Mádl
Ferenc köztársasági elnök beszéde
a MÁÉRT VIII. tanácskozásán
A köztársasági elnök szerint nincs jogi akadálya annak,
hogy a határon túli magyarok megkapják a magyar állampolgárságot.
Mádl Ferenc úgy vélte: a kettős állampolgárság megadását
a külhoni magyar közösségek történelmi igazságtételnek
tekintik. A magyar államfő egyértelműen foglalt állást:
"felszólítom a magyarokat, hogy szavazatukkal vállaljanak
közösséget a határon túli magyarokkal". A köztársasági
elnök beszédének teljes szövegét az MTI-től vettük át.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Szeretettel köszöntöm valamennyiüket. Azokat is, akiknek
a képviseletében megjelentek. Az Alkotmány szerint a
"Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain
kívül élő magyarok sorsáért és előmozdítja a Magyarországgal
való kapcsolatuk ápolását", és - olvasható a továbbiakban
az Alkotmányban - "a köztársasági elnök kifejezi
a nemzet egységét." Illik hát felelősen szólnia
a nemzet egységének ügyeiben. A nemzet 15 millió magyar.
A Magyar Köztársaság felelőssége kiterjed a Magyarország
területén, a vele szomszédos országokban és szerte a
világon élő magyarokra, de a hazánkban élő nem magyar
kisebbségekre is. A felelősség természetes része az
együttműködés azokkal az országokkal, ahol magyarok
élnek.
Ezt a felelősséget szívesen kell viselnie mind Magyarországnak,
mind maguknak a kisebbségeknek, mind azoknak az országoknak,
ahol a kisebbségek élnek. Mi most a MÁÉRT statútumában
rögzített szabályok szerint ide hivatalos magyar szervezetek
és intézmények felelősségét, gondjait és örömeit tárgyalni
jöttünk össze.
Ma különösen fontos, hogy szembenézzünk azokkal a problémákkal,
amelyek a sok országban élő magyarság kapcsolatrendszerével,
kohéziójának erősítésével, valamint az európai integrációs
folyamat legújabb fejleményeivel függnek össze.
Az elmúlt hetek-hónapok mindennapos témája volt például
a délvidéki magyarok személyes biztonsága, a státustörvény
végrehajtása, a kisebbségi magyarság politikai egységének,
az autonómiának és most a kettős állampolgárság ügyében
sorra kerülő népszavazásnak a kérdése.
Bőven van tehát miről tárgyalni.
Hölgyeim és Uraim!
Magyarországnak az Európai Unió tagjává válása alapvető
változásokat hozott. Bízhatunk benne, hogy e változások
segítenek magyarságunk rekonstrukciójában is. 1990 óta
a magyar külpolitika meghatározó eleme egyrészről az
euro-atlanti integráció, másrészről a régió stabilitását
szolgáló szomszédsági politika, és harmadrészt a határainkon
túl élő magyarok sorsával való törődés.
Az utóbbit tekintve igen fontos elv, hogy a hazai döntések
és támogatások a magyar kisebbségek érdekeivel és döntéseivel
harmóniában alakuljanak, és természetesen a magyar politikának
figyelembe kell vennie a szomszédos országok érdekeit,
jogait, azokkal baráti együttműködésben kell cselekedni.
Egészében véve ez a politika sikeres volt. Jelentős
előrelépésnek örvendhetünk a határon túli magyarság
nyelvhasználatának, anyanyelven történő iskoláztatási
lehetőségeinek, sajtójának, kultúrájának, emberi jogainak
érvényesülése, valamint állampolgári és egyházi tulajdonainak
restitúciós ügyeiben.
Korszakos jelentőségű volt a státus-törvény elfogadása.
Az ennek nyomán folyósított támogatások már éreztetik
kedvező hatásukat.
Vannak azonban olyan problémák, amelyekben csak hosszas
és összehangolt erőfeszítések eredményeként érhetők
el kedvező változások. Ilyen a kisebbségi magyarság
számának csökkenése, az elvándorlás, a magyarság egészét
elérő demográfiai krízis. Ezek külön-külön is önálló
stratégiát igényelnének, az együttgondolkodás és a cselekvési
terv kialakításának kerete talán éppen a MÁÉRT is lehetne.
A határokon túli magyarság ügyeit jól szolgálják az
eurorégiók. Ezek az unión kívüli államokba is átnyúlva
a magyarság számára is új lehetőségeket kínálnak; segítik
a magyar közösségek szerves egységeinek építését.
A magyar külpolitika fontos eredménye, hogy a nemzeti
kisebbségek védelme az EU joggyakorlatának részévé erősödhet.
A magyar kisebbségek javát is szolgálja, hogy Románia
és Horvátország számára a tagság egyre beláthatóbb közelségbe
kerül. Magyarország és a magyar nemzet alapvető érdekeként
támogatja a régió államainak integrációs törekvéseit.
Számolnunk kell azonban azzal, hogy vannak, akik számára
ez majd csak hosszú távon valósul meg. Nekünk addig
is választ kell találnunk az ilyen országokban élő sok
százezernyi magyar problémájára. Számukra a kapcsolattartás
akkor is nehéz, ha gyorsan és díjtalanul juthatnak magyar
vízumhoz. Hogy ez még működőképesebb legyen, szükség
van új konzulátusok nyitására is.
A magyar-magyar kapcsolatok jó működéséhez és a szomszédos
országokkal való együttműködéshez a jogi és gyakorlati
feltételek javítása egyaránt fontos. Az utóbbi célt
szolgálják a jelentős infrastrukturális fejlesztések
és EU-támogatások: új autópályák, a vasútvonalak, határátkelők
fejlesztése és létesítése.
Rendkívül fontos, hogy a határon túli magyarság életkörülményei,
gazdasági lehetőségei is javuljanak. Az Unió kedvezőbb
feltételeket kínál olyan beruházási hitelek folyósításához,
amelyekből magyar vállalkozók is részesülhetnek.
Bíznunk kell e folyamat sikerében, hiszen láttuk már
sikeres példáit. De az előrelépést a hazulról induló
gazdaság-politikai erőfeszítéseknek is segíteniük kell!
Hölgyeim és Uraim!
A régiónkban 1989-től kibontakozott demokratikus fordulat
megteremtette a kisebbségi magyar közélet demokratikus
fejlődésének feltételeit is. Ezen belül két, egymással
olykor ütköző szempont jelent meg.
Egyfelől a magyarság alapvető érdeke az egység megőrzése;
másfelől az is, hogy érvényesüljön a magyarság belső
demokráciája, az útkeresés szabadsága is. E szempontok
egyeztetésének láthattuk sikeres példáit, de azt is,
hogy milyen kockázattal jár, ha a különböző elképzeléseket
vallók között nem bontakozik ki eredményes párbeszéd.
A nemzeti érdekek képviseletében is bizonyára szükség
van árnyaltabb gondolkozásra, eltérő vélemények artikulációjára.
Látványos példája ennek pl. az autonómia kérdése, amelynek
biztosítása alapvetően mást jelent kulturális és személyi
téren, mint nemzeti és területi alapon. Azt hiszem,
igen nagy jelentősége van annak, hogy az autonómia elképzelések
mindegyik típusa össze-egyeztethető az európai normákkal,
és az Unió jogrendjével.
Miként a státustörvény, úgy az autonómia lehetséges
útjai is aszerint lesznek ténylegesen járhatók, ha felelős
párbeszédben törekszenek erre, mind a kisebbségek közösségei,
mind e közösségek és a többségi nemzetek népei és politikai
intézményei. Mindez bizonyára segít abban, hogy az anyaországon
kívül élő magyarok jövőképe megerősödjön.
Igen fontos, hogy szülőföldjükön maradva is hihessenek
abban, hogy magyarként és lakóhelyük szerinti állam-polgárokként
részesei lehetnek a fejlődő, európai életminőségnek.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Ebbe a gondolatkörbe tartozik napjaink legvitatottabb
kérdéseinek egyike: a nem Magyarországon lakó magyarok
magyar állampolgárságának könnyített megszerzése, illetve,
ahogyan a köznyelv nevezi: a kettős állampolgárság ügye.
Ez a maga módján már létezik: a magyar, a szlovák és
a szlovén állampolgárok az EU-nak is polgárai. Ez sok
jogot biztosít számukra hazájukon kívül is.
Az elmúlt években felkerestem a határon túli magyarok
közösségeit. Vezetőikkel idehaza is többször találkoztam.
A velük folytatott beszélgetések és a kérdés vezető
szakértőivel való tanácskozás eredményeként úgy gondolom,
hogy jó lelkiismerettel ki lehet mondani: a magyar állampolgárság
egyszerűsített feltételek melletti megadását e közösségek
egyöntetűen történelmi igazságtételnek tekintik és ők
is jól tudják, hogy megadásának nincs jogi akadálya.
Ezt a népszavazás kitűzött napja előtt egy teljes évvel
elnöki javaslatban is közzétettem. Szeretném most megismételni,
hogy sem a nemzetközi jog, sem az európai jog nem zárja
ki a magyar állampolgárság kérelemre történő megadását
magyarországi állandó lakóhely, letelepedési engedély
és áttelepülés nélkül sem.
Számos állam, közöttük Franciaország, Németország,
Spanyolország és Románia ad lehetőséget bevándorlás
nélkül is az állampolgárság megszerzésére.
A magyar közösségekben folytatott, beható tájékozódásom
során az a kép alakult ki valamennyiünkben, hogy a kettős
állampolgárság biztosítása után nem várható tömeges
exodus. Azok a közösségek, amelyek nyolc évtizede viselik
kisebbségi sorsuk napi próbatételeit, nem ennek az összetartozást
kifejező és megerősítő jognak a birtokában fogják megtagadni
őseik döntését, akik a mindennapi élet természetességével
kitartottak szülőföldjükön, mert ott akarják élni a
maguk nemzeti és állampolgári életét.
Maradni akarnak és fognak, különösen akkor, ha továbbra
is megtörténnek azok az intézkedések, megerősödnek azok
az intézmények, amelyekre a magyarság szülőföldjén történő
boldogulásának támogatására amúgy is szükség van; és
ha az állampolgárságuk szerinti többségi nemzet pedig
inkább javítaná, mintsem gyöngítené anyagi és kulturális
életük, természetes igényeinek feltételeit.
Az elmúlt hónapokban, egészen a közelmúltban elhangzott
állásfoglalásokig, úgy tűnt, hogy a politikai erők általában
egyetértettek a népszavazási javaslattal, amit a népszavazás
kiírásának lényegében egységes elfogadása is megerősített.
Az Országgyűlés és a Köztársasági Elnök által törvényesen
kiírt népszavazásról van szó. Azt hiszem, az ügyet most
már a nép törvényes döntésére kellene bízni.
Iránymutatást most abban kellene adni, hogy az Unióban
és egyes nemzetek jogában ismert többféle tartalmú állampolgárság
mely elemei szolgálnák leginkább a magyar közösségek
javát.
Én arra szólítanám fel Magyarország választópolgárait,
vállaljanak közösséget azokkal a magyarokkal, akikkel
a történelem egy nemzetbe rendezett minket, és akik
szeretnék velünk ezt a sorsot osztani, barátságban minden
szomszéddal és az egységében erősödő Európával.
Forrás: http://www.erdely.ma/nyomtat.php?what=news&id=7041&autoid=
&mysql_table=jegyzet&html_file=jegyzet.php |