Benkő
Levente
Az európai gyakorlat
A közhiedelemmel és egyes "sajtóértesülésekkel"
ellentétben az állampolgársági szabályozás az Európai
Unióban nem része a közösségi joganyagnak, s a vonatkozó
magyar törvény esetleges módosítását elvileg nem is
érheti hivatalos brüsszeli kritika.
Az Európa Tanács keretében 1997-ben aláírt Európai
Egyezmény kimondja: minden állam saját joga szerint
határozza meg, hogy kik az ő állampolgárai, s az ilyen
jogszabályt más államok kötelesek elfogadni, ha az összhangban
áll a vonatkozó nemzetközi egyezményekkel, a szokásjoggal
és az általános jogelvekkel. Uniformizált szabályozás
hiányában a nemzetközi gyakorlat a kettős állampolgárság
teljes tiltásától annak kifejezett ösztönzésig olyan
széles skálán mozog, hogy a tipizálás sem könnyű feladat.
Mivel az adott országra jellemző egyedi történelmi-kulturális
adottságok döntő mértékben esnek latba a szabályozások
kialakításánál, nehezen is találnánk a magyarral pontosan
egyező "hivatkozási alapot". Fogózkodók azonban
vannak szép számmal: a kettős állampolgárság és a kedvezményes
honosítás nem ritka holló az EU-ban, hanem éppenséggel
főszabály.
Magától értetődő például, hogy az egykori nagy gyarmattartó
országok kedvezményeket biztosítanak volt kolóniáiknak.
Franciaországban például az öt év területen lakás alól
felmentés adható, ha a kérelmező olyan ország állampolgára,
amely felett Franciaország valaha szuverenitást gyakorolt.
Nagy-Britannia ismeri a brit nemzetközösségi (Common-wealth)
állampolgárság fogalmát, utóbbival rendelkezők beutazási
és tartózkodási kedvezményekkel rendelkeznek az Egyesült
Királyság területén. Spanyolország a schengeni vízum
alól mentesíti a latin-amerikai állampolgárokat és az
alkotmány szintjén ismeri el a kettős állampolgárság
lehetőségét mindazon országokkal szemben, amelyeket
különleges kapcsolat fűzött vagy fűz Spanyolországhoz.
Vannak országok, amelyek kifejezetten a vérségi-etnikai
elvet érvényesítik a kedvezményes honosításnál. A görög
törvények úgy rendelkeznek, hogy a külföldön élő görög
nemzetiségűeknek nem kell az országban élnie a honosítási
kérelem beadásakor. Portugália szintén mentesíti a helybenlakás
alól mindazokat, akik valaha portugál állampolgárok
voltak, illetve elismerten portugál származásúak. Németország
német állampolgárnak tekinti a volt Szovjetunió területén,
valamint Közép- és Délkelet-Európában honos ún. népi
németeket, akik származási igazolások alapján a hagyományos
idegenrendészeti eljárás kikerülésével nyerhetik el
az állampolgárságot. Igaz, a német szabályozás nem a
diaszpóra támogatását, hanem épp ellenkezőleg, a "hazatelepülést"
célozza: jelentős kedvezményeket nyújt az áttelepülőknek,
a német jogfelfogás szerint azonban egy állampolgár
csak egy államhoz tartozhat, így aztán az "újnémetek"
párhuzamosan elveszítik addigi állampolgárságukat.
Egyedülálló a nemrég teljes belpolitikai egyetértésben
elfogadott olasz állampolgársági törvény, amely az egykori
Osztrák–Magyar Monarchia egyes régióiból, illetve a
világháborúkat lezáró békeszerződésekkel Jugoszláviának
ítélt területekről elszármazott egyénekre is kiterjeszti
a kedvezményes honosítást. A bevallottan a katasztrofális
olasz demográfiai helyzet orvoslását szolgáló szabályozás
érdekessége, hogy a földrajzi definíciók következtében
olyanok is olasz állampolgársághoz juthatnak, akiknek
a felmenői sohasem voltak azok: így például elvileg
jogosult lehet az a magyar állampolgár is, akinek ősei
1918 előtt a Magyar Királyság részét képező Fiumében
éltek. Róma a külföldi olaszoknak egyébként a törvényhozásban
is biztosít mandátumokat.
A szomszédos országok közül különösen figyelemreméltó
Horvátország és Románia esete. Előbbi rögtön a függetlenség
kikiáltása után rendelkezett a határon túli horvátokat
megillető állampolgárságról, amelynek megszerzéséhez
nem kell előzetes letelepedési engedély, és amely útlevélhez
és választójoghoz is juttatja a külhoni horvátot. (Utóbbiak
közössége a kilenc területi lista mellett egy tizedik,
különálló „választókerületet” alkot: Romániában például
a krassó-szörény megyei horvát falvakban négyévenként
fel is állítják a piros-fehér sakktáblás szavazóurnákat…)
Automatikus egészségügyi ellátást és munkavállalási
engedélyt a külhoni horvát állampolgárság nem biztosít,
ahhoz állandó horvátországi lakhely kell, amelynek meglétét
a hatóságok szigorúan ellenőrzik. Romániában mindazok
állandó romániai lakhely nélkül kaphatják vissza állampolgárságukat,
akik 1989 előtt önhibájukon kívül vesztették el azt
– beleértve ebbe természetesen a Romániától elcsatolt
területek lakosságát, elsősorban az 1940-ben még Besszarábia
néven a Szovjetunióé lett, ma független Moldovai Köztársaságét.
A rendszer – amelyet a gyakorlatban kiterjesztették
a leszármazottakra is – olyannyira "laza",
hogy a moldovaiak számára egyszerűen a megyei rendőrparancsnokságok
állítják ki a személyazonossági- és útiokmányokat. Becslések
szerint félmillió moldovai jutott így román – s a jelenlegi
állás szerint 2007-től uniósnak számító – állampolgársághoz.
(Különösen figyelemreméltó a román gyakorlat annak tükrében,
hogy a Moldovai Köztársaság a legutóbbi időkig tiltotta
a kettős állampolgárságot.) Szerbia a nagyszerb álom
széthullása és a vendégmunkások jövedelme miatt kifejezetten
engedi a kettős állampolgárságot. Ukrajna elsősorban
az oroszok miatt egyelőre még tiltja, de a rendszer
felülvizsgálata állítólag nem sokat várat magára. Ráadásul
egyes ukrán jogászok szerint a tilalom áthidalható:
nem vész el ugyanis az ukrán állampolgárság, ha a párhuzamos
állampolgárságot az adott személy automatikusan kapja
meg. Például, ha egy bizonyos dokumentum alapján, külön
igénylés nélkül kapja meg valaki a másik ország állampolgárságát.
Ha tehát a magyar parlament úgy módosítja az állampolgársági
törvényt, hogy a magyarigazolvány birtokosa külön kérvény
nélkül, automatikusan kaphat magyar állampolgárságot,
akkor megmaradhat ukrán állampolgárnak is.
Forrás: UFI, 2004. december
|