Riba
István
Ötletvadászat
Kormány nemzetpolitikai tervei
Egyelőre nehéz megítélni, mi is valósulhat meg a kormány
ötpontos - például nemzeti vízumot, különleges útlevelet,
gyorsabb honosítást ígérő - nemzetpolitikai tervéből,
az viszont teljesen nyilvánvaló, hogy Gyurcsány Ferenc
miniszterelnök a határon túli magyarok ügyében is át
akarja venni a kezdeményezést.
Szinte napról napra kerültek elő újabb és újabb nemzetpolitikai
ötletek Gyurcsány Ferenc kormányfő tarsolyából a közelmúltban.
Először jó időzítéssel "ellopta a show-t"
a határon túli magyar szervezetek szabadkai tanácskozása
(HVG, 2005. január 8.) elől, amikor a megnyitó napján
bejelentette ötpontos nemzetpolitikai tervét. Múlt szerdán
aztán Avarkeszi Dezső szocialista képviselő személyében
kormánymegbízottat nevezett ki a gyorsabb honosításról
alkotandó új jogszabályok koncepciójának, illetve szövegének
kidolgozására, majd találkozott Kasza József vajdasági
és Bugár Béla szlovákiai politikussal, akik a kis-Máértnak
is nevezett szabadkai gyűlést szervezték, hétfőn pedig
Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök volt soron.
Nem volt olyan nehéz dolga Kaszáékkal Gyurcsánynak,
mint ahogyan az az előzetes nyilatkozatok szerint várható
lett volna. Ennek oka nem csupán az volt, hogy a miniszterelnök
meg tudta győzni tárgyalópartnereit arról, csak az általa
előterjesztett ötletekről - mint például a Szülőföld
Alap tervéről és az uniós forrásokból származó új fejlesztési
támogatások ígéretéről - tárgyaljanak. Információnk
szerint Kasza és Bugár tárgyalókészségét nagyban befolyásolta
az is, hogy nem szeretnének az MSZP és a Fidesz-MPSZ
közötti belpolitikai csaták tárgyaivá lenni, s miután
a népszavazás körüli vitákban Orbánék segédcsapatainak
tűntek, ezen a helyzeten mindenképpen változtatni szerettek
volna. Ezért utasították vissza keményen a Fidesz-elnök
ajánlását, hogy Szabadkán dolgozzák ki a kettős állampolgárságról
szóló törvényjavaslatot. Ez a magyar parlamenti pártok
dolga - szólt a határon túliak válasza. Ami a Tariceanu-Gyurcsány
találkozót illeti, gesztusértékű ugyan, hogy a bukaresti
kormányfő első útja a magyar fővárosba vezetett, vagy
hogy a jövőben évente egyszer közös kormánygyűlést tartanak,
ám régóta húzódó ügyekben - például a verespataki aranybánya
körüli vitákban - nem történt előrelépés.
Ötleteiben Gyurcsány nagymértékben támaszkodik fideszes
előzményekre. Szimbolikus jelentősége van például annak,
amilyen szívósan próbálják a szocialisták a tusnádfürdői
helyszínt - ahol a Fidesz 15 éve rendezi az erdélyi
magyarokkal közös táborait - megszerezni maguknak. Tavaly
nyáron Medgyessy Péternek szerveztek a szocialisták
egy ifjúsági találkozót, a múlt héten pedig Gyurcsány
jelentette be, hogy a magyar kormány támogatni fogja
egy várhatóan 700-800 millió forintba kerülő oktatási
központ építését Tusnádfürdőn.
Az ötpontos nemzetpolitikai javaslatban is sok a visszaköszönő
elem. Közjogi státust kíván például adni a miniszterelnök
a határon túli magyaroknak, mégpedig azért, hogy ennek
birtokában olyan útlevelet kapjanak, "amely Magyarországra
és szándékaink szerint az Európai Unió többi tagországába
érvényes". A közjogi státust a státustörvény vitája
kapcsán a szocialisták vehemensen ellenezték, ám a jogszabályban
végül sikerült megfogalmazni azt, ki és milyen alapon
jogosult a magyarigazolványra, vagyis született egyfajta
megoldás. Az sem teljesen érthető, miért kellene a határon
túliaknak olyan speciális útlevél, amellyel Magyarországra
jöhetnek, hiszen a legtöbb szomszédos országból nem
probléma a határátlépés, a vízumköteles szerbiai és
ukrajnai magyaroknak pedig a miniszterelnök által ugyanebben
az ötpontos javaslatban ajánlott nemzeti vízum megfelelő
lehetőség az anyaországba látogatásra. Az pedig, hogy
az EU-val elismertessenek egy olyan magyar útlevelet,
amelyet egy másik ország állampolgárainak állítanak
ki, szakértők szerint a lehetetlennel tűnik egyenértékűnek.
A miniszterelnöknek a nemzeti vízummal kapcsolatos
javaslata is arról tanúskodik, hogy meglehetősen kapkodva
készült az ötpontos program. "Nemzeti vízumot vezetünk
be, (...) amely ötéves időtartamra lenne érvényes"
- írta a Magyar Állandó Értekezletet alkotó szervezetek
vezetőinek január elején küldött levelében Gyurcsány.
E megfogalmazással több gond is van. Először is ma minden,
Magyarország által kiadott belépési engedély nemzeti
vízum, ugyanis csak az ország területére érvényes. Ha
viszont a miniszterelnök a schengeni rendszerben használatos
változatra gondolt - amely kilencven napnál hosszabb
idejű tartózkodást tesz lehetővé abban az EU-tagállamban,
amelyik kiállította -, körültekintőbben kellett volna
fogalmaznia, ugyanis ennek a lehetősége már létezik
a magyar jogban. Például éppen a Szerbia és Montenegróval,
illetve az Ukrajnával kötött megállapodásokban. Ezek
a 2003 őszén kötött - kormányrendeletben kihirdetett
- szerződések lehetővé teszik ugyanis a hosszú távú,
legfeljebb öt évig érvényes, tetszőleges számú beutazásra
jogosító vízumot, s kifejezetten tartalmazzák, hogy
azok "schengeni típusú nemzeti vízumként"
az eredetileg megadott érvényességi idejükig érvényben
maradnak. Pár nappal Gyurcsány levele után Somogyi Ferenc
külügyminiszter egy interjújában már pontosította is
a javaslatot: a miniszterelnök által leírtakkal szemben
nem a nemzeti vízum bevezetéséről, hanem csak jogcímeinek
bővítéséről van szó.
"Gyors és méltányos honosítás" - hangzik
Gyurcsány levelének másik pontja, s erre az eljárást
ismerők szerint szükség is lenne. A jogszabályok áttekintését
Petrétei József igazságügy-miniszter kapta feladatául,
aki erről jelentést is készített a miniszterelnöknek.
A változtatásokra irányuló koncepció kidolgozását és
a jogszabályok szövegének kidolgozását azonban meglepetésre
már nem bízta miniszterére Gyurcsány, hanem kormánymegbízottként
Avarkeszit kérte fel a feladatra. A határidő is jócskán
kitolódott: március végére kell a koncepciót és júniusra
a normaszöveget letenni a kormányfő asztalára.
A honosítás valóban túlzottan bürokratikus, még a magyar
származásúaknak is, akik pedig kedvezményesen, egy évvel
magyarországi letelepedésük után kérhetik az állampolgárságot.
A kérelem beadása után általában közel két év telik
el az elbírálásig, a kormány ezt az időt szeretné lerövidíteni.
Az egyéves helyben lakástól, az életvitelszerű ittlétből
azonban a miniszterelnök nem kíván engedni. Ezt a megoldást
bírálta Kőszeg Ferenc, a Magyar Helsinki Bizottság elnöke,
aki az ötpontos csomagot "kivitelezhetetlen álmegoldásnak"
tartja, s úgy véli, minden áttelepülni kívánó magyarnak
alanyi jogon meg kellene kapnia az állampolgárságot,
ahogy az Németországban történik a visszatelepülőkkel.
A nemzeti vízum és a honosítás kérdésében csak EU-konform
jogszabályokat lehet hozni. Végh Zsuzsanna, a Bevándorlási
és Állampolgársági Hivatal vezetője tavaly novemberi
parlamenti bizottsági meghallgatásán hangsúlyozta, e
jogszabályok csak etnikailag semlegesek lehetnek, azaz
a nemzeti vízumot - amely egyébként attól nemzeti, hogy
csak Magyarország területére érvényes, nem pedig attól,
hogy magyar nemzetiségűek kaphatnák -, valamint a honosítást
sem lehet függővé tenni attól, hogy valaki milyen származású.
A jelenlegi jogszabályok még a magyar nemzetiségűeknek
adnak lehetőséget a kedvezményes honosításra, ám ezen
előbb-utóbb változtatni kell, Avarkeszi szerint például
elképzelhető, hogy egykori magyar állampolgárok leszármazottairól
szólna majd az új törvényszöveg.
A szomszédos országokban, különösen Szlovákiában az
ötpontos javaslatnak a határon túli magyarok autonómiatörekvéseinek
támogatásáról szóló része váltott ki éles reakciókat.
Ebben azonban a magyar miniszterelnök vétlen, hiszen
mindössze annyit mondott: azokat az autonómiaelképzeléseket
támogatja Magyarország, amelyeket a határon túli közösségek
maguknak megfogalmaznak. Márpedig a szlovákiai Magyar
Koalíció Pártja programjában soha nem szerepelt a területi
autonómia létrehozásának terve, mivel akkor nem lehetne
a Pozsonyban kormányzó koalíció tagja. Ez azonban nem
nagyon érdekelte a hét elején tanácskozott három szlovák
közjogi méltóságot - a köztársasági, a ház- és a miniszterelnököt
-, s Mikulás Dzurinda kormányfő nemcsak a területi autonómia
gondolatát utasította el, hanem azt is kijelentette:
"Nem lehet szó semmiféle autonómiáról, beleértve
a kulturális önrendelkezést is."
Forrás: Heti Világgazdaság,
2005. január 19.
|