Kovács
M. Mária
Egy tanulságos párhuzam
Összeegyeztethető-e a külhoni magyar állampolgárság
bevezetése az elfogadott nemzetközi gyakorlattal? A
népszavazás kapcsán az "igen" és a "nem"
hívei egyaránt hivatkoznak külföldi példákra.
Az "igen" válasz hívei leginkább a moldovai
románok, illetve a Szerbia határain túl élő szerbek
külhoni állampolgárságát hozzák föl, vagyis meglehetősen
rendezetlen viszonyok között élő országok példájára
hivatkoznak. A "nem" válasz hívei meg inkább
a konszolidált Nyugat-Európára, az Európai Unióra. Arra,
hogy az európai állampolgárság eszméje ellentétes bármiféle
etnikai alapú megkülönböztetéssel.
Az unión belül is létezik azonban egy eset, amely mind
a két tábor számára kínál bizonyos érveket és tanulságokat,
Németország esete. Az újraegyesítés és a német-lengyel
határ végleges elismerése után bevezetett 1992-es német
állampolgársági reform lehetővé tette, hogy külhoni
állampolgárságot kapjanak azok az 1993 előtt született,
Lengyelországban élő német etnikumú emberek, akik nem
tartottak igényt a Németországba történő bevándorlásra.
1993-tól a lengyel kormány hallgatólagos beleegyezésével
meg is kezdődött a német állampolgárság kiterjesztése
a lengyelországi németekre, akik német útlevelet kaptak,
és ezáltal uniós állampolgárságra is szert tettek. A
félmillióra becsült lengyelországi német népességből
Lengyelország uniós csatlakozása előtt kb. 275 ezren
bírtak német útlevéllel.
A lengyelországi (sziléziai) németek esetében pontosan
az történt, ami akkor történne, ha Magyarország útlevelet
adna a romániai magyaroknak. Ezzel európai állampolgárságot
is nyernének, s - ellentétben a többi román állampolgárral
- még Románia csatlakozása előtt európai állampolgárrá
válnának.
De a német állampolgársági reform nem csak ennyiből
állt. A reform többi fontos eleme éppen arra hívja fel
a figyelmet, hogy az intézkedés végcélja egyáltalán
nem az volt, hogy szorosabb összefüggést teremtsenek
etnikum és állampolgárság között. Éppen ellenkezőleg,
ezt az összefüggést kívánták felszámolni. A reform mindenekelőtt
a korábbi, történelmi okokból kialakult jogi helyzet
megváltoztatását célozta. 1992 előtt ugyanis minden
Kelet-Európában élő német etnikumú ember jogosult volt
német állampolgárságra. Bár - a közhiedelemmel ellentétben
- e jogosultság nem a német etnikumhoz tartozás tényéből
fakadt, hanem abból, hogy a kelet-európai országokból
a második világháború után németek millióit űzték el,
s őket a német állam állampolgárként fogadta be.
E hagyomány egészen a szovjet blokk felbomlásáig fennmaradt.
A német állam azért adott állampolgárságot a kelet-európai
németeknek, mert esetükben feltételezhető volt, hogy
a német etnikumhoz való tartozásuk miatt üldöztetést
szenvednek el. Pusztán az etnikai hovatartozásra hivatkozva,
pl. egy brazíliai német korábban sem szerezhetett állampolgárságot.
Az 1992-es reform pedig egy olyan folyamatot indított
el, amely hosszabb távon a Kelet-Európában élő németek
jogait a Brazíliában élők jogaihoz közelíti, és 18 év
múltán az ő esetükben is felszámolja majd az etnikum
és állampolgárság automatikus kapcsolatát.
A reform a külhoni német állampolgárságot csupán az
1992 előtt született egyének számára tette lehetővé.
2010-től, amikor a reform után született egyének elérik
a nagykorúságot, a német etnikumhoz tartozás ténye többé
nem lesz jogalap a német állampolgárság elnyerésére.
A külhoni állampolgárságot megteremtő reformot Németország
a két korszak közötti átmeneti megoldásként tette lehetővé,
hogy méltányos elbírálásban részesülhessenek a német
etnikumú egyének azon csoportjai, akik számára hosszú
távon a német állam a régi jogosultságokat nem kívánja
fenntartani.
A reform végcélját - az etnikum és állampolgárság közötti
kapcsolat felszámolását - szolgálta a reform többi eleme
is. A külhoni állampolgárság ugyanis nem jár együtt
olyan betelepülési engedéllyel, amellyel birtokosa Németország
területén belül teljes körű állampolgári jogokat élvezne,
választójoggal bírna és jogosult lenne jóléti ellátásra.
Ellenkezőleg: a régebbi gyakorlattal ellentétben, amikor
a német etnikumú kérelmező Németországon belül folyamodhatott
német állampolgárságért, a reform óta a külhoni német
állampolgárságra irányuló kérelmet csak valamelyik külföldi
német konzulátuson lehet beadni, és a kérelem elbírálása
több évig elhúzódik.
Végül a reform korlátozta az évente kiadható betelepülési
engedélyek számát. Az évi kvótát előbb 200 ezer, 1999-től
pedig 100 ezer főben állapították meg.
A lengyelországi németekre érvényes külhoni állampolgárság
bevezetése nem ütközött az unió ellenkezésébe, mert
az unió az állampolgársággal kapcsolatos jogok szabályozását
meghagyja a tagországok hatáskörében. Mindazonáltal
a német-lengyel viszonyban komoly politikai feszültséghez
vezethetett volna.
Csupán a történelmi helyzettel magyarázható, hogy ez
nem következett be. Nevezetesen azzal, hogy a reformmal
nagyjából egy időben Németország végleg elismerte a
német-lengyel határt, világosan megfogalmazta a reform
rövid és hosszú távú célját; és sohasem hagyott kétséget
afelől, hogy minden eszközzel támogatja Lengyelország
integrációját.
Forrás: Népszabadság, 2004.
december 3. |