Részlet
a 14 kérdésre kiterjedő MVSZ tájékoztatóból
[...]
4. A magyar állampolgárság kedvezményes honosítás
útján történő megadása nem jelentene érzékelhető költségvetési
többletterhet, sőt közvetett hatásai a magyar gazdaság
erejét növelhetik.
A kedvezményes honosítás útján magyar állampolgársághoz
jutottak számára az állampolgársággal járó jogok alapvetően
inkább elvi, inkább lelki jelentőségűek, a hazai lakosság
számára kézzelfogható hátrányt nem okoznak. A Magyar
Köztársaság területén egészségügyi ellátáshoz, illetve
nyugdíjhoz való jogosultságot csak és kizárólag társadalombiztosítási
jogviszony alapján lehet igényelni, az állampolgárság
megszerzése pedig nem jár együtt ezzel. A szociális
ellátásokra (gyes, segélyek stb.) csak az állandó magyarországi
lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár jogosult,
a magyar állampolgárság megszerzése pedig nem jár állandó
magyarországi lakóhely megszerzésével.
Sokan vannak jelenleg is magyar állampolgárok, akiknek
nincs tb-kártyája érvényes társadalombiztosítási jogviszony
hiányában, ők a cáfolatai annak, hogy az egészségügyi
és szociális ellátás alanyi jogon jár.
Valamennyi volt szocialista országgal kétoldalú egyezményeink
vannak a szociális ellátások tekintetében, tehát a mostani
rendszernél rosszabb a magyar államnak, illetőleg magyarországi
magyar állampolgároknak már nem lehet, hiszen ezen kétoldalú
egyezmények már így is mindenféle egészségügyi ellátással
kapcsolatos jogot biztosítanak a viszonosság alapján
a román, szlovák, ukrán és egyéb állampolgároknak, tehát
nemcsak a kinti magyaroknak, hanem összes ottani állampolgárnak,
a mostaninál nagyobb terhelést semmiképpen nem kapna
a magyar ellátórendszer.
Az európai uniós állampolgárokat, tehát közel 440 millió
embert már most több szociális, letelepedési és munkavállalási
jog illet meg automatikusan, mint a határon túli magyarokat,
ez könnyen belátható, hogy egy tarthatatlan hátrányos
megkülönböztetés nemzettársainkkal szemben.
Ha a magyar állampolgárság megadásával segítjük az
elszakított területen élőket, akkor öntudatosabb, erősebb
közösséget alkothatnak, így pedig még kevésbé lesznek
rászorulva a magyar költségvetés támogatására, amely
jelenleg is biztosít forrásokat a határon túli magyarság
számára.
A magyar állampolgárság esetlegesen összes határon
túli magyar által történő megszerzése és következményei
sem kerülnének többe, mint egy évi pénzügyi támogatásuk,
amely amúgy is eltörpül a magyar államháztartás egyéb
kiadásai mellett, elég ha az éves szinten több száz
milliárd forintra rúgó államadóssági kamattörlesztésre
gondolunk vagy arra, hogy 2004-ben több mint 150 milliárd
forinttal többet kell megfizetnünk az Európai Unió kasszájába,
mint amennyit kapunk.
A magyar háziorvosi ellátás összeomlott volna az utóbbi
években, ha az áttelepült számos határon túli magyar
orvos nem vállalta volna ezt a nehéz és áldozatos munkát.
Sok szakmunkást igénylő álláshely betöltetlen nálunk,
ez pedig a gazdasági növekedést fékezi. Ha lakóhelyét
megtartva időlegesen a képzett, értelemszerűen nyelvi
problémákkal nem küszködő határon túli magyar munkaerő
ezen üres álláshelyek egy részét betölti, az egyrészt
konkrét költségvetési bevételt hoz a munkabér közterhei,
illetve a munkáltató adói révén, ugyanakkor meg növeli
a szétosztható jövedelmek forrását képező nemzeti összterméket.
A magyar társadalombiztosítási és nyugdíjrendszer működőképessége
határán van az aktív munkaképes lakosság egyre aggasztóbban
csökkenő száma miatt. Néhány éven belül elkerülhetetlenné
válik jelentős számú külföldi munkaerő, illetve állandó
lakos beáramlása hazánkba, és egyáltalán nem mindegy,
hogy ezek nemzettársaink közül kerülnek ki vagy idegen
kultúrkörből érkező személyek jelennek meg nagy számban,
kezelhetetlen együttélési problémákat okozva.
5. A magyar állampolgárság az elcsatolt sorban
élő magyarság számára történő kedvezményes megadása
és az autonómia nem zárja ki egymást
A magyar állampolgárság az elcsatolt sorban élő magyarság
számára történő kedvezményes megadása és az autonómia
nem zárja ki egymást, két különböző eszköztárról van
szó, különböző típusú megoldásokat kínálnak a Trianonban
keletkezett és azóta vérző sebek begyógyítására. Vannak
megoldások, amelyek a csonkahelyzetbe taszított közösségen,
a mai Magyarországon múlnak. Ilyen a különböző kedvezmények
biztosítása állampolgárság megadása nélkül. Ez azonban
részben költséges, részben pedig erőteljesen behatárolt
mozgásteret enged az Európai Uniós tagság.
A magyar állampolgárság kedvezményes megadása az anyaországgal
való kapcsolattartást jelentősen megkönnyíti, könnyebbé
válik az utazás és a munkavállalás az egész Európai
Unió területén, elsősorban a magyar útlevél kiváltásának
lehetőségét jelenti. A nemzeti önazonosság tudat vállalhatóságának
egyik lényeges feltételét teremtenénk meg, anélkül,
hogy a külhoni magyaroknak - akik igénylik azt - el
kellene hagyniuk a szülőföldjüket.
Az autonómiát az utódállam saját kegyéből, vagy az
ott élő kisebbségek követelésére, esetleg nemzetközi
nyomásra - mint közösségi jog - biztosítja számukra.
Ez lehet kulturális-, személyes-, vagy területi autonómia.
Az autonómia megadására közvetlenül nincs ráhatásunk,
a mi kezünkben a kettős állampolgárság megadásának a
lehetősége van. A magyar állampolgárság könnyített megszerzése
és abból fakadó előnyök nem helyettesítik az autonómia
szükséges intézményét.
6. A magyar állampolgárság kedvezményes honosítás
útján történő megadása az elcsatolt területeken élő
magyarok számára védelmet adna
Védőernyőt jelentene az elcsatolt sorban élő magyarok
számára a magyar állampolgárság, mivel egy NATO és EU
tagállamtól kérhet védelmet az a határon túli magyar,
akit magyarságának vállalása miatt ér üldözetés, bántalmazás
vagy hátrányos megkülönböztetés. Ezután már soha következhet
be olyan tragikus esemény, mint amit a Benes-dekrétumok
kollektív jogfosztása jelentett a felvidéki magyarság
számára, a magyarokat hiába fosztanák meg az utódállam
állampolgárságától a magyar állampolgárságuk megmaradna.
Az állampolgárságról szóló Európa Tanács egyezmény pedig
tiltja azt a részes tagállamok számára (minden szomszédos
állam ilyennek minősül), hogy olyan jogszabályt alkossanak,
amely a meglevő kettős állampolgárokat az egyik állampolgárság
melletti döntésre, és a másik állampolgárságról való
lemondásra kötelezné.
7. Az, hogy valaki kettős állampolgár lesz-e
egyéni döntés és nem attól függ, hogy jelenlegi hazája
tudomásul veszi-e a második állampolgárság megadását.
A magyar állampolgárság megadásának és hozzáfűzött
jogkövetkezmények meghatározásának joga a magyar állam
szuverén joga, nem függ senkinek a jóváhagyásától. A
másik állam csak azt szabályozhatja, hogy milyen jogkövetkezményeket
fűz ahhoz, ha saját állampolgára megszerzi egy másik
állam állampolgárságát. Ukrajnát ellenérvként felhozni
azért helytelen, mert ugyan az ukrán állampolgársági
törvény ugyan kifejezetten nem teszi lehetővé a kettős
állampolgárságot, de nem is zárja ki. Az észak-bukovinai
románok az ukrán mellett román állampolgárságot is kaptak
és ez senkinek nem jelentett gondot. Egy olyan cikkelyt
tartalmaz, ami azt mondja, hogy kétoldalú megállapodásokkal
az ukrán állam ezen bármikor változtathat. Ilyen kétoldalú
megállapodása van Ukrajnának Izraellel is. Nyilvánvalóan
ez alapján le lehet és le kell velük ülni a tárgyalóasztalhoz
a schengeni határ miatti vízumkényszer erre megfelelő
tárgyalási alapot ad. Számos olyan állam van, amelynek
jogrendje elvileg csak az egy állampolgárságot fogad
csak el, mégis hallgatólagosan tudomásul veszik és elfogadják
állampolgáraik kettős állampolgárságát.
Egyébként is, ha az MVSZ kezdeményezése szerinti kedvezményes
honosítás lehetősége bekerül a magyar jogrendbe az még
nem jelenti azt, hogy másnaptól minden ukrán állampolgárságú
kárpátaljai magyar elveszti ukrán állampolgárságát.
Minden állampolgársági ügy saját kérelemre indul és
kerül elbírálásra, tehát nincs szó automatikus, törvény
erejénél fogva történő állampolgárság megszerzéséről.
Ezt azt jelenti, hogy a jogosult a kérelme benyújtása
előtt mérlegelheti, hogy kívánja-e vállalni a kettős
állampolgársággal járó pozitív és negatív jogkövetkezményeket,
nincs szó kötelező erőről vagy automatikus megszerzésről.
8. A kettős állampolgárságot szerző, szülőföldjükön
maradó határon túli magyaroknak nem vehetnek részt a
választásokon, így nem tudják befolyásolják a hazai
választások eredményeit.
A jelenleg hatályos választójogi törvény szerint a
magyar állampolgár csak akkor szavazhat, ha magyarországi
lakhellyel rendelkezik, ezért a szülőföldjén maradó
határon túli magyar állampolgárságával nem jár együtt
a hazai választásokon, népszavazásokon való részvétel
joga. A választás idején nálunk lakhellyel rendelkező
nem magyar állampolgárságú uniós polgárok (pl. egy tősgyökeres
szlovák vagy szlovén) egyébként szavazati joggal rendelkeznek
a helyi önkormányzati és európai parlamenti választásokon,
pedig ők nem fizetnek adót, nem viselnek közterhet és
nem is magyar állampolgárok.
9. A magyar állampolgárság kedvezményes honosítás
útján történő megszerzése a határon túli magyarok számára
a megmaradás, és így a helyben maradás záloga, nem fogja
ösztönözni őket a Magyarországra történő áttelepülésre
és szülőföldjük elhagyására.
Minden mértékadó felmérés, közvélemény-kutatás egybehangzóan
azt támasztja alá, hogy a magyar állampolgárság megszerzése
a határokon kívül rekedt magyarokat sokkal inkább a
maradásra ösztönözni, hiszen egy közjogi szintre emelt
lelki köteléket, egy hatékony védelmi ernyőt jelent
az elszakított, kisebbségi sorban és hátrányos helyzetben
élő magyarok számára.
Az Európai Uniós csatlakozással a Kárpátalján, Délvidéken
és Erdélyben élő magyarok egy új vasfüggöny másik oldalára
kerültek, csak korlátozott tartózkodást biztosító, számos
megszorító feltételhez kötött, költséges vízummal utazhatnak
hozzánk, illetve tartózkodhatnak nálunk vagy tehetik
ezt az Európai Unió bármely országa tekintetében. Számukra
létfontosságú segítség lenne a magyar állampolgárság,
amely az anyaországgal való zökkenőmentes kapcsolattartást,
a szabad beutazást és egyúttal munkavállalást biztosítaná.
Ezek a lelki tényezőkön túlmutató előnyök hatékonyan
segítséget adnának a megmaradásukhoz, de a gazdasági
és szociális lépéselőnybe juttathatják őket a többségi
társadalom tagjaihoz képest, akik amúgy kedvezményezettebb
helyzetben élnek.
Éppen a jelenlegi állampolgársági szabályok ösztönöznek
arra, hogy aki erősen kívánja a magyar állampolgárságot
akármilyen okból, az kénytelen annak megszerzése érdekében
Magyarországra települni és itt munkát végezni, tehát
a mostani szabályozás gerjeszti az elvándorlást. Ellenben
a magyar állampolgárságot áttelepülés nélkül megszerző
honfitársaink elsöprő többsége számára egy olyan lelki
komfortérzetet jelentene ez a közjogi kapocs, amely
a tevékeny, önmegvalósító helyben maradásra buzdítana.
Sőt még azt is eredményezné, hogy az áttelepültek lelkileg
és gazdaságilag megerősödve visszatérjenek szülőföldjükre
és ott befektetőként, vállalkozóként és gazdálkodóként
jelenjenek meg.
Erre példa a romániai horvátok vagy az isztriai olaszok
esete, akik köreiben az anyanemzet állampolgárságának
megszerzése után megállt az addig gyors asszimiláció,
helyben maradtak és soha nem látott fejlődésnek indultak
szülőföldjükön.
Aki egyébként mindenáron el akarja hagyni szülőföldjét
azt semmilyen jogi szabályozás ebben nem akadályozza
meg, ezt mutatja az a sajnálatos tény, hogy a helyben
érvényesülés és magyarként való megmaradás nehézségei
miatt magyarok tízezrei vándoroltak ki szülőföldjükről
az utóbbi 15 évben. Egyébiránt senki nem írhatja elő
kötelező parancsként azt, hogy senki nem hagyhatja el
szülőföldjét, erre főleg azoknak nincs erkölcsi alapja,
akik nem kisebbségi sorban élnek és így nem kénytelenek
megtapasztalni nap mint nap a kisebbségi lét gyötrelmeit.
Más kérdés, hogy a Kárpát-medencén belüli helyváltoztatás
nem is minősül szülőföld elhagyásának, mivel ez az egész
terület a magyar nemzet természetes lakhelye. Korábban
sem okozott senkinek problémát az, ha valaki Nagyváradról
Debrecenbe költözött, vagy éppen Budapestről Kassára.
10. Ha a népszavazási kezdeményezés nem nyerné
el a szükséges támogatást, az semmilyen formában nem
jelenti azt, hogy soha, semmilyen formában a kérdés
nem lenne napirendre vehető és hogy ezzel véglegesen
megpecsételődne a határon túli magyarság sorsa.
A népszavazás nem várt kedvezőtlen kimenetele esetén
akár már másnap a kérdés az Országgyűlés napirendjére
tűzhető vagy újra népszavazásra bocsátható, ha nem igen
válasz születik, akkor semmi nem dől el végérvényesen.
A népszavazással kapcsolatos társadalmi vita arra mindenképpen
hasznos lesz, hogy a határon túlra szakított magyarság
sorsát a korábbiakhoz képest sokkal mélyebben megismerje
a hazai lakosság széles köre, ezzel képes lehet felismerni
és megtapasztalni a nemzeti összetartozás érzését és
erejét, kifejezésre juttatni szolidaritását az önhibáján
kívül magyarként élni kívánó nemzettársaival szemben.
Nem lett volna szükség a mostani népszavazásra, ha
1990 óta a pártok meghozták volna a szükséges törvénymódosítást,
de erre nem került sor. Most az Európai Unióhoz történő
csatlakozást követően átjárhatatlanabbá vált határok
és Délvidéken éleződő magyarellenesség miatt is a végszükség
hívta életre a népszavazási kezdeményezést.
A demokratikus jogállam keretei között a népfelség
közvetlen megnyilvánulási módja a népszavazás, amelynek
az ilyen nagy súlyú össznemzeti ügyben vitathatatlan
a létjogosultsága, még ha erre nem is gyakran kerül
sor. Egy demokrácia igazi fokmérője az, hogy milyen
mértékben enged teret a nép közvetlen hatalmának.
12. A magyar állampolgárság az elcsatolt sorban
élő magyarság számára történő kedvezményes megadása
alapvetően csak elvi jellegű állampolgári jogok gyakorlásának
biztosítását tenné lehetővé.
A magyar állampolgárok státus-jogai közül az alábbiak
gyakorlását tenné lehetővé a lakóhelyén maradó határon
túli magyar számára a sikeres népszavazás alapján végrehajtott
állampolgársági törvénymódosítás:
a) A magyar állampolgár szülő gyermekének alanyi joga
a magyar állampolgárságra.
b) A rendelkezés joga a magyar állampolgárságról (lemondás).
c) Jog a nemzeti és etnikai kisebbséghez való tartozáshoz.
d) Jog a regisztrációhoz, így a magyar állampolgárság
tényét igazoló okmányokhoz különösen a személyazonosító
igazolványhoz, amely az állampolgárság tényét közhitelűen
igazolja.
e) Jog Magyarország területén történő tartózkodáshoz,
amely szerint a magyar állampolgár akár van akár nincs
lakása, az ország területén tartózkodhat, és őt bármilyen
jogsértés esetén sem lehet kiutasítani. A tartózkodás
és a megélhetési viszonyok, tehát a lakás, lakhatás
feltételeinek megléte a lakcímnyilvántartás szempontjából
regisztrációs adat, de független az állampolgárság tényét
igazoló személyazonosító okmányok kiállításának jogától.
f) Jog az államterület elhagyásához és a hazatéréshez,
útlevél megszerzésének joga
Az Európai Unió tekintetében azonos feltételekkel tartózkodhat
a tagállamok területén, illetve lépheti át, ki és befelé
annak határait. Azonos úti-okmányokkal kell ellátni
a magyar állampolgárokat, tehát nem lehet különböztetni
a tekintetben, hogy lakóhelye, tartózkodási helye Magyarország
területén, vagy máshol van-e. Az utazási jog csak súlyos
bűncselekmény miatt korlátozható, egységes jogi feltételekkel.
g) Jog a védelemhez, törvényes külföldi tartózkodás
esetén.
Ez a jog kiterjed a diplomáciai védelem, a felhívás,
a magyarázatkérés és a tiltakozás esetére, ha a magyar
állampolgárt törvényes tartózkodása ideje alatt a nemzetközi
jogi szabályok megsértése okán sérelem éri. Konzuli
védelem a fogadó/ tartózkodás hely szerinti állam polgárai,
hatóságai jogellenes magatartásával szemben.
Nem illetné meg viszont a jog a közügyek gyakorlásához
(választójog) és a jog a szociális státus fenntartásához
(társadalombiztosítási és szociális ellátás), mert ezek
feltétele az állandó lakóhely Magyarország területén,
illetve szociális ellátás esetén a rászorultság.
Egyébként is az állampolgársághoz fűződő jogok köre
a lakhellyel rendelkező és nem rendelkező állampolgárok
között indokolt különbségtétel keretei között jogszabályi
eszközökkel megfelelően változtatható.
[...] |