ÁLLÁSFOGLALÁSOK

A kettős állampolgárság ügyéhez kapcsolódó parlamenti felszólalások

2004.11.08.

ELNÖK: Csapody Miklós, az MDF képviselője, kérdést kíván feltenni a külügyminiszternek: "Vízumkötelezettség és nemzeti vízum" címmel. A miniszter úr távollétében Bársony András államtitkár úr válaszol. Megkérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a válaszadó személyét. (Dr. Csapody Miklós: Elfogadom, köszönöm szépen, igen.) Igen, öné a szó.

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A december 5-i népszavazás nemzetpolitikai kérdésében - mert csak arról szeretnék szólni, illetve kérdezni - egyre nagyobb a tájékozatlanság. A pártok mind gyakrabban fejtik ki ellentétes álláspontjaikat, és erről a média is hírt ad. Az illúziók és a riadalmak szorításában mégis nagy a fejetlenség, mivel ezt a kérdést is sokan pártpolitikai, nem pedig nemzetpolitikai szemszögből tekintik. A politikai profitszerzés, illetve a másik oldal politikai profitszerzésének az elhárítása a fő mozgatóerő, ahelyett, hogy olyan megoldásokkal próbálkoznánk, amelyek minden népszavazástól, parlamenti kiabálástól és indulattól függetlenül valóban meg is valósíthatók.

Egy ilyen, az uniós gyakorlatból jól ismert megoldás a nemzeti vízum. Az MDF véleménye szerint nemcsak lehetséges, hanem már egy jó esztendeje égetően szükséges is volna a nemzeti vízum bevezetése, a kárpátaljai és a vajdasági magyarok azonban azóta is hiába kérik. A magyar diplomácia egyik súlyos és érthetetlen mulasztásáról van szó. A magyar vízumkötelezettség bevezetéséről szóló, Szerbia-Montenegróval és Ukrajnával kötött - vagy csak tervezett? - megállapodások lehetőséget adnának a legfeljebb ötéves nemzeti vízum bevezetésére. Ez az Unióban tagállami hatáskör.

[16.20]

A nemzeti vízum bevezetésének célja a magyar-magyar kapcsolatoknak a kormányoldal által is támogatott közvetlenné tétele - ezzel egyetértünk -, mindazon személyek beutazásának megkönnyítésére, akik - és itt egy hosszú felsorolás következhetne - oktatási, kulturális, sport, egyházi, önkormányzati és a többi szempontból fontos szerepet játszanak, illetve akik azt az igazolt közeli rokoni kapcsolatok fenntartása érdekében maguk is kérik.

Kérdezem tehát a tisztelt államtitkár urat, hogyan látja a kormány a lehetőséget - most már jó, ha jól látja, mert égető a helyzet, elsősorban Kárpátalja és a Vajdaság kérdésében -, mikor ad a kormány ötéves nemzeti vízumot a kárpátaljai és a vajdasági magyarságnak.

Köszönöm, és érdeklődéssel várom az államtitkár úr válaszát.

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót az államtitkár úrnak.

BÁRSONY ANDRÁS külügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Magyarország mindaddig, amíg nem lesz részese a schengeni egyezménynek - erről ma már hallottunk miniszterelnök úr előadásában, ez várhatóan 2007-ben következik be -, addig minden vízumot, amelyet kiad, az ön által is idézett egyezményszövegnek az alapján ad ki. Ma minden vízumunk nemzeti vízumnak számít, olyan vízumnak, amellyel csak Magyarország területére léphetnek be mindazok, akik ezzel a vízummal rendelkeznek.

Négy csoportba sorolhatók ezek a vízumok: repülőtéri tranzitvízumok, átutazóvízumok, rövid időtartamú beutazóvízumok és tartózkodási vízumok. Ebben benne van az is, amiről ön beszél, nevezetesen az, hogy hosszabb távra is vízumot szerezhetnek az adott két ország állampolgárai, jelen esetben Ukrajna és Szerbia-Montenegró állampolgárai. Erre vonatkozó egyezmények egyébként a két ország között érvényesen fennállnak, és ezekhez a vízumokhoz az adott ország polgárai hozzájuthatnak.

Ami pedig azt a fajta nemzeti vízumot illeti, amelyet a schengeni rendszerhez való csatlakozásunkat követően lehetőségünk lesz kiadni, ebben az esetben kizárólag a csatlakozás után, a jelenlegi szabályozás szerint kizárólag a 90 napot meghaladó úgynevezett tartózkodóvízumok fognak a nemzeti hatáskörbe tartozni, az összes többi vízumfajta nemcsak Magyarországra, hanem a schengeni rendszer valamennyi tagállamára vonatkozóan is érvényes lesz, és ugyanígy érvényes lesz a más országok által kiadott vízum Magyarországra is.

Jelen pillanatban azt lehet tehát mondani, hogy nem rövidülnek meg ezen országok polgárai, és a jövőben sem fognak.

ELNÖK: Viszontválaszra a képviselő urat illeti a szó.

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Felróttam közös mindnyájunknak meg a médiának ezt a zavart és tájékozatlanságot, ami egyfelől illúziókat, másfelől pedig riadalmakat kelt. Nos, hogy ez ellen tegyünk, ezért is tettem fel ezt a kérdést. Tehát tájékozódási szempontból is köszönöm az államtitkár úr tájékoztató válaszát. Magam részben természetesen ismertem a válasz várható tartalmát, de szükségesnek tartottam, hogy ez az érintettek számára elhangozzék.

Igen, a kérdés azonban ott folytatódik, hogy tulajdonképpen Schengenig a magyar diplomácia milyen vízumtechnikai megoldásokkal tudja megkönnyíteni - elsősorban én a magam részéről a Vajdaságot és Kárpátalját emeltem ki - a Magyarországra való tetszőleges számú átjárás lehetőségét, többek között a magyar-magyar kapcsolatok közvetlenné tétele érdekében, illetve, hogy hogyan lehet a jövőben elkerülni azokat a megalázó (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), megterhelő, lehetetlen és fölöslegesen nehéz helyzeteket, amelyeket például - időm lejárt - a szabadkai főkonzulátust látogató honfitársainknak el kell szenvedni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Viszontválaszra az államtitkár urat illeti a szó.

BÁRSONY ANDRÁS külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Két dologra szeretnék nagyon röviden reagálni. Nyilvánvaló, hogy ha az első néhány hónapos vízumroham lezárul, akkor a jelenlegi kapacitású konzulátusaink sokkal kulturáltabb körülmények között fogják tudni folyamatosan kiadni a vízumokat.

A másik kérdés az öt évre érvényes vízum. Az előbbiek értelmében nem nagyon lehetséges, hiszen ebbe az ötéves periódusba beleesik a schengenihez való csatlakozásunk várható dátuma, ezért nyilvánvalóan mindazoknak, akik öt évre számítanak, maximum az éves, esetleg a kétéves vízummal kell majd megelégedniük, hiszen utána minden magyar vízum nemcsak Magyarországra, hanem reményeink szerint akkor a már több mint húsz országra érvényes lesz.

[* * *]

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Csáky András frakcióvezető-helyettes úr, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából, "Döntsön a nép" címmel. Öné a szó, frakcióvezető-helyettes úr.

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Ház! A rendszerváltoztatás egyik legnagyobb vívmánya a népszavazás intézményének létrejötte volt. Lehetővé vált, hogy a nemzet jövőjét befolyásoló kérdésekről az állampolgárok közvetlen módon fejezhessék ki akaratukat. A magyar népszavazási gyakorlat azonban sajnos nem a nép felelős véleményalkotását szeretné elérni, hanem más célokat szolgál. A magyar népszavazások története a politikusok és pártok érdekei szerinti kampányok története. Az emberek, lehet, nem látják át a manipulációkat, de érzik, hogy valami nincs rendjén. Ezt bizonyítja, hogy kirívóan alacsony a részvétel a népszavazásokon.

December 5-én megint urnához szólítanak bennünket. Két kérdésben kell döntenünk. A magyar állampolgárság kedvezményes megszerzésének ügyéről egy héttel ezelőtt Csapody Miklós képviselőtársam részletesen beszélt. Én most a másik kérdésről szeretnék néhány szót ejteni. "Egyetért-e ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató intézmények, kórházak maradjanak állami, önkormányzati tulajdonban, ezért az Országgyűlés semmisítse meg az ezzel ellentétes törvényt?" - teszik fel a választópolgároknak a kérdést. Bár megsemmisítendő törvény nincs, nekünk mégis a feltett kérdésre - igennel vagy nemmel - választ kell adnunk.

Nem árt egy kicsit visszatekintenünk, hogy jutottunk el idáig. A rendszerváltoztatást követő első kormányzati ciklusban az egészségügy területén is alapvető változások történtek, és azt is elmondhatjuk, hogy ezen változások széles körű szakmai és politikai támogatást élveztek. Átalakult az egészségügy szervezete és irányítási rendje, alapvető változás történt a finanszírozásban, megalakultak a köztestületi kamarák, megszületett a gyógyszertárak magántulajdonba kerülését lehetővé tevő törvényi szabályozás, és még lehetne folytatni a sort.

Az 1994-es kormányváltást követően lelassult az átalakítás dinamikája, ismét alapvetően pénzügyi kérdésként kezelték az ágazatot. Elég csak utalni az úgynevezett elhíresült ágylábtörvényre. Pedig a '90-es évek második felében a tulajdonlás és működtetés területén felerősödő spontán folyamatok törvényi szabályozást igényeltek volna. A Fidesz vezette kormánykoalíció ezért is alkotta meg a 2000. évi II. törvényt az önálló orvosi tevékenységről, amely a családorvosi praxis sajátos magánosítási formájának tekinthető. Több hónapig vitatkoztunk e Ház falai között és azon kívül is a 2001. évi CVII. törvényről, amelyet szintén az Orbán-kormány nyújtott be, és az úgynevezett Mikola-féle kórháztörvényként vált közismertté.

A jogszabály indoklásában azt olvashattuk: "Az egészségügyi közintézmények átalakítása során a törvény nem állít akadályokat a jelenlegi állami, önkormányzati tulajdonban lévő vagyon elidegenítése elé." A Magyar Demokrata Fórum támogatta a törvényt, sőt megalkotásában is aktívan részt vettünk, mert tartalmazott garanciális elemeket. Ilyen volt az egészségügyi célvagyon intézménye, továbbá az MDF javaslatára került be a jogszabályba az egészségügyi dolgozók preferálása a magánosítás során. A 2002-ben megalakult szocialista-szabad demokrata koalíció az úgynevezett Mikola-féle kórháztörvény helyett megalkotta az úgynevezett Csehák-féle kórháztörvényt. Ez ellen a törvény ellen indult a népszavazási kezdeményezés, és folytatódott annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság közjogi érvénytelenség miatt megsemmisítette.

Törvény nincs, de december 5-én népszavazás lesz. Az állampolgár meg tudni szeretné, mi lesz döntésének következménye. Tudni szeretné, ha igennel szavaz, a lakhelyén a közeljövőben megüresedő családorvosi praxisra lesz-e jelentkező. Meg fogja-e kapni a vállalkozói formában történő működtetés jogát az orvos? Ugyanez a kérdés feltehető a gyógyszerésszel kapcsolatban is. Tudni szeretné az állampolgár, ha igennel szavaz, van-e esélye annak, hogy otthonápolási szolgálat kezdje meg működését a lakhelyén, egészségügyi dolgozók által létrehozott vállalkozás formájában. Tudni szeretné, ha igennel szavaz, létesülhet-e magánberuházásban műveseállomás a városban, ahol él, fog-e OEP-finanszírozásban részesülni. Tudni szeretné, lehetnek-e egyházi kórházak vagy alapítványi kórházak, és mi lesz az eddigiek sorsa.

Tisztelt Ház! Lehetne még sorolni a kérdéseket. A válaszadás felelőssége és kötelezettsége nem csupán a népszavazást kezdeményezőké, hanem a kormányé is, azé a kormányé, amely tudatosan elszabotálta az egészségügy magánosításával kapcsolatos törvény-előterjesztést, és olyan helyzetet teremtett ezzel, amelyben jelenleg vagyunk.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MDF soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormány részéről megadom a szót Rácz Jenő egészségügyi miniszter úrnak. Miniszter úr, öné a szó.

DR. RÁCZ JENŐ egészségügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Döntsön a nép - tette föl a kérdést, illetve adta meg a választ képviselő úr. Igen, azt hiszem, döntsön a nép, tekintettel arra, hogy most már minden alkotmányos és jogszabályi feltétel megvan ahhoz, hogy a feltett kérdésekben a választópolgárok közvetlenül döntést hozzanak. A döntés valóban a köztársaság polgáraié, de a felelősség vajon kié? A felelősség vajon kié - tette fel a képviselő úr is a kérdést -, és ha megszületik a válasz, akkor annak mi lesz a következménye?

Azt hiszem, dönteni csak úgy lehet, ha a döntéshozó tisztában van a választható alternatívákkal, illetve pontosan tisztában van a döntés következményeivel. Ön, képviselő úr, nyilván elvégezte azt a SWOT-analízist, amelyet a döntéssel kapcsolatban minden döntéshozó föltesz saját magának. Ezért feltételezem, hogy pontosan látja az ön által feltett kérdésekre is a választ, ellenkező esetben nem lenne véleménye ebben a kérdésben, illetve nem támogatta volna a népszavazás kiírását. Örülnék, ha az ön által föltett kérdésekről is tájékoztatná a választópolgárokat, tájékoztatná a tisztelt Házat, illetve tájékoztatna minket is, hiszen a döntésnek valóban komoly következményei lesznek.

Ugyanakkor, hogy mennyire nem egyszerűek ezekre a kérdésekre a válaszok, ahhoz elég elolvasni az Alkotmánybíróság döntését, illetve az Alkotmánybíróság döntésében megfogalmazott különvéleményeket. Hogy a képviselő úrnak adott esetben változott a véleménye a privatizáció kérdésében, az nyilvánvaló, ellenkező esetben a 2001. évi CVII. törvénnyel kapcsolatban nem védte volna azt a törvényt, illetve nem foglalt volna most is pozitívan állást a törvény kérdésében. Igen, a 2001. évi CVII. törvény az egészségügy privatizációjáról, magánosításáról szól, mint az akkori egészségügyi tárca vezetője elmondta, az egészségügy területén az évszázad törvényéről.

Ezzel kapcsolatban, azt hiszem, egészen más álláspontot kell képviselni, és elképzelhető, hogy az egészségügy magánosításával kapcsolatban lehet, hogy képviselő urat saját vállalkozásának negatív tapasztalatai sarkallták odáig, hogy jelen pillanatban megváltoztassa a 2001-ben alkotott véleményét. Ugyanakkor viszont el kell mondani, hogy az egészségügy területén azok az egészségügyi dolgozók, akik vállalkozásban működnek, már nem ilyen negatív véleménnyel vannak, ellenkező esetben nem fordulhatna elő, hogy az alapellátás több mint 90 százaléka vállalkozási formában működik, és jól működik. Nem fordulhatna elő az, hogy a gyógyszerellátás területén a gyógyszerészek közel 100 százalékban vállalkozási formában működnek, a fogorvosi ellátásban ez 60 százalék, de egyébként a nem orvosok által művelt otthoni szakápolás esetében szintén csaknem 100 százalék.

Igen, el kell ismerni, hogy ezek a vállalkozások jól működnek, és adott esetben a vállalkozásban működő egészségügyi dolgozók is pozitív tapasztalatokat szereztek ezzel kapcsolatban. Ez alapján egyértelműen megállapítható, hogy a nép döntésének felelősségét nem lehet áthárítani. Nem háríthatják el a döntéshozók akkor, amikor arról beszélünk például, hogy az a 25 milliárd forintos hitel, amelyet a kormány a jövő évtől a járóbeteg-szakellátás esetében az ott dolgozóknak a privatizációs lehetőségekben nyújt, egy pozitív népszavazás esetében, egy többségi igen népszavazás esetében megszűnik. Ezek az egészségügyi dolgozók nem tudnak hozzájutni ehhez a 25 milliárd forintos hitelhez.

Valóban, visszamenőleges hatályú jogszabályt alkotni nem lehet. Ennek következtében nem kell az állampolgároknak attól félni, hogy államosítják az alapellátást, vagy államosítják a gyógyszerellátást. Ugyanakkor egy ilyen jellegű döntésnek a jogalkotási kötelezvényei, azt hiszem, komoly fejtörést fognak okozni a tisztelt képviselő hölgyeknek és uraknak, hiszen az Alkotmánybíróság különvéleménye alapján szinte beláthatatlan az a jogalkotási kötelezettség, amit ezt követően kell megtenni. Igen, nagyon nagy felelősségük van azoknak, akik a kérdéseket feltették, és nagyon nagy felelősségük van azoknak, akik segítenek a válaszadásban.

Úgy érezzük, hogy konkrét, igaz információkkal kell ellátni a lakosságot annak érdekében, hogy meg tudja hozni azokat a döntéseket, amelyek adott esetben, reményeink szerint azok lesznek, hogy változatlan módon, kontrollált módon lehetőség legyen arra, hogy az egészségügybe magántőke jöjjön be.

[13.40]

Igen, vallom azt, hogy az egészségügyben a privatizációnak van helye. Ugyanakkor az egészségügy privatizációja, az egészségügy magánosítása nem lehet cél, csupán eszköz lehet arra, hogy amit ma nem tudunk nyújtani a lakosságnak, azt hamarabb tudjuk nyújtani a magántőke segítségével, fel tudjunk gyorsítani egy olyan folyamatot, mert jelen pillanatban nem mondhatjuk azt az újszülöttnek, hogy adott esetben várjon még tíz évet arra, hogy egy egészségügyi szolgáltatást igénybe vehessen, mint ahogy a 90 évesnek sem mondhatjuk azt, hogy várjon még tíz évet arra, hogy ezt a szolgáltatást igénybe tudja venni.

Amikor a nép és a nép döntési lehetőségeit veti fel a képviselő úr, nem tudom, gondolkodott-e azon, hogy a nép mindig jól dönt-e. Abban az esetben, ha a népnek rosszkor és rosszul teszik fel a kérdést, és nem megfelelően informálják a döntése következményeiről, annak iszonyú következményei lehetnek. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

ELNÖK: Miniszter úr!

DR. RÁCZ JENŐ egészségügyi miniszter: Ezzel kapcsolatban felhívnám a figyelmet

ELNÖK: Miniszter úr!

DR. RÁCZ JENŐ egészségügyi miniszter: hogy annak idején (Az elnök kikapcsolja a szónok mikrofonját.)

Forrás: http://www.mkogy.hu/internet/plsql/internet_naplo

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat