ÁLLÁSFOGLALÁSOK

Duray Miklós a magyar-magyar kapcsolatok alakulásáról

Magyarországon a közelmúltban kormányváltás játszódott le. Ez mennyiben van hatással a magyarországi és az annak határain túl élő magyarok, azaz az úgynevezett magyar-magyar politikai kapcsolatok alakulására?

- A két hete hivatalba lépett magyarországi kormány és a határon túli magyarok közötti kapcsolattartás egyértelműen aszerint alakul majd - és ebben a tekintetben teljes mértékben egyetértek a Magyar Koalíció Pártja elnökének, Bugár Bélának a véleményével -, hogy az új kormány miként viszonyul majd a közös nemzetpolitikai célok eléréséhez, illetve a határon túli magyarokhoz. Eddig legfeljebb annyi mondható el, hogy pozitív jelzés az új magyar kormány hivatalba lépése után még nem volt, negatív viszont már igen - és itt gondolok elsősorban a státustörvény végrehajtására vonatkozó megnyilatkozásokra.

Szeptember 11-re volt kitűzve a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) ülése, ezt a magyarországi belpolitika alakulása elodázta. Ezen a napon mégis magyar-magyar találkozásra került sor Budapesten, hiszen létrejött a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma (KMKF). Ez esetleg egy MÁÉRT-alternatívaként is értelmezhető?

- Nem, itt másról van szó. A KMKF létrehozása annak a hosszú folyamatnak az eredménye, mely a Kárpát-medencei magyarságnak a rendszerváltozások időszakát követő érdekegyeztetése és tevékenysége összehangolására irányul. Még az Orbán Viktor vezette kormány idején született az elképzelés, hogy az inkább végrehajtási feladattal bíró MÁÉRT mellett szükség van annak parlamenti megfelelőjére is. Már csak azért is, hogy a magyar struktúráknak az összekapcsolása a hagyományos jogállami, a több mint 200 éves európai hagyományok, azaz a parlament-kormányzat keretben történjen.

Melyek voltak az említett folyamat legfontosabb állomásai?

- Mint ismeretes, az első magyar-magyar csúcsértekezletre 1996-ban került sor, melyen nem csak a Kárpát-medence magyar pártjainak parlamenti és regionális képviselete volt jelen, hanem a nagyobb társadalmi szerveződéseké is, mint amilyen például nálunk a Csemadok. Ezt megelőzően is volt egy folyamatos kapcsolattartás a Magyarország határain túl élő magyarság politikai és társadalmi szervezetei között, ez azonban az Antall József (majd annak elhunyta után Boross Péter) vezette kormány felváltását követően 1994 tavaszán megszűnt. Az első magyar-magyar csúcstalálkozót tulajdonképpen ennek a fellépett hiánynak a pótlására hívták össze a Horn-kormányzat idején, és ebben nagy érdeme volt Tabajdi Csabának.

Az Orbán-kormányzat idején ez a folyamat a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) megalakulásához vezetett, mely mellett párhuzamosan a kapcsolattartási fórumok működtetésével egy olyan műhelymunka is folyt, amely a magyar nemzetstratégia kidolgozására irányult. A közös nemzeti célok - idegen szóval mondva paradigmák -alapján nemcsak összehangolni, de fejleszteni is próbáltuk a közös magyar politizálást. A nagy részt politikai konszenzus alapján megfogalmazott paradigmák közül, melyek a magyar nemzetpolitika alapjait képezik, több már az első magyar-magyar csúcsértekezlet nyilatkozatában megjelent. Itt említhetjük például a határon túli magyaroknak a szülőföldön való maradásának és boldogulásának kívánalmát, de ehhez sorolhatjuk az autonómia szükségességét is, és tulajdonképpen konszenzus alakult ki abban is, hogy a tudásközpontú társadalmat kell előtérbe helyeznünk. Ugyanakkor - főleg a politikai paletta jobb oldalán, vagyis az úgynevezett nemzeti oldalon - egyértelművé vált az a meggyőződés is , hogy a társadalomépítés fókuszába a családot kell állítani.

Ezek az alapelvek ma is - immár a magyarországi baloldali kormányzat idején - érvényesek?

- Igen, hiszen ezeket eddig tulajdonképpen senki sem cáfolta meg, sőt inkább kiegészültek néhány gazdaság-politikai szemponttal is, mint például a határon át nyúló együttműködés gondolata, azaz hogy a magyar nemzetpolitika szempontjából fontos a Magyarország és a szomszédos országok közötti határok mentén élő, zömében magyar lakosság együttműködési régiókba való szervezése. Erre szervesen épül rá a határok fölötti magyar nemzetegyesítésnek a gondolata, illetve célja.

Különösnek tűnhet, hogy a KMKF megalakulására mégis a mai, MSZP-többségű magyarországi kormány ideén került sor...

- Az Orbán kormány idején a kárpát-medencei magyarság parlamenti dimenzióban tekinthető szervezetének létrehozására már nem maradt idő. Akkor elsősorban a státustörvénnyel voltunk lefoglalva. És éppen ezért nagyra becsülöm Szili Katalint, a Magyar Országgyűlés jelenlegi elnökét, aki annak ellenére, hogy egy olyan politikai családhoz tartozik, amelynek a központjában nem áll a nemzetpolitika művelése, volt bátorsága és elkötelezettsége megkísérelni az addig csak beszélgetések szintjén létező elképzelés megvalósítását. De itt kell megjegyeznünk azt is, hogy mivel Szili Katalin szemlélete azért más, mint ami nagy többségben az MSZP-tagságot jellemzi, a KMKF támogatottsága a magyarországi politikában még nem teljes. Ez pedig a létrejött szervezet pozícióját is gyengíti.

És vajon a létrejött forma jó-e? Azaz tekinthető-e a KMKF a kárpát-medencei magyarság parlamentjének?

- Megvannak a hibái. Már maga az elnevezés sem szerencsés. A fórumok alatt inkább egy lazább keretek között folyó eszmecserét értünk, mely vitára igen, de döntésre nem ad lehetőséget. Talán helyesebb lett volna, ha követjük az európai példát, és például a Kárpát-medencei Magyar Parlamenti Képviselők Közgyűlése név született volna, amely azért már nagyobb súlyt sejtet. A már előbb említett teljes körű politikai támogatottság hiánya mellett az is gondot jelent, hogy annak ellenére, hogy az eredetileg parlamenti keretek között elképzelt szervezetbe parlamenten kívüli jellemzők is kerültek. Abban ugyan megegyeztünk, hogy a magyar szervezetek parlamenti, illetve regionális képviselői alkotják a tagságát, viszont a magyarországi Országgyűlés elnöke jogosult arra, hogy más személyeket is behívhasson a KMKF-ba. Ennek következtében akár olyanok is megjelenhetnek ott, akik nem magyar szervezetből jutnak mandátumhoz, és az nem is parlamenti vagy tartományi képviselőségből ered. További probléma a nyugati magyarság kérdése, szerintem ebben a szervezetben nem igazán indokolt a képviseleti joguk, hacsak nem valamilyen tanácsadói jogkör keretében. Ennek a kérdésnek az eldöntését is a magyar Országgyűlés elnökének a jogkörébe utalta a szeptember 11-i találkozó.

A Kárpát-medencei magyarság valamennyi része képviselve lehet a parlamenti vagy regionális törvényhozási testületek képviselői által?

- Tulajdonképpen igen. Ukrajna parlamentjében ugyan nincs képviselő magyar szervezetből, és a belgrádi parlament felállásában is kockán forog a magyarság képviselete, viszont a Kárpátaljai Regionális Parlamentben, illetve a Vajdasági Parlamentben képviseltetik magukat a magyarok. Ezek regionális törvényhozói testületek, nem úgy, mint a szlovákiai és a magyarországi megyék. Viszont Szlovákia esete eléggé egyértelmű, akárcsak Romániáé, hiszen a Magyar Koalíció Pártja, illetve a Romániai Magyar Demokrata Szövetség parlamenti jelenléte - legalábbis jelen időben - nincs veszélyeztetve. Ami pedig Horvátországot és Szlovéniát illeti, ezekben az országokban a parlamentben alanyi jogon biztosítanak legalább egy mandátumot a kisebbségeknek. Gyakorlatilag tehát nem gond a Magyarországgal szomszédos országok magyarságának képviselete a KMKF-ban.

A KMKF gyakorlati jelentőségét elsősorban annak működése határozza majd meg. Ez miként történik?

- A KMKF, amely a megvitatott kérdéseket a magyar kormány elé tárja, évente csak egyszer ül össze, ez szerintem kevés. Hiányosság az is, hogy nem alakult ki olyan bizottsági struktúrája, amely megfelelően tudna működni két plenáris ülés közötti időszakban. Létezik ugyan egy előkészítő bizottság, ám ez inkább vitafórum jelleggel bír, és nem egy komoly, rendszeres munkát folytató testület. A MÁÉRT korábban állított fel bizottságokat, melyek az Orbán-kormány leköszönte óta ugyan már nem működnek, viszont formailag ma is léteznek. Nos, miután a KMKF nem a MÁÉRT helyettesítője, hanem annak kiegészítője, ezekkel a bizottságokkal kellett volna párhuzamos rendszert felállítani - parlamenti kereten belül.

A KMKF-t a magyar országgyűlés mindenkori elnöke hívja össze. Szükséges, hogy a nemzet parlamentje a magyar Országgyűlés keretei között működjön?

- Nem feltétlenül, arra viszont mindenképpen szükség van, hogy törvény szóljon róla. És amíg ilyen törvény nincs, addig nélkülözhetetlen az országgyűlési keret. Ez most fejlődőképesnek tűnik, amelynek alakulása részben a magyarországi politikai légkörtől, és részben tőlünk, határon túli magyaroktól függ. Bár úgy látom, hogy még nincs egészen átgondolva ennek az újonnan létrehozott intézménynek a működési mechanizmusa, viszont már erény az is, hogy egyáltalán létrejött. Feladatunk a jövőre nézve, hogy kedvező politikai körülmények esetén olyan működőképes szervezetté alakítsuk át, amely valóban a nemzetpolitikát és nemzetstratégiát szolgálná, és joggal volna nevezhető a nemzet parlamentjének.

Forrás: http://www.mkp.sk/index.php?p=&t=a&Data_Id=253&xp= &MId=1&Lev1=
&Ind1=60&P=index,hu

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat