Kiss
Péter kancelláriaminiszter pénzről és perspektíváról
Szép szavak vagy igazak
A Szülőföld Alapból idén kétszer 250 millió - az Új
Kézfogás Közalapítvány közreműködésével - a mikro- és
kisvállalkozások támogatását szolgálja a határon túl.
Ugyanerre hivatott a 25 milliárd forintos hitelprogram,
mely a tőkeexportot bátorítaná. Mindez az Új Kézfogás
Közalapítvánnyal kapcsolatosan olyan időszakban hangzott
el, amikor feszültségektől terhelt a viszony a határon
túli magyarság és a magyarországi politika között a
kettős állampolgárságról szóló népszavazás eredménytelensége
miatt. Simon Judit és Stanik István
kérdéseire Kiss Péter kancelláriaminiszter válaszolt.
Hol tart most a magyar-magyar viszony, érvényes-e
az a megállapítás, mely egy szlovákiai lapban jelent
meg: a forradalom elbukott, következik a kiegyezés?
Ez a tárgyalás és a bejelentés is arról szól, hogy
a kormány komolyan veszi a Szülőföld programot, ez nem
csak kampányígéret volt. Komolyan gondoljuk, hogy az
európai csatlakozás által kell megteremteni a Kárpát-medencei
magyarság számára az európai boldogulás lehetőségét,
azt, hogy ki-ki ott lehessen európai, ott éljen európai
életkörülmények között, ahol megszületett. Ehhez viszont
szükséges, hogy a kormány megkülönböztetett támogatásokat
nyújtson mindaddig, míg egy-egy ország nem lép a felzárkózási
szakaszba és nem veheti igénybe az európai forrásokat.
Hiszen egyes térségek már az EU részei, mások csatlakozási
időpontot kaptak, és vannak olyan régiók, melyek csak
perspektívával rendelkeznek, mint a Vajdaság és Kárpátalja.
A Szülőföld program 25 milliárdos vállalkozástámogatási
hitelprogramja a magyar vállalkozásoknak nyújt lehetőséget,
hogy ezekben a térségekben munkahelyet, megélhetést
teremtsenek. Ezen túl a direkt támogatások körét is
emeljük. Az Új Kézfogás Közalapítvány a Szülőföld programot
támogató legsikeresebb alapítványunk lehet. Eddig is
azt tette, amit most országos programmá bővítünk, hiszen
sok százmillió forinttal támogatta a határon túli munkahelyteremtést
azzal, hogy az ott élő vállalkozókat támogatta. Most
kétszer 250 millió forinttal kiegészítjük támogatási
programját. Ez nem hitel, hanem az induláshoz szükséges
tőketámogatás a mikro- és kisvállalkozások számára.
Ennek a közalapítványnak a léte mutatja, hogy ez a program
rendkívül hatékony támogatási forma, hiszen az ÚKK támogatásainak
köszönhetően eddig közel 14 ezer munkahely létesült.
Abban állapodtunk meg, hogy a Corvinus Rt. kétmilliárd
forinttal bővülő keretét az ITDH és az Új Kézfogás Közalapítvány
együttműködésével ebben az irányban hasznosítsák. A
kormány a második félévre újabb 250 millióval megtoldja
a támogatási összeget.
Új kezdeményezés a Szülőföld Alap, amelyről csak
februárban szavaz az Országgyűlés. Mit tartalmaz ez
a tervezet, illetve igaz-e, hogy ebbe az alapba a már
meglévő támogatási pénzeket vonják össze?
Ez különálló összeg, és ha az ellenzék hozzájárult
volna, akkor már meglenne a törvény, januártól életbe
léphetne. Egy szavazás van hátra, ugyanis a módosító
indítványokról már döntöttünk, és ha a Fidesz beleegyezett
volna, akkor december 20-án lezárul a szavazás. Nem
értem, miért nem támogatta az ellenzék, hiszen ez az
alap az eredeti tervhez képest is tovább bővült. Az
eredeti terv szerint az alap egymilliárd forinttal indul,
s ez nem öszszevont forrás, hanem különálló pénz, új
támogatási forrás. Az alap bővülhet az állampolgárok
felajánlásával, amit leírhatnak az adójukból, valamint
felajánlhatják adójuk egy százalékát az alap javára.
Milyen célokra használható a Szülőföld Alap? Milyen
feltételekkel lehet hozzájutni?
Amint az alap létrejön, a kormány kiadja a rendeletet,
hogy a határon túli magyar szervezetek és a magyar kormány
képviselőiből létrejöjjön egy grémium. Az alap leginkább
a határon túli magyarság szociális, oktatási, felsőoktatási,
képzési, kulturális intézményeinek, hálózatainak a támogatására
irányul, olyan épített és szellemi infrastruktúra kialakítására,
amely alkalmassá teszi a határon túli magyarságot, hogy
sikerrel induljon az európai felzárkózási versenyben.
Hiszen ha tanulnak, megtanulnak pályázatot írni, ha
a szervezetek felkészülnek a csatlakozásra, akkor könnyebben
vehetik a rajtot.
Egyszóval milliárdokkal növekszik a határon túli magyarságnak
szánt támogatás. Noha a határon túli politika nem vehető
meg pénzen, nem forintosítható, de azokat a célokat
szolgálja, amelyekről nem általánosságban kell beszélni:
megélhetés, munkahely, szabadság, nemzet. Szerintünk
a múltra, arra, amit Trianon jelent, olyan választ adunk
a 21. században, amely a jövőre nézve is garancia: ez
a békés nemzeti újraegyesítés az európai uniós csatlakozás
eszközével. Ha a magyarság a szülőföldjén európai életkörülmények
között élhet, akkor teljesülhet ama vágyunk, hogy európai
módon lehessen élni a Kárpát-medencében. És az sem elhanyagolható
szempont, hogy az Unión belül megszűnnek a trianoni
határok.
Készül a kedvezményes honosítási törvény. Mikorra
várható ennek az életbelépése?
Meggondolásunk szerint két kérdést kell megoldani:
ki-ki ott lehessen európai és magyar, ahol született,
és meg kell könnyítenünk a magyar-magyar kapcsolatokat.
Ehhez kell a kedvezményes honosítás, útlevél, azaz olyan
úti okmány, amelyet az Unió is elfogad, az adott szomszédos
országok is elfogadják. Ez leginkább Kárpátalját és
a Vajdaságot érinti. Kértem az Új Kézfogás Közalapítványtól,
hogy amikor differenciált határon túli politikát alakítunk
ki, akkor oda kell figyelni arra, hogy azok számára
szükségesek a speciális megoldások, akik számára csupán
távlati perspektíva a csatlakozás, nem várható az elkövetkező
négy-öt évben. Más helyzetben vannak az erdélyi magyarok,
akik már meghatározott csatlakozási időponttal rendelkeznek.
A felvidéki magyarság esetében pedig már nem is vetődik
fel az úti okmány kérdése, hiszen ők személyi igazolvánnyal
utaznak az Unió országaiba, így Magyarországra is.
Általános vélekedés szerint ugyan jó és szükséges
a Szülőföld Alap, a tőkeexport támogatása, de a valódi
megoldás a kettős állampolgárság. Milyen ellenérvvel
tudná meggyőzni a most csalódottakat?
A legjobb ellenérv az lesz, amit tapasztalni fognak,
hiszen minden jelszónál többet ér a valóság. A valóság
pedig az, hogy a családok zömének valóban megváltoztatja
az életét, hogy Magyarország felzárkózik az Unióhoz.
Ha a magyar nemzeti politikának az a célja, hogy a határon
túli magyarok is gyorsan felzárkózhassanak, akkor segítsünk
abban, hogy Románia mihamarabb az EU tagja legyen, mert
ez légiesíti a határokat, élhetőbb, szabad életet teremt.
Becstelenség lenne pótmegoldásokat adni. Azokat a kérdéseket,
amelyek a magyar-magyar kapcsolatokat az átmeneti időszakban
is könnyítik, meg kell oldani. De azt mondani, hogy
kapsz egy papírt és ettől európai életet élsz, helytelen
volna. Ezért a kormány fenntartja azt az álláspontját
- mert ezt fogja igazolni az idő -, hogy leginkább az
európai csatlakozás jelenti a választ a nemzeti kihívásra
is. Trianonnak, ha kicsit történetileg nézzük, van egy
mára szóló tanulsága: tartósan nemzeti érdeket érvényesíteni
akkor lehet, ha egyébként ez a nemzetközi közösség szándékainak
és érdekeinek megfelelő. Most van itt ez a pillanat.
Ezért helytelen erről elterelni a figyelmet mással.
Nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkozni az úti okmányra,
a magyar-magyar kapcsolatokra vonatkozó jogos elvárásokkal,
de nem szabad, hogy elterelje a figyelmünket az igazi
megoldásról, az integrációról. Részint Magyarország
sikere, mert ez vonzza Szerbiát és Ukrajnát, hogy ezt
az utat kell követni, másrészt Románia gyors csatlakozása
és Horvátország csatlakozási tárgyalásainak megkezdése
adja a perspektívát, hogy ott is így lehet majd élni.
Lehet szebb szavakat mondani, de igazabbakat nem.
Forrás: Erdélyi Riport, 2005.
január 6.
|