"A
rossz lehetőségek elképesztő tárháza"
Tamás Gáspár Miklóssal beszélget
Mihancsik Zsófia a kettős állampolgárságról 2004. július
18-án
Elhangzott a Klub Rádió "Hétzáró"
c. műsorában.
- A kettős állampolgárság ügyében, őszintén bevallom,
nem tudok eligazodni. Minthogy képtelen vagyok a különféle
érvek igazságtartalmát megállapítani, mérlegelni sem
tudom őket. Ezért arra kérem, próbáljon meg eligazítani,
miről szól a dolog, mi a tét, és mit kell végiggondolnom
nekem mint érintett és érdeklődő magyar állampolgárnak
a kettős állampolgárság ügyéről.
- A kérdés viszonylag könnyen fölosztható kisebb kérdésekre.
Az első számú, egyben a morálisan legfontosabb kérdés,
hogyan lehetne tenni valamit a Magyarországtól elszakadt,
határainkon túl élő magyar kisebbségek érdekében úgy,
hogy megmaradjanak magyarnak; tisztességes, elviselhető
ország polgáraiként éljenek; és ne kényszerítsünk rájuk
olyan újabb dilemmákat sem, aminőket nem óhajtanak.
Magyarországnak mint államnak és mint politikai közösségnek
e tekintetben vannak kötelességei, hiszen úgy gondoljuk,
valamilyen értelemben együvé tartozunk ezekkel az emberekkel.
A másik kérdés, hogy tudunk-e úgy segíteni a határainkon
túl élő magyaroknak, hogy nem ártunk sem a Magyar Köztársaságnak,
sem nekik, sem a térség békéjének. Azt hiszem, a kettős
állampolgárság mint megoldás egyik problémára sem ad
jó választ. A népszavazásra feltett kérdés eleve rossz,
nem lehet igennel vagy nemmel felelni rá. Én magam se
tudom megmondani, helyeslem vagy helytelenítem a kettős
állampolgárságot. Ha valaki érzelmi alapon ezt kívánja,
ám legyen. A magyar állam igenis vállaljon áldozatokat
ezekért az emberekért. De attól tartok, evvel az áldozattal
nem segítünk a magyar kisebbségeknek, nem segítünk a
magyar népnek és nem segítünk a térség békéjének. Ez
a népszavazási kezdeményezés ártalmatlan színben tűnik
föl, de ha ismerjük a mai Magyarok Világszövetségét,
tudhatjuk, hogy ez ma a sumerológus, szittya, párthus
herceg típusú köröknek az expozitúrája. Ezt valószínűleg
azok se tudják, akik aláírták az ívüket. Ez önmagában
persze nem minősíti a dolgot, ettől még lehetne jó az
ötlet. A kezdeményezés azonban nem számol két nagyon
fontos dologgal. Az egyik a Magyar Köztársaság alkotmánya,
a másik az állampolgárságról szóló törvény. Sarkalatos
jogszabályok, amelyeket nem lehet népszavazással megváltoztatni.
Mit jelent az állampolgárság? Azt, hogy a Magyar Köztársaság
nevű politikai közösséget a területünkön élő személyek
közösségeként definiáljuk. Politikai és jogi értelemben
a nemzet a Magyar Köztársaság állampolgárainak összessége
ezen az adott területen. Aki itt született, aki a törvény
által előírt absztrakt feltételeknek megfelel, az állampolgára
ennek az országnak, vannak jogai és kötelességei. Nem
etnikai alapon határozzuk tehát meg a dolgot. A népszavazás
azáltal, hogy a magyar származású külföldi személyeknek
lehetővé teszi az állampolgárság automatikus felvételét,
megváltoztatja a magyar állampolgárság definícióját.
Hozzáköti a származáshoz, ami ellentmond a fönnálló
magyar jogi szerkezetnek. Ezt nem lehet csinálni. A
másik probléma, hogy ezáltal különleges státust létesítünk
magyar nemzetiségű személyek számára olyan területen
- mármint ha nem költöznek ide -, amely más államok
fősége alá tartozik. Vagyis mi, a magyar állam, kívülről
megváltoztatjuk az illetők jogállását olyan külföldi
államokban, mint Szerbia vagy Románia. Ez nagyon súlyos
lépés. Nem azt mondom, hogy nem lehet megtenni. Olyan
gyönge, szinte megszűnt állam, mint Szerbia-Montenegró
bizonyára nem tiltakozna ellene, hiszen az ottani politikai
elit tagjai nem igazán éreznek felelősséget az állampolgáraikért.
De, mondjuk, Romániában, amely a problémái ellenére
szilárd állam, egészen más a helyzet. Az ottani törvények
értelmében etnikai alapon nem lehet elérni különleges
jogállást. A román alkotmány kimondja, hogy Románia
egységes nemzetállam, ami nem azt jelenti, hogy a román
nemzetiségű személyek állama, hanem azt, hogy minden
ott élő személy állama. Legalábbis ez az elv. Ezért
tehát Romániában az alkotmány megváltoztatása nélkül
nem lehet sem autonómiát létrehozni, sem nagy népességcsoportok
jogállását megváltoztatni. Ráadásul minden nemzetnek
megvannak a maga hagyományos félelmei, s ezek a román
politikai és nemzeti identitásnak is szerves részei.
A magyar nemzet félelme a nemzethalál, a demográfiai
pusztulás, társtalan kultúránk és nyelvünk eltűnése
az indoeurópaiak, szlávok és germánok tengerében. Ősi
félelmek. A románok félelme pedig az állam egységének
megszűnése, a területek elcsatolása és a három történelmi
provinciából álló ország szétbomlása. Trianon óta ettől
tart a román állam és közvélemény, és ez rendkívüli
mértékben meghatározza az ottani politikai pszichét.
Nem véletlenül van ez benne az alkotmányban, explicit
módon, ami nem szokásos: ezt a félelmet próbálják valamiképpen
csillapítani.
- Marad a harmadik kérdés: segít-e a kettős állampolgárság
intézménye a magyar kisebbségeken?
- A nemzeti büszkeség és érzékenység szempontjából
kétségkívül igen. Olyan lelki támaszt és segítséget
adna, amely ott feltehetően sok embernek jólesnék. Nem
mindenkinek. Én ugyanis tudom, hogy Erdélyben rengeteg
ember megsértődött a státustörvény és a magyar igazolvány
miatt. "Papírral kell igazolnom, hogy magyar vagyok?
Menjenek a fenébe!" De ez komolyabb lépés volna,
nyilván nagyobb örömet okozna nekik. Csakhogy, gondoljunk
bele, ha valakinek valamiért nincs kedve felvenni a
magyar állampolgárságot - ha lehet, a kettős állampolgárságot
-, ez föltehetőleg el fogja őt taszítani a magyar közösségtől.
Ugyanis lesznek státusmagyarok meg nem státusmagyarok,
kettős állampolgárok és nem kettős állampolgárok, és
akik a magyar állampolgárság felvételével nem erősítették
meg a magyar identitásukat, azoknál a kialakult helyzet
a magyarságtól elforduló asszimilációt könnyíti meg
lelkileg.
- Nemzetárulók lesznek.
- Nem, nem mások ítéletéről beszélek. Önmaguk számára
könnyíti meg az asszimilációt. Ha ezentúl a nemzetiségi
magyarság egyik definíciója a kettős állampolgárság,
de valaki ezzel nem kíván élni, ez egyben azt is jelenti,
hogy előbb-utóbb azt érzi majd, ő már nem is annyira
magyar, mint a szomszédai. Tehát nyugodtan adhatja román
iskolába a gyerekét, mert a kisebbségi létnek már úgyis
vége. Azt meg nem hiszem, hogy bárkit nemzetárulással
vádolnának majd, Erdély azért nem olyan hely, ahol könnyedén
dobálóznának ilyesmivel. Még mindig nem annyira könnyen,
mint Csonka-Magyarországon.
- Ezt csak azért mondtam, mert nemrégiben olvastam
a Magyar Narancsban Gavra Gábor szerintem érdekes és
jó elemzését egy dokumentumfilmről, amelyet a Duna Televízió
mutatott be Erdélyről. Ő mondja azt, hogy mindazok,
akik nem hajlandók a nemzeti küldetéstudatot magukra
venni, legalábbis Erdély egyes vidékein vagy az Erdélyről
szóló beszéd egyes képviselőinél, azok automatikusan
megkapják a nemzetárulói státust.
- A cikk pontos, de túlzó. Ez csak egy kisebbségre
jellemző. Bár igaz, hogy ez a fajta erdélyiség engem
is végtelenül elkeserít. Nemrégiben láttam a Vörösmarty
téren, amint japán turisták fényképezőgépeinek kereszttüzében
székelyharisnyás népi táncosok ropják, mint a vadak,
mint a harmincas években a francia gyarmati kiállításon,
ahol közszemlére tették Afrika különféle feketéit. Ez
nekem fáj. Ez nem skanzen, kérem, ezek élő emberek!
De visszatérve: kétféle megoldás lehetséges a kettős
állampolgárságnál: vagy följogosítja az embert a magyarországi
letelepedésre, vagy nem. Ha igen, akkor ez nyilván elindít
egy folyamatot - egy patakot, amely azonnal folyóvá
terebélyesedik, mihelyt Erdélyben esetleg romlik a helyzet.
Az eredmény mindenképpen az lesz, hogy fokozatosan csökken
majd bizonyos területeken a magyarság lélekszáma. Magyarországon
ez kisebb problémákat jelent, mert itt a munkanélküliség
mellett munkaerőhiány is van. Ott viszont nagyobb gondokat
okozhat, mert fölborítja azt a nagyon érzékeny etnikai
egyensúlyt, amely úgy-ahogy kialakult, és újabb belső
vándorlásokat indít meg. Ha Kovács Sándor elköltözik
a faluból, és a házába beköltözik egy román vagy egy
cigány, akkor előbb-utóbb felteszik majd a kérdést Nagy
Pistának is, hogy ő miért nem költözik el. "Ha
egyszer magyarok vagytok, menjetek haza, nekünk is kell
az a ház." Olyan folyamatok indulhatnak el, amelyeket
ma nem tudunk átlátni. Szép lassan megszüntethetjük
a kisebbségi magyarságot a Délvidéken és Erdélyben.
A másik lehetőség, hogy a kettős állampolgárság nem
jogosít föl automatikusan senkit rá, hogy áttelepüljön
Magyarországra. Ez esetben létrejön egy anomáliás státus,
tehát lennének olyan magyar állampolgárok, akiknek itt
nincsenek se jogaik, se kötelezettségeik, ugyanakkor
nyilván kiterjeszteni kívánják majd a területen kívüli
állampolgársági jogokat is. Ami folyamatos vitát, veszekedést
és konfliktust jelent. Máris megjelentek olyan hangok,
hogy "mi is elég nehéz helyzetben vagyunk itt Magyarországon,
mit jönnek ezek ide a nyakunkra". Tudjuk, hogy
a magyarországi közönség elég önző. Egy ilyen pszichés
állapotba bedobni a népszavazást, amikor az erdélyi
magyarok így sem túl népszerűek nálunk, ez több mint
felelőtlenség.
- Ennek azért nyilván nem csak az irigység meg
az önzés az oka. Nem hiszem, hogy bűnös dolog volna
a józan mérlegelés, hiszen maga is mondta, hogy ez nemcsak
érzelmek és szolidaritás kérdése, hanem súlyos konfliktusokat
generáló megoldás, amelyet racionálisan végig kell gondolni.
- Nem akarom a magam népies elméleteit előadni, hogy
miért ilyen az itteniek viszonya a határon túl élőkhöz,
mert ezek empirikusan nem alátámasztható dolgok. De
vannak benyomásaim arról, hogy miért van ez így. Valóban
vannak kulturális eltérések. És a kis különbségek hagyományosan
nagyobb dühöt váltanak ki, mint a nagy különbségek.
Egy szenegálitól nem várjuk el, hogy olyan legyen, mint
mi. Egy marosvásárhelyitől vagy kolozsváritól viszont
elvárjuk, és ha nem olyan, akkor haragszunk rá. Tehát
ha létrejön a területen kívüli állampolgárság, biztos,
hogy folytonos konfliktusforrást jelent majd a különféle
magyarok között. Arról nem beszélve, hogy áthelyezi
a kisebbségi magyar politizálás fókuszát Erdélyből és
Bácskából Budapestre. Ez sok ember szempontjából már
most is így van, és már most is nagyon érdekes különbségeket
jelent a kisebbségek sorában. Azoknak az embereknek,
akik a Partiumban, Biharban, Szatmárban, Szilágyságban
a hetvenes évek óta magyar televíziót néznek, magyar
rádiót hallgatnak, nagyobb közösségekben élnek és amúgy
se nagyon tudnak románul, Bukarest nagyjából annyira
fontos és annyira közeli, mint Minszk. Székelyföld más.
Ott inkább befelé forduló, az ottani kérdésekkel foglalkozó
a politikai beszéd. De az erdélyi magyarság többsége
se nem székely, se nem partiumi, számukra az információs
forrás és az érdeklődés fókusza a román média és a román
politika. Tehát nagy különbségek vannak ilyen szempontból
is. Budapesten persze miért is gondolnának erre, ezek
pillanatnyilag távoli problémák. Így viszont a mi kérdéseinkké
is válnak, a csonkamagyarok kérdéseivé. Arról nem beszélve,
hogy ha a kettős állampolgárok számára egyre inkább
Budapest lesz a fontos, akkor ők ott nem fognak építkezni.
Miért tennék? Ha át lehet kerülni Magyarországra, miért
igyekeznék bárki a saját községében vagy a kisvárosában
bármit is létrehozni a magyar közösségnek? És még valami:
ez a megoldás olyan jogi és kulturális különbséget hozna
létre románok és magyarok, magyarok és szerbek közt,
amely a meglévő és Romániában pillanatnyilag nyugvó
és csöndben lévő nacionalista indulatokat és ellentéteket
ismét fölélesztené. Szerbiában most is élesek ezek az
ellentétek, ez a megoldás természetesen tovább élezné
őket. Ezt nem kívánhatja senki. Csak abban reménykedhetünk,
hogy ebből az egészből nem lesz semmi. Először is, nem
biztos, hogy a népszavazás sikeres lesz.
- Tehát nem lesz eredményes, mert nem lesz meg
az összes választójogosult több mint 25 százalékának
az egybehangzó szavazata?
- Igen, ez elképzelhető. De a népszavazási döntés is
csak arra kötelezi az országgyűlést, hogy hozzon valamilyen
törvényt a kettős állampolgárságról. A képviselőknek
ezt nyilvánvalóan a létező törvényekkel összhangban
kell megtenniük, ami végül is minden igazi tartalommal
rendelkező kettős állampolgárságot kizár. Vagy: kétharmados
többséggel módosítaniuk kell az állampolgársági törvényt
és az alkotmányt. Ilyen kontroverziális kérdésben, ilyen
politikai légkörben ennek igencsak csekély a valószínűsége.
- Merne itt egyetlen politikai párt is ellene szavazni?
A többi azonnal hazaárulónak minősítené.
- Ez egyáltalán nem biztos. Nem vagyok meggyőződve
róla, hogy a Fidesz egységesen mellette szavazna. Nyilván
kialakítana majd egységes álláspontot, de az csak arról
szólna, hogyan hárítsa át a felelősséget a kormánypártokra.
A Fidesznek úgy kell ez az egész népszavazás, mint üveges
tótnak a hanyatt esés. És azt se felejtsük el, hogy
ezt az az intézmény kezdeményezte, a Magyarok Világszövetsége,
amelynek Orbán Viktor megszüntette az állami támogatását.
A kezdeményezők a Fidesz ellenségei jobbról.
- De hát Patrubány Miklós most mondott köszönetet
a Fidesznek azért, mert az aktivistái a nemzeti petíció
mellett a kettős állampolgárságról szóló népszavazáshoz
is gyűjtötték az aláírásokat! Sőt az MDF törvényjavaslatáról,
amelyet most a párt a kettős állampolgárságról be akar
terjeszteni, azt mondta, hogy ez első helyen a Fidesz
ellen irányul, második helyen meg az ő kezdeményezésük
ellen. Itt is a Fidesszel vállalt tehát közösséget.
- Ő akkor sem szövetségese a Fidesznek, hanem olyan
ember, aki kívülről gyakorol nyomást a pártra, ezúttal
sikeresen, mert pozíciót akar szerezni a magyarországi
jobboldalon. Azokra az emberekre gyakorol nyomást, akik
nem barátai és nem hívei, hiszen ő első lépésben az
akkor még erős MIÉP figuráit vonta be a Magyarok Világszövetségébe,
nem a Fideszt, amely Boross Pétert akarta elnöknek.
Ezek az emlékek megvannak, és nemcsak a Fideszben, hanem
Patrubány Miklós fejében is. Itt nem különösebben jelentős
emberek különféle hadmozdulatairól van szó. A hadmozdulatok
jelentősége viszont elég nagy. Egy nagyon komplikált
és elintézetlen kérdés föloldására tett, egyszerűnek
látszó, de belülről inkoherens és önellentmondásos próbálkozás
ez a népszavazás, amely akár sikeres lesz, akár kudarcba
fullad, megmérgezi a magyarországi és a kelet-európai
közéletet. Csak gondoljon bele, mit fog gondolni a nem
túl jól tájékozott erdélyi és délvidéki magyar közvélemény
akkor, ha a dolog nem sikerül. Úgy fogják érezni, hogy
cserbenhagyták őket, holott olyasmiben hagyták őket
cserben, amit nem ők kezdeményeztek és nem ők akartak.
- És a státustörvény ügyében nem érezték ezt?
- A státustörvényt, noha ezt már mindenki elfelejtette,
Orbán Viktor gyakorlatilag valóban visszavonta, méghozzá
az Orbán-Nastase-megegyezésben. Maga a jobboldal hátrált
ki belőle, de szimbolikusan sikerült a felelősséget
a jelenlegi kormánypártokra hárítania. Ami fantasztikus
mutatvány volt, de sikerült, mint oly sok minden, ami
józan ésszel belegondolva nem sikerülhet. Pedig a "státustörvény"
kísérlete egyszerűen azért nem sikerült, mert a román
állam meg a szlovák állam ellenállt. Maradt belőle néhány
jelentéktelen, bár nem haszontalan intézkedés. Én is
amellett vagyok, hogy a nálunk sokkal szegényebb erdélyiek
és délvidékiek ingyen utazhassanak a pesti villamoson.
De ehhez nem kellett volna az egész szimbolikus fölépítmény,
egyetlen fővárosi rendelettel meg lehetett volna oldani
a dolgot. A kettős állampolgárság ötször akkora jelentőségű,
méretű és súlyú, mint a státustörvény volt, hát hogy
a csudába sikerülhetne, miközben az adottságok nem változtak.
A csonkamagyar közvélemény nem helyesli. A környező
országok botrányosnak tartják. Az Európai Unió nem valószínű,
hogy lelkesednék érte. És ami mindennél fontosabb: valóban
nem biztos, hogy hasznos volna azoknak, akiket állítólag
segít. De tegyük föl, hogy mindez úgy valósul meg, ahogy
a kezdeményezők kitalálták, vagyis mindenki részesülhet
a magyar állampolgárságban, aki magyar származású. A
származást hogyan fogjuk meghatározni? Erdélyben ma
körülbelül 1,8 millió magyar él, tehát kevesebb, mint
ezelőtt akár egy évtizeddel. Igen ám, de ezen fölül
félmillió és egymillió közt van a magyar anyanyelvű
cigányok száma. Délvidéken is legalább 60-80 ezernyi
magyar anyanyelvű cigány van. Most akkor ez hogy lesz?
És mi történik a vegyes házasságokkal? Egyre több van
belőlük, hiszen ahogy a nemzetiségi ellentétek enyhülnek,
úgy nő az érintkezések, barátságok, szerelmek, házasságok
száma.
- A cigányokat azért emlegette, mert kíváncsi rá,
hogy az anyanyelvük vagy a cigányságuk szerint döntenek
majd róluk?
- Persze. Érdekes lesz majd, ha azt mondják, hogy a
cigányokra nem vonatkozik a kettős állampolgárság. Vagy
nem mondják ki, de eszerint szelektálnak. Mert el tudja
képzelni, hogy a magyarországi jobboldal félmillió cigányt
akarna behozni az országba? Nem hiszem egyébként, hogy
jönnének, de ha igen, akkor mit csinálnak majd a jobboldalon?
Átfogalmazzák az állampolgárságot etnikai állampolgársággá?
Belegondolni is rossz.
- De hát már a kettős állampolgársággal átfogalmazzák.
- Hát persze. Sokkal őszintébb volna, ha Németország
vagy Izrael mintájára visszatérési törvényt alkotnának.
Ami azt jelenti, hogy az a magyar nemzetiségű személy,
aki Magyarországon akar lakni, megteheti. Punktum. Ha
valaki igazán áldozatot kíván vállalni, akkor tegye
ezt. Mert ez komoly áldozatot kívánna a csonkamagyar
nemzettől, és bizonyos értelemben megoldaná a kisebbségi
kérdést. Igaz, hogy az én szememmel nézve tragikus módon
oldaná meg. A nemzetiségi lét nem könnyű. Makkai Sándor
püspök mondta azt híres írásában a harmincas években,
Nem lehet a címe, hogy a kisebbségi létforma emberhez
méltatlan. Nem kibírható. És ő, aki református püspökként
az erdélyi magyarság vezetője volt, lemondott a püspökségről,
és átjött Magyarországra, a debreceni egyetem tanára
lett. Pedig nem volt akárki, a konzervatív tábor legjelentősebb
gondolkodója volt a régi Erdélyben. Ez olyan elmondhatatlan
feszültségekkel, nyomásokkal, komplikációkkal járó emberi
állapot, amelyet nem könnyű bírni, és amelyre az emberek
általában fájdalmas válaszokat adnak. Vagy az asszimiláció
válaszát - ez a kevésbé jellemző -, vagy a kivándorlást
válaszát. Tanúsíthatom, hogy a kivándorlás mennyire
rossz lelkileg. Harminc évig éltem Kolozsváron, nem
természetes számomra, hogy nem ott lakom. Visszamenni
nem tudok, késő... A harmadik lehetőség, hogy ott marad
keserűen, hátrahagyva hátvédnek valamiféle megfogyatkozott
magyar közösség, amely valamikor nagy, büszke, befolyásos,
meghatározó volt. Ott marad kis csoportként, elhagyatva,
elszigetelve, miközben a nemzeti figyelem nem rá irányul,
hanem azokra, akik átjönnek. Szóval itt a rossz lehetőségeknek
valami elképesztő tárháza nyílik meg. Arról nem beszélve,
és ez a legdöntőbb érv, hogy finom és érzékeny dolgokról
beszélünk, amelyekkel nem szabad ilyen durva kézzel
bánni. Mi bonyolultabb, mint a politikai-kulturális
nemzeti identitás, különösen olyan területen, ahol az
államhatalom etnikai jellege és birodalmi jellege mindig
eltért az alattvalók etnikai jellegzetességeitől? Ugye,
oszmán megszállás, osztrák megszállás, orosz megszállás,
nemzetek fölötti birodalmak. Ráadásul nemcsak nekünk
vannak panaszaink, hiszen a magyar uralkodó osztályok
iszonyatosan bántak a nemzeti kisebbségekkel az első
világháború előtt. Tehát rengeteg fájdalom, rossz emlék,
bizalmatlanság, ugyanakkor egy csomó szeretet, egy csomó
nosztalgia, egy csomó mély kötődés, komplikált, csavaros
gyökerek. Evvel a rosszul kigondolt, egymondatos népszavazási
kérdéssel mintha fejszét fognánk ibolyákra, ezekre az
érzékeny, könnyen kiszakítható, ugyanakkor komplikált
kis lényekre. Borzasztó! Itt pontosan a történelmi valósággal
nem számolnak, noha ez hagyományosan a konzervatívok
erénye. A konzervatívokról sok rosszat lehet mondani,
de mindig több érzékenység volt bennük a hagyományok,
a hosszú távú, lassú folyamatok iránt, mint a baloldalban.
Ezért konzervatívok. Az ilyen erőszakos és hiperracionalista
nacionalizmus, nemzeti érzés vagy nemzeti politika nem
a konzervativizmus hagyománya, ez valami egészen más.
Mert a konzervatívoknak tudniuk kellene, hogy egy nemzet,
egy etnikum, egy kultúra milyen bonyolult és érzékeny,
egyensúly szempontjából milyen borulékony, sérülékeny,
sebezhető, veszélyeztetett képződmény.
- Hát ha konzervatívok lennének, de inkább jobboldali
populisták. Patrubány Miklós azt az érvet is felhozta
a már említett MDF-es állampolgársági javaslattal szemben,
hogy a javaslat révén nemcsak azok kapnák meg a magyar
állampolgárságot, akik 84 éve szenvedik meg a magyarságukat
a határon túl, hanem azok is, akik annak idején részt
vettek az ország kétharmadának elrablásában. Tehát az
elképzelésnek van egy olyan politikai diszkriminációs
mozzanata is, amelyet bizonyára az a 320 ezer ember
sem tudott, aki az aláírását adta a kettős állampolgárságról
szóló kezdeményezéshez.
- Ez Patrubány Miklós vágyálma. Nincs olyan radikális
jobboldali kormányzat, amely ilyesmit nemhogy véghezvihetne,
de akár csak javasolhatna is. Ha Patrubány úr komolyan
gondolja ezt, akkor az emberben tényleg aggályok támadnak
a javaslat jóhiszeműségét illetően. Én is olvastam ezt,
de töröltem, elfelejtettem.
- Az olvasmányaimra tudok csak hivatkozni, ezért
térek vissza a Narancs-cikkhez. Gavra Gábor azt írja,
hogy a Székelyföldet szabályos rezervátumként próbálják
megtartani elsősorban a kinti, de a hazai jobboldali
magyarok is, ami azt jelenti, hogy a régi avítt, tradicionális
életformához próbálják visszakényszeríteni az ott élő
embereket, mert hogy ők az igazi magyarság letéteményesei.
És mindenkire, aki ebből ki akar lépni, rossz szemmel
néznek. Ez a törekvés nyilván akkor is megmarad, ha
lehetőség nyílik az áttelepülésre.
- Ez a veszély nem áll fenn. A Székelyföldön ma az
egykori tradicionális alpesi pásztortelepülés, Zetelaka
a modern bútoripar központja egész Európában. Ezek dúsgazdag,
sikeres kapitalista városkák. Székelyudvarhely is. Épp
a komparatív gazdasági előnyeiket kívánják a lehető
legmodernebb módon megtartani.
- Attól a politikai képviselőik még nyugodtan próbálkozhatnak
azzal, hogy az ott élő emberekre életidegen követelményeket
kényszerítsenek.
- Ezek a politikai képviselők dúsgazdag vállalkozók.
- Szász Jenő?
- Mi az, hogy! Hát persze! Ez mind szófia beszéd. Ők
egyszerűen nem akarnak osztozni az előnyökön. Székelyföldnek
nagyon jól megy a sora, gazdaságilag és politikailag
is nagyon sikeres. Ők nem jogokat akarnak, hanem hatalmat.
Autonómiát akarnak, hogy a román bevándorlást megakadályozhassák,
lelassíthassák. Székelyföldnek, éppen azért, mert a
gazdasági fejlődés nagy, jelentős a vonzereje a közvetlen
közelében lévő román vidékeken, miközben a magyar többség
lassacskán kirojtosodik. Ezt akarják megelőzni az autonómiával.
- Most tulajdonképpen azt mondja, hogy ez az egész
Erdélyi Magyar Polgári Szövetség képviselte ideológia
nem szól másról, mint a gazdasági érdekekről?
- Nemcsak arról, politikai hatalomról is szól. Autonómiáról:
ők akarják vezetni ezt a sikeres enklávét. A helyi vezető
rétegek senkivel sem óhajtanak osztozni a hatalomban.
Hogy ezt aztán néptánccsoportokkal illusztrálják? Ugyan
már, hát ez nálunk is szokás. Ezek ugyanolyanfajta emberek,
mint akiket itt is ismerünk a jobboldalon, fiatal menedzser-
és vállalkozóréteg. És a néptánc éppannyira autentikus
ott, mint itt, azaz semennyire.
- Akkor mi az eltérés a Magyar Polgári Szövetség
és az RMDSZ között? Nem politikailag, hanem a tényleges
mozgatórugókat tekintve.
- Nagyon veszedelmes az eltérés, és ez regionális jellegű.
Ugyanis a Magyar Polgári Szövetség és a köré rendeződő
különféle egyéb szervezetek Székelyföldön a magyar többségű
területek különérdekeit képviselik. Az RMDSZ pedig a
Marosvásárhelyről, Kolozsvárról, Nagyváradról, Szatmárról
származó hagyományos romániai magyar értelmiség kezében
van - alapítani meg az akkori Bukarestben élt értelmiségi
"élcsapat" alapította meg 1989 decemberében,
1990 januárjában -, amely nem a székely regionalizmust
képviseli, hanem az egész romániai magyarságot, amely
majd mindenütt kisebbségben van. Az ottani kisebbségi
magyarságnak, amelyet szórványmagyarságnak neveznek,
egészen más a technikája, mint az úgynevezett tömbmagyarságnak,
amely többségben van a saját területén, és fütyül a
többiekre. Már a két világháború közt attól óvtak Erdélyben
a magyar vezetők, nagyon értelmes liberális arisztokraták,
nehogy székely-magyar ellentét legyen Erdélyben, mert
az megfelezi a közösség erejét. Hát ezt most gyönyörűen
megcsinálják. Ma a két legnagyobb magyar közösség Erdélyben
a marosvásárhelyi és a kolozsvári magyarság. Marosvásárhelyen
70 ezer, Kolozsvárott 60 ezer magyar ember él, kisebbségben:
Marosvásárhelynek kicsivel kevesebb mint a fele magyar,
és húsz százaléknyian lehetnek Kolozsvárt. Sepsiszentgyörgy,
Csíkszereda, Székelyudvarhely: ezek harmincezres városkák.
Itt van magyar helyi hatalom. De a nagyvárosokban a
kisebbségben élő magyarok nyilván más politikára tesznek,
mint azok, akiknek hatalmuk van helyben. Nem kell alkudozniuk
senkivel, ők az urak. Csak hát akiknek ekkora hatalmuk
van, azoknak némi önzetlenségre is szükségük volna,
hogy a kisebbségben élő sorstársaik érdekeit is tekintetbe
vegyék. Nem teszik. Ez regionális önzés, semmi más.
- Éppen most olvastam, hogy Sepsiszentgyörgyön,
ahol az RMDSZ nyert az önkormányzati választásokon,
a Magyar Polgári Szövetség árnyékönkormányzatot alakít,
testületekkel, szakbizottságokkal, tehát komoly és ezek
szerint intézményesített hatalmi harcba kezdett.
- Hát Székely Nemzeti Tanács is van, még ha illegális
is. Kétségkívül komoly érdekharcok vannak az ottani
magyar közösségen belül, amire megint csak azt tudom
mondani, hogy már csak ez hiányzott. Az RMDSZ eddig,
összes hibája és tagadhatatlan antidemokratizmusa ellenére
is, egyensúlyozni tudta az érdekeltéréseket. Ennek sajnos,
úgy látszik, vége. Most már nem az 1,8 millió magyar
érdekéről van szó, hanem körülbelül hat- vagy hétszázezer
magyar érdekéről, akik történetesen egy tömbben élnek.
A többieket pedig egye meg a fene. Ez a legegyszerűbb
önzés. Erdélyben ezt mindenki pontosan tudja. Olyannyira,
hogy más erdélyi területekről a magyarok elvándorolnak
Székelyföldre. Elvégre mindenki szeret többségben lenni.
Tehát ezek az ellentétek ott nem pusztán politikai rosszindulat
vagy politikai felelőtlenség következményei vagy ideológiai
eltérésekéi. Valóban komoly regionális politikai, gazdasági,
kulturális érdekek vannak a háttérben. És amivel semmit
sem tud kezdeni sem az erdélyi magyarság vezető rétege,
sem az itteni szövetségesei és jóakarói, és ezen nemcsak
a jobboldalt értem: hogy az erdélyi magyarság hatalmas
sikereket ért el az elmúlt tizenöt évben. Elképesztő
engedményeket harcolt ki magának. Visszanyerte javainak
jelentős részét. Az oktatás területén óriási engedményeket
ért el. Több hely van magyar nyelvű fölsőoktatásra,
mint amennyit be tudnak tölteni. Ezekről Magyarországon
soha senki egy őszinte szót sem szól. A közvéleményt
teljesen megtévesztik. A magyarországi közvélemény még
mindig azt gondolja, hogy az erdélyi magyarok azért
küzdenek, hogy legyenek magyar nyelvű fölsőoktatási
intézményeik, kurzusaik, óráik. Miközben már most több
van, mint amennyire kereslet lenne. És még így is tízezerszámra
jönnek Magyarországra és Nyugat-Európába tanulni. Olyan
diplomás túltermelés, mint Erdélyben, a világon nincsen.
Nem az a kérdés már, ami a Ceauoescu-rendszer utolsó
évtizedeiben, hogy magyar ember Erdélyben hogyan juthat
diplomához, hanem az, hogy az a sok diplomás miből fog
megélni és hol. Többek között erre válasz ez a népszavazási
kezdeményezés is. Éppen az erdélyi magyarság sikereinek
következtében olyan új helyzet jött létre, amely az
ottani társadalmi szerkezetet nagymértékben felborította,
amivel valamit kezdeni kell.
- Megmagyarázná, mitől lett kevésbé konfliktusos
a magyarok és a románok viszonya, mint akár öt éve is?
- Egyszerűen az történt, hogy a magyarok számos követelése
teljesült anélkül, hogy komolyabb ellenállás keletkezett
volna. Ez létrehozott egy nyugodtabb helyzetet. Ceauoescu
idején ugyanis nem tudtuk, hogy a román nép voltaképpen
hogy is áll ezekkel a dolgokkal. Nem tudtuk, mert diktatúrában
ezt nem lehet megtudni. Most pedig azt látjuk, hogy
bár nacionalizmus is van, van még valami: az emberek
békét akarnak. És azt a legelvakultabb román nacionalistának
is be kell látnia, hogy egy kétmilliós kisebbség állandó
bántása és izgatása nem vezet békéhez. Az embereknek
elegük van a bajból, nem akarnak pogromot, nem akarnak
felfordulást, nem akarnak cirkuszt. Ha a magyarokat
megnyugtatja, hogy visszakapják az iskoláikat, a közös
erdőjavaikat Székelyföldön és egyebeket, ám legyen,
nem olyan rettentő nagy áldozat ez a román állam részéről.
A román politikai hatalom képviselői két dologra jöttek
rá. Hogy az RMDSZ, már amíg egységes szervezet volt,
lojális szövetségese lehet a román államnak, amire szüksége
van. A másik pedig, hogy minden további nélkül teljesíthetnek
állítólag népszerűtlen követeléseket, mert kiderült,
hogy nincs velük szemben számottevő ellenállás. A román
állam fantasztikus dolgokat csinál. Fönntart például
magyar lapokat. A magyar állam nem tart fönn magyar
lapokat. A magyar állam országosan két színházat tart
fönn, a Nemzeti Színházat és az Állami Operaházat. Romániában
hat magyar színház van, amelyet a román állam tart fönn.
És ezek sikeres színházak, világsikert és román sikert
aratnak: a sepsiszentgyörgyi színház előadására Bukarestben
sorban állnak a jegyekért. A román értelmiség színe-java
számára a magyarok népszerűek, divatban vannak. Kétségtelen,
hogy Orbán Viktor is divatban van. Senki sem tudja ott,
hogy ő nem barátja Romániának. Az emberek ott se tudnak
többet a külföldről, mint itt. Szóval jelentős átalakulások
vannak. Gondolja meg, hogy a román szélsőjobboldal egyszer
csak visszavonta a legfontosabb elveit. Visszavonta
az antiszemitizmust. Nem hiszem, hogy itt megtérés történt,
inkább csak nem tartják hasznosnak. A legyőzött Funar
pedig azt mondta, hogy egyezzenek ki végre magyarok
és románok. Neki se hiszek, de mégis az idők jele, hogy
ilyesmit kénytelen mondani.
- De hát Tőkés püspök ezzel ellentétesen beszél!
- Tőkés püspök Budapesten beszél. A kutya se hallja
ott. Tőkés püspök akkor volna ott tényező, ha a bukaresti
lapoknak nyilatkoznék. Hát ki tud arról, hogy mit nyilatkozik
Pesten? Tőkés László elsősorban a magyarországi politika
részvevője, nem az ottanié, ezért van az, hogy ott távolról
sem olyan ellenséges vele szemben a hangulat, mint nálunk.
Meg azért, mert ott még mindenki emlékszik Temesvárra,
ahol ő tényleg hősként viselkedett. Ezt a román értelmiség
nem felejti el neki. Hogy nacionalista? Láttak ők már
nacionalistát eleget, hát Istenem, ez nem a világ vége,
ők is azok.
- A magyarországi politikai harcokat mi értelme
van kihelyezni Erdélybe? Mi értelme van az erdélyieket
megosztani a magyar politikai küzdelmek logikája szerint
is? Nem látom a racionalitását, a hasznát.
- Mert nincs neki racionalitása. És nem is sikerülhetne,
ha nem volnának ott is igazi ellentétek. Ezekre rakódnak
rá. Gondolja meg, hogy az RMDSZ jelenlegi vezetése öt
évvel ezelőtt finoman ugyan, de a magyarországi jobboldal
szövetségese volt. Ugyanazok az emberek, akik ma állítólag
a szocialista-liberális kormánypártok szövetségesei.
Nem ők változtak meg, hanem a helyzet, itt is meg ott
is. Tehát amikor az RMDSZ valóban monolit és ellentmondást
nem tűrő vezetésének komoly ellenzéke keletkezett, elsősorban
a székelyföldi regionális érdekek miatt, akkor ennek
megszületett az ideológiája is. Erre reagáltak a magyarországi
politikai erők, hol tudatosan, hol nem, és ennek a polarizálódásnak
csak nevet adott a Magyarországról importált politikai
nyelvezet. Tehát ez nem annyira inautentikus, mint amilyennek
látszik. Ott valóban kialakult a magyar kisebbségen
belül is kisebbségben lévő ultranacionalizmus, amely
hasonlít a magyarországi megfelelőire. Olyan dolgok
történnek manapság, amelyekről nem hittem, ismerve szülőhazámat,
hogy valaha is megtörténhetnek. Hogy a csiksomlyói búcsúban
emberek ezrei vonulnak föl árpádsávos zászlókkal. Erdélyben
ilyen a háború alatt sem volt. Ez a fajta ellenforradalmi
szélsőjobboldali keménység, amely a magyar közéletet
a két világháború között jellemezte, Erdélyben nem volt
ismeretes. Csak hát a Ceauoescu-rendszer romhalmaza
mindezt elfödi. De ha az embernek vannak régészeti hajlamai,
és kiássa a romhalmaz alól a valóságot, akkor ezek is
láthatóvá válnak. A szélsőséges nacionalista jobboldal
megjelenése Erdélyben történelmi nóvum. Korunk egyik
vívmánya, ha ez vívmány egyáltalán.
Forrás: Mozgó Világ, 2004. december
|