A
kettős állampolgárság ügyéhez kapcsolódó parlamenti
felszólalások
2004.11.02.
ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Miniszterelnök
Úr! A mai napon a kormány nevében felszólalásra jelentkezett
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úr: ?Új európai alkotmány,
új felelősségö címmel. Öné a szó, miniszterelnök úr.
GYURCSÁNY FERENC miniszterelnök: Elnök Asszony!
Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Az Országgyűlés felhatalmazásával
múlt héten pénteken Rómában aláírtuk az Európai Unió
alkotmányos szerződését. (Taps a kormányzó pártok
padsoraiból.)
Az új európai alkotmány létrehozásában, a közös Európa
megalkotásában az elmúlt 15 évben a magyar nép, a magyar
nemzet és a mindenkori magyar kormányok kulcsszerepet
vállaltak. Köszönet illeti őket, köszönet illeti őket
azért, hogy egyetlenegy pillanatra sem tették kétségessé,
hogy Magyarország helye nemcsak földrajzi, hanem kulturális,
politikai, gazdasági értelemben egyaránt Európában van.
Szeretném önöket tájékoztatni arról, hogy a kormány
a szándékai szerint még ebben az évben a parlament elé
fogja terjeszteni ratifikálásra az alkotmányos megállapodást,
szerződést, és azt fogja kérni az Országgyűléstől, hogy
ratifikálja azt.
A közösen létrehozott és aláírt alkotmányos szerződés
megerősíti a közös európai identitást. Magyarok és európaiak
vagyunk, és hasonlóképpen gondolkodnak erről a cseh
polgárok, a franciák, a svédek, az olaszok. Létrejött
egy közös európai identitás, és megerősödött az elmúlt
évtizedekben. Ennek az identitásnak fontos, az európai
zsidó-keresztény kultúrában, a felvilágosodásban gyökerező
közös értékei vannak.
Az új alkotmány - az első alkotmány, ha úgy tetszik
- ezen túl módosította az Európai Unió döntéshozatali
rendszerét, és módosította a döntéshozatal módját: alkalmasabbá
tette a 25-ök Európáját arra, hogy együtt, közösen menjenek
előre.
Ezek mindenképpen jó hírek. Vannak persze olyan tényezők,
amelyeket az ünnepi pillanatban is muszáj szem előtt
tartani. Európát több veszély fenyegeti. A legfontosabb
veszély, hogy elsősorban a közös európai örökség megőrzését
és a versenyképesség növelését érintő kihívásokra Európa
befelé fordulással, múltja felé való fordulással, ha
úgy tetszik: a könnyebb válasz lehetőségét keresve populista
válaszokat fog találni. (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból.)
Aki a változásoktól való félelemre épít, aki folyamatosan
a múltba tekint, aki fehérre és feketére egyszerűsíti
le a problémákat, a környezetében pedig csak jót és
rosszat, e kettőt pedig egymástól szigorúan elválasztva
látja, azt gondolom, hogy populista politikát folytat.
Bárkivel beszéltem Európában, bárkivel beszéltem a bal-
és jobboldali politikusok közül, mind azt mondják, lehet
közöttünk sokfajta vita, hogy hogyan kell menedzselni
a gazdaságot, hogy hogyan kívánjuk átalakítani a társadalmi
intézményeinket - ezek jó viták. Európa lassan megy
előre - gyorsítani kellene. De van egy dolog, amiben
nem szabad megengedni, hogy vita legyen közöttünk: hogy
a józanság és a felelősség politikáját felváltsa az
egyszerűnek hitt igazságok populista politikája. Ez
az európai közös politikát érő legveszélyesebb kihívás.
Én úgy látom, hogy Magyarország többsége egyébként
nem vevő a populizmusra. Erre tanít engem Csurka István
és Torgyán József politikai ellehetetlenedése, s azt
gondolom, hogy akik őket követik, azokra ugyanaz a sors
fog várni, mint ami ezekre a jobboldali, helyenként
a szélsőjobboldalra és a populista jobboldalra kacsingató
politikusokra várt.
Látok ugyanakkor ma is hajlamot a populizmusra, de
őszintén szólva nem aggódom, mert azt gondolom, hogy
a józanság és a felelősség politikája, a mértékletesség
politikája fog felülkerekedni.
Hadd tegyek azért egy megjegyzést, ha már Európánál
tartunk. El kell mondjam önöknek, hogy azt a módot,
ahogyan politikustársaim egynémelyike élénk, eleven
és hangos kampányt folytat egy politikustársunk ellen,
akit egy európai fontos intézménybe vezető tisztségre
ajánlottunk, én ezt a módot ízléstelennek és hazafiatlannak
gondolom. (Derültség a Fidesz padsoraiból. - Szórványos
taps a kormányzó pártok padsoraiból.)
Én a szóban forgó politikusról nyilvánvalóan mást gondolok,
mint a magyar parlament egyik fele. Megkockáztatom,
hogy ez önmagában nem is baj, hiszen politikai riválisként
mást gondolunk Magyarországról, talán mást gondolunk
Európáról is, sőt talán oktalan módon, de mégiscsak
sebeket okozunk egymásnak. Mégis van olyan pillanat,
amikor, azt gondolom, túl kell ezeken lenni. Politikusaink
Európában Magyarországot képviselik, és azok, akik itt
személyt támadnak, azok lehet, hogy a személynek kárt
és sebet okoznak; de van egy rossz hírem: ennél sokkal
nagyobb kárt és sokkal mélyebb sebet okoznak Magyarországnak.
Ez pedig, azt gondolom, nem helyénvaló. (Taps a
kormányzó pártok padsoraiból. - Zaj a Fidesz padsoraiból.)
Sokkal többre tartom például azt az együttműködést,
amely Verespatak ügyében megvalósul a különböző hazai
politikai tényezők között; azt az együttműködést, amelyben
örömmel vesszük Năstase elnök úr szavait, hogy tudniillik
ő maga sem ért egyet a verespataki beruházással, de
ezen az együttműködési bázison talán továbbléphetünk.
Mondhatjuk azt román partnereinknek, hogy megnyugtatná
Magyarországot, ha alkalmaznák már erre a beruházásra
is azokat a most készülő európai uniós szabványokat,
amelyeket talán még el sem fogadtak, bár már ismerjük
őket. Sőt, Románia még nem is európai uniós tag, de
ezek azok a követelmények, amelyeket ha betartunk, akkor
nincs félnivalója egyik szomszédnak sem a másiktól,
hogy közös kincsünket, a természeti és az épített környezetet
valaki oktalanul, profitérdekből rombolja.
[13.30]
Ez egy jó példája az együttműködésnek, amely itt megvalósul.
Úgy gondolom, az előző nem jó példa.
De hogy ne beszéljek csak általánosságban a felelősség
és populizmus dolgában, el szeretném önöknek mondani,
hogy azokat a népszavazási kezdeményezéseket, amelyek
az elmúlt időben születtek, a populista politikára való
jobboldali hajlam megnyilvánulásának tekintem. Azt gondolom,
felelőtlen dolog az előtt megpróbálni válaszolni bonyolult
kérdésekre, legyen ez a kettős állampolgárságra vonatkozó
vagy más, hogy tisztában lennénk a válaszaink lehetséges
következményeivel. Aki ezt teszi, az nem megoldani akarja
a problémát, hanem a valóságos problémák megoldása helyett
rövid távú politikai haszonszerzésre törekszik, de ennek
a rövid távú politikai haszonszerzésnek az árát később
az egész nemzeti közösség fogja megfizetni, ami pedig
nyilvánvalóan elfogadhatatlan. (Taps a kormánypártok
padsoraiban.)
A múltba nézés helyett, a történelmi sérelmekre építő
nemzetpolitika helyett új nemzetpolitikára van szükség,
és ebben a vonatkozásban egyetértek a kormánypártok
vezetőinek erre vonatkozó indítványaival; olyan politikára,
amely nemcsak beszél arról, hogy a szülőföldön való
maradás a legfontosabb nemzeti érdek, hanem tesz is
érte: átfogó kezdeményezésekkel, beruházásösztönzéssel,
oktatás-korszerűsítéssel, egész térségek fejlődésében
való közös nemzeti felelősségvállalással. Ez igen! Egyszerű
kérdésfeltevéssel megpróbálni közös nemzeti felelősségünkből
és arra apellálva rövid távon hasznot húzni, ezt nem!
Ennek egészen biztosan nem előnyét, hanem kárát fogja
látni a közös magyar nemzet.
A XX. századnak volt egy földrajzi, területi traumája,
Trianonnak hívjuk. A XXI. századnak, ha rosszul csináljuk,
akkor lesz egy etnikai nemzeti Trianonja, mert nem vagyunk
képesek ott maradni azokon a Kárpát-medencei területeken,
ami közös öröksége és közös hagyománya Magyarországnak.
Az indulatkeltés itt, ebben nem a szülőföldön való maradást,
hanem a szülőföld elhagyására való bátorítást fogja
jelenteni. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)
Nem tudom, van-e önök között egyetlenegy is, aki megvizsgálta,
miként hat a népszavazásra feltett kezdeményezés a jövőben,
és miként hathat a magyar oktatás egész rendszerére,
az egészségügy egész rendszerére, a szociális feladatok
ellátására, hat-e, hathat-e azokra az adókra, amelyekből
mindezt finanszírozni kell, azokra a társadalombiztosítási
befizetésekre, amelyekből mindezt finanszírozni kell.
Nem tudom, valaki végigszámolta-e, és azok után akar
válaszolni erre a kérdésre, hogyan fog ez hatni a magyar
munkaerőpiacra általában és részenként, hogyan fog ez
hatni a magyar lakáspolitikára, hogyan fog ez hatni
a magyar választójogra. (Zaj az ellenzék padsoraiban.)
Nem tudom, tárgyalt-e a kezdeményezők közül bárki
is hivatalosan azokkal a határon túli, a magyarságot
képviselő szervezetekkel, amelyek ma legitim politikai
tényezői az összmagyar érdek képviselőinek; sőt, nem
tudom, tárgyaltak-e azok, akik ezt kezdeményezték a
szomszédos országok kormányaival, hogy elkerüljük azt
a politikai fiaskót, amely politikai fiaskóban kellett
osztoznunk a státustörvény első változatának elfogadását
követően. Európában Magyarország nem a térség stabilizáló
tényezőjeként lett ismert, hanem destabilizáló tényezőként.
(Zaj az ellenzék padsoraiban.)
Először meg kell vizsgálni ezeket a kérdéseket, és
utána jó érzéssel tudunk majd válaszolni, hogy mi a
válasz. Én nem tudom, mi a jó válasz, de azt tudom,
nem helyénvaló ennél sokkal kisebb kérdésekben sem,
hogy először nem vizsgálódunk, hanem először megpróbálunk
választ találni ilyen bonyolult kérdésekre. Szerintem
balga ember az, aki előbb dönt, azután tájékozódik.
De mi nem akarunk balga politikát csinálni, mi nem akarunk
balga emberként viselkedni, és azt gyanítom, hogy Magyarország
többsége sem kíván balga módon eljárni ebben az ügyben.
[* * *]
ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterelnök úr.
Miniszterelnök úr felszólalása 19 perc 18 másodperc
volt. Figyelemmel erre a frakcióknak öt-öt perces időkeretben
van lehetőségük felszólalni. Kérdezem, hogy ki kíván
élni ezzel a lehetőséggel.
Elsőként megadom a szót Németh Zsolt képviselő úrnak,
a külügyi bizottság elnökének, a Fidesz képviselőcsoportja
részéről.
NÉMETH ZSOLT (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony!
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Az Európai Unió alkotmányáról
kívánt ön napirend előtt szólni, ehhez képest számos
belpolitikai kérdést hozott föl; úgy is fogalmazhatnék,
az alkotmány csak ürügyül szolgált arra, hogy belpolitikai
szurkapiszkákat helyezzen el.
Mindenesetre fontosnak tartom rögzíteni, hogy a Fidesz-Magyar
Polgári Szövetség üdvözli az Európai Unió alkotmányának
az aláírását. Meggyőződésünk szerint az Unió ezáltal
átláthatóbbá, hatékonyabbá és demokratikusabbá válik,
és reméljük, hogy a huszonöt tagállam egyöntetűen ratifikálja
az Unió alkotmányos szerződését.
Sajnáljuk ugyanakkor, hogy ebből az alkotmányból a
keresztyénségre, illetőleg az Istenre történő utalás
kimaradt, még inkább sajnáljuk, hogy Magyarország nem
lépett fel ennek érdekében, bár ön hivatkozott itt a
zsidó-keresztény kultúrára. Örültünk volna annak, ha
Magyarország hivatalos álláspontja lenne az, amit ön
itt megjelenített.
Ugyanakkor fontos eredménynek tartjuk, hogy az egyházakkal
létrejött az intézményes párbeszéd kerete az Európai
Unió szintjén. Ezt előrelépésnek ítéljük.
Üdvözöljük azt is, hogy rögzítésre kerültek a kisebbséghez
tartozó személyek jogai az alkotmány 2. cikkében. Ezt
négypárti konszenzussal sikerült elérni, miniszterelnök
úr.
Ugyanakkor az, amit ön a határon túli nemzetpolitikai
kérdésekben a kettős állampolgárság ügyében kifejtett,
azt jelzi, hogy sajnos megint vége van a nemzetpolitikai
konszenzusnak. Sajnálatosnak tartom, hogy a szülőföldön
való maradásra hivatkozva ön most bejelentette, hogy
elutasítják a kettős állampolgársági népszavazást. Ez
mindenképpen álszent és cinikus magatartás.
Ön azt kérdezte, hogy a határon túli magyarokkal konzultált-e
bárki ebben az ügyben. Szeretném jelezni önnek, hogy
igen, konzultáltunk. Hadd tegyem fel önnek a kérdést:
konzultáltak-e önök ebben a kérdésben a határon túli
magyarokkal? (Taps az ellenzéki oldalon.) Sajnálatosnak
tartom, hogy szemmel láthatóan félresöprik a határon
túli magyarok egyöntetű álláspontját ebben a kérdésben.
A határon túli magyarok kivétel nélkül igénylik, támogatják
ezt a jogintézményt, ehhez képest pedig önök itt azzal
takaróznak, hogy adott esetben nem konzultáltunk a határon
túli magyarokkal. Ha konzultálni szeretnének a határon
túli magyarokkal, akkor ajánlom azt is, miniszterelnök
úr, találjunk választ arra a kérdésre, hogy az elmúlt
másfél-két esztendőben miért nem sikerült összehívni
a Magyar Állandó Értekezlet ülését, annak ellenére,
hogy azt tavaly júniusban kezdeményezték - éppen a kettős
állampolgárságra való tekintettel - a délvidéki magyarok,
egyébként egyöntetűen.
Amit a populizmusról elmondott, azt a saját szavaival
cáfolta meg. A legnyersebb populizmus azt mondani, hogy
a kettős állampolgárság bármiféle terhet jelentene a
magyar költségvetés számára. (Zaj a kormánypárti
oldalon.)
Tisztelt Miniszterelnök Úr! A külhoni állampolgárságnak
a határon túli magyarok által igényelt változata az
égvilágon semmi terhet nem jelent a Magyar Köztársaság
költségvetésére. (Taps az ellenzéki oldalon.)
Örülök annak, hogy ön elmélyült a populizmus elméletének
a tanulmányozásában, de amit ön most itt előadott, az
a huszonhárom millió románnal való fenyegetésnek volt
a típusos példája, a populizmus mintapéldája. (Taps
az ellenzéki oldalon.) Mint ahogy arról is lehetne
elmélkedni, hogy a gázáremelés vagy az ingyenes tankönyv
ügyében milyen viszonyuk volt önöknek a populizmushoz,
de a magam részéről erre most nem kívánok kitérni.
Ha már itt tartunk, miniszterelnök úr, ejtsünk szót
a privatizációról is. Hallottunk sok mindent itt öntől
- de miért nem hallottunk például a Nemzeti Tankönyvkiadó
privatizálásáról egy mondatot sem? Miért nem hallhattuk,
hogy mi lesz a Magyar Villamos Művek, különösen pedig
Paks sorsa? Miért nem hallhattunk Bábolnáról?
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Ön szót ejtett egy olyan
kérdésről is, amit itt is meg kell említenünk, hogy
az alkotmányos szerződés aláírását beárnyékolta a Barroso-bizottság
bukása. Ebben Kovács László és a magyar kormány is kivette
a részét. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi
az idő leteltét.) Felkészületlenségén Kovács László
csak a jogállami normák semmibevételével tett túl, ezért
azt javasoljuk, hogy vonja vissza az ő jelölését az
európai uniós bizottsági posztjáról.
ELNÖK: Képviselő úr, kérem, fejezze be a felszólalását!
NÉMETH ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen a figyelmet.
(Taps az ellenzéki oldalon.)
ELNÖK: Köszönöm szépen. A Szabad Demokraták
Szövetsége részéről megadom a szót Eörsi Mátyás képviselő
úrnak, aki az európai ügyek bizottságának elnöke. Bizottsági
elnök úr, képviselő úr, öné a szó.
DR. EÖRSI MÁTYÁS (SZDSZ): Elnök Asszony! Tisztelt
Országgyűlés! Miniszterelnök Úr! Hölgyeim és Uraim!
Az európai liberálisok, így a magyar liberálisok, a
Szabad Demokraták Szövetsége egyöntetűen üdvözlik az
Európai Unió alkotmányos szerződésének az aláírását.
Úgy értékeljük ezt az aláírást, hogy az Európai Unió
fejlődésének egy igen fontos fordulópontjához érkezett.
Kifejezi ugyanis azt, hogy az Európai Unió nem holmi
államközi együttműködés áfákról, vámokról; az európai
integráció ugyanis ennél sokkal mélyebb együttműködést
fejez ki. S valóban, tisztelt képviselőtársaim, úgy
ítélem meg, hogy amióta az európai uniós tagságunk élesre
fordult, mondjuk, Koppenhága óta állandóan csak pénzről,
pénzről és pénzről beszélünk, és nem beszélünk azokról
az értékekről, amelyek az Európai Uniót összefogják.
Holott az Európai Unió a pénzeken kívül az értékek uniója,
az emberi jogok, a törvények uralma, a piacgazdaság,
a magántulajdon és a kisebbségek tiszteletének az uniója.
Lehet mondani persze, hogy az európai alkotmány nem
tökéletes - persze, mert egy kompromisszum eredménye
-, de a Magyarország számára fontos kérdések helyet
kaptak az alkotmányban, így például a számunkra oly
fontos kisebbségi kérdés szerepel az Európai Unió preambulumában.
Ez az egyik igen fontos európai érték.
Németh Zsolt képviselő úr felvetette, hogy a keresztyénség
nem szerepel benne. Én ennek örülök, mert miközben tiszteljük
a keresztyénséget, tisztelünk minden vallást, úgy gondoljuk
mi, liberálisok, hogy ez nem egy alkotmány rendelkezésének
lenne a kérdése. Büszkék vagyunk arra, hogy a kereszténységre
való utalás azoknak az országoknak az ellenállásán bukott
meg, ahol liberális kormányok vannak, elsősorban Dániára
és Belgiumra gondolok.
Van-e tennivalónk, tisztelt Országgyűlés, az alkotmány
aláírása után? Hogyne lenne! Gondolok itt például a
további bővítésre. Magyarország számára oly fontos,
hogy Románia, Bulgária, remélhetően minél előbb Horvátország
is tudjon csatlakozni ehhez a nagyszerű európai családhoz.
S természetesen hatalmas európai kérdés Törökország
kérdése. Nagyon fontos lenne, hogy ezekről a kérdésekről
a magyar parlamentben és Európa minden színterén érdemi
viták folyjanak.
[13.50]
Úgy gondolom, nagyon fontos az európai integráció
további mélyítésével foglalkozni.
A miniszterelnök úr arról beszélt, hogy milyen veszélyek
fenyegetik az Európai Uniót. Osztom: számos ilyen veszély
van, az Európai Unió még nem eléggé versenyképes. Úgy
gondoljuk mi, európai liberálisok, hogy nem jó dolog
az, ha az Európai Unió a költségvetésének felét a lakosságának
4 százalékára költi; az Európai Uniót is versenyképesebbé
kellene tenni; nemcsak Magyarországon, az egész Európai
Unióban egy rendes adócsökkentés bizony elkelne, és
mi, magyar liberálisok ezért küzdünk itt a hazai parlamentben
és Európában mindenütt. Azok a kérdések, amelyeket a
miniszterelnök úr felvetett, és amelyeknek kétségkívül
vannak belpolitikai összefüggései, összefüggésben állnak
egyben az európai gondolattal is.
Amikor a privatizációról beszélünk, eszembe jut egy
igen neves európai kereszténydemokrata vezető, akivel
igen jó a viszonyom. Ő azt mondta nekem, hogy ő azt
szereti a liberálisokban, hogy tisztelik a magántulajdont,
és abban hisznek, hogy az versenyképes. Elmondta, hogy
ő például nem szereti a szocialistákat, merthogy ők
nem szeretik a magántulajdont. Amikor elmondtam neki,
hogy Magyarországon a liberálisok a szocialistákkal
együtt hisznek a magántulajdonban, és hogy itt éppen
egy magyarországi kereszténydemokrata párt az, amelyik
aláírásokat gyűjt a privatizációval szemben, nem hitt
a fülének. És amikor megküldtem neki a Fidesz egészoldalas
hirdetését, hogy miért kell a privatizációt leállítani,
azt hitte, hogy egy kommunista pártnak a hirdetését
küldöm meg neki. (Derültség a kormánypárti oldalon.
- Moraj az ellenzéki oldalon.)
Tisztelt Országgyűlés! Amikor Schröder német kancellár
áttért a liberális útra, és a privatizációt hirdeti
meg, akkor úgy gondolom, hogy nekünk, magyaroknak, mint
Európa egészének, ezt a liberális irányt kellene követni,
pontosan annak érdekében, hogy Európa egésze és így
Magyarország is versenyképesebben tudjon részt venni
a világ versenyében.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az európai alkotmány aláírása
arra kell ösztönözzön mindannyiunkat, hogy nyugodtan
kövessük az európai értékeket, nem azért, mert ezt róják
ki ránk, hanem azért, mert ezek liberális értékek (Az
elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.),
és ezek adják a siker zálogát Magyarországnak is.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti
oldalon.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt
Képviselőtársaim! Herényi Károly frakcióvezető urat
illeti a szó, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából.
Képviselőtársaim! A? (Zaj.)
HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm a szót. Elnök
Asszony! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Ház! Valóban
nagyszerű pillanat, amikor egy fél évszázados előkészítés
után végre ezt az alkotmányos alapszerződést aláírhatta
a rendszerváltásnak köszönhetően hála Istennek Magyarország
is. Elfelejtette a miniszterelnök úr az expozéjában
megemlíteni, hogy ennek a munkának az előkészületeiben
magyar képviselők is részt vettek, hiszen a parlamenti
pártok képviselői a Konvent munkájában jelentős szerepet
végeztek. Mi sem örülünk annak, hogy a keresztény hagyományok
és gyökerek említése nem került be az alkotmány preambulumába,
de megszületett végre az alkotmány.
Azonban el kell gondolkoznunk az utolsó 15 év történésein.
Emlékezzen mindenki vissza, hogy a rendszerváltás idején
a rendszerváltó országok között Magyarország éllovasnak
számított, aztán a tíz csatlakozó ország sorrendjében
Magyarország az elsők között foglalta el a helyét. Eltelt
néhány esztendő, és mire a csatlakozás pillanata elérkezett,
addigra a tíz csatlakozó ország közül Magyarország a
sereghajtóvá vált, és adósok vagyunk mindnyájan, a parlament
minden tagja, hogy megvizsgáljuk ennek az okát. Ebben
megvan a felelőssége a mindenkori kormányzatnak, és
megvan a felelőssége a mindenkori ellenzéknek. Ezért
jelent új minőségi politizálást, új minőségi hozzáállást
politikai kérdésekhez, nemzetpolitikai kérdésekhez az
európai uniós tagság, mert minőségében másképp kell
a saját ügyeink megoldásához állnunk, mint ahogy ezt
ez idáig tettük.
A miniszterelnök úr a kettős állampolgárság ügyéről
beszélt, és azt mondta, hogy nincs felmérés, amely megmutatná,
hogy mi lesz ennek a várható hatása. Miniszterelnök
úr, van ilyen felmérés; végeztek a határokon túli magyar
szervezetek is, és végeztettünk mi is. A Magyar Demokrata
Fórum ez év tavaszán összehívta a határon túli magyar
szervezetek legitim vezetőit. Ezen a tanácskozáson mindenki
részt vett. Megismertettük velük azt a törvénytervezetet,
amit benyújtottunk a kettős állampolgárság ügyében az
Országgyűlésnek, és amelyet elutasítottak, sőt másodjára
is elutasították, illetve nem vették napirendre. Ez
az egyik oka annak, hogy népszavazási kezdeményezés
kell most majd a parlamentet egy ilyen törvény megalkotására
késztesse.
A mi felméréseink azt mutatják, hogy körülbelül a határokon
túli magyarok 14 százalékának fordul meg a fejében az
a gondolat, hogy elhagyja a szülőföldjét, és Magyarországra
vagy máshova költözzön. De ha ezt nem lépjük meg, akkor
vajon hány százaléknak? Hányan hagyták el az elmúlt
15 esztendőben a szülőföldjüket, hányan költöztek Magyarországra,
és hányan költöztek európai országokba? A mi javaslatunk
azt célozza, hogy a magyar állampolgárságot úgy nyerhessék
el határon túli magyar nemzetrészeink, illetve ottani
magyar testvéreink, hogy ne kelljen a szülőföldjüket
elhagyni. Úgy kapják meg a magyar állampolgárságot,
hogy az a magyar költségvetésnek ne kerüljön pénzébe,
hiszen nincsenek rákényszerítve költségvetési kapcsolatokra.
Mi egy olyan megoldást találtunk ki és dolgoztunk ki,
amely a parlamenti pártok szerint szakmailag elfogadható
és jónak mondható. Ennek ellenére az Országgyűlés nem
vette a fáradságot, hogy plenáris ülésen vitassuk meg
a törvény elfogadásának a feltételeit. Négypárti egyeztetésről
volt szó, ami kudarcba fulladt, és a kormány hatástanulmányokat
ígért tavasszal, amivel máig adós.
Most egy nagyon nagy feladat előtt állunk, az uniós
csatlakozást követően talán ez lesz a legnagyobb feladat:
népszavazás fog dönteni arról, hogy az Országgyűlés
megalkossa-e a kettős állampolgárságról szóló törvényt,
vagy nem. Nem tudok fájdalmasabb eredményt elképzelni
annál, mint ha december 5-én a magyarság, a határon
belüli magyarság úgy mond le a határon túli nemzetrészekről,
hogy vagy nem mennek el elegen, vagy ha elmennek, akkor
nemmel fognak szavazni. Ez egy lelki Trianonnal fog
fölérni. Ezt a magyarság nem vállalhatja! Itt most a
politikai pártoknak és a politikai erőknek össze kell
fogniuk, el kell érnünk, hogy a népszavazás érvényes
és eredményes legyen, és utána egy olyan törvényt kell
az Országgyűlésnek négypárti egyeztetést követően elfogadnia,
amely arra készteti a határon túli magyar testvéreinket,
hogy a szülőföldjükön való boldogulás feltételeivel
élve ott éljenek tovább, és amit mondott ön, nekünk
meg kell teremteni annak a feltételeit is, hogy a gazdasági
lehetőségek ott is adottak legyenek. (Az elnök a
csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)
Ez a feladatunk, ebben kérem minden parlamenti párt
egyetértését, és természetesen az önét is.
Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki oldalon.)
ELNÖK: Frakcióvezető úr, köszönöm szépen.
Felszólalásra következik Lendvai Ildikó frakcióvezető
asszony, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából.
Frakcióvezető asszony!
LENDVAI ILDIKÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt
Elnök Asszony! Tisztelt Ház! "Egy népszerűtlen
bejelentéssel kezdeném. Az a tervünk, hogy idén megindítjuk
a szakorvosi privatizációt, majd a kórházakat is megpróbáljuk
magánkézbe adni. A kijelentés Orbán Viktortól származik
- ezt 1999-ben mondta, a Kossuth rádió egyik szerdai
Krónika-műsorában. (Derültség és taps a kormánypárti
oldalon.) Hogy jön ez ide? Hát úgy, hogy éppen
erről van szó: a politikai felelősség és felelőtlenség
kérdéséről. Az európai integrációval... (Az ellenzéki
oldalról érkező közbeszólásokra:) - kellemetlen
hallani, igen, elhiszem - az ország felsőbb osztályba
lépett. Ideje, hogy a politikai elit is felsőbb osztályba
lépjen, és felnőtté váljon. A felnőttség pedig felelősséget
jelent a politikában is, felelősséget a népszavazások
ügyében is.
Vegyük valóban a legnehezebb kérdést, azt, ami a legfájóbb
sebet, a magyarság történelmi szétszaggatottságát érinti.
Minden érzés és minden észérv azt kívánja, segítsünk
jobbá tenni a határon túli magyarok mienkénél nehezebb
életét. A kérdés az, hogy úgy kell-e segíteni a határon
túli magyarokon, hogy határon inneni magyarokká tesszük
őket, vagy másképp. Én a másképpre szavazok. Mert, tisztelt
képviselő urak, a népszavazási kérdés nem a külhoni
állampolgárságról, hanem a teljes magyar állampolgárságról
szól. A külhoni állampolgárságról pedig szólhatna, hiszen
ez az a kezdeményezés, amit önök három évig tartottak
fiókban kormányzásuk idején, és nem terjesztették a
parlament elé. (Egy hang a kormánypárti oldalról:
Így van!)
Mi ezzel szemben egy új magyar nemzetpolitikára szavazunk,
amely a szülőföldön való boldogulás esélyét kínálja.
Ez az új magyar nemzetpolitika most, ebben a történelmi
pillanatban lehetséges és szükséges is. Most csatlakoztunk
az Európai Közösséghez, amely már gyógyított be hasonló
sebeket.
[14.00]
Megbékélt már Elzász, és jórészt megbékélt Tirol is;
már nem örök és folyton felszakadó sebek Európa testén.
(Moraj, közbeszólások.) És megbékéltek egymással
az érintett anyaországok is. Lehetséges tehát, hogy
boldoguljon és megbékéljen a Felvidék és néhány év múlva
Erdély is.
De többről van szó, mint a lehetőségek kihasználásáról:
új kötelességekről is. Azt várjuk a kormánytól, hogy
új, az eddiginél jobb és hatékonyabb lehetőségeket teremtsen
azok kapcsolattartására, látogatására, utazására is,
akiket az uniós csatlakozás hiánya még rövidebb vagy
hosszabb ideig elválaszt az anyaországtól.
A népszavazási kérdés azonban sajnos nem erről szól.
Igen, ismerjük a felméréseket. Az erdélyi felmérések
azt mutatják, hogy a 18 és 35 év közti fiatal magyarok
közül minden harmadik elhagyná szülőföldjét a magyar
állampolgárság esetén. E nélkül csak minden harmincadik
foglalkozott a gondolattal. (Közbeszólások a Fidesz
soraiból.) A kérdés tehát már nem az, ami a papíron
van; a kérdés az, lesz-e második Trianon. Az első Trianon
azt hozta, hogy Erdély, a Felvidék és más területek
elvesztek Magyarország mint állam számára. A második
Trianon a tömeges exodusszal azt hozhatná, hogy Erdély
elveszne már nemcsak Magyarország, hanem a magyarság
számára is. És ki lenne a felelős ezért? (A Fidesz
soraiból: Ti!)
És ki felel majd azokra a kérdésekre, hogy mi mivel
jár? Tudják-e a választók, hogy az állampolgárság egyetlen
szívességi lakásbejelentéssel együtt családi pótlékra,
gyesre, anyasági támogatásra és összesen tizenhétféle
szociális támogatásra jogosít? Tudják-e, hogy Romániával
és Ukrajnával egyelőre olyan nyugdíjegyezményünk van
(Közbeszólások a Fidesz soraiból.) - úgy látom,
önök sem tudják -, amely szerint, szemben az uniós gyakorlattal,
a befogadó ország fizeti az ideköltözők teljes nyugdíját?
A határon túli magyarok méltán igénylik támogatásunkat,
jár nekik, én is azt mondom. De támogatást csak olyan
ország nyújthat, amelynek gazdasága nem roppan össze.
Összetartozunk, egy tőről származunk. De ha a fatörzs,
az anyaország megroppan, azt a határon túlra nyúló ágai
is megsínylik. (A Fidesz soraiból: 23 millió román!
- Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)
Mi tehát igent mondunk az új magyar nemzetpolitikára,
de nemet a népszavazás ennek ellentmondó kérdésére.
Régen még önök is így tettek. Orbán Viktor kormányra
jutva az állampolgárság buktatóiról beszélt. Németh
Zsolt úr főnöke, Martonyi miniszter úr egyenesen politikai
és jogi képtelenségnek nevezte a tömeges magyar állampolgárság
megadását. (Németh Zsolt: Ezt igen! - Az elnök ismét
csenget.) A különbség tehát nem jobb- és baloldal
között, hanem felelős magyar nemzetpolitika és felelőtlenség
között van. Mi az előbbire igennel?
ELNÖK: Frakcióvezető asszony!
LENDVAI ILDIKÓ (MSZP): az utóbbira nemmel
szavazunk. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypárti
padsorokból.)
ELNÖK: Köszönöm szépen. Viszontválaszra megadom
a szót a miniszterelnök úrnak, aki élni kíván ezzel
a lehetőségével. Miniszterelnök úr, öné a szó.
GYURCSÁNY FERENC miniszterelnök: Tisztelt
Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Láthatólag szavakban
van közöttünk egyetértés, hogy ilyen fontos nemzetpolitikai
kérdésekben legyen közöttünk tisztességes párbeszéd.
De ha valaki nem a televízión keresztül hallgatja ezt
a vitát, amit mi itt folytatunk, hanem mondjuk, itt
van a karzaton, azaz hallja azt is, ami a beszélő mikrofonján
kívül történik, akkor azt hallja, hogy az egyébként
nyugodtnak és magasztosnak szánt vitában ?Ne hazudj,
te disznó!ö bekiabálások tartják a ritmust. (Moraj
az ellenzék soraiban. - A Fidesz soraiból: Ki volt az?
Nevezze meg!)
Az a vita, amit itt folytatunk, és amely folyamatosan
Magyarország számára azt üzeni, hogy a rivalizáló politikai
ellenfelek a legnemesebb kérdésben sem képesek nyugodtan
és csendben beszélni, nem képesek egymást meghallgatni,
nem képesek arra, hogy fontos kérdésekben egymás álláspontját
tiszteletben tartva először is szakmai elemzéseket folytassanak,
majd ezt követően hozzák meg - azaz az ismert szakmai
tények birtokában - a politikai döntéseiket, ez legalábbis
elbizonytalanító, hogy jó útja-módja-e ezen kérdések
megvitatásának, mondjuk, egy népszavazás.
Nem akarok rosszat Herényi frakcióvezető úrnak, mert
a jó ég tudja, hogy egy, a következőkben mondott kijelentésnek
milyen következménye van a jobboldalon, de az a mód,
az a stílus, az a közelítés, amivel a frakcióvezető
úr ezt a kérdést az asztalra teszi, egy alkalmas módja
annak, hogy egymással vitatkozzunk. (Szórványos
taps az MSZP és a Fidesz soraiból.)
Az a mód, ahogyan bekiabálásokkal tarkítva indulatokat
kell gerjeszteni, az nem jó mód, azzal nem fogunk egyről
a kettőre jutni. Nem akarok indulatokat gerjeszteni,
éppen ellenkezőleg, azt javaslom, hogy először nyugodtan
beszéljük meg, és ha vannak világos szakmai alternatívák,
és látjuk a következményeit, akkor legfeljebb a végén
kérdezzük meg a népet, hogy mit akar, ne fordítva! Ez
a helyes sorrend; amit önök javasolnak, az nem helyes
sorrend.
Hadd térjek ki két-három konkrét kérdésre, ami itt
elhangzott. Tavaly májusban volt MÁÉRT, ezt minden bizonnyal
tudja Németh képviselő úr is, hiszen a szívén viseli
a magyarság sorsát, és pontosan tudja, hogy mi történik.
(Németh Zsolt: Már másfél éve!) Tavaly májusban.
És a jövő héten összeülő éppen a negyedik lesz ebben
a kormányzati ciklusban. A MÁÉRT közösen elfogadott
szabálya szerint évente egyet kell tartani.
Azt gondolom, hogy a formális és informális kapcsolatok
összessége azt mutatja, hogy a magyar kormány rendszeres,
mély és érdemi konzultációt folytat a határon túli magyar
szervezetekkel. (Dr. Simicskó István: Ennyire mélyen
nem kellene!)
Az MVM-ről szóltam, képviselő úr, a napirend előtti
hozzászólásomban, pontosan és részletesen. Azt állítottam
- akkor most megerősítem, ha nem volt módja meghallgatni
-, nem kívánja a kormány az MVM-et, annak egyetlenegy
részét sem privatizálni. Ilyen egyszerűen mondtam akkor
is, és most is ilyen egyszerűen mondom.
A Tankönyvkiadóval kapcsolatban ön tudja a kormány
álláspontját: a Tankönyvkiadó értékesítése napirenden
van, a pályázatot kiírtuk. Ebből lehet tudni, hogy mi
azt gondoljuk, a magyar tankönyvpiacon összesen 30 százalékot
birtokló társaságot, amit elsősorban a versenytársai
tartanak kordában - és hadd ne tegyek itt most, hogy
mondjam, talán illetlen politikai megjegyzéseket arra,
hogyan működött a társaság 2002 előtt -, úgy gondoljuk,
el lehet adni. És nem kell hangulatot kelteni abban,
hogy jaj, istenem, mi fog történni a magyar tankönyvekkel!
A magyar tankönyveket ma is túlnyomó többségben magántársaságok
állítják elő. (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Ingyenesen!)
Ami pedig a többi részletet illeti: azt gondolom, hogy
Magyarország akkor lesz versenyképes ország, ha lesz
türelme és energiája reformokról beszélni, a szociális
hangulatkeltés helyett arról tárgyalni, hogyan lehet,
milyen intézkedésekkel egy versenyképes országot és
ebben egy teherbíró társadalmat segíteni létrejönni.
Ehhez az itt tapasztalhatónál, úgy látom, több türelem,
helyenként mintha nagyobb mértékletesség és sokkal nagyobb
felelősség kellene.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)
[* * *]
ELNÖK: (…) A kormány részéről megadom a szót
Hiller Istvánnak, a nemzeti örökség miniszterének.
Öné a szó, miniszter úr.
DR. HILLER ISTVÁN, a nemzeti kulturális örökség
minisztere: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Magyar
Országgyűlés! A köztársaság kormánya az európai alkotmány
aláírását kiemelkedő jelentőségű eseménynek tartja.
Jelképesnek is tekinthető, amely lezár egy korszakot,
az egymásnak feszülő nemzetállamok korát, és megnyit
egy újat, az alkotmányosan is együttműködő európai demokráciák
korát. Ennek az alkotmánynak a létrejöttében a mi országunk
is aktívan közreműködött, és különösen fontosnak tartom,
hogy a kisebbségekkel foglalkozó rész is bekerült és
aláírásra került a végleges szövegben.
Ezt az új korszakot, igen tisztelt hölgyeim és uraim,
mi is akartuk és akarjuk, fontos tehát, hogy saját viszonyainkban
is érvényesítsük.
Tisztelt Magyar Országgyűlés! Új magyar nemzetpolitikát
kíván a kor. Új magyar nemzetpolitikát ajánlunk és javaslunk,
ezt kívánjuk megvalósítani. Az új magyar nemzetpolitika
három pilléren nyugszik: a békés nemzetegyesítés, a
szülőföldön való boldogulás támogatása és a felelősségteljes
kormányzás pillérén. E három együttese modern, büszke
és gyarapodó országot, modern, büszke és gyarapodó nemzetet
eredményez. Azt akarjuk, hogy a XX. század erőszakos
nemzetmegosztását a XXI. század békés nemzetegyesítése
kövesse. Ennek eszköze az európai uniós tagság; és ott,
ahol ezt nem vagy még nem teremtheti meg az uniós tagság,
erre az esetre a kormány külön szabályozással kívánja
előkészíteni a határon túli magyarság számára azt, hogy
szabadon és akadálymentesen léphessen be Magyarországra.
Mi a szülőföldön való boldogulást támogatjuk. Azt
akarjuk, hogy öt év múlva, ötven év múlva és ötszáz
év múlva is magyar szó hallatsszék Erdélyben és Kárpátalján,
magyarul beszéljenek a Vajdaságban és a Felvidéken.
Felelősségteljes kormányzásnak pedig azt tartjuk, amely
nem szít ellentétet magyar és magyar között, nem szít
ellentétet magyar és határon túli magyar között. Felelősségteljes
kormányzás az, amely nem ver éket magyarországi és határon
túli magyar közé. Felelősségteljes kormányzás az, amely
vitát folytat, és nem civakodást kelt. Felelősségteljes
kormányzás az, amely stabil és biztonságos országgá
teszi Magyarországot, amely nem összeveszni kíván mindenkivel,
hanem nemzeti céljainkat figyelembe véve, együttműködést
kíván. Ezt a nemzetpolitikát akarjuk most és a későbbiekben
is. Ezt és nem mást, mert nem akarjuk, hogy a magyarság
évezredes szállásterületei kiürüljenek; nem akarjuk,
hogy a Kárpát-medence beürüljön; nem akarjuk, hogy az
elvándorlás, különösképpen a fiatalok elvándorlása visszafordíthatatlan
folyamatot eredményezzen a határon túliak körében.
Tisztelt magyar Parlament! Nem akarunk második Trianont.
Nem akarjuk, hogy a XX. századi földrajzi-területi Trianon
után a XXI. századi nemzeti-etnikai Trianon következzék.
Erre ma is és december 5-én is és azután is nemet mondunk.
Az új magyar nemzetpolitikát azonban akarjuk, ajánljuk
önöknek is, és megvalósítjuk.
Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok
soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Elnézését
kérem, az előbb helytelenül nem a „ nemzeti kulturális
örökség minisztereö megjelölést használtam. Csak kíváncsi
voltam, hogy figyelnek-e képviselőtársaim. (Derültség.)
Tisztelt Képviselőtársaim! Szintén napirend előtti
felszólalásra jelentkezett Csapody Miklós frakcióvezető-helyettes
úr, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából,
A képviseleti demokráciárólö címmel. Öné a szó, frakcióvezető-helyettes
úr.
DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm a szót,
elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Valóban, a képviseleti
demokrácia nem más, mint a népakarat kifejezése a parlamenti
pártok, tehát állítólag általunk. A képviselők arra
kaptak felhatalmazást, hogy alapos információk birtokában,
megfontoltan, és ez ma még nem hangzott el, lelkiismeretük
szerint alkossanak törvényeket. Kivételes esetekben,
ha a kérdés társadalmi vagy nemzeti súlya indokolja,
akkor népszavazásra is sor kerülhet.
Az előző körökhöz kapcsolódva elmondhatjuk, hogy egy
hónap múlva két ügyben is lesz népszavazás, az elsőnek
a célja az egészségügyi privatizáció megakadályozása.
Azt, hogy mi lenne egy többségi igent hozó eredmény
következménye, sem az aláírásokat összegyűjtő Munkáspárt
és Fidesz, sem az egészségügy-irányítás, de talán még
az Igazságügyi Minisztérium sem tudja pontosan. Azt
sem, mi lenne a patikák vagy a háziorvosi intézményrendszer
sorsa.
Az MDF szerint olyan átgondolatlan és felelőtlen politikai
akcióról van szó, aminek a következménye beláthatatlan.
Ez a népszavazás olyan pótcselekvés, amely az elmaradt
reform kormányzati felelősségét a választókra próbálja
meg áthárítani.
(Az elnöki széket dr. Deutsch Tamás, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)
A másik decemberi kérdés pedig nem a kettős, hanem
a magyar állampolgárság kedvezményes megszerzésének
az ügye. Arról van szó, hogy akarunk-e segíteni azoknak
a magyaroknak, akik uniós csatlakozásunkat követően
a vízumkényszer miatt még nehezebb helyzetbe kerültek,
mint voltak. Ez sem népszavazásra való kérdés, hanem
olyan nemzeti ügy, amelyben ugyancsak nekünk kellett
volna már eddig is döntenünk.
[14.20]
Bár ez is közös felelősség, eddig inkább pótmegoldásokkal
kísérleteztünk, olyan mankók készítésével, amiket az
ellendrukkerek nem a könnyebb járás miatt bíráltak,
inkább a csonkaság elfogadását kérték számon történelmi
szükségszerűségként úgymond, a mindent begyógyító, trianoni
traumát oldó, uniós gyógyírt hirdetve. Pedig, tisztelt
Országgyűlés, több mint egy éve itt fekszik az asztalunkon
az MDF javaslata.
Önök kétszer is elutasították, pedig az állampolgársági
törvény minimális módosításával - egy szomszédot leszámítva
-, a honosítási eljárás egyszerűsítésével jogilag is
rendezhettük volna már a kettős állampolgárság ügyét.
Javaslatunk szerint a nem itthon élő magyarok úgy szerezhetnék
meg a magyar állampolgárságot, hogy nem kellene elhagyniuk
szülőföldjüket. Ezen megoldás száz százalékban megfelel
a közös és most már többszörösen lelkesen mindenkinek
a szájából elhangzott szülőföld-stratégiának, ami azért
jó és helyes, mert az egyedüli természetes állapotot,
a szülőföldön való megmaradást kívánja szolgálni.
Javaslatunk szerint nem lenne feltétele a magyarországi
lakóhely és megélhetés sem. Miután pedig a választójog
gyakorlása törvényeink szerint lakhelyhez kötött, a
mai szabályozás szerint szavazati joggal nem rendelkeznének.
És miután sem a költségvetéssel, sem pedig nyugellátó
intézménnyel - most mondtam, hogy lakó- és munkahely
híján - kapcsolatuk nincsen, pluszkiadást sem jelentenének.
Elszakított honfitársaink egyszerűen magyar állampolgárnak
is szeretnék vallani magukat, ugyanúgy, mint tehetik
ezt a nem a hazájukban élő románok, horvátok és szlovákok.
Románia, Horvátország és Szlovákia ugyanis ezt a kérdést
már rég megoldotta, mindenfajta belpolitikai egymásnak
feszülés, hangoskodó gyanúsítás, ostoba szöveg és lomha
érzéketlenségek nélkül, és még valami: népszavazás nélkül.
De, ha már itt áll előttünk, nem kell félnünk tőle.
Ha sikeres lesz, nem ad rögtön állampolgárságot - mondom
azoknak, akik félnek -, hanem minket, a parlament tagjait
kötelez majd arra, hogy alkossunk törvényt. Más kérdés,
hogy ezt persze népszavazás nélkül eddig is megtehettük
volna. Ám, ha ez a népszavazás kudarcba fúl, akkor az
az egész magyarság szégyene lesz, erről is többen beszéltek
már. Nehéz lesz majd megmagyarázni, hogy a mindenkori
kormány jó, a mindenkori pártok szintén jók, mert egymással
versenyezve dolgoznak az elszakított magyarokért, csak
hát a társadalom, az a rossz, mert az nem akart segíteni.
Pedig, tisztelt Országgyűlés, a társadalom is jó, ha
tudja, hogy egyáltalán mit kérdeznek tőle. Ezért fontos,
hogy senki se vetítsen rá erre az ügyre semmiféle politikai
gyűlöletet, indulatot, ellenszenvet, mert ez nem egy
párt ügye, hanem a nemzeti szolidaritásé.
Tisztelt Országgyűlés! Dönteni a társadalom akkor tud,
ha érti, tudja, miről van szó. Ezért javasolja az MDF,
hogy az EU-népszavazáshoz hasonlóan biztosítsa a kormány
a népszavazási tájékoztató kampány kétmilliárdos költségét
a tartalékalapból. A parlamenti pártoktól pedig ugyanazt
kérjük, mint a többiek egymástól már eddig, hogy hasonlóan
az EU-kampányhoz, dolgozzunk együtt a népszavazás sikeréért.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok
soraiban.)
ELNÖK: Tisztelettel köszöntöm kedves képviselőtársaimat.
Csapody Miklós frakcióvezető-helyettes úr napirend előtti
hozzászólására a kormány nevében Hiller István miniszter
úr, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának vezetője
kíván szólni.
DR. HILLER ISTVÁN, a nemzeti kulturális örökség
minisztere: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Magyar
Országgyűlés! A képviselő úr felvetésében, hozzászólásában
és gondolataiban több olyan kérdés is fölmerült, amelynek
megválaszolása nemcsak elkötelezettséget, hanem feltétlenül
együttes gondolkodást is igényel. Nem kétséges annak
a ténynek a közzététele, és annak a kimondása, hogy
a december 5-ei népszavazás első kérdése - amely adott
esetben a kórházak privatizációjával kapcsolatos - egy
olyan sajátos vállalkozás, amely két társ - egy parlamenten
kívüli párt, a Munkáspárt, és egy parlamenti párt, a
Fidesz - együttes vállalkozása. Érdekes, sajátos és
feltétlenül említésre méltó, hogy ezen gondolatban közösséget
találtak, kivitelezésében pedig hasonlóságot.
A másik kérdéskörben - amely a kettős állampolgárság
kérdése, még helyesebben fogalmazva a képviselő úr hozzászólásában
részletezett módon kifejtésre került -, azt gondolom,
hogy több kérdésben hasonló véleményt tudunk képviselni.
Remélem, hogy ez önnek nem árt. A törvényalkotás fontosságát
függetlenül a népszavazástól - a népszavazás után nyilvánvalóan
- lényegesnek és kiemelendőnek tartom.
Minden kétséget kizáróan új magyar hazafiasságot, modern
patriotizmust az a politika jelent, amely a szülőföldön
való boldogulást elősegíti, támogatja; támogatja törvénnyel,
és támogatja anyagiakkal.
Ahogy az előzőekben sikerült kifejteni egy új magyar
nemzetpolitika pilléreit, részleteit és alapjait, amelynek
egyeztetése nemcsak határon belül, hanem határon túl
is megtörtént és megtörténik, nagyon fontosnak tartom
annak kiemelését, hogy a magyar választópolgárok, akik
jogosultak arra, hogy ezen kérdésekben is szavukat hallatva
szavazatot adjanak le, pontosan tudják, és kellő informáltság
birtokában legyenek, hogy a kérdés mögött milyen tartalom,
milyen ok és milyen következmény áll. Ezért kiemelendőnek
tartom, és az elkövetkező egy hónapban a kormány tevékenységének
homlokterébe állítandónak látom, hogy a december 5-ei
népszavazás előtt Magyarország minden választópolgára
megfelelő felvilágosításban, megfelelő módon, kellő
informáltsággal bírjon ahhoz, hogy december 5-én saját
véleménye és lelkiismerete szerint tudjon szavazni.
Ennek az információnak, ennek a felvilágosításnak, ennek
az ok-okozati és következmény összefüggésnek a bemutatásához
a kormánynak nemcsak lehetősége, hanem kötelessége is
van. Sőt, azt gondolom, nem kétséges, hogy ebben lehet,
érdemes értékes, érdemi vitát folytatni - ebben igen.
Az azonban, hogy választópolgárok úgy alkossanak véleményt,
hogy ok-okozatot, következményt nem ismernek, azt gondolom,
politikai felelőtlenség. Ezért azt a véleményét a képviselő
úrnak, amely a választópolgárok megfelelő informáltságát
szorgalmazza, a köztársaság kormánya nevében üdvözlöm.
A kormány megtesz mindent annak érdekében, hogy a választópolgárok
kellő információ birtokában, saját lelkiismeretük szerint
tudjanak december 5-én szavazni. Köszönöm szépen. (Taps
a kormánypártok soraiban.)
Forrás: http://www.mkogy.hu/internet/plsql/internet_naplo
|