Mészáros
Bálint
A kedvezményes honosítás lehetőségei:
Magyar a magyarnak
Ha a nép úgy akarja, új szabályok szerint lehetnek
állampolgárok a határon túli magyarok. A koordinátarendszer
egyik tengelyén a kedvezmények mértéke lesz feltüntetve,
a másikon az arra jogosult réteg szélessége. Az ikszet
a jogalkotás biggyeszti oda, belátása szerint.
A népszavazásra bocsátandó kérdésről az Alkotmánybíróság
márciusi határozata megállapította, hogy nyelvtanilag
és tartalmilag is egyértelmű. Az igen voksok túlsúlya
esetén ugyanis "a kérdésből megállapítható, hogy
kedvezményes honosításra vonatkozó szabályokat kell
megalkotni és ezek a megalkotandó szabályok a Magyarországhoz
való szorosabb kötődés ellenőrzésére.
A jelenlegi állampolgársági törvényben megfogalmazott
kedvezményes honosítás akár úgy is módosulhat, hogy
aki bizonyítja magyarságát, az automatikusan honosítható
- vélekedett kérdésünkre Hack Péter alkotmányjogász
-, de a másik értelmezési végpontként az is elképzelhető,
hogy a mostani kedvezményekkel adják meg az állampolgárságot:
a kettő között bármi lehetséges. A meg-alkotandó törvény
jogalanyaiként szerinte a kérdés minimálisan a magyarigazolvánnyal
körülhatárolt személyeket határozta meg: "Sikeres
és eredményes népszavazás esetén olyan törvény nem születhet,
amely a magyarigazolványnál meghatározottaknál szigorúbb
feltételekhez köti a kedvezményes honosítást. Egyéb
feltételeket szabhat meg, elméletileg mondhatja azt,
hogy az ott szereplő igazoláson túl még azt is elfogadja,
ha például a gyulai határőrparancsnok ad egy igazoló
iratot."
Korlátolt lehetőségek
Nagy Boldizsár nemzetközi jogász szerint az Országgyűlés
jóhiszeműen csak úgy értelmezheti a kérdést, hogy olyan
törvényt kell alkotnia, amely "kvázi technikailag
átvezeti a státustörvény kijelölő szabályát az állampolgársági
törvénybe". Aki a szerint magyarnak minősül, az
anélkül válhasson magyar állampolgárrá, hogy itt kellene
élnie, és egyébként még az is, akire egy külön törvényt
fognak alkotni. A kérdés szerinte sem ad alkalmat a
magyarságkritérium meghatározásának szigorítására: a
státustörvény által meghatározott körön nem lehet szűkíteni,
sőt a szomszédos államokban élőkön kívül akár a diaszpórában
élők is beletartozhatnak.
Mióta tudatosult a pártokban, hogy a referendum után
esetleg tényleges jogalkotói munkára is szükség lesz,
különféle tervekkel álltak elő. Ezek kardinális pontja,
hogy milyen állampolgárságot is lehetne adni a határon
túli magyaroknak: előkerült a Magyarok Világszövetsége
által évekkel ezelőtt már javasolt külhoni állampolgárság
ötlete és a teljes körű állampolgári jogosultságokkal
szintén nem járó magyar útlevél ideája is. A fél vagy
mondjuk 0,3 állampolgárság intézménye elméletileg valóban
megalkotható (és akkor pedig 1,5-es vagy 1,3-es állampolgárságként
emlegethetnénk); az egykori koronagyarmatokon élők státusát
Nagy-Britannia is ehhez hasonló módon rendezte. Az efféle
gondolatokkal előrukkolók valószínűleg kimondatlanul
is arra az eshetőségre melegítenek, ha a népszavazás
nemleges eredménnyel zárulna. Az "Akarja-e, hogy"
kezdetű mondat ugyanis minden sutasága ellenére világosan
a magyar állampolgárság megadásáról beszél, ami viszont
jelenleg egyféle van (ez pedig mindent tartalmaz, kivéve
- egyelőre - az automatikus szavazati jogot), és egy
új státus létrehozása természetesen nem lenne visszamenőleges
hatályú.
A mostani állampolgársági törvény a magukat magyarnak
valló, felmenőjük magyar állampolgárságát valamiképp
igazoló kérelmezőknek egy év életvitelszerű itt-tartózkodást
ír elő. A speciális eljárás nem tartozik az államigazgatási
eljárások körébe: a belügyminiszternek a jogszabály
huszonegy hónapos határidőt ír elő a honosítási kérelem
előterjesztésére. A gyakorlatban ez valóban el is tart
másfél-két évig (ez nyilván függ az ügyek mennyiségétől,
az apparátus létszámától, hozzáállásától); ennyi idő
alatt ellenőrzi a Belügyminisztérium Bevándorlási és
Állampolgársági Hivatala a törvényi felté-telek meglétét,
de adott esetben a papírok megjárják a rendőrséget és
a Nemzetbiztonsági Hivatalt is. Csúszást okozhat, ha
a csatolandó nagyszámú igazolások közül hiányzik vagy
lejárt valamelyik, és a delikvenst hiánypótlásra kérik
fel. Ha mégsem tartaná a hivatal a határidőt, akkor
nincs mit tenni: a késedelemnek nincs szankciója. Az
előterjesztés ezután a köztársasági elnök elé kerül;
őt ugyan nem szorítja határidő, de általában néhány
hónapon belül megszületik a döntés. Az eljárás végén
nem készül formális határozat, ezért az elutasítottak
nem tudják meg az indokokat, jogorvoslatra nincsen lehetőség.
Az egyetlen, amit tehetnek, hogy újra próbálkoznak.
E fent leírt folyamat csak egy év jogszerű itt-tartózkodás
után indítható el, ahhoz pedig előzőleg tartózkodási
vagy letelepedési (bevándorlási) engedélyre van szükség.
Ezt megelőzően pedig még a határ túloldalán kell tartózkodási
(D típusú) vízumra szert tenni, amelynek elintézési
ideje szintén nem egy hét. A szándék létrejöttétől az
állampolgárság megszerzéséig hoszszú évek telnek el
az ilyen-olyan papírok beszerzésével és hivatali sorban
állással, amit az állampolgárságra vágyók esetenként
méltán érezhetnek megalázónak. A kedvezményes honosítás
a jogalkotói értelmezésben jelentheti ezen eljárás egyszerűsítését,
lerövidítését is.
Jönnek a magyarok!
Jelenleg a teljes honosítási folyamaton végighúzódik
az a nagyon fontos elem, hogy a kérelmezőnek életvitelszerűen
Magyarországon kell élnie, azaz lakóhellyel kell rendelkeznie,
és biztosítania kell a megélhetését. Ennek kihagyása
az állampolgárságot kizárólag a származáshoz kötné,
az eddig az állam politikai közösségére vonatkoztatott
fogalmat az etnikai-kulturális felfogással váltaná fel.
Ez nem huszonegyedik századi európai gondolat, bár pontosan
nem látható előre, hogy a magyar állampolgárság-eszme
megváltoztatásának milyen nemzetközi következményei
lennének.
Az állampolgárság fogalmának meghatározásakor az egyik
precedensértékű esetben, a Nottebohm-ügyben a hágai
Nemzetközi Bíróság 1955-ben az effektivitás elvét fogalmazta
meg. Bár a második világháború idején Nottebohmmal mint
az ellenséges német állam állampolgárával bántak Guatemalában,
a bíróság a kár-térítési ügyben nem ismerte el a pénzen
vett lichtensteini állampolgárságát, mert - és ez a
lényeg - az állampolgárság valamely személynek egy állam
lakosságához való tényleges, szoros kötődését fejezi
ki. Ezzel szemben a luxembourgi Európai Bíróság az 1992-es
Micheletti-ügyben más megközelítést alkalmazott. Az
argentin-olasz kettős állampolgárságú férfi Spanyolországban
szeretett volna letelepedni, de mivel a korábbi lakhelye
Argentína volt, és Olaszországgal nem tartott fenn valódi,
szoros kapcsolatot, a spanyol hatóságok megtagadták
ezt tőle. A bíróság azonban kimondta a közösségi jog
elsőbbségét, tehát nem tagadható meg az uniós (olasz)
állampolgársággal járó letelepedési jog akkor sem, ha
a tagállami szabályok ezt az effektív kapcsolat hiányában
lehetővé tennék. Az is igaz azonban, hogy az állampolgárságról
szóló 1997-es európai egyezmény a Nemzetközi Bíróságnak
a Nottebohm-ügyben hozott ítéletét veszi alapul.
Az EU egyes tagállamaiban (egységes szabályozás ugyanis
csak a minimális követelményekre van) a kettős állampolgárság
kezdeti elutasítását mostanra valóban a toleráns megközelítés
váltotta föl. Ez azonban nem a határokon túlra került
kisebbségekkel van összefüggésben, hanem a migráció
általánossá válása az oka: az állampolgárság hiánya
ne legyen a bevándorlók beilleszkedésének az útjában,
másrészt az emberi jogi fejlemények következtében már
nem feltétlenül kell a migránsoknak megszakítaniuk a
származási országhoz fűződő jogi kötelékeiket. Éppen
ezért az unióban az állampolgárság megszerzése egyedi
mérlegelésen alapuló folyamat, melynek feltétele az
adott ország területén való hosszabb-rövidebb idejű
tartózkodás (e kérdéssel részletesen foglalkozik Tóth
Judit tanulmánya: Miért nem lehet, ha szabad, Beszélő,
2003. október). A kettős állampolgárság szabályozása
tehát alapvetően a bevándorlás-politikával összefüggő
kérdés, ami, ugye, jelenleg Magyarországon föl sem merül.
Ha mégis az etnokulturális megközelítés mellett döntenénk,
akkor Nagy Boldizsár szerint a politikai következményekkel
mindenképpen számolnunk kell: "Mi egy közösség
része vagyunk, minden cselekedetünk érinti az uniót,
mintául szolgálhat másoknak. Ha holnap Portugália az
összes volt gyarmatainak a lakosait portugálnak tekinti,
és ők speciel Magyarországra fognak költözni, akkor
azt nekünk tudomásul kell vennünk. Ha Románia uniós
ország lesz, akkor a moldáv államban élő személyek egy
része, akik románnak vallják magukat, szintén az unió
állampolgárai lehetnek. (A román gyakorlatról lásd keretes
anyagunkat.) Ugyanígy a litvánok és a lengyelek is kiterjeszthetik
ezt a kört, hiszen őket is sújtotta a történelem így
vagy úgy." Az esetleges elmarasztalás azon múlna,
hogy a kedvezményes honosítás milyen folyamatokat generálna:
ha a népszavazás pártolóinak igazuk van, és az intézkedés
nem járna a migráció felerősödésével - vagy azok vándorolnának
ki, akikre az uniónak szüksége van -, akkor valószínűleg
nem lenne tiltakozás.
Esküszöm, magyar vagyok!
Azt viszont egészen biztosan nem kerülhetnénk el, hogy
a kérdésben az érintett szomszédos országokkal megegyezzünk.
A kedvezménytörvény ide vonatkozó tapasztalatain túl
nyilvánvaló: a kiújuló viszály minden elképzelhető és
elképzelhetetlen negatívuma a külhoni magyarokon csattanna,
az etnikai konfliktusokkal terhelt Magyarország képe
sem fedné éppen a csatlakozási szerződésben vállalt
önmagunkat, ráadásul a kétoldalú megállapodások nélkül
a magyar állampolgárság által nyújtott jogok biztosítása
nem lenne más országoktól elvárható. Persze ha "csak"
az érzelmi kötődés erősítését és a Magyarországra való
utazást szolgálná, akkor ez utóbbi nem tétel - de hát
az állampolgárság nem erre "való", ennél jóval
több.
Az etnikai alapon megadott közjogi státus másik velejárója,
hogy onnantól kezdve meg kell tudnunk mondani, hogy
kit tekintünk magyarnak. A rövidített itt-tartózkodás
kedvezményének odaítélésekor a hatályos jogszabály ma
is tesz erre egyfajta kísérletet: aki annak vallja magát,
felmenője magyar állampolgár volt, és ún. alkotmányos
alapismereteiről képes magyarul beszámolni. Ha a referendum
sikeres és eredményes lesz, ez a magyarigazolványok
megszerzési feltételeire módosul, és tetszőlegesen tovább
bővíthető. Azaz a kinyilatkoztatott magyar öntudaton
kívül elég, ha a kérelmező tud magyarul; ha nem, akkor
egy ottani magyar szervezethez vagy egyházhoz való tartozás
igazolására van szükség, vagy az adott ország papírjára,
hogy ő már magát korábban valahol magyarnak vallotta.
Az etnikai elv mindenhatósága már a nyelvtudással megbicsaklik;
persze, mondjuk, egy magyarul tudó szerb állampolgársághoz
juttatását valószínűleg senki nem kifogásolhatná. A
magyarigazolványra jogosító feltételek meglétéről (tud-e
magyarul vagy hozott-e valamilyen papírt) az adott állambeli
külképviseleteken győződnek meg, és az erről szóló igazolással
ellátott kérelmet küldik el döntésre a Belügyminisztérium
Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási
Hivatalának. Mivel a külképviseletek a hatósági eljárásban
közreműködőként vesznek részt, az igazolás kiadásához
szükséges feltételek hiányában is továbbítják a kérelmeket.
A különféle papírok hamisítása vagy pénzért való megszerzése
köztudomásúlag csak a megszerezni kívánt, amúgy szintén
hamisítható okmány értékétől függ. E tekintetben a magyarigazolvány
és a magyar útlevél természetesen össze nem hasonlítható,
bár az előbbiről amúgy sem tudunk sokat. Vadászi Tiborné,
a hivatal Magyar Igazolványok és Internetes Közigazgatási
Szolgáltatások főosztályának vezetője lapunknak elmondta:
mivel hatósági tevékenységük ellátásához nincsen szükség
olyan elemzés készítésére, amely azt vizsgálja, hogy
a jogosultsági feltételek közül melyikre alapozva nyújtotta
be a kérelmező a magyarigazolvány iránti kérelmet, ilyen
statisztikák nem is készülnek. A november 15-i állapot
szerint eddig egyébként 2873 esetben utasítottak el
kérelmet, az indoklások a törvény által előírt kizáró
okokat tartalmazzák (például bevándorlási, letelepedési
engedélyt kapott vagy magyar állampolgár).
A tapasztalatok alapján az a nem meglepő megállapítás
azért megkockáztatható: magyarigazolványra jelenleg
döntően a nyelv-tudás alapján tesznek szert a kérelmezők,
de azt már csak találgatni lehet, hogy egy "világútlevél"
elérhetősége kinek mennyit érne meg. Márpedig igenlő
népszavazás esetén a magyarságszempontok köre csak tágítható.
De annyira talán a visszaélések növekedése árán sem,
hogy mindenki beleférjen, aki magyarnak érzi magát.
"Jól működő magyarságdefiníciót nem tudunk adni
- állítja Nagy Boldizsár -, hiszen annak arra is kell
szolgálnia, hogy a hatóság megtagadhassa valakitől,
aki pedig magyarnak vallja magát. Ha arra kell használnunk,
hogy valakitől megtagadjuk, akkor nagyon sok igazságtalanság
kreálásában fogunk elkerülhetetlenül részt venni. Mindig
van egy határzóna, ahol nem lehet élesen elmetszeni,
ki tartozik bele, ki nem. Egy kulturális magyar öndefiníció
túl széles mezsgyét hagyna, ahol a döntéshozó személyes
ítéletén múlna, ki kerül bele."
Forrás: Magyar Narancs, 2004.
november 25.
|