Vitaest a kettős állampolgárságról
Műsorvezető-szerkesztő: Gecse Géza
1997-ben Katona Ádám, az RMDSZ Erdélyi Magyar Kezdeményezés
Platformjának vezetője a kettős állampolgárság intézményének
igényével lepte meg az év őszén odalátogató Orbán Viktort.
1998 tavaszán, még a választások előtt a Magyarok Világszövetsége
tette le a garast a kettős állampolgárság intézménye
mellett. Tegnapi vitaestünket "A kettős vagy többes
állampolgárság aktualitása Európában és Magyarországon"
címmel rendeztük. Elsőként Bíró Gáspár politológust,
az Eötvös Loránd Tudományegyetem tanárát hallják.
Bíró Gáspár:
- Sajátos pillanatban "robbant" a köztudatba
a kettős állampolgárság ügye, de ez akkor sem számított
új megoldásnak. A kettős (illetve többes) állampolgárság
intézményének története ugyanis évtizedekre tekint vissza
Nyugat-Európában és a világ többi részein. Úgy nézett
ki 1997-98-ban, mintha a kettős állampolgárság intézményének
kiterjesztése a határon túli magyarokra kiválthatná
a státustörvényt. Az én olvasatomban ez mintegy konkurenciája
volt az akkori státustörvény vitáknak, s ebből én azt
szűrtem le, hogy a kérdést meglehetősen szerencsétlenül
kezelte az akkori politikai elit, hisz megpróbálta mintegy
"démonizálni", kiűzni a közéleti témák közül,
s a köztudatból. Az más kérdés, hogy a kettős állampolgárság
intézményének ötletét, a róla való vitát nem előzte
meg olyan szakértői szintű tisztázás, ami a nemzetközi
jogi, politikai és egyéb aspektusokat figyelembe vette
volna. Nyilvánvaló, a kettős állampolgárság intézménye
sehol sem mágikus megoldás, de kétségtelen, hogy ez
is a lehetőségek egyike. Ezért kellett volna megvizsgálni,
hogy milyen politikai, illetve más eszközök állnak rendelkezésre
a probléma megoldására. A kérdést napirendre kellett
volna tűznünk, foglalkozni kellene vele a jövőben is
szakértői szinten, mert ha csak azokat a jogszabályokat
vesszük szemügyre, amelyek a világ különböző országaiban
vannak érvényben, illetve azt a munkát, ami az Európai
Unióban ma folyik, olyan hatalmas anyag áll a rendelkezésünkre,
amiből mindenképpen tanulni lehetne.
Gecse Géza:
- Szerbia, Montenegró - pontosabban a volt jugoszláv
térség - az elmúlt tíz esztendőben egy, a trianoni katasztrófához
hasonló sokkon esett át. Mennyire meghatározó alapélménye
a szerbiai szerb lakosságnak a kettős állampolgárság
összefüggésében e történelmi helyzet? Hol tart ma a
szerb közvélemény a kettős állampolgárság elfogadását
illetően? Ezt azért kérdezem, mert a horvátoknál Tudjman
elnök a második ciklusban a kettős állampolgárság elvének
alkalmazása következtében kapott többséget, így lett
elnök. A határon túl élő horvátok ugyanis már korábban
megkapták a horvát állampolgárságot, és így nemcsak
szavazhattak, hanem szavaztak is. Ágoston András, a
Vajdasági Magyar Demokrata Párt elnöke.
Ágoston András:
- A Vajdasági Magyar Demokrata Párt a történelmi VMDK
örököseként, programpártként indult, és az egyik követelésünk
1997-ben a kettős állampolgárság volt. Természetes,
hogy az ötlet nálunk is a helyi viszonyokból fakadt.
A kettős állampolgárság intézménye, amelyet a nemzetközi
közösség képviselőinek ajánlatára a jugoszláv és a horvát
kormány - az ellenzék nagy részének támogatásával -,
a horvátországi szerbek, illetve a szerbiai horvátok
részére kétoldalú szerződésbe kívánt foglalni - azóta
foglalták is -, megfelelne a vajdasági magyarságnak
is. Mi ezt 1997.március 28-án egy levélben írtuk meg
a magyar külügyminiszternek.
Gecse Géza:
-A Boszniában élő szerbek megkaphatják végül is a szerb
állampolgárságot?
Ágoston András:
- Persze.
Gecse Géza:
-Csak akkor, ha Szerbia területére érkeznek - mert az
állampolgársági törvényeknél a területi hatály rendkívül
fontos -, vagy pedig Boszniában is?
Ágoston András:
- Ha kérik, a jugoszláv állam nemcsak nekik, hanem elvben
a horvátoknak és a muzulmánoknak is megadja.
Gecse Géza:
-Magyarul: kérni kell, tehát nem automatikusan "jár".
Ágoston András:
- Kérni kell, igen.
Gecse Géza:
- És milyen feltételei vannak, hogy valaki megkapja
a szerb állampolgárságot?
Ágoston András:
- Külön feltételei nincsenek. Az, ami általában az állampolgárság
igénye esetén fölmerül a nemzetközi jogban is, azok
a föltételek Szerbiában is érvényesek. Szerbia-Montenegróban
az állam illetékes szerve megvizsgálja ugyan elvben
a feltételek teljesülését, de amennyire én értesültem,
aki a szerbek közül kérte, megkapta. A horvátok és a
muzulmánok nem nagyon kérik.
Gecse Géza:
- Elvileg elképzelhető-e az, hogy valaki horvát akcentussal,
vagy katolikusként kapja meg a szerb állampolgárságot?
Ágoston András:
- Elvben valószínűleg elképzelhető, mert a kétoldalú
szerződés, az Bosznia-Hercegovina és az akkori Jugoszlávia
között jött létre, de a gyakorlatban nem nagyon történik
ilyesmi, mert a horvátok inkább a horvát állampolgárságot
kérik, ami szintén lehetséges. Így például a szabadkai
horvátokat nem fogja érinteni a vízumkényszer, ha Magyarország
novemberben bevezeti, mert ők a horvát útlevéllel vígan
jöhetnek majd Magyarországra, miközben mi, vajdasági
magyarok egészen más helyzetben leszünk.
Gecse Géza:
- Nagyon érdekes volt az, hogy a kárpátaljai magyarok
a kettős állampolgárság körül kialakult vitában az elmúlt
időszakban, nem nagyon nyilvánítottak véleményt. Brenzovits
László, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség alelnöke.
Brenzovits László:
- 1997-ben úgy tűnt, hogy Magyarország nagyon gyorsan
fog csatlakozni az Európai Unióhoz, és Schengen is közelebbinek
tűnt akkor, mint később. Akkor Szlovákia vagy Románia
esetében úgy tűnt, hogy nekik erre akkor nem lesz esélyük.
Emiatt a határon túli magyar közösségek igen élesen
érzékelték, hogy közelít Schengen, amire megoldást kell
keresni. Emiatt merült fel a kettős állampolgárság kérdése
és a határon túli magyarságról szóló-, az úgynevezett
státustörvény gondolata - mint ahogy Bíró Gáspár is
fogalmazott -, nemzetközi példák alapján. A horvátok
akkor már osztották a horvát útleveleket, és már működött
a határon túli szlovákokról szóló törvény is, amit mindenki
tudott. A kárpátaljai magyarság annyiban volt különleges
helyzetben, hogy az ukrán alkotmány a kettős állampolgárságot
tiltja. Ahhoz, hogy egy másik ország állampolgárságát
elnyerje egy ukrán állampolgár, ahhoz az ukrán állampolgárságról
le kell mondania. Emiatt mi elsősorban a határon túli
magyarokról szóló törvény elfogadásában voltunk érdekeltek,
ezért szorgalmaztuk annak elfogadását már 1997-98-ban.
Gecse Géza:
- Zubánics László, az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség
képviseletében ül itt, a mikrofon előtt. Ha jól emlékszem,
Önök már megszületésekor, 2001-ben az úgynevezett státus-
vagy a kedvezménytörvényt elég élénken bírálták.
Zubánics László:
- Ennek az volt az oka, hogy - konzultáció híján - információ
nélkül maradtunk. Nem tudtuk, hogy pontosan milyen fejezetek
kerülnek a törvénybe. Mi magát a kedvezménytörvényt
- mint olyat -, nem utasítottuk el, viszont több oldalas
dokumentumban javasoltuk melyek legyenek azok az apró
simítások, amelyeket a törvényen el kell végezni. Emellett
aláírásgyűjtő kampányban támogattuk a Magyarok Világszövetségének
a külhoni magyar állampolgárságról szóló törvénytervezetének
a lakosság körében való népszerűsítését, illetve úgy
láttuk, hogy maga a státustörvény nem tesz meg teljes
mértékben mindent annak érdekében, hogy a kárpátaljai
magyarok Schengen után az anyaországgal való kapcsolattartásban
problémamentesek lehessenek.
Gecse Géza:
- Ha jól tudom, Ausztriában például annyira szigorú
a szabályozás, hogyha valaki arra gondol, hogy le kíván
mondani az osztrák állampolgárságáról, akkor majdhogynem
azonnal megfosztják tőle. Gondolom, hogy az ukrán gyakorlat
is európai minták alapján alakult ennyire szigorúan.
Bíró Gáspár:
-Három országot szoktak emlegetni az Európai Unió tagjai
közül, amelyek meglehetősen merevek a kettős állampolgárság
ügyében: Dániát, Németországot és Ausztriát. Formálisan
egyik sem fogadja el, úgy, ahogy az ukrán törvények
sem fogadják el a kettős állampolgárság intézményét.
Viszont mindenképpen különbséget kell tenni, hiszen
mindegyik állam más és más helyzetben van. Németország
- bár formálisan nem fogadja el, azonban - "eltűri"
a kettős állampolgárságot. Egyszerűen tudomásul veszi
azt, hogy az élet meghaladja néha ezeket az évtizedekkel
ezelőtt kialakított jogpozitivista, jogi formalista
formulákat: azt, hogy "egy ország - egy állampolgárság
- egy szavazat". Vagyis Németország a gyakorlatban
végül is tudomásul veszi, hogy vannak kettős állampolgárok
a területén, és vannak kettős állampolgárok a Németországon
kívüli németek körében is. És vannak más országok is,
amelyek úgymond "eltűrik" ugyanezt. A gyakorlatban,
ha a kettős állampolgárság intézményének az elfogadásáról
nincs is "pozitív szabályozás" akkor is az
államok - az esetek jelentős részében - eltűrik e jelenség
létét. Évtizedeken keresztül hasonló volt a helyzet
az Egyesült Államokban, ahol hivatalosan az állam azt
mondta, hogy nem ismeri el, de a gyakorlatban milliók
éltek kettős állampolgárként az Egyesült Államokban
és az Egyesült Államokon kívül. És vannak még más példák
is. A magyar alkotmány 1990-től tartalmazza a Magyar
Köztársaság egyoldalú felelősségvállalását a határon
túli magyarok iránt. Eltelt jó néhány év, és nem mutatkozott
szükség olyan átfogó szabályozásra, mint amilyet a kedvezménytörvény
ma képvisel. Ennek az oka az lehet, hogy a határon túli
magyarok között a kilencvenes évek első felében igen
markáns autonómiatörekvések fogalmazódtak meg. Ezekről
egy ideig úgy tűnt, hogy nemcsak életképesek, vagyis
létre tudják hozni őket a határon túli magyar szervezetek
és közösségek, és működtetni is tudják azokat az intézményeket,
amelyeket különböző tervezetekben leírtak, hanem, úgy
tűnt, hogy előbb-utóbb a nemzetközi közösség - legalábbis
a szűkebben vett európai közösség - az autonómia gondolata
mögé áll, de aztán mégsem így történt. Ahogyan a Balkánon,
a volt Jugoszlávia területén rosszabbodtak a dolgok,
egyszerre csak kiszaladt a szőnyeg az autonómia-koncepciók
alól, és Nyugatról egyre kevesebb érdeklődés mutatkozott
az ilyen típusú törekvések iránt. Viszont ha az autonómia
nem működik, vagyis ha az egyes államokon belül ezek
a közösségek nem tudják artikulálni politikailag, jogilag,
az intézményrendszer szintjén magukat, akkor más alternatívák
után néztek. Mint már korábban említettem, a státustörvényből
kedvezménytörvénnyé vált szabályozás egy volt az alternatívák
közül. De a határon túli magyarok, illetve kulturális
intézményeik támogatása, ami a mai napig folyik, már
1990-ben elkezdődött. Mindezt a státustörvény megpróbálta
egységes keretbe foglalni. A kettős állampolgárság ügye
viszont közben lekerült a hivatalos napirendről.
Gecse Géza:
-Mivel magyarázható az ukrán állam elzárkózása a kettős
állampolgárság intézményétől, hiszen - ha jól tudom
-, Kanadában, illetve az Egyesült Államokban majdnem
milliós ukrán diaszpóra létezik?
Zubánics László:
- Az 1991-ben elfogadott ukrán állampolgársági törvény
csupán azokat ismeri el ukrán állampolgárnak, akik a
függetlenség kikiáltásának idején Ukrajna területén
éltek, illetve valamilyen gazdasági, rokoni és egyéb
szálakon kapcsolódnak az ukránsághoz, legyenek azok
akár az Oroszországban élő, szibériai ukránok, akiket
1933-ban, illetve 1945 után telepítettek ki. 1996-ig,
amíg az alkotmány 4. cikkelyében ezt nem rögzítették,
lehetőség nyílt volna a kettős állampolgárság intézményének
a létrehozására. Azonban alkotmányt módosítani Ukrajnában
szinte lehetetlen. A 2001.január 18-án elfogadott törvény
pedig teljes egészében előírja, hogy ugyan szándékosan
senki nem fosztható meg az állampolgárságtól - ennek
ellenére -, mihelyt valaki átveszi egy szomszédos vagy
bármilyen más idegen ország állampolgársági papírjait,
rögvest elveszíti az állampolgárságát.
Brenzovits László:
- Ennek az oka elsősorban az ukrajnai orosz kisebbség
nagy létszámában rejlett, mivel Ukrajnában 12 millió
orosz él, és a lakosság fele orosz anyanyelvű. Ilyen
tömegben a kettős állampolgárság elfogadása Ukrajna
jövőjét tette volna kétségessé. Emiatt ragaszkodott
az ukrán nemzeti ellenzék ahhoz, hogy ne fogadják el
a kettős állampolgárság intézményét, mert az ország
egyszerűen kiürülhetett volna. És ahogy László is mondta,
hogy ez alkotmányos többséggel menjen keresztül az ukrán
parlamenten, az szinte lehetetlen lett volna, bár kétségtelen,
hogy időnként e kérdések újra és újra fölmerülnek.
Zubánics László:
- Jelenleg éppen Oroszország, az Orosz Föderáció próbálja
meg kisebb-nagyobb lépések útján a kettős állampolgárság
intézményét elfogadtatni Ukrajnával, hiszen ezáltal
saját honfitársait - az Ukrajna területén élő oroszokat
- tudná Oroszország területén helyzetbe hozni mind gazdasági,
mind más tekintetben.
Gecse Géza:
- Magyarországon 1998-ban elkezdődött egy kettős állampolgársági
kampány, vagy azzá vált, annak következtében, hogy hogyan
reagált rá a magyar belpolitika. Önök, a Magyarok Világszövetsége
egy idő után mégis az úgynevezett külhoni állampolgárság
jogintézményét találták ki. Miért volt erre szükség?
Patrubány Miklós, a Magyarok Világszövetségének elnöke.
Patrubány Miklós:
- Vissza kell kanyarodnunk 1963-ig. Ekkor az Európa
Tanács elfogad egy olyan határozatot, amely azt ajánlja
az államoknak, hogy lehetőleg akadályozzák meg a többes
állampolgárság létrejöttét. A kommunizmus bukása után,
a kilencvenes években, az európai integrációval párhuzamosan
egy ellentétes folyamat indult be. 1995-ben az Európa
Tanácsban elkezdődik a munka és egy új európai konvenciót
hoznak az állampolgárságról. 1996 májusában, a Magyarok
IV. Világkongresszusán a Pozsgay Imre vezette munkacsoport
- többek között -újrafogalmazta a Magyarok Világszövetségének
is a feladatkörét egy integrálódó Európában. A magyar
nemzet integrálódásának útján a Magyarok IV.Világkongresszusa
két politikai eszköz mellett kötelezte el magát. Az
egyik - bárhol éljen is a világon -, a magyar állampolgárság
alanyi jogon való kiterjesztése minden magyar számára,
amennyiben arra igényt tart. A másik: a kétkamarás magyar
országgyűlés intézménye, melynek értelmében a külhoni
magyarok is képviselethez jutnának a parlament felsőházában,
miként például a francia felsőházban. 1996 októberében
a Magyarok Világszövetsége alapszabályába kerül az a
tétel, hogy a szervezet elsőszámú feladata azon fáradozni,
hogy - bárhol éljen a világon - a magyar állampolgárság
minden magyart megillessen. Másfél hónappal vagyunk
a magyarországi választások előtt, amikor 1998 tavaszán
a választmány kategorikusan állást foglal és kimondja,
hogy igenis, a kettős állampolgárságot kívánja. Attól
lett ebből egy egy hónapig tartó, a magyar közéletet
szinte kisajátító hatalmas vita, hogy miért vasárnap
délután mondtuk ki, mert hétfőn hajnalban Kovács László
akkori külügyminiszter már lesöpörte az asztalról, mint
olyasmit, ami nem rendezi az adózás, a katonai szolgálat
kérdését, továbbá egy csomó olyan dolgot, amelyet az
állampolgárságról szóló korábban említett európai konvenció
amely 1995 és 1997 novembere között született. Ráadásul
Magyarország is részt vett ebben a munkában, és az akkori
külügyminiszter pontosan tudhatta, hogy az állampolgárságról
szóló európai konvenció világosan szabályozza az adózás,
a katonai szolgálat és a kettős állampolgársággal járó
egyéb, kényes kérdések ügyét. Ez a vita, ami akkor a
magyar közéletben kipattant, továbbgyűrűzött Erdélybe.
Több mint 200 írás jelent meg az erdélyi magyar sajtóban
pro és kontra érvekkel, és ennek az anyagnak a feldolgozásából
világosan kiderült, hogy a mai magyar politikum képtelen
elfogadni azt a látomást, hogy egyszer majd a határon
túli magyarok Magyarországon szavazni fognak. A vita
következtében rá kellett jönnünk, hogy túl nagy az ellenállás,
ami a szavazati jogot illeti. Ezért úgy gondoltuk, hogy
ezen az intézményen változtatni kell. És ekkor született
meg Borbély Imre javaslata, amely az angol állampolgársági
modellből kiindulva - amely egy többszintű állampolgársági
modell, ahol egyféle jogosultságai vannak a szigetlakóknak,
másféle jogosultságai vannak a tengerentúliaknak, a
volt gyarmatokon élőknek, és végül megint csak más jogosultságai
vannak a gyarmatok bennszülötteinek -, ebből a létező
európai precedensből kiindulva fogalmazzunk meg mi is
egy olyan állampolgársági jogintézményt, amelyik különbözik
a teljes körű állampolgárság fogalmától, mégpedig azzal,
hogy nem jár vele szavazati jog, és nem jár vele automatikus
Magyarországra település. Ezt neveztük el külhoni magyar
állampolgárságnak, amit 1999 őszén az EBESZ felülvizsgálati
konferenciáján Bécsben bemutattunk, mint egy egyetemes
európai jogeszközt. 2000 tavaszán, amikor elnökjelölt
voltam, végigjártam Magyarország valamennyi, az Országgyűlésben
képviselt pártját, többnyire azok elnökeivel találkoztam
- az egy Fidesz kivételével, amelynek elnöke nem fogadott
és nem volt hajlandó velem szóba állni -, mert én azt
üzentem mindenkinek, hogy amennyiben elnök lennék, akkor
első dolgom az lesz, hogy a magyar állampolgárságra,
a kiterjesztésére való indítványt, vagyis a külhoni
magyar állampolgárság jogintézményének a megteremtését
szorgalmaznám.
Gecse Géza:
- Mivel magyarázható Bíró Gáspár szerint, hogy 2000
végén ez a gondolat megbukik, hogy ezt a fogalmazzunk
talán úgy, hogy "csonkított kettős állampolgárság-koncepciót"
végképp elvetik?
Bíró Gáspár:
-Két fontos körülményt nem szabad szem elől veszítenünk.
1993-ban megszületett az új magyar törvény a magyar
állampolgárságról. Ez ritka szigorú törvény, még világ-összehasonlításban
is, mivel gyakorlatilag lehetetlenné teszi az állampolgárság
megszerzését olyan személyeknek, akik 1947 után nem
rendelkeztek magyar állampolgársággal, akik nem tartózkodnak
életvitelszerűen Magyarországon. Nyolc-, öt-, hároméves
időszakokat ír elő a törvény, tehát ezt a törvényt nagyon
komolyan kellene módosítani ahhoz, hogy bármilyen állampolgárság-kiterjesztésről
beszéljünk a határokon túlra.
Gecse Géza:
- Ezt a törvényt viszont még az Antall-kormány hozta.
Bíró Gáspár:
- Ez az 1993-as törvény - mint említettem -, az egyik
legszigorúbb állampolgársági törvény nemcsak Európában,
hanem világviszonylatban is.
Gecse Géza:
- Ne gondoltak volna a határon túli magyarokra?
Bíró Gáspár:
-Ezt tőlük kellene megkérdezni.
Gecse Géza:
-Mert intézményeket teremtett az Antall-kormány, de
- ezek szerint - az állampolgárság intézménye...
Bíró Gáspár:
-A másik körülmény pedig az, ha magyar állampolgárok
külföldön tartózkodnak, akkor sem szavazhatnak. Magyar
követségeken nem rendeztek szavazást, tehát a választójogi
törvény ilyen szempontból is rendkívül szigorú. Gyakorlatilag
az a két feltétel, amit Miklós említett egy kvázi-állampolgárság
ügyében, az már létezett korábban is. De nézzük meg
a dolog tágabb, nemzetközi kontextusát. Ugye, az alapelv
az, hogy állampolgárság egyéni elbírálás kérdése. Egyrészt
az illetőnek akarnia kell az állampolgárságot, másrészt
pedig az állam, amelyik megadja az állampolgárságot,
akár másodikként, harmadikként, ötödikként, egyénileg
bírálja el a kérelmező esetét. Vannak példák arra, hogy
országok egyoldalúan kiterjesztették a kettős állampolgárság
intézményét csoportokra, van úgynevezett diaszpóra-modell.
Az ilyen eljárásoknak általában az a céljuk, hogy azokat,
akik állampolgárság elnyeréséért folyamodnak visszatelepítsék,
illetve tömeges visszatelepülésüket megkönnyítsék. Többnyire
két megfontolás állt ezek hátterében. Tavaly például
Spanyolország olyan értelemben módosította a vonatkozó
törvényeit, hogy a spanyol nyelvű országokban élő, spanyol
származású - hogy ezen mit kell érteni, az egy külön
probléma, de maradjunk ennyiben -, úgy folyamodhatnak
spanyol állampolgárságért, hogy nem tartózkodnak az
előtt egy évig Spanyolország területén. Ez a korábbi
korlátozás tehát most megszűnt, aminek eredményeképp
az elmúlt hónapokban körülbelül egymillió kérvényt regisztráltak
a különböző spanyol nagykövetségek Dél-Amerikában. Ez
azt jelenti, hogy egy éven belül Spanyolország, és ezzel
az Európai Unió lakossága körülbelül egymillió emberrel
gyarapodik. Az intézkedés hátterében az a megfontolás
áll, hogy a munkaerőhiány, a spanyolországi népesség
elöregedésének ellensúlyozására ők ezt az utat választották.
A másik, amikor így, tömegesen terjesztik ki az állampolgárságot
vagy adják meg a kettős állampolgárságot, az, amikor
a diaszpóra rendkívül tőkeerős, és ezáltal az anyaország
megpróbálja a diaszpóra felől a tőkebeáramlást könnyíteni,
azaz vonzóbbá tenni magát. Így India ebből a megfontolásból
tűzte napirendre néhány hete - jelentette be az indiai
miniszterelnök -, az egyoldalú állampolgárság-kiterjesztését.
Erre persze mondhatjuk azt, hogy India az India, és
nem Magyarország. Viszont az nem tagadható, hogy a döntés
hátterében az áll, hogy a diaszpórában élő hindu közösségek
rendkívül erős tőkepotenciálját az ország életébe áramoltassák
és nemcsak tőke-, hanem a szellemi potenciálját is.
És ha nemzetközi kitekintésben szemléljük a kérdést,
akkor meg kell állapítanunk, hogy az államoknak több,
mint a fele, azaz több mint száz állam fogadja el a
kettős állampolgárság intézményét, méghozzá kétféleképpen:
vagy úgy, hogy eleve jogszabályban határozza meg azokat
a feltételeket, amelyek a kettős vagy többes állampolgárságot
lehetővé teszik, vagy pedig "tolerálja", "eltűri"
a kettős állampolgárok létét országának határain belül,
illetve azokon kívül. Magyarország estében egyik tényező
sem igazán áll fönn. Ha a magyar politika célja az lenne,
hogy tömegesen telepítse át a környező országokból a
magyarokat, kétségtelen, hogy erre valóban a kettős
állampolgárság megadása, illetve a magyar állampolgárság
megszerzésének a megkönnyítése lenne a legegyszerűbb
módszer. Aztán azt döntse el, aki eljön onnan, hogy
marad vagy nem marad annak az országnak az állampolgára,
ahonnan eljött. De ez ma nincs napirenden, tehát ez
csak egy elméleti spekuláció.
Gecse Géza:
-Ezek szerint bármelyik magyar kormány, amely 1990 óta
volt hatalmon Magyarországon, tulajdonképpen azt akarta
elérni, hogy a határon túl élő magyarok lehetőség szerint
ne jöjjenek Magyarországra, ami másképpen fogalmazva
az úgynevezett "szülőföldön való megmaradás"
politikája. Vagyis minél nehezebb legyen nekik idejönni,
amiben szintén van egy racionális mag, hiszen maradjanak
meg a határon túl élő magyarok ott, ahol vannak, ami
viszont ugyanakkor magában hordozza annak a veszélyét,
hogy közben asszimilálódnak, és elvesznek a magyarság
számára.
Bíró Gáspár:
-Én lehet, hogy le vagyok maradva egy-két brosúrával,
de úgy tudom, hogy a szülőföldön való megmaradás, a
szülőföldhöz való jog, meg az ott való érvényesülés,
boldogulás azon kevés konszenzusos pontok egyike, amelyek
fönnállnak az anyaország, illetve a határon túli szervezetek
képviselői között. Cáfoljanak meg, ha ez nem így van.
Gecse Géza:
-A kettős vagy a többes állampolgárságnak mekkora az
esélye, abban az új Európában, amihez mi is tartozni
szeretnénk, vagy amihez tartozni fogunk?
Bíró Gáspár:
-Korábban csodálkoztam azon, amikor azt hallottam, hogy
elutasítjuk a kettős állampolgárságot, nem szeretjük,
illetve hogy "veszélyes". A magyar jogrend
ugyanis tartalmazza ezt az intézményt. Az 1993-as állampolgársági
törvényben a 2. szakasz (2) bekezdése egyértelműen fogalmaz:
azt a magyar állampolgárt, aki egyidejűleg más államnak
is állampolgára - ha a törvény másképp nem rendelkezik
-, a magyar jog alkalmazása szempontjából magyar állampolgárnak
kell tekinteni. Nincs mit vitatkozni tehát azon, hogy
elfogadjuk, vagy nem fogadjuk el a kettős állampolgárságot
Magyarországon. Ez ugyanis benne van a magyar jogrendben,
annak szerves része. Azonkívül Magyarország aláírta
és ratifikálta az Európa Tanács állampolgárságról szóló
egyezményét, ami 2000-ben lépett hatályba. Ez az egyezmény
is elismeri a kettős állampolgárságot, sőt többes állampolgárságról
beszél végig. Európa államainak nagyobbik része tehát
hajlik arra, hogy egységesen közelítsen e felé az intézmény
felé. Amint azt már elmondtam, vannak olyan országok,
amelyek - mint Ausztria, Dánia, Németország -, konzervatívabbak
e témában, és vannak olyanok, mint Franciaország, Belgium,
Nagy-Britannia, Svédország, amelyek liberálisabbak.
Európában az a trend, hogy szülessen egy egységes európai
álláspont a többes állampolgárság kérdésében. Sőt, egyesek
már azt mondják, hogy a létező EU útlevél, illetve az
ezzel járó különböző jogosítványok, ez már egy többes
állampolgárság felé mutat, illetve valójában azt már
meg is valósította. Ahol a kettős állampolgárság intézménye
működik, ott két feltételt látunk a háttérben: vagy
az illető államok egyszerűen gálánsan félrenéznek, és
nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel, azaz azon az állásponton
vannak, hogy "legyenek az én állampolgáraim a te
állampolgáraid", ebből semmi rossz nem következik.
A másik eset az, amikor megegyeznek az érintett felek
abban, hogy milyen esetekben szerezhető meg a másik
ország állampolgárságra, kikre vonatkozik, milyen jogosítványokkal
járjon a kettős állampolgárság. Többes állampolgár lehet
valaki, de akkor is azok a törvények vonatkoznak rá,
annak az országnak a törvényei, ahol él, vagy ahol éppen
tartózkodik. A kettős állampolgárság a legtöbb esetben
valójában nem jelent túl nagy többletet, sőt, bizonyos
értelemben még terhet is jelenthet olykor. Ezért született
például az az Európa-tanácsi egyezmény, hogy a katonai
szolgálatot és az adózást valahogy könnyítse. Vagyis
ha kétoldalú megállapodás születik bármelyik környező
állammal, akkor működtethetővé válik a kettős állampolgársági
intézmény, ami már benne van a magyar jogrendben. Az
már megint más kérdés, hogy egy ilyen egyezménynek milyen
esélyei vannak most, ebben a történelmi szituációban.
Forrás: 2003. április 24. 19:05
Kossuth rádió, Határok nélkül
|