Kétlaki
magyarok?
PETRÉTEI JÓZSEF A NÉPSZAVAZÁS DILLEMÁIRÓL
Miről szavazunk december 5-én? Mit akarunk,
és mit nem? És mit akarnak a határon túliak? Engedhetünk-e
nekik, illetve "megengedhetjük-e magunknak",
hogy engedjünk? És valóban ezt akarják-e? Hány frissen
esketett kétlaki állampolgára lesz a Magyar Köztársaságnak
jövő ilyenkor? Mennyibe kerül mindez nekünk és nekik,
érzelmekben, indulatokban, pénzben? Sokkszerűen érte
a népszavazási pánik a magyar közvéleményt. De legalább
arról beszélünk, ami az önmegismerést segíti. Az új
igazságügyi miniszter még nem tudja precízen felmérni,
csak vázlatosan áttekinteni a legfontosabb közjogi következményeket.
Áll a bál. Szavazunk. Vagy nem szavazunk elegen?
Mit választunk? Van jó választás? Érzelmi, financiális
vagy történeti kérdés a határon túli magyarok kettős
állampolgárrá nyilvánítása?
Mindhárom. Érzelmi kérdés, hiszen az elszakadt nemzettestek
a magyarság részei. Jogi kérdés, mert a népszavazás
alkotmányjogi ügy. A válasznak - ha "igen"
- jogi konzekvenciája van. Lenne pénzügyi vonzata is,
mert semmit sem adnak ingyen. Az "igenek"
többségre jutása esetén az Országgyűlésnek alkotnia
kell egy törvényt 2005 tavaszáig. A feltett kérdésre
olyan választ kell adnia, amely a hatályos állampolgársági
törvénynek is megfelel. A pontos szó a törvényben szereplő
"honosítás".
Honosítani kell majd a magyart? Az elég körülményes
eljárás.
Igen. A honosítás eredetileg nyolcéves magyarországi
itt-tartózkodást követel meg. Feltétele, hogy a kérelmezőnek
legyen magyarországi lakóhelye, megélhetése, büntetlen
előélete. A végén az állampolgársági vizsgát is le kell
tenni.
Milyen konzekvenciákat hordoz egy igenlő és érvényes
szavazás?
A szavazásra feltett kérdés közjogi újdonság, mert
- a honosítási eljárással ellentétben - nem kívánja
meg a honosítottól, hogy a magyar állam területén éljen.
Honosíttatja magát, s hazamegy Kolozsvárra?
Ide sem kell jönnie. A kérelmet benyújthatja a konzulátuson
is. Az állampolgárság sajátos jogviszony, szorosabb
kapcsolatot feltételez az állam és polgára között. Eleve
arra épül, hogy az illető főként ott él, abban az országban,
amelynek polgára. De mivel a népszavazáson eldöntendő
kérdés ilyen feltételt nem szab, az eredeti törvényt
- igenlő válasz esetén - ki kell majd egészíteni.
Azzal, hogy a honosítottnak nem kell itt élnie?
És hol kapja a nyugdíját?
Létező állampolgársága révén létesíthet társadalombiztosítási
jogviszonyt.
És román, szerb-montenegrói vagy magyar nyugdíjat
kap?
Nincs különbség a magyar állampolgárok között. Ez
főszabály. Még az sem számít, ki miként, hány éves fejjel
jutott az állampolgársághoz. Vegyük az alapesetet! Automatikusan
magyar állampolgár, akinek bármely szülője magyar állampolgár.
Ez születéskor eldől. Aztán létezik a honosítottak és
visszahonosítottak csoportja. Ők nem készen kapják,
hanem "szerzik" állampolgárságukat. Kérelmezik.
De ha valaki már magyar állampolgár, akkor - s ez így
helyes! - nem lehet különbséget tenni aközött, hogy
a jogot "örökölte" vagy szerezte.
Manapság emlegetni kezdenek holmi "külhoni
magyar állampolgárságot". Az mi? Másodosztályú
utazásra jogosító vonatjegy?
A magyar közjog nem ismer ilyen megkülönböztetést.
Az Országgyűlés nem alakíthat ki a népszavazás nyomán
semmiféle másodlagos állampolgárságot. Köteles megadni
a jogok teljességét.
Napról napra változhat a helyzet, mert olvashattunk
a speciális "magyar útlevélre" vonatkozó elképzelésről
is. Ez a kormány legújabb terve. Van ilyen a világon?
A tárca feladata: vizsgálja meg, lehet-e olyan úti
okmányt adni az elszakadtaknak, amely megkönnyíti, gyorsítja
az ország területére való belépést.
Nem tudom elképzelni, miként különböztethetem
meg a beléptetéskor, szabad országban, egy szomszédos
állam két polgárát. Ráadásul az uniós tag Szlovákia
felől érkezőket nem diszkriminálom, mert azok uniós
magyarok-szlovákok. A "románokat" viszont
két táborra osztom? Magyarra, románra? Maga a káosz.
Aki állampolgár, az adott állam szabályainak megfelelően
rendelkezik útlevéllel. Magyarországnak meg kell vizsgálnia:
miként tudná könnyebbé tenni a "magyarok bejövetelét".
Szavaiból úgy veszem ki: a népszavazás nem hoz
gyógyírt a határon túl élők sebeire. A "magyarútlevél"
kevés az állampolgársághoz képest. Miben látja a kiutat?
Gyógyír? Nos, ha a szavazás eredménytelen, annak szörnyű
következményei lesznek. A határon túl élő magyarok joggal
érzik, hogy nem kellenek a hazának. Ha valami, ez az
a kérdés, amiről nem volna szabad népszavazást tartani.
De ha "igen" válasz születik, az Országgyűlés
köteles jogszabályt alkotni, legkésőbb 2005 tavaszán.
Ha a magyar nemzetiségű "kettős polgár"
áttelepül vagy kétlaki életet él, uniós állampolgárságot
szerez. Felkészült-e az unió a nem várt tömeges beáramlásra.
Az állam által folytatott "jogi embercsempészetre".
Uniós állampolgár abból lesz, aki az unió egyik tagállamának
polgára. Ha megadjuk a Magyar Köztársaság állampolgárságát
a határon túl lakóknak, azok az unió polgárai lesznek.
Ez nyilván a vajdasági magyarokat izgatja igazán.
Mert magyar útlevéllel járhatnak-kelhetnek Európában.
Ugyanúgy, mint az itteni magyarok.
Vegyük sorra a kérdéseket, amelyekről annyit beszélnek.
Nyugellátás, egészségügyi ellátás, választójog.
A nyugellátáshoz a magyar állampolgárság mellett társadalombiztosítási
jogviszony kell, ami körülményesen bár, de "megszerezhető".
Akár az itteni lakóhely. Választójogot akkor kap valaki,
ha itteni lakóhelye (is) van. Ez egyszerű bejelentéssel
letudható.
Azt mondják, a "beözönlők" tömege a politikai
erőviszonyokat is átformálhatja.
Márpedig ha a határon túli magyarok megkapják a magyar
állampolgárságot is, és bejelentik magukat valahol,
választók s választhatók lesznek.
Mégis úgy látom, ez nem is az IM, inkább a Pénzügyminisztérium
problémája lenne.
Számos tárcáé, nem csak a pénzügyé. Az oktatásé, a
belügyé, a szociális minisztériumé, az egészségügyé
is. Természetesen a költségvetésre gyakorolt hatása
a legsúlyosabb. Csak becsléseink lehetnek. A szavazásra
feltett kérdésben az szerepel, hogy a magyarigazolvánnyal
rendelkezők kapjanak állampolgárságot. Nyolcszázezer
fő. De ha ez állampolgárságot is jelent, nincs garancia
arra, hogy nem váltják ki a magyarigazolványt háromszor
ennyien.
És ki a magyar? Ki dönti el megint? Az állam? Milyen
alapon?
Magyarigazolványt a törvény szerint az kap, aki a
szomszéd államokban él (Ausztria kivételével), és beszéli
a nyelvet. De ha egy kukkot sem ért, elég, ha magyarként
tartja számon az adott ország. Vagy magyar szervezet
- például egyház - tagja.
A kormány válasza egyértelmű "nem"?
A kormány válasza nem egyértelmű nem. Mi a választókra
bízzuk a döntést.
Lévén: amúgy is ők döntenek...
A kormánynak meg az a fontos, hogy a szavazópolgárokat
ellássa információval.
Információval vagy (ellen)propagandával? Mit jelentenek
a rettenetes költségek?
Nem lehet azt mondani, hogy csak egyoldalú információkat
szolgáltatunk. A szavazóknak azonban látniuk kell, milyen
bonyolult, gyötrelmes - igennel-nemmel szinte megválaszolhatatlan
- kérdésről van szó. A kormány - mint testület - a népszavazás
napjáig folyamatosan tájékoztatni fogja a lakosságot.
Hogy a politikusok egyénenként mit mondanak, miképpen
nyilatkoznak, rájuk tartozik.
Az aláírásgyűjtők szellemi vezérei - Patrubány
és a többiek - most azt mondják: tévedés, ami történik,
mert ők beérnék a sima útlevéllel is. Nem kell nyugdíj
meg szavazati jog, főképp azt nem akarják, hogy a közhangulat
ellenük forduljon.
De hát nem lehet "lealkudni" az állampolgársággal
járó alkotmányos jogokat. Attól a pillanattól, hogy
állampolgárságot kap valaki, ugyanolyan jog illeti,
mint bárkit.
A kórház-privatizációról szóló második kérdés is
indokolja: ésszerű-e a népszavazás jelenlegi magyarországi
rendszere? Nem gyanús-e, hogy egyre inkább kampányelemnek
használják?
A népszavazás nem ezt a célt szolgálja. Maga a szabályozás
sem egyértelmű. Nem világos, hogy a "népparancsot"
mennyi idő alatt kell a parlamentnek végrehajtania.
Lehet-e ugyanarról a kérdésről új szavazást kiírni?
Ha igen, mennyi idő múltán? Az intézmény alkotmányjogi
szempontból is reformra szorul. Felvetődött, hogy fel
kéne emelni az aláírók minimális számát. Ámde egyetlen
politikai erő sem mer a törvényhez nyúlni, mert attól
tart, hogy a kisebbség jogainak csorbítását látnák ebben.
Buják Attila
Forrás: 168 Óra, 2004. november
18. |