Lukács
Csaba
Kölcsönmagyarok
Nemzeti számháború a kettős állampolgárságról
- Menekültek,
fogyatékosok és nyugdíjasok áradatát jövendöli a kormánypropaganda
Százmilliárdos nagyságrendű pénzükbe kerülhet a magyar
adófizetőknek a határon túli magyarok kettős állampolgársága
- hangoztatja a kormány és a hatalmon lévő pártok vezetői,
ezért nemleges válaszra buzdítanak. Az ellenzék szerint
nem kerül pénzbe, ha igennel voksolunk a két és fél
millió magyar sorsáról döntő decemberi népszavazáson.
Mindkét fél felmérésekre, hatástanulmányokra hivatkozik,
ám ezek egy részét nem mutatják meg a nyilvánosságnak.
A szakértők úgy vélik, nullszaldós ügylet lehet a határon
túli magyarok támogatása. Nehéz a választópolgárnak
eligazodnia a tézisek és a táblázatok között.
Vojnik Mária, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium politikai államtitkára dobta be a köztudatba
az első számot: szerinte évente százharmincmilliárd
forintba kerülhetnek a sikeres népszavazás után az új
magyar állampolgárok egészségügyi és szociális juttatásai.
A licitbe több minisztérium és kormánytisztviselő is
beszállt, és ezermilliárdos becsült összegek is elhangzottak.
A legnagyobb, számoszlopokkal is alátámasztott költségvetési
többletkiadás évi 537,5 milliárd volt, amelyet nyolcszázezer
magyar áttelepülése esetén kellene kifizetni (azért
éppen nyolcszázezer, mert jelenleg 815 ezren rendelkeznek
magyarigazolvánnyal).
A hét folyamán több minisztériumból próbáltuk megszerezni
a hivatkozott tanulmányokat, ám mindenütt csak a visszahívás
lapzártáig be nem teljesített ígéretéig jutottunk el
(más lapoknál dolgozó kollégák olyan választ is kaptak,
hogy az elemzések némelyike nem publikus). Ezek után
akár azt is mondhatnánk, hogy az említett írásművek
nem léteznek. A Határon Túli Magyarok Hivatalának (HTMH)
weboldalán például egyetlen felmérést sem találtunk
annak ellenére, hogy ezt a költségvetési szervet több
mint tíz éve azért hozták létre, hogy a kisebbségben
élő magyarok problémáiról, a közösségükben végbemenő
folyamatokról tanulmányokat, felméréseket készítve segítse
az anyaországi politikusok döntéseit.
A hivatalos titkolózás ellenére sikerült megszereznünk
néhány tanulmányt és hatásvizsgálatot. A bennük szerepelő
számok és következtetések megegyeznek a kormányzati
retorikában használtakkal, ezért feltehetően ezekre
hivatkoznak a kettős állampolgársággal járó többletköltségről
szólva. A Miniszterelnöki Hivatalban készült számítás
(ez tartalmazza az 537,5 milliárdos összeget nyolcszázezer
ember áttelepülése esetén) legnagyobb hibája, hogy csak
a kiadási oldalt taglalja, és azt is úgy, mintha tömegesen
özönlenének át a határon túli magyarok, közülük pedig
mindenki nyugdíjas, gyerek, fogyatékos, hajléktalan
vagy munkanélküli volna, tehát rászorulna minden elképzelhető
támogatásra.
A vészforgatókönyv készítői érzékelhetően kampánystratégákként
gondolkodtak, hiszen azt is kiszámolták, hogy minden
adófizetőnek évi 167 938 forintjába kerülnének az új
honfitársak. Ezért tíz százalékkal kellene növelni az
adó- és járulékfizetést - mondják -, és szigorítani
kellene valamennyi magyar állampolgár számára az ingyenes
vagy kedvezményes ellátáshoz való hozzájutás feltételeit.
Mielőtt belemennénk a részletekbe, fontos megjegyezni,
hogy nyolcszázezer személy áttelepedése (ráadásul egy
év alatt) csak a koszovói albánok 1998-as meneküléséhez
fogható áradat lenne, ám ott és akkor a szerb hadsereg
fegyverrel kényszerítette az embereket lakóhelyük elhagyására.
Békés körülmények között - még ha erős is a gazdasági
kényszer - ilyen nagyságrendű és gyorsaságú migráció
nem fordul elő. A legnagyobb határon túli közösség,
az erdélyi magyarság esetében még a kormányoldal által
meglehetősen átértelmezett RMDSZ-felmérés is maximum
húsz százalék áttelepedésével számol, és csakis hoszszú
távon, nem azonnal. Május elseje, vagyis az uniós csatlakozás
óta gyakorlatilag szabadon költözhet(né)nek Magyarországra
a felvidéki és a szlovéniai magyarok, ám az eddigi statisztikák
alapján nem mutatható ki az ilyen jellegű migráció.
A "huszonhárommillió román munkavállaló elözönli
Magyarországot" jövőképpel egyszer már találkoztunk
a 2002-es választási kampányban az MSZP részéről (a
2001 végén aláírt Orbán-Nastase megállapodás után),
de az nem kapott nagy publicitást később, hogy a paktum
értelmében egyetlen (!) munkavállaló, egy szem pincér
jött Magyarországra.
Az egészségügyi vonatkozású számítások abból a megállapításból
indulnak ki, hogy egy magyar állampolgár bármikor lakóhelyet
létesíthet Magyarországon, és ezzel "elvi hozzáférése
lehet a szociális ellátórendszerhez, valamint a kedvezményes
vagy térítésmentes egészségügyi ellátásokhoz".
A hatásvizsgálat készítői kifejtik, hogy járulékfizetés
nélkül jogosultak a természetbeni ellátásokra a szociálisan
rászorult személyek, az általuk eltartott hozzátartozók
és a tanulók is. Az őstermelők kedvezményes járulékfizetéséből
is probléma adódhat: a kettős állampolgárok "olcsón"
jutnak majd kedvezményekhez, és "akár egynapos
magyar munkaviszonnyal" is igényelhetnek több évig
folyósítandó ellátásokat családtagjaikkal együtt. Ezekkel
az érvekkel az a baj, hogy az őstermelői státus feltétele
a saját tulajdonban lévő föld, ám a hazai földárak nagyságrendekkel
meghaladják a kárpátaljai vagy erdélyi árakat, így aztán
igen kicsi a valószínűsége annak, hogy az áttelepülők
(akik ráadásul szociális ellátásra szorulnak!) földtulajdonosok
lesznek. Az "egynapi munkaviszony után minden jár"
gondolat sem fedi a valóságot, hiszen az egészségbiztosítás
csak féléves befizetés után kezdi téríteni a felmerülő
költségeket.
A tanulmány igen laza családi kapcsolatokat feltételez
a határon túli magyaroknál, hiszen a gyerekek harminc
százalékára számol gyermekvédelmi támogatást és tizenöt
százalékukra rendkívüli segélyt, valamint ugyanennyire
államilag fizetett tartásdíjat, így jön ki az évi húszmilliárd
forintos költségvetési igény.
*
Arról megint csak bölcsen hallgatnak a szerzők, hogy
ha az összes magyarigazolvánnyal rendelkező gyerek áttelepül
(a szüleivel), akkor számukra nem kell kifizetni a most
járó oktatási-nevelési támogatást, amely jelenleg ötmilliárdos
tétel a költségvetésben. Érdekes a szociális kalkulus
is, hiszen minden tizedik áttelepülőt nappali ellátásra
szoruló fogyatékosnak tekint, ami nyilvánvalóan képtelenség.
Az elemzés a hajléktalanok számának drasztikus emelkedését
prognosztizálja, ám nem életszerű, hogy valaki otthon
feladja a munkahelyét, házát, rokoni és társadalmi kapcsolatait,
hogy aztán egész családjával hajléktalanként vagy szociális
rászorulóként segélyekből tengesse életét az anyaországban.
Valós költséget jelenthet viszont az, ha nyugdíjasok
települnek át, ugyanis Románia és Ukrajna esetében egy
hatvanas évekbeli elavult egyezmény alapján a letelepedés
helye szerint jár a nyugdíj a ledolgozott évek után,
amelyet annak az országnak a nyugdíjfolyósítója fizet,
ahol az illető éppen él. (Magyarán: ha valaki áttelepül
Kárpátaljáról, nyugdíját a magyar nyugdíjfolyósító fizeti
attól függetlenül, hogy egy percet sem dolgozott Magyarországon.
Ez természetesen fordítva is igaz, ám nem jellemző a
fordított irányú migráció.) A területi elv alapján működő
egyezmény jelenleg is évi tizenhétmilliárd forintba
kerül (huszonötezer áttelepült nyugdíjas él hazánkban,
és ez a szám évi négy-ötezerrel nő), ám Romániával már
befejeződtek, Ukrajnával pedig folyamatban vannak a
tárgyalások az új, uniós normáknak megfelelő egyezmény
megkötésére. Ennek értelmében az országok a pró ráta
elv szerint fizetnek, tehát a letelepedés helyétől függetlenül
Magyarország akkora részt áll az illető nyugdíjából,
amekkora arányban szolgálati idejében nálunk járulékot
fizetett. Ha a nyugdíjas egyetlen percet sem dolgozott
hazánkban, akkor nemcsak a nyugdíját, hanem az egészségügyi
költségeit is a másik ország finanszírozza. Így tehát
Magyarországnak akár jó üzlet is lehet, ha nagy számban
telepednek át nyugdíjasok, hiszen itt költekeznek, és
kifizetik egészségügyi költségeiket is.
A Belügyminisztérium kiszámolta: százezer állampolgársági
kérelem ügyintézése 1,2 milliárdos költséggel jár. Azt
azonban elfelejtették, hogy ezzel igen jelentős bevételre
is szert tesznek, hiszen aki ma Magyarországon útlevelet
igényel, négy- és nyolcezer forint közötti összeget
fizet (nem beszélve a külföldiek letelepedése esetén
különböző jogcímeken alkalmazott rafinált pénzszerzési
technikákról). Aki ma akar magyar állampolgárságot szerezni,
több mint százezer forintot fizet ki különböző illetékek,
járulékok, vizsgálati és fordítási díjak formájában.
A népszavazás sikere esetén nyilván csökkenteni kellene
az efféle költségeket, de ahogy a magyar állampolgárok
is fizetnek az okmányirodákban, természetesen a határon
túli magyarok is kifizetnék az ügyintézés díját.
A közoktatásra gyakorolt hatás és ennek költségei
egyelőre kiszámíthatatlanok. A határ menti magyarországi
iskolák ma is csábítanak át diákokat, hogy ne kelljen
elbocsátani a pedagógusokat, és megkapják a tanulók
után járó normatív támogatást. Nem lehet tudni, hogy
ez a folyamat mennyire gyorsulna fel a kettős állampolgárság
lehetővé tételének megszavazása után. A kormány hatvannégymilliárdos
kiadással számol, de ehhez minden érintettnek át kellene
telepednie, és óvodába, iskolába, egyetemre járnia,
miközben az anyaország soha nem vont mérleget arról,
mennyi diplomást és képzett szakmunkást kapott "ingyen"
a határon túli magyaroktól. A gyakorlat ugyanis azt
mutatja, hogy az áttelepülők döntő többsége egyetemi
képesítéssel, illetve szakmával jön át dolgozni fiatalon,
ereje teljében, tehát képzése egyetlen fillérjébe sem
kerül a magyar államnak.
Jelentős ellentmondás van a foglalkoztatáspolitikai
előrejelzésben is, hiszen az indoklásban ez áll: mivel
szülőföldjükön lényegesen kevesebb bérért dolgoznak
nemzettársaink, majd idejönnek, és aláígérnek a magyar
munkaerőnek. Ugyanakkor munkanélküliként is feltüntetik
őket mint segélyre jogosultakat.
A kormányzat költségszámításaival szemben egészen
más képet mutat a Magyarok Világszövetségének hétfőn
nyilvánosságra hozott tanulmánya. Az MVSZ már 2000-ben
felmérést készített arról, hogy az anyaországban dolgozó
mintegy ötvenezer határon túli magyar munkavállaló többet
fizet be a magyar költségvetésbe, mint amennyit az Országgyűlés
a határon túli magyarok támogatására megszavaz! Az aktualizált
tanulmány külhoni adóalap létrehozását sürgeti, amely
külön kasszába tenné a határon túli magyarokkal kapcsolatos
bevételeket és kifizetéseket, így a honi adófizetők
világosan látnák, hogy nekik nem kerül pénzbe a határon
túli magyarok támogatása. Az elképzelés nem új: a hazájukban
nem gyógyítható határon túli magyarok anyaországi gyógykezelését
koordináló Segítő Jobb Alapítvány részletes koncepciót
dolgozott ki erről (főként a munkavállalói befizetésekre
és az egészségügyi kiadásokra összpontosítva) a státustörvény
megszavazása idején, ám a különböző költségvetési szervek
ellenállása miatt az elképzelés nem vált valóra.
Tény, hogy évente közel százezer nem magyar állampolgárságú
ember vállal munkát az országban hivatalosan, és ezek
legalább fele határon túli magyar. Az MVSZ számításai
szerint (figyelembe vették a munkavállalók és a munkáltatók
által befizetett nyugdíj- és egészségbiztosítást, a
munkaadói és munkavállalói járulékot, a szakképzési
hozzájárulást és minimális személyi jövedelemadót is)
minimálbérrel számolva az ötvenezer ember legalább tizennyolcmilliárd
forintot fizet be a költségvetésbe. Ez valószínűleg
igen alábecsült adat, hiszen a hivatalos munkavállalás
drága és időigényes procedúra, és az igazolást kiadó
hatóság csak akkor állít ki engedélyt, ha igazolva látja
a kérelmező magyarországi megélhetését, ezért aztán
a kérelmezők zöme a magas fizetésűek közül kerül ki.
Az MVSZ tanulmányában nem egyénekre, hanem családokra
számolták ki a kiadásokat és a bevételeket. A modellcsaládot
két munkavállalóból, két gyerekből és ugyanennyi eltartott
nyugdíjasból építették fel, az állami bevételi oldalon
számoltak az itt elköltött pénzük utáni áfával, a különféle
járulékokkal és adókkal, valamint az egyszeri lakásvásárlás
utáni illetékekkel. Kiadási oldalon bekerült a nyugdíj,
a fogyasztói árkiegészítés, az oktatási közkiadások,
a szociális juttatások és az egészségügyi költségek.
Az éves egyenleg egymillió-háromszázezer forintos bevételi
többletet mutatott ki családonként (tehát hat személy
esetén), így nyolcszázezer fő áttelepülésekor az államnak
évente száznyolcvanmilliárdos pluszbevétele lehetne.
A határon túli magyarok áttelepedési gyakorlatát vizsgáló
korábbi tanulmányokból kiderül, hogy első körben a munkaképes
fiatalok jönnek, akik nem látnak jövőt a szülőföldjükön.
A nyugdíjasok és a gyerekek érkezésére csak a második
hullámban lehet számítani, amikor itt már valaki megteremtette
számukra a lakhatás-megélhetés körülményeit (az itt
dolgozó családfő előbb kihozza feleségét és gyerekeit,
utána esetleg a nagyszülőket is, hogy a gyereknevelésben
segítsenek). A romániai Magyar Polgári Szövetség felkérésére
néhány hete reprezentatív felmérés készült az autonómia
és a kettős állampolgárság kérdéséről a tömbmagyarság
által lakott három székelyföldi megyében. A Hargita
és Kovászna megyében, valamint a történelmi Marosszék
településein végzett kutatás ezerötven fős mintájába
került személyek csupán hét százaléka jelölte meg a
Magyarországra való áttelepedést mint a kettős állampolgárság
igénylésének célját. Az eredmények alapján a székelyföldi
emberek sokkal fontosabbnak tartják az összmagyarsághoz
való tartozást, a nemzeti újraegyesítést, mintsem a
saját boldogulásukat otthon vagy akár külföldön - ilyen
aspektusból nézve számukra teljesen érthetetlen az anyaországban
kitört számháború.
A cikk írása közben derült ki, hogy a téma szakértői
nem szívesen adják nevüket a nyilatkozatukhoz. Döntésüket
azzal indokolják, hogy heves a kampány, a számháború
nem tényekről, hanem indulatokról és érzelmekről szól,
és bármit mondanak, abból azonnal muníció lesz az egyik
vagy a másik oldal számára. Sokan úgy vélik, hogy a
határon túli magyaroknak nem kampányszlogenekre, hanem
tisztességes elbánásra van szükségük, esetükben csak
a pragmatikus megközelítés vezethet valós, mindenki
számára megnyugtató eredményre.
A kettős állampolgárság ügyében érintettek nagy száma
indokolja (és lehetővé is teszi) a különálló kezelést.
Ekkora közösség már képes ésszerűen finanszírozni magát,
vélik számosan, így pedig fenntartható a kölcsönös rokonszenv,
tisztességes viszony az anyaországi és határon túli
magyarok között, mivel egyik fél sem érezheti úgy, hogy
a másik az ő zsebére vagy lelkére alkuszik. De efféle
konszenzus kialakulására a december ötödiki népszavazásig
már nincs idő.
Forrás: Magyar Nemzet, 2004.
november 20. |