Az
MVSZ népszavazás kezdeményezésének vitája
2004. szeptember 13.-án a Magyar Országgyűlésben
Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az országos
népszavazás elrendeléséről szóló országgyűlési határozati
javaslat összevont általános és részletes vitája és
a határozathozatal. Engedjék meg, hogy tisztelettel
köszöntsem Patrubány Miklós és Rácz Sándor elnök urakat
a Magyarok Világszövetségétől, akik ezt az aláírásgyűjtést
kezdeményezték. (A páholyban helyet foglaló Patrubány
Miklós és Rácz Sándor felállnak. - Taps.)
Az alkotmányügyi bizottság önálló indítványát H/11206.
számon kapták kézhez a képviselők. Emlékeztetem önöket,
hogy az Országgyűlés a határozati javaslat tárgyalása
során eltér a Házszabály egyes rendelkezéseitől, tehát
most összevont általános és részletes vitára kerül sor,
és ezt követi a zárószavazás.
Megadom a szót Vastagh Pál úrnak, az alkotmányügyi
bizottság elnökének, a napirendi pont előadójának, 15
perces időkeretben. Parancsoljon, öné a szó, elnök úr.
DR. VASTAGH PÁL, az alkotmány- és igazságügyi bizottság
elnöke, a napirendi pont előadója: Köszönöm. Tisztelt
Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az alkotmány- és igazságügyi
bizottság múlt hétfőn tartott ülésén megtárgyalta a
Ház elnökének felkérése alapján az országos népszavazás
elrendeléséről szóló országgyűlési határozati javaslatot.
A bizottság valamennyi tagja támogatta. A határozat
megfelel az alkotmányos feltételeknek, ezt az Országos
Választási Bizottság is megállapította.
Kérem a tisztelt Házat, hogy a bizottság által előterjesztett
országgyűlési határozati javaslatot a népszavazás elrendeléséről
támogassa. (Taps az MSZP soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Most pedig
megadom a szót Lamperth Mónika belügyminiszter asszonynak,
aki a kormány álláspontját kívánja ismertetni. Parancsoljon,
miniszter asszony!
DR. LAMPERTH MÓNIKA belügyminiszter: Tisztelt
Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt fekvő
határozati javaslat vagylagosan állapítja meg az országos
népszavazás költségvetését attól függően, hogy a külföldön
szavazás megoldásaként milyen törvényjavaslat kerül
majd elfogadásra. Olyan helyzetben vagyunk, és ma úgy
kell állást foglalnia az Országgyűlésnek, hogy pár hónapon
belül országos népszavazást kell tartani, és sajnálatos
módon lehetséges, hogy az ehhez szükséges több milliárd
forint - amit ráköltünk a közpénzből - végeredménye
megkérdőjelezhető lesz, ugyanis nincs garancia arra,
hogy megfelelő időben lesz majd egy olyan törvényünk,
ami az alkotmány előírásainak megfelelően biztosítja
a külföldön való szavazás lehetőségét.
Az e törvény megszületéséhez szükséges tárgyalások
2003 elején megkezdődtek, 2003 tavaszán azonban a Fidesz
kérésére csak az európai parlamenti választásokra vonatkozó
szabályok kerültek napirendre. Az országgyűlési választásra
és az országos népszavazásra vonatkozó, a módosított
alkotmánynak megfelelő szabályozás kialakítása tehát
eltolódott. Ez év elején újra kezdeményeztük a tárgyalást,
de akkor az volt a Fidesz állásfoglalása, hogy az európai
parlamenti választások befejezéséig nem kíván választási
kérdésekről tárgyalni. Mivel azonban az alkotmánymódosítás
hatályba lépett május 1-jén, a kormány alkotmányos kötelezettségének
megfelelően törvényjavaslatot nyújtott be a probléma
rendezésére. Ez a törvényjavaslat az elektronikus szavazási
módot javasolta. A kompromisszum érdekében mind a Magyar
Szocialista Párt, mind a Szabad Demokraták Szövetsége
frakciója elfogadhatónak találta az MDF által is javasolt,
levélben szavazás módszerét.
A helyzet megoldása érdekében júniusban arra kértem
a parlamenti frakciók vezetőit, hogy fejtsék ki a külföldön
szavazással kapcsolatos álláspontjukat, és szeptember
2-án erről egy négypárti egyeztetésre került sor. Akkor
a Fidesz delegációjának vezetője, illetve a nevükben
tárgyaló kért még időt arra, hogy át tudják tekinteni,
és részletes szakmai állásfoglalás után lehessen tovább
tárgyalni. Ugyanakkor az világossá vált a tárgyalásokon,
illetve korábban is, hogy a legnagyobb ellenzéki párt
az európai parlamenti választások tapasztalatai alapján
kívánja kialakítani álláspontját a külföldön való szavazás
módjáról. Az egyetlen jó megoldásnak változatlanul azt
a korábbi javaslatát tekinti, ami azt jelenti - amit
egyébként a közvélemény eléggé világosan elutasított
-, hogy minden nagykövetségen és konzulátuson számlálóbizottságok
kell legyenek. Hozzáteszem: az európai parlamenti választáson
nem volt olyan külképviselet, ahová egyetlen párt is
a saját költségén delegált volna.
[18.00]
Tehát, tisztelt képviselőtársaim, meggyőződésem, szükség
van arra, hogy minél előbb megnyugtató törvényi szabályozás
szülessen ebben a kérdésben. A kormány a szeptember
2-ai egyeztető tárgyaláson is hangsúlyozta - én tárgyaltam
a kormány nevében, és hangsúlyoztam -, hogy nyitottak
vagyunk minden ésszerű és alkotmányos megoldásra, mert
közös felelősségünk, hogy alkotmányosan tudjuk lebonyolítani
a népszavazást is.
Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter asszony.
Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselőcsoportok álláspontját
két-két képviselő ismertetheti. Az első körben erre
nyolc-nyolc perc, a második körben öt-öt perc áll rendelkezésre.
Elsőként megadom a szót Pokorni Zoltán képviselő úrnak,
a Fidesz képviselőcsoportjából. Parancsoljon, öné a
szó, képviselő úr.
POKORNI ZOLTÁN (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt
Ház! Tisztelt Kormánytagok! A kérdés tehát, amelyet
most a társadalom, ha úgy tetszik, a nemzet elé terjesztünk,
így hangzik: akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt
alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással, kérelmére
magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek
valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár,
aki magyar nemzetiségét az úgynevezett státustörvény
19. §-a szerinti magyarigazolvánnyal vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolja. A Fidesz
válasza, a mi válaszunk erre az, hogy: igen, akarjuk.
Tekintettel arra, hogy a kérdésre a szomszédos országokban
élő magyarok nagy számban igennel feleltek, illetve
jelezték, hogy igennel felelnének; tekintettel arra,
hogy azok a Nyugaton élő magyarok, akik eddig nem voltak
jogosultak a magyar állampolgárság megszerzésére, türelmetlenül
és reménykedve várják ennek a lehetőségét; tekintettel
arra, hogy a magyar társadalomban is jelentős a támogatottság
a kérdés megoldására irányuló szándéknak, kimondhatjuk:
elérkezett az ideje annak, hogy politikai és erkölcsi
felelősséggel, valamint jogalkotói szakszerűséggel nyúljunk
a kérdéshez, a jó megoldás megtalálásának reményében.
A kérdés a köztudatban mind a mai napig - helytelenül
- úgy terjedt el, hogy adunk-e kettős állampolgárságot
a határainkon kívül élő magyaroknak. Ez téves szemléletet
tükröz. Mi magyar állampolgárságot adhatunk abban az
esetben, ha a népszavazás eredményes lesz és a szavazók
többsége ezt akarja, a magyar állampolgárság megadásának
törvényi feltételeit pedig nekünk, itt kell megalkotnunk.
Tudnunk kell azt is, hogy a kettős állampolgárság megszerzésének
lehetősége a világ államaiban igen különböző. A legegyszerűbb
besorolás szerint egyes államok engedélyezik, mások
nem. A szomszédságunkban körülnézve Románia, Szerbia,
Horvátország engedélyezi, Ukrajna jogrendje viszont
nem ismeri ezt az állampolgári állapotot.
Amikor nekivágunk ennek a kérdésnek, meghozva a népszavazás
elrendeléséről szóló országgyűlési határozatot, akkor
tudnunk kell, hogy mit vállalunk. Először is: vállaljuk,
hogy biztosítjuk a népszavazás feltételeit, a szabad
véleményalkotást, a támogatók és ellenzők szabad megnyilvánulását
a kérdésben. Javaslom, hogy mi, a parlamenti politikusok,
a parlamenti pártok képviselői, igyekezzünk megőrizni
a várható társadalmi vita tárgyszerűségét. Igyekezzünk
mederben tartani a vitát, és elérni, hogy ez lehetőleg
a feltett kérdésről és az arra adandó válaszról szóljon.
Tudnunk kell, hogy a téma kisiklatása, a demagógia vagy
a közvélemény szándékos félrevezetése felbecsülhetetlen
károkat okozhat mind a határainkon kívül élő magyarságnak,
mind a magyar kül- és nemzetpolitikának. A felelősségünk
máshoz, mással nem mérhető ebben a kérdésben.
A népszavazás eredménye történelmi jelentőségű következményekkel
járhat. Ezekre fel kell készülnünk. Ha eldöntöttük,
hogy támogatjuk az ügyet - és a mi válaszunk az, hogy
a Fidesz eldöntötte, és az igen válaszra fogjuk felkérni
a támogatóinkat -, akkor a szakszerűség jegyében készüljünk
fel a jogalkotási feladatokra is. A sikeres és eredményes
népszavazás esetén ugyanis nemcsak a magyar állampolgárság
biztosítására vonatkozó jogszabályt kell módosítanunk,
hanem egy egész jogszabálycsomagot munkavállalási, társadalombiztosítási,
idegenrendészeti és egyéb területeken. Ezért a Fidesz-Magyar
Polgári Szövetség nevében tisztelettel javaslom a Magyar
Szocialista Párt képviselőcsoportjának, a Szabad Demokraták
Szövetsége képviselőcsoportjának és a Magyar Demokrata
Fórum képviselőcsoportjának (Közbeszólás az MSZP padsoraiból:
És a függetleneknek!), hogy hozzunk létre egy négypárti
egyeztető bizottságot, amely figyelemmel kíséri a kérdés
kapcsán megfogalmazódó kérdéseket, és előkészíti - egy
négypárti tárgyalássorozat keretében - a jogszabály-módosítás
folyamatát. Ebben a magunk nevében mind szakmai, mind
politikai szinten részt kívánunk venni, és kérjük önöket,
hogy fontolják meg, és fogadják el az erre vonatkozó
javaslatunkat.
Befejezésül engedjenek meg egy utolsó gondolatot. A
Fidesz támogatja a népszavazás kiírását a fent megjelölt
kérdésben. Ugyanakkor a téma napirendre tűzése nem terelheti
el a figyelmünket azokról a problémákról, amelyekkel
a magyar kisebbségek nap mint nap szembenézni kényszerülnek.
Hogy csak a legsúlyosabbat említsem: a vajdasági magyarok
egyre gyakoribb, immár fizikai bántalmazása. Ezekre
a sérelmekre fel kell hívnunk a nemzetközi közvélemény
figyelmét, aktív és eredményes lépéseket sürgetve. Ez
elsősorban a kormányzat feladata, de mi, parlamenti
képviselők is feladatunknak kell tekintsük ezt. Tűrhetetlen,
hogy ma itt, Közép-Európában fiatalokat büntetlenül
lehessen megverni a nyílt utcán, hogy a szerb rendőr,
a közrend és a közbiztonság őre büntetlenül felpofozhasson
egy magyar polgármestert, hogy büntetlenül működhessen
az önmagát ?a szerb diaszpóra forradalmi bizottságánakö
nevező szervezet.
A Fidesz a kisebbségi kérdés megoldását, a többi európai
uniós országhoz hasonlóan, az autonómia biztosításában
látja, mert a végső cél nem lehet más, mint az, hogy
a szomszédos államokban élő magyarság a szülőhelyén
biztonságban élhessen és gyarapodhasson, akár magyar
állampolgárként is. Kérem önöket, a szavazás után fontolják
meg a Fidesz négypárti bizottságra vonatkozó javaslatát.
Köszönöm a figyelmüket, megtisztelő volt. (Taps az
ellenzéki pártok padsoraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most
pedig megadom a szót Herényi Károlynak, a Magyar Demokrata
Fórum frakcióvezetőjének. Parancsoljon, öné a szó, frakcióvezető
úr.
HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm a szót, elnök
úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar
Demokrata Fórum egykori elnöke, a Magyar Köztársaság
első miniszterelnöke volt az, aki 1990-ben azt mondta,
hogy ő lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének
érzi magát, és a magyar demokraták ezt a mai napig így
gondolják. Emlékezhetnek arra, hogy akkoriban milyen
reakciók érték ezt a bejelentést, és hogyan határolódtak
el ettől politikai pártok, sőt parlamenti pártok. A
kettős állampolgárság kérdése végigkíséri az elmúlt
15 esztendőnket, a rendszerváltás óta elmúlt 15 esztendőt.
A Magyar Demokrata Fórum ennek az évnek az elején,
elemezve a kedvezménytörvény pozitív hatásait, arra
az elhatározásra jutott, hogy az állampolgárságról szóló
1993. esztendei törvényt módosítja; az egyszerűsített
honosítási eljárás fogalmát bevezetve igyekszik megteremteni
annak a lehetőségét, hogy a határokon túl élő magyarok
magyar állampolgárságot szerezhessenek. Ez egy nagyon
csekély mértékű, de nagy hatású módosítás volt, és néhány
olyan elemet tartalmazott, amelyet a bírálói is elismerően
méltattak, és azt mondták, hogy ez a törvénymódosító
javaslat szakmailag kitűnően kidolgozott.
Az egyik lényeges új elem volt ebben a módosításban,
hogy nem kötelezi és nem várja el az állampolgárságért
folyamodótól, hogy szülőhelyét elhagyva, minimum egy
esztendeig Magyarországon állandó lakással rendelkezzék.
[18.10]
Továbbá nem várta el az állampolgárságért folyamodótól,
hogy Magyarországon olyan feltételeket teremtsen, amely
megélhetését biztosítja. Magyarán mondva: nincs költségvetési
kapcsolathoz kötve az állampolgárságért való folyamodás.
Ennek a két feltételnek a következményei, azt hiszem,
rendkívül pozitívak. Az, hogy nincs a helyben lakás
előírva, azt jelenti, hogy nincs az a kényszerítő erő,
ami a határon túl élő magyart szülőföldje elhagyására
kényszeríti, a magyar állampolgárság megszerzését ahhoz
köti, hogy a szülőföldjét tartósan hagyja el, és Magyarországon
életvitelszerű létformát folytasson. A másik módosító
javaslat lényege pedig az, hogy a kritikai vádakkal
és főleg a baloldali kritikai vádakkal szemben az állampolgárság
elnyerése semmiféle költségvetési kötelezettséget a
magyar állam költségvetésére nem ró és nem tartalmaz.
Az első egyébként azt is jelenti, hogy a másik félelem,
ami baloldali képviselőtársainkat riogatta, hogy a választójoggal
rendelkező kettős állampolgárok esetleg a választást
a jobboldal javára billentik el, nem igaz, hiszen nem
alanyi jog, legalábbis nem állampolgárságból adódó alanyi
jog a választójog, ehhez választói névjegyzékbe kell
kerülni, ami azt jelenti, hogy állandó magyarországi
lakhellyel kell rendelkezni, és mi ezt nem akartuk.
Kísérletünk az első fordulóban kudarcba fulladt, hiszen
a szakmai elismerések ellenére a bizottság nem támogatta
a tárgysorozatba-vételt, majd a parlament plenáris ülése
szavazta le a tárgysorozatba-vétel lehetőségét, illetve
elütött minket a tárgysorozatba-vétel lehetőségétől.
Második alkalommal a nyár folyamán ismételtük meg beadványunkat,
hasonló tartalommal, hasonló feltételekkel és hasonló
céllal. Tettük ezt azért, mert a Magyar Országgyűlés
feladata, hogy a kettős állampolgárság vagy az egyszerűsített
honosítási eljárás törvényi feltételeit megteremtse.
Ezt megteremtheti saját, jól felfogott érdekéből és
tisztességes nemzeti szándékából. De megteheti úgy is,
ahogy a Magyarok Világszövetsége kikényszeríti ezt belőlünk,
hogy népszavazást kezdeményez. Ennek nyilván megvannak
a maga veszélyei és megvannak a maga költségei. A Magyar
Demokrata Fórum a második beadvánnyal szeretett volna
még egy lehetőséget adni az Országgyűlésnek, hogy milliárdokat
megspórolva, de már birtokában annak, hogy bizony a
népakarat igényli a kettős állampolgárság intézményének
a bevezetését, ennek a lehetőségét teremtsük meg.
Még a bizottságok nem döntöttek arról, hogy tárgysorozatba-vételre
javasolják-e a Magyar Demokrata Fórum javaslatát. Még
van esély, hogy a bizottságok pozitív döntésükkel lehetővé
tegyék, hogy az Országgyűlés törvényi kötelezettségének
megfelelően, eskünknek megfelelően ezt a törvényt meghozza.
Arról, amiről Pokorni Zoltán képviselőtársam beszélt,
a négypárti egyeztetésről engedjenek meg annyit megjegyezni,
hogy az első kudarc után mi elkezdtünk egy négypárti
szakmai egyeztetést. Sajnos, ez a négypárti szakmai
egyeztetés a nyár folyamán kudarcba fulladt. Nem tudom,
hogy a politikai akarat vagy a szervezés hiányosságai
vezettek-e ide, de a négypárti egyeztetés egyelőre eredménytelen
volt.
Arra kérem tisztelt képviselőtársaimat, úgy a jobboldalon,
mint a baloldalon, hogy a Magyar Demokrata Fórum javaslatát
vegyék komolyan, a bizottsági szakban támogassák a tárgysorozatba-vételt,
és az Országgyűlés hozza meg azt a döntést, ami a jogos
népakaratot, ami a népszavazás kiírásához szükséges
aláírások számában testesült meg, vegye figyelembe,
és ennek szellemében cselekedjék. A magyar nemzet ezer
esztendeje befogadó nemzetként él Európa népeinek a
tudatában, ne forduljon elő az a szégyen, hogy az ezeresztendős
magyar állam olyan döntést hoz vagy olyan bizonyítványt
állít ki magáról, hogy magyar a magyart nem fogadja
be.
Kérem még egyszer, fontolják meg javaslatunkat, és
kérem minden képviselőtársam támogatását, hogy ez a
javaslat törvényerőre emelkedve a jogos igényeket kielégítse.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki
padsorokból. - Szórványos taps az MSZP soraiból.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr.
Megadom a szót Eörsi Mátyásnak, a Szabad Demokraták
Szövetsége képviselőjének. Parancsoljon!
DR. EÖRSI MÁTYÁS (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr!
Tisztelt Országgyűlés! Ebben a vitában két dolog keveredik.
Az egyik, hogy a parlament kiírja-e a népszavazást,
illetőleg a másik, ettől némelyest eltérő kérdés, hogy
mit gondolunk arról a kérdésről, amelyhez kellő számú
aláírást sikerült a kezdeményezőknek összegyűjtenie.
Hadd kezdjem az elsővel, hogyan kell a parlamentnek
szavaznia erről a javaslatról. Szeretném a tisztelt
Országgyűlés számára teljesen világossá tenni, a Szabad
Demokraták Szövetsége a törvényesség alapján van, és
mivel a magyar törvények úgy rendelkeznek, hogy ha kellő
számú aláírást sikerül egy kérdés mellett összegyűjteni,
akkor természetesen a Magyar Országgyűlésnek kutya kötelessége
a népszavazást kiírni, és a magyar választópolgároknak
lehetővé tenni, hogy ebben a valóban fontos kérdésben
álláspontjukat nem is kifejthessék, hanem igennel vagy
nemmel eldönthessék a kérdést.
Mindezt leszögezve, miután képviselőtársaim előttem
a dolog érdeméről is beszéltek, engedjék meg, hogy néhány
szóban vázoljam a Szabad Demokraták Szövetségének az
álláspontját magáról a kérdésről, annak érdeméről is.
A Fidesz vezérszónoka úgy fogalmazott, eljött az ideje
annak, hogy megoldjuk ezt a nagyon fontos kérdést. Feltesszük
magunknak a kérdést, hogy vajon mi történt az elmúlt
időszakban, amitől ezt lehet mondani: eljött az ideje
annak, hogy erre a kérdésre válaszoljunk. Tisztelt Képviselőtársaim!
Az történt, hogy Magyarország belépett az Európai Unióba,
és ennek nyomán valóban számos szomszédos országban
igen sok kétely fogalmazódott meg, hogy vajon Magyarország
európai uniós tagsága nem fog-e akadályt jelenteni a
határon túl élő magyarok számára, hogy a magyarországi
rokonsággal, barátokkal a kapcsolatokat úgy tudják tartani,
mint ahogy azt korábban tették. Ezek nagyon jogos kérdések,
nagyon komoly aggodalmak fogalmazódtak itt meg, de szeretném
ugyanakkor képviselőtársaim figyelmébe ajánlani, hogy
nemcsak Magyarország lépett be az Európai Unióba, velünk
együtt belépett két szomszédunk is, Szlovénia és Szlovákia;
az Európai Unió napirendjén szerepel, hogy az előttünk
álló időszakban belép Románia, ahol a legnagyobb számú
magyar kisebbség él, és mindannyian bízunk abban, hogy
Horvátországnak, ennek a nagyon fontos, baráti szomszédos
országnak sikerül felzárkóznia Romániához és Bulgáriához,
és ők is beléphetnek 2007-ben vagy az azt követő egy-két
évben az Európai Unióba.
Mindebből az következik, tisztelt Országgyűlés, hogy
a legtöbb szomszédos ország történelmileg velünk egy
időben, tehát nem évszámra, nem pontosan, de történelmileg
velünk együtt lép be az Európai Unióba. Ami azt jelenti,
hogy azok az aggályok, amelyek Magyarország európai
uniós tagságával kapcsolatban megfogalmazódtak, a legtöbb
szomszédunk számára, a legtöbb szomszéd országban élő
magyarság számára már irrelevánssá válik, hiszen mindannyian
az Európai Unió polgáraivá, állampolgáraivá válnak,
és megszűnik a határ, megszűnnek azok az akadályok,
azok a gátak, amelyek bennünket elválasztanak.
Kétségtelen, tisztában vagyunk azzal, hogy van még
két ország, Ukrajna és Szerbia-Montenegró, amelynek
az európai uniós tagságával az előttünk álló belátható
időszakban reálisan nem számolhatunk. Igaza van Pokorni
Zoltán képviselő úrnak, amikor azt mondja, hogy ez az
a két ország, ahol talán a legtöbb probléma merül fel
a határon túli magyarok helyzetét illetőn. Azonban fel
kell tennünk azt a kérdést, hogy vajon az állampolgárság
segít-e ezeken a problémákon; vajon ha Ukrajnában élő
magyaroknak állampolgárságot és magyar útlevelet adunk,
akkor jobban fognak élni (Közbeszólások a Fidesz soraiból:
Igen!); vagy vajon komolyan gondolhatjuk azt, hogy ha
a Vajdaságban - mint ahogy valóban nagyon komoly agresszió
és atrocitások jelentkeznek a magyarokkal szemben -
magyar útlevelet fognak lobogtatni, akkor megszűnnek
ezek az atrocitások? (Közbeszólások a Fidesz soraiból:
Igen!) Ez nyilvánvalóan illúzió. Úgy gondolom, hogy
ezekre a nagyon komoly problémákra egészen másutt kell
a válaszokat megkeresnünk.
Tisztelt Országgyűlés! 1990 óta a Magyar Országgyűlésben
helyet foglaló pártok között a külpolitika legfontosabb
célkitűzései tekintetében egyfajta konszenzus megfogalmazódott.
[18.20]
Ennek egyik eleme az volt, hogy a magyar politikának
az a feladata, hogy a határon túli magyarságot ahhoz
segítsük hozzá, hogy szülőföldjén boldoguljon magyarságának
megfelelően, és ott tudja a lehető legjobb és legteljesebb
életet élni. Felmerül a kérdés, hogy az állampolgárság
nyújtásával vajon nem azt segítjük-e elő, hogy határon
túl született és eddig ott élő magyaroknak azt tegyük
lehetővé vagy könnyebbé, hogy otthagyják lakóhelyüket,
és Magyarországra jöjjenek, ami, ha egyének döntenek
így, persze semmi kifogásunk nincs ez ellen, szeretném,
ha nem értenék félre a szavaimat, ugyanakkor, hogy ezt
ösztönöznünk kell-e, e tekintetben jogos kérdőjelek
fogalmazódnak meg.
Tisztelt Országgyűlés! Azokról a kérdésekről, amelyeket
Herényi képviselő úr megfogalmazott, hogy a választójog
esetleges jövőbeli kiterjesztése napirenden szerepel-e
vagy sem, valóban még egy őszinte eszmecserét nem folytattunk,
azonban joggal merül fel az a kérdés, hogy ha azok a
határon túli magyarok, akik a törvény hatására vagy
azon kívül Magyarországra jönnek, ha állampolgársággal
rendelkeznek, és ha állandó lakhelyük van, akkor természetesen
nagyon könnyű számukra a választójogot is megszerezni,
és megint csak egy kérdés az, hogy akarjuk-e. Akarjuk-e
azt, hogy ilyen módon a határon túli magyarság jelentős
részére kiterjesszük a választójogot? És természetesen
azoknak a kérdéseknek, amelyeket Pokorni képviselő úr
megfogalmazott, érdemes a végére járni.
Ugyanakkor, miközben nagyon fontos, hogy hangsúlyozottan
leszögezzük, hogy azok a törvények, amelyeket a magyar
parlament a határon túli magyarsággal kapcsolatban hoz,
alapvetően a magyarság jövőjével kapcsolatos kérdések,
ugyanakkor közös felelősségünk, hogy választ adjunk
bizonyos pragmatikus kérdésekre is. Például arra, hogy
amennyiben az állampolgárságot kiterjesztjük több millió,
akár határon túl élő állampolgárra, akkor ennek milyen
hatása lesz a magyar költségvetésre, a magyar társadalombiztosításra,
az egészségügyi ellátásra, és sorolhatnám a magyar társadalomban,
a Magyarországon legjobban fájó és leginkább szorító
problémákat.
Nem tudjuk még, mi a válasz, csak úgy gondolom, hogy
mielőtt hangzatos dolgokat mondunk arról, hogy mennyire
fontos nemzetstratégiai kérdés az állampolgárság kiterjesztése
a határon túli magyarokra, a magyarországi választók
számára ezekben a kérdésekben is nagyon világos válaszokat
kell adnunk.
Éppen ezért, tisztelt Országgyűlés, a Szabad Demokraták
Szövetsége megszavazza a javaslatot, mert a törvény
ezt számunkra előírja, ugyanakkor mi nem támogatjuk
azt, hogy a magyar állampolgárok igennel szavazzanak
a népszavazáson föltett kérdésre.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az SZDSZ soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt
Országgyűlés! Felszólalásra megadom a szót Szabó Zoltánnak,
a Szocialista Párt képviselőjének. Parancsoljon! (Zaj.
- Csenget.)
DR. SZABÓ ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen,
elnök úr. Tisztelt Ház! A Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportja
természetesen támogatja a határozati javaslatot, a népszavazás
kiírását. Természetesen, mondom, mert mint Eörsi Mátyás
képviselőtársam nagyon világosan kifejtette, megítélésünk
szerint az országgyűlési képviselőknek e tekintetben
a törvény nem enged választást. A törvény, amely számos
esetben meglehetősen félreérthetően és dodonaian fogalmaz,
itt egyértelmű: ha az alkotmány által nem tiltott tárgyban
megfelelő módon föltett kérdés népszavazásra tűzését
200 ezer magyar állampolgár aláírásával támogatja, akkor
a népszavazást ki kell írni. Tekintettel arra, hogy
itt a 200 ezer aláírás megvolt, ezért a népszavazást
ki kell írni. Megítélésünk szerint ebben a kérdésben
az Országgyűlésnek igazi döntési kompetenciája nincsen.
A magunk részéről úgy gondoljuk - és ezért nagyon rövid
lesz a hozzászólásom -, hogy ezt a vitát itt, ennél
a pontnál le is kell zárni. Abban a pillanatban, hogy
egy politikai kérdés népszavazás tárgyává válik, akkor
az Országgyűlésnek a népszavazás lebonyolításáig ezzel
a kérdéssel több foglalkoznivalója nincsen. Ettől a
pillanattól kezdve ez olyan politikai kérdés, amely
egy választási kampányhoz hasonló kampányban politikai
vita, márpedig, noha az Országgyűlés elsődlegesen a
politizálás terepe egy demokráciában, az Országgyűlés
nem a politikai kampány terepe egy demokráciában.
Tehát úgy gondoljuk, hogy ezt a kérdést, miután az
Országgyűlés a határozati javaslatot elfogadta, és miután
a népszavazás kiírása megtörténik, ezt követően nem
a tisztelt Háznak, hanem a társadalomnak és a politikai
pártoknak kell megvitatniuk. Ha lett volna az Országgyűlés
napirendjén olyan törvény, amely ezt a kettős állampolgárságról
szóló javaslatot idehozza, törvénybe kívánja iktatni,
akkor az Országgyűlésnek lett volna róla vitáznivalója.
Ilyen napirendre került törvényjavaslat nem volt. Ennek
megfelelően az Országgyűlés nem folytatott róla vitát,
és most, hogy ez a kérdés népszavazás tárgyává vált,
kikerült az Országgyűlés hatásköréből annak vitája,
hogy a törvény tartalmazza-e a kettős állampolgárság
megadását, és milyen módon tartalmazza.
Erről immár a magyar választópolgárok lesznek jogosultak
dönteni. Hogy a magyar választópolgárok hogyan döntsenek,
azt nem az országgyűlési képviselőknek, hanem az állampolgároknak
maguknak, civil szervezeteiknek, politikai pártjaiknak
felelőssége és feladata befolyásolni, és azt követően,
hogy a magyar állampolgárok kinyilvánították a maguk
döntését, kerül vissza ide a tisztelt Házba megvitatásra
immár a megalkotandó törvény, illetőleg, mint Pokorni
képviselő úr mondta, törvénycsomag megvitatása.
Mi tehát úgy gondoljuk, hogy erről a tárgyról politikai
vitát az Országgyűlésben folytatni nemcsak, hogy nem
érdemes, de nem is ildomos. Támogatjuk a népszavazás
kiírását, és a kérdésre akkor kívánunk visszatérni,
amikor a nép kinyilvánította a maga akaratát.
Köszönjük szépen. (Taps az MSZP soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most
pedig, tisztelt Országgyűlés, engedjék meg, hogy a függetlenek
közül az elsőnek jelentkezett képviselő úrnak ebben
a vitában megadjam a szót nyolcperces időtartamban.
Megadom a szót Kelemen András független képviselőnek.
DR. KELEMEN ANDRÁS (független): Köszönöm a
szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az autonómia kivívása
mint az önrendelkezés lehetséges módja, a magyar állampolgárság
megadása a Magyarországról kiszorult nemzettestvéreinknek,
s a szülőhelyükön való megsegítés törvényes szabályozása,
amelyet oly sajnálatosan legyengített a jelenlegi baloldali
kormánytöbbség, mindez együtt lehet alapja a határon
túli magyar politikának.
Ezért az MDF-ből kizárt öt lakiteleki munkacsoportbeli
képviselő nevében következetesen és kezdettől támogatjuk,
és jelenleg is támogatom a magyar nemzetiségűek állampolgárságát,
és ennek következtében az előttünk fekvő H/11206. számú
országgyűlési határozatot az országos népszavazás elrendeléséről.
Köszönöm. (Taps a Fidesz soraiban. - Szórványos taps
az MDF soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen. Miután minden képviselőcsoport
és még a függetlenek első jelentkezője is a nyolcperces
időkeretben való első felszólalás jogával élt, a második
körre térnénk át ötperces időkeretben.
A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja nevében
megadom a szót Dávid Ibolya képviselő asszonynak, alelnöknek.
Parancsoljon!
DR. DÁVID IBOLYA (MDF): Tisztelt Elnök Úr!
Kedves Képviselőtársaim! A Magyar Demokrata Fórum egy
törvényjavaslattal élt. Egy évvel ezelőtt az Országgyűlés
vitázott arról a törvényjavaslatról, amely megteremtette
volna annak a lehetőségét, hogy kedvezményes honosítási
eljárás keretében törvénymódosítással érjük el a kettős
állampolgárság biztosítását.
[18.30]
Szabó képviselő úr a legnagyobb kormánypárt képviseletében
az imént azt mondta, hogy az Országgyűlésnek nem volt
lehetősége mindezt megvitatni a parlament előtt. Nos,
hosszú, éjszakába nyúló vitáink voltak az Országgyűlésben,
és való igaz - ahogy azt frakcióvezető úr elmondta -,
hogy az Országgyűlés nem érezte jól magát. Leszavazta
és a kormánytöbbség azzal mentette magát, hogy szakmailag
ugyan rendkívül igényes a törvénytervezet, amit a kezemben
tartok, de nincs meg a hozzá szükséges hatáselemzéseknek
az a háttéranyaga, amely elegendő lenne ahhoz, hogy
az MSZP és az SZDSZ képviselői mindezt megszavazzák.
Ezt követően a Magyar Demokrata Fórum elnökeként pontosan
ezért kezdeményeztem a négypárti tárgyalást. Szeretném
elmondani a képviselő úrnak, hogy a négypárti tárgyalás
meg is indult politikai szinten, amelyen Bába Iván képviselte
a Fideszt, Szent-Iványi képviselő úr az SZDSZ-t, Wiener
György úr az MSZP-t, a Magyar Demokrata Fórumot pedig
én magam. Ebben az összetételben folytattuk a tárgyalásokat.
A mai napig nem kaptuk meg azokat a háttérelemzéseket
a kormány részéről, amelyek lehetővé tették volna, hogy
az a lelkiismeret-furdalás, ami miatt akkor ezt önök
nem szavazták meg, megszűnjön, és lehetővé váljék, hogy
az idén júliusban másodszor benyújtott törvényjavaslatunkat
az Országgyűlés érdemben el tudja fogadni.
Meggyőződésem, hogy óriási a Magyar Országgyűlés felelőssége
ebben a kérdésben. Amennyiben az Országgyűlés törvényt
alkot, akkor vállalja ennek a politikai felelősségét.
Ha viszont azzal szembesülünk, hogy népszavazást kell
kiírnunk - egyébként egyetértek miniszter asszonnyal,
hogy sok a kérdőjel, mert alkotmányosan nem tudunk az
őszre kiírni népszavazást -, akkor el kell mondani,
nincs szabálya annak, hogy a külföldön élő magyarok
az alkotmányba illesztett jogukat hogy fogják gyakorolni.
Ezért megint csak visszatérnék ahhoz, hogy az egyetlen
jó és járható út annak a törvénynek a támogatása és
elfogadása, amelyet a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjának
a nevében nyújtottunk be.
Ez olyan felelősség, ami alól nem lehet kibújni, tisztelt
képviselőtársaim. Mert milyen következményei lehetnek
egy népszavazásnak? Adja a Jóisten, hogy ha népszavazást
kell kiírni, akkor az legyen érvényes és eredményes,
és minden magyar érezze annak szükségét, hogy nem mondhat
nemet a határon túli honfitársaira, akik az elmúlt évtizedekben
megszenvedték annak lehetőségét, hogy végre megkapják
a kettős állampolgárságot. Azonban iszonyú sok veszélyt
is rejt magában egy ilyen népszavazás. Nézzünk szembe
azzal a ténnyel, hogy nemzetpolitikai szempontból mennyi
veszélyt rejthet magában az, ha a magyar állampolgárok
nem mennek el kellő létszámban erre a népszavazásra.
Mennyi veszélyt rejt magában nemzetpolitikai szempontból
az, hogy elmennek ugyan, de leszavazzák.
Ha önök jártak már Kárpátalján, a Délvidéken vagy Erdély
kis falvaiban, láthatták, hogy hány atrocitás éri az
ott élő magyarokat. Ki fog szembenézni azzal az érvvel,
hogy egy eredménytelen népszavazás után a nacionalisták
szembesítik a magyarokat azzal, hogy ti nem kelletek
otthon. Ezért a politikának iszonyú nagy a felelőssége.
Egyetértek Pokorni Zoltán alelnök úrral abban, ha eljutottunk
a népszavazásnak ebbe a stádiumába, mindannyiunknak
az a legfontosabb feladata, miként tudjuk elérni azt,
hogy ez a népszavazás sikeres és eredményes legyen,
mert amit nem tett tönkre nyolcvan év alatt az elszakított
nemzetrészen élő nacionalisták sokasága, azt egy felelőtlen
népszavazás ma tönkreteheti. Óriási a felelősségünk!
A Magyar Demokrata Fórum nevében mindenkitől azt kérem,
ha eddig eljutunk, tegyünk meg mindent annak érdekében,
hogy ez egy eredményes és sikeres népszavazás legyen.
Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MDF soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony.
Megkérdezem, hogy a további három képviselőcsoportból
kíván-e még valaki felszólalni a második körben. Ha
igen, kérem, gombnyomással jelezze! (Nincs jelentkező.)
Úgy látom, nincs ilyen képviselő.
Megkérdezem Vastagh Pál bizottsági elnök urat, hogy
kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. Igen, parancsoljon,
öné a szó.
DR. VASTAGH PÁL, az alkotmány- és igazságügyi bizottság
elnöke: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim!
Röviden szeretnék a vita lezárásaként két összefüggésre
utalni. Sok szép gondolat hangzott el az Országgyűlés
felelősségéről. Szeretném felidézni, hogy a közelmúltban,
2001 tavaszán, amikor Magyarország előző kormánya lezárta
a bel- és igazságügyi együttműködésről szóló fejezetet,
annak az volt a feltétele, hogy három kétharmados törvény
átfogó módosítását végezze el az Országgyűlés. Az állampolgárságról,
a bevándorlásról és a menedékjogról szóló törvényeket
az Országgyűlés módosította.
Az a törekvés, amely ebben a népszavazási kezdeményezésben
benne foglaltatik, akkor is nyilvánvaló volt, akkor
is ismert volt, s akkor átfogó törvénymódosításokra
került sor, és a kétharmados törvények módosításához
az akkori ellenzék hozzájárult. A lehetőség, az alkalom
már akkor előttünk állt, hogy ne népszavazási eljárás
során kelljen ezeket a kérdéseket rendezni. Az akkori
kormányzat azonban elmulasztotta ezt a lehetőséget.
Ebből következett, hogy ezt a törekvést most népszavazás
kezdeményezése karolta fel, és ennek a következménye
az Országgyűlésre nézve természetesen kötelező. De 2001-ben
itt volt az az alkalom, amikor lehetett volna élni a
törvényi szabályozás lehetőségével, de az előterjesztések
akkor ezt nem tartalmazták.
A másik összefüggés, amire szeretnék utalni, tisztelt
képviselőtársaim: kezemben van az Alkotmánybíróság mai
napon kelt határozata, amely mulasztásos alkotmánysértést
állapított meg, hiszen az Országgyűlés nem rendezte
a választás napján külföldön tartózkodó és az alkotmány
alapján választójogosultsággal rendelkező állampolgárok
számára az országos népszavazáson való részvétel módját
és garanciáit.
Tisztelt Képviselőtársaim! Amilyen egyetértés mutatkozik
meg a népszavazási kezdeményezés céljának a támogatásában,
ez az egyetértés és együttműködés kell, hogy megmutatkozzék
abban is, hogy megteremtsük a népszavazás lebonyolításának
alkotmányos feltételeit. Ezért az elkövetkezendő hetekben
mindazok, akik a népszavazási kezdeményezés támogatásáról
biztosították az Országgyűlést, ugyanilyen együttműködési
készséget mutassanak abban is, hogy hogyan tudjuk megteremteni
a népszavazás lebonyolításához szükséges alkotmányos
feltételeket. (Taps a kormánypárti oldalon.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt
Országgyűlés! Az összevont általános és részletes vitát
lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat
nem érkezett, most az országgyűlési határozati javaslat
elfogadásáról kell döntenünk. Kérdezem, hogy ezzel kapcsolatban
van-e bárkinek is észrevétele. Akinek van, kérem, gombnyomással
jelezze! (Nincs jelentkező.) Úgy látom, hogy nincs.
Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatal következik.
Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e
az országos népszavazás elrendeléséről szóló, H/11206.
számú országgyűlési határozati javaslatot. Kérem, szavazzanak!
(Szavazás.)
Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 340
igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül
az előterjesztést elfogadta. (Taps az ellenzéki
oldalon.)
Forrás: http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_naplo.naplo_fadat_aktus?
p_ckl=37&p_uln=163&p_felsz=195&p_felszig=213&p_aktus=39 |