Wiener
György
A törvények szelleméről
Kérdezett: M. László Ferenc
Hogyan értékeli a népszavazás kiírhatóságának ügyében
hozott alkotmánybírósági döntést? Alkotmánybírák külön,
- illetőleg párhuzamos véleményt fogalmaztak meg, mi
volt az alapja a többségi állásponttól eltérő véleményeknek?
Lényegében a különvéleménnyel értek egyet. Magyarország
ugyanis csatlakozott egy olyan egyezményhez, amely szerint
az állampolgárságra vonatkozó szabályok nem tartalmazhatnak
nemzetiségi vagy etnikai származáson alapuló megkülönböztetést.
(2002. évi III. tv. az Európa Tanács keretében 1997.
november 6-án kelt, az állampolgárságról szóló Európai
Egyezmény kihirdetéséről 5. cikk 1. pont) Az alkotmány
28/C § (5) bekezdés b) pontja alapján nem tartható országos
népszavazás hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy ilyen kérdésekben
az alkotmánybíróság kompetens, és a bírák többsége úgy
foglalt állást, hogy a népszavazási kérdés nem ütközik
nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettségbe. A hatályos
állampolgársági törvény egyébként tartalmaz egy kedvezményes
honosítási lehetőséget azok számára, akik nem magyar
állampolgárok, de magyar állampolgár felmenővel rendelkeznek.
A kedvezmény a Magyarországon tartózkodás időtartamára
vonatkozik. Míg az általános szabály szerint nyolc év,
addig a magyar állampolgár felmenővel rendelkezők esetében
csupán egy év az a magyarországi tartózkodási idő, amit
az állampolgársági törvény honosítási feltételként előír.
E kedvezmény 1993-ban került be az új állampolgársági
törvénybe. Azóta e rendelkezést senki sem kívánta megváltoztatni,
tehát egészen mostanáig nemcsak a baloldali és a liberális,
hanem a magukat jobboldali konzervatívnak vagy jobbközépnek
valló politikai erők sem tartották szükségesnek, hogy
további enyhítéseket igényeljenek.
A jelenlegi magyar jogszabályok miképpen szabályozzák
az állampolgárság megszerezhetőségét, milyen jogokat
és lehetőségeket biztosítanak?
A magyar állampolgárságra vonatkozó szabályok megfelelnek
a nemzetközi sztenderdeknek. Az állampolgárság megszerzésének
legfontosabb jogcíme a leszármazás elve, a ius sanguinis;
magyar állampolgár gyermeke születésénél fogva magyar
állampolgárrá válik, mind apai, mind anyai ágon. Emellett
kivételes szabályként működik a területi elv is, a ius
soli, melynek tartalma az, hogy ha Magyarországon gyermeket
találnak és szüleit nem ismerik, az ellenkező bizonyításáig
vélelmezik magyar állampolgárságát, s ugyanez a helyzet
a hontalan szülőktől származó gyermek esetében is. A
másik két állampolgárság szerzési jogcím a honosítás
és a visszahonosítás. Visszahonosítását az kérelmezheti,
aki korábban magyar állampolgár volt, ám állampolgársága
megszűnt, és azt vissza kívánja állítatni, honosítással
pedig olyan személy kaphat állampolgárságot, aki ilyen
státusszal soha sem rendelkezett. A honosítás szabályai
Magyarországon 1993 óta rendkívül szigorúak. Az akkor
hatalmon lévő MDF-FKgP-KDNP kormány éppen azon megfontolás
alapján nehezítette a honosítás feltételeit, hogy az
állampolgárságnak nagyobb erkölcsi tekintélyt biztosítson.
Az alapelv az - mint erre előbb már utaltam -, hogy
a honosítást kérő személynek nyolc évet kell Magyarországon
tartózkodnia, s emellett büntetlen előéletűnek kell
lennie, nem folyhat ellene büntetőeljárás, illetőleg
biztos megélhetéssel és lakóhellyel kell rendelkeznie.
Az állampolgársági törvény azt is előírja, hogy a kérelmező
honosítása a Magyar Köztársaság érdekeit nem sértheti,
s végezetül igazolnia kell, hogy állampolgársági ismeretekből
magyar nyelven vizsgát tett. Ez utóbbi követelmény lényegében
azt jelenti, hogy többet kell tudnia a magyar alkotmányról,
mint a magyar állampolgárok túlnyomó többségének, beleértve
a kevéssé felkészült joghallgatókat is. Kedvezményes
lehetőségként egyébként öt, illetőleg három évi tartózkodás
után is kérelmezhetik a magyar állampolgárságot. Az
előbbi körbe azok tartoznak, akik az ország területén
születtek, kiskorúságuk idején Magyarországon laktak,
vagy hontalanok, az utóbbi kedvezményben pedig azok
részesülhetnek, akik legalább három éve magyar állampolgárral
házasságban élnek, kiskorú gyermekük magyar állampolgár
vagy ilyen személy őket örökbefogadta. Emellett - mint
előbb már említettem - egy éves tartózkodást ír elő
a törvény a magyar állampolgár felmenővel rendelkezők
számára.
Milyen feltételekkel lehet érvényes a decemberi
népszavazás, illetve milyen feltételekkel győzhet az
"igen"?
Az 1997 óta hatályos alkotmányos szabályozás szerint
egy népszavazás akkor eredményes, ha valamely válaszalternatíva
megkapja az érvényes szavazatok több, mint felét, s
emellett elnyeri az összes választójogosult több, mint
egynegyedének támogatását. Mivel 2002-ben nyolcmillió
hatvanezer választójogosultat írtak össze, az "igen"
győzelméhez kétmillió - kétmillió harmincezer közötti
támogató szavazat szükséges, amit a népszavazásokon
szokásos alacsony részvételi arány miatt viszonylag
nehéz elérni.
A fennálló helyzet azt mutatja, hogy a népszavazás
esetleges "igen"-je jelentős törvénymódosításokat
tesz szükségessé. Milyen törvényalkotói munka várható
december 5. után ebben az esetben?
Amennyiben az "igen" győz, a kedvezményes
honosítás feltételeit kell tovább enyhítenünk. Tehát
szó sincs arról, hogy bárki automatikusan magyar állampolgárságot
kaphat. Patrubány úr, a Magyarok Világszövetségének
elnöke nem úgy fogalmazta meg a kérdést, hogy az "igen"
győzelme esetén automatikusan minden magyar, vagy magát
magyarnak valló személy megkapja az állampolgárságot,
hanem csak egy kedvezményes honosítási feltételt igényelt
azok számára, akik magyar igazolvánnyal rendelkeznek,
vagy magyarságukat valamilyen más, egy megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolni tudják.
Ebben az esetben tehát mindenek előtt az egy éves magyarországi
tartózkodástól kell eltekintenünk. Azon már vitatkozhatunk,
hogy a honosítási feltételek között a biztosított megélhetés
és lakóhely megmaradhat-e. Véleményem szerint e probléma
komoly nézeteltérésekre adhat okot, hiszen a kedvezmények
eddig kizárólag a magyarországi tartózkodás valamilyen
rövidebb időtartamát jelentették, más feltételeket nem
érintettek.
Az "igen" győzelme más törvények módosítását
is igényli. Mindenképpen szabályoznunk kell - hiszen
ezt a népszavazási kérdés előírja -, hogy a magyar igazolvánnyal
rendelkezőkön kívül még kiket, milyen igazolás alapján
tekinthetünk magyarnak. Közismert, hogy a nemzeti és
etnikai kisebbségekről szóló törvény a szabad identitásválasztás
elvére épül, tehát, ha e téren is diszkriminációmentes
szabályozást akarunk, magyarnak azt kell tekintenünk,
aki magát annak vallja. Tehát nem az etnikai-, vérségi
leszármazást, hanem az identitást, a magyarság vállalását
vehetjük figyelembe.
Az "igen" győzelme és a szükséges törvénymódosítások
után milyen garanciákat, a legnagyobb ellenzéki párt
frazeológiájával élve, milyen "szabadságot"
kaphatnak a határon túl élő magyarok a magyar állampolgárság
megszerzése esetén?
Saját államuk területén helyzetük semmit sem változik.
Illúzió azt gondolnunk, hogy a határon túli magyarság
a magyar állampolgárság birtokában szülőföldjén más
elbánásban részesülhet. Ilyen változást a kedvezménytörvény
sem idézett elő; e jogszabály, úgy tűnik, sem pozitívan,
sem negatívan nem befolyásolta a többségi társadalom
és a magyar kisebbség kapcsolatát. A magyar állampolgárság
számukra azt jelenti, hogy akadály nélkül Magyarországra
költözhetnek, éppen ezért több határon túli magyar szervezet
vezetője - miközben érthető okokból az "igen"
mellett foglal állást - tart attól, hogy a magyar állampolgárság
megadása felgyorsíthatja az elvándorlást. Az RMDSZ készített
is egy olyan felmérést, amely viszonylag nagymérvű elvándorlást
feltételez, elsősorban a fiatalabb korosztályok és az
értelmiség körében.
Elképzelhető, hogy a népszavazási kezdeményezés
pont az ellenkezőjét éri el annak, amire szánták?
A tömeges migrációt természetesen negatív jelenségként
értékelhetjük. Ugyanakkor látjuk, hogy két szempont
áll egymással szemben, egyrészt a szülőföldön való megmaradás,
másrészt a magyar állampolgárság megszerzésének igénye
és az elvándorlás. A hatályos szabályozás mellett is
az a helyzet, hogy a honosítást kérők több mint 75 százaléka
a határon túl élő magyarok közül kerül ki.
Jelenleg legfontosabb kérdésnek a magyar útlevél megszerzése
látszik. Hatályos útlevéltörvényünk is lehetőséget biztosít
arra, hogy nem magyar állampolgár is kaphasson magyar
útlevelet; e körbe tartoznak a menekültek, a hontalanok,
a letelepedettek és a bevándoroltak. Tehát már az 1998.
évi, majd a 2004. évi szabályozás - ez utóbbi egy európai
uniós jogharmonizációs törvény (2004. évi XV. tv.) -
rést ütött azon az alapelven, amit egyébként Patrubány
állandóan hangoztat, hogy magyar útlevélhez csak magyar
állampolgár juthat. Az említett kivételek elvileg lehetővé
teszik, hogy magyar útlevelet kapjanak a külhonban élő
magyarok akkor is, ha az "igen" nem kapja
meg a kellő számú szavazatot. Emellett a kormány javasolja
a nemzetpolgárság intézményének bevezetését; ebbe nyilván
beletartozik majd a Magyarországra beutazást biztosító
útlevél is, mely akár európai útlevél is lehet, ha ezt
az uniós normák nem zárják ki.
Komoly problémát okozhat a kárpátaljai és vajdasági
magyaroknak a schengeni függöny leereszkedése három
év múlva. Viszont Szlovákia és Szlovénia már csatlakozott,
2007-ben pedig várhatóan Horvátország és Románia is
belép az Európai Unióba. Milyen többletet jelent például
az erdélyi magyaroknak ez az útlevél, ha rövidesen ők
is rendelkeznek majd az uniós polgárjoggal, melynek
közismerten alapelve a szabad költözés?
Abban egyetértünk vitapartnereinkkel, hogy a külhoni
magyar útlevél elsősorban a vajdasági magyarok számára
jelent megoldást, amit egy államközi egyezmény alapján
akkor is megkaphatnak, ha nem szereznek magyar állampolgárságot.
Az ausztriai, a szlovákiai és a szlovéniai magyaroknak
tulajdonképpen ez az útlevél legfeljebb szimbolikus
értéket hordoz, s várhatóan ez lesz a helyzet 2007-et
követően a romániai és a horvátországi magyarság esetében
is. Azokkal a feltevésekkel szemben, melyek szerint
Románia 2007-ben nem csatlakozhat az EU-hoz, úgy vélem,
a legutóbbi évek fejleményei egyértelműen jelzik, hogy
az Unió a minél szélesebb bővítésben érdekelt. Majdnem
100 százalékos bizonyossággal állíthatjuk, hogy 2007-ben
Románia is tagállammá válik. Mivel a magyar igazolvány
is komoly szimbolikus értékkel rendelkezik, nem igazán
érzékelem azt a többletet, amelyet az uniós tagállamok
és közeljövőben csatlakozó országok magyarságának az
állampolgárság a magyar igazolványhoz képest adhat.
A Fidesz vezette kormány annak idején azért a kedvezménytörvényt
- ahogyan ők eredetileg fogalmaztak, a státusztörvényt
- alkotta meg, mert akkor egyértelműen elutasította
az erdélyi magyarság kettős állampolgárságra vonatkozó
követelését. A kárpátaljai magyarság számára viszont
az "igen" győzelme sem hozhat megoldást, hiszen
Ukrajna, mint közismert, nem ismeri el a kettős állampolgárság
intézményét.
Milyen tendenciák vannak a kettős-állampolgárság
biztosítása terén az Európai Unióban?
Az uniós tagállamok az állampolgárságot nemzeti hatáskörben
rendezik és ennek megfelelően az egyes országok jogi
szabályozása jelentősen eltér egymástól. Finnország,
Franciaország, Írország, Olaszország s néhány más tagállam
elismeri a kettős állampolgárságot, Dánia nem preferálja,
Észtország és Csehország pedig egyértelműen tiltja.
E téren egyébként mind a hazai, mind a határon túli
közvéleményt a valóság ismerete helyett inkább tévhitek
jellemzik. Gyakran hozzák fel példaként Spanyolországot,
mint olyan államot, amely a kettős állampolgárságot
feltétel nélkül elismeri. A spanyol alkotmány 11. §-ának
(3) bekezdése viszont úgy fogalmaz, hogy kétoldalú,
államközi egyezmények alapján nyílik lehetőség a kettős
állampolgárság megszerzésére azon államok esetében,
amelyek ibero-amerikaiak, vagy más módon különleges
kapcsolat fűzte korábban Spanyolországhoz - ilyen ország
például a Fülöp-szigetek. A spanyol alaptörvény szerint
ezekben az országokban a spanyolok eredeti állampolgárságuk
elveszítése nélkül honosíthatók még akkor is, ha az
említett országok saját állampolgáraik számára a viszonosság
elve alapján nem ismerik el ezt a jogot. Pontosan a
kétoldalú egyezményekre vonatkozó előírásoktól tekintenek
el azok, akik a spanyol példára hivatkoznak.
Ön szocialista szakpolitikusként, képviselőként
hogyan látja, miképpen értékeli a népszavazás körül
kialakult vitákat? Miért most okoz ez ilyen turbulenciát,
hiszen a 2007-es uniós csatlakozás, az uniós polgárjognak
köszönhetően rövid időn belül egy sor kérdésre választ
fog adni?
Csak azzal tudom magyarázni, hogy a jelenlegi ellenzék
vezető ereje, a Fidesz radikálisan megváltoztatta korábbi
álláspontját. Mint előbb már említettem, kormányzásuk
időszaka alatt e megoldástól még mereven elzárkóztak,
amit az is bizonyít, hogy az állampolgársági törvény
2001-ben történt módosításakor fel sem vetették a kedvezményes
honosítás feltételeinek enyhítését. Úgy vélem, hogy
akciójuk elsősorban belpolitikai célokat szolgál. A
Fidesz vezető politikusai úgy találják, hogy a nemzeti
kérdés ily módon történő felvetésével jelentősen növelhetik
népszerűségüket. Valószínűleg számolnak azzal, hogy
a kettős állampolgárság körének kiterjesztésével felgyorsul
a külhoni magyarság áttelepülése, s feltételezik, hogy
az új állampolgárok túlnyomó többsége a 2006. évi választásokon
a Fideszt támogatja. Nemzetpolitikai érveket viszont
nem igazán látok, mert ha ezek meghatározó szerepe érvényesülne,
a Fidesz politikusainak 2000-2001-ben kellett volna
meglépniük azt, amit a jelenlegi kormánytól követelnek.
Forrás: A Hét, 2004. december
2.
|