, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségi
jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat
kivizsgálja vagy kivizsgáltassa, és orvoslásuk érdekében
általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen.
(3) Az országgyűlési biztos eljárását törvényben meghatározott
esetekben bárki kezdeményezheti.
(4) Az állampolgári jogok, illetőleg a nemzeti és etnikai
kisebbségi jogok országgyűlési biztosait a köztársasági
elnök javaslatára az Országgyűlés a képviselők kétharmadának
szavazatával választja. Az Országgyűlés egyes alkotmányos
jogok védelmére külön biztost is választhat.
(5)
(6) Az országgyűlési biztos tevékenységének tapasztalatairól
évente beszámol az Országgyűlésnek.
(7) Az országgyűlési biztosokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
VI. fejezet
Az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank
32/C. § (1) Az Állami Számvevőszék az Országgyűlés pénzügyi-gazdasági
ellenőrző szerve. Feladatkörében ellenőrzi az államháztartás
gazdálkodását, ennek keretében az állami költségvetési
javaslat megalapozottságát, a felhasználások szükségességét
és célszerűségét, ellenjegyzi a költségvetés hitelfelvételeire
vonatkozó szerződéseket; előzetesen felülvizsgálja az
állami költségvetés felhasználásának a törvényességét;
ellenőrzi az állami költségvetés végrehajtásáról készített
zárszámadást; ellenőrzi az állami vagyon kezelését,
az állami tulajdonban lévő vállalatok, vállalkozások
vagyonérték-megőrző és vagyongyarapító tevékenységét;
ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.
(2) Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit törvényességi,
célszerűségi és eredményességi szempontok szerint végzi.
Az Állami Számvevőszék az általa végzett ellenőrzésekről
jelentésben tájékoztatja az Országgyűlést. A jelentést
nyilvánosságra kell hozni. Az Állami Számvevőszék elnöke
a zárszámadás ellenőrzéséről készült jelentést a zárszámadással
együtt terjeszti az Országgyűlés elé.
(3) Az Állami Számvevőszék elnökének és alelnökeinek
megválasztásához az országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
(4) Az Állami Számvevőszék szervezetéről és működésének
alapelveiről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
32/D. § (1) A Magyar Nemzeti Bank a Magyar Köztársaság
központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank külön törvényben
meghatározott módon felelős a monetáris politikáért.
(2) A Magyar Nemzeti Bank elnökét a köztársasági elnök
hat évre nevezi ki.
(3) A Magyar Nemzeti Bank elnöke a bank tevékenységéről
évente beszámol az Országgyűlésnek.
(4) A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott
feladatkörében rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel
nem lehet ellentétes. A rendeletet a hivatalos lapban
ki kell hirdetni.
VII. fejezet
A kormány
33. § (1) A Kormány
a) miniszterelnökből és
b) miniszterekből áll.
(2) A miniszterelnököt az általa kijelölt miniszter
helyettesíti.
(3) A miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára
az Országgyűlés tagjai többségének szavazatával választja.
A miniszterelnök megválasztásáról, továbbá a Kormány
programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre
határoz.
(4) A minisztereket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági
elnök nevezi ki és menti fel.
(5) A Kormány a miniszterek kinevezésével alakul meg.
A Kormány tagjai a Kormány megalakulása után az Országgyűlés
előtt esküt tesznek.
33/A. § A Kormány megbízatása megszűnik:
a) az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával,
b) a miniszterelnök, illetőleg a Kormány lemondásával,
c) a miniszterelnök halálával,
d) a miniszterelnök választójogának elvesztésével,
e) a miniszterelnök összeférhetetlenségének megállapításával,
illetőleg
f) ha a 39/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően
az Országgyűlés a miniszterelnöktől a bizalmat megvonja
és új miniszterelnököt választ.
33/B. § A miniszter megbízatása megszűnik:
a) a Kormány megbízatásának megszűnésével,
b) lemondásával,
c) felmentésével,
d) halálával,
e) választójogának elvesztésével,
f) összeférhetetlenségének megállapításával.
34. § A Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolását
külön törvény tartalmazza.
35. § (1) A Kormány
a) védi az alkotmányos rendet, védi és biztosítja a
természetes személyek, a jogi személyek és a jogi személyiséggel
nem rendelkező szervezetek jogait;
b) biztosítja a törvények végrehajtását;
c) irányítja a minisztériumok és a közvetlenül alárendelt
egyéb szervek munkáját, összehangolja tevékenységüket;
d) a belügyminiszter közreműködésével biztosítja a helyi
önkormányzatok törvényességi ellenőrzését;
e) biztosítja a társadalmi-gazdasági tervek kidolgozását,
gondoskodik megvalósulásukról;
f) meghatározza a tudományos és kulturális fejlesztés
állami feladatait, és biztosítja az ezek megvalósulásához
szükséges feltételeket;
g) meghatározza a szociális és egészségügyi ellátás
állami rendszerét, és gondoskodik az ellátás anyagi
fedezetéről;
h) irányítja a fegyveres erők, a rendőrség és a rendészeti
szervek működését;
i) az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi
csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása (a
továbbiakban: veszélyhelyzet), valamint a közrend és
a közbiztonság védelme érdekében megteszi a szükséges
intézkedéseket;
j) közreműködik a külpolitika meghatározásában; a Magyar
Köztársaság Kormánya nevében nemzetközi szerződéseket
köt;
k) képviseli a Magyar Köztársaságot az Európai Unió
kormányzati részvétellel működő intézményeiben;
l) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket törvény
a hatáskörébe utal.
(2) A Kormány a maga feladatkörében rendeleteket bocsát
ki, és határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök írja
alá. A Kormány rendelete és határozata törvénnyel nem
lehet ellentétes. A Kormány rendeleteit a hivatalos
lapban ki kell hirdetni.
(3) Veszélyhelyzetben a Kormány az Országgyűlés felhatalmazása
alapján egyes törvények rendelkezéseitől eltérő rendeleteket
és intézkedéseket hozhat. A veszélyhelyzetben alkalmazható
szabályokról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(4) A Kormány - jogszabály kivételével - az alárendelt
szervek által hozott minden olyan határozatot vagy intézkedést
megsemmisít, illetőleg megváltoztat, amely törvénybe
ütközik.
35/A. § (1) Az európai integrációval összefüggő ügyekben
az Országgyűlés vagy bizottságai ellenőrzési jogkörének,
az Országgyűlés és a Kormány között folytatott egyeztetésnek,
továbbá a Kormány tájékoztatási kötelezettségének részletes
szabályairól a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény rendelkezik.
(2) A Kormány az Országgyűlés részére megküldi azokat
a javaslatokat, amelyek az Európai Unió kormányzati
részvétellel működő intézményeinek döntéshozatali eljárásában
napirenden szerepelnek.
36. § Feladatának ellátása során a Kormány együttműködik
az érdekelt társadalmi szervezetekkel.
37. § (1) A miniszterelnök vezeti a Kormány üléseit,
gondoskodik a Kormány rendeleteinek és határozatainak
végrehajtásáról.
(2) A miniszterek a jogszabályok rendelkezéseinek és
a Kormány határozatainak megfelelően vezetik az államigazgatásnak
feladatkörükbe tartozó ágait, és irányítják az alájuk
rendelt szerveket. A tárca nélküli miniszterek ellátják
a Kormány által meghatározott feladataikat.
(3) A Kormány tagjai feladatuk ellátása körében rendeleteket
adhatnak ki. Ezek azonban törvénnyel vagy a Kormány
rendeletével és határozatával nem lehetnek ellentétesek.
A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
38. §
39. § (1) Működéséért a Kormány az Országgyűlésnek felelős.
Munkájáról az Országgyűlésnek rendszeresen köteles beszámolni.
(2) A Kormány tagjai a Kormánynak és az Országgyűlésnek
felelősek, tevékenységükről kötelesek a Kormánynak és
az Országgyűlésnek beszámolni. A Kormány tagjai és az
államtitkárok jogállását, díjazását, továbbá felelősségre
vonásuk módját törvény szabályozza.
(3) A Kormány tagjai részt vehetnek és felszólalhatnak
az Országgyűlés ülésein.
39/A. § (1) A képviselők legalább egyötöde a miniszterelnökkel
szemben írásban - a miniszterelnöki tisztségre jelölt
személy megjelölésével - bizalmatlansági indítványt
nyújthat be. A miniszterelnökkel szemben benyújtott
bizalmatlansági indítványt a Kormánnyal szemben benyújtott
bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni. Ha az indítvány
alapján az országgyűlési képviselők többsége bizalmatlanságát
fejezi ki, az új miniszterelnöknek jelölt személyt megválasztottnak
kell tekinteni.
(2) Az indítvány feletti vitát és szavazást legkorábban
a beterjesztéstől számított három nap után, legkésőbb
a beterjesztéstől számított nyolc napon belül kell megtartani.
(3) A Kormány - a miniszterelnök útján - bizalmi szavazást
javasolhat a (2) bekezdésben előírt határidők szerint.
(4) A Kormány - a miniszterelnök útján - azt is javasolhatja,
hogy az általa benyújtott előterjesztés feletti szavazás
egyben bizalmi szavazás legyen.
(5) Ha az Országgyűlés a (3)-(4) bekezdésben foglalt
esetekben nem szavaz bizalmat a Kormánynak, a Kormány
köteles lemondani.
39/B. § Ha a Kormány megbízatása megszűnik, az új Kormány
megalakulásáig a Kormány hivatalban marad, és gyakorolja
mindazokat a jogokat, amelyek a Kormányt megilletik;
nemzetközi szerződést azonban nem köthet, és rendeletet
csak törvény kifejezett felhatalmazása alapján, halaszthatatlan
esetben alkothat.
39/C. § (1) Ha a miniszterelnök megbízatása az újonnan
megválasztott Országgyűlés megalakulásával vagy a miniszterelnök,
illetőleg a Kormány lemondásával szűnt meg, a miniszterelnök
az új miniszterelnök megválasztásáig ügyvezető miniszterelnökként
gyakorolja a hatáskörét, de új miniszter kinevezésére,
illetőleg miniszter felmentésére javaslatot nem tehet,
és rendeletet csak törvény kifejezett felhatalmazása
alapján halaszthatatlan esetben alkothat.
(2) Ha a miniszterelnök megbízatása halála, választójogának
elvesztése, illetőleg összeférhetetlenségének megállapítása
miatt szűnik meg, az új miniszterelnök megválasztásáig
az a miniszter gyakorolja - az (1) bekezdésben írt korlátozásokkal
- a miniszterelnök hatáskörét, akit a miniszterelnök
a helyettesítésére kijelölt; ha pedig több miniszter
lett kijelölve, az első helyen kijelölt miniszter.
40. § (1) A Kormány meghatározott feladatkörök ellátására
kormánybizottságokat alakíthat.
(2)
(3) A Kormány jogosult az államigazgatás bármely ágát
közvetlenül felügyelete alá vonni, és erre külön szerveket
létesíteni.
VIII. fejezet
A fegyveres erők és a rendőrség
40/A. § (1) A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
alapvető kötelessége a haza katonai védelme, valamint
nemzetközi szerződésből eredő kollektív védelmi feladatok
ellátása. A Határőrség rendészeti feladatkörében ellátja
az államhatár őrzését, a határforgalom ellenőrzését
és a határrend fenntartását. A fegyveres erők feladatairól
és a rájuk vonatkozó részletes szabályokról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
(2) A rendőrség alapvető feladata a közbiztonság és
a belső rend védelme. A rendőrségről és a nemzetbiztonsági
tevékenységgel összefüggő részletes szabályokról szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
40/B. § (1)
(2) A fegyveres erőket az alkotmányos rend megdöntésére,
vagy a hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres
cselekmények, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot
tömeges mértékben veszélyeztető, fegyveresen vagy felfegyverkezve
elkövetett súlyos erőszakos cselekmények esetén, az
Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően kihirdetett szükségállapot
idején lehet felhasználni, akkor, ha a rendőrség alkalmazása
nem elegendő.
(3) A fegyveres erők irányítására - ha nemzetközi szerződés
másként nem rendelkezik - az Alkotmányban meghatározott
keretek között kizárólag az Országgyűlés, a köztársasági
elnök, a Honvédelmi Tanács, a Kormány és az illetékes
miniszter jogosult. A fegyveres erők irányítására és
a Magyar Honvédség felső szintű vezetésének rendjére
vonatkozó alapvető szabályokat a jelen levő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvény
állapítja meg, a részletes szabályokat pedig a Kormány
határozza meg.
(4) A fegyveres erők, a rendőrség és a polgári nemzetbiztonsági
szolgálatok hivatásos állományú tagjai nem lehetnek
tagjai pártnak és politikai tevékenységet nem folytathatnak.
(5) A fegyveres erők nem hivatásos katonai állományú
tagjának pártban való tevékenységére a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvény
korlátokat állapíthat meg.
40/C. § (1) A Kormány engedélyezi a magyar, illetve
külföldi fegyveres erők 19. § (3) bekezdés j) pontja
szerinti,
a) az Észak-atlanti Tanács döntésén alapuló alkalmazását,
illetőleg
b) az Észak-atlanti Szerződés Szervezete döntésén alapuló
más csapatmozgásait.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján hozott döntéséről
haladéktalanul beszámol az Országgyűlésnek a köztársasági
elnök egyidejű tájékoztatása mellett.
IX. fejezet
A helyi önkormányzatok
41. § (1) A Magyar Köztársaság területe fővárosra,
megyékre, városokra és községekre tagozódik.
(2) A főváros kerületekre tagozódik. A városokban kerületek
alakíthatók.
42. § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint
a megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi
önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus
intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében
való gyakorlása.
43. § (1) A helyi önkormányzatok alapjogai (44/A. §)
egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek
lehetnek.
(2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket
törvény határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének
jogszerű gyakorlása bírósági védelemben részesül, jogai
védelmében az önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.
44. § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az
általuk választott képviselőtestület útján, illetőleg
helyi népszavazással gyakorolják.
(2) A képviselő-testület tagjainak és a polgármesternek
a választását - az időközi választás kivételével - az
előző általános választást követő negyedik év október
hónapjában kell megtartani.
(3) A képviselő-testület megbízatása az önkormányzati
általános választás napjáig tart. A jelöltek hiányában
elmaradt választás esetén a képviselő-testület megbízatása
meghosszabbodik az időközi választás napjáig. A polgármester
megbízatása az új polgármester megválasztásáig tart.
(4) A képviselő-testület a megbízatásának lejárta előtt
- a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott
feltételek szerint - kimondhatja a feloszlását. A feloszlás
és a feloszlatás [19. § (3) bek. l) pont] a polgármester
megbízatását is megszünteti.
44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat,
döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
b) gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében
a tulajdonost megillető jogokat, az önkormányzat bevételeivel
önállóan gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat,
c) az önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak
ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá
e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül,
d) törvény keretei között megállapítja a helyi adók
fajtáit és mértékét,
e) törvény keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét
és működési rendjét,
f) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket
és elismerő címeket alapíthat,
g) a helyi közösséget érintő közügyekben kezdeményezéssel
fordulhat a döntésre jogosult szervhez,
h) szabadon társulhat más helyi képviselőtestülettel,
érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget
hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok
helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati
szervezetnek.
(2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében rendeletet
alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű
jogszabállyal.
44/B. § (1) A helyi képviselőtestület elnöke a polgármester.
A képviselőtestület bizottságot választhat, és hivatalt
hoz létre.
(2) A polgármester az önkormányzati feladatain kívül
törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet
alapján kivételesen államigazgatási feladatokat és hatásköröket
is elláthat.
(3) Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot,
hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek, és kivételesen
a képviselőtestület hivatala ügyintézőjének is.
44/C. § A helyi önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal elfogadott törvényben
korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai.
X. fejezet
A bírói szervezet
45. § (1) A Magyar Köztársaságban az igazságszolgáltatást
a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága, az ítélőtáblák,
a Fővárosi Bíróság és a megyei bíróságok, valamint a
helyi és a munkaügyi bíróságok gyakorolják.
(2) A törvény az ügyek meghatározott csoportjaira külön
bíróságok létesítését is elrendelheti.
46. § (1) A bíróság - ha a törvény másképpen nem rendelkezik
- tanácsban ítélkezik.
(2) A törvény által meghatározott ügyekben és módon
nem hivatásos bírák is részt vesznek az ítélkezésben.
(3) Egyesbíróként és a tanács elnökeként csak hivatásos
bíró járhat el.
47. § (1) A Legfelsőbb Bíróság a Magyar Köztársaság
legfőbb bírósági szerve.
(2) A Legfelsőbb Bíróság biztosítja a bíróságok jogalkalmazásának
egységét, jogegységi határozatai a bíróságokra kötelezőek.
48. § (1) A Legfelsőbb Bíróság elnökét a köztársasági
elnök javaslatára az Országgyűlés választja, elnökhelyetteseit
a Legfelsőbb Bíróság elnökének javaslatára a köztársasági
elnök nevezi ki. A Legfelsőbb Bíróság elnökének megválasztásához
az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(2) A hivatásos bírákat törvényben meghatározott módon
a köztársasági elnök nevezi ki.
(3) A bírákat tisztségükből csak törvényben meghatározott
okból és eljárás keretében lehet elmozdítani.
49. §
50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények
elkövetőit.
(2) A bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok
törvényességét.
(3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és
politikai tevékenységet nem folytathatnak.
(4) A bíróságok igazgatását az Országos Igazságszolgáltatási
Tanács végzi, az igazgatásban bírói önkormányzati szervek
is közreműködnek.
(5) A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, továbbá
a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
XI. fejezet
Az ügyészség
51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és
az ügyészség gondoskodik a természetes személyek, a
jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezetek jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos
rendet, az ország biztonságát és függetlenségét sértő
vagy veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol
a nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági
eljárásban, továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-végrehajtás
törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában,
hogy mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés
esetén - törvényben meghatározott esetekben és módon
- fellép a törvényesség védelmében.
52. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyészét a köztársasági
elnök javaslatára az Országgyűlés választja, a legfőbb
ügyész helyetteseit a legfőbb ügyész javaslatára a köztársasági
elnök nevezi ki.
(2) A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek felelős, és
működéséről köteles beszámolni.
53. § (1) Az ügyészeket a Magyar Köztársaság legfőbb
ügyésze nevezi ki.
(2) Az ügyészek nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
tevékenységet nem folytathatnak.
(3) Az ügyészi szervezetet a legfőbb ügyész vezeti és
irányítja.
(4) Az ügyészségre vonatkozó szabályokat törvény állapítja
meg.
XII. fejezet
Alapvető jogok és kötelességek
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen,
megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen
tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos
kísérletet végezni.
55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van
a szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem
lehet szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott
okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján
megfosztani.
(2) A bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és őrizetbe
vett személyt a lehető legrövidebb időn belül vagy szabadon
kell bocsátani, vagy bíró elé kell állítani. A bíró
köteles az elé állított személyt meghallgatni és írásbeli
indokolással ellátott határozatban szabadlábra helyezéséről
vagy letartóztatásáról haladéktalanul dönteni.
(3) Az, aki törvénytelen letartóztatás vagy fogvatartás
áldozata volt, kártérítésre jogosult.
56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.
57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene
emelt bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és
kötelességeit a törvény által felállított független
és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson
bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek
mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős
határozata nem állapította meg.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás
minden szakaszában megilleti a védelem joga. A védő
nem vonható felelősségre a védelem ellátása során kifejtett
véleménye miatt.
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején
a magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a
jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot
- a jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében,
azzal arányosan - a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.
58. § (1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik Magyarország
területén - törvényben meghatározott esetek kivételével
- megillet a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad
megválasztásának joga, beleértve a lakóhely vagy az
ország elhagyásához való jogot is.
(2) A Magyarország területén törvényesen tartózkodó
külföldit csak a törvénynek megfelelően hozott határozat
alapján lehet kiutasítani.
(3) Az utazási és letelepedési szabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet
a jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint
a magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.
(2) A személyes adatok védelméről szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
60. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van
a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását,
és azt a szabadságot, hogy vallását és meggyőződését
mindenki vallásos cselekmények, szertartások végzése
útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa
vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
működik.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van
a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a
közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.
(3) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény,
valamint a sajtószabadságról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(4) A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség
felügyeletéről, valamint vezetőinek kinevezéséről, továbbá
a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezéséről,
illetőleg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
62. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri a békés gyülekezés
jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.
(2) A gyülekezési jogról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
63. § (1) A Magyar Köztársaságban az egyesülési jog
alapján mindenkinek joga van a törvény által nem tiltott
célra szervezeteket létrehozni, illetőleg azokhoz csatlakozni.
(2) Politikai célt szolgáló fegyveres szervezet az egyesülési
jog alapján nem hozható létre.
(3) Az egyesülési jogról szóló, valamint a pártok gazdálkodásáról
és működéséről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
64. § A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra,
hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet
vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé.
65. § (1) A Magyar Köztársaság törvényben meghatározott
feltételek szerint - ha sem származási országuk, sem
más ország a védelmet nem biztosítja - menedékjogot
nyújt azoknak a nem magyar állampolgároknak, akiket
hazájukban, illetve a szokásos tartózkodási helyük szerinti
országban faji, nemzeti hovatartozásuk, meghatározott
társadalmi csoporthoz tartozásuk, vallási, illetőleg
politikai meggyőződésük miatt üldöznek, vagy üldöztetéstől
való félelmük megalapozott.
(2) A menedékjogról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
66. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a férfiak
és a nők egyenjogúságát minden polgári és politikai,
valamint gazdasági, szociális és kulturális jog tekintetében.
(2) A Magyar Köztársaságban az anyáknak a gyermek születése
előtt és után külön rendelkezések szerint támogatást
és védelmet kell nyújtani.
(3) A munka végzése során a nők és a fiatalok védelmét
külön szabályok is biztosítják.
67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek
joga van a családja, az állam és a társadalom részéről
arra a védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő
testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges.
(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek
adandó nevelést megválasszák.
(3) A családok és az ifjúság helyzetével és védelmével
kapcsolatos állami feladatokat külön rendelkezések tartalmazzák.
68. § (1) A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és etnikai
kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők.
(2) A Magyar Köztársaság védelemben részesíti a nemzeti
és etnikai kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket
a közéletben, saját kultúrájuk ápolását, anyanyelvük
használatát, az anyanyelvű oktatást, a saját nyelven
való névhasználat jogát.
(3) A Magyar Köztársaság törvényei az ország területén
élő nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletét biztosítják.
(4) A nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos
önkormányzatokat hozhatnak létre.
(5) A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
69. § (1) A Magyar Köztársaságban senkit nem lehet magyar
állampolgárságától önkényesen megfosztani, vagy magyar
állampolgárt a Magyar Köztársaság területéről kiutasítani.
(2) Magyar állampolgár külföldről bármikor hazatérhet.
(3) Minden magyar állampolgár jogosult arra, hogy törvényes
külföldi tartózkodásának ideje alatt a Magyar Köztársaság
védelmét élvezze.
(4) Az állampolgárságról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet
az a jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán
választó és választható legyen, valamint országos népszavazásban
és népi kezdeményezésben részt vegyen.
(2) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió
más tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a jog,
hogy a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek
választásán választható és - amennyiben a választás,
illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén
tartózkodik - választó legyen, valamint helyi népszavazásban
és népi kezdeményezésben részt vegyen. Polgármesterré
és fővárosi főpolgármesterré magyar állampolgár választható.
(3) A Magyar Köztársaságban minden menekültként, bevándoroltként
vagy letelepedettként elismert nagykorú személyt megillet
az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásán - amennyiben a választás,
illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén
tartózkodik - választó legyen, valamint a helyi népszavazásban
és népi kezdeményezésben részt vegyen.
(4) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió
más tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező nagykorú állampolgárát megillet az a jog,
hogy az európai parlamenti választáson választható és
választó legyen.
(5) Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján
a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság,
illetőleg a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya
alatt áll, szabadságvesztés büntetését vagy büntetőeljárásban
elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. Az
Európai Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén
lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem
választható, ha az állampolgársága szerinti állam jogszabálya,
bírósági vagy más hatósági döntése alapján hazájában
kizárták e jog gyakorlásából.
(6) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy
rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának
megfelelően közhivatalt viseljen.
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve
az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési
vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását
az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel
is segíti.
70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga
van a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés
nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely
megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz
és a rendszeres fizetett szabadsághoz.
70/C. § (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy gazdasági
és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt
szervezetet alakítson vagy ahhoz csatlakozzon.
(2) A sztrájkjogot az ezt szabályozó törvények keretei
között lehet gyakorolni.
(3) A sztrájkjogról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk
van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem,
az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével,
a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített
és a természetes környezet védelmével valósítja meg.
70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk
van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.
70/F. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok
számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés
kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes
és kötelező általános iskolával, képességei alapján
mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással,
továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával
valósítja meg.
70/G. § (1) A Magyar Köztársaság tiszteletben tartja
és támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát,
a tanszabadságot és a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások
tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány
művelői jogosultak.
70/H. § (1) A haza védelme a Magyar Köztársaság minden
állampolgárának kötelessége.
(2) Az állampolgárok az általános honvédelmi kötelezettség
alapján fegyveres vagy fegyver nélküli katonai szolgálatot,
illetőleg törvényben meghatározott feltételek szerint
polgári szolgálatot teljesítenek.
(3) A honvédelmi kötelezettségről szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és
jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles
jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez
hozzájárulni.
70/J. § A Magyar Köztársaságban a szülők, gondviselők
kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni.
70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett
igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban
hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők.
XIII. fejezet
A választások alapelvei
71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai
Parlament képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket,
valamint a polgármestert és a fővárosi főpolgármestert
a választópolgárok általános és egyenlő választójog
alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.
(2) A megyei közgyűlés elnökét a megyei közgyűlés tagjai
titkos szavazással választják. A megyei közgyűlés elnökévé
magyar állampolgár választható.
(3) Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament
képviselői, továbbá a helyi önkormányzati képviselők
és a polgármesterek választásáról külön törvények rendelkeznek,
amelyek elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
(4) A kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról
külön törvény rendelkezik, amelynek elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
72-73. §
XIV. fejezet
A Magyar Köztársaság fővárosa
és nemzeti jelképei
74. § A Magyar Köztársaság fővárosa Budapest.
75. § A Magyar Köztársaság himnusza Kölcsey Ferenc Himnusz
című költeménye Erkel Ferenc zenéjével.
76. § (1) A Magyar Köztársaság zászlaja három, egyenlő
szélességű piros, fehér és zöld színű vízszintes sávból
áll.
(2) A Magyar Köztársaság címere hegyes talpú, hasított
pajzs. Első mezeje vörössel és ezüsttel hétszer vágott.
Második, vörös mezejében zöld hármas halomnak arany
koronás kiemelkedő középső részén ezüst kettős kereszt.
A pajzson a magyar Szentkorona nyugszik.
(3) A Magyar Köztársaság címeréről, zászlajáról és
azok használatáról szóló törvény elfogadásához az országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
XV. fejezet
Záró rendelkezések
77. § (1) Az Alkotmány a Magyar Köztársaság alaptörvénye.
(2) Az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok mindenkire
egyaránt kötelezőek.
(3)
78. § (1) A Magyar Köztársaság Alkotmánya kihirdetése
napján lép hatályba; végrehajtásáról a Kormány gondoskodik.
(2) A Kormány köteles az Alkotmány végrehajtásához szükséges
törvényjavaslatokat az Országgyűlés elé terjeszteni.
79. §
|