Bozóki
Antal
KETTŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁG
A szomszédoknál gyakorlat
Románia és Horvátország már
korábban bevezette - Szerbia is törvényesítette
A kettős állampolgárság könnyített megadásának elutasítását
a 2004. december 5-i magyarországi népszavazáson a vajdasági
magyarok súlyos csalódásként, az anyaországnak a róluk
való lemondásaként vették tudomásul. Magyarország a
világon talán az egyetlen ország, amely nemcsak elutasította
a nemzet egyesítésének történelmi lehetőségét, hanem
tovább növelte a nemzetrészek közötti távolságot. A
hatalmi szervek által tanúsított politikai és erkölcsi
magatartás nemcsak káros, de ellentétben van az Európában
érvényes kisebbségvédelmi normákkal is.
Az Európa Tanács 1998. február 1-jén hatályba lépett
Keretegyezménye a Nemzeti Kisebbségek Védelméről (ETS
No. 157) a 17. cikk 1. pontjában kimondja, hogy a szerződő
felek (amelyek közé Magyarország és Szerbia és Montenegró
is tartozik) "kötelezettséget vállalnak arra, hogy
nem akadályozzák a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyeket
azon joguk gyakorlásában, hogy szabadon és békésen határokon
átnyúló kapcsolatokat hozzanak létre és tartsanak fenn
olyan személyekkel, akik törvényesen tartózkodnak más
államokban, kiváltképpen olyanokkal, akikkel etnikai,
kulturális, nyelvi és vallási indentitásukban osztoznak,
vagy kulturális örökségük közös".
A Magyarországra, vagyis az Európai Unió területére
való (be)utazás feltételeinek egyre szigorúbbá tétele
egyenesen ellentétben van a kisebbségeknek az anyaországgal
való szabad kapcsolattartása elvével. A magyar politikai
vezetőknek, illetve a népszavazáson "nem"-re
vagy távolmaradásra buzdítóknak ezt is tudniuk kellett
volna. Ha pedig nem tudták, az is a sikertelen népszavazásért
való erkölcsi felelősségüket növeli.
A ROMÁN ÉS A HORVÁT PÉLDA
Romániában a 1991. évi 21. számú törvény után hozott
kormányrendelet szerint "azok a volt román állampolgárok
és a másodfokig terjedő leszármazottaik, akik 1989.
december 22-e előtt nekik nem felróható okokból veszítették
el a román állampolgárságukat, vagy akaratukon kívül
vonták azt meg tőlük, kérésre visszakaphatják a román
állampolgárságot. Emellett megőrizhetik az idegen állampolgárságot,
és megőrizhetik külföldön állandó lakhelyüket, vagy
áthelyezhetik azt Romániába".
A horvát állampolgárságról szóló 1991. június 28-i
törvény 16. szakasza szerint "az a horvát néphez
tartozó személy, akinek Horvátország területén nincsen
tartózkodási helye, horvát állampolgárságot kaphat,
ha eleget tesz a törvény 8. cikke 1. bekezdésének 4.
és 5. pontjában meghatározott feltételeknek". Ez
azt jelenti, hogy "ismeri a horvát nyelvet és a
latin betűs írásmódot és viselkedéséből arra lehet következtetni,
hogy tiszeletben tartja Horvátország jorendjét és szokásait,
valamint elfogadja a horvát kultúrát". Emellett
"írásbeli nyilatkozatot tesz, hogy horvát állampolgárnak
tartja magát". Szerbia és Montenegróban már mintegy
harmincezer választójoggal rendelkező horvát-szerb kettős
állampolgár él.
A volt Jugoszláv Szövetségi Köztársaság és Bosznia-Hercegovina
2002. október 29-én bilaterális egyezményt kötött a
kettős állampolgárság kölcsönös elismeréséről (szövege
a JSZK Hivatalos Lapjának Nemzetközi Szerződések című
2. számú 2003. január 31-i mellékletében - Službeni
list SRJ, Međunarodni ugovori - jelent meg).
Az egyezmény szerint a második állampolgárság akkor
szerezhető meg, ha a kérelmezőnek legalább három éve
bejelentett tartózkodási helye van annak az országnak
a területén, amelynek az állampolgárságért folyamodik,
vagy legalább egy éve annak az országnak a területén
tartózkodik, ha az illető ország állampolgárával házasságban
él, és viselkedéséből arra lehet következtetni, hogy
tiszteletben tartja az illető ország jogrendjét.
SZERBIÁBAN: VITA NÉLKÜL
A szerbiai parlament 2004. december 14-én ellenszavazat
nélkül, a lehető legrövidebb eljárással, mindössze néhány
órás vita után szavazta meg az állampolgárságról szóló
törvényt. A törvény által Szerbia 25 év után első ízben
fogadott el teljesen önállón jogi szabályozást az állampolgárságról
anélkül, hogy támaszkodott volna a szövetségi törvényre.
A jogszabály előkészítőjét elsősorban az a szándék
vezérelte, hogy könnyített eljárással honosítsa az ország
területén évek óta élő több százezer menekültet, illetve
könnyebbé tegye a külföldön élő, Szerbiából elszármazottak
számára a szerbiai állampogárság megszerzését.
A szerb állampolgárságba való felvételről a törvény
14-től 24-ig terjedő szakaszai rendelkeznek. A szerb
állampolgársághoz származás alapján, az ország területén
való születés révén, honosítással vagy nemzetközi egyezménnyel
lehet hozzájutni. Az állampolgárság megszerzésének feltételei:
a 18 éves életkor és a cselekvőképesség; Szerbia, illetve
Szerbia és Montenegró területén legalább hároméves bejelentett
lakcím, s az igénylő nyilaktozata, hogy saját országának
ismeri el Szerbiát.
A törvény eltekint a külföldi állampolgárságról való
lemondástól, "ha ez nem lehetséges, vagy értelemszerűen
nem várható el". Ezáltal az "elszakadt nemzetrészek",
azaz a Jugoszlávia széthullása után más köztársaságokban
maradt szerbek szinte automatikusan megkapják a szerb
állampolgárságot, megtartva más állampolgárságukat.
Az új törvény (18. cikke) által lehetősége lesz a
szerb állampolgárság elnyerésére a világ különböző részeiben
élő több százezer szerb kivándoroltnak és leszármazottaiknak
is, a Szerbiába való hazatérés nélkül. Hozzájuthat szerb
állampolgársághoz az a külföldön élő személy is, akinek
egyik szülője születésekor szerb állampolgár volt (22.
cikk 3. bekezdés).
A jogszabály leginkább liberalizált rendelkezése a
Szerbiából elszámrazottakra vonatkozik. "A szerb
vagy valamely más, Szerbia terlületén lévő nép, illetve
etnikai közösség tagja, aki nem rendelkezik lakóhellyel
Szerbia területén, megkaphatja a szerb állampolgárságot,
ha betöltötte a 18. életévét, cselekvőképes, és nyilatkozatot
tesz arról, hogy Szerbiát saját országának tekinti"
- fogalmaz a 23. cikk 1. bekezdése.
A törvényalkotó szerint a jogszabály minden tekintetben
megfelel az európai normáknak és egyezményeknek. Egyéni
kérelmezés alapján, s nem kollektív, illetve nem etnikai
alapon rendelkezik az állampolgárság megszerzésének
módjáról.
A külföldön élő szerb állampolgároknak szavazati joguk
van, amelyhez a 2004 tavaszán módosított választójogi
törvény alapján jutottak.
Szerbiában sem előzetes vitafórumok, sem népszavazás
nem kellett ahhoz, hogy elfogadják az állampolgársági
törvényt. A törvényhozási vita során egy szó sem esett
a szerb parlamentben az esetleges gazdasági következményekről,
amelyekkel a magyar szavazókat riogatták.
Forrás: Magyar Szó, 2005. január
19.
|