Kettős
állampolgárság: Európa nem akadály
Dr. Szalma József jogtudóssal a kettős állampolgárság
kérdéséről és a közelgő magyarországi referendumról
beszélgettünk. A közelmúltban Magyarországon tartózkodott
egy tudományos értekezleten, így az ott szerzett legújabb
benyomásairól is érdeklődtünk.
- A sajtót és egyéb médiát figyelemmel kísérve Budapesten
közelről értesülhettem arról, hogy a kettős állampolgárság
kérdése megosztotta a magyarországi pártokat és a lakosságot.
A kormányzati pártok azt állítják, hogy rájuk nézve
kedvezőtlen lesz, amennyiben a népszavazás kimenetele
pozitívnak minősül, mert egyfajta exodust fog előidézni,
s a határon túli magyarok tömegesen átköltöznek majd
Magyarországra. Ily módon veszélyeztetik a munkaerőpiacot,
mert munkavállalókként érkeznének az anyaországba, és
hatalmas terhet rónának a magyar költségvetésre, ami
- mellesleg szintén a magyarországi sajtóból értesülve
- nem a legjobb helyzetben van. A másik oldalon pedig
azok a vélemények hangzanak el, melyek szerint nem lenne
költséges a kettős állampolgárság megadása, hiszen a
határon túli magyarok, így a délvidékiek is, amennyiben
foglalkoztatottak, rendelkeznek szociális és egészségügyi
biztosítással, ezért amennyiben elnyernék a kettős állampolgárságot,
kérnék vagy igényelnék, ez semmiben sem terhelné a magyar
költségvetést. Itt, Vajdaságban, becsületes magyar vajdasági
polgárokkal találkozva, tárgyalva valamennyien azt nyilatkozták,
szó sincs arról, hogy ők a kettős állampolgárság elnyerésekor
átköltöznének Magyarországra. Ugyanezt bizonyítják a
tudományos-szociológiai felmérések is, amelyek arról
tanúskodnak, hogy azok mentek el annak idején, akik
a háború alatt szociálisan vagy egyéb okokból kifolyólag
veszélyeztetve érezték magukat. Ezek lélekszáma 50.000-re
tehető, tudnunk kell, hogy azokban a vérzivataros időkben
az állami kényszer, a diszkrimináció, a hadba vonultatás
veszélye kihatott az emberek döntésére. Miután itt megteremtődött
a békés helyzet, ámbár az utóbbi időben tapasztalhatóak
voltak a kisebbségek elleni kilengések, fizikai, pszichikai
bántalmazások, nem tudunk arról, hogy tömegesen áttelepültek
volna a vajdasági magyarok az anyaországba. Egyetlen
vajdasági család választotta a menekülést, tudjuk, milyen
okok vezérelték őket.
- Szakmai tárgyalásokat folytattak tavaly a magyar
külügyminisztérium által megbízott szakmai bizottsággal
a kettős állampolgárságról, milyen sikerrel jártak?
- Úgy gondoljuk, hogy szakmai argumentumokkal szóltunk
annak érdekében, hogy a vajdasági magyarságot és a többi
határon túli magyarságot is egy belső törvénnyel lehetne
a kettős állampolgárság intézményével védettebbé tenni.
Javaslatunk az volt, hogy ne kelljen elköltözni, hanem
helyben maradva kérhesse a határon túli magyar, amennyiben
igényli, a kettős állampolgárságot, tehát felvehesse
a magyar állampolgárságot. Többször említést tettem
korábban is, és akkor is, hogy a jelenlegi hatályos
magyarországi állampolgársági törvény tulajdonképpen
támogatja az elvándorlást, hiszen egyéves magyarországi
tartózkodást feltételez ahhoz, hogy valaki elnyerhesse
a magyar állampolgárságot. Gondolom a jelenlegi helyzet
az, hogy a határon túli magyaroknak lehetővé kell tenni
a mozgásszabadságot az Európai Unióban, ez egyben uniós
elv is. Viszont mi a gyakorlat? Az, hogy szankcionálják
a vajdasági magyarságot azzal, hogy Szerbiával szemben
bevezették a vízumkorlátozást, és nemcsak magyarországi
beutazásról szól ez, hanem az európai uniós országokba
való beutazásról is. Kérdés, hogy vajon helyes volt-e
a magyar nemzeti vízum bevezetése, hiszen ha jól tudom,
Magyarország, amikor idén május elsején felvételt nyert
az Európai Unióba, nem írta alá a schengeni egyezményt,
aminek az a következménye, hogy ez nem kötelezi. Ebből
adódik, hogy talán nem is volt szükségszerű a Szerbiával
és Ukrajnával szembeni vízumkényszer bevezetése. Az
utóbbi időben kormányzati oldalról egy újfajta állampolgárságot
kínálnak a kettős állampolgárság helyett, amelynek az
lenne a lényege, hogy Magyarország felé nyitottá válna
a határon túli magyarok belépése.
- Arra céloz, hogy Magyarország egyáltalán nem
volt köteles bevezetni irántunk a vízumkényszert?
- Jogi értelmezésem szerint Magyarország, ha nem írta
alá az említett egyezményt, akkor nem is volt köteles
alkalmazni a kényszert. Szelektíve csak egyes országok
iránt vezette be, mint már említettem, viszont az ígért
ellensúlyozást a vízumkényszerre vonatkozóan a vajdasági
magyarság irányába nem valósították meg. Nem részesítettek
kedvezményben bennünket, eleinte arról volt szó, hogy
ötéves vízumot kapunk, később lecsökkent egy évre, de
gyakorlatilag ez az egy év csupán 90 napra korlátozódik,
hiszen ha az egy évre szóló vízummal valaki Magyarországra
utazik, folyamatosan csak 90 napig tartózkodhat ott,
azt követően el kell hagynia az anyaország területét.
Megemlíteném még azt is, hogy Magyarország aláírta az
Európa Tanács kisebbségvédelmi egyezményét, amely szavatolja
az országoknak, hogy a nemzeti kisebbségi számarányban
biztosítsák a korlátozásmentes határon átívelő kapcsolatok
tartását, és ezért úgy gondolom, hogy Magyarország ezt
az egyezményt, ami a magyarságot illeti, ha nem is szegte
meg, de nem vette figyelembe. Jelenleg pedig azt tapasztalom,
hogy a vajdasági magyarság iránt inkább korlátozó rendelkezéseket
tesznek, azért, mert azt a propagandát híresztelik,
hogy mi tömegesen el fogunk költözni innen. Ez nem áll!
A kormánypártcsomag a határon túli magyarság státusa,
gazdasági helyzete tekintetében ígéreteket tesz, hogy
nagyobb támogatást fognak majd a költségvetésből megvalósítani,
én viszont felteszem a kérdést, hogy ha jelenleg a magyarországi
költségvetés gondokkal küzd, akkor vajon a jövőben miből
kívánja a kormányzat a határon túli magyaroknak a fokozott
támogatást fedezni. Valós ígéretnek tűnik ez? Azt hiszem,
hogy nem, hanem csak érzelmi alapon történő ígéretnek.
Az is lehet, hogy félrevezetésnek szánják, ahogy - így
utólag visszatekintve - az egész szakmai tárgyalás a
kettős állampolgárság ügyében is egyfajta félrevezetés,
megtévesztés volt.
- Volt egyáltalán értelme a szakmai tárgyalásnak?
- Igen, volt. Nem magyar oldalról, a magyar külügyminisztérium
által kinevezett szakértői bizottság hibáztatható a
történtekért. Mindkét oldalról az a feladat hárult ránk,
hogy megtárgyaljuk a különböző jogokat, kötelezettségeket,
modalitásokat, volt ennek egyfajta filozófiai, de még
inkáb politikai háttere, mi azért elsősorban a szakmai
kérdésekről beszéltünk. Úgy gondolom, hogy sikerült
a szakmai közösséget meggyőzni arról, hogy az európai
uniós jogszabály elfogadható, mert az állampolgársági
törvényhozás a belső törvényhozásra tartozik, ami azt
jelenti, hogy Európának nincs beleszólása abba, hogy
Magyarország miként szabályozza az állampolgársági törvényt.
Egyértelművé vált, hogy ha megvolna a politikai akarat,
a parlamentben mindenképpen elfogadhattak volna egy
új állampolgársági törvényt. Európai uniós szemszögből
bármelyik európai államnak jogában áll akár teljes kettős
állampolgárságot adni a határon túl élő nemzettársainak.
Magyarán ez azt jelenti, hogy Magyarország minden megkötés
nélkül hozhatott volna egy új állampolgársági törvényt,
amelyben megadhatta volna a határon túli magyaroknak
a kettős állampolárságot. Ebből egyértelműen kiderül,
hogy a kettős állampolgárság elnyerése elé Európa semmilyen
akadályt sem gördített.
- Az akadályok sokaságát vélte felfedezni azonban
az anyaország.
- Mi a szakmai tárgyaláson természetesen megvitattuk
a társadalombiztosítás kérdését is, és rámutattunk arra,
hogy ez sem akadály. Hiszen léteznek nemzetközi bilaterális
egyezmények, amelyeket Magyarország a szomszédos államokkal
kötött, és kölcsönösségi alapon történik e kérdés rendezése,
és a biztosítás fedezése. Minden oldalról megtárgyaltuk
azt a kérdést, hogy miként kellene új állampolgársági
törvényt meghozni Magyarországon, és bemutattuk azokat
a módozatokat is, amelyek értelmében a magyar költségvetést
legkevésbé terhelné meg e kérdés megoldása. A valóságos
megoldáshoz hiányzott a politikai akarat, amiről az
is tanúskodik, hogy a tárgyalások egyszerűen megszűntek.
- Ezek szerint az önök javaslatait teljesen figyelmen
kívül hagyták.
- Valóban, eddig nem vették figyelembe, egyedüli új
mozzanat az, hogy a Magyarok Világszövetsége indítványozta
a referendum kiírását, s ezt több mint 300.000 magyar
állampolgár aláírásával támogatta. S azóta már kitűzték
december 5-ére a referendum megtartását, amelynek ügyében
nagyban folyik a kampány és az ellenkampány.
- Meglepte, hogy a referendumhoz sikerült kellő
számú aláírást gyűjteni?
- Nem, számítottam rá, biztos voltam benne, hogy meglesz
a kellő számú aláírás, viszont akadtak olyanok, akik
az egész eljárás alkotmányosságát megkérdőjelezték,
és sietve a Magyar Alkotmánybírósághoz fordultak ez
ügyben. Kellemes érzéssel tölt el, hogy a Magyar Alkotmánybíróság
mégis alkotmányosnak nyilvánította a referendum kiírását,
s megállapította, hogy az eljárás, a szavazatok összegyűjtése
és a körülmények is törvényesek, alkotmányosak voltak.
Magyarán, elutasította az alkotmányellenesség indítványozását
és elismerést nyert a népszavazás jogszerűségének volta.
- A népszavazás sikeres kimenetelében bízik?
- Optimista szeretnék lenni a népszavazást illetően,
ez erkölcsi és jogi kérdés, amit el kell dönteni, bízom
benne, hogy a magyar állampolgárok pozitív döntést hoznak,
igennel szavaznak a kettős állampolgárság elfogadására.
Annál is inkább reménykedek ebben, mert a magyar állampolgárok
tudhatják, amennyiben megfelelő módon írják meg a magyar
állampolgársági törvényt, akkor ez kevés pénzébe kerül
majd a magyar adófizető polgároknak. Mi, határon túl
élő magyarok, nem szeretnénk terhelni a magyar költségvetést,
és az olyan módozatot részesítjük előnyben, amely a
legkevesebb költségvetési kitételt vonja maga után.
Varjú Márta
Forrás: Magyar Szó, 2004. november
13.
|