Csík
Rita
Postán is lehetne állampolgárságot
kérni
Avarkeszi Dezső kormánymegbízott szerint van
lehetőség a letelepedési és állampolgársági eljárások
egyszerűsítésére.
Állampolgársági vizsga helyett legyen csak beszélgetés,
ahol kiderülhet, hogy a kérelmező beszél magyarul, az
ügyintézés gyorsítására a kérelmeket postán lehessen
beküldeni, a tartózkodási- és munkavállalási engedélyeket
pedig "egy ablaknál" intéznék - többek közt
ezeknek a változtatásoknak a lehetőségét is vizsgálja
Avarkeszi Dezső kormánymegbízott. A letelepedési és
állampolgársági eljárások egyszerűsítésével megbízott
szocialista politikusnak március 31-ig kell benyújtania
a kormányfőnek az ügyintézést gyorsító javaslatait.
Utána június 30-ig figyelemmel kell kísérnie, hogy a
hivatalok felkészültek-e az új szabályok alkalmazására.
A héten a határon túli magyarok szervezeteivel egyeztetett
és az is felmerült, hogy megvizsgálják a cirill betűs
nevek átírására alkalmazott szabályokat. Egyebek között
erről is beszélt Avarkeszi Dezső a lapunknak adott interjúban.
- Amióta a határon túli magyarok kettős állampolgárságának
ügye a közfigyelem előterébe került, mindenkinek van
egy története arról, hogy barátai, ismerősei hány évet
vártak, mire megkapták az áhított személyit. Sikerült
már kiderítenie, miért kell akár több évet várnia a
kérelmezőknek?
- A folyamat azzal kezdődik, hogy egy határon túli
magyar elhatározza: áttelepül. A vége pedig, amikor
leteszi az állampolgársági esküt. Közben a folyamat
különböző "állomásai", hogy tartózkodási vízumot
kell szereznie, azután letelepedési engedély, majd a
törvényben előírt várakozási idő után nyújthatja be
a honosítási kérelmét. Mindezt összeadva: az állampolgárság
megszerzése valóban hosszú évekig tart. Amire mi most
Gyurcsány Ferenc kormányfő megbízása alapján koncentrálunk,
az elsősorban az utolsó szakasz, a letelepedéstől az
állampolgárság megszerzéséig tartó időszak. A törvény
szerint a magyar származású kérelmezők egy évi itt tartózkodás
után beadhatják kérelmüket. A belügyminiszternek ezután
21 hónapja van arra, hogy felterjessze a kérelmet a
köztársasági elnökhöz.
- Csaknem két év kell az akták tologatására?
- A törvény írja elő ezt az időtartamot, bár ha összeadjuk
a különféle kérelmek, igazolások hatósági ügyintézéséhez
szükséges időt, akkor is hasonló eredményre jutunk.
A folyamatnak vannak olyan időigényes elemei, amelyeket
az ország biztonsága miatt nem lehet lerövidíteni vagy
kiiktatni.
- Kiderült-e már, hogy miért húzódik el gyakran
a kérelmek elbírálása?
- Ugyanazokat az adatokat, dokumentumokat a kérelmezőnek
több, egymásra épülő eljárásban újra és újra be kell
szereznie. Új születési anyakönyvi kivonatot, a lakhatást,
megélhetést igazoló iratot kell beadni a tartózkodási
engedély kérésekor, a letelepedéskor és az állampolgársági
kérelem benyújtásakor. De elhúzza az ügyeket az is,
hogy sokszor maguk a kérelmezők is hiányosan adják be
az iratokat. A munkavállalási célból Magyarországra
érkezőknek a dolgát nehezíti, hogy a jogszabályok nincsenek
tökéletesen összehangolva. Míg a munkavállalási engedély
egy évre szól, a tartózkodási, letelepedési engedély
több évre is kiadható - ám az előbbi megszorítás miatt
ennek nem lenne értelme. A fölösleges utánjárást, várakozást
az eljárások egy részénél az egyablakos ügyintézés bevezetésével
lehet majd kiküszöbölni. Ehhez több jogszabályt és rendelkezést
kell megváltoztatni. Felmerül annak a lehetősége, hogy
már a külképviseleteken be lehessen adni a munkavállalási
engedély iránti kérelmet és a tartózkodási engedély-kérelmet.
Ehhez az kell, hogy az "ügyfél" a munkavállaló
legyen, ma ugyanis a munkáltató indítja útnak a munkavállalással
kapcsolatos iratokat. A magyarországi tartózkodás idején
az engedély meghosszabbítása, a letelepedési kérelem
benyújtása, munkavállalási engedély, "tajszám",
adószám, lakcímigazolvány mind elintézhető lenne egyetlen
ablaknál.
- Sokak szerint az igazi utánjárás akkor kezdődik,
amikor valaki leteszi az állampolgári esküt. Magyarrá
válva új iratokra van szüksége, mehet ismét a hivatalokba.
- Szeretném, ha el tudnánk érni, hogy az állampolgári
eskü letételekor az új magyar polgár ne csak az esküokmányt
kapja meg, hanem egy csomagot is, amiben megtalálja
az új személyijét, a személyi számát, lakcímigazolványát
és minden olyan iratot, aminek elkészítéséhez a kérelem
benyújtásakor csatolt dokumentumokban elegendő adat
áll rendelkezésre. Az a hét minisztérium, amely részt
vesz az eljárás egyszerűsítésében, a napokban juttatja
el hozzám elképzeléseit. A tárcáktól azt kértem, két
változatot dolgozzanak ki, az egyik a csak törvénymódosítással
megoldható könnyítéseket tartalmazza. A két legfontosabb
- az állampolgársági illetve a külföldiek beutazásával
és tartózkodásával kapcsolatos - törvény kétharmados
jogszabály. A jelenlegi politikai atmoszféra azonban
nem kedvez a kétharmados szabályok módosításának. A
másik megoldás-változatba olyan javaslatok kerülnek,
amelyek kormányrendeletek és belső előírások felülvizsgálatával
egyszerűsíthetik az eljárást.
-Az új közigazgatási eljárási törvény szerint ha
egy polgárról egy hatóság nyilvántart már egy adatot,
azt a másik hivatal már nem kérheti a el újra tőle.
Ilyen megoldással nem lehetne gyorsítani az ügyintézést
az állampolgársági ügyekben?
- Az államigazgatási eljárásról szóló törvény, illetve
az új közigazgatási eljárásról az ősszel hatályba lépő
jogszabály előírásai nem vonatkoznak az állampolgársági
ügyekre, sőt az idegenrendészeti ügyekre is csak megszorításokkal.
De szeretném elérni, hogy ezen változtassunk. A már
említett egyik kétharmados törvény módosításával lehetővé
válna, hogy azt a dokumentumot - például a születési
anyakönyvi kivonatot -, amely az eljárásban nem változik,
ne lehessen újra elkérni egy "rokon" eljárásban.
Törvénymódosítás hiányában azzal tudunk segíteni, ha
az eredeti dokumentumokat visszaadjuk, s amikor például
a letelepedő már állampolgárságért folyamodik, nem kell
újra beszereznie.
- Sokan buknak el azon, hogy nem tudják igazolni
a magyarországi megélhetést, mert a hivatalok szerint
erre nem elég a minimálbér.
- Jogos a határon túli magyarok felvetése, hogy a megélhetés
bizonyításánál vegyék figyelembe a külföldön meglévő
vagyont. Ma nem így történik. Az utóbbi néhány napban
- a határon túli szervezetek képviselőivel folytatott
szakértői egyeztetéseken - nemcsak ez, hanem a névhasználat,
névátírás is szóba került. Felvetették, hogy ahol nem
latin betűt használnak, ott gondot jelent a magyar nevek
cirill betűs átírása. Így lesz Ukrajnában egy Szabóból
Sabov. Az idegenrendészeti eljárásban a magyar hatóságnak
ragaszkodnia kell az ukrán hivatalos iratokban szereplő
névhez. Sok külhoni magyar pedig hiába szeretné, hogy
születési helyként új irataiba a település történelmi,
magyar név kerüljön be, erre nincs mód, ha csak - mint
a szerbeknél - nem teszik közzé a hivatalos közlönyben
a város mindkét nevet.
- Az eljárás másik "rettegett" része
az állampolgársági vizsga. A magyarok közül sokan indokolatlanul
nehéznek érzik, másokat sért, hogy vizsgáztatják őket
abból, jól beszélnek-e magyarul.
- Valóban sokan félnek a vizsgától, megalázónak tartják.
A kormány legfontosabb nemzetpolitikai célja a határon
túli magyarok szülőföldön való boldogulásának segítése.
De ezt nem elrettentéssel, adminisztratív eszközökkel
kell elérni. Szeretnénk, ha minél több magyar a szülőföldjén
boldogulhatna, de aki már eldöntötte, hogy jön, annak
tényleg könnyítsük meg ezt a folyamatot. Azt szeretném,
hogy ez a vizsga a lehető legegyszerűbb legyen. Egy
beszélgetés, amelyen kiderülne, hogy a kérelmező tényleg
érti a nyelvet, az államszervezet ismeretéből pedig
nem kérnénk többet számon, mint amennyit az itt született
magyaroktól a közoktatásban megkövetelünk. Terveink
szerint a jelenleg 28000 forintos vizsgadíjat egy csekély
összegű illeték válthatja fel.
Forrás: Népszava, 2005. február
4. |