A
kormány 2004. november 24-ei ülését követő sajtótájékoztató
(A tájékoztatót Persányi Miklós
környezetvédelmi minisziter,
László Boglár kormányszóvivő és
Batiz András kormányszóvivő tartotta)
BATIZ ANDRÁS: - Jó napot kívánok! Az elmúlt napokban
Persányi miniszter úr több hétre való tárgyalást is
bonyolított Verespatak ügyében, miután holnap az Európai
Unió asztalára kerül Románia uniós csatlakozásának környezetvédelmi
fejezete, ma tárgyalta a kormány Magyarország hivatalos
álláspontját. Megkérem, hogy ezt fejtse ki Persányi
Miklós miniszter úr.
PERSÁNYI MIKLÓS: - A román csatlakozási tárgyalások
fontos szakaszukba kerültek, és a magyar fél nagy jelentőségűnek
tartja Románia uniós tagságra való felkészülését, és
egyúttal fontosnak tartja a környezetvédelem területén
is azt, hogy Románia megfeleljen az unió előírásainak.
Ugye, három fejezet nyitott a csatlakozási tárgyalásokban:
a versenyjogi, a bel- és igazságügyi, valamint a környezetvédelemmel
foglalkozó fejezetek. Ez utóbbi vonatkozásában készült
el az unió tagállamainak közös álláspontját összefoglaló
dokumentum elfogadásra ajánlott tervezete, amelyet hazánk
is elfogadott.
Magyar részről több kritikus jelentőségű témakörben
hozzájárultunk az álláspont kialakításához. Ezek között
a legelső az, hogy a veszélyes hulladékok esetében a
tervek szerint 47 veszélyeshulladék-tárolójának a zömét
2006. végéig Romániában bezárják, a közös álláspont
tervezete értelmében az azokban elhelyezett veszélyes
hulladéknak az utógondozását, illetve a bennzárást követően
a területek rekultiválását meg kell oldani.
A 2000-ben a Magyarországon is nagy hatást kiváltott
cianidszennyezést okozó nagybányai tározó szomszédságában
rehabilitálják a lakóterület környezetét, és ennek folyamán
a meddőhányók maradék arany- és ezüsttartalmának kinyerése
érdekében, az anyagfeldolgozást követően képződő zagyot
két régi tározóban helyezik el, és az álláspont szerint
a tározókat csak 2010-ig üzemeltetik. Tehát 2010-ben
ezeket megerősített állapotban és rendbe hozott állapotban
bezárják, és nem működhetnek tovább.
A csatlakozási tárgyalások eredményeként Romániának
a csatlakozás pillanatától teljes egészében alkalmaznia
kell az EU hulladék keretirányelvének az előírásait,
valamint a még elfogadásra váró, bányászati hulladékról
szóló uniós irányelvben előírt, cianidkoncentrációra
vonatkozó, nagyon szigorú határértékeket. Ez magyar
javaslatra alakult ebben az irányelvben így. Az esztendő
folyamán a bányászati hulladékokról szóló irányelvben
legfőbb törekvésünk az volt, hogy az új, induló létesítményeknél
a megengedett maximális ciántartalom ne ötvenmilliomod
rész legyen, ahogy eddig az irányelvben volt - és ez
is sokkal szigorúbb, mint a jelenlegi romániai gyakorlat
-, hanem 10 milligramm, tehát tízmilliomod rész a megengedett
ciántartalom a fémkohászati vagy a fém, ércfeldolgozási
zagyban.
A települési szennyvizek elvezetéséről és tisztításáról
szóló irányelvnek való megfelelés feladatait jelentősen
nehezíti az, hogy Románia teljes területét szennyvízszennyezésre
érzékeny kategóriába sorolja, ami igen költséges, nagyon
nagy programot követel meg minden tízezer lakosegyenérték
feletti agglomeráció tekintetében, de nekünk alapvető
érdekünk az, hogy ugye, a Tisza-Maros vízgyűjtő területén
ez minél gyorsabban valósuljon meg. Ezért is fontos,
hogy a közös álláspont szerint egyrészt a települési
szennyvízprogram keretében prioritást adjanak a határon
is átterjedő szennyezések megelőzésének, másrészt pedig
részesítsék előnyben a 150 ezer lakosegyenértéknél nagyobb
agglomerációkat. Ide tartozik Arad, Nagyvárad, Kolozsvár,
Szatmárnémeti, Nagybánya és Temesvár. Tehát ezeknek
a városoknak a szennyvíztisztítási programjait jelentősen
előre kell ahhoz hozni, hogy Magyarország uniós vállalásait
e tekintetben is teljesíthesse.
Az integrált szennyezés-megelőzésről és csökkentésről
szóló irányelv alapján Románia 195 létesítmény számára
kért 2014 végéig szóló átmeneti mentességet, köztük
a nagybányai Transgold Bányaüzem részére is. Ugye, ez
a tiszai ciánszennyezésért felelős bányaüzem. Ezt magyar
részről kifogásoltuk. Kifogásoltuk azt, hogy a zagytározó
üzemeltetését - ahogy az előbb említettem - 2010-ben
már megszüntetik, ugyanakkor nem látható, hogy akkor
emiatt miért nem adható ki ez az engedély. Természetesen
ez komoly változtatásokat kíván a technológiában, ezért
javasoltuk a kért határidő lerövidítését. A magyar igény
nyomán a közös álláspont tervezete az üzem mentességének
határidejét 2014. helyett 2010 végében jelöli meg.
A közös álláspont tervezetének elfogadása és annak
alapján a környezetvédelmi fejezet lezárása nyilván
egy Romániával való egyeztető tárgyaláson fog majd megtörténni,
de az Állandó Képviselők Bizottsága, a Koreper 1-es
Bizottság, amely a tagállamok EU-nagyköveteiből áll,
ma délután elfogadta ezt a rögzített álláspontot.
****
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Miniszter Úr! A hírek
szerint a zöldszervezetek lemondásra fogják fölszólítani
amiatt, hogy aláírta ezt a határozattervezetet. És azt
kérdezik Öntől, hogy komolyan gondolja-e azt, hogy ez
a beruházás csak a ciánról szól, illetve nem szól arról
a négy faluról, amit teljes mértékben el akarnak dózerolni,
illetve a környezet jelentős megváltoztatásával jár,
mint például, ugye, négy hegynek a teljes mértékű lerombolása?
Tehát, hogy mit szól ehhez az állásponthoz, amit a környezetvédők
képviselnek?
PERSÁNYI MIKLÓS: - Azt gondolom, hogy valamilyen véleménynek
a félremagyarázásából eredhet ez az álláspont. A magyar
kormány pozíciója a Verespatak dolgában sokkal szűkebb,
mint a romániai csatlakozás kérdése. Teljesen világos:
mi nem szeretnénk, hogy ez a beruházás megvalósuljon.
A magyar kormány álláspontját elmúlt pénteken Bukarestben
tolmácsoltam a Magyar-román Környezetvédelmi Vegyes
Bizottság ülésén a román fél számára, tehát teljesen
egyértelműen látható a magyar fél ellenérdekeltsége
ebben a beruházásban.
Nagy jelentőségű megállapodásnak érzem azt, hogy létrejöhet
a múlt heti tárgyalások alapján egy olyan ad hoc szakértői
bizottság, amely ennek a programnak a hatásait kétoldalúan
meg fogja vizsgálni. Ezt a bizottságot a következő hónapokban,
tehát 2005 elején fogjuk létrehozni, és úgy gondolom,
hogy ezt, illetve a vegyes bizottság üléséről készült
jegyzőkönyv egyéb rögzített megállapításait figyelembe
véve Magyarország nagyon előnyös pozíciót ért el a tárgyalások
folyamán.
De ha a kérdés arra vonatkozik, hogy vajon Magyarország
Verespatak kapcsán megvétózhatná-e a román uniós csatlakozást,
akkor azt tudom mondani, hogy egy jogilag nem létező
projekt alapján diplomáciai lépéseket tenni nagyon nehéz,
azt is mondanám, hogy értelmetlen. Egy jogállamban nem
lehet nemet mondani egy olyan kérelemre, amit még elő
sem terjesztettek, és a beruházó cég eddig nem adott
be a román környezetvédelmi hatóságokhoz egy érvényes
környezetvédelmi engedély iránti kérelmet. Tehát a román
fél erre hivatkozva azt mondja, hogy ők nem is tudnak
ebben hivatalosan állást foglalni. Egyébként a környezeti
kockázatok csökkentésére a legfontosabb biztosíték éppen
Románia európai uniós csatlakozása lehet a magyar fél
számára is. Hiszen az uniónak nagyon szigorú környezetbiztonsági
követelményei vannak, ezek a tagság elnyerését követően
már a szomszédunkra is érvényesek. Ezért azt tudom mondani,
hogy a magyar kormány támogatja Románia uniós tagságra
való felkészülését, azt gondolja, hogy kiemelten fontos,
hogy Románia a környezetvédelem területén is mihamarabb
megfeleljen az uniós előírásoknak, ez a magyar környezetbiztonság
legnagyobb érdeke, és ez a Romániában élő magyar emberek
egészsége és élete számára is a legfontosabb.
CSÍK RITA (Népszava): - Én csak nem értek valamit:
a miniszter úr azt mondotta volt, hogy ez a bizonyos
Transgold nevű bányaüzem, vagy bányaüzemet üzemeltető
cégnek valamiféle átmeneti mentességet akarnak 2014-ig.
Mi elértük, hogy ez csak 2010-ig legyen. Akkor most
mire terjedne ki ez a mentesség, és mi köze van ennek
a dolognak Verespatakhoz? Én nem vagyok annyira járatos,
hogy ezt megértsem.
PERSÁNYI MIKLÓS: - A csatlakozás pillanatában valamennyi
idén csatlakozott ország is vállalt átmeneti mentességeket.
Magyarország például arra kapott haladékot, hogy a települési
szennyvizeknek a megtisztítását 2015-ig minden 2000
lakosegyenértéknél nagyobb agglomerációban teljesítse.
És még sorolhatnám, hogy még milyen környezetvédelmi
haladékokat kaptunk mi is. Románia is kért különböző
környezetvédelmi haladékokat, hiszen a csatlakozás pillanatában
még bőven van számára feladat. A mi érdekünk az, hogy
ezek között azok, amelyek a legnagyobb környezeti kockázatot
jelentik, minél előbb szűnjenek meg. Ha a csatlakozás
pillanatában nem is tudnak megszűnni, egy sokkal gyorsabb
és sokkal ütemesebb megvalósítás szükséges.
A nagybányai üzem esetében a román álláspont az volt,
hogy 2014-re tudják azt biztosítani, hogy ott a gyárüzem
mindenféle tekintetben megfelel a sokkal nagyobb uniós
követelményeknek. Ezt túl hosszúnak tartottuk, és a
magyar környezetbiztonság szempontjából nagyon fontos,
hogy ennek a bányaüzemnek az előírásai, a kiadandó környezethasználati
engedély - ami egy uniós szabályrendszer - valójában
nem 2014-ben, hanem 2010-ben lesznek erre az üzemre
érvényesek. Az felvetődött, hogy miért nem azonnal,
csak hát azonnal nem reális.
CSÍK RITA (Népszava): - Én azt szerettem volna megtudni,
hogy miért olyan fontos nekünk ez? Tehát mit szennyez
ez az üzem, mivel szennyez ez az üzem, ami miatt nekünk
ez ennyire fontos, és mi köze van ennek az egész verespataki
történethez? Mert valami köze biztos van.
PERSÁNYI MIKLÓS: - Igen, valóban van. Ez egy bányaüzem,
ahol színesfémek feldolgozása zajlik, elsősorban arany,
ezüst és más színesfémek feldolgozása. Olyannyira, hogy
ebben az üzemben, tehát Nagybányán, amely a Szamoson
keresztül juttatja a szennyvizét a Tiszába, ez a bányaüzem
volt az okozója a 2000. évi tiszai ciánszennyezésnek.
Tehát magyar szempontból ez egy nagyon fontos helyszínen
is van. Jelenleg is van Verespatakon egy működő román
állami aranybánya, de ez egy kisebb léptékű program.
De tudunk egy olyan fejlesztési tervről, tehát olyan
beruházói elképzelésekről, amelyek a román hatósági
rendszerben jogilag még nem jelentek ugyan meg, de a
sajtóból ismerjük ezeket, a civil szervezetek közlései
alapján ismerjük a verespataki tervet. Ennek alapján
mondjuk azt, hogy ez egy olyan környezetpusztító beruházás,
beleértve Verespataknak és Szarvaspataknak az elpusztítását,
ami önmagában is komoly környezetrombolás.
Magyarország számára annyiban jelent ez környezeti
kockázatot, hogy az itt bányászandó ércnek a feldolgozását,
amit a jövőben Verespatakon végeznék el, jelenleg elszállítják
Nagybányára. Tehát most a verespataki ércet Nagybányán
dolgozzák fel. A jövőben Verespatakon létesülne egy
ércfeldolgozó, ez az ott feldolgozott érctechnológia,
amely - ismétlem, a sajtóból ismert tervek alapján -
a méreteiben sokkal nagyobb lenne, jóllehet, ennek a
környezeti kockázatai Magyarország számára arányaiban
mások, mint a nagybányaié.
Nagybánya esetében, amely nagyon közel van a magyar
határhoz, tehát körülbelül 60 kilométer után elérték
a Szamoson át a Tisza vízgyűjtőjét ezek a szennyező
anyagok. Verespatak esetében több mint 400 kilométert
utazik az Aranyos és a Maros rendszeren, mire a magyar
határhoz ér. A legfőbb elszenvedője Románia egy esetleges
ilyen környezeti veszélyhelyzetnek. De Magyarország
számára sem kívánatos, tehát mi részben a Romániában
jelentkező borzasztó környezeti következmények miatt,
a hegyek Verespatak környékén való elpusztítása egy
közel 10 kilométeres völgynek 150-180 méter magasan
való feltöltése meddővel és zaggyal az, ami ott várható,
emiatt tiltakozunk. De azt gondoljuk, hogy azokat a
kockázatokat, amelyek Magyarországra is átterjednek,
azokat is a legkomolyabban kell tekinteni. Ezért fontos
a bányászati direktíva szigorítása, és ezért fontos
az, hogy a múlt heti tárgyalásokon például Románia azt
vállalta, hogy a jövőben bármely működő üzem engedélyezése
során, amely beleesik ebbe az úgynevezett IPPC direktívába,
amely az integrált környezethasználati és szennyezés-megelőzési
engedélyről szóló uniós direktíva, ezt minden új üzem
engedélyezése során használni fogja. Erről szólt a múlt
heti megállapodás.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Miniszter Úr! A zöldszervezetek
azt állítják, hogy nem igaz, hogy arányaiban kisebbek
lennének ezek a Magyarországot érő környezeti hatások,
mint Nagybánya esetén, ugyanis négyszer akkora tározó
épül Verespatakon. Valamint ők azt mondják, hogy az
sem igaz, hogy ez még nem létező beruházás, és erre
lehetetlen hivatkozni a tárgyalások során, merthogy
a környezetvédelmi engedélyeket már kiadták, folynak
a kisajátítások, és már kisajátított házakat is leromboltak
a beruházás érdekében, sőt, az ott lakókat folyamatosan
fenyegetik, hogy költözzenek el onnan.
PERSÁNYI MIKLÓS: - Én nem mondtam, hogy jelentéktelenek
a hatások Magyarországra nézve. Azt mondtam, hogy Romániára
nézve ez a kár sokkal nagyobb, mint Magyarországra nézve,
hiszen román területen sokkal nagyobb töménységben,
a forrásnál kezdődően, a magyar határtól 400 kilométeren
keresztül jelentkezik ez a hatás. Tehát hogyha az össz-szennyezést
tekintjük, ez természetesen nem kellemes, csak 2000-ben
már megtörtént két ciánszennyezés és ha a projekt megvalósul,
és ha egy hasonló katasztrófa bekövetkezne, az arányok
mások lennének. Az első esetben azt mondhatom, hogy
ott a károk 90 százaléka magyar területen jelentkezett.
Itt pedig a károk 90 százaléka román területen jelentkezik.
Ezzel nem mondtam azt, hogy mi nem szeretnénk azt a
10 százalékot kizárni. És éppen ezért konzekvens a magyar
álláspont, amikor azt fejtjük ki a partnernek és az
Európai Uniónak egyaránt, hogy mi nem szeretnénk ezt
a projektet megvalósulni látni.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Jó, de a környezetvédők
arra hivatkoznak, hogy ez nem egyszerűen magyar ügy,
hanem európai környezetvédelmi ügy. És azért mondják
azt, hogy komolytalan a magyar álláspont, illetve az
EU álláspont, mert mint mondtam, vannak kiadott engedélyek
a beruházással kapcsolatban, és erre igenis lehetett
volna hivatkozni, hogy a csatlakozási tárgyalások során,
és ez lett volna az utolsó alkalom arra, hogy ezt a
beruházást a magyar fél megvétózza. Ha komolyan gondolja.
PERSÁNYI MIKLÓS: - Erre hivatkoztunk. A múlt heti tárgyalásokon
is hivatkoztunk. Ezt a programot, a bányászati koncessziót,
tehát, hogy ezen a területen aranybányászatot lehet
végezni, 1997-ben egy koncessziós szerződésben engedélyezte
a román kormány ennek a cégnek, 20 esztendei időtartamra.
Ebből az időtartamból részben most már lejárt valamennyi,
mi is hivatkoztunk arra, hogy ez egy valójában létező
engedély, de a létező engedély, egy bányászati engedély
és egy tényleges környezetvédelmi és működési engedély
azért két külön jogi aktus. Tehát az, hogy bányászni
lehet azon a területen, az a román hatóságokat még nem
jogosítja fel arra, hogy azt mondják, hogy most mi tudjuk,
hogy milyen típusú bányaművelést akarnak itt folytatni.
Egyébként a román és a magyar miniszterelnök megállapodásának
keretében az elmúlt héten jelentette be a román miniszter
asszony, hogy Romániában megalakult egy tárcaközi bizottság,
amely éppen azt vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak
ennek a verespataki programnak, és ismeretesek Nastase
miniszterelnöknek azok a nyilatkozatai, amelyek ennek
a programnak a gazdasági értelmetlenségét is felvetik.
Én úgy gondolom, hogy ezek nem rossz jelek. A másik
oldalon meg nem tudok egyebet tenni, mint visszautasítani
azt, hogy nem tettünk volna eleget a környezeti igényeknek
az érvényesítésében. Azt gondolom, hogy ennél jobb eredményeket,
akár Verespatak, akár az általános hazai környezeti
érdek tekintetében a diplomácia és két szuverén ország
közötti kapcsolatban elérni nem lehet.
JUHOS LÁSZLÓ (Reális Zöld Valóság): - Először is csak
annyit, hogy egyes zöldszervezetek és nem az összes.
Miniszter Úr! Ezek a zöldek, akikről itten az újságírói
kérdés megemlékezett, 1992-ben javasolták Magyarországnak,
hogy mondja föl a vízlépcsőszerződést. 2004-ben pedig
a Magyar Országgyűlés kénytelen volt lenyelni a békát,
és visszaállítani a ?77-es szerződést. Hogy vélekedik
miniszter úr ezeknek a zöldeknek az Önt fenyegető lemondás-követeléséről?
PERSÁNYI MIKLÓS: - Én azt gondolom, hogy más módszerekkel
működnek a zöldszervezetek és másokkal a környezetvédelmi
tárcánál dolgozó emberek. Ugye, az aligha várható, hogy
ha én Bukarestben járok, akkor én is oda fogom magam
láncolni a Nemzetgyűlés kerítéséhez. Biztos, hogy az
ismertségem jelentősen növekedne, de úgy hiszem, hogy
a miniszteri eszköztár azért más eszközöket tartalmaz,
mint amit egy zöldszervezet megengedhet. Azokkal a törekvésekkel
tehát, ismétlem, hogy ez a beruházás ne valósuljon meg,
ezekkel én maximálisan egyetértek. Azt gondolom, hogy
az a garanciarendszer, amivel körülbástyáztuk, biztonságot
teremt: részben a kétoldalú megegyezésekkel, a tavaly
aláírt román-magyar határvízi egyezménnyel, az elmúlt
heti jegyzőkönyvvel, amelyet nagyon szívesen bocsátunk
akár itt, a helyszínen is a sajtó rendelkezésére, nyugodtan
lehet szó szerint idézni, hogy milyen kijelentéseket
tett ott a magyar fél, ha gondolják, azért ezt szívesen
megemlítem.
Ezek valóban arra utalnak, hogy az a nagyon konzekvens
munka, amely az elmúlt másfél esztendőben, amióta én
miniszter vagyok, - szinte két-három havonta találkoztam
a román kollégámmal, és minden alkalommal kifejtettem
a magyar fél aggodalmait ebben a dologban - hozott eredményeket,
és nagyon határozott fellépéssel tudtuk elérni azt a
helyzetet, ahol jelenleg vagyunk. Azt hiszem, hogy ez
az uniós csatlakozási dokumentum is ezt a garanciarendszert
erősíti meg. Nem hiszem, hogy Magyarország zsarolással
bármit el tudna érni. Azt el tudhatja érni, hogy, ha
tegyük fel, a zsarolás révén megakadályozná, vagy megvétózná
Románia csatlakozását, hogy Romániában nem lesznek szigorú
környezetvédelmi követelmények 2007-től. Vagy hadd mondjak
még egy elemet a nagyon fontos elemek közül, hogy az
uniós dokumentumban az is benne van, hogy a védzáradék
össze van kapcsolva a környezetvédelmi fejezetben támasztott
feltételek teljesítésével. Magyarán: ha Románia ezeket
nem teljesíti, akkor a tagság időpontja is elhúzódhat,
tehát nem a 2007 eleji, vagy a 2007-es csatlakozás várható.
Ez egy nagyon komoly tételt jelent.
Hogy azért szó szerint is idézzek a jegyzőkönyvből:
"A román fél tájékoztatta a magyar felet arról,
hogy mostanáig nem érkezett kérelem e tervre vonatkozó
környezetvédelmi létesítési engedély kibocsájtását illetően.
A tervezett verespataki beruházással kapcsolatban magyar
fél tudomásul vette román fél közlését. Azonban továbbra
is aggodalmát fejezte ki az aranybányanyitás ügyében,
és fenntartja korábbi álláspontját, miszerint nem támogatja
a beruházás megvalósítását, és részt kíván venni a környezeti
hatásvizsgálati eljárásban, valamint a két ország miniszterelnökei
által kötött megállapodás alapján felállítandó közös
bizottság munkájában. A beruházással kapcsolatos szakmai
kérdésekkel az ad hoc bizottság részletesen foglalkozni
fog." Ez az, ami Romániában a magyar pozíció volt.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Azt mondják, hogy a környezetvédelmi
engedélyt már ki is adták, a művelési engedély még az,
ami hiányzik.
PERSÁNYI MIKLÓS: - Nem így van.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A távhőszolgáltatás 640 ezer fogyasztójának
jogait, illetve a szolgáltatók kötelezettségeit fogja
konkrétabban definiálni és átláthatóbbá tenni az a törvénytervezet,
amelyet ma megtárgyalt a kormány. Ennek értelmében fontos
változás az, hogy a fogyasztóvédelmi panaszok kivizsgálása
a korábbi önkormányzati területről, az ottani jegyzőktől
átkerül a fogyasztóvédelem központi, illetve területi
szervezeteihez. Ezzel sikerül egy olyan ellentmondást
felszámolni, amely korábban jellemző volt, nevezetesen,
hogy az önkormányzat azon kívül, hogy tulajdonosa is
volt a távhőszolgáltatóknak, sok esetben ármeghatározója
is volt, ugyanakkor a fogyasztói panaszok kivizsgálója
is volt. A törvényjavaslat célja továbbá, hogy egyértelműsítse
a díjfizetési szabályokat. Nevezetesen, hogy ne kerüljenek
a továbbiakban fogyasztók olyan helyzetbe, hogy az egyik
fogyasztó fizetési képtelensége vagy hajlandósága miatt
az egy láncolatban lévő többi fogyasztó ne juthasson
hozzá a szolgáltatáshoz. Élve a jogosítvánnyal és a
lehetőséggel, jelzálogjogot fognak terhelni annak a
fogyasztónak az ingatlanjára, aki nem fizet.
A törvényjavaslat még arról is rendelkezni kíván, hogy
a szolgáltatói hőközpontok szűnjenek meg, és felhasználói
hőközpontok jöjjenek létre. Ez a korábbi tagoltságot
átszervezi: korábban több lakáshoz tartozott egy hőközpont
és annak a mérése, most az egy lakás, egy fogyasztó
tekintet érvényesül. Ennek a rendszernek az átszervezése
azt igényli, hogy új mérőket telepítsenek a fogyasztókhoz.
Ennek az árát a szolgáltatók fedezik.
****
BATIZ ANDRÁS: - Néhány szót a jövő évi nyugdíjakról.
A kormány mai ülésén döntött arról, hogy 2005. január
1-jével 6,3 százalékkal emelkednek a nyugdíjak . Ez
azt jelenti, hogy jövőre csaknem 4 százalékkal emelkedik
a nyugdíjak vásárlóértéke, és ez csaknem fél százalékkal
haladja meg az átlagkeresetek vásárlóértékének növekedését.
Egy prezentációval is készültünk, hadd kezdjem rögtön
a 2004-es helyzettel. Idén is 6,3 százalékos volt a
nyugdíjemelés januárban, ez 107 milliárd forintot jelent.
Novemberben, tehát ebben a hónapban kifizetésre került
az 54. heti nyugdíj, az 53. heti visszamenőleges korrekciója,
az 1 százalékos kiegészítés visszamenőleges, valamint
az özvegyi nyugdíjak 20 százalékos emelése is megtörtént,
és ezt is kifizette a kormány. Ez összesen 76 milliárd
forintot jelent. Idén így az egy főre eső átlagos nyugdíjtöbblet
meghaladja a 66 500 forintot.
1991. óta azt a folyamatot lehetett megfigyelni, hogy
a nyugdíjak vásárlóértéke folyamatosan csökkent az átlagkeresetek
vásárlóértékéhez képest. Idén lesz az első év, amikor
növekedni fog, méghozzá várhatóan 2,5 százalékkal. Ez
az év eleji több mint 6 százalékos emelésnek, az 1 százalékos
kiegészítésnek, illetve a 54. heti nyugdíj kifizetésének
köszönhető.
Most térjünk át 2005-re! A kormány számításai szerint
jövőre 8 százalékkal nő a nettó átlagkereset, és 4,5
százalékos lesz az infláció. Az úgynevezett svájci indexálás
segítségével ebből a két értékből ki lehet számítani
a nyugdíjemelés mértékét, ami 6,25 százalék lett volna.
A kormány azonban úgy döntött, hogy eleget téve a nyugdíjasszervezetek
kérésének, 6,3 százalékban állapítja meg a jövő évi
nyugdíjemelés mértékét.
Ha ezt részletesen nézzük meg: januárban a 6,3 százalékos
emelés 117 milliárd forintot jelent. Aztán jövőre az
53. és az 54. heti nyugdíj mellett kifizetésre kerül
az 55. heti is, ennek értelmében jövőre már a 13. havinak
a 75 százalékát kifizeti az állam, májusban és novemberben,
két részletben. Ez összesen 157 milliárd forintot, egy
főre vetítve pedig több mint 57 ezer forintos nyugdíjtöbbletet
jelent jövőre.
Itt lehet részletesen látni a nyugdíjak vásárlóerejének
növekedését. A januári emelésnek köszönhetően 6,3 százalékkal
nőnek a nyugdíjak. Az 55. heti nyugdíjkifizetés folyományaként
pedig 2 százalékkal, az inflációt és az átlagkeresetet
alapul véve 3,7 százalékkal növekszik 2005-ben a nyugdíjak
vásárlóereje.
Kettő grafikont szeretnék a végén megmutatni. Az elsőn
azt láthatják, hogy 2001-hez képest 2005-ben 26,3 százalékkal
lesz magasabb a nyugdíjak vásárlóértéke. A második ábrán
pedig azt a folyamatot szerettük volna ábrázolni, amiről
az imént már beszéltem, méghozzá, hogy 1991 óta idén
nő először a nyugdíjak az átlagkeresethez viszonyított
vásárlóértéke, várhatóan 2,5 százalékkal.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - És a távhőszolgáltatáshoz kapcsolódóan
még annyit, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter
azt a feladatot kapta ma a kormánytól, hogy hosszú távra
vonatkozóan készítsen olyan koncepciót, amely a távhőt
igénybe vevő szolgáltatókra vonatkozóan nem hagyja olyan
rettenetes árkülönbségben őket az egyéb hőszolgáltatással
kapcsolatban, mint ami a jelenlegi helyzetet jellemzi.
Elég nagy az olló, nem tűnik életszerűnek és reálisnak.
Ennek az összehangolására kapott ma a gazdasági miniszter
feladatot.
****
Illetve az egészségügyi miniszter azt a feladatot kapta,
hogy a kórház-privatizációra vonatkozó népszavazást
figyelembe véve, a potenciális igen döntés esetén vizsgálja
meg, hogy az milyen hatással van a szférára, különös
tekintettel a magánpraxisokra, a már magánkézben lévő
kórházakra - megemlítendő az egyházi tulajdonban lévő
kórházaknak a léte -, illetve azokra az egészségügyi
szolgáltatásokra, amelyek már magánkézben vannak. Például
művese tekintetében azért elég nagy mértékű szolgáltatás
található magánkézben.
****
BATIZ ANDRÁS: - Múlt pénteken pusztító erejű vihar
söpört végig Magyarországon. A kormány a mai ülésén
úgy döntött, hogy a Belügyminisztérium négy, a viharban
súlyosan érintett települést gyorssegélyben részesít
. A települések: Kunhegyes, Barcs-Somogytarnóca, Orosháza
és Tiszaalpár. Ugyanebben a sorrendben mondom a segély
mértékét: Kunhegyes 10 millió forintot, Barcs-Somogytarnóca
5 millió forintot, a két utóbbi település pedig 8-8
millió forint gyorssegélyt kap. Tehát még egyszer, hogyha
esetleg túl gyors lettem volna: Kunhegyes 10 millió
forint, Barcs-Somogytarnóca 5 millió forint, Orosháza
8 és Tiszaalpár is 8 millió forintot kap. A kifizetések
még a héten megkezdődnek. Boglár!
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A pénzügyminiszter úr ma tájékoztatta
a kormányt arról, hogy utasítást adott az APEH elnökének
arra vonatkozóan, hogy életszerűbb legyen annak a korábbi
utasításnak a kivitelezése, amely a közösségi adószámmal
rendelkező vállalkozások áfa-visszaigénylését ellenőrizni
hivatott. Ennek értelmében pusztán azért, mert valaki
rendelkezik EU-s adószámmal, azért az ellenőrzés szigorítása
nem feltétlenül indokolt, hiszen ez még nem jelenti
azt, hogy feltétlenül volt Európai Unió felé vagy onnan
lévő export-import tevékenysége. Ezeket a vállalkozásokat
előresorolja az ellenőrzés és nyilvánvaló módon nem
kell arra számítani, hogy olyan terjedelmű lesz a vizsgálat,
mint más vállalkozások esetében, ahol azért az Európai
Unióból érkező kontrolladatok megérkezése feltétlenül
szükséges. Fölhívnám a figyelmet arra, hogy az egy elég
jellegzetes tapasztalat volt a frissen csatlakozott
országok körében - különösen Spanyolországra és Portugáliára
igaz -, hogy a csatlakozás évében az áfa-visszaigénylések
nem feltétlenül fedték a valóságot. Magyarország esetében
azt tapasztaltuk, hogy 8 ezer áfát visszaigénylő felénél
volt eltérés a bevallás, illetve az Európai Unióból
érkező kontrolladatok között. Rugalmasság várható még
az ellenőrzés terén a csúcsvállalkozások esetében, melyeknél
likviditási gondot okozhat adott esetben az, hogyha
az áfa-visszaigénylésükhöz nem jutnak gyorsan hozzá.
****
BATIZ ANDRÁS: - A kormány mai ülésén áttekintette az
elmúlt napokban Ukrajnában történteket. A kormány aggodalommal
figyeli az elmúlt napokban kialakult helyzetet, és fokozottan
érzékeny a kárpátaljai területeken élő magyarok biztonságára.
Mindeközben a magyar kormány osztja az Európai Unió
aggodalmait a választások tisztaságával kapcsolatban.
Azok a szervek és szervezetek, valamint ezek vezetői,
akiknek feladata a határainkon túl, illetve a szomszédságunkban
történő események értékelése, mint minden ilyen hír
érkeztével, most is fokozott figyelemmel járnak el.
A kormány létfontosságúnak tartja, hogy a Kárpát-medencében
és Közép-Európában semmi ne veszélyeztesse a térség
biztonságát és stabilitását, és semmi olyan változást
nem támogat, ami ezt idézheti elő.
****
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Elmúlt heti felhatalmazásának tükrében
a honvédelmi miniszter mandátumot kapott arra, hogy
tárgyalásokat folytasson a NATO-val az Irakban létrehozandó
kiképzőközpontot illető magyar feladatok szempontjából.
A kormány rögzítette is azt, hogy milyen tárgyalási
pontokhoz tartsa a honvédelmi miniszter magát: arról
van szó, hogy kizárólag NATO-misszió jöhet szóba, tehát
a korábbi szövetségesi szerepvállalás semmiféleképpen
nem. A jelenleg kint lévő egység létszámánál lényegesen
kisebb egység kiküldésére legyen lehetőség, illetve
harci cselekményekben nem, csak a kiképzőközponthoz
kötődő feladatok ellátásban vegyen részt az alakulat.
Illetve a stacionális őrző-védő feladatnál többet ne
kelljen vállalniuk a magyar katonáknak, valamint az
önkéntes honvédségenbelül is érvényesítse a honvédelmi
miniszter az önkéntesség szellemét, nevezetesen, hogy
önkéntesen jelentkező katonák legyenek azok, akik az
iraki misszióba kimennek.
****
Irak ügyében tisztázódtak azok az időpontok, amelyek
a kivonást illetik . A parlamenti döntést követő napon,
tehát november 16-án a honvédelmi miniszter tájékoztatta
a szövetséges országokat a parlamenti döntésről. A szövetségesekkel
kötött szerződés értelmében ez azt jelenti, hogy az
egyhónapos felmondási idő december 16-án lejár. December
16-a az utolsó szolgálattételi nap, 17-étől megkezdődik
a költözés, illetve a kivonás. Ez hétköznapi nyelven
körülbelül annyit jelent, hogy karácsonyra akár a törzsállomány
nagy része itthon is lehet. Ez egy olyan 200-220 főnyi
ember. December 31-én pedig az utolsó katonát is kivonjuk
Irakból.
****
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Szó esett-e a kormányülésen a jövő
évi gázáremelésről, annak mértékéről? Lesz-e gázáremelés,
nem lesz gázáremelés?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nem esett szó a kormányülésen a gázáremelésről.
A gazdasági miniszter vizsgálja azt, hogy a jelenlegi
koncepció, illetve a jelenlegi kompenzációs rendszer,
az milyen módon változtatható, indokolt-e egyáltalán
a változtatása, és ha igen, akkor az kiket és hogyan
érintsen.
PINDROCH FERENC (Hír Televízió): - Lesz-e gázáremelés?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nem volt ma a kormányülésen téma,
hogy lesz-e gázáremelés vagy sem.
NAGY SZILVIA (Népszabadság): - A távhővel kapcsolatban
szeretném a határidőket megkérdezni, hogy mikortól számíthatnak
az érintettek arra, hogy egyéni mérőjük lesz?
És hogy tudom, hogy a szolgáltató fedezi, de azért
számítani lehet arra, hogy át fogják később hárítani
a felhasználókra. Hogy ezt megakadályozza-e ez a törvény?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A törvényjavaslat beterjesztését a
szolgáltatókkal való egyeztetés megelőzte, és garantálták,
hogy nem fogják áthárítani. Egyébként az ingyenes felszerelés,
tehát a szolgáltató által vállalt felszerelés, az csak
abban az esetben igaz, amikor az egy ház, egy fogyasztó
elvet nézzük. Amikor lakásonkénti felszerelésről van
szó, akkor azt már a fogyasztónak kell vállalnia.
CSÍK RITA (Népszava): - Még mindig a távhő. Két kérdésem
lenne. Az egyik, hogy ez a törvénytervezet, amit a kormány
most jóváhagyott, tartalmaz-e előírásokat arra nézvést,
hogy milyen rendben válhatnak le a távhőszolgáltatás
rendszeréről azok az egyéni fogyasztók, akik úgy döntenek,
hogy saját maguk kívánják megoldani a fűtésüket, különös
tekintettel arra, hogy itt többlakásos házakról van
szó, ahol egy-egy lakás, egy-egy lakó ki szeretne szállni
a rendszerből.
A másik kérdésem az lenne, hogy a szóvivő asszony úgy
fogalmazott, hogy felhatalmazást kapott a nem tudom,
melyik miniszter, azt hiszem, igen, a gazdasági miniszter,
hogy készítsen hosszú távú koncepciót valamiféle árkülönbség
kiegyenlítéséről. Hogyha megtudhatnák, hogy melyek azok
a szolgáltatások, amikben ezek a bizonyos árkülönbségek
vannak?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Távhőszolgáltatás és az egyéb fűtési
szolgáltatások közötti különbségek.
CSÍK RITA (Népszava): - De ezek melyek?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A panelben lévő távhőszolgáltatás
ára irracionálisan magas, mondjuk a fatüzelésű, fémtüzelésű,
villamos energiával történő?
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Nem is a legmagasabb.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - ? úgy a környezetbarát, mint a kevésbé
környezetkímélő fűtési technikákat.
Bocsánat, a Szilvi kérdésére nem válaszoltam: nincsenek
határidők. Gyakorlatilag az önkormányzatok fogják majd
ezeket az időpontokat kezelni.
CSÍK RITA (Népszava): - És a leválással kapcsolatos?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Leválással kapcsolatosan nem rendelkezik
a törvény. Úgy kezeli a törvény, hogy a korábbi rendszer
olyan értelemben tagozódik másképp, hogy egy ház az
egy fogyasztó. Tehát az egyéni leválóra vonatkozóan
nincs a törvényben semmilyen hivatkozás.
BÁNYÁSZ GERGŐ (TV2): - A nyugdíjemelés visszamenőleges,
vagy csak január 1-jétől, és 6,3 százalék? Ha visszamenőleges,
akkor meddig?
BATIZ ANDRÁS: - A jövő évre vonatkozó, az jövő évre
számított, és jövő év január 1-jétől 6,3 százalékot
jelent egész pontosan.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Irakkal kapcsolatban
szeretnék kérdezni, hogy azt vizsgálta-e a kormány,
hogy ez a legfeljebb őrző-védő feladatok ellátása, ez
mennyivel veszélyesebb vagy veszélytelenebb, mint a
jelenlegi, szállító feladat?
Illetve azt szeretném még kérdezni, hogy ez a kisebb,
tehát a jelenleginél kisebb kontingens, az pontosan
mit jelent: fele, negyede? 150 fős?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Reális ez a 150 fős szám, de tárgyalásokat
folytat majd még a honvédelmi miniszter erre vonatkozóan
is.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - És még egy kiegészítő
kérdésem ehhez, hogy a NATO mikor tárgyal arról, hogy
ki milyen felajánlást tesz a misszióba?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - A NATO hónapokkal később fog majd
erről tárgyalni. Nem érezhető semmiféle sürgetés e tekintetben
Magyarország felé, jövő júniusban áll föl ez a bizonyos
központ. Nyilván ennek a realitásait nézi a NATO, tehát
a júniust megelőző megfelelő pillanatban fogja színvallásra
kérni a tagországokat. Nem vizsgálta a kormány egyébként
annak a fokát, hogy ez veszélyesebb-e vagy sem. Többek
között ez a honvédelmi miniszternek a dolga, aki majd
a tárgyalások lefolytatásával nyilván megteszi a maga
javaslatát. Az viszont egy fontos kérdés, hogy a NATO
kimondott, ki nem mondott korábbi igényének nem kívánunk
helyt adni, nevezetesen, hogy őrző-védő feladat legyen
a maximum, ameddig elmegyünk a tárgyalásokban.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Két kérdésem lenne. Egyrészt az,
hogy átutalta-e már a kormányzat azt a pénzt, amit a
paralimpikonoknak szánt támogatásként, azt a bizonyos
70 százalékot? És ha igen, akkor miből fedezték ezt?
Ez lenne az egyik kérdés.
A másik pedig az, hogy ez egy régi hír, de eddig még
tudtommal nem lett megerősítve. Igaz-e az, hogy a Pénzügyminisztérium
utasította az APEH vezetését, hogy akár a 45 napos határidő
figyelembevétele nélkül tartsák vissza az ? áfa-visszatérítéseket,
amiket ki kéne fizetni.
BATIZ ANDRÁS: - Október elején a kormány úgy döntött,
hogy nem tesz különbséget olimpikonok és paralimpikonok
között a díjazásban. Azóta, ez azt jelenti egész pontosan,
hogy 20 paralimpikont és 56 edzőt, illetve nevelőedzőt
részesít ugyanolyan mértékű jutalomban, mint az olimpikonok
esetében. A nekik járó bruttó 356 millió 300 ezer forintot
a Nemzeti Sporthivatal a mai napon átutalta számukra.
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Nem igaz, hogy az APEH elnökét olyasmire
utasította volna a pénzügyminiszter, amit említettél.
Kizárólag arra utasította, hogy az ellenőrzést lefolytassa.
Egyébként áfát visszautalni amúgy sem lehetne ellenőrzés
nélkül, de legyen az figyelembe véve, hogy itt az európai
uniós kontroll okmányok, illetve az áfa-visszaigénylési
hajlandóság nem teljesen fedi egymást. Nem utasította
semmi többre a pénzügyminiszter az APEH elnökét, a pénzügyminiszter
úr azt vette figyelembe, hogy az egy tapasztalat a csatlakozó
országokban, hogy az áfaelfolyás, legalábbis a csatlakozás
évében, az elég nagy méreteket ölt.
ÚJSÁGÍRÓI KÉRDÉS: - Bocsánat! A kérdés második fele
volt, hogy miből sikerült finanszírozni?
BATIZ ANDRÁS: - A költségvetésben rendelkezésre áll
az a keret.
CSÍK RITA (Népszava): - Három nagyon rövid kérdésem
lenne. Az első, hogy az átlagnyugdíjas esetében a januári
6,3 százalékos emelés, az forintban mennyi?
A második kérdés, hogy lehet-e bármi újabb részletet
tudni miniszterelnök úr tervezett iraki látogatásáról?
Tehát időpont, tartózkodás, egyebek.
A harmadik kérdésem pedig az lenne, hogy a kormány
az igazságügy-minisztert hatalmazta fel a legutóbbi
ülésén, tehát nem a main, hanem a korábbin a nemzetpolgárság
fogalmának kidolgozására. Tárgyalt-e erről ma a kormány,
és lehet-e róla bármit is tudni, hogy ki lesz a nemzetpolgár?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Tehát a nemzetpolgár kérdését illetően
folyik még a munka, nem volt olyan kötelezettsége az
igazságügy-miniszter úrnak, hogy mára előjöjjön a tervezetével.
Én azt gondolnám, hogy a december 6-át tekintsük talán
ennek a definiálásnak a számonkérési pillanataként.
A miniszterelnök úr tervezett iraki útjáról azért nem
tudunk mi többet mondani, mert az elsősorban nem a magyar
szándékon és a magyar hajlandóságon múlik, hanem nyilván
azokon a biztonsági tényezőkön, amelyeket a szövetségesek
tudnak majd nyújtani.
BATIZ ANDRÁS: - 6,3 százalék és ez 117 milliárd forintot
jelent. Ez egy főre lebontva 3550 forintot jelent jövőre
havonta, átlagosan.
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Azt szeretném kérdezni,
hogy igazak-e azok a hírek, hogy Magyarország az első
félévben mindössze 36 millió eurót hívott le az európai
uniós alapoktól? Illetve hogy most akkor nettó befizetők
leszünk-e az év végén, vagy pedig sem?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Biztos, hogy nem leszünk nettó befizetők,
sőt, ellenben a lehívás és a kihasználható pénz, az
nem ugyanazt jelenti. Tehát a rendelkezésre tartás és
a konkrét lehívás, az?
CZIRJÁK IMRE (Magyar Nemzet): - Én ezt nagyon jól tudom,
azért kérdeztem meg azt, hogy mennyi pénzt hívtunk le,
tehát mennyi pénz érkezett be effektíve idáig?
LÁSZLÓ BOGLÁR: - Megmondom neked később a konkrét számot.
JUHOS LÁSZLÓ (Reális Zöld Valóság): - Lehet tudni,
hogy mi volt az emissziókereskedelemben ma a kormányülésen?
Mire tette rá a pecsétet a kormány? Milyen elosztásra
különböző ágazatok között? Ezt jó lenne, ha közzétennék.
BATIZ ANDRÁS: - A kormány elfogadta az ezzel kapcsolatos
előterjesztést
Forrás: http://www.meh.hu/kormany/kormanyulesek/leirat/st20041126.html
|