ÁLLÁSFOGLALÁSOK

A köztársasági elnök állásfoglalása
a kettős állampolgárság könnyített megszerzéséről
2003. december 01.

Öt vajdasági magyar párt és mozgalom 2003 augusztusában közös levélben fordult Mádl Ferenc köztársasági elnökhöz. A levélben arra kérik a köztársasági elnököt, segítse elő egy olyan döntés meghozatalát, melynek eredményeképpen a vajdasági magyarok közül mindazok, akik igénylik, letelepedési engedély és áttelepülés nélkül megkaphassák a magyar állampolgárságot. Ezt követően a Horvátországi Magyarok Demokratikus Közössége és a Magyarok Világszövetsége hasonló tartalmú levelet juttatott el a köztársasági elnökhöz.

Mádl Ferenc köztársasági elnök, miután tudomást szerzett a vajdasági magyar szervezetek leveléről, 2003. augusztus 9-i csopaki nyilatkozatában kifejtette, hogy a kettős állampolgárság ügye rendkívül fontos kérdése a magyarságnak. A köztársasági elnök kifejezte reményét, hogy a megoldás esélyeiről, lehetőségeiről és jogi feltételeiről a politikai elit és a társadalomtudományok képviselői előbb-utóbb megnyugtató állásfoglalást alakíthatnak ki. A köztársasági elnök ennek megfelelően üdvözli, hogy a kormány és a határon túli érdekeltek között a kérdésről érdemi tárgyalások kezdődtek, és bátorítja a feleket, hogy keressék a megfelelő megoldást.

Az államfő ugyanakkor szeretne ténylegesen is hozzájárulni az előrelépéshez e téren. A köztársasági elnök ezért a lehetőségek megvizsgálása érdekében konzultációt kezdett neves, a nemzetközi és az európai jogot, valamint az alkotmányjogot kiválóan ismerő jogtudósokkal: Herczegh Gézával, a hágai Nemzetközi Bíróság volt bírájával, Király Miklóssal, az ELTE Nemzetközi Magánjogi és Európai Gazdasági Jogi Tanszékének vezetőjével, Martonyi János volt külügyminiszterrel, valamint Zlinszky János volt alkotmánybíróval. Mádl Ferenc a konzultációk alapján a következő álláspontra jutott:

A magyar állampolgárság megszerzésének a jelenlegi állampolgársági szabályokhoz képest további egyszerűsítése a szerbiai és horvátországi magyarok számára nem ütközik kényszerítő jogi akadályba sem a magyar Alkotmány, sem a nemzetközi jog és az európai jog alapján. A jog szempontjából tehát nem kizárt az állampolgárság kérelemre történő megadása magyarországi letelepedési engedély és áttelepülés nélkül azoknak a nem magyar állampolgároknak, akiknek a felmenője magyar állampolgár volt és alkotmányos alapismeretekből magyar nyelven vizsgát tesznek. A köztársasági elnök meggyőződése szerint ugyanakkor az állampolgárság megszerzésének megkönnyítéséről szóló döntés akkor lehet helyes, ha az egyidejűleg szolgálja a szomszédos államokban élő magyaroknak a magyar nemzethez való tartozását és a szülőföldjükön való boldogulását, valamint erősíti magyar nemzeti azonosságtudatát. Ezekre a nemzetpolitikai szempontokra tekintettel szükségesnek mutatkozik a kérdést a Magyar Állandó Értekezlet elé terjeszteni.

A köztársasági elnök álláspontját megalapozó szempontok a következőképpen foglalhatók össze:

1. A kérdésnek a mindenki számára megnyugtató rendezéséhez kiindulópontul az Alkotmány kell hogy szolgáljon, mely szerint a Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja az anyaországgal való kapcsolatok ápolását. A köztársasági elnök véleménye szerint az ügyben érintett minden magyar embert ez a felelősségérzet és szolidaritás kell hogy vezéreljen.

2. A felmerült kérdésről való gondolkodást félreérthetővé teszi, ha azt a kettős állampolgárság körében próbáljuk értelmezni. A kettős, vagy akár többes állampolgárságot ugyanis a magyar jog ma is lehetővé teszi: a honosításnak, azaz a magyar állampolgárság megszerzésének a magyar jog szerint nem feltétele, hogy bárki lemondjon korábbi állampolgárságáról. Ezért célravezetőbb a felmerült kérdés kapcsán a magyar állampolgárságnak a határon túli magyarok számára egyszerűsített megszerzéséről beszélni.

3. A magyar állampolgársági jog jelenleg is lényegesen könnyebbé teszi a határon túli magyar nemzetiségű személyek részére a magyar állampolgárság megszerzését. Szemben ugyanis az általános szabállyal, mely szerint nyolc éven keresztül kell folyamatosan Magyarországon lakni (letelepedni) a kérelmezőnek, a magukat magyar nemzetiségűnek valló nem magyar állampolgárok, akiknek valamelyik felmenője magyar állampolgár volt, egy éves magyarországi letelepedés után megszerezhetik a magyar állampolgárságot, ha ezt kérelmezik, és alkotmányos alapismeretekből magyar nyelven vizsgát tesznek. A kérdés jelenleg tehát az, jogilag lehetséges és célszerű-e az ilyen személyekre vonatkozóan további könnyítéseket bevezetni oly módon, hogy a magyar jog teljes mértékben eltekint a magyarországi letelepedéstől.

4. A nemzetközi jog nem zárja ki egy ilyen módosítás lehetőségét. A nemzetközi jognak ugyanis általánosan elfogadott szabálya, hogy minden állam saját joga szerint határozza meg, kik az állampolgárai. Természetesen az állampolgárság köteléket feltételez az állam és polgára között. Azonban nem lehet kétségbe vonni, hogy a kulturális és nyelvi identitás, valamint a felmenők korábbi magyar állampolgársága olyan tényezők, melyek valódi köteléket jeleníthetnek meg az anyaország és az állampolgárság megszerzője között.

Ugyanilyen kevéssé merülnek fel kényszerítő jogi akadályok a hátrányos megkülönböztetés tilalmával kapcsolatban, hiszen el kell választani a diszkriminációt az indokolt és elfogadható különbségtételtől. Az állampolgársági kötelék természete ugyanis megköveteli az államoktól, hogy bizonyos kritériumokat állapítsanak meg az állampolgárság elnyerése feltételéül. Ezek a kritériumok adott esetben kedvezőbb elbánáshoz vezethetnek. Az indokolt különbségtételnek vagy kedvezőbb elbánásnak gyakori példája a nemzeti nyelv és az alapvető alkotmányos szabályok ismeretének megkövetelése a honosításhoz, valamint a leszármazás alapján az állampolgárság könnyített megszerzése.

Az Európai Unió joga alapvetően a tagállamokra bízza annak megállapítását, kit tekintenek saját állampolgáruknak. A Maastrichti Uniós Szerződéshez fűzött 2. számú nyilatkozat értelmében “minden esetben, amikor az Európai Közösség Alapító Szerződése valamely tagállam állampolgárára utal, annak kérdését, hogy egy személy valamely tagállam állampolgára-e, kizárólag az érintett tagállam belső jogára utalással kell eldönteni.” Ez az alapelv az Európai Bíróság gyakorlatából következő módon kettős állampolgárokra is vonatkozik. Miután pedig a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz való csatlakozásáról szóló megállapodásból ezzel ellentétes szabály nem vezethető le, joggal állítható, hogy az uniós jog alapján a Magyar Köztársaság is szabadon állapíthatja meg állampolgársági szabályait.

5. A jogi lehetőségek ismerete természetesen csak kiindulópontul szolgálhat az állampolgársági szabályozás módosítása nemzetpolitikai összefüggéseinek tisztázásához. A köztársasági elnök meggyőződése szerint a Magyar Köztársaság akkor jár el helyesen, ha egyidejűleg elősegíti a szomszédos államokban élő magyaroknak a magyar nemzethez való tartozását és a szülőföldjükön való boldogulását, valamint erősíti magyar nemzeti azonosságtudatát. Az ügy érdemében való döntés feltételezi annak a körültekintő megvizsgálását, vajon a magyar állampolgárság megszerzésének könnyítése előmozdítja-e e célkitűzések mindegyikének az elérését. Különösen fontos, hogy egy ilyen irányú módosítás ne ösztönözze elvándorlásra az érintetteket. A magyar nemzetpolitika számára ugyanis konszenzuális alapelv volt az elmúlt 13 évben, hogy a határon túli magyarok boldogulását szülő- és lakóhelyükön kell előmozdítani, elismerve természetesen mindenkinek a jogát arra, hogy boldogulását a saját elképzelései szerint keresse.

A szülőföldön való boldogulás lehetősége szempontjából kiemelkedő cél, hogy a könnyített eljárással létrejövő kettős állampolgárságú státusz ne nehezítse meg a magyar nemzeti kisebbség tagjainak helyzetét a nekik otthont adó szomszédos országban. Ez pedig úgy segíthető elő, ha a magyar állampolgársági szabályok módosítását a szomszédos országgal kötött kétoldalú nemzetközi megállapodás kíséri, mely rendezi a magyar állampolgársággal is rendelkező magyar nemzeti kisebbségek jogállását. A magyar állampolgársági szabályok módosítása emellett együtt kell hogy járjon a kedvezménytörvény megfelelő módosításával, hiszen jelenleg a magyar állampolgárság kizárja a kedvezménytörvény által nyújtott előnyök igénybe vételét.

6. A fentiekre – különösen a kérdés nemzetpolitikai aspektusaira tekintettel – a felmerült igények teljesítéséhez szükségesnek látszó törvénymódosítások következményeinek tisztázása és hatékonyságuk biztosítása érdekében a köztársasági elnök szerint szükségesnek mutatkozik a kérdést a Magyar Állandó Értekezlet elé terjeszteni. Ez az a fórum, ahol a magyar Kormány és a magyar politikai pártok, illetve a határon túli magyarok szervezetei közösen, valamennyi fontos szempont figyelembe vételével nyilváníthatnak véleményt ilyen jellegű kérdésekről.

Forrás: http://www.keh.hu/index2.php?fm=9&am=0&l=&hir=262

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat