Státustörvény
és kettős állampolgárság
Műsorvezető-szerkesztő: Gecse Géza
A Magyarok Világszövetségének Elnöksége az ülést követő
sajtótájékoztatón szombaton azt ajánlotta a magyar állampolgároknak:
szavazzanak nemmel az európai uniós csatlakozásról döntő
népszavazáson. Az elnökségi döntés ellen egyedül Léh
Tibor, a Magyarok Világszövetsége Nyugati Régiójának
elnöke szavazott. Állásfoglalását indokolva Léh Tibor
azt hangsúlyozta, hogy az EU-tag Franciaországban élve
ő egészen másként látja a csatlakozás ügyét. Szerinte
az integrálódott államok tapasztalatai azt mutatják,
hogy a Magyarországon leggyakrabban megfogalmazott félelmek
alaptalanok. Másnap, vasárnap a Magyarok Világszövetsége
Kanadai Országos Tanácsa arról értesítette a Magyar
Távirati Irodát, hogy nem ért egyet az MVSZ elnökségének
szombati döntésével. Az ő véleményük szerint, Magyarország
uniós csatlakozása kifejezetten a Magyarországon élő
magyar állampolgárok egyéni választási joga. Cservenka
Judit a szombati elnökségi ülés után beszélgetett Borbély
Imrével, a Magyarok Világszövetsége Kárpát-medencei
Régiójának elnökével.
Cservenka Judit:
- Kárpátalja, Partium, Erdély, Délvidék magyarsága olyan
államokban él, amelyeknek most nincs lehetőségük arra,
hogy szavazzanak az Európai Unióhoz való csatlakozásról,
hiszen ezeknek az országoknak a csatlakozása nincs napirenden.
Milyen elképzelései vannak a Magyarok Világszövetségének
a velük való kapcsolattartásra?
Borbély Imre:
- Eddig a kárpát-medencei régió, amelyhez határon túli
magyarok is tartoznak, azon az állásponton vagyunk,
hogy az áprilisi népszavazók minél nagyobb arányban
szavazzanak nemmel. Hiszen ez egy politikai platformot
jelent a csatlakozási körülmények újratárgyalására,
illetve a később, az Európai Unión belüli korrekciós
pályák kiharcolásában. Ezzel közvetve mindenféleképpen
pontosan a határon túli magyarok érdekeit is védjük.
A majdani pályakorrekció tárgyát is mindenféleképpen
elképzeléseink szerint a magyar kapcsolattartás is képezni
fogja. Úgy gondoljuk, hogy ebben a fázisban és ebben
a problémában a közvetett stratégia a leginkább eredményes.
Cservenka Judit:
- Tehát a nemmel való szavazást tartja közvetett
stratégiának?
Borbély Imre:
-Igen. Amire mindenféleképpen fel szeretném hívni a
figyelmet, az az, hogy egy manipulatív összemosás történik
az igen szavazatokat sürgető politikai erők részéről.
Úgy tüntetik föl, mintha a mostani, április 12-i nem
szavazat győzelme automatikusan a kimaradását jelentené
Magyarországnak az Európai Unióból. Erről szó sincs,
hiszen április 12-e után még több mint egy év marad
hátra a valódi csatlakozásig, és van már precedens Európán
belül, például Dánia vagy Írország esetében, amikor
egy nem győzelmével végződő népszavazást megismételtek.
A megismétlésre egy év áll rendelkezésre. Ebben a periódusban
alkalma nyílik a magyar politikumnak újratárgyalni a
legfájóbb igazságtalanságokat, a méltányosság és az
esélyegyenlőség elvének a legeklatánsabb tiprását a
most érvényben levő csatlakozási feltételekben.
Cservenka Judit:
- De tételezzük föl, hogy az igenek lesznek nagyobb
számúak már most, április 12-én. Ez viszont azt jelenti,
hogy valamilyen megoldást kell találni arra, hogy a
kimaradó országokban élő magyarokkal ne nehezedjen a
kapcsolattartás.
Borbély Imre:
- Ezzel mindenféleképpen egyetértek. Ki szeretnék térni
arra, hogy az igen elsöprő győzelme Magyarország számára
az eljövendő érdekérvényesítést meg fogja nehezíteni,
hogyha a jövőben pályakorrekciós kérelmekkel fog a magyar
politikum Brüsszelbe folyamodni, akkor pontosan a magas
igen számarányra való hivatkozással lehet majd elutasítani
őket: a saját népetek lelkesen csatlakozott, úgyhogy
most nincs mit korrigálni. A másik persze, hogy az igen
győzelme esetén is az egyik legfontosabb megoldandó
probléma a magyar-magyar kapcsolattartás, tekintettel
arra, hogy a státustörvényt most teljesen légiesíteni
fogják, úgy néz ki, vissza kell térni a gyökeresebb,
jobb megoldásra, a magyar állampolgárság kiterjesztésére.
Lehetővé tenni azt, hogy az azt igénylő minden magyar
megkapja alanyi jogon a magyar állampolgárságot.
Cservenka Judit:
- Ez kettős állampolgárságot jelenthet?
Borbély Imre:
- Ez eredményezi a kettős állampolgárságot.
Cservenka Judit:
- De az említett országokban, melyekben élő magyarsággal
való kapcsolattartás problémát jelenthet az Európai
Unióhoz való csatlakozás után, van-e kettős állampolgárság?
Borbély Imre:
- Különböző a helyzet. Ukrajnában nincs, és valószínűsíteni
lehet, hogy nem is fognak ebbe beleegyezni, ám engedjük
a felelős magyar polgárt dönteni abban, hogy hogy' akarja
sorsát alakítani. Tehát meg kell adni nekik a plusz
esélyeket, rajtuk múlik majd, hogy élnek-e vele vagy
nem. Hogy saját maga és családja sorsát befolyásolja
azáltal, hogy dönt: vagy az ukrán vagy a magyar állampolgárság.
De a döntő többsége a határon túli magyaroknak Erdélyben
él, Szlovákiában és Délvidéken, ahol a kettős állampolgárság
intézménye létezik. Például Románia, amelyik a moldáviai
románok számára már évek óta lehetővé teszi a román
állampolgárság elnyerését. Én azt hiszem, hogy itt ez
magyar politikai akarat és döntés kérdése, és az ezzel
kapcsolatos aggályok mondvacsináltak. Ez az Európai
Unióban egy bevett és már leszabályozott intézmény,
a többes állampolgárság.
Dormán László kollegám felhívta Bársony Andrást, a
Magyar Köztársaság Külügyminisztériumának politikai
államtitkárát.
Bársony András:
- Elképesztőnek tartom, nem tudok más kifejezést használni
erre a döntésre, és tulajdonképpen a döntésnek az értelmezésére
és az interpretációjára vonatkozóan is ugyanez a véleményem.
Olyan országok polgárait felkérni a döntésre az MVSZ
részéről, amelyek nem tudnak osztozni a Magyarország
számára gyümölcsöző lehetőségeket rejtő csatlakozásban
ebben a pillanatban, ez meglehetősen provokatív. Mert
szükségképpen felmerülhet persze a határon túl élő magyarok
között nem kevés számban az a probléma, hogy már megint
lemaradunk valamiről, amiben az anyaországiaknak részük
van. Ez egy nagyon emberi, bár nem politikai éleslátásról
tanúskodó dolog. Ezért azt gondolom, hogy hihetetlen
felelőtlen például azoknak a romániai magyar politikusoknak
az EU-csatlakozást ellenző álláspontjuk, akik úgy gondolják,
hogy Romániának lesz esélye az Európai Unióhoz csatlakozni,
úgy, hogy ők, mint romániai választópolgárok, például
Magyarország esetében úgy gondolják, hogy a csatlakozást
el kellene halasztani, de bárki hitelesnek venné tőlük,
hogy saját országok csatlakozását támogatják. Lehet
matematikával és szavazási procedúrával magyarázni,
hiszen ismerjük az MVSZ Elnökségének álláspontját, nem
értem, hogy ilyen ügyben lehet-e egyáltalán elnökségi
szintű döntést hozni és nem egy közgyűlést kellene-e
összehívni ebben az ügyben, de azt azért feltűnőnek
tartom, hogy azok véleménye nem számít kifejezetten
hangsúlyosan, akik Nyugaton, a mai Európai Unióban élő
magyarokat képviselik. Hogy' lehet az asztal alá söpörni
azoknak a magyaroknak a véleményét, akik azt mondták,
hogy ők, akik ott élnek, úgy gondolják, hogy ők igazán
autentikusok abban, hogy Magyarország népe számára az
együttlét, a közös jövő, az az igazán előremutató. Ezt
a véleményt az MVSZ Elnöksége az asztal alá söpörte.
Dormán László:
- A világszövetségnek van egy olyan álláspontja is,
hogy a schengeni határok átjárhatóságára adja meg Magyarország
a magyar állampolgárságot a határon túli magyaroknak,
mindazoknak, akik ezt kérik. Na most itt fölmerül egy
probléma, például Ukrajnában ez lehetetlen, Szerbiában
például a kettős állampolgárság megvan, nem beszélve
arról, hogy Horvátország, amikor önálló lett, az első
intézkedéseinek egyike az volt, hogy megadta az állampolgárságot,
plusz az útlevelet is természetesen minden horvátnak,
aki azt kérte, bárhol is él a világban.
Bársony András:
- A dolog összetett. Egyrészt azért, mert Magyarországon
létezik a kettős állampolgárság intézménye, csak azon
országok esetében nem működik, amely országok maguk
nem ismerik el Magyarország vonatkozásában ezt a kettős
állampolgárságot. Tehát egyfelől olyasmit kér a világszövetség,
amely intézmény létezik a magyar gyakorlatban, számtalan
olyan határon túl élő magyar van, aki a kettős állampolgársággal
rendelkezik, de ezek között döntő módon olyan magyar
honfitársak találhatók, akik Magyarországot hagyták
el. Olyan magyar etnikumhoz tartozó polgárok, akik személyükben
soha nem voltak Magyarország állampolgárai, mert hiszen
már a trianoni döntést követően, a mai Magyarország
területén kívül születtek, az ő esetükben is van lehetőség
a kettős állampolgárságra, de ebben az esetben a letelepedés
vagy az állandó letelepedés előfeltétel. Aki ennek az
előfeltételnek, mint ahogy számtalan Romániából áttelepült
magyar megfelelt, azok megkaphatják a kettős állampolgárságot.
Akikben azonban ilyen szándék nincs, azok esetében ez
az út nem járható.
Dormán László:
- A Vajdasági Magyar Demokrata Párt például évek óta
már ezt szorgalmazza, hogy az utódállamok magyarságának
tegyék lehetővé a kettős állampolgárságot.
Bársony András:
- Ha pusztán a magyar származás vagy a magyar anyanyelv
ezt a fajta magyar állampolgárságot a soha magyar állampolgársággal
nem rendelkezőknek megadná, akkor az Európai Unión belül
értelemszerűen ugyanaz a probléma merülne föl a diszkriminációval
kapcsolatban, amely a kedvezménytörvénnyel kapcsolatban
is már felmerült, hogy mi egy független ország állampolgárának
megadjuk a magyar állampolgárságot, míg ugyanazon ország
másik állampolgárának nem, és a mérce kizárólag az etnikumhoz
való tartozás. Ez pedig az Európai Unió és az összes
európai releváns jogintézmény alapján diszkriminatív
és megengedhetetlen.
Dormán László:
- Visszatérve még egy pillanatra Kárpátaljához: abban
az esetben, ha például megadná Magyarország a magyar
állampolgárságot a kárpátaljai magyaroknak, akkor azt
jelentené, hogy el kellene, hogy hagyják Kárpátalját?
Bársony András:
- Azokban az országokban, ahol nem lehetséges a kettős
állampolgárság intézménye, ott az, aki egy másik ország
állampolgárságát fel kívánja venni, annak le kell mondani
korábbi állampolgárságáról. Ha pedig lemond róla, akkor
nem biztos, hogy további tartózkodási engedélyre jogosult.
Ez a probléma tehát egy létező probléma.
Dormán László:
- A Világszövetség kárpát-medencei régiójának elnöke
azt mondja, hogy a státustörvényt Önök "kiüresítik".
Bársony András:
- Nagyon érdekes azt hallani egy határon túli magyar
politikus szájából, hogy kiüresedik a kedvezménytörvény,
miközben a jelenleg érvényes törvény azt mondja, hogy
csak azon gyerekek után jár, vagy azon családok kaphatják
meg a támogatást, az oktatási támogatást, ahol legalább
két gyerek egyidejűleg tanul magyar iskolában. Nos,
ehhez képest az új törvényi módosítás azt mondja, hogy
minden magyar iskolába járó gyerek után már meg lehet
kapni az oktatási támogatást. A módosításból két fejezet
maradt ki. Az egyik a társadalombiztosítási eljárásokra
és ellátásokra vonatkozó, a másik pedig a munkavállalásra
vonatkozó fejezet. A munkavállalás esetében az a helyzet,
hogy a kedvezménytörvényben rögzített munkavállalási
szabályok kedvezőtlenebbek voltak, mint az egyébként
külföldiek idénymunka-vállalására vonatkozó általános
magyar jogszabályok. Ezért azzal, hogy ezt a szűkítést
kivettük a kedvezménytörvényből, továbbra is nem háromhónapos
idénymunkára jogosultak a határon túl élő magyarok,
hanem az általános szabály keretében hat, illetve egy
évre kaphatnak ilyen engedélyt. A másik pedig: a tb,
tehát társadalombiztosítási ellátások, illetőleg szociális
ellátások tekintetében olyan szűkítő értelmezések szerepeltek
az eredeti kedvezménytörvényben, amelyeket szintén azért
vettük ki, mert valamennyi szomszédos országgal van
Magyarországnak olyan egyezménye, amely garantálja az
itt tartózkodó más országbeli állampolgárok sürgősségi
ellátását, és azon túlmenően pedig a biztosítási alapon
történő ellátásra, amennyiben ők jogosultak, akkor teljes
ellátást kaphatnak. Egyéb tekintetben pedig nincsenek
benne, csak pozitív irányú változások. Ráadásul például
a felvidéki magyarok esetében, akik európai uniós csatlakozásával
ugyanúgy kell számolni, mint az anyaország európai uniós
csatlakozásával, szeretném jelezni, hogy a kedvezménytörvény
hatályban maradása mellett is már sokkal nagyobb lehetőségeik
lesznek. És ezek a lehetőségek a későbbiekben a romániai
magyarok számára is meglesznek, és reményeink szerint
a későbbi bővítési hullámokban a többiek számára is.
Végezetül a kedvezménytörvénnyel kapcsolatban, ha valaki
előveszi a kedvezménytörvény új normaszöveg-tervezetét,
akkor pontosan látni fogja, hogy nem kiüresedik, hanem
gazdagodik.
Forrás: 2003. március 27. 19:05
Kossuth rádió, Határok nélkül
|