Interjú

A történelmi egyházak betagolódtak a Fidesz szövetségi rendszerébe

Interjú Fazekas Csabával

A nemzeti kultúra és a történelem közös kincse az egyetemes magyarságnak, ám most annak vagyunk tanúi, hogyan silányul mindez propagandapatronokká - mondja lapunknak adott interjújában Fazekas Csaba. A Miskolci Egyetem történész docense szerint a népszavazás kezdeményezői és jobboldali felkarolói akarva-akaratlanul érzelmi alapú, a tényektől elrugaszkodott, sematikus történelemszemlélet kialakításán munkálkodnak.

- Gőzerővel folyik a december 5-i népszavazás kapcsán az újabb politikai kampány. A jobboldal a kettős állampolgárság ügyében bevetette a magyar történelem legnagyobb alakjait is, akik a mai határokon túl születtek. Történészként ezt hogyan értékeli?

- A jobboldal kampányában rendkívül hangsúlyos elem lett, hogy azokra a kiemelkedő személyiségekre hivatkoznak, akik jelenlegi határainkon kívül születtek, Bocskai Istvántól Kölcsey Ferencen át Mikszáth Kálmánig, mondván: ma ők nem lehetnének magyar állampolgárok. A megközelítés egyszerűen demagóg, politikai hangulatkeltés. A plakátokon, hirdetésekben használt személyiségek más történelmi körülmények között, nyilvánvalóan magyar "állampolgárként" születtek (ha egyáltalán az állampolgárság fogalmát lehetne értelmezni e történelmi korokban), de nemcsak erről van szó. Hanem arról is, hogy ilyen alapon a népszavazást elutasítók akár kampányolhatnának is a mostani határokon túl született negatív személyiségekkel - szerencsére eszük ágában sincs. Ha csak a 20. század diktatúráit nézzük, a kommunista mozgalom olyan meghatározó figurái láttak napvilágot a trianoni határok túloldalán, mint Kun Béla, Rákosi Mátyás, Gerő Ernő vagy Kádár János, a nyilasok közül Szálasi Ferenc, Beregfy Károly, Vajna Gábor, Jaross Andor stb. Ostobaság lenne róluk kérdezni, mondjuk: "azt akarjátok, hogy bármikor ide jöjjenek?" A történelem, a nemzeti kultúra közös kincse az egyetemes magyarságnak, most annak vagyunk tanúi, hogyan silányul mindez propagandapatronokká.

- "Nyújts feléje védőkart!" - idézi az egyik kampányszöveg Kölcsey Himnuszát. Mintha a szövegíró elvétette volna a költő gondolatát?

- A jelmondat ilyen interpretálói meg akartak feledkezni arról, hogy Kölcsey ezt a kérést nem embertársához, hanem a mindenható Istenhez intézte - így van egyébként értelme. Továbbá a kinyújtott védőkarral megvédendőt nem a magyarság egy csoportjában jelölte meg, hanem annak egészében. Szomorúnak tartom, hogy még a Himnuszt is ki lehet forgatni eredeti értelméből, csak azért, hogy a hazafiaskodó érzelmek felkorbácsolását politikai haszonszerzésre, szavazatokra konvertálják.

- Lehet-e politikai haszonszerzésre felhasználni a magyar történelmet?

- A mostani kampány azt bizonyítja, hogy ez lehetséges, más kérdés, hogy szabad-e. A válasz egyértelműen az, hogy ilyen formában nem.

- Milyen történelemszemlélet áll ezek mögött a szlogenek mögött? Mennyire modern ez a történelemszemlélet?

- A népszavazás kezdeményezői és jobboldali felkarolói akarva-akaratlanul érzelmi alapú, a tényektől elrugaszkodott, sematikus történelemszemlélet kialakításán munkálkodnak. Ebben a tényleges történelmi tények, folyamatok nem számítanak, csak az, hogy a múlt hazafias érzelmek felkorbácsolására váljon alkalmassá. A kelet-európai nacionalizmusok idejétmúlt restaurációs kísérlete ez. Korábban abban bízhattunk, hogy sikerült ettől Magyarországot megkímélni, és szomorú, hogy a konzervatívok most akarják egyre szélesebb körben alkalmazni. Modernnek semmiképp nem nevezhető, hiszen nem hasznosítani akarja a történelmi múlt - kétségkívül meglévő és tanulságos - üzeneteit, hanem orvosolni azokat. Ez olyan, mintha például az első világháború kapcsán nem annak tanulságait akarná levonni és hasznosítani, hanem megnyerni az egykor elvesztett csatákat.

- Miben tér el egymástól a mai bal- és jobboldal történelem képe?

- A baloldalon a múlthoz való viszony kialakítása kapcsán még mindig inkább folyamatról, mint kikristályosodott álláspontról beszélhetünk. Az MSZP-ben zajló változások kedveznek ennek a folyamatnak. Úgy tűnik, e párt egyre inkább megszabadul az utódpártiságból fakadó magyarázkodás kényszerétől, továbbá egyre kevésbé hagyja, hogy a múltra való hivatkozás a jobboldal felségterülete legyen. Kezdi egyre markánsabban kialakítani saját, nemzeti érzéseket is figyelembe vevő identitását. Ezzel párhuzamosan a Fidesz úgy érzi, kénytelen minél többször és minél hangosabban nemzeti retorikát használni. A történelmet a két világháború közötti nacionalista, idejétmúlt nézőpontból szemlélik. Jól tetten érhető ez a különbség például Orbán Viktor egyik legutóbbi nagygyűlési beszédében, amikor a kettős állampolgárság mellett elsősorban nem az aktuális valóságból merítette érveit, hanem Trianon következményeinek egyfajta, önmagunk általi jóvátételéről szónokolt. Paradox helyzet: 15 évvel a rendszerváltás után a történelmi múlt egyre inkább a pártpolitika egyik hadszínterévé válik. És ez nem jó. Aki a múltról csak sematikusan tud gondolkozni, az egyre fogékonyabb arra, hogy politikai kérdésekben is jel-, vagy épp vezényszavak által mozgósítható legyen.

- A nagy keresztény egyházak ugyancsak az igenre szólítottak fel a kettős állampolgárság kapcsán. Mi erről a véleménye, megoszthatóak-e így a hívők?

- Mondhatnánk, semmi új nem történt, hisz a történelmi egyházak tétre menő belpolitikai események kapcsán évek óta, egyre nyíltabb politikai szerepet játszanak. A népszavazás egyértelműen pártpolitikai eseménnyé vált, a Fidesz nem is csinál titkot abból, hogy önnön választási sikereként könyvelné el az "igen"-ek esetleges többségét. A történelmi egyházak egyértelműen betagolódtak a Fidesz szövetségi rendszerébe, ma már nem meglepő, hogy választások, referendumok kapcsán a jobboldal kampánytényezőiként lépnek fel. Az "igen" voksok melletti egyházi kiállás újra pártpolitikai elemet vitt a hívők vallásgyakorlatába, óhatatlanul vallási előírásként értelmezve egy kampányelemet. A hívők egyre nehezebben tudják elválasztani a tényleges vallási tanításokat a politikai agitációtól.

- Ugyanezek az egyházak elzárkóznak attól, hogy más politikai kérdésekben - rasszizmus, kisebbségi és egyéb antidiszkriminációs ügyekben - megszólaljanak.

- Valóban feltűnő, hogy jobboldali pártpolitikai kérdésekben, továbbá az egyházak hatalmi-pénzügyi pozíciói szempontjából fontos ügyekben milyen markáns, határozott, nyomásgyakorlási szándékkal párosult, néha kifejezetten arrogáns álláspontot alakítottak ki. Emlékezhetünk arra, hogy amikor neves hívő értelmiségiek 2001-ben felszólították egyházaik vezetőit a rasszizmus elleni határozott kiállásra, semmitmondó, illetve gunyoros válaszokat kaptak, mint ahogy egy évvel később az oktatási miniszter is.

- Várható-e változás a Bibó szavával "zsákutcás magyar történelemben" a népszavazás eredményétől függően?

- Maga a népszavazás ténye, megválaszolhatatlan kérdéseivel, a hozzá kapcsolódó kampányelemeivel mélyebbre visz bennünket ebben a bibói szavakkal leírt utcában. Félek, előbb-utóbb ki sem tudunk jönni belőle, csak bizonytalanul toporgunk a zsákutca végén. A történelmi múlt pedig minden pártpolitikai csatározásban megpörkölődik, már a hétköznapokon is érezni rajta a füstszagot.

Riporter: Simon Zoltán

Forrás: Népszava, 2004. december 3.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat