A
kormány 2004. november 10-ei ülését követő sajtótájékoztató
(A tájékoztatót Kóka János
gazdasági és közlekedési miniszter,
Hiller István nemzeti kulturális örökség
minisztere,
Gál J. Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal
politikai államtitkára,
László Boglár kormányszóvivő és
Batiz András kormányszóvivő tartotta)
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Korábbi kivonulását követően tavaly
tért vissza az Európai Fejlesztési Bank a magyar piacra,
stratégiai partnerként a Magyar Fejlesztési Bankot megjelölve,
amely ugyanakkor az Európai Fejlesztési Bank alapjában,
az Európai Fejlesztési Alapban részvényes lett. Többek
között ennek a ténynek köszönhető az, hogy gazdaságélénkítési
hitelprogramokról beszélhetünk most, ráadásul olyan
volumenben, amilyenben, hiszen úgy a vállalkozói szférának,
mint az önkormányzatnak és a regionális fejlesztési
politikának is mindeddig páratlan lehetőséget kínálnak
az MFB új hiteltermékei. A tulajdonos miniszter Kóka
János gazdasági és közlekedési miniszter.
KÓKA JÁNOS: - Ez az első olyan kormányszóvivői tájékoztató,
ahol miniszterként alkalmam van megjelenni, és külön
öröm, hogy egy nagyon jó hírről tudok beszámolni. Arról,
hogy a kormány egy 15 éves tartozását törlesztette a
magyar kis- és középvállalkozóknak, a felzárkóztatandó
régióknak és az önkormányzatoknak akkor, amikor elfogadta
a Magyar Fejlesztési Bank előterjesztésében azt a háromelemű
hitelprogramot, ami nagyon sok olyan kérdésre ad választ,
amelyet a Gyurcsány-kormány legfőbb prioritásokként
megfogalmazott, rögtön a kormányra kerülése időpillanatában.
Az első ilyen nagy kérdés az önkormányzatok felzárkóztatásának
kérdése, annak a kérdésnek a strukturált kezelése, hogy
hogyan tudunk rövid idő alatt olyan új infrastrukturális
fejlesztéseket hozni az önkormányzatoknak, amelyek az
európai uniós források lehívásának sebességét meghaladó
gyorsasággal tudnak forrásokat teremteni különféle infrastrukturális
fejlesztésekre. Ez az a hitelprogram, ami a 80 milliárdos
teljes program részeként mintegy 60 milliárd forinttal
hosszú távú, 20 éves hitelprogram keretében, meglehetősen
kedvező, 4,6 százalékos éves hitellel ad fejlesztési
forrásokat az önkormányzatok számára, olyan infrastrukturális
fejlesztési célokra, amelyek a nemzeti adósság részét
képezik az önkormányzatoknál.
A másik nagyon fontos eleme ennek a hitelprogramnak
a kis- és középvállalkozások speciális problémáját célozza.
Ezek a kisvállalkozások, akik Magyarországon alkalmazzák
a foglalkoztatottak 60 százalékát, termelik a magyar
nemzeti össztermék csaknem felét, és adják ki a Magyarországon
működő vállalkozások 99,96 százalékát, nos, ezek a vállalkozások
szellemi tőkéből épültek. A szellemi tőke mellé azonban
az európai uniós csatlakozás idején elsősorban pénztőke
szükséges - és sok kapcsolati tőke is szükséges -, ezt
a tőkehiányt igyekszik ez a hitelprogram orvosolni.
Ennek a tőkeprogramnak két szépsége van. Az egyik,
hogy nagyon kedvező feltételekkel folyósítják a kis-
és középvállalkozásoknak, nemcsak a Magyar Fejlesztési
Bank, hanem a programban résztvevő kereskedelmi bankok,
másrészt, hogy olyan garanciális elemeket kell a kis-
és középvállalkozásoknak adniuk mellé, amilyet ők fel
tudnak ajánlani. Haszontalan az a hitelprogram, amit
egy kis- és középvállalkozás nem tud felvenni. Ezt a
hosszú lejáratú, kifejezetten kedvező kamatozású és
alacsony garanciális elemekkel ellátott hitelt a kis-
és középvállalkozások és a mikrovállalkozások is igénybe
fogják tudni venni.
A harmadik fontos elem a regionális fejlesztésre összpontosít,
arra, hogy ugyanezek a kis- és középvállalkozások, esetenként
mikrovállalkozások regionálisan egyfajta összeállásban,
ipari parkokban, beszállítói láncolatokban olyan fejlesztéseket
tudjanak elvégezni, szintén olcsó és szintén hosszú
távú hiteltermékek birtokában, amelyek közelebb viszik
őket, és közelebb viszik azt a régiót, ahol ők dolgoznak,
az Európai Unióhoz.
Ezek a hiteltermékek azáltal jöhettek létre, hogy a
kormány megfelelően él azzal a támogatási eszközzel,
amelyet az Európai Unió jóváhagyott, ez pedig az árfolyam-garancia
eszköze. Ezért válik lehetővé az, hogy ezeket a hiteleket
nemcsak hosszú távra, nemcsak nagyon kedvező garanciális
feltételek mellett, hanem a jegybanki alapkamathoz képest,
annál lényegesen alacsonyabb kamatszinten tudjuk az
érintetteknek kínálni.
****
CSÁVÁS SÁNDOR (MTI): - Két kérdésem volna Miniszter
úrhoz. Az egyik: a kis- és középvállalatok támogatására
szóló hitelprogram keretösszege mekkora?
A másik pedig: a regionális fejlesztési programhoz
rendelt pénz ugyancsak mennyi?
KÓKA JÁNOS: - Elnézést, elfelejtettem elmondani. Az
önkormányzatnál elmondtam, hogy 60 milliárd.
CSÁVÁS SÁNDOR (MTI): - Így van.
KÓKA JÁNOS: - 10-10 milliárd forintról van szó. Hogyha
az összegekre még egy pillanatra szabad visszatérnem:
ez a 80 milliárd forint mintegy megduplázta azt a forrástömeget,
ami a gazdaságban ennek az ilyen termékeket nagyon komolyan
igénylő körnek a rendelkezésére áll. Ma 175 milliárd
ilyen típusú forrás áll rendelkezésre az Európa Hitelprogramon
és egyéb korábban indított hitelprogramon keresztül,
ezekkel a hitelprogramokkal együtt.
Nem árulok el túlzott titkot, hogyha bevallom, hogy
ezekben a napokban, hetekben a tervezőasztalon újabb,
ezzel a nagyságrenddel összemérhető forrástömeget érintő
hiteltermékek kidolgozása folyik. Szeretnénk egyre több
speciális igényű érdekeltnek kínálni olyan termékeket,
amit ők a legjobban tudnak használni a fejlesztési elképzeléseikhez.
CSÁVÁS SÁNDOR (MTI): - Elnézést! Még egy közbevető
kérdés. Nevezetesen ezzel a 80 milliárddal a kormánynak
mekkora fejlesztési forrás megmozgatása a célja? Tehát
mekkora fejlesztés valósulhat meg ezzel?
KÓKA JÁNOS: - A kérdés nagyon jó, mert felveti azt,
hogy egy hitelbe adott, fejlesztési célra adott forint
mennyi ilyen forintot mozgat meg. Ez szektoronként más
és más. Vannak azonban olyan technológiaintenzív, magas
hozzáadott értékű szektorok, ahol egy ilyen forint 3-4
másik forint mobilizálását teszi lehetővé. A multiplikátor-hatása
tehát ennek a programnak egyedülállóan kedvező.
CSÍK RITA (Népszava): - Az önkormányzati hitelprogram
kapcsán két kérdésem lenne. Az egyik, hogy a települések
mikortól vehetik ezt igénybe? Tehát ez már idén elindul,
vagy csak a jövő évtől?
Illetve azt olvasom a kiadott sajtóanyagban, hogy a
10 százalék beruházási minimum saját erőbe beszámíthatók
az európai uniós, illetve hazai különböző támogatási
források. Értsem én ezalatt azt, hogy ha egy önkormányzat
az állami költségvetéstől cél- és címzett támogatás
címén pályázik, és pályázatot nyer, akkor ad absurdum
saját erő nélkül is megkaphatja ezt a hitelt?
KÓKA JÁNOS: - Nem ad absurdum. Ez a cél. Az a cél,
hogy bármilyen forrásból érkező pénzösszeg mellé társítható
legyen. Kifejezetten épít a program arra, hogy a költségvetési
források, a pályázati források, az európai uniós források
és ezek a fejlesztési banki források egymással összefüggő
szerkezetben segítsék a vállalkozásokat.
Az első kérdés pedig arra irányult, hogy mikor vehető
igénybe. A nagyon jó hír az, hogy heteken belül a Magyar
Fejlesztési Bankhoz fordulva meg lehet egyrészt igényelni,
másrészt pedig ott felvilágosítást lehet kapni arra
nézve is, hogy mely kereskedelmi bankokhoz lehet ezen
kívül fordulni.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Azt szeretném kérdezni,
hogy ez saját erőként fölhasználható EU-forráshoz? Tehát
a másik oldaláról a dolognak.
KÓKA JÁNOS: - Ez a program nem használható föl, de
van egy külön olyan program, van egy olyan fejlesztési
banki termékstruktúra, ami kifejezetten azért van, hogy
felhasználható legyen.
Egyébként hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy elmondjam,
hogy az európai uniós programok társfinanszírozására,
az európai uniós források lehívása érdekében, a vállalkozások
hitellel és tőkeszerűen viselkedő hitellel való ellátására
alakulóban vannak nemcsak termékek, hanem ezt a teljes
termékstruktúrát meg szeretnénk jeleníteni egy egészen
új módon. És fél éven belül egy nagyon ügyfélközeli,
a kis- és középvállalkozóknak az igényei szerint modulárisan
építhető programrendszert szeretnénk felhúzni.
Ezt azért mondom el, mert abban van szépség, hogy bízom
benne, hogy nagyon gyakori időközönként ideállhatok,
és beszámolhatok új programokról, de idővel már nem
a programok lesznek érdekesek, hanem az, hogy ha valamilyen
problémája felmerül a kis- és középvállalkozónak, régiónak
vagy önkormányzatnak, akkor ahhoz társítsuk a legmegfelelőbb
eszközrendszert.
SZENTKIRÁLYI BALÁZS (Klub Rádió): - Egy picit témát
váltanék. Ma a minisztérium előtt a Vasutas Szakszervezet
sztrájkolt, és amikor Ön hivatalba lépett, akkor úgy
nézett ki, hogy nem lesznek leépítések a MÁV-nál, most
pedig úgy néz ki ismét, hogy 2006-ig 11 ezer főt elbocsátanak.
Kérdéses, hogy ez igaz-e, tehát ezt tényként kezelhetjük-e?
És egy picit általánosságban kérdezném, hogy mikor
lesz európai vasút végre Magyarországon? Tehát számíthatunk-e
arra, hogy az autópálya-hálózaton kívül a vasútra is
több pénzt fordít a kormány a jövőben?!
KÓKA JÁNOS: - A köztársaság kormánya a vasúttal sok
évtizedes strukturális problémákat örökölt. Ezek a problémák
nemhogy egy új miniszter munkában töltött első 36 napja
alatt, de még egy csonka, vagy akár teljes ciklus alatt
sem kezelhetők teljes mértékben. Ma mindenki egyetért
abban, hogy a vasút problémáját meg kell oldani, mindenki
egyetért abban, hogy fel kell tárni ebben az iszonyú
nagy rendszerben a hatékonysági tartalékokat, uralni
kell azt a problémát, hogy ma a magyar adófizetők pénzéből
évente több tízmilliárd forint fordítódik a vasút évről
évre történő hiánypótlására, és meg kell teremtenünk
a lehetőségeit annak, hogy a vasúti hálózatba minél
több európai uniós forrás legyen beemelhető. Ebben sem
a MÁV-vezetéssel, sem a MÁV dolgozóival nincsen vita.
Vita a megvalósítás jellegében lehet.
Amikor én munkába álltam, azt kértem a MÁV vezetésétől,
hogy ameddig asztalra nem kerül minden probléma, addig
ne történjenek olyan intézkedések, amelyek bármilyen
folyamatot visszafordíthatatlanná tennének. Elkezdődtek
ezek a tárgyalások, meghirdettük ezt a cselekvési moratóriumot.
Amikor véget ért, a Vasutasok Szakszervezete rögvest
kijelentette, hogy márpedig ők demonstrálni szeretnének.
Nem tudom, hogy tudunk-e mi valamit tenni valakikkel,
akik demonstrálni szeretnének. Azokkal, akiknek az a
céljuk, hogy megállapodást keressenek, azokkal meg tudunk
állapodni, és meg szeretnénk állapodni. Hiszen az utóbbi
néhány hétben nagyon nagy adósságokat törlesztettünk
itt is. Megkötöttük azt a közszolgálati szerződést,
amely az Európai Unió elvárásainak megfelelően a magyar
állam és a vasúti szolgáltató közötti jogviszonyt rendezi.
Tettünk olyan felajánlásokat, nyitva hagytunk olyan
lehetőségeket a vasutas dolgozók számára, ami nem törvényben
kötelező, hanem adható juttatásokkal egészíti ki az
ő lehetőségeiket, és folyamatosan, egy meghatározott
munkarend szerint egyeztetünk velük arról, hogy azok
a kiszervezések, azok a szervezeti racionalizálási lépések,
amelyeknek az elkerülhetetlenségéről ők is meg vannak
győződve, ezek milyen rend szerint mennek végbe a MÁV
Rt.-nél.
SZENTKIRÁLYI BALÁZS (Klub Rádió): - Még egy picit erre
a 11 ezer főre, hogyha visszatérnénk! Tehát kezelhetjük
konkrétumként, vagy esetleg nem, vagy más ütemben, de
konkrétumként kezelhetjük?
KÓKA JÁNOS: - Nem tudok sem pontos számot mondani,
sem pedig pontos határidőket, hiszen ezek nagyon sok
alágazatát érintik a vasútnak, és az egyeztetés egy
valódi egyeztetés. Ez az egyeztetés valóban azért folyik,
hogy úgy történhessenek meg ezek a szerkezeti átalakítások
a MÁV Rt.-nél, hogy figyelemmel legyünk közben mindarra
a közszolgáltatási és szociális kérdésre, amit nagyon
hiteles módon tesznek föl a dolgozók és a vasúton utazók.
Az más kérdés, hogy a szakszervezeteknek valóban ennek
a kérdésnek a megoldása-e minden esetben a céljuk.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Új nemzetpolitikai program kidolgozásába
kezdett a kormány. A megoldáskeresés szándékával olyan
koncepció megalkotása a cél, amely a szülőföldön maradást
és boldogulást teszi reménytelibbé. A programalkotás
aktualitását az adja, hogy az újonnan alakult kormány
hivatalba lépése óta most, két nap múlva kerül sor a
Magyar Állandó Értekezlet soron következő ülésére, és
annak résztvevőivel a kormányfő meg kívánja vitatni
a kormány vonatkozó szándékait. Illetve az teszi időszerűvé,
hogy az ország uniós tagsága új lehetőségeket nyújt
azt illetően, hogy a határon túl élő magyarság kötődése
minél több szálon valósuljon meg az anyaország felé.
A nemzetpolitikai program kialakítására vonatkozóan
ma osztotta ki az első feladatokat a kormányfő. Hiller
miniszter úr fogja ismertetni, hogy melyek is ezek a
feladatok.
HILLER ISTVÁN: - A határon túli magyarság a nemzet
szerves része. Ebből kiindulva egyedülálló és kivételes
státust teremtünk a határon túli magyarság számára.
Mást és többet adunk, mint amit a népszavazás ajánl.
Mást és többet, mert amiről mi beszélünk, amit mi adunk,
az útlevél, munkahelyteremtés, pénztámogatás.
A köztársaság kormánya a mai nap délelőttjén a következőt
döntötte el. A miniszterelnök felkérésére az igazságügy-miniszter
úr azt a feladatot kapta, hogy teremtse meg a lehetőségét
a határon túli magyarok számára útlevél bevezetésére.
Külhoni magyar útlevelet kívánunk adni a határon túli
magyarok számára. Külhoni magyar útlevelet, amely a
Magyarországra történő belépés minden akadályát megszünteti,
amely szabaddá teszi a határon túli magyarok számára
a Magyarországba történő belépést.
A miniszterelnök úr felkérésére, a kormány teljes egyetértésével,
a pénzügyminiszter úr kapta azt a feladatot, hogy készítsen
elő törvényjavaslatot. Törvényjavaslat születik a Szülőföld
Alapról. A Szülőföld Alap egy olyan alap, amelybe kezdő
befizetésként a kormány 1 milliárd forintot helyez.
Felkéri, lehetővé teszi és felszólítja a magyar állampolgárokat,
vállalkozásokat, hogy saját jövedelmükből a kiemelten
közhasznú felajánlásokra vonatkozó szabályok alapján
befizethetnek, és amennyit befizetnek, az állam ezt
ugyanennyivel kiegészíti. Tehát az induló 1 milliárd
forint befizetése után minden egyes adományforint mellé
az állam is tesz még egy forintot.
Az alap költségvetésével egy kuratórium fog gazdálkodni.
A szülőföldön való boldogulás elősegítése a cél. Ennek
a kuratóriumnak az elnöke a Magyar Köztársaság kormányfője.
Tagjai pedig felerészt a Magyar Állandó Értekezlet által
delegáltak, fele részben pedig a Magyar Köztársaság
Kormánya által delegáltak.
A köztársaság kormánya a mai ülésén a miniszterelnök
akarata szerint a gazdasági miniszter úrnak azt a feladatot
adta, hogy teremtse meg a kellő feltételeket a határon
túli befektetés, munkahelyteremtés és vállalkozásfejlesztés
elősegítésére. Ez a gazdaságfejlesztési és munkahelyteremtő
program a szülőföldön való boldogulást segíti elő. A
Magyar Fejlesztési Bankon keresztül - ez a program egyik
eleme - 20 milliárd forintot helyez el a kormány, abból
a célból, hogy élénkítsük a magyar tőkebefektetéseket,
hogy élénkítsük a határon túli magyar vállalkozásfejlesztést,
és hogy munkahelyet teremtsünk. Mindez együttesen más
és több, mindez együttesen egyedülálló, és kivételes
státust teremt a határon túli magyarság számára.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Az elkövetkezendő hetekben a kormányfő
a tárcák vezetői számára további feladatokat jelöl majd
ki az új nemzetpolitikai programmal kapcsolatban. Erről
folyamatos tájékoztatást kívánunk adni, csakúgy, mint
a feladat-teljesítésről.
****
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Miniszter Úr! Egy korábbi álláspontjuk
szerint arról volt szó, hogy a kettős állampolgársággal
nem hozható olyan helyzetbe semelyik határon túli magyar,
hogy másodrendű állampolgára legyen Magyarországnak.
Ez az útlevél az Önök megítélése szerint nem egy másodrendű
állampolgárságot nyújt nekik?
HILLER ISTVÁN: - Határozottan nem.
LENDVAY BÉLA (MR Krónika): - A határon túliaknak szóló
útlevél nemzetközi útlevélnek számít? Tehát csak a magyarországi
belépést teszi majd lehetővé, vagy pedig az egész világon
való utazást, hasonlóan, mint a magyar állampolgároké?
HILLER ISTVÁN: - Ez az útlevél a Magyarországra történő
belépést teszi lehetővé, az akadályokat hárítja el.
R. BAKONYI ÁGNES (MTV Híradó): - Miniszter Úr! Mikortól
vezetnék be ezeket a programokat? Illetve a Máérton
megvitatják ezeket a programokat, van-e befolyása a
Máértnak? Vagy már eldöntött tények ezek?
HILLER ISTVÁN: - A részleteket a miniszterelnök úr
a Magyar Állandó Értekezlet elé kívánja tárni. Nyilván,
hogy ott erről beszélgetés, vita folyik, a Máért ezeket
a javaslatokat befolyásolhatja. Ugyanakkor a Máérton
minden részlet, mind a három ponttal kapcsolatban, illetve
további részletek is kifejtésre kerülnek.
R. BAKONYI ÁGNES (MTV Híradó): - Mikortól?
HILLER ISTVÁN: - Várjuk meg a Máért ülését, és utána
együttes vélemény alapján tudom megválaszolni ezt a
kérdést.
PERGER ISTVÁN (Magyar Hírlap): - Ki fog határon túli
magyarnak számítani?
HILLER ISTVÁN: - Határon túli magyarnak számít az,
aki határon túli magyarnak vallja magát.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Miniszter Úr! Mi volt
az a jegyzék, ami miatt Ön nem utazott el Romániába,
illetve bocsánat, Erdélybe, ugye, a napokban?
És azt szeretném még kérdezni, hogy a miniszterelnök
úr mikor tervez romániai, illetve erdélyi látogatást
a közeljövőben?
HILLER ISTVÁN: - Hétfőn kora délután, a parlamentben
kaptam meg a Román Külügyminisztérium jegyzékét. Ebben
a jegyzékben a Román Külügyminisztérium arról tájékoztat,
hogy további egyeztetés szükséges, hogy Székelyföldön
magyar kulturális intézet működhessék. Én azt szeretném,
és azt akarom, hogy Erdélyben, a Székelyföldön magyar
kulturális intézet működhessék. Ezért tovább egyeztetek.
Úgy döntöttem akkor, hogy mivel további egyeztetésekre
van szükség, nem utazom. Még mielőtt megkérdezné, órákkal
később, este tudtam meg, hogy tüntetés is lesz. Ekkor
már az államtitkár urat arra utasítottam délután, hogy
ő utazzon. Egy demokráciában egyébként természetesnek
tartom, hogyha különböző véleményeket különböző módon
mondanak el és adnak elő polgárok, állampolgárok. Ez
a kérdés nem befolyásolta és nem is befolyásolhatta
az én döntésemet. A jegyzék egyébként Magyarországra
11 óra 55 perckor érkezett, és én 1 óra és 2 óra között
a parlamentben, a bársonyszékemben kaptam meg. A jegyzék
egész szövege a diplomáciai törvények és szokások szerint
nem kerülhet ismertetésre, az a jegyzék itt van.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Ezek után a szülőföldön való megmaradás
programja mellett hogyan áll a kormány a romániai magyar
autonómia, területi autonómia kérdéséhez?
HILLER ISTVÁN: - Fontos téma lesz a Magyar Állandó
Értekezlet ülésén.
****
BATIZ ANDRÁS: - Mindamellett, amit miniszter úr elmondott,
a kormány még valamit vállalt: hogy felelősen tájékoztat
a népszavazás következményeivel kapcsolatban. Mindeközben,
persze, mindannyiunk számára egyértelmű, hogy ez nem
elsősorban pénzkérdés, ámde a tárcák elkészültek azokkal
a számításokkal, amelyekről a múlt héten beszéltünk.
Gál J. Zoltán államtitkár úr megosztja Önökkel a részleteket.
GÁL J. ZOLTÁN: - Köszönöm szépen! Mindig így van az
olcsó krimikben is, hogy a tettes visszatér a tett színhelyére
előbb-utóbb. Először én is hadd erősítsem meg azt, amit
András mondott, a kormány szándékait, a kiindulópontokat
tekintve.
A kormánynak az a dolga és így a szándéka is, hogy
a lehető legalaposabb és legszélesebb körű tájékoztatást
adjon annak megalapozásához, hogy a szavazók felelős
döntést tudjanak hozni december 5-én. Ezzel a kormány
tulajdonképpen teljesíti a Magyarok Világszövetségének
és a Magyar Demokrata Fórumnak is az ezzel kapcsolatosan
megfogalmazott igényét. Még egy feladata van a kormánynak,
ez pedig az, hogy a népszavazás döntésének megfelelően
cselekedjen december 6-ától. Ez feladat és kötelesség
egyben.
De semmiképpen nem feladata és nem dolga a kormánynak,
hogy a szavazók helyett eldöntse a népszavazásra feltett
kérdést, tehát nem dolga a kormánynak az állásfoglalás.
A dolgunk a tájékoztatás és a következmények felelős
számbavétele.
Ha minden igaz, két anyagot kaptatok, az egyik az Igazságügyi
Minisztérium által összeállított lista, azon juttatások,
ellátások köre, amelyek a magyar állampolgársággal együtt
járnak, a másik pedig ez a bizonyos táblázat, ami az
ebből adódó következményeket, költségeket veszi számba.
Amikor ezt a tárcák elkészítették - hiszen ismert,
hogy az elmúlt héten adott a miniszterelnök feladatot
a tárcáknak, és ezek összegzése történt a mai kormányülésen
-, akkor három kiindulópont volt. Az egyik maga a népszavazásra
feltett kérdés, amelyik egyértelműen a magyar állampolgárság
megadásáról szól. Mondhatom, hogy ebben az értelemben
a kettős állampolgárság is kicsit félrevezető: a magyar
állampolgárság adásáról szól ez a kérdés. A második
kiindulópont a jelenleg hatályos magyar jogszabályok
és a magyar alkotmány. Ez ugyanis nem tesz különbséget
állampolgár és állampolgár között, nem teszi lehetővé
alacsonyabb és magasabb rendű, első osztályú és másodosztályú
állampolgárság adását, a magyar állampolgársággal a
juttatások és lehetőségek teljes köre jár mindazoknak,
akik ezt az állampolgárságot birtokolják. A harmadik
kiindulópont a számítások esetén pedig a magyarországi
ellátások jelenlegi szintje volt. Az, amit most nyújt
az állam, nyújtanak az önkormányzatok a magyar állampolgároknak.
Azt tudom mondani, hogy az előttetek fekvő táblázat
egy felelős és azt kell, hogy mondjam, szolid számítás,
amely nem veszi teljes körűen figyelembe a költségeket.
Sok mindennel nem számol, abból indul ki, amennyi a
jelenleg becsülhető, jelenleg kiszámolható összegekből
következik. Azt hiszem, kár ezt külön részleteznem.
Ennek a végösszege 800 ezer fő esetén - ez a 800 ezer
fő, ez nagyjából megegyezik a magyarigazolvánnyal rendelkezők
számával, 778 ezren rendelkeznek ma magyarigazolvánnyal,
ezt kerekítve, 800 ezerrel számoltak a tárcák - évente
537 milliárd 400 millió forint. Tehát több mint 500
milliárd forint.
Ebben a táblázatban benne van az is, hogy ha a költségvetés
ezzel számol, akkor természetesen a bevételi oldalon
kellene tudni megteremteni ennek a forrásait. A bevételek
elsősorban adóbevételekből állnak össze, tehát ez az
537 milliárd forint, leszámítva adóbevételekre, tehát
3,2 millió adózóra elosztva, egy magyar adózóra havonta
mintegy 14 ezer, évente mintegy 168 ezer forint adótöbbletet
jelentene.
Amikor a tárcák elvégezték a számításaikat, a hatástanulmányaikat,
akkor sokféle következtetésre jutottak. Amikor áttelepülőkről
beszélünk és a jelenleg hatályos magyar jogszabályokból
indulunk ki, akkor nem azokról beszélünk, akik életvitelszerűen
Magyarországra költöznek. A magyar állampolgársággal
járó juttatások teljes köre mindazoknak jár, akik ezt
az állampolgárságot igénybe veszik, és érvényes magyarországi
lakcímmel rendelkeznek, függetlenül attól, hogy életvitelszerűen
Magyarországon élnek, avagy sem. Természetesen egy adott
tömeg életvitelszerű Magyarországra költözése a költségeket
növeli, de hogyha abból indulunk ki, hogy egyetlenegy
ember sem költözne a kettős állampolgárság, magyar állampolgárság
birtokában életvitelszerűen Magyarországra, egyetlenegy
sem, akkor ennek az évi 500 milliárdos költségnek körülbelül
a fele, tehát évi mintegy 250 milliárd forint így is,
úgy is terhelné a magyar költségvetést. Tehát még egyszer
mondom: áttelepüléshez nem kell életvitelszerű magyarországi
tartózkodás elég magyarországi lakcímbejelentés. Természetesen
az életvitelszerű itt-tartózkodás növeli a költségeket.
Ezekben a költségekben szerepelnek a lakáspiacra és
a munkaerőpiacra vonatkozó megállapítások is, elsősorban
számok, de a számok mögött meghúzódnak tények is. A
lakáspiac esetében egyértelműen azt mondták ki a szakemberek,
hogy jelentős hiány keletkezne a hazai lakáspiacon egy
nagyszámú életvitelszerű Magyarországra költözés esetén.
A munkaerő-piaci változások és feszültségek ennél messzebb
mutatnak, hiszen egy adott esetben beáramló, nagyobb
mennyiségű új munkaerő - lévén olcsóbb - kiszoríthatja
a hazai munkaerőt, és ez az ország egyes területein,
főleg a keleti vidékeken, tehát a határ menti megyékben
jelentős feszültségeket eredményezhetne, a munkanélküli
ellátás iránti igényt fokozhatná.
Nem túlbeszélve ezt az ügyet, hanem a felelős és tiszta,
egyértelmű tájékoztatás alapján annyit tennék még hozzá,
hogy mindebből egy konklúzió levonható: mindez az összeg,
ezen ellátásoknak a biztosítása az egész államháztartásra
nézve sokkszerű hatással járna, nehezen kezelhető, adott
esetben kezelhetetlen helyzeteket eredményezne.
Ezek azok a számítások, amelyeket a tárcák tanulmányai
alapján a mai kormányülés összegzett, és ez az az alapállás,
amit a kormány a következő napokban, mikor a felelős
tájékoztatást meg kívánja adni a polgároknak, hogy ők
aztán önmaguk felelős döntést hozhassanak, meg kíván
adni.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Milyen tanulmányokon alapszik ez
a lista? Főleg az érdekelne, hogy megkérdezte-e valaki
is a határon túli magyarokat arról, hogy szeretnének-e
Magyarországon bejelentkezni? Van-e adatsorunk arról,
hogy mennyien jöttek át az utóbbi években? A kint élő
kettős állampolgárságúak, hiszen van belőlük jó néhány,
ha jól tudom, több százezer főre tehető ezeknek a száma,
ők mennyibe kerülnek ma a magyar államnak? Tehát ilyen
jellegű tanulmányok készültek-e? Mert a 800 ezer fő,
az, ugye, a magyarigazolvánnyal rendelkezőkre vonatkozik.
GÁL J. ZOLTÁN: - Ennek a népszavazásnak az érintetti
köre 2,5 millió. Számolhattunk volna ennyivel is - nem
ennyivel számoltunk. Egyrészt Erdélyben végeztek ilyen
típusú felméréseket az RMDSZ által, ennek eredményei
ismertek a Határon Túli Magyarok Hivatala számára. Ez,
mondjuk, elsősorban arról szól, hogy minél fiatalabb
valaki, és minél kisebb valakinek a családja, annál
inkább szeretne áttelepülni életvitelszerűen.
Olyan típusú kérdést, azt gondolom, sem a kormány,
sem senki nem tett még föl, mert ez nem állna összhangban
a népszavazás szándékával, vagyis az a kérdés, hogy
Ön úgy karja-e igénybe venni a magyar állampolgársággal
járó szociális juttatásokat, hogy nem él életvitelszerűen
Magyarországon. Aki ezt a kérdést fölteszi a határon
túli magyaroknak, az szembesüljön a válasszal, mert
én azt gondolom, hogy nem ez a célja a kezdeményezőknek,
nem ez a célja azoknak, akik felelős nemzetpolitikát
akarnak folytatni, de a kormánynak dolga az, hogy a
következményeket számba vegye. És a következmények közé
tartozik ez is.
Tehát a táblázat 10 ezertől 800 ezer főig számol költségeket,
olyat, ami körülbelül az igénybevevők felének életvitelszerű
Magyarországra költözésével számol, úgy, hogy ezen belül
nagyjából a jelenlegi viszonyok szerint osztja el azok
számát, akik gyermeket is Magyarországra hoznának, azokat,
akik munkavállalóként jelennének meg, azokat, akik nyugdíjasként
jelennének meg, és azokat, akiket mindez a dolog nem
érint. Egy számot tudok mondani, mert azt is tudni kell,
hogy a nyugdíjak kifizetésével kapcsolatban az államközi
szerződések szabályozzák a kifizetéseket. Romániával
és Ukrajnával jelenleg olyan szerződése van életben
a magyar kormánynak, amelyik azt mondja ki, hogy függetlenül
attól, hogy hol szerzett jogosultságot, a nyugdíjas
számára az általa megszerzett jogosultság alapján járó
nyugdíjt az az ország fizeti, ahol ő él. Tehát, ha egy
erdélyi magyar Romániában szerzett jogosultságot a nyugdíjra,
és román nyugdíjat vesz föl, ha Magyarországra költözik,
ezt a nyugdíjat a magyar államnak kell kifizetnie. Jelenleg
például ilyen egyezmény alapján mintegy 27 ezer nyugdíjas
jelenleg 19 milliárd forintos ellátásban részesül a
magyar költségvetésből - csak, hogy mondjak ezzel kapcsolatban
egy számot.
LUIGITS TAMÁS (TV2): - Tegnap Patrubány Miklós azt
mondta egy sajtótájékoztatón, hogy ők úgy számolták,
hogy 120 milliárdos bevétel keletkezne abból, hogyha
a kettős állampolgárság hatályba lépne, és hogy ezt
bizonyítani is tudják, azt javasolja, hogy külön számlán
kezeljék a határon túli magyarok befizetéseit - adó,
tb stb. - és akkor világosan kiderülne, hogy szerinte
ők kevesebb szolgáltatást vesznek igénybe, mint amit
fizetnek. Van-e erre reális lehetőség?
GÁL J. ZOLTÁN: - Nézd, én legutóbb Patrubány Miklóstól
azt a számot hallottam, hogy 4 millió magyar munkavállaló
jöhet Magyarországra, akik a munkaerőpiacot fellendítik.
Hogy ez a 4 millió honnan jött, ezt aztán végképp nem
tudom. Hogy ez a 120 milliárd honnan jött, ezt sem tudom
végképp. De amit most mondok, azok a kiadások. Természetesen,
ha valaki ideköltözik, itt befizet, előbb-utóbb adót
fizet, járulékokat fizet, akkor ebből van az államnak
is bevétele. Ez a bevételekkel nem számoló, kiadási
összeg. Tehát, ha kiindulunk Patrubány Miklós számából,
amit engedjetek meg nekem, hogy némi fenntartással kezeljek
ezután 4 milliós szám után, de akkor is azt tudom mondani,
hogy egy 120 milliárd forint áll szemben 537 milliárd
400 millióval. Tehát?
LUIGITS TAMÁS (TV2): - Bocsánat! Az egyenleg volt.
Nem a bevétel. Egyenleg.
GÁL J. ZOLTÁN: - Akkor ezt a kérdést Patrubány Miklósnak
tessen szíves lenni föltenni. Nyilván ő is egy ilyen
hasonló felelősen kiszámított, pontos, a juttatások
teljes körét számba vevő táblázattal tud majd szolgálni.
A kormány, a tárcák, a közigazgatási apparátus ezek
alapján erre a következtetésre jutott. Nekünk az a dolgunk,
hogy ezt elmondjuk az embereknek.
LUIGITS TAMÁS (TV2): - Technikailag van lehetőség külön
kezelni a határon túli magyarok befizetéseit?
GÁL J. ZOLTÁN: - Természetesen van, annak is költségei
vannak, hogyha már itt tartunk. Jegyzem meg, például
ebben a számításban nincsenek benne azok a költségek,
amelyek egy olyan 10-15 milliárd forintra tehetők, amelyek
magyar személyi igazolvány kinyomtatásából, az útlevél
kinyomtatásából, az ezzel járó összes technikai, technológiai
költségből, a Lakcím- és Adatnyilvántartó Hivatalnál
jelentkező költségekből és sok minden másból fakadnak.
De azt a tisztesség és az egyértelműség okán ebbe a
táblázatba nem tettük bele, mert azt a kört kívántuk
felmérni, hogy milyen ellátások, juttatások járnak a
magyar állampolgársággal.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Akkor azt szeretném
kérdezni, hogy a felelős tájékoztatásba az nem számít
bele, hogy nemcsak a kiadásokat vesszük számba, hanem
a várható bevételeket is? Tehát ez megint emlékeztet
engem a kormány európai uniós kampányára, amely bevallottan
egyoldalú tájékoztatásra épült.
GÁL J. ZOLTÁN: - Őszinte érdeklődéssel figyelem, hogy
Téged mi mire emlékeztet. Ez a táblázat azzal számol,
hogy a magyar munkaerőpiac például mintegy 25 ezres
munkavállalói kört tud felszívni jelen pillanatban,
25 ezer azoknak a száma, akit a magyar munkaerőpiac
be tud fogadni anélkül, hogy ebből külön feszültségek
keletkeznének. Ha ez így van, akkor ez az a 25 ezres
szám, akinek a munkavállalása után adó-, járulékbefizetések
származhatnak. Ez a táblázatban végigkövethető, látható,
itt a 10 ezer, 100 ezer, 25 ezer főnél nem egy mechanikus
szorzás van, hanem azoknak a kiszámítása, akiket a munkaerő-piaci
szakemberek szerint a magyar munkaerőpiac feszültségek
nélkül be tud fogadni. Adót és járulékot az fizet, akinek
munkája van. Ennyi azoknak a száma, akiket a magyar
munkaerőpiac be tud fogadni, a 4 milliót, azt nem.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Hát a kormány 400 ezer
új munkahelyet akar teremteni. Tehát?
GÁL J. ZOLTÁN: - De ez fokozatosan folyik. És mint
tudjuk, piacgazdaságban élünk. Munkahelyek szűnnek meg,
és munkahelyek teremtődnek. Az egyenleg jelenleg, a
kormány 2,5 éve után pozitív. A piacgazdaság alapviszonyairól
ennek az ügynek a kapcsán bizonyosan nem nyitnék most
vitát, de az egészen bizonyos, hogy a jelenlegi magyar
munkaerő-piaci helyzetből kiindulva ezek a korrekt és
tisztességes számok.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Függetlenül attól, hogy ki mire
emlékszik, meg mire nem, tényleg, én is szeretném megkérdezni,
hogy, szóval nehezen tudom elképzelni, hogy a kormány
csinál egy ilyen, tényleg átfogónak tűnő kimutatást,
akkor hol szerepelnek a bevételek? Tehát nem készült,
egyáltalán nem készült olyan kimutatás, ami foglalkozik
a bevételekkel? Vagy készült, csak nem támasztja esetleg
alá ezt a kommunikációs folyamot?
GÁL J. ZOLTÁN: - Még egyszer elmondom: a bevételek
abból származnak, hogy ha ma valaki Magyarországon munkát
vállal?
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - De hát a kormány erre nyilván számításokat
végzett.
GÁL J. ZOLTÁN: - De ez benne van. Azt az adott kört,
amit a magyar munkaerőpiac fel tud szívni, ami után
befizetések származhatnak, ezt a kört ez a táblázat
tartalmazza, látható a munkanélküli ellátások ügyében,
hogy nem egy mechanikus elszámolás van. Tehát ebben
a bevételek, ha tetszik, ilyen módon benne vannak. A
végegyenleg 800 ezer fő esetén 537 milliárd 400 millió
forint. Nem állítok ennél se többet, se kevesebbet.
Ennyi a szolid, a jelenlegi helyzetből kiinduló végösszeg.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - A kormány miért végez 800 ezer
főre számítást, hogyha 25 ezer főt tud a magyar piac
fölvenni? Hiszen nyilvánvaló, egy családi helyzetbe
belegondolva, csak akkor jön át valaki, hogyha van egzisztenciális
lehetősége rá.
GÁL J. ZOLTÁN: - Nem kell Magyarországra jönni életvitelszerűen.
Elég bejelentkezni. 778 ezer fő vette igénybe a magyarigazolványt,
ők azok, akik ezekkel a lehetőségekkel tudatosan élnek.
Mint ilyen, feltételezhető, hogy ők azok, akik tudatosan
tudnának élni más lehetőségekkel is.
Ha már itt tartunk, még egy dolgot meg kell jegyeznem,
mert az eddigi diskurzusokból ez is elmaradt. Aki magyar
állampolgár, aki a magyar állampolgárságot igényli határon
túli magyarként, az elveszíti a kedvezménytörvényből
adódó jogait és lehetőségeit, hiszen a magyarigazolvány,
a kedvezménytörvény által biztosított lehetőségek nem
magyar állampolgároknak szólnak. Ezt is érdemes ebben
az ügyben számba venni.
A 800 ezer, az egy 2,5 milliós nagyságrendhez képest
mondhatnám azt is, hogy egyfajta középadat, egy olyan
felelősséggel számolt adat, ami alapján nekünk kalkulálni
kell bizonyos költségeket. Mert hogyha ez a december
5-ei népszavazás eredményes, akkor a kormánynak már
a jövő évben meg kell teremtenie ennek fedezetét a költségvetésben,
és mint jól tudjuk, a kormánynak nincsen pénze, hanem
az adófizetőknek van, azoknak az adófizetőknek, akik
december 5-én szavaznak, és felelős döntést fognak hozni.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Ehhez kapcsolódva azt
szeretném kérdezni, hogy mégis, ezt hogyan tekinthetik
megalapozott számnak, amikor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök
ma elismerte, ma is egyébként, a Nap-keltében azt, hogy
a konkrét jogi megoldásról, hogyha igen lesz a népszavazás
eredménye, a kormánynak még fogalma sincs, de ki fogja
dolgozni a megfelelő jogi hátteret. Tehát nincs meg
a jogi háttér. Hiányzik az egésznek. Akkor hogyan tudnak
felelős becsléseket hozni?
GÁL J. ZOLTÁN: - A felelősség kérdésében hadd jegyezzem
meg, hogy ha valakinek a konkrét jogi háttér kidolgozása
iránt mutatkozott volna szándéka, akkor ilyen típusú
törvényjavaslatot a parlamentben beterjesztett volna.
Ilyen nincs. Amilyen szándék mutatkozik, az a népszavazás
kérdéséből következik. Ez egészen egyértelmű. Ez magyar
állampolgárságot biztosítana a határon túli magyaroknak.
Erről szól a december 5-ei kérdés. Ha erről szól, akkor
a jelenleg hatályos magyar jogszabályokban foglalt szabályozási
elvek alapján kell tekintenünk a magyar állampolgárságra.
Mert egy dolgot leszögezett a kormány: nem hajlandó
ahhoz hozzájárulni, hogy másodosztályú, illetve első
osztályú állampolgárságot hozzon létre. Magyar állampolgárság
egy van, a juttatások köre adott. Nem a törvényi háttér
rendezésének szándéka vezethette a kezdeményezőket,
hiszen akkor erről szólna a népszavazási kérdés.
A határon túli magyarok nagyon sok jogos igényt fogalmaztak
meg, és jogos kérdést tettek föl, a kormány mai ülésén
olyan döntések születtek, amelyek szándékaink szerint
ezekre a jogos kérdésekre valódi válaszokat adnak.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Bocsánat, azt hiszem,
nem értette meg a kérdést az államtitkár úr. Én nem
azt kérdeztem, hogy a jogszabályi hátteret ki, mikor
és miért nem dolgozta ki, hanem azt, hogy egyelőre még
bizonytalan az a jogszabályi háttér, ami ebből következni
fog. Erről beszélt a miniszterelnök úr ma például a
Nap-keltében, tegnap korábban máshol, tegnapelőtt korábban
máshol. A parlamentben is elhangzott ez. Tehát nekem
ez lenne a kérdésem: akkor hogy tudnak felelős becslést
hozni?
És még egy kérdésem lenne, hogy miért kampányol a kormány
pártpolitikai megfontolások alapján? Ugyanis az már
kiderült Gyurcsány Ferenc szavaiból, hogy ő nem támogatja
a határon túli magyarok számára adandó kettős állampolgárságot,
ez világosan kiderült. És miért kampányol pártcélok
mellett a kormány közpénzből? Illetve mennyi pénzt szánnak
magára a kampányra?
GÁL J. ZOLTÁN: - Az gyakran előfordul, hogy egy államtitkár
nem jól ért egy kérdést, az sem lenne egyedi eset, hogy
egy kérdés rosszul van föltéve - ha szabad a múltamból
adódó tapasztalatokra hivatkozni. Tudniillik ez a kérdés
rosszul van föltéve. A tiéd is. Most nem a népszavazási
kérdésről beszélek, majd eldöntik a választók. El kell
olvasni három dolgot. Egy: a december 5-ei népszavazásra
feltett kérdést. Ha ezt valaki elolvasta, rögtön utána
olvassa el a hatályos magyar jogszabályokat, amelyek
az állampolgárság fogalmát, az ezzel járó juttatásokat
szabályozzák, és még a végén esetleg, hogyha maradt
példánya és nem ajándékozta el, akkor az alkotmányt
is érdemes elolvasni. Jelen pillanatban a hatályos magyar
törvények tisztán és egyértelműen szabályozzák, hogy
milyen juttatások és lehetőségek járnak a magyar állampolgársággal.
Ez a népszavazási kérdés a jelenleg hatályos törvényekből
adódó magyar állampolgárság kiterjesztéséről szól. Tehát
a kormány nem indulhat ki másból, mint a népszavazási
kérdésből, a jelenleg hatályos törvényekből és a jelenleg
hatályos juttatások szintjéből. Ennek alapján készült
a táblázat.
Ami pedig a második kérdést illeti, elmondtam a legeslegelején,
a kormánynak az a dolga, hogy tájékoztatást adjon annak
érdekében, hogy az emberek felelős döntést hozhassanak.
Ezt a kormány meg fogja tenni a maga eszközeivel. Ez
a magyar sajtóviszonyok szerint fizetett médiaeszközöket
is jelent. A következő másfél-két hétben körülbelül
50 millió forintot fog szánni arra a kormány, hogy ezeket
a tényeket, adatokat megismertesse az emberekkel. Ez
az 50 millió forint annak a korábban kiírt és eldöntött
közbeszerzési eljárásnak a keretében lesz elköltve,
amiről már te is oly sokat kérdeztél engem.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Készül-e olyan hatástanulmány,
ami arról szól, hogy a most?
GÁL J. ZOLTÁN: - Készülhet ilyen tanulmány, a kettő
között azonban van egy óriási különbség, ez a népszavazás
nem arról szól, hogy a jelenleg hatályos törvények szerint
lehessen igényelni kettős állampolgárságot, ez a népszavazás
a magyar állampolgárság kiterjesztésére vonatkozik.
Csak hogy még egy apró momentumot említsek: a jelenlegi
ukrán jogszabályok, a jelenlegi ukrán alkotmány nem
teszi lehetővé például a kettős állampolgárságot, tehát
egy eredményes népszavazás esetén a kárpátaljai magyaroknak
választaniuk kell: vagy magyar, vagy ukrán. A tárgyalások
folyamatban vannak, miként Szerbia-Montenegróval is
egy hosszabb tárgyalások eredményeként született ilyen
kompromisszum. De december 5-éig ezek a tárgyalások
még nem zárulnak le. Tehát nem a jelenlegi kettős állampolgársági
viszonyrendszerből érdemes kiindulni - ha valakit ez
érdekel, nyilván a szaktárcák meg fogják vizsgálni a
hatástanulmányokat -, hanem a jelenlegi magyar állampolgárság
kiterjesztéséből kell kiindulni, amikor a népszavazás
kapcsán az embereket a felelős döntéshez tájékoztatni
kell.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A kormány üdvözli az ellenzék döntését,
mely szerint a hétfői parlamenti szavazáskor szakított
korábbi álláspontjával, és a társadalom érdekeit a saját
érdekei elé helyezte. Így az alkotmánymódosítással az
Országgyűlés 136 év után eltörölte a sorkötelezettség
intézményét . Hatékonyabb, professzionálisabb hadsereget
lehet tehát létrehozni, és a magyar fiataloknak nem
kell megszakítaniuk karrierjüket.
****
BATIZ ANDRÁS: - Mikor csatlakoztunk az Európai Unióhoz,
a magyarországi határátkelőhelyek döntő többsége megfelelt
már az európai uniós elvárásoknak. 2004. és 2006. között
minimális teendők maradtak. A kormány ma elfogadta a
határátkelők európai uniós csatlakozásunkkal kapcsolatos
fejlesztéséről szóló előterjesztést. Négy nagy átkelőfejlesztést
emelnék ki a fejlesztések közül: a horvát határszakaszon,
a Letenye-Goricsán autópálya-határátkelőhely, a szlovén
határszakaszon a Tornyiszentmiklós-Pince autópálya-határátkelőhely,
a szerb és montenegrói határszakasz, ahol az átkelők
jelentős részének fejlesztése szükséges, illetve a Mohács
vízi határátkelőhely fejlesztése. A Schengeni Alapból
2004. és 2006. között 166,7 millió euró jut erre a célra.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb
mezőgazdasági pályáztatás és elbírálás remélhető attól,
hogy a kormány ma elfogadta a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési
Hivatal eljárási rendjéről szóló törvénymódosítást .
Mintegy 300 ezer regisztrált termelő és egyéb gazdálkodó
számíthat az eddiginél gyorsabb és hatékonyabb elbírálásra.
Ugyanakkor felhatalmazást ad a törvény a hivatalok regionális
szervezeteinek, hogy az ellenőrzésekhez szükséges, korábban
egyébként adatvédelem alatt álló adatokat használhassák.
Ez egyébként része az uniós jogharmonizációnak. A jövőben
olyan szankciókkal élnek majd ennek értelmében a hivatalok,
tehát az ellenőrzések fokozása mellett olyan szankciókkal
is élnek, amelyek a jogosulatlan pályázati igények visszatartását
szolgálják. Mondanék egy számot, hogy például ezt indokolja.
Területalapú támogatást 208 ezer termelő kért, mintegy
500 millió hektárra, holott a realitás szerint 4,5 millió
hektár földterületnél nem több az, amelyik ilyen alapú
támogatásra jogosult lehet.
****
BATIZ ANDRÁS: - És a végén egy igen jó hír a költségvetéssel
kapcsolatban. A legtöbben három dolgot tudnak a költségvetésről:
azt, hogy ebből derül ki, hogy mire mennyi pénz megy
el a következő évben, azt, hogy sokat szoktak rajta
vitatkozni, illetve, hogy még kilókban is meglehetősen
súlyos az a kötet, ami a költségvetést tartalmazza.
Mostantól kezdve mindenki számára hozzáférhetővé és
értelmezhetővé válik a költségvetés - a koltsegvetes2005.hu
internetes oldalról van szó. Ezt a honlapot azért hozta
létre a kormány, hogy mindenki megismerhesse a költségvetés
kialakításának a gyakorlatát, és hogy a honlap bemutassa,
mire és hogyan költi el a kormány az adófizetők pénzét,
összesen több mint 10 ezer milliárd forintot.
Az elméletet gyakorlat is kiegészíti, mindjárt szeretnék
kérni egy oldalt, amin ez látható. Látnak itt egy összeget,
de ez egyébként nem ismeretlen szerintem, 84 469 forint,
a jövő évi költségvetés tervezete alapján egy főre egy
hónapban ennyi pénz jut. Az oldalon látható különböző
kis ikonok segítségével azoknak a területeknek az összessége,
amelyekre költségvetési pénz elmegy. Most kiemeltünk
egy példát, ez a szociálpolitika és a családtámogatás.
Bele lehet nyúlni a költségvetésbe, egyrészt végig lehet
követni, hogy milyen feladatokra megy el a pénz, ami
a szociálpolitikára és a családtámogatásra vonatkozik,
és meg lehet változtatni. Itt például azt láthatjuk,
hogy ha többet költünk el erre, akkor mennyivel több
pénzre volna szükség, mínuszba kerül az egyenleg.
Nézzünk egy másik példát! Itt például a honvédelmi
kiadásokról van szó. Hogyha megváltoztatjuk az összegeket,
itt például 10 ezer forinttal emelkedik meg a havonta
és fejenként a jövő évi költségvetésből egy főre jutó
összeg.
Nézzünk egy ellentétes példát! És ezt természetesen
mindenki az interneten keresztül otthon megteheti. Amennyiben
az oktatásra, vagy épp, ha a következő ábrát nézzük,
a nyugdíjakra kevesebb pénzt szánnánk, akkor természetesen
több maradna a költségvetésben, de ezt nyilvánvalóan
senki sem szeretné. Ugyanezen az oldalon információk
találhatóak arról, hogy a költségvetésben, a költségvetés
megtervezésekor mire kell ügyelni a pénzek elköltésével
kapcsolatban.
****
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Azért voltam ilyen
gyors, mert ezt megkérdeztem Hiller miniszter úrtól
is, csak ő nem válaszolt, hogy mikor utaznak, vagy a
miniszterelnök úr Erdélybe, illetve Romániába?
Illetve várható-e az, hogy, ugye, december 1-jén román
kormánytag megint Magyarországon ünnepli a román nemzeti
ünnepet?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A miniszterelnök úr nemzetközi programjai
folyamatos tervezés alatt vannak. Nem számolunk azzal,
hogy december 1-jén ilyen ünnepségre sor kerülhet.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Volt-e szó a paprikabotrányról
a kormányülésen, illetve hol tart most a rendőrségi
nyomozás?
BATIZ ANDRÁS: - Kormányülésnek nem volt témája a paprikaügy,
de október 29-e óta a Nemzeti Nyomozóhivatal nyomozást
folytat a paprikaügyben. Eddig öt cégnél tartott házkutatást,
ahol különböző tételeket lefoglalt, levelezéseket is
lefoglalt egyébként. Tizenegy tanút hallgatott meg és
három gyanúsítottat. Bevont toxikológus szakértőt a
nyomozásba és egyéb speciális szakértőket is. A jelenlegi
helyzet alapján várható, hogy hamarosan újabb gyanúsítotti
meghallgatásokra kerülhet sor.
CSÍK RITA (Népszava): - Az első kérdésem, az az lenne,
hogy tárgyalt-e a kormány ma az Európai Központi Bank
állásfoglalásáról, a Jegybank Tanácsról szóló törvényhez
benyújtott önálló képviselői módosító indítvány kapcsán?
Ha tárgyalt, akkor hozott-e bármiféle állásfoglalást,
döntést, és ha igen, akkor ez micsoda?
A második kérdésem az lenne, hogy ha jól tudom, tervek
szerint napirendre került volna ma a kormány ülésén
a köztársasági elnök reprezentációjának kérdése, pontosabban
ennek a reprezentációs kiadásnak az emelése. Született-e
erről döntés? És ha igen, mi a tartalma?
És a harmadik kérdésem az lenne, hogy úgy lehetett
hallani, hogy a kormány fog ma foglalkozni a gyed időtartamának
kiterjesztéséről, illetve a felső összeghatár emeléséről.
Erre sor került-e?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nos, tehát a jegybank törvény módosításáról
nem tárgyalt a kormány, ugyanakkor az Európai Központi
Bank levelének ismeretében nincs is miért tárgyalnia
a kormánynak, hiszen egyetlenegy olyan ponton kifogásolta
a központi bank a törvénymódosítási szándékot, amelyet
egyébként időközben már egy módosító indítvánnyal a
beterjesztők korrigáltak, nevezetesen a Monetáris Tanács
alelnökeire vonatkozó mandátum hosszát. A módosító indítvány
azt tartalmazza, hogy mandátumuk kitöltéséig maradhatnak
a jegybanki alelnökök.
BATIZ ANDRÁS: - A gyed kiterjesztéséről, esetleges
megemeléséről nem tárgyalt ma a kormány, nem hozott
döntést ebben az ügyben.
CSÍK RITA (Népszava): - A köztársasági elnök reprezentációja?
BATIZ ANDRÁS: - Utána fogok nézni. Köszönöm!
KORÁNYI BALÁZS (Reuters): - Egy pontosítást kérnék
akkor erről a jegybank törvényről. Tehát az alelnökön
kívüli kérdések, amik, ugye, már módosulnak egy módosító
indítványban, azon túl a kormány támogatja a jegybank
törvény módosítását?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Igen, a kormány már korábban kifejezte
a hajlandóságát, hogy támogatja a jegybank törvény módosítását.
Egyébként meg vagy rosszul mondtad, vagy rosszul értettem,
a Monetáris Tanács alelnökeire vonatkozóan született
olyan módosító indítvány, amelyet most, így az Európai
Központi Bank levelében megfogalmazottakkal most már
összhangba hozza az európai, Európában alkalmazottakat.
KORÁNYI BALÁZS (Reuters): - Akkor ezen belül még egy
pontosítás, hogy ugye, több verzió volt arról, hogy
hány fős legyen ez a Monetáris Tanács. Tehát volt a,
szerintem a 7, 9, meg a 9, 11. Vagy nem, 9, 11 és 11,
13. Ha jól emlékszem. Melyik verziót támogatja most
a kormány?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Erről még folynak egyeztetések. Egyébként
az a kormány szigorú álláspontja ezzel kapcsolatban,
hogy a feles-feles delegálási rendszer biztosítható
legyen, akár 11 főről van szó, akár 13 főről van szó.
Egy biztos, hogy akár 11, akár 9, akár 13 meghatározására
kerül sor, ahhoz hozzá kell adni annak a kettő darab
alelnöknek a számát, akiknek, ugye, a mandátum kitöltéséig
a módosító indítvány lehetőséget ad a hivatalban maradásra.
Forrás: http://www.meh.hu/kormany/kormanyulesek/leirat/st20041112.html
|