A
kormány 2004. november 17-ei ülését követő sajtótájékoztató
(A tájékoztatót Csizmár Gábor
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter,
László Boglár kormányszóvivő és
Batiz András kormányszóvivő tartotta)
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nyilvánvaló a kormány elkötelezettsége
a foglalkoztatás növelése iránt - ezt az Európai Bizottság,
illetve a magyar tervet a bizottság mellett vizsgálódó
Hollandia állapította meg, amikor a Magyar Foglalkoztatási
Akciótervet minősítette . A vizsgálat példaértékűnek
nevezte a magyar társadalmi egyeztetési gyakorlatot,
annak széles körű lebonyolítását különösképpen. A vizsgálat
részleteiről az érintett tárca vezetője tájékoztatta
ma a kormányt és Önöket is, benneteket is.
CSIZMÁR GÁBOR: - Jó hírt hoztam, valóban. Az Európai
Unió értékelési mechanizmusa olyan, hogy az unió és
egy tagállam egyszerre értékeli a Nemzeti Foglalkoztatási
Akciótervet. A magyar kormány elismerést kapott - így
a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium
is - az elkészült akciótervért. Az elismerés nemcsak
egyszerű dicséret, hanem annak a visszaigazolása, hogy
pontosan látjuk a magyar munkaerőpiac helyzetét, adottságait
és lehetőségeit, és ennek megfelelő intézkedéseket határoztunk
el annak érdekében, hogy Magyarországon nőjön a foglalkoztatottság.
Az intézkedésekből állapította meg az unió azt, hogy
elkötelezett a kormány a foglalkoztatás bővítésével
kapcsolatban, és azokat a szándékokat, amelyek ma már
törvényjavaslat formájában, vagy költségvetési törvényben
vagy adótörvény-módosításokban láttak napvilágot, azokat
az intézkedéseket elismeréssel és dicsérettel fogadta.
Ilyenek a járulékcsökkentésre vonatkozó javaslataink,
amelyek célzottak, kifejezetten a hátrányos helyzetű
társadalmi csoportoknak szólnak, a pályakezdő fiatalok
támogatására, a gyesről, gyedről, ápolási díjról, gyetről
visszatért kismamák támogatására és az 50 év feletti
tartós munkanélküliek támogatására.
Az unió értékelése visszaigazolta azt, hogy a kormány
segíti a munkaerőpiacra való bejutást és visszajutást,
és a nehézségeken átsegítő mechanizmusokat és ösztönzéseket
használ. Így például azt, hogy a minimálbér továbbra
is adómentes, folyamatosan emelkedik, és megtartottuk
az adómentességét. Így például azt, hogy csökkentettük
a személyi jövedelemadót. És visszaigazolta azt is,
hogy a vállalkozások számára olyan adókedvezményeket
vezettünk be 2005-től, amelyek elsősorban a foglalkoztatás
bővítését szolgálják.
Mi az, amit még megállapított az értékelés? Azt, hogy
jó néhány társadalmi csoport esetében - így az idősek
foglalkoztatásában, a nők foglalkoztatásában - előrelépés
történt az elmúlt esztendőben, hogy a foglalkoztatás
növekedése elsősorban a versenyszférában volt jellemző
az elmúlt időszakban, és hogy érzékelhetően nőtt a részmunkaidős
foglalkoztatás a munkaerőpiacon. Ehhez szeretném hozzátenni,
hogy általában a nem tipikus foglalkoztatási módokban
van egy elmozdulás ma a munkaerőpiacon, amit szintén
tovább szeretnénk ösztönözni.
Összességében úgy látom, hogy amely intézkedéseket
megfogalmaztunk a stratégiai célkitűzések végrehajtása
érdekében, azok szakmailag az Európai Unió szűrőjén
átmenve is hitelesek, korrektek, és várhatóan eredményre
is fognak vezetni a következő esztendőkben.
****
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Miniszter Úr! Azt szeretném
kérdezni, hogy itt azt írja, hogy a közigazgatásban
karcsúsítás történt. Mikor? Mert a kormányváltás óta
30 százalékkal nőtt az állami szférában dolgozók száma.
CSIZMÁR GÁBOR: - A kormányváltás óta nem nőtt 30 százalékkal,
mert a közszférában a kormányváltáskor dolgoztak 780
ezren, és most dolgoznak 812 ezren, közben volt egy
820 ezres csúcs. Amit érzékeltek az értékelők, hogy
egy felmenő tendenciát visszafordítottunk, és az elmúlt
egy esztendőben már inkább a versenyszférában van növekedés,
és nem a közszférában. A közszférában inkább csökkenés
jellemző.
CSÍK RITA (Népszava): - A Medgyessy-kormány megalakulásakor
400 ezer új munkahelyet prognosztizáltak a ciklus egész
időtartamára. Hol tartanak időarányosan ebben?
Illetve a miniszter úr által is említett, nem tipikus
foglalkoztatási formák keretében milyen helyzetben van
jelenleg a távmunkavégzéssel kapcsolatos rendkívüli
nagy lemaradásunk az Európai Unióhoz képest?
CSIZMÁR GÁBOR: - Ami a főmunkahelyek számát illeti,
augusztusban a 400 ezerből 220 ezer új munkahely már
megvolt. Ez nem növekmény, hanem új munkahely, mert
közben meg is szűnnek munkahelyek ma Magyarországon.
Nagyságrendileg körülbelül 175 ezer szűnt meg. Ezek
az augusztusi adatok. Nyilván lesznek frissebbek is.
Én azt gondolom, hogy a kormányzati ciklus végére nagyjából
a bizonyos 400 ezres új munkahely teljesíthető lesz.
Növekményben ez a munkaerőpiacon körülbelül százezres
növekményt fog hozni, mert összességében meg fog szűnni
300 ezer munkahely.
A részmunkaidőhöz hasonlóan a távmunkában is lassan
haladunk előre. Valóban, az unió munkaerőpiacához képest
a magyar munkaerőpiacon a távmunka jelenléte nem akkora.
Az unióban a foglalkoztatottak nagyjából 13 százaléka
ma már távmunkában foglalkoztatott. Jelzem: három év
alatt ez 6 százalékról 13 százalékra nőtt, tehát az
utóbbi három évben mozdult meg jelentősen. Magyarországon
ez a szám olyan 1-2 százalékos mértékű. Továbbra is
folytatjuk azoknak a jogi és pénzügyi ösztönzőknek a
kialakítását, ami ahhoz vezet, hogy a távmunka elterjedtebb
legyen Magyarországon. Én a közelmúltban létrehoztam
egy külön tanácsadó testületet, a Távmunka Tanácsot,
és forrásokat is csoportosítunk át erre a célra a Munkaerő-piaci
Alapból. Már meghirdettünk egy második pályázatot, egy
2002-es pályázat folytatásaként, a Munka Törvénykönyvébe
a távmunka szabályait az elmúlt esztendőben beillesztettük.
Megjegyzem: szinte elsőként Európában, mert a 2002 júniusi
távmunka-megállapodást elsőként kodifikáltuk az unió
tagállamai közül, úgy, hogy a Munka Törvénykönyvében
benne legyen.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Jelent-e valamilyen
többletforrást ez a megállapítás, amit az Európai Unió
tett? Tehát kapunk-e valami pénzt a munkaerőpiac fejlesztésére
az uniótól az alapján, hogy jónak ítélték a kormány
intézkedéseit?
CSIZMÁR GÁBOR: - Emiatt több pénz nem jön Magyarországra.
Tulajdonképpen bizalmi alapon az unió korábban a Humánerőforrás-fejlesztési
Operatív Program támogatásaként már jelentős pénzekről
döntött. A program 191 milliárd forintos költségvetésű,
ennek 75 százaléka uniós forrás, 25 százaléka magyar
társfinanszírozás. És pontosan ezeket a célokat, prioritásokat
és intézkedéseket tartalmazta nagy részben a Humánerőforrás-fejlesztési
Operatív Program, amikor ezt benyújtottuk, ehhez kaptunk
pénzt. Most a kormányzati intézkedések részletezése
történt meg, mint minden tagállamban a Nemzeti Foglalkoztatási
Akcióterv keretében. Ehhez pluszforrás nem járul, de
azt jelzi az uniós értékelés, hogy ezek szerint jó célokra
költjük az uniós forrásokat.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Azzal kapcsolatban
szeretnék érdeklődni, hogy igaz-e, hogy a megváltozott
munkaképességűek támogatására szánt összeg jövőre csökkenni
fog? Nem a tervezetthez, hanem az eredeti, tehát a 61
milliárdos felhasználáshoz képest, tehát nem az idei
tervezetthez. És hát azt mondják elemzők, hogy emiatt
17 ezer, ugye, csökkent munkaképességű, tehát fogyatékos
ember veszítheti el az állását.
CSIZMÁR GÁBOR: - 2003-ban, ha jól emlékszem, 43 milliárd
forintos volt ez a költségvetési előirányzat. Az idei
évben több, jövőre 52 milliárd forint lesz. A kassza
felül nyitott minden esztendőben, tehát nem feltétlenül
az előirányzati számot kell nézni, mert a tényszám eltérhet
a tervezett számtól. Ez minden évben így volt az elmúlt,
mondjuk, tíz esztendőben. Van egy nagyon rossz szabályozás,
amit örököltünk, ami nem is felel meg az uniós játékszabályoknak.
Ez nem is ez a legfontosabb hiányossága, hanem az, hogy
rendkívül sok visszaélésre ad lehetőséget. Ezekről Önök
is sokat írnak a lapokban, és számtalan példát találnak
erre vonatkozóan, hogy nem oda jut a pénz, ahova mi
szánjuk. Egy munkahelyre, ha célszervezetnél történik,
fajlagosan 1,3 millió forintot költünk, ha nem célszervezetnél,
akkor több mint 800 ezer forintot, miközben az emberek
zsebébe ez nem jut el, mert valahol máshol a rendszerben
elkallódik.
Ezért mi elkezdtünk egy több lépcsőben végbemenő korszerűsítést.
Én holnap fogok találkozni a Védett Szervezetek Országos
Szövetsége vezetőivel, hogy az elgondolásainkról folytassuk
az egyeztetést, mert elég régóta zajlik. Úgy gondolom,
hogy november végéig meg fogunk tudni állapodni, mert
az a szándékunk, hogy ne csökkenjen a létszám, az a
szándékunk, hogy a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása
inkább bővüljön, mint csökkenjen, és inkább az integráció
irányába mozduljon el, mint a szegregáció irányába,
amiben most van. Úgyhogy folyik ez a korszerűsítés,
az érintettekkel együttműködve. Úgy gondolom, hogy november
végéig, december elejéig meg fogunk tudni állapodni,
és olyan szabályozás jön létre, ami mindenki számára
tervezhetővé, kiszámíthatóvá teszi a támogatásokat,
ugyanakkor oda juttatja a forrást, ahova kell, és nem
hagyja elkallódni a rendszerben.
CSIKAY MIKLÓS: - Érdeklődöm Miniszter úrtól, hogy a
magyar akciótervnek az Európai Bizottság értékeléséről
hol lehet pontosabb információt szerezni?
CSIZMÁR GÁBOR: - A minisztérium közzé teszi a tárgyalás
jegyzőkönyvét a honlapján. Nyilván az Európai Unió honlapján
is meg lehet találni ezeket az információkat. Egy-két
napon belül a minisztérium honlapján magyar nyelven
hozzáférhető lesz.
****
BATIZ ANDRÁS: - A kormány mai ülésén megvizsgálta a
Fidesz törvényjavaslatnak feltüntetett politikai nyilatkozatát.
E szerint úgy adnák meg az állampolgárságot a külhoni
magyaroknak, hogy csak akkor járna nekik egészségügyi
és nyugdíjellátás, ha egyúttal adót és járulékot is
fizetnek . Ezzel a kormány álláspontja szerint a Fidesz
kizárná az egészségügyi ellátásból és a nyugdíjból a
minimálbérért dolgozókat, a munkanélkülieket, a tanulókat,
és természetesen a csaknem 3 millió nyugdíjast. Összességében
tehát több millió magyarországi magyart fosztana meg
az alanyi jogon járó juttatásoktól. Ez a nyilatkozat
a kormány szerint nem szolgálja a nemzeti összetartozást,
épp ellenkezőleg: első- és másodrendű állampolgárokra
osztaná a magyarságot.
A köztársaság kormányának javaslatát a szülőföldön
való boldogulásra és a határon túli magyarok sorsának
megsegítésére Boglár tárja Önök elé.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A kormány mai ülésén úgy döntött,
hogy haladéktalanul a Tisztelt Ház asztalára teszi a
Szülőföld Programcsomagra vonatkozó elképzeléseket .
Ennek a koncepciónak jó néhány elemét már ismerik, mert
a múlt heti feladatkiosztáskor már miniszterelnök úr
már nagyjából megszabta azokat az elvárásokat, amelyek
mentén a minisztereknek dolgozniuk kell. Nagyjából ezt
öntötték most törvénytervezeti, illetve kormányhatározati
formába, és vannak újabb elemek is. Tehát, ami ismerhető
volt korábbról is: a Szülőföld Alap, amely költségvetési
források, illetve magán- és jogi személyek adományait
ötvözné, költségvetési oldalról 1 milliárd forinttal
jönne létre, a költségvetési tartalék, jövő évi költségvetési
tartalék terhére. És ehhez mindenki a jövedelméből annyit
tesz hozzá, amennyit kíván, jelezve az összetartozását
a határon túl élő magyarok felé.
A kormány indítványozni kívánja a létrejövő kuratórium
számára - mármint az alap pénzét kezelő kuratórium számára
-, hogy az alapító összeg a határon túliak tájékoztatását
szolgálja, tehát az első 1 milliárd forint annak az
informálásnak a fedezete lenne, amellyel a határon túli
magyarok megismerhetik, hogy az anyaország milyen lehetőségeket
kínál számukra.
Ismert már többé-kevésbé az is, hogy több mint 20 milliárd
forint áll készen, hogy a Gazdaságfejlesztési és Munkahely-teremtési
Keretprogramot szolgálja. Ennek célja, hogy a Szülőföld
Alap működési céljait támogassa, azzal, hogy a határon
túli magyarság szülőföldön történő boldogulásának gazdasági
megalapozását segíti. Része ennek, hogy a Magyar Fejlesztési
Bank Csoport által meghirdetendő 10 milliárd forint
keretösszeg Árfolyam-garanciális Partner Hitelprogramot
finanszíroz - tízéves futamidejű hitelprogramról van
szó.
További intézmények, amelyeknek a financiális lehetőségei
hozzásegítenek még a gazdasági lehetőségek támogatásához:
az Új Kézfogás Közalapítvány, az ITD Hungary, az Eximbank,
a Magyar Exporthitel Biztosító, és ezeknek a financiális
bázisa, amely még fölhasználható.
Az EU-források olyan értelmű csoportosítására tesz
kezdeményezést a kormány, amely egyrészt a már velünk
taggá lett tagországokkal közösen, a tagságra aspiráló
és erre lehetőséggel rendelkező, illetve a tagsághoz
túlságosan sok reményt nem fűző országokkal közösen
mégis valamilyen formában lehetőséget nyújt arra, hogy
Magyarországon és az előbb fölsorolt országokban élő
kisebbségi magyarok közösen juthassanak EU-forrásokhoz.
A velünk együtt tagságot kapott országok esetében a
nemzeti fejlesztési tervek összehangolása az, ami a
közös európai uniós források leszippantásához segítheti
hozzá az együttműködőket. A tagságra aspiráló Románia
elsősorban az Európai Unió által csatlakozási előprogramjaiból
szerezhet Magyarországgal közösen pénzeket, illetve,
akik nem nagyon számíthatnak a közeljövőben, azok a
PHARE-programokon keresztül tudnak Magyarországgal közösen
európai uniós pénzekhez jutni.
Kezdeményezi továbbá a kormány a Közép-európai Üzleti
Klub létrehozását a térségi kis- és középvállalkozások
részvételével. Ha a klub létrejön, akkor az abban lévő
tagok újabb további európai uniós forrásokra kifejezetten
célzott, régiófejlesztési forrásokra pályázhatnak.
****
Úti okmány. A magyar kormány, felismerve azt a teljesen
jogos igényt, hogy a Magyarország európai uniós tagsága
miatt nehézségek mutatkoznak a határon túl élő magyaroknak
az anyaországba való eljutásába, olyan megoldást keres,
amely nem pusztán formális, nem csak jelzés értékű.
A kormány szándéka tehát, hogy meghatározásra kerüljön
a nemzetpolgárság fogalma, és abból lehessen levezetni,
akár alkotmánymódosításnak is elébe nézve, azt a típusú
úti okmányt, amely a Magyarországra való bejutást teszi
könnyebbé a határon túl élő magyarok számára. Azzal
kell szembenéznünk ennek az úti okmánynak a kialakításakor
és megtervezésekor, hogy kétoldalú megbeszéléseket kell
folytatnunk a környező országokkal, illetve az Európai
Unióval is, hogy összhangba kerüljön a jogi lehetőség
a szándékkal.
****
BATIZ ANDRÁS: - A kormány elfogadott és az Országgyűlés
elé terjeszt több szociális tárgyú törvénnyel kapcsolatos
módosítást, melyek közül kettőt emelnék ki. Miután a
kormány kiemelt célja a szegénység visszaszorítása és
a legnehezebb körülmények között élők fokozott támogatása,
a kormány emelni szeretné az egyedülálló 75 év felettiek
időskori járadékát . Mint azt bizonyára tudják, az időskori
járadékot csak a legrászorultabbak kaphatják. Ez jelenleg
30 160 forintot jelent. Számokban kifejezve az összeg
a nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 130
százaléka. Abban az esetben, ha valakinek csak nyugdíja
van, akkor erre a 130 százalékra emelt összegre egészítenék
ki, amennyiben van egyéb jövedelme, akkor a jövedelme
és a 130 százalékos összeg közti különbséget kapná meg.
****
A másik, amit kiemelnék: ma Magyarországon nem tiltott
a gyermekek szülői bántalmazása, legalábbis akkor nem,
hogyha az nevelési célzatú, és a bírói gyakorlat szerint
még elfogadható mértékű. Ez - beláthatjuk - elég tág
értelmezési keretet biztosít a nevelőnek. A kormány
ezen szeretne változtatni akkor, amikor nemcsak az embertelen
és megalázó testi fenyítést, hanem magát a testi fenyítést
is tiltaná, tehát a jelenlegi gyakorlaton szigorítana
. Úgy gondoljuk, hogy a testi fenyítés alkalmatlan eszköz
a gyermek nevelésére, ráadásul a céllal ellentétes hatást
vált ki. Több kutatás bizonyítja a gyermekkori fenyítés
és a depresszió, később öngyilkosságok, valamint a magatartás-problémák
közti összefüggést. A módosításnak - ami egyébként svéd
mintára készült - nem célja, hogy minél több szülő ellen
induljon eljárás, a célja az, hogy a közvéleményt formálja,
hogy megváltoztassa a szülők, nevelők testi büntetésről
alkotott véleményét. Ugyanis azok a szülők, akiket gyermekkorukban
nem fenyítettek, a tapasztalatok szerint később sem
nyúlnak a fenyítés eszközéhez.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Két vonatkozásban kért és kapott is
felhatalmazást ma a honvédelmi miniszter. Egyrészt a
tekintetben, hogy Irakban lévő katonáinkat mihamarabb
kihozhassuk az országból . A mandátum lejártát a kormány
változatlanul úgy értelmezi, hogy az december 31-e.
Tehát az utolsó szolgálatteljesítés napja december 31-e,
de tekintettel az Irakban január második felében sorra
kerülő, tervezett választásokra, a szándék az, hogy
a katonák minél hamarabb kijöhessenek, hiszen nyilvánvaló,
hogy a szövetségesek mindenféle biztosítást az iraki
választások megszervezése és lebonyolítása mellé állítanak.
A kivonulás biztonsága tehát azt indokolja, hogy már
december második felében elkezdődjön a csomagolás és
a fokozott kivonás. Hatvanháromtól hetvenhárom napig
terjedően lehet számítani a katonák kivonására. Ésszerűnek
tűnik ez az időhatár, hiszen az odatelepítésük két hónapot
vett igénybe. Tehát a cél a mielőbbi kihozásuk, hogy
ne úgy maradjanak bent egy szorult helyzetben, hogy
mandátum híján feladatot már nem teljesítenek, viszont
a biztonságuk kétséges.
****
Felhatalmazást kért és kapott ugyancsak honvédelmi
miniszter úr annak megvizsgálására, hogy milyen potenciális
szerepvállalással kell és lehet számolni a NATO által
létrehozandó Iraki Kiképzőközpontban.
****
BATIZ ANDRÁS: - A kormány már korábban világossá tette,
hogy nem fogadja el a kábítószer-fogyasztást , de elfogadja
a kábítószer-fogyasztókat, mint embert és mint fiatalt.
Éppen ezért 2003-tól büntetés helyett azok is választhatják
az orvosi segítséget, akik nem függők, pusztán kipróbálták
a kábítószert. Az utóbbi időben egyre több fiatal kér
segítséget problémáinak megoldásához, mindazonáltal
jelentősen csökkent a kábítószert kipróbálók számának
növekedési üteme. A kormány kiemelt célja a kábítószer-fogyasztás
visszaszorítása. 2000-ben elfogadásra kerül a Nemzeti
Drogstratégia, 2002-ben született az első kormányhatározat,
amit részben azóta már végrehajtottak. A ma elfogadott
kormányhatározat egyrészt az áthúzódó feladatokat, másrészt
a nemzeti stratégia által hosszú távú célként meghatározott
feladatokat tisztázza.
A kormány folytatja a már megkezdett munkát a szakemberek
képzése, iskolai megelőzés, kereskedők üldözése, valamint
a határvédelem területén. Nagy hangsúlyt fektet kutatásokra
és különböző új programok elindítására. Új elemként
említeném, hogy programok indulnak a szülők tájékoztatására
és a probléma kezelésébe történő bevonására. És szintén
új feladatként határozta meg a kormány, hogy azok, akik
túlestek a rehabilitáción, a munkába is könnyebben találjanak
vissza, ne csak a társadalomba.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Mint ahogy azt a szombati informális
kormányülés után elmondtuk, a kancelláriaminiszter azt
a feladatot kapta, hogy a következő, vagyis mai kormányülésre
tegyen kezdeményezést arra a szervezeti formára, amely
az Európa Terv 2. ütemének tervezését koordinálná .
Ennek szellemében fejlesztéspolitikai kabinet létrehozását
kezdeményezte Kiss Péter, azzal a céllal - mármint a
kabinet felállításának azzal a céljával -, hogy az megtárgyalja
a kormány elé kerülő előterjesztéseket, állást foglaljon
a fejlesztéspolitika koncepcionális kérdéseiről, illetve
a kormányzati szervezetek közötti nagyobb jelentőségű
viták kérdéseiről is. Az elnöke a miniszterelnök ennek
a kabinetnek, alelnöke az EU-ügyekért felelős tárca
nélküli miniszter és a gazdasági és közlekedési miniszter.
Tagja - sorolnám, vannak jó néhányan -: a Miniszterelnöki
Hivatalt vezető miniszter, a pénzügyminiszter, az ifjúsági,
családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter,
a regionális fejlesztésekért és felzárkóztatásért felelős
tárca nélküli miniszter, valamint a foglalkoztatási
és az oktatási miniszter. Ezen túlmenően a gazdasági
és közlekedési miniszter feladata létrehozni egy olyan
grémiumot saját tárcája bázisán, amely a gazdasági versenyképesség
mellett a társadalmi versenyképesség megteremtését is
tervezi, és erre vonatkozóan koncepciókat alakít ki.
****
BATIZ ANDRÁS: - A kormány még november 3-án döntött
arról, hogy Magyarország részt vesz az Európai Unió
bosznia-hercegovinai válságkezelő műveletében. A mai
kormányülésen az a döntés született, hogy jövő januártól
6 és 2005 második felétől további 20 rendőrrel veszünk
részt a misszióban. Az összesen 26 rendőr az EUFOR Altea
keretei között működő integrált rendőri erő tagjaként
dolgozik majd, végrehajtó jogosítványokkal is fel lesznek
ruházva. Magyarországot 80 millió forintos költség terheli,
ez a Belügyminisztérium költségvetésében rendelkezésre
áll.
****
CSÍK RITA (Népszava): - Több kérdésem lenne, az első
a Szülőföld Program kapcsán. Lehetne-e megtudnunk azt,
hogy ezt a törvényjavaslat-csomagot mikor terjeszti
be a kormány? Magyarul: mi az a lehető leghamarabbi
időpont, amin belül beterjeszti?
Mikorra derül ki, hogy hogyan fog működni ez a bizonyos
úti okmány? Illetve, hát most akkor lesz úti okmány,
vagy nem lesz úti okmány? Mit lehet levezetni a nemzetpolgárság
fogalmából az úti okmány keretében?
Azután nem ezzel összefüggésben, hanem a gyermekbántalmazással
összefüggésben, bár azt említették, hogy nem cél a bántalmazók
büntetése, ámbár, azonban, ellenben van beépítve bármiféle
szankció ebbe a törvénymódosításba? És hogyha van, akkor
milyen?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A nemzetpolgárság fogalma reményeink
szerint, és ha úgy szükséges, alkotmánymódosítás árán
deklarálja az anyaországhoz való tartozásnak a lehetőségeit,
és ezekbe illene bele egy olyan úti okmány, amely a
Magyarországra való bejutást megkönnyítené. Mielőtt
megkérdeznéd: Magyarországra való bejutásról van szó.
Szülőföld csomag mikor? Haladéktalanul. A héten. Létezik
erre vonatkozóan egy országgyűlési határozattervezet.
Azt viszont világosan kell látni, hogy van, ami törvénymódosítást
vagy törvényalkotást igényel, van, ami kormányhatározatot
igényel. Például az 1 milliárdos Szülőföld Alap létrehozásához
törvényerejű szabályozásra van szükség.
CSÍK RITA (Népszava): - Gyermekbántalmazás.
BATIZ ANDRÁS: - Természetesen ehhez más törvényt is
módosítani kell, hogy intenzívebben szankcionálható
legyen a gyermekbántalmazás - ez a Btk. Ebben a törvénymódosításban
az van feltüntetve, hogy ha kiderül, hogy valaki bántja
a gyermekét, akkor arra lehet ösztönözni a szülőt -
például a védőnő arra ösztönözheti, ha ő tudomást szerez
róla -, hogy kipróbáljon más, mondjuk úgy, alternatív
nevelési módszereket. Erre tanfolyamokat is szerveznek
majd, amin részt vehetnek szülők és nevelők.
CSÍK RITA (Népszava): - Részt vehetnek, vagy kötelesek
részt venni?
BATIZ ANDRÁS: - Javasolt számukra, hogy részt vegyenek
rajta.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Ezzel kapcsolatban
szeretném kérdezni, hogy mostantól jogosult lesz a gyermek
arra, hogy följelentse a saját szüleit adott esetben?
Mert ő a legrelevánsabb résztvevője egy ilyen bántalmazásnak.
BATIZ ANDRÁS: - Hogyha egy gyermeket olyan súlyosan
bántalmaznak, hogy kárt szenved ettől, ráadásul jelentőset,
az eddig is ugyanúgy történt: a gyermek elmondta az
óvodában vagy az iskolában a nevelőjének, vagy a pedagógusnak,
aki megtette a szükséges bejelentést. Ez ezentúl is
vélhetően így lesz. És ahogy az előbb említettem, vannak
olyan szakemberek a szülők, a nevelők, a család környezetében,
akik tudomást szerezhetnek arról, hogy a szülő bántalmazza
a gyermekét.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Nem ide tartozik a kérdés, mert
nem az elhangzottakhoz kapcsolódik, de délelőtt Szíjjártó
Péter tartott egy sajtótájékoztatót. Ezt az anyagot,
amiről ő beszélt, hol nyomtatták, hogyha nem Erdélyben?
Mert az MSZP úgy reagált, hogy nem Erdélyben nyomtatták.
Akkor hol? Illetve azt szeretném még megkérdezni, hogy
mennyibe került a nyomtatás?
BATIZ ANDRÁS: - Ezekre a kérdésekre Önnek nem tudok
választ adni, azon egyszerű oknál fogva, hogy én a kormány
szóvivője vagyok, máskülönben pedig tudomásom szerint
Nyakó úr nyilatkozott ezekről a szórólapokról. Bizonyára,
amint újabb információi lesznek, meg fogja osztani Önökkel.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Két kérdésem lenne,
az egyik az, hogy napok óta cikkeznek a lapok arról,
hogy milyen szerepvállalásra készülünk Irakban, ugye,
ez a NATO-szerepvállalás. Lehetne-e kicsit bővebben
hallani arról, hogy igazak-e azok az információk, hogy
lövészalakulatot szeretnénk küldeni őrzés-védési feladatra
és 150 fővel? Ez az egyik kérdés.
A másik pedig az, hogy a HVG honlapján nagyarányú minisztériumi
személycserékről lehet olvasni államtitkári szinten,
de közigazgatási államtitkári szinten. Igaz-e az, hogy
Gyurcsány Ferenc utasítására történnek ezek a személycserék,
és mi az oka ezeknek?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A NATO-misszióban való részvétel szempontjából
az a korábbi vállalás a releváns, amelyet a közelmúltban
is megerősítettünk a NATO felé, nevezetesen, hogy ezer
fő jelenlétével kívánunk a missziókban részt venni.
Ezeknek a katonáknak a csoportosítása többek között
éppen annak a vizsgálatnak lesz a függvénye, amelyre
most felhatalmazást kért a honvédelmi miniszter. Vannak
alternatívák nemcsak az Irakban létrehozandó kiképzőközponttal
összefüggésben, hanem az afganisztáni jelenlét és a
balkáni jelenlét fokozásával összefüggésben is.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Ezzel kapcsolatban,
ugye, mai friss hír, hogy a NATO elfogadta ezt a missziót,
ma döntött róla a nagykövetek? A magyar nagykövet milyen
ajánlattal élt ebben a felajánlásban? Hiszen állítólag
tettünk felajánlásokat is.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A NATO a missziót elfogadta, a felajánlásokra
vonatkozóan ma nem született döntés, pláne nem nagyköveti
szinten születnek meg ezek a döntések. Ezek már harcászattervezési
döntések, amelyekben nem nagyköveti illetékesség van.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Volt egy másik kérdés
az államtitkárcserékkel kapcsolatban.
BATIZ ANDRÁS: - Nem tudunk ilyesmiről.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Én nem tudok most, helyben válaszolni.
Hadd nézzünk utána!
LENDVAY BÉLA (MR Krónika): - Vissza az úti okmányokhoz
egy kérdéssel, hogy ha életbe lép a schengeni szerződés,
akkor Magyarország hogyan tudja majd kontrollálni azt,
hogy aki Magyarországra léphetett csak be ebbe az úti
okmánnyal, vagy akár a szomszédos országok hogyan tudják
azt kontrollálni, hogy ők nem lépnek tovább ugyanezzel
az okmánnyal?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A schengeni érvényesség, az nyilvánvaló
módon egy új helyzetet kreál, mi most készülünk arra,
hogy a schengeni előírásoknak megfeleljünk, istenigazából
épp az átmeneti időszakot kellene tudnunk valamilyen
szinten kezelni. Arról nem is beszélve, hogy azért a
helyzet, amellyel Magyarországnak számolnia kell, mindenféleképpen
sajátos az európai kontinensen, nevezetesen, hogy a
határain kívül élő kisebbség a legkülönbözőbb kötődésű
országokban él. Mert szokás példaként fölhozni ír, brit
relációkat, de azért itt ahány kisebbségről beszélünk,
annyi státusú országról van szó, ráadásul annyiféle
kétoldalú megállapodásról van szó. Van itt vízumkényszertől
elkezdve minden releváns ebben a kérdésben. Például
a romániai magyarság számára egy vadonatúj helyzetet
indukál, amikor Románia az Európai Uniós tagjává válik.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Két kérdésem van. Az
egyik az iraki misszióval kapcsolatos. Mikorra várható
döntés arról, hogy most akkor küldünk-e, illetve milyen
erőket, ugye, a NATO iraki kiképző?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Jövő héten terjeszti a honvédelmi
miniszter a kormány elé az erre vonatkozó állásfoglalását.
A döntést pedig majd a kormány fogja meghozni.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Most, hogyha jól értettem,
akkor, illetve nem értem, hogy most mi a helyzet ezzel
a, ugye, útlevélüggyel, mert a miniszter úr, ugye, a
múlt héten úgy nyilatkozott, hogy ez nem lehetséges.
Tehát ő erre nem lát jogi lehetőséget, hogy legyen egy
ilyen úti okmány. Akkor most mégiscsak lehetséges, hogyha
a nemzetpolgárság intézményét bevezetik az alkotmányba?
Vagy ez hogy van? Tehát ez, milyen időtávban gondolkodjunk?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Olyan nemzetpolgárság intézményét
kívánjuk bevezetni az alkotmányba, amely lehetőség szerint
ennek az úti okmánynak a korlátait jelentősen kifeszíti.
Nagyon-nagyon szűk mezsgyét ad a jelenlegi jog, a kétoldalú
megállapodások, illetve az európai uniós tagságunkból
fakadó kötelezettségek arra vonatkozóan, hogy ezt az
úti okmányt kezelni tudjuk. De mire a nemzetpolgárság
intézménye reményeink szerint definiálásra kerül, és
alkotmányosan is rendezésre kerül, addigra pont le tudjuk
futtatni ezeket a kétoldalú tárgyalásokat, illetve az
Európai Unió felé való kezdeményezéseinket.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - És ez mikorra várható?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Releváns az időpont tekintetében december
5-e, tudniillik, hogyha az igen szavazatok vannak többségben,
akkor nincsen miről beszélnünk az úti okmányt illetően.
CSÍK RITA (Népszava): - Bocsánat, csak még egy pontosító
kérdés. Folyamatosan beszélünk a nemzetpolgár fogalmáról.
A kormány ma tárgyalt arról, hogy a kormány álláspontja
szerint mi a nemzetpolgár fogalma. Megtudhatnánk ezt?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A kormány megbízást adott az igazságügy-miniszternek,
hogy a definiálást illetően tegyen javaslatot és kezdeményezést.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - A kormánynak konzekvens
álláspontja, ahogy szavaidból kiderült, hogy az állampolgárságot
nem szeretné kétszintűvé tenni. A nemzetpolgárság fogalmának
a bevezetése, az nem pontosan azt jelenti, hogy egy
kétszintű magyar nemzettag születik ezzel: egy nemzetpolgár,
aki csak ez és egy magyar állampolgár?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A nemzetpolgárnak nem kell feltétlenül
Magyarországon élnie és Magyarországon életvitelszerű
tevékenységet folytatnia. Nemzetpolgárnak ismerjük el
azt is, aki a szülőföldjén kíván, akar boldogulni. Ráadásul
készek vagyunk ebben segíteni.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Mint ahogy az állampolgárnak
is, ha jól tudom. Tehát nagyon sok kettős állampolgár
él Romániában most is.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A nagyon sokat, azt jobb lenne esetleg
valamilyen számmal kezelnünk, mert e pillanatban ez
számomra - remélem, elfogadható - nem ismert, hogy ez
milyen sokat jelent.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Na most nekem is ehhez
a nemzetpolgársághoz lenne egy kérdésem, mert számomra
ez egy ilyen sötét folt. Én, mondjuk, Hiller Istvánnak
az ez irányú munkásságát sem ismerem annyira. Tehát
mikor, meddig kell gondolkodnia az igazságügy-miniszternek
a nemzetpolgárság fogalom definícióján?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Itt nem a fogalom definíciója a kérdés
igazából, hanem, hogy miket tudunk hozzárendelni.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Meddig kell, meddig
kell törnie a fejét az igazságügy-miniszter úrnak?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nincsen határidő megszabva e tekintetben.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Nincs?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nincs.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - De akkor most mihez
kötjük a törvénymódosításokat?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Petrétei miniszter úr nagyon dolgos
miniszter. Aktív, dolgozik, és nyilván igyekezni fog
ezzel a kérdéssel.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Tehát arról azért
csak született döntés, hogy milyen alapon jár: vállalás
alapján tekinthető valaki a magyar nemzet tagjának,
vagy pedig szülők által, születési jogon? Ugye, ez a
magyarigazolvány esetében is vitás volt, és itt merült
föl a 23 millió román víziója. Ezért szeretném ezt megkérdezni,
hogy erről volt-e szó, hogy vállalás alapján tekinthető
valaki a magyar nemzet tagjának, vagy pedig születési
alapon?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nem, még nem volt szó erről.
Forrás: http://www.meh.hu/kormany/kormanyulesek/leirat/st20041118.html
|