A kettős állampolgárságról
Műsorvezető-szerkesztő: Márványi
Péter
Ismét előkerült a határon túli magyarok kettős állampolgárságának
kérdése, méghozzá a kedvezménytörvénnyel kapcsolatban.
Kevés olyan téma van, amiről annyit beszéltünk az elmúlt
években, és amelyről olyannyira ellentmondásos nyilatkozatok
hangzottak el, mind Magyarországon, mind azon kívül.
A mai műsorunkban a mostani véleményeket próbáljuk összegezni,
legelőször azonban hallgassuk meg Bánhidi Emese összeállításától
arról, hogyan is alakult az ügy az elmúlt években. Ami
érzékelhető, a kettős állampolgárság mindig akkor vált
fontos témává, amikor amúgy is felélénkültek a politikai
viták a határon túli magyar áramlatok között, ill. amikor
valamiképp pl. Magyarország NATO vagy most uniós tagsága
kapcsán kérdésessé vált az anyaország és a határon túliak
kapcsolata.
Bánhidi Emese:
-Nem véletlen, hogy éppen Katona Ádám székelyföldi RMDSZ-es
politikus vetette fel a kettős állampolgárság gondolatát
még az előző szocialista kormány idején. Nem sokkal
később a Magyarok Világszövetsége is sűrűn hangoztatta,
hogy ez lenne a megnyugtató megoldás a szülőföldön maradás
szempontjából. Az MVSZ-nek nem sikerült megnyernie a
Horn-kormány támogatását ez ügyben. A határon túli magyarok
körében azonban megmaradt az igény arra, hogy a vízumproblémára
kínáljon valamiféle megoldást a magyar kormány. Felmerült
például, hogy brit mintára vezessék be a külhoni állampolgárság
fogalmát, amely magyar útlevéllel járna ugyan, de választójoggal
nem. Az Orbán-kormány először nem nyilatkozott egyértelműen
és egybehangzóan erről a kérdésről. 2000 májusában Orbán
Viktor miniszterelnök azt mondta, a szomszéd országok
kormányai, akiktől elsősorban függ ennek a jognak a
megadása, nem lelkesek ettől a gondolattól, ezért a
magyar kormány a határon túli magyarság jogait biztosító
úgynevezett státustörvényben gondolkodik. 2000. márciusában
meg is született egy kormányhatározat, amely szerint
törvényjavaslatot kell előkészíteni a határon túli magyarok
jogállásáról. Németh Zsolt külügyi államtitkár több
interjújában kifejtette, ha teljes jogú állampolgárságot
nem is, de “félállampolgárságot” jelent majd a készülő
törvény. 2000 júniusában Németh Zsolt azt is mondta,
a magyar kormány elvi alapokon nem zárkózik el a kettős
állampolgárság elől, de a jelenlegi politikai, gazdasági
és nemzetpolitikai okok miatt nem látja azt reálisnak.
Sokáig úgy tűnt, hogy a készülő státustörvény megoldást
jelent majd a problémára, ám a 2000-es év végén kidolgozott
koncepcióban már nyoma sincs az állampolgárságnak. A
törvény neve hivatalosan sem státustörvény lett, még
csak nem is a határon túliak jogállásáról szóló törvény,
hanem kedvezménytörvény. Tőkés László püspök, az RMDSZ
tiszteletbeli elnöke 2000 júniusában az ekkor már készülő
státustörvény kapcsán kijelentette, a jogszabály távlatilag
a kettős állampolgárság elnyeréséhez vezet majd. Egy
utolsó lendületet akkor vett a kérdés, amikor 2000 őszén
a romániai választási kampányban a magyar elnökjelölt
melletti aláírásgyűjtéssel együtt több helyen ugyancsak
íveket terjesztettek azzal, hogy az aláírók kérik a
magyar parlamentet, tűzze napirendre és fogadja el a
külhoni állampolgársággal foglalkozó törvénytervezetet.
A többségi oldal azonban ekkor is élesen elutasította
a romániai magyarok kettős és külhoni állampolgárságát.
Az akkori legnagyobb ellenzéki párt alelnöke, a mai
miniszterelnök Adrian Nastase egyenesen azt hangoztatta,
ha esetleg mégis megvalósulna az erdélyi magyarok külhoni
állampolgársága, akkor a román alkotmány értelmében
az RMDSZ-politikusok nemcsak parlamenti, de közhivatalnoki
tisztséget sem vállalhatnának.
Márványi Péter:
-A kettős állampolgárság ügyét ez alkalommal az RMDSZ
egyik platformja, a Reformtömörülés dobta be a politikai
közforgalomba. Ionescu Nikolett az RT alelnökét Szilágyi
Zsolt képviselőt kérdezte.
Szilágyi Zsolt, alelnök, Reform Tömörülés:
- A Kárpát-medencében élő magyarság érdeke az, hogy
az anyaország és az utódállamokban élő magyar nemzeti
közösségek közötti kapcsolatot országaink európai uniós
csatlakozása előtt rendezni tudjuk. A magyar polgári
kormány által megalkotott kedvezménytörvény vagy státustörvény
úgy tűnt egy hatékony és eurokonform, Európa által is
elfogadott megoldást nyújt erre a helyzetre. Sajnálattal
tapasztaljuk, hogy annak ellenére, hogy mind Szlovákia,
mind Románia esetében az illető országban élő magyar
közösség messzemenően támogatta az illető ország integrációját,
NATO-integrációját, a NATO tagfelvétel kapcsán felbuzdulva
a szlovák és a román diplomácia egy olyan offenzívába
kezdett, amely tulajdonképpen a törvény tartalmának
a kiürítésére törekszik. Ezt a törvényt a Nastase-Orbán
megállapodás Romániában alkalmazhatóvá tette. Több,
mint fél millió erdélyi magyar kért és kapott igazolványt.
Nem bomlott meg ettől a társadalmi béke. Néhány forrófejű
román újságíró vezércikkén kívül tulajdonképpen semmi
különös nem történt. Bebizonyosodott tehát, hogy a törvény
alkalmazható és kiemelt támogatásnak örvend a romániai
magyarok körében. Jelenlegi helyzetben, ha a magyar
kormány, tehát úgy mondanám, hogy tétova és halogató,
bizonytalan álláspontja miatt az előbb említett erők
a két utódállam diplomáciája eredményesnek mutatkozik,
úgy tűnik, hogy meggyőzik Brüsszelt, illetve Strassbourgot
arról, hogy ez a törvény nem eurokonform és a magyar
kormány módosítani kívánja ezt a törvényt. Mi azt javasoltuk,
annak szellemében, hogy a térség országai egymás haladó
hagyományából, egymás haladó gyakorlatából tanulhatnak,
hogy itt van Romániában, abban az országban, ahol élünk
az ún. román modell. Románia ugyanis úgy oldotta meg
az anyaország és a határon túl élő románok közötti kapcsolatot,
hogy az állampolgársági törvényben kedvezményeket biztosított.
Tehát sokkal könnyebben megkapja a román állampolgárságot
egy olyan személy, aki bizonyítani tudja, hogy egyik
felmenője román származású vagy román állampolgár volt.
Egy olyan helyzetet sikerült megoldani, amely hasonló
a kárpát-medencei magyarság helyzetéhez, tehát hogy
az ország és a nemzet határai Románia esetében, a román
nemzet esetében sem esnek egybe, és ez ellen a gyakorlat
ellen sem a szomszédos országok, sem pedig európai integrációs
intézmények nem tiltakoztak. Annak ellenére, hogy Románia
most ennek a kedvezménynek néhány hónapra fölfüggesztette
az alkalmazását, ennek ellenére az állampolgárságot
senkitől nem vonták vissza. Tudomásom szerint több 100
ezer, mintegy 1 millió moldvai, ill. ukrajnai román
kapott az elmúlt évek során állampolgárságot.
Ionescu Nikolett:
- Ön szerint ez a kettős állampolgárság a román modellre
alapozva mennyire megvalósítható a magyarokra nézve?
Szilágyi Zsolt:
- Akarat kérdése. Mindenki jól tudja ugyanis, hogy az
Európai Unió országai is, volt gyarmat-országok például
mint Spanyolország ismerik azt a jogi intézményt, amely
az állampolgárság odaítélését nem teszi egyenlővé minden
polgári jog gyakorlásával. Az erdélyi magyarok, akik
a kettős állampolgárságot szorgalmazzák ugyanis nem
kértek ezzel ugyanolyan teljes körű jogukat, mint azok
a magyar állampolgárok, akik adót fizetnek, közterhet
viselnek. Értelemszerűen a különböző törvények különbséget
tehetnek azon magyar állampolgárok jogai között, akik
Magyarországon állandó lakhellyel adót fizetve közterheket
viselnek, és azon magyar állampolgárok jogai között,
akik Magyarország határain túl élnek. Egyébként 1990.
óta Romániában is több ízben módosult az állampolgársági
törvény és nagyon sok törvény állandó romániai lakhelyhez
kötik bizonyos jogok gyakorlását. Úgy érzem, ez megnyugtató
válasz lehet azok számára, akik az elmúlt időben attól
féltették Magyarországot, hogy a kettős állampolgárság
bevezetésével tulajdonképpen a magyarországi magyarok
jogsérelmet szenvednek vagy jogfosztottá válnak.
Ionescu Nikolett:
- Mióta segíti a román állam a Moldova Köztársaságban
élő román ajkúakat?
Szilágyi Zsolt:
- Rögtön a változások után a kilencvenes évek elején
az állampolgársági törvény elfogadása kapcsán világossá
vált az, hogy aki igazolni tudja, hogy egyik felmenője
román állampolgár volt, kérheti a visszahonosítást.
Nem ismeretlen intézmény ez egyébként az állampolgársági
törvényekben, ez így van a magyar állampolgársági törvényben
is. A különbség csak annyi, hogy Románia esetében ezt
tömegesen alkalmazták. Egyébként már 1990 óta a román
kormány, de a Parlament is több olyan jogszabályt fogadott
el, amely kiemelt kedvezményes pozitív megkülönböztetésben,
előnyös megkülönböztetésben részesíti a Moldvából Romániába
utazó diákokat. Ismeretes az, hogy egy időben útlevél
sem kellett a két ország között a határátlépéskor, személyigazolvánnyal
lehetett közlekedni. Én azt hiszem, hogy következetes
álláspont volna a román kormány részéről az, ha tiltakozik
a kedvezménytörvény ellen és még mindig kifogása van
a státustörvény szövege ellen, akkor javasolja a magyar
kormánynak azt, hogy a román gyakorlatot honosítsa meg.
Tehát az állampolgárság intézményét biztosítsa az erdélyi
magyarok számára. Ezáltal lesz ugyanaz a mérce valószínűleg.
Márványi Péter:
-Az RMDSZ egyik másik platformja, a Szabadelvű Kör viszont
elutasítja a Reformtömörülés kezdeményezését. Moszkovits
János Eckstein Kovács Péter képviselővel készített interjút.
Eckstein Kovács Péter, képviselő, Szabadelvű Kör:
- Az, aki folyamodik egy második állampolgárságért,
azt egyénként teszi. Természetesen vannak példák bizonyos
országok esetében, és itt sem Románia, sem Magyarország
nem kivétel, amelyek valamilyen módon, általában közvetett
módon kedvezményt biztosítanak a második állampolgárság
elnyerése szempontjából azok számára, akik egy bizonyos
nemzethez tartozónak vallják magukat. Nincs ez másképp
Romániában sem. Tehát nincs egy olyan kollektív jog,
amely a Moldovában élő románok számára lehetővé tenné,
hogy egyszerű kérelmezés alapján román állampolgárok
lennének. A magyar szabályozáshoz hasonlóan azok, akiknek
a szülei, nagyszülei, felmenőági rokonai valaha román,
ill. magyar állampolgárok voltak, azok könnyebben jutnak
a második ország, esetenként az anyaországnak az állampolgárságához,
mint második állampolgársághoz. Nos, ez a Moldovai Köztársaság,
a Besszarábiában lakó románok esetében nagyon vonzó
dolog, mert elég nyilvánvaló, hogy a Moldovai Köztáraság
a közeljövőben nem lesz európai uniós tagállam. Akkor
nagyon nagy számú besszarábiai, moldovai köztársasági
román folyamodott és kapta meg ez alapján egy könnyített
eljárással a román állampolgárságot. Erről van szó.
De nem arról van szó, amit a reformtömörüléses barátaink
javasolnak, hogy egyszerűen az etnikai hovatartozás
alapján kollektíven állapítsák meg a jogosultságot a
magyar állampolgárság tekintetében. Köztudott, hogy
a kedvezménytörvény általában vitatott, hogy mennyire
illeszkedik az európai uniós jogrendbe, mennyire kompatibilis
az európai uniós értékekkel. Itt a kettős állampolgárság
felvetése is egyszerűen provokáció lenne, egy elfogadhatatlan
javaslat lenne a magyar kormány vagy a magyar állam
részéről. Ezt gyakorlatilag 89 vagy 90 utáni változások
után egyik magyar kormány se kezdeményezte. Azonkívül
pedig én személy szerint úgy vélem, hogy a kettős állampolgárság
egyéni életutak szempontjából egy elfogadható dolog,
hogy valaki igényli. De hogy egy közösség globálisan,
gyakorlatilag itt is, ott is állampolgár legyen, ezt
nem vélem egy üdvös dolognak. Az erdélyi magyarok itthon
maradása szempontjából sem. Azonkívül a másik nagyon
fontos különbség a moldovai köztársaságbeli románok
és az erdélyi magyarok helyzetét illetően az, hogy valószínűleg
2007-ben Románia is európai uniós tagország lesz és
minden valószínűség szerint kettős állampolgárok leszünk.
Egyrészt nemzeti állampolgárok, a mi esetünkben román
állampolgárok, másrészt pedig európai állampolgárságot
és útlevelet fogunk nyerni. És gyakorlatilag ez a kérdés
elveszíti a jelentőségét.
Moszkovits János:
- De ezeknek a moldovai köztársaságbeli állampolgároknak
nem kell elhagyniuk a szülőhazájukat ahhoz, hogy megkapják
ezt az állampolgárságot, a román állampolgárságot. Idejönnek,
beadnak egy kérelmet, aztán ha megkapták a román állampolgárságot,
illetve megkapják a román állampolgárságot, attól még
ők otthon maradnak.
Eckstein Kovács Péter:
- Hát ez egy kicsit bonyolultabb: ez a román kormányoknak
a politikája, mert a Moldvai Köztársaság hosszú ideig
nem ismerte el a kettős állampolgárságot és ennek dacára
megadták a román állampolgárságot az ezt igénylőknek.
Ez végső soron egy technikai kérdés, hogy mennyire igényelnek
ott tartózkodást, állandó lakhelyet a második állampolgárság
esetében. De ez feltétlen nem kedvezménytörvény kérdése,
hanem egyszerűen a magyar közigazgatás és a magyar kormány,
hogyha úgy módosítja az állampolgárságról szóló törvényét,
hogy nem igényli az állandó Magyarországon való tartózkodást,
akkor ugyanez lesz az eredmény, mint ami a román kormány
és államnak a politikája. De ez nem a kedvezménytörvénynek
a tárgya.
Márványi Péter:
- A szerbiai magyarok körében igen erős a kettős állampolgárság
melletti kiállás, a politikai szféra viszont itt sem
egységes ebben. Illetve mondjuk így, ebben sem. Ternovácz
István foglalja össze a véleményeket, melyeket döntően
meghatároz, hogy Jugoszlávia nem került le az európai
vízumkötelezettek feketelistájáról.
Ternovácz István:
- Jugoszlávia nincs rajta azon az ún. fehér schengeni
listán, aminek köszönhetően zökkenőmentessé válna az
anyaországba való utazás Magyarország európai uniós
csatlakozását követően is. A hamarosan leereszkedő schengeni
vasfüggöny miatt megnehezedő rokoni kapcsolattartás
kapcsán is vészharangot kongató értelmiségiek szerint
most az következik, hogy ha marad az utóbb 30 évben
jegyzett évtizedenként több, mint 10%-ot kitevő fogyás,
akkor elméletileg emberéletnyi idő alatt pár ezer főre
zsugorodhat a vajdasági magyar populáció. Ezért vélekednek
többen úgy, hogy miután a két évvel ezelőtti politikai
félfordulat sem hozott e tekintetben változást, olyan
átfogó nemzeti stratégiára van szükség, amelyet Budapestnek
kell megfogalmaznia. Annál inkább, mert a magyarok az
anyaországban is fogynak. Ezért hangsúlyozza több vajdasági
magyar politikus azt, hogyha a határon túli magyarokat
Budapest az anyaországon kívüli területeken akarja megőrizni,
akkor számukra fontos lenne a magyar állampolgárság
megszerzésének a szavatolása. Belgrád a saját határon
túli nemzetrésze számára megadta ezt a lehetőséget.
A jugoszláv parlament 2001. tavaszán fogadta el a törvényt,
amely lehetővé teszi a kettős állampolgárság megszerzését
a boszniai szerbek számára. Itt tehát két év a gyakorlat,
a kettős állampolgárság intézménye. A 90 ezres lélekszámú
szerbiai horvátság is birtokolhatja a horvát állam által
felkínált horvát állampolgárságot. Borúlátó vélemények
szerint most két lehetőség kínálkozik. Egyik, hogy a
több 10 ezer eltávozott nemzettárs példáját követve
az itthon maradottak is áttelepülnek Magyarországra,
ha azt akarják, hogy meg nem született unokáik is magyar
iskolába járhassanak. Vagy, mivel az önerő nem elegendő
ahhoz, hogy megállítsák a fogyást, haszonélvezői lesznek
egy olyan budapesti kezdeményezésnek, amely biztonságérzetet
ad az itt maradáshoz. Főként azután, hogy mint mondják,
az áldásos státustörvény kevésnek bizonyult ahhoz, hogy
a határon túli nemzettest apadását megállítsa. Hozzáértők
szerint ennek az átfogó nemzetstratégiának lehetne egyik
fontos eleme a kettős állampolgárság biztosítása a vajdasági
magyarok számára. A Vajdaságban a kettős állampolgárság
megszerzésének fő zászlóhordozója a Vajdasági Magyar
Demokrata Párt. Ágoston András pártelnök 1997 óta szorgalmazza
a kettős állampolgárság megszerzésének a fontosságát.
Részlet egy vele készült decemberi interjúból.
Ágoston András, pártelnök, Vajdasági Magyar Demokrata
Párt elnöke:
- A vajdasági magyarok helyzetét csakis a kettős állampolgárság
intézményének a bevezetésével vagy elérhetőségének a
növelésével lehet javítani. Ezzel szerintem egy teljesen
új szakasz nyílhat meg a határmódosítás nélküli nemzeti
integráció folyamatában. Úgy látom, hogy erre van esély
és nagyon szeretném, ha ez így történne a 2003-as évben.
Ternovácz István:
- A Vajdasági Magyar Szövetség 1991-ben elfogadott programjában
a kettős állampolgárságról a következő olvasható: A
vajdasági magyar közvélemény elvárásának megfelelően
a VMSZ felvállalja annak az igénynek a napirenden tartását,
hogy hosszú távon létrejöjjön a kettős állampolgárság
intézményed. Meggyőződésünk, hogy a magyar nemzet szellemi
és kulturális egységét minden más megoldásnál jobban
szolgálná. Ez áll a VMSZ programjában. Ezért lepett
meg sokakat az, amit Kasza József pártelnök másfél hónappal
ezelőtt a VMSZ tisztújító értekezletét követő sajtótájékoztatón
mondott. Őt hallják.
Kasza József, pártelnök, Vajdasági Magyar Szövetség
elnöke:
- A vajdasági magyarságnak végleges megoldás az anyaországgal
való egyesítés terén nem a kettős állampolgárság és
ezt ki is mondtuk a mai közgyűlésünkön, hanem országunk
integrációja az európai népek közösségében. Tehát a
Vajdasági Magyar Szövetség ilyen irányba politizál.
Márványi Péter:
- Ahol nem igazán téma a kettős állampolgárság az a
NATO-ba és Unióba is készülő Szlovákia. Az állam általában
nem fogadja el ezt a jogi intézményt és tudósítónk Nagy
Ildikó jelentése szerint a szlovákiai magyarság számára
sem ez a központi téma.
Nagy Ildikó, Pozsony:
- A szlovák törvények a kettős állampolgárságot nem
engedélyezik. Pontosabban csak kivételes esetben, például
szlovák-cseh vonatkozásban. Csehszlovákia 92-ben történt
kettéválasztásának ugyanis ez volt az egyik feltétele.
Ami a szlovákiai magyarságot illeti, soraiban bizonyára
megfogalmazódik egy hasonló igény a magyar állampolgárság
iránt. De ennek kézzelfogható jelei nincsenek. A Magyar
Köztársaság pozsonyi nagykövetségét ugyan felhívják
az érdeklődők, akiknek túlnyomó többsége idős ember,
és rákérdeznek a lehetőségekre. De elsősorban érzelmi
okokra hivatkoznak. Számuk a kedvezménytörvény megszületése
óta megnőtt, most 1-200-ra tehető és hajlandók tudomásul
venni a tényeket, vagyis a pillanatnyi valóságot. Másképp
tekintenek a kérdésre a fiatalok, ,akik pl. Magyarországon
tanulnak különböző felsőoktatási intézményekben. Egy
részük ott akar letelepedni, ezért magyar állampolgárságért
folyamodik. A másik csoport hazatér Szlovákiába és nem
is gondolkodik a visszatérésen. Sokan úgy vélik, jobban
járnak, ha szlovákiai magyarként valamifajta közvetítő
szerepet vállalnak a két ország, a két nép között a
kultúrában, a diplomáciában vagy egyre inkább a gazdaság
számos területén. Olyan véleményeket is hallani, hogy
fölösleges ezt a kérdést feszegetni, hiszen az egyesült
Európában a nemzetiségnek nem lesz jelentősége vagy
ha igen, akkor csupán a nosztalgia szintjén.
Márványi Péter:
- Végül következzék a magyar kormány véleménye. Bársony
András külügyi államtitkárt Bánhidi Emese kérdezte.
Bársony András, külügyi államtitkár:
- Mindenekelőtt azt szeretném leszögezni, hogy a kettős
állampolgárság intézménye létezik Magyarországon. És
nem igazak azok az állítások, amely szerint Románia
és Magyarország között volna olyan egyezmény, amely
kizárná a kettős állampolgárság intézményét. Azonban
a magyar törvények e tekintetben sok párti konszenzuson
alapulóan nagyon kemények. Azaz: kettős állampolgárságot,
egyáltalán magyar állampolgárságot megszerezni egy létező
állampolgárság mellé csak olyan formában lehet, hogy
valaki ezt megelőzően, mielőtt ilyen állampolgársági
kérelemmel fordul a magyar hatóságokhoz, igazolni tudja
magyarországi tartózkodását. És ez nyilvánvalóan azt
jelenti, hogy bár létezik a kettős állampolgárság intézménye,
de az erdélyi vagy a határon túli magyarság esetében
pontosan ez az az ominózus pont, amely ütközik egyébként
amúgy a kedvezménytörvény alapvető céljával, nevezetesen,
hogy lakóhelyén segítse az ott élő magyarokat boldogulásukban
és természetesen magyarnak való megmaradásukban. A kettős
állampolgárság intézménye pontosan ellenkező irányba
hat a jelenlegi jogi felfogás szerint, hiszen az magyarországi
letelepedést már előzőleg megkíván, és csak ezután léphet
maga az állampolgárság intézménye hatályba. Magyarországon
egyetlen politikai párt nem vetette föl komolyan annak
a kérdését, hogy nem magyarországi rezidensek számára
a kettős állampolgárság megadható legyen pusztán azon
az alapon, hogy ők magyar származásúnak vallják magukat.
Hozzá kell tegyem, hogy ez abban a pillanatban jelenthetne
akár 5 millió magyar állampolgársági kérelmet is párhuzamosan,
ha önmagában csak egyfajta kérelmi álláspont vagy az
önként választott magyar identitás volna ennek az alapja.
Ez egyetlen országában a világnak nem működik így. Még
ott is, ahol viszonylag liberálisak a kettős állampolgárság,
vagy az állampolgárság megszerzésének intézményei, bizonyos
előfeltételekhez kötött igazoláshoz és a tartózkodáshoz,
munkavállaláshoz, illetve az adózói státus elnyeréséhez
is.
Bánhidi Emese:
- Sokan éppenséggel a felvetők közül arra hivatkoznak,
hogy magában az Európai Unióban, tehát az Európai Unió
tagállamaiban is van ilyen.
Bársony András:
- Természetesen van néhány helyen kettős állampolgárság.
Ez az intézmény nem kizárt. Az Európai Unión belül egyébként
értelmét veszti a dolog. Mindenütt jószerével egyfajta
lakóhelyhez vagy letelepedéshez kötött a kettős állampolgárság
intézménye. Ha más nem, akkor ideiglenes tartózkodás
mindenképpen előfeltétele a kettős állampolgárság, egy
új állampolgárság felvételének. Néhány esetben pedig
az Európai Unión belül vannak olyan jogszabályok, amelyek
az állampolgárság megadását lehetővé teszik, de egyúttal
az előző állampolgárságról való lemondást is feltételül
szabják.
Forrás: 2003. január 16. 19:05
Kossuth rádió, Határok nélkül
|