Gyurcsány Ferenc kormányfő beszéde
a MÁÉRT budapesti tanácskozásán
A magyar kormány szerint az a helyes út, amelyen a
magyarság megerősödését a szülőföldön való maradás egyéni
szándékának megerősödésével együtt lehet elérni; a nemzeti
lelkesültséget és a nemzeti felelősséget együtt kell
tartani - jelentette ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök
pénteken.
A Magyar Állandó Értekezlet (Máért) Budapesten tartott
VIII. ülésén elmondott beszédében Gyurcsány Ferenc a
magyarság megmaradásáról szólt elsőként a legfontosabb
feladatok között.
Gyurcsány Ferenc kormányfő beszédét, amelyet a Miniszterelnöki
Kabinetiroda pénteken juttatott el az MTI-nek, az alábbiakban
közöljük.
Tisztelt Köztársasági Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim!
Résztvevője és az értekezlet munkájának figyelője, nézője,
határon innen és határon túl!
A Magyar Állandó Értekezlet célja megalakulása óta
nem változott. Annak a felelősségnek az intézményi kifejeződése,
amely magyart magyarral összeköt. Amelyet nagyon sokan
itt, ezen asztal körül is úgy neveznek: mindenki felelős
mindenkiért.
Ez a felelősség öltött testet az elmúlt 15 év nemzet-
és magyarságpolitikájában, és azt gondolom, ez a felelősség
hatja át azokat a vitákat is, amelyek ennek a nemzetpolitikának
a tartalmáról, ennek a nemzetpolitikának a stílusáról
és keretéről folytak mindig, nemcsak az elmúlt 15 évben,
hanem az elmúlt századokban, és gyanítom, folyni fognak
mindig.
Azaz tisztességes, jó szándékú, magyarságukban becsülettel
élő emberek vitájáról van szó, akik keresik a nemzeti
közösség megerősítésének, építésének útját és módját.
Vitákban, kompromisszumokban és konfliktusokban. De
nem magyarok vitatkoznak nem magyarokkal, nemzetiek
nemzetietlenekkel, a hazáért, a nemzetért felelősséget
érzők felelőtlenekkel, hanem megoldást kereső, sokfajta
akarat, sokfajta vélemény, érdek és érték az, ami megmutatja
magát.
Ennek a felelősségnek két nagy lába van: az egyik
magyarságunk megtartása. Annyira jó lenne, hogyha igaz
lenne az a mondat, amelyet talán néhai Antall József
miniszterelnök úrtól hallottunk legelőször átütő erővel
a 15 milliós magyarságért viselt felelősségről, és most,
legutóbb Mádl Ferenc köztársasági elnök úrtól hallottuk
ezt a misztikus számot: szóval annyira jó lenne, ha
lennénk még 15 millióan. Bár így lenne, Hölgyeim és
Uraim!
Így fog ez most már maradni a mi nyelvhasználatunkban
- és ez így van rendjén -, emlékeztetve bennünket arra,
hogy voltunk mi 15 millióan. Ma, sajnos, nem vagyunk.
Ha van közös magyarságunkkal szemben jelentős és nagy
kihívás - és ebben egyetértek Mádl Ferenc köztársasági
elnök úrral -, akkor éppen ez, hogy lassan örülhetünk,
ha 13 millió magyar népesíti be a Kárpát-medencét.
Ez tehát az első pillér: megtartani magyarságunkat
erejében és számosságában a Kárpát-medencében. A második,
hogy megtartani őseink szülőföldjét a maga kiterjedtségében
itt, a Kárpát-medencében.
Az igazi baj és az igazi nyavalya, hogy e két pillér
és e két szándék nagyon sok esetben pörlekedik egymással.
Időnként úgy tűnik, hogy a kettő kibékítése nem egyszerű.
Hogyha az egyiket szolgálom, a másik alulmarad. Ha a
másikat próbálom erősíteni, az előző meggyengül. Én
a viták mögött nem egy alkalommal e két valóságos és
egyenként helyes szempont kibékítését, az arra való
törekvést látom.
Hogy is állunk azzal a mérleggel, hogy hányan maradtak
szülőhelyükön és hányan indultak el az anyaország felé
az elmúlt időszakban?
1990 januárjától, azaz az elmúlt tizennégy évben Magyarországon
mintegy 270 ezer külföldi állampolgár telepedett le,
szerzett állampolgárságot, szerzett tartózkodási engedélyt
vagy bevándorlási engedélyt. 270 ezer. Ebből 120 ezren
lettek állampolgárok, 150 ezren bevándorlási engedéllyel,
letelepedési engedéllyel és tartózkodási engedéllyel
élnek Magyarországon, legálisan.
E 270 ezer embernek valamivel több mint 80 százaléka
kárpát-medencei magyar. Ez az a vonzerő, amelyet Magyarország
- nagyon sokak szóhasználatában az anyaország, mindőnk
közös hazája - gyakorol a kárpát-medencei magyarságra.
Ez is mutatja a létező folyamatot, azt a konfliktust,
amely az egyéni boldogulásnak a vágya, az egyéni fölemelkedés
egyébként nem vitatható, sőt érvelhető szempontja, és
a magyar közösség megmaradásának szempontja között van.
A feszültség nemcsak látszólagos, hanem valóságos.
És hogyha követtünk el az elmúlt időszakban hibát mi,
így együtt, határokon belül és azon kívül élő, a magyarság
sorsáért egyaránt felelősséget viselő közéleti emberek,
akkor az egyik hiba az: kellő nyugodtsággal erről a
kérdésről nem nagyon beszéltünk.
A magyar kormány álláspontja szerint az a helyes út,
és annak az útnak kell elsődlegességet adni, amely a
magyarság megerősítését, magyarságában való megmaradását
elsősorban olyan eszközökkel segíti, amelyek egyben
és egyúttal megerősítik a szülőföldön való maradás egyéni
szándékát, képességét, akaratát és érdekét.
És a magyar kormány aggodalommal figyel minden olyan
javaslatot, amely kedvezményezi a magyar nemzeti közösség
egyes tagjait, de ezen kedvezményeket Magyarország határain
belül való tartózkodáshoz köti. Mert ez nyilvánvalóan
azt a lehetőséget erősíti meg, és azt a félelmet fokozza
a magyar kormányban, hogy nem a szülőföldön való megmaradás,
hanem a szülőföld elhagyására való ösztökélés lesz nemzetpolitikánk
és magyarságpolitikánk meghatározó eleme.
Amikor az európai uniós tag Magyarország, amikor ennek
az országnak a kormánya a Magyar Állandó Értekezlet
mai ülésére készült, akkor ezen megfontolásokból dolgozta
ki, illetve indult el az új, átfogó Szülőföld Program
kidolgozásának útján. Ez a program megpróbál jó egyensúlyt
találni. Jó egyensúlyt találni a szabad mozgás, a határok
lebontásának indokolható, érvelhető és szükséges igénye
illetve a határon túli és határon belüli területek egységes
- merthogy egy régióhoz tartozunk - regionális, gazdasági,
társadalmi, kulturális fejlesztése között.
A programnak három nagy lába van. Három nagy törekvés
fogalmazódik meg benne. Az első a külhoni magyar útlevél
megadása, annak érdekében, hogy megoldjuk azt, amit
a magyarigazolvány nem tudott megoldani - bár nyilván
szeretett volna. Megoldjuk azt, hogy határon túl élő
magyar testvéreinknek ezt a határt ne kelljen valóságos
határként megélniük. Persze ez a kérdés térben és időben
is differenciált. Hiszen vannak olyan határok, amelyek
ma már nagyon könnyen átjárhatók, és tudjuk, hogy a
közeljövőben lesznek olyan határok, amelyek - éppen
az európai uniós csatlakozás kapcsán - ugyanerre a sorsra
jutnak.
De szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy más határok
tartósan, több éven keresztül a XX. század második felében
kialakult nemzeti elkülönültség szabályait fogják magukon
viselni, és azt a tragédiát, amely elkülönültséget,
különösen Magyarország számára a XX. század első felében
megélt nemzeti traumát okozott.
Ennek a programnak a második eleme egy olyan Szülőföld
Alapnak a létrehozása, amely azt a célt szolgálja, hogy
több forrás és több lehetőség legyen a határon túli
területek gazdaságának, társadalompolitikájának, oktatásának,
egészségügyének, kultúrájának fejlesztésére. Megadva
ebben az alapban azt a lehetőséget, hogy a nemzeti elhivatottságukra
oly büszke, és ezt nyíltan vállaló magyar polgárok és
magyar vállalatok járuljanak hozzá ezen közös feladat
megoldásához. A magyar kormány pedig azt mondja, hogy
minden 1 forinthoz az ilyenfajta közvetlen felelősségvállalásról
tanúbizonyságot nem tévő magyar adófizetők pénzéből
további 1 forintot hozzátesz - megteremtve a lehetőségét
annak, hogy a cselekvés legyen a bizonysága a közös
felelősségvállalásnak.
A harmadik terület olyan átfogó, a kárpát-medencei
gazdaságfejlesztés programjának megalkotását célul kitűző
kezdeményezés, amely elsősorban a határon túli területek
fejlesztésére koncentrál, de ezt összefüggésben látja
a határokon átnyúló természetes társadalmi-gazdasági
régiók együttes, közös fejlesztésének igényével.
A magyar kormánynak szent meggyőződése, hogy ez a
program és ez a csomag hatékony, helyes és jó válasz
arra az igényre, hogy együttesen őrizzük meg magyarságunkat,
és együttesen őrizzük meg közös történelmi, nemzeti
szülőföldünket.
Egyetértek elnök úrral abban - és nem lehetne kitérni
a kérdés elől itt, a mai napon -, hogy válaszolnunk
kell a december 5-ére kiírt népszavazáson: mit gondolnak
az azon részt venni jogosultak az úgynevezett kettős
állampolgárság kérdéséről. Mit gondolnak arról, hogy
a jelenleginél kevesebb feltétel mellett a határokon
túl élő magyarok megkaphatják a magyar állampolgárságot.
Úgy látom, hogy a kérdés egyszerre apellál történelmi
felelősségünkre, egyszerre apellál nemzeti érzelmeinkre,
és egyszerre igényli közös, okos számvetésünket, lehetőségeink,
közös lehetőségeink legcélszerűbb felhasználására vonatkozóan.
Az ész, az értelem és a lelkiismeret nagy csapdáját
látom ebben a kérdésben. Olyan kérdésnek látom, amelyben
nagyon könnyen az indulat lesz az úr. És az indulat
- fakadjon az bármilyen tőről, és támogasson bármilyen
megoldást - nem jó tanácsadó ebben a kérdésben. Olyan
válaszokra ragadtatja magát - ma már éppen ezen indulattal
a háttérben - nagyon-nagyon sok, egyébként a magyar
nemzet iránt nyilvánvalóan felelősséget érző barátunk,
kollegánk, riválisunk, amelyek épp ennek a közös felelősségnek
a gyengítését eredményezhetik.
Természetesnek tartom, hogy ebben a kérdésben van
vita. És természetesnek tartom, hogy a kérdéssel kapcsolatosan
sok a kétely.
Viszont természetellenesnek gondolom, hogy magyarság-
és tisztességpróbaként állítsa be bárki is a kérdést
és a kérdésre adott választ. Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Nagyon sokat szenvedett ez a nemzet az elmúlt pár
évszázadban, de egészen a közelmúltban is, hogy mindig
valakik megmondták nekik, hogy mikor jó hazafiak, hogy
mikor jó magyarok, mikor hű gyermekei ennek a hazának.
Azt gondolom, hogy sokfajta helyes, tisztességes és
becsületes válasz van. És az ítélőbíró ebben a kérdésben
nem kívül lakozik, hanem a saját lelkünkben, vagy ha
keresünk valakit kívül, akkor az a Megváltó, vagy a
Sors, vagy a közös nemzeti közösség.
Azt gondolom, hogy ezt a jogot valamennyi magyar embernek
a lelkiismeretének, vagy végső soron a Megváltónak kell
meghagynia. Ezért én magam és a kormányom tartózkodni
fogunk mindig attól, hogy ilyenfajta minősítésekre ragadtassuk
el magunkat.
Két oldalról fenyeget veszély ebben a kérdésben. Az
egyik, hogyha valakik nem akarnak számot vetni azzal
a nemzeti, történelmi felelősséggel, amelyet közösen
viselünk, és úgy gondolják, hogy csak kalkulus kérdése
az egész. Kalkuláljuk a kutatási adatokon, hogy mi mennyi,
kalkuláljuk a költségvetésben, hogy mi mennyi, kalkuláljuk
az adóban, hogy mi mennyi. Nagy baj lenne, ha így lenne!
És nagy baj lenne - ez a második kockázat -, hogyha
valaki, aki egyébként tud írni és olvasni, azt gondolná,
hogy döntéseinknek nincsenek messzebbható következményei.
A nemzeti lelkesültséget és a nemzeti felelősséget
együtt kell tartani. A felelősséggel nem számoló lelkesültség
és a száraz, mondhatni, pénzügyi felelősségre apelláló
magatartás önmagában tévútra visz.
Sokan azt mondják, hogy nem voltunk még soha olyan
szegények, hogy ígérni ne tudnánk. Én meg azt mondom,
hogy egy kormány nem lehet olyan felelőtlen, hogy csak
ígérni tudjon. Aki ígér, annak teljesítenie kell. Teljesítenie
kell a maga konkrétságában, és teljesítenie kell a nemzeti
közösség egésze számára is.
Az elmúlt 15 év nemzetpolitikájában én ma inkább azokat
a példákat látom pozitívnak, amelyek például az alapszerződés
megkötésére irányultak. Nagyon sokan vitatták annak
idején itt, az asztal körül, hogy helyes volt-e megkötni
az alapszerződéseket. Később, megkötésüket követően
kiderült, hogy inkább szolgálták a magyar-magyar együttműködést
is, illetve Magyarország és a szomszédos országok együttműködését.
Inkább azt a példát tartom helyesnek, amikor a státustörvény
megalkotását követően újabb tárgyalásokon, - éppen a
kellő előrelátás hiányából fakadóan, az újabb tárgyalásokat
követően - igazítani kellett. Majd kiderült, hogy még
ezek az igazítások sem elegendőek ahhoz, hogy alkalmazni
lehessen a törvényt. És 2002. után - bármennyire nemes
szándékai is voltak - újra módosítani kellett a törvényt,
például annak érdekében, hogy a Felvidéken alkalmazni
lehessen.
Tárgyalás, együttműködés, konzultáció, mérlegelés együtt
kell, hogy járjon a nemzeti lelkesültséggel. Ha ez nem
így van, akkor bajba kerülünk. Az a dilemmája ennek
a kérdésnek, hogy "igen"-t vagy "nem"-et
kellene válaszolni egy olyan súlyos problémára, amelynek
a megoldására az elmúlt évtizedek nem voltak elegendőek.
És előbb akar dönteni, és utána akar kalkulálni.
Azt gondolom, hogy bölcs ember nem így tesz. Balog
ember tesz így.
Én a magyar kormányt, a magyar nemzeti közösséget
alkalmasnak tartom arra, hogy higgadt, nyugodt vitában
mérlegelje ennek a kérdésnek minden ágát-bogát. Egyéni
tapasztalataim is arról győznek meg, hogy a legegyszerűbb
emberi konfliktusokban sem "igen"-ek és "nem"-ek
a válaszok, hanem a közös felelősség bázisán létrehozott
kompromisszumok.
Tegnap egy fórumon azt a kérdést szegezte nekem valaki:
amikor ilyen dilemmákat osztunk meg a magyar választópolgárokkal
és a határon túl élő közösséggel, azért tesszük, mert
cserbenhagyott bennünket a határon túli magyarság iránti
felelősségünk és felebaráti szeretetünk? Ezt jelenti?
Erre azt mondtam, hogy dehogy! Milliók és milliók, határon
belül és kívül, de szerte a világban, egyszerű, névtelen
halandók, szülők, édesapák és édesanyák gondolkodnak
azon, hogy vállalják-e a következő gyermeket, a másodikat,
vagy a harmadikat. És nem azért gondolkodnak rajta,
mert szeretnének vagy nem szeretnének, vagy mert szeretik
vagy nem szeretik, hanem mert azon gondolkodnak, hogy
mire képesek így együtt.
Számtalan gyermek várja, hogy karácsonykor teljesüljenek
az álmai, és nyaggatja az édesanyját, és húzza a papája
zakójának a sarkát, és mondja, hogy mi kellene még.
Meddig tart még a szükség? De nem gondolom, hogy karácsony
este gyermekek és szülők viszonyában az méri meg a szeretetet,
hogy apa és anya képes volt-e megtenni mindazt, úgy
egy nekifutásra, amit megálmodtunk magunknak.
Hány és hány testvér van a világban, akiknek különböző
sorsot rendelt az élet! Nehezebbet és könnyebbet, boldogabbat
és sanyarúbbat. És bár van egymásért viselt felelősség,
mert ezt kívánja meg a testvéri szeretet, de fennmaradnak
a különbségek, és fennmarad a szándék, hogy ezek a különbségek
csökkenjenek.
Én azt szeretném, hogy a különbségek csökkenjenek!
Azt szeretném, ha közös felelősséggel élnénk. De soha
nem szeretném, hogy a magyarságom, a magyar testvéreim
iránt viselt felelősségem és szeretetem dolgában az
legyen a perdöntő, hogy egy valaki által megkonstruált
kérdésre milyen választ adok. Olyan kérdésre, amelyet
időnként valakik az útlevél megadása kérdésének látnak
csak. Majd korrigálnak, hogy mégsem. Olyan kérdésre,
amelyre időnként valakik azt mondják, hogy nem kerül
egy fillérbe sem. Majd időnként azt mondják, hogy ja,
de mégis.
Ennél sokkal kisebb ügyekben, Hölgyeim és Uraim, vérre
menő vitákat folytatunk a magyar parlamentben és a magyar
nyilvánosság fórumain. Sokkal kisebb ügyekben, amelyeknek
látjuk a végét. És lám-lám, ott is vitatkoznunk kell.
Azt tudom mondani Önöknek, hogy a magyar kormánynak
ebben az ügyben csak egyetlen kötelessége lehet: felhívni
a magyar polgárok figyelmét arra, hogy nemzeti elkötelezettségüket,
felelősségüket, lelkesültségüket egyeztessék össze a
közös haza iránt érzett felelősséggel, a múltat a jelennel,
a jelent a jövővel. Ha erre képesek vagyunk, akkor nem
ejtjük magyarságunkat csapdába, sem tisztességünket,
hanem képesek vagyunk közösen egy emelkedő magyar jövőt
megkonstruálni.
Köszönöm szépen!
Forrás: http://www.mti.hu/cikk/36406 |