"A
végén mindenki rosszul érzi magát"
Örkény Antal és Sík Endre szociológusok
az állampolgársági népszavazásról
A kettős állampolgárságról szóló népszavazás körüli
viták abban látszanak kicsúcsosodni, hogy pozitív döntés
esetén vajon megindulnak-e jelentős tömegek az anyaország
felé, és ha igen, akkor ennek milyen gazdasági és politikai
hatásai lehetnek. Sík Endre a határon túli magyarság
migrációs hajlandóságát és itteni munkavállalási szokásait,
Örkény Antal pedig a magyarok nemzettudatát kutatja
hosszú ideje.
Magyar Narancs: Létezik-e olyan tudományos módszer,
amely segítségével belőhető a várható áttelepülések
mértéke?
Sík Endre: A "mennyien jönnek?" kérdése nem
most merül fel először, ennek komoly hagyományai vannak.
Már a 90-es években is azzal riogatták magukat a keleti
blokk országai, hogy a határok könnyebb átjárhatóságával
nagy tömegek fognak megmozdulni. A kedvezménytörvény
idején is sokan arról beszéltek, hogy kelet felől a
határon túli magyarok, románok és cigányok tömeges bevándorlása
várható. Tudományos vizsgálatok is készültek, ezekben
mi is részt vettünk, és felmértük, hogy menynyien akarnának
jönni - ehhez képest végül nem jött senki. Mi persze
mindig tudtuk, hogy a migrációs potenciál mérése csak
a kínálati oldalt térképezi fel, egy valamirevaló migrációs
elmélet viszont a keresletre is figyel, hisz az az egész
folyamat fő szabályozója. A befogadói oldalon figyelembe
kell venni például, hogy az ország hogyan ellenőrzi
határait és miként ösztönzi a munkahelyeket a bevándorlók
foglalkoztatására, valamint hogy mennyire képes felszámolni
a különböző jogtalan alkalmazási formákat. Az itt dolgozó
határon túliak zöme ugyanis illegális munkavállaló.
A hajlandóságot tehát felmértük, de az, hogy végül nem
jöttek, nem róható fel a kutatás hibájául. Miért is
jöttek volna? A kedvezménytörvény eleve úgy volt kitalálva,
hogy munkaerő-piaci hatásai ne legyenek, ráadásul egyik
politikai párt sem bátorította az áttelepülést. A mai
helyzetről több okból sem mondható, hogy az a 800 ezer
határon túli, aki magyariga-zolvánnyal rendelkezik,
potenciális bevándorló lenne. Jó részük való-színűleg
csak keresztülmenne Magyarországon. Ehhez képest egyszerre
hallunk olyan félelmeket, hogy csökken majd a kinti
magyarság, illetve hogy itthon hirtelen felduzzad a
munkaerő-állomány, ami feszültséget okoz, a hazai demográfiai
helyzet viszont emiatt javulni fog. Holott ez a kettő
nem így függ össze. Megeshet, hogy elvándorolnak a határon
túli magyarok a jelenlegi lakhelyükről, de a magyar
munkaerőpiacon nem jelennek meg. Az eddig tulajdonképpen
egyfajta oktatási voucherként szolgáló magyarigazolvány
mesterséges felértékelésével viszont könnyen bekövetkezhet
mindaz, ami minden mesterségesen felértékelt igazolvánnyal
történni szokott. Elsősorban, hogy hamisítani kezdik,
úgy, mint a nagy címletű dollárt. Másodszor: nőni fog
a korrupció. Ma Magyarországon senkinek sincs fogalma
arról, hogyan zajlik a magyarigazolványok megszerzése
és szétosztása. De akárhogyan is folyik mindez jelenleg,
egy "igen" döntés után másként lesz. Az identitás
ráadásul változékony és változtatható, vagyis ha ily
mértékben megnőnek az egyikkel járó előnyök, akkor sok
bizonytalan identitású egyén hirtelen fölfedezheti a
magyart magában. Így statisztikailag megnőhet a magyarság
aránya például Erdélyben, de ők már biztosan nem Magyarországra,
hanem inkább Párizsba vagy Olaszországba mennek. Vajon
akik magyarság-alapon érvelnek a kettős állampolgárság
megadása mellett, gondolnak-e arra, hogy akár a határon
túli cigányság is tömegesen ráébredhet saját magyarságára,
és hogy erre miként reagálna a cigányellenes magyar
érzelem?
MN: Az Örkény Antal készítette nemzetiidentitás-kutatás
egyik megállapítása jut erről eszembe. E szerint az
erdélyi magyarok azért is vallják magukat magyarnak,
mert Erdélyben a magyarok társadalmi státusa magasabb,
mint a románoké - tehát megéri nem asszimilálódni, és
magyar családba házasodni.
Örkény Antal: Az erdélyi magyarok folyamatosan "köztes"
etnikai csoportként definiálják önmagukat. Magyarországtól
is távolságot tartanak, és attól az országtól is, amelyhez
tartoznak. Amikor azt kérdezzük, hogy a nem önszántukból
határon kívülre került magyarok hogyan élvezhetnének
más státust, mint az itt élők, akkor tudnunk kell, hogy
ma már nem azokról az emberekről beszélünk, akik személyesen
megélték ezt a tragédiát - mert ez kétségtelenül tragédia
volt. Ma a gyerekeik és unokáik élnek már ott, vagyis
a leszármazottak helyzetéről beszélünk. Mélyen egyetértek
az Endre által vázoltakkal, de a történetnek van egy
másik aspektusa is. A politikai diskurzus most a migrációról
folyik, mert abból lehet politikai tőkét kovácsolni
pró és kontra, miközben a népszavazás körüli kérdések
alapvetően politikai természetűek. Nevezetesen arról
a korántsem szimbolikus kérdésről döntünk, hogy a magyar
politikai közösséget milyen elvek mentén szervezzük.
A kérdés egyszerűen átfogalmazható: ki lehet a magyar
politikai közösség tagja? Az állampolgárság ugyanis
egy politikai közösséghez tartozást definiál. Ha ez
így van, akkor viszont ez egy súlyosan alkotmányos kérdés
- hisz az igen szavazatok többsége esetén kiterjesztenénk
a politikai közösség határait egy bizonyos, ebben az
esetben etnikai szempont szerint. Ezután tehát mindenki,
aki etnikai alapon a magyarsághoz tartozik, része lehetne
a magyar politikai közösségnek is. Migrációs szempontból
ez szerintem súlyosan diszkriminatív, hiszen azt üzeni,
hogy a magyar politikai közösséghez etnikai alapon be
lehet csatlakozni, más módon viszont - mondjuk munkaerőhiány
miatt - még akkor sem, ha egyébként szükség volna rá.
Kérdés, hogy az emberek a mostani népszavazáskor végiggondolják-e
azt a kérdést, hogy kiket és milyen alapon engednének
be a magyar politikai közösségbe. Egy 2003-as nemzetiidentitás-vizsgálatban
megnéztük, hogy Magyarországon kiket és milyen alapon
tartanak magyarnak az emberek. Kiderült, hogy a nemzetközi
trendekhez hasonlóan 76 százalék mondja azt, hogy az
a magyar, aki magyar állampolgár, 70 százalék tartja
fontosnak azt, hogy itt is szülessen az illető és 75
százalék szerint itt is kell élnie. Mindez az állampolgárság
klasszikus, politikai és területi elven való felfogását
tükrözi. Ugyanakkor 74 százalék a leszármazást is lényeges
szempontnak tartja, szemben a világátlag 52 százalékával.
Ez egy kettősségre utal; egyrészt ugyanúgy gondolkodik
a többség, mint bárhol másutt a világon, és ebbe szüremlik
be az etnikai nézőpont - de nem a többi kritérium ellenében.
Az idegengyűlölettel kapcsolatos vizsgálatok számtalanszor
bizonyították továbbá, hogy a magyarok a bevándorlás
kérdésében "hozzák a formájukat". Arra az
egyszerű kérdésre például, hogy "egyetért-e azzal,
hogy a legális bevándorlókat is ugyanolyan jogok illessék
meg, mint a magyar állampolgárokat?", csupán 29
százalék válaszolt igennel 2003-ban, szemben a világátlag
42 százalékával. Ez egy bezárkózó stratégia, a közhangulat
tehát ennek a zárt politikai közösségnek a fenntartását
kívánja. Ezt lehet szeretni vagy nem, de ettől még tény.
És most ezt a közösséget egy olyan kérdéssel bombázzák
meg, amely eredményeként a politikai közösséget etnikai
alapon kiterjeszthetik. Ez a munkaerőpiac mellett a
szociális és az iskolarendszerre, sőt még a születési
statisztikákra is hatással lesz, megváltoztathatja a
társadalmi viszonyokat és módosíthatja az ország politikai
tagoltságát. Aki azt mondja, hogy nem lesz ilyen hatása,
az különbséget akar tenni állampolgár és állampolgár
között. Pedig szerintem ez így nem megy. Aki állampolgár,
az mindenre jogosult, ami ezzel jár, ideértve a választójogot
is. De hogy is van ez? Megállapodtunk a játékszabályokban
a rendszerváltáskor, és a politikai közösség tagjai
felosztották egymás között az autoritást - és most ezt
kiterjesztenénk olyanokra, akik nem itt élnek? Ebből
az következik, hogy lassan az RMDSZ is elindulhat a
magyar választásokon. Ha a kettős állampolgárságra igent
mondunk, akkor ez egy logikus következmény.
SE: A politikai közösség valóban félti azt, amit megtermelt:
ezt jóléti sovinizmusnak szokás nevezni. Akik rákényszerítik,
hogy osztozzon meg velük az általa megtermelt javakon,
azokat nem szereti. Ez - tetszik vagy sem - egy jól
leírható jellemzője a magyar társadalomnak. Ezt az attitűdöt
akarják most hirtelen megerőszakolni ezzel a kérdésfeltevéssel.
Ebből csak az jöhet ki, hogy a végén mindenki rosszul
fogja érezni magát, sőt, ez részben már meg is történt.
Én azért beszéltem csak a 800 ezer magyarigazolványról,
mert már ebben is tetten érhető, hogy ez az egész nincsen
végiggondolva. Már maga a 800 ezres szám sem egy végleges,
befejezett tény, hisz magyarigazolványt ezután is lehet
majd kérni, és ki tudja, hányan kérik majd meg, éppen
a kettős állampolgárság miatt. Hisz minden becslési
eljárásnak az az alfája és ómegája, hogy csak akkor
lehet egy számot a jövőre kivetíteni, ha nem változik
semmi, vagy ha tudjuk, hogy mi és hogyan változik. Itt
pedig nagy változás történhet, és nem tudjuk, milyen
hatásokkal jár.
ÖA: Arról nem is beszélve, hogy az uniós csatlakozás
egyik feltétele éppen az volt: olyan konszolidált, jóléti
állam legyünk, amelynek nagy a megtartóképessége. Garantáljuk,
hogy a migrációs rémhírek ellenére a magyarok nem fognak
tömegesen más országokba költözni. Ha a jelenlegi politikai
közösségbe beemelünk egy olyan csoportot, amely - nyilván
nem véletlenül - még nem tagja az uniónak, akkor azt
is számításba kell venni, hogy a határon túliak ezzel
egy másik, az uniós közösség részévé is válnak egyben.
Ez pedig jelenleg még meg nem jósolható folyamatokat
indíthat be, mint például a menekülthullám, csak éppen
tovább, Nyugatra. A kettős állampolgárság támogatóinak
éppen azért nem érdekük a politikai közösséget érintő
kérdésként tematizálni ezt az ügyet, mert akkor az unió
felé is el kellene számolniuk a magatartásukkal.
SE: Én inkább abban látom a problémát, hogy egy olyan
csoportról beszélünk, amelynek nem ismerjük a nagyságát.
De úgy látom, ez radikálisan nőni fog - éppen az intézkedés
hatására. Erre van példa: a 90-es évek elején az oroszországi
népszámláláskor a németek és a zsidók számának jelentős
növekedését tapasztalták. A történelemben először ugyanis
akkor érte meg ott ezekhez a csoportokhoz tartozni.
Ez a lépés egyszersmind a munkaerő szabad áramlását
késleltető derogáció megszüntetését is a lehető legtávolabbi
időpontra tolhatja.
MN: A kormánypártok egyértelműen nemet mondanak
a kettős állampolgárságra, az ellenzék pedig minden
alkalommal nyilvánvalóvá teszi: a nagy ellátórendszerek
kapacitásának kérdése sehogyan sem függ össze ezzel
a népszavazással, és a szavazati joggal is csak a baloldal
riogat. Elvben tehát elképzelhető, hogy az igenek győzelme
esetén nem nőnek az ország gazdasági terhei, és a politikai
közösség kiterjesztése sem valósul meg. Az egész pusztán
szimbolikus tett marad.
ÖA: Ezt hívom én politikai cinizmusnak, hisz az állampolgárságnak
mégiscsak van egy alkotmányos tartalma, amivel nem lehet
játszani, nem lehet értelmezgetni a politikai erőviszonyok
állása szerint.
SE: Ha a szabályozás továbbra is azt mondja majd ki,
hogy az állampolgárság és az itteni lakóhely egyszerre
biztosít csak szavazati jogot, akkor a kérdés meg van
oldva. Leszámítva persze azt az apróságot, hogy egy
év múlva jöhet egy parlamenti kezdeményezés, hogy az
állandó magyarországi lakhellyel nem rendelkezők is
szavazhassanak.
ÖA: A szavazati jog lakóhelyhez kapcsolása már önmagában
is problémás dolog. Egyre több olyan magyar állampolgár
van, a számuk több tíz ezerre tehető, akiknek Magyarországon
van a lakóhelyük, de nem itt élnek, hanem a világ különböző
pontjain. 'k jogosan kapnak szavazati jogot, szemben
azzal a - mondjuk Erdélyben élő - magyar állampolgárral,
aki szintúgy nem itt él, és bejelentett lakása sincsen?
Hisz mindkettő állampolgár, és egyik sem él itt. Szerintem
a politikai participáció az állampolgárság függvénye,
és nem a lakóhelyé. Ez most sem így van, de ez ettől
még alapvető kérdés. Az, hogy a politikai elit jelenleg
a legolcsóbb megoldást keresi, az maga a cinizmus, ráadásul
kilúgozhatja azt a rendszerváltozással megszerzett jogunkat
is, amely szerint az állampolgárság végre egy politikai
értelemben vett részvételt jelent a közös dolgaink intézésében.
MN: Lehetséges-e, hogy a jobboldal csak azért,
hogy lépcsőzetesen választójogot adjon a határon túliaknak,
első körben akár még azok számára is hozzáférhetővé
tenné a jóléti juttatásokat, akik nem Magyarországon
adóznak?
SE: Nehéz érveket találni ennek az ellenkezőjére. Azt
is sanda dolog hangsúlyozni, hogy a lényegi kérdések
majd úgyis csak a népszavazást követő érdemi szabályozás
során dőlnek el. Vagyis lesznek első- és másodrendű
állampolgárok. Elképzelhető, hogy nem is az állampolgárság
szabályozásán keresztül, hanem alacsonyabb szinteken
játsszák majd ki a végrehajtást. Amikor a szocialisták
azzal riogattak a választások idején a jóléti sovinizmus
érzésére rájátszva, hogy 1 millió román lepi majd el
az országot, akkor a Fidesz-kormány is úgy reagált,
hogy a kedvezménytörvény alapján ugyan valóban jöhetnének
akár ennyien is, de majd más kritériumokkal megakadályozzák
ezt. Mondjuk úgy, hogy az egészségpénztáron vagy a határőrségen
keresztül akadályozzák meg a kedvezménytörvény nyújtotta
lehetőségek érvényesítését. Akkor viszont a különböző
szintű jogszabályok diszfunkcionalitásával kapcsolatos
- amúgy is igen magas fokú - rosszkedv nő majd tovább.
ÖA: Nagyon egyetértek a rosszkedv kifejezéssel. Érthetetlen,
hogy miért van szükség egy ilyen rosszkedvű helyzetre,
amikor az ország hosszú idő után végre jókedvre próbál
derülni. Hisz az uniós csatlakozás kínálta távlatok
az első pozitív lépést jelentik a trianoni trauma óta,
és történelmi perspektívában mérve nagyon rövid idő
alatt eljutunk oda, hogy állampolgárságtól függetlenül
minden magyar egyetlen politikai közösség tagjává váljék.
Semmi értelme a mostani akciónak, mivel pár év múlva
úgyis gyökeresen megváltozik a helyzet, mint ahogyan
a státustörvénynek sem volt semmi értelme Szlovákia
esetében. Nem is értem, hogy miért kell a jövő helyett
a múltba tekinteni - ez csak a rosszkedvet, a viszályokat
prolongálja.
SE: Talán éppen ezért. Ráadásul mindenki, aki ebben
a kérdésben megszólal, egységes, homogén tömbként beszél
a határon túli magyarságról - miközben az egy igen sokszínű
csoport. Nemcsak a racionálitást, hanem a társadalom-tudósok
hitelét is kikezdi, hiszen mint már mondtam, képtelenség
előre megjósolni a jövőt. Ehhez képest a legkülönfélébb
számok repkednek.
MN: Mintha az volna az egyetlen dolog, amit december
5-én jó lelkiismerettel tehetünk, hogy otthon maradunk.
ÖA: Ha viszont nem megyünk el szavazni, az saját politikai
státusunk megcsúfolása volna, hiszen lemondunk a demokratikus
participáció, a közügyekben való szabad megnyilvánulás
és döntés épp csak megszerzett jogáról.
SE: Szégyelli magát az ember, ha nem megy el, hacsak
nem tudja ezt valamiképpen igazolni. Például ha azt
mondja, hogy az így feltett kérdésre nem hajlandó válaszolni.
MN: Vagy hogy nem hajlandó asszisztálni ahhoz,
hogy egy ilyen horderejű kérdést a pártok beáldozzanak
a politikai csörtéik érdekében.
SE: Ez egy elfogadható magyarázat a távolmaradásra.
ÖA: De van itt még valami, ami rosszkedvre ad okot.
Az uniós népszavazás előtt oly módon változott a vonatkozó
törvény, hogy már 25 százalék plusz egy fő azonos szavazata
is elegendő az eredményességhez. A törvényalkotók abból
indultak ki, hogy az emberek úgysem mennek el népszavazni,
legyen szó akár a legsúlyosabb politikai kérdésekről.
Így viszont 2 millió igen szavazat is elég lehet az
eredményességhez, függetlenül attól, hogy aki ellenzi
a kérdést, az elmegy-e voksolni vagy sem. Ez pedig nagyon
gyenge legitimáció.
Bugyinszki György
Forrás: Magyar Narancs, 2004.
november 18.
|