Interjú

Diurnus, a lelkiismeret napiparancsa

Beszélgetés Bodor Pál publicista-közíróval
Csinta Samu interjúja

- Milyen elvárásokkal érkezett annak idején Magyarországra, s ahhoz képest hogyan fogadta önt az anyaország?

- Huszonegy év telt el azóta, talán senki sem tételezi fel, hogy lódítok: nem a kint maradás szándékával érkeztem Budapestre. Viszont körül akartam nézni. Trombocitózisom volt, Kolozsváron Cucuianu professzor ajánlotta budapesti kollégáját, Sass Géza professzort, mint aki képes meggyógyítani. Sass doktor osztályára csak írószövetségi segítséggel sikerült bejutnom, de napokkal később a professzort Stockholmba hívták hat hétre. Meg kellett tehát hosszabbítanom a kinttartózkodásomat, de nem nagyon reméltem, hogy Magyarországon maradhatok.

- Miért döntött mégis úgy, hogy kinn marad?

- Nézze, akkor én már rokkantnyugdíjas voltam, miután 1979-ben, közel tízévi munkát követően lemondtam a tévénél. Bár szerettem volna az Utunk vagy a Korunk bukaresti szerkesztője lenni, nem engedélyezték, az Előréhez helyeztek. A lap akkori vezetőinek tökéletesen megfelelt, hogy a havi 54 gépelt kéziratnyi normát teljesítem, de gyakorlatilag nem járok be a szerkesztőségbe. A riport és a publicisztika mellett "előrés" három évem alatt jelent meg szinte valamennyi, nekem fontos művem, a korábban írottak is: az Apám könyve, A svájci villa, az Elszaporodtak a kenguruk, a Szélmalomjáték. Nemzetiségi ügyekről, magyar ügyről viszont nem írhattam. Pesten sokáig bajlódtunk, míg kiderült, hogy a trombocitózisom egy reumagyógyszer mellékhatása. Közben erősödött bennem az érzés, hogy otthon már semmi hasznosat nem tehetek. Viszont Magyarországon élt már a fiam, én Budán születtem, ott töltöttem a gyerekkorom egy részét. Hát nagyjából ezért is...

- Milyen út vezetett az elhatározástól a magyarországi sajtópublicisztika bő évtizedét meghatározó Diurnus-rovatig?

- Kezdetben hányódtam, hol itt laktam, hol ott, majd öszszefutottam Oltványi Ottóval, a Magyar Távirati Iroda korábbi bukaresti tudósítójával, akkori vezérigazgatójával. Elmondtam, hogy ha élne a Magyar Nemzet korábbi főszerkesztője, aki a hatvanas évek végén a lapban közölt egyik írásom olvastán mintegy meghívott belső munkatársnak - most tudnám, mit kell tennem. Oltványi beajánlott Soltész Istvánnak, a Magyar Nemzet akkori főszerkesztőjének. Az ő ajánlásával mentem fel a szerkesztőségbe, vittem két rövid írást, s arra kértem Soltészt, olvassa el, így könnyen eldöntheti, hogy használhat-e. Szerződést kínált az átadott írásaim fejében visszamenőleg néhány héttel. Másfél év múlva Jovanovics Miklósnak, a lap kulturális főszerkesztő-helyettesének - Szófiába indulóban, a repülőtéren - eszébe jutott: már régóta vitatkoznak, hogy a harmadik oldalra kellene egy állandó kispublicisztikai rovat, meg kellene próbálni velem. A röptérről felhívta Soltészt, nekem meg a sofőrrel küldött egy cédulát, hogy menjek be a főszerkesztőhöz. Így indult 1985 januárjának első számában a Diurnus-rovat. Erre szánt első írásomat az ügyeletes szerkesztő visszaadta, mondván, sértheti némelyek vallásos érzületét. Ebben ugyanis az újságíró szilveszter hajnalán azt álmodta, hogy megfogta az isten lábát...

- Miért éppen a Diurnus álnevet választotta?

- Eredetileg a Spectator néven szerettem volna megjelenni, mert gondoltam, a Magyar Nemzet olvasói úgyis tudják, hogy Krenner Miklós már meghalt. A latinos álneveknek mindig is volt tradíciójuk a lapnál. Utolsó pillanatban mégis úgy gondolták a kollégák, hogy nem kellene magamra öltenem Krenner álnevét. Igazuk lehetett. Antal Gábor kollégám ötölte ki a Diurnust, vagyis a "napost", a "napi ügyeletest". Bár többen őrültségnek tartották a vállalkozást: napi rovatot, egyazon szerzővel. Holott ilyen már volt... "Odakint" senki nem tudta, ki rejtőzik a név mögött, a titkárságon sem volt szabad megadni a nevemet. Előfordult, hogy a Magyar Rádiótól kerestek, hogy interjút készítenének Diurnusszal, de hiába... A lányom ugyanis még Bukarestben volt, s nagyon féltettem. Főleg mert éppen arról igyekeztem írni, amiről az Előrében nem írhattam.

- Furcsa lehetett névtelenként megélni a rovat hatalmas sikerét. Amúgy ön szerint mitől lett akkora siker?

- Nehezen magyarázható... Talán attól is, hogy nemcsak eseményekhez kötötten igyekeztem aktuális lenni. Hanem abban az értelemben is, hogy mit szerettem volna időszerűvé tenni mint gondolatot, érzést. Szerintem attól is aktuális egy írás, amit "be akar vinni" a köztudatba: életérzést, erkölcsi eszményt.. Írói sorsomat viszont leállította Diurnus, mert a mindennapos siker kellemes "borravalója" kielégített. Nem írtam több regényt, verset, novellát sem nagyon adtam ki a kezemből. Soltész István sem hitte, hogy hosszú távon bírom majd, arra számított, hogy időnként beugrik más is, s a Diurnus név afféle jolly jokerként működik. Egyetlen, rokonszenves "beugrás" kivételével végül is "bírtam szuflával", egészen 1990 végéig, amikor felmondtam, és elmentem.

- A rovatnak a Népszabadságba való átköltöztetése sok vitát váltott ki...

- A Magyar Nemzet privatizációjának a módjával nem értettem egyet, lemondtam tisztségemről, rovatomról, majd állásomról. Csak ezt követően ajánlott állást a Népszabadság. Amelybe eladdig csak Illyés Gyula halálakor írtam, 1983-ban, és a romániai fordulatról, 1989-ben. 1991 elején újraindítottam rovatomat a Népszabadságnál, s azt reméltem, ezzel segítem a lapnál megítélésem szerint már javában zajló, jó irányú átalakulást. Sajnos azonban soha nem "haverkodtunk" össze a lappal, igaziból nem éreztem ott jól magam, és ennek nem politikai okai voltak. Bő három évet töltöttem ott, ’94 tavaszáig, ősszel pedig nyugdíjba mentem. A Diurnust már korábban abbahagytam, indítottam egy Ötödnapi tárca című rovatot, de abbahagytam, mert rossznak, unalmasnak, modorosnak tartottam.

- Soha nem érezte, hogy agyonnyomja a mindennapi megjelenés prése, hogy írásait kikezdi a rutin?

- Az írásnak néha csupán az értelem is értelmet adhat. Biztos, hogy az ember nem mindig tehetséges, ihletett, ötletes. Ilyenkor igyekszik legalább „okosat” írni, amennyire tőle telik. Sokat töprengtem azon, hogy az igazán nagy írók hogyan képesek termékenyek maradni késő öregkorukban is. Rájöttem, hogy amikor az ember meg akarja mutatni magát, bizonyítani akar, akkor bizony hormonális háztartása szintjének függvényében is alkot. A kor előrehaladtával e késztetés csökken, s már csak az marad meg, akit a siker, mint a szökőkút sugara a labdát, magasan tart, megerősít. Netán fanatikusan önhitté tesz. Jókaitól Goethéig számtalan példát hozhatnánk fel alkotókról, akik már régen túl voltak testi teljesítőképességük csúcsán, a szellemük azonban még mindig rendkívül ép és erős volt. Ma már nem lennék képes a húsz évvel ezelőtti színvonalon teljesíteni. Szétfoszlott a boldog illúzió is, ami jövetelemkor meghódított. Megszűnt az érzés, hogy nincsen zárt mennyezet fölöttem.

- Az idő múlása apasztotta el ezeket a forrásokat, vagy beteljesületlenségek, csalódások keresendők a háttérben?

- Egészen addig "működtettek" zavartalanul engem ezek a források, amíg először le nem zsidóztak Magyarországon. Soha nem tagadtam apám zsidó származását, bár reformátusnak születtem, s mindig magyarnak tudtam magam. Egy itt, Magyarországon élő erdélyi ember zsidózott le, olyan, akinek az életébe sokszor avatkoztam bele korábban, segítően. Azóta nagyon vigyázok, nehogy a magyarkodás vádja érhessen. Ez nagyon megfogja az embert.

- Ön valóban nagyon ritkán hallatja a hangját manapság, viszont fontosnak tartotta csatlakozni ahhoz az értelmiségi körhöz, amely nyilvánosan igen szavazatra szólította fel a magyar választópolgárokat a december 5-ei népszavazáson. Ennyi "magyarkodás" még belefér?

- Érzelmileg csakis igent mondhattam, miközben a rációm sok ellenérvet ismer, olyat is, amely eddig el sem hangzott. Például: senki nem mer célozni arra, hogy amennyiben ebből netán mégis tömeges kivándorlási kedv kerekedne Erdélyben, annak ki örülne. Tehát magam is azt hiszem, hogy a kérdést sokkal világosabban, sokkal "pontosabban" kellett volna megfogalmazni.

Bodor Pál

Budapesten született 1930-ban. Temesváron járt iskolába, nyolc évig a románul tanító piaristákhoz (a magyar nyelvű tanítás jogát megvonták tőlük). 1948-ban sikerrel felvételizett a bukaresti egyetem lélektan-filozófia szakára, és a Romániai Magyar Szónál dolgozott. Még abban az évben átiratkozott a kolozsvári Bolyai Tudományegyetemre, hogy legalább az egyetemet magyarul végezhesse. Három évig a kolozsvári Igazságnál, 1951-től 1967-ig az Utunknál dolgozott, majd Domokos Géza utódja lett az Irodalmi Könyvkiadó nemzetiségi osztálya, végül a Kriterion élén. 1970 elejétől papíron a Román Rádió és Televízió nemzetiségi műsorainak főszerkesztője lett, elsősorban a bukaresti magyar televíziós műsorral foglalkozott, amely a kezdeti, 20-25 perces heti időtartamról 180 percesre növekedett. 1979 végén lemondott tévés tisztségéről, 1982 novemberéig, betegnyugdíjaztatásáig az Előrénél dolgozott. 1983 óta Magyarországon él. A kíváncsiság mestersége című esszéisztikus újságírótankönyve 3., javított kiadását most adták ki. 2002-ben megjelent a közel 3000 Diurnus-jegyzetből válogatott, 365 írását tartalmazó kötet. ’91-93 között a Magyar Újságírók Országos Szövetsége elnökévé választották, majd az Európai Újságírók Szövetsége magyar szervezetének elnöke lett, ma tiszteletbeli elnöke. Szakmai díjai között szerepel a Déry Tibor-, az Open, a Magyar Lajos-, a Pulitzer- és az Aranytoll Díj.

Forrás: Krónika, 2004. december 3.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat