"Nincs
jogom azt mondani, hogy ne gyertek"
Bárdi Nándor történésszel,
a Teleki László Intézet munkatársával beszélget Mihancsik
Zsófia a magyar kisebbségekről
- Attól tartok, a népszavazás megint olyan pályára
lökte a magyar kisebbségekről való gondolkodást, amely
hosszú ideig nem tud majd megszabadulni a pártpolitikai
érdekharcoktól és az ideologikus beszédtől, vagyis nem
lehet róla az egész szimbolikus felépítmény nélkül beszélni,
de mi azért próbáljuk meg, legalább így utólag. Szeretném,
ha elmondaná, kikről, milyen strukturáltságú, milyen
életminőségű, milyen habitusú, milyen belső ellentétektől
szabdalt csoportokról beszélünk, amikor a határon túli
magyarokról van szó, hogy milyen belső és Magyarországról
importált politikai megosztottság jellemzi őket, illetve
hogy a magyar államnak, ennélfogva a magyar adófizetőknek
milyen jellegű és mértékű támogatási kötelezettségük
van - ténylegesen és az elvárások szintjén - a magyar
kisebbségekkel szemben.
- A legegyszerűbb talán, ha belevágunk abba, milyen
képeink vannak egymásról, és akkor sok minden kiderül.
Az első ilyen kép a 15 milliós magyarság képe. Ehhez
képest a határokon túl csak 2 millió 400 ezer magát
magyarnak valló emberrel számolhatunk. Ha a világon
magyarul beszélőket nézzük, ide számítva a kelet-szlovákiai,
nagyjából százezres magyarul beszélő roma közösséget
vagy a magyarul is tudó erdélyi roma, illetve román
népességet, amely szintén százezres lehet, de még az
Izraelben élő magyar ajkúakat is, azt mondhatjuk, hogy
14 millió ember beszél magyarul a Földön. A másik: az
a kifejezés, hogy határon túli magyar, azt jelenti,
hogy mi innen, mintegy a középpontból, egységesnek látjuk
ezeket a csoportokat, holott eltérő nagyságrendű kisebbségekről
és más-más problematikájú országokról van szó. Hét szomszédos
országban élnek magyarok. Van olyan típusú közösség,
amely ma már diaszpóraként működik, és inkább etnoregionális
csoportnak nevezhetnénk őket. Ide tartoznak az ausztriai,
a szlovéniai és a horvátországi magyarok, noha köztük
is óriási különbségek vannak, hiszen Ausztria és egyáltalán
a nyugati magyarság jelentős részének a szórványhelyzet
azt jelenti, hogy Magyarországon van egy nyaralója,
egy lakása, és rendszeresen hazajár, vagy a nagyobb
ünnepeket itthon tölti. A szlovéniai magyarság száma
18 ezerről 7 ezerre csökkent, de otthon már ennél is
kevesebben beszélnek magyarul. Szlovéniából már az európai
uniós tagság előtt is akadálytalan volt az átjárás,
tehát nincsenek kapcsolattartási problémáik, inkább
az a kérdés, hogy a régiójukban milyen a magyar kultúra
presztízse. Ami a horvátországi magyarságot illeti:
a háború alatt nagyon sokan Magyarországon teremtettek
egzisztenciát. Mára a magyarok lakta falvak elöregedtek,
és az ott élők léte valóban diaszpóralét. Ennek az a
jellemzője, hogy gyakorlatilag mindennap kétnyelvűként
kell viselkedni, és bizonyos idő után bekövetkezik a
nyelvváltás. Ezt a helyzetet egy szlovéniai író-kutató,
Göncz László olvadó jégcsapnak nevezte. Más típusú közösségek
a kárpátaljai és a vajdasági közösségek. Ezeket már
valóban politikai közösségnek is tekinthetjük, hiszen
van politikai elitjük és külön politikai jövőképük,
amely a kilencvenes évek második feléig - ugyanúgy,
mint Romániában és Szlovákiában - döntően a nemzeti
autonómia volt. Az ukrajnai, illetve a szerbiai magyarságnak
egyébként vagy nem is volt erős középosztálya, vagy
épp most tűnik el, így ezek a csoportok egyre inkább
falusias társadalmakká, kulturális közösségekké válnak.
- Miért nincs középosztályuk?
- Egyrészt történelmi okokból. Gondoljon bele, hogy
Trianon után az érettségizettek és a hivatalnokok 80
százaléka jött át a Vajdaságból Magyarországra. Ez tehát
inkább paraszti típusú társadalom maradt, ráadásul a
titói rendszerben kialakult új magyar elitnek is másfajta
identitása volt. Jugoszlávia ugyanis életformáját és
életszínvonalát tekintve jobban állt, mint a zártabb
kommunista Magyarország, tehát az új elit identitását
inkább a jugoszlávizmus jellemezte. Másrészt a ma konvertálható
tudással rendelkező határon túli fiatal korosztályok
folyamatos készenlétben állnak a nemzetközi, döntően
magyarországi munkaerőpiacra számítva.
- A jugoszlávizmus azt jelenti, hogy jobban kötődött
a jugoszláv identitásához, mint a magyarhoz?
- Ezt nem tudom megmondani. A kérdés tipikus magyarországi
nézőpontot tükröz, én is sokszor elkövetem ezt a hibát.
Három-négyszázezer vagy félmillió emberről beszélünk,
nem lehet egységesen érvényes választ adni. Mindenesetre
volt egy olyan politikai integrációs, modernizációs
program, amely 1968-ig működött a jugoszláviai magyarság
körében is. Ezt bizonyítja az Új Symposion első generációjának
teljesítménye, de erről szólnak ma Végel László önismereti
esszéi is.
- Maga használt az imént egy csoportalkotó kategóriát,
amikor azt mondta, hogy az elit más identitású lett...
- Az a helyzet, hogy ezek olyan kisebbségi társadalmak,
amelyek szétfejlődnek egymástól is és Magyarországtól
is. A Jugoszláviában élők számára 1989 előtt Magyarországnak
nem volt vonzereje, mert Jugoszláviában szabadabbak
voltak a viszonyok, kevésbé volt szűkös a fogyasztás,
lehetett Nyugatra utazni és munkát vállalni. Tehát volt
egy sor előnyük velünk szemben. Magyarország a második
világháborút követően leértékelődött. De közben létrejött
egy új vajdasági magyar elit a Fórum ház környékén,
döntően a kulturális életben, amely sajátos vajdasági
magyar kultúrát, nemzetfejlődést teremtett meg, egyben
rendszerlegitimáló funkciót is ellátott. A nyolcvanas
években aztán teljesen új helyzet alakult ki: a magyar
nemzetiségű elit kénytelen volt másfajta magyar identitást
kialakítani azzal a belgrádi vezetéssel szemben, amely
elment szerb nemzeti irányba. Ágoston András például
ebből az elitből jött. 1989 után ők hoztak létre a VMDK-ban
egy önálló és rendkívül színvonalasan fölépített magyar
kisebbségi nemzetépítő pártot. De folytatva a különböző
szomszédos országokban élő magyarok helyzetének jellemzését:
Kárpátalján a magyarul beszélő városi lakosságot a holokauszt,
majd a "malenkij robot" intézte el, s utána
jött az a szovjet típusú társadalom, amelynek a habituális
világa ma is meghatározó. Ezért van az, hogy az értékszociológiai
vizsgálatok azt mutatják, a kárpátaljai magyarság ragaszkodik
leginkább az állami direktívákhoz, támogatáshoz. Ez
az államfüggő gondolkodásmód nyomja rá a bélyegét az
anyaországhoz való viszonyukra is. A harmadik típusba
sorolt szlovákiai és romániai magyarságról mondanám
azt, hogy olyan kisebbségi társadalmak, amelyek ugyan
szintén töredék társadalmak - tehát nincs saját állami
és közigazgatási intézményességük -, de vannak bizonyos
intézményes alrendszereik. Van politikai érdekvédelmük,
léteznek egyházi intézményeik, önkormányzati pozícióik,
van külön magyar nyilvánosság, tudományos és kulturális
tudástermelő réteg, valamint civil társadalom. Ezeknek
az intézményeknek a hatékonysága és egymáshoz való viszonya
határozza meg az egyes országok magyarul beszélő közösségének
működését. Az más kérdés, hogy az oktatást és a gazdasági
eliteket mennyiben nevezhetjük külön magyar társadalmi
alrendszernek, és mennyiben szervesültek az adott ország
többségi intézményességéhez. Tehát sokrétű, rétegzett
társadalmakról van szó, amelyek különböző helyzetekben
élnek, de a Magyarországhoz való viszonyukban van két
közös pont. Egyrészt: míg a népszavazásról és a kettős
állampolgárságról szóló viták Magyarországon döntően
pártpolitikai és jogi-szociológiai erőtérben zajlottak,
a határokon túl léthelyzetekről, emancipációs és társadalom-lélektani
jelenségekről volt és van szó. A kisebbségben élő magyarok
mentőövet látnak a kettős állampolgárságban, mert a
két hazafelfogás más. A mi identitásunk inkább diffúz
identitás, hiszen úgy nőttünk föl, hogy vannak másságok
körülöttünk, és nekünk is sokféle szerepünk van. A határon
túliak identitásában viszont az az egyik meghatározó
és csoportképző elem, hogy ők magyarok, s ebben a minőségükben
tartoznak - saját regionális közösségük mellett - Magyarországhoz.
A népszavazás ügyében most ez a fajta fokuszált nemzettudat
egy széttört tükörrel szembesült. Másrészt: miközben
a magyarországiak számára a szülőföld és a haza egybeesik,
a határon túliak számára ez két külön dolog. A haza
fogalmába Magyarország és azok a területek is beletartoznak,
ahol magyarok élnek. Ha tetszik, ha nem, a magyarországi
kapcsolattartást hazatérésként élik meg, ami a magyar-magyar
migrációban kilépést jelent a kisebbségi létből.
- Hadd térjek vissza arra, amit Jugoszláviáról
mondott, hogy ugyanis akkoriban, amikor Jugoszlávia
jobban állt, mint Magyarország, a magyar kisebbség szemében
Magyarország leértékelődött. Ebből én arra következtetek,
hogy bármennyire hozzátartozik a lelkiség is a problémához,
és bármennyire le van öntve ez az egész ideológiákkal,
itt alapvetően érdekekről van szó: ha a kisebbségi magyarokat
a jólétük, a biztonságuk, a fejlődési lehetőségeik a
szülőföldjükhöz kötötték, akkor nem volt kulcskérdés
számukra a magyar identitás. Ami nem baj, de talán egészségesebb
volna néven nevezni a dolgot.
- Foglalkoztak ők az identitásukkal, hiszen a nemzetiségi
politika nem volt problémamentes. Itt inkább arról van
szó, hogy nemcsak az a fontos, milyen a kisebbségi közösség
és ezen belül az egyén viszonya a nyelvországhoz - én
nem szeretem az anyaország szót, mert van egyfajta gyarmatosító
íze -, hanem az is, hogy milyen a viszonya az államországhoz.
A legfontosabb kérdés persze az, hogyan tudják megszervezni
a saját társadalmukat, milyen identitáspolitikai stratégiákat
dolgoz ki a saját elitjük - ebben óriási a deficit az
utóbbi tíz évben -, és az sem mindegy, milyen a viszonyuk
a nemzetközi trendekhez, a globalizációhoz. Erről sem
szeretünk beszélni, pedig például a székelyudvarhelyi
G-pont, ahol a népszavazás után kitűzték azt a bizonyos
cédulát, hogy magyar állampolgárokat nem szolgálunk
ki, vagy Dunaszerdahelyen a Vámbéry kávézó globalizációs
minták átvételeként, közvetítő közösségi térként jött
létre. Tehát viszszatérve az integrációs problémára
és az érdekviszonyokra valóban az a kérdés, hogy az
adott ország hétköznapjaiban a magyar emberek hogyan
tudják a saját társadalmi mobilitásukat biztosítani.
Romániában, Jugoszláviában a hatvanas években ez elég
jól ment, ezért többen jártak vegyes vagy román nyelvű
iskolákba, akár az elit köréből is, mint később. Az
a kérdés, hogy ezek az országok akarják-e és képesek-e
integrálni a magyar kisebbségi társadalmakat, és hogyan.
A magyar kisebbségi elitek nyolcvan éve azt képviselik,
hogy csak saját autonóm intézményrendszer révén lehetséges
az integráció. Ezek a kísérletek azonban megbuktak a
többségi nemzet- és államépítő akaratokon. És miközben
mi a nemzetpolitika szintjén, az elitek szintjén és
a magunk kis értelmiségi világában beszélünk a határon
túli magyarok problémáiról, ők elsősorban a napi szokásaik,
a mindennapi problémamegoldó rendszereik szerint döntik
el, mit tegyenek, nem a nemzeti elvárásokból kiindulva.
Ez a két szint a mi beszédmódunkban szétcsúszott. Jó
példa rá a szülőföldön való megmaradás kívánalma, amit
mi a kilencvenes évek eleje óta hangoztatunk. De ha
egy kisebbségi magyarnak választania kell, hogy a gyereke
Brassóban vagy éppen Pozsony-Ligetfalun többségi nyelven,
mindenféle hátránnyal indulva tanuljon-e tovább, vagy
van rá lehetősége, rokoni és más kapcsolatok révén,
hogy a kisebbségi léthelyzetből adódó nyelvi, társadalmi
problémákat átugorva átjöjjön Magyarországra, nem a
nagy szólamok alapján dönt majd. Az emberek nem nemzetszolgálatból
és a nemzet iránti hűségből élnek ott, ahol élnek, hanem
azért, mert megtalálják abban a közösségben a saját
életlehetőségeiket. Ha nem, akkor eljönnek, ha meg nem
tudnak kilépni, a túlélésre vagy valamilyen helyi stratégiára
rendezkednek be. Mi pedig jobban tennénk, ha a mai Európában
a szülőföldön maradás elve helyett inkább a helyi modernizációt,
a magyarként való boldogulást helyeznénk előtérbe.
- Tud adatokat, hozzávetőlegesen akár? Hogy mennyi
a tényleges átköltözés, és mennyi a tervezett?
- Az erdélyi magyarság körében 1995 és 2002 közt mintegy
tíz nagy migrációs vizsgálatot végeztek. 2003 októberében
zajlott az utolsó vizsgálat, ahol már a kettős állampolgárságra
is rákérdeztek, és a www.kettosallampolgarsag.mtaki.hu
vagy a www.transindex.ro weboldalakon a fontos tanulmányok
megtalálhatók. Más régiókban viszont alig vannak ilyen
vizsgálatok. Az igazán problematikus Kárpátaljáról és
a Vajdaságról nagyon keveset tudunk. Ami biztos, hogy
a magyar-magyar migrációnak az a sajátossága, hogy az
emberek akkor jönnek el otthonról, ha Magyarországon
közel azonos pozícióban tudnak elhelyezkedni. Ez nagyon
fontos.
- És logikus.
- A magyar-magyar migrációban nincs nyelvváltás, az
illetőnek nem kell újságkihordóként kezdenie a karrierjét
ahhoz, hogy később szakalkalmazott legyen, mert előbb
meg kell tanulnia a nyelvet, mint, mondjuk, Stockholmban.
Az áttelepülők 25-30 százaléka eleve tanulni jön át.
A Márton Áron Kollégiumban folytatott vizsgálatokból
tudjuk, hogy az esetek több mint nyolcvan százalékában
itt is maradnak. De az első kategória nem is az egyetemistáké,
hanem a középiskolásoké. Csak Erdélyből mintegy 3000
középiskolás jön évente Magyarországra, a Vajdaságból
nagyjából 2000. A másik nagy csoportot azok alkotják,
akik már kialakult egzisztenciával rendelkeznek. Ők
is elsősorban középosztálybeliek. Például a frissen
végzett romániai és vajdasági magyar informatikusok
80 százaléka jön át Magyarországra. A marosvásárhelyi
orvosi egyetemen a magyarországi partnerek már kifejezetten
keresik a végzős orvosokat. Tavaly Gyulán tartották
azoknak a magyar orvosoknak a találkozóját, akik a marosvásárhelyi
orvosi egyetemen végeztek: 2800 meghívót küldtek ki.
Ennél persze jóval nagyobb a határon túlról átjött orvosok
száma, 4800-5000 fő, és akkor még a kórházi ápolószemélyzetről
nem is beszéltünk. Ezek az emberek nem egy nejlonszatyorral
érkeznek Magyarországra, hanem valamilyen kapcsolathálón
keresztül előre megteremtik a fogadó helyzetet. A vajdasági,
erdélyi településeken a falusi vagy kisvárosi középosztály
tagjaival, tanárokkal, vállalkozókkal készült interjúkból
egyébként kiderül, hogy a harmadik-negyedik stratégiai
cél egy kis garzont szerezni valahol Magyarországon,
elsősorban Budapesten, és a gyerekeket itt iskoláztatni,
Egyszóval, aki el akar jönni, az el fog jönni. Ebbe
a folyamatba egyetlen módon lehet beavatkozni, feltételezve
persze, hogy az adott társadalmakban javul a helyzet:
ki kell alakítani migrációs rendszereket. Nem értjük,
miért olyan vehemensek ma a vajdasági magyarok a kettős
állampolgárság ügyében. Hát azért, mert nekik van egy
évtizedes tapasztalatuk: a vajdasági magyar lakosság
egy része vendégmunkás volt Németországban, majd jó
részük visszatért a Vajdaságba, és lehet, hogy most
éppen a németországi nyugdíjból él. Azt szeretnék tehát,
ha a magyarországi munkavállaláshoz nem kellene föladni
az ottani egzisztenciájukat. Csallóköz és Észak-Dunántúl
között működik ez a migrációs rendszer. Az esztergomi
Suzukihoz, Székesfehérvárra, Győrbe buszok hozzák-viszik
a szlovákiai magyarokat. Persze a vajdasági felfokozott,
emancipatorikus kettősállampolgárság-vágyhoz hozzátartozik
a két délszláv háború tapasztalata és más, a Vajdaságban
élő etnikai csoportok kedvezményezettsége is.
- Miért működik ez a rendszer Szlovákiával, és
miért nem működik Dél-Magyarországon?
- A fizikai közelség a kulcs. Az egész térszemléletünk
benne van ebben a dologban. Szkopje ugyanannyira van
Budapesttől, mint Sepsiszentgyörgy, 800 kilométerre,
csakhogy Szkopjéba majdnem végig autópálya van. Sepsiszentgyörgyig
nincs. Mégis közelebbinek érezzük. De még autópályával
is nagy probléma volna a fizikai távolság Erdély és
Magyarország közt, noha onnan érkezik a legtöbb vendégmunkás.
Ingázni nem lehet, ugyanakkor az unióban csak három
hónapig tartózkodhat folyamatosan nem uniós állampolgár.
Háromhavonta tehát haza kell mennie. Erdély esetében
tehát "egészséges" migrációs rendszert kellene
kialakítani. Itt a másik nagy kérdés a házassági stratégia.
A becslések szerint 70 ezer erdélyi munkásból, aki a
magyar építőiparban dolgozik, jórészt Budapest környékén,
azok a nőtlen fiatalok, akik éveket töltenek el itt,
vajon hol fognak házasodni? Ez soktényezős játék. Mindenesetre
amíg Magyarországon az egész migráció pusztán idegenrendészeti
kérdés, addig nem jutunk megoldásra. Addig továbbra
is "nagy nemzeti ügyeket" csinálunk olyasmiből,
ami alapvetően súlyos, de kezelhető társadalmi probléma.
- A maga tanulmányát olvasva - ez is fönt van az
interneten, Tény és való a címe - jutott eszembe a következő
kérdés. Ausztriában, Szlovéniában, Horvátországban,
tehát a fejlettebb országokban élő magyar kisebbségek
kulturális közösségnek tekintik önmagukat, mert politikailag
és társadalmilag betagolódtak az adott ország életébe,
tehát nincsenek saját "magyar" politikai szervezeteik,
és nincs saját "magyar" politikai jövőképük.
A fejletlenebb, konfliktusosabb országokban viszont
- Románia, Szlovákia, Ukrajna, illetve Szerbia - politikai
közösségként is működnek. Ez egyértelműen arra utal,
hogy az etnikai hovatartozás, amely a magyar állammal
szembeni követeléseket is megalapozza, az adott ország
társadalmi és politikai fejlődése defektusainak kivédésére
is irányuló tényező. Csak hát hogyan tudná a magyar
állam és a magyar állampolgárok közössége megoldani
Románia, Ukrajna vagy Szerbia problémáját, hogy ugyanolyan
jól érezzék magukat az ott élő magyarok, mint a fejlettebb
régiókban?
- Itt azért tennék egy apró filológiai pontosítást,
hogy Horvátországban, Szlovéniában és Ausztriában "csak"
néhány tízezres közösségről van szó, illetve Szlovéniában,
az olasz és magyar kisebbségen túl, az albánok és a
macedónok nincsenek elismerve kisebbségként. Az ausztriai
magyarságot pedig döntően már a bécsi, Erdélyből emigrált
fiatalabb generáció képviseli. Szeretnének ők is politikai
tényező lenni, csak hát nincs komoly etnikai szavazóbázis
mögöttük. Szlovéniában egyébként van egyfajta önkormányzatiságuk,
Horvátországban ez az önkormányzatiság alakulóban van,
Ausztria pedig régóta polgári demokrácia. Nyugodjon
meg, ha Szlovákiában és Romániában is egy-két százalék
körüli volna a magyar kisebbség aránya, biztos más volna
az adott ország intézményes magyarságpolitikája is.
Azt meg lássuk be, hogy Közép-Európában Magyarország
és a szomszédos országok kapcsolattörténete kétszáz
éve a nemzetépítések története. A párhuzamos nemzetépítésekben
a magyar kisebbségek beszorult töredéktársadalmak, amelyeknek
az elitje saját önálló nemzetépítéssel próbálkozik.
Ezek a magyar entitások az adott ország politikai közösségeihez
és nem az adott ország politikai nemzetéhez tartoznak,
hiszen ezekben az országokban a nemzet- és államépítés
épp a magyar nemzetépítéssel szemben működött a 20.
században. Magyarország természetesen nem képes megoldani
sem az adott országok, sem a magyar kisebbségek problémáját,
ez közép-európai geopolitikai és társadalomtörténeti
kérdés.
- Önálló nemzetépítésen mit ért?
- Nagyon leegyszerűsítve: egy etnikai-kulturális-regionális
csoport társadalomépítkezését nemzeti legitimációval.
Lényegében arról van szó, hogy a határon túli magyar
társadalmak nemzeti alapon intézményesülnek, mint ahogy
ez Dél-Tiroltól Skóciáig, Baszkföldtől Finnországig
történt. Markó Béla munkássága a jó példa rá, aki azt
mondja, hogy egyedül vagyunk, csak magunkra számíthatunk,
nekünk kell mindent megcsinálni. Más kérdés, hogy e
mögött milyen politikai technikák és stratégiák húzódnak
meg, de ebbe nem akarok belemenni. Ezek olyan jövőképek,
amelyek azt mondják, akkor oldható meg az integráció,
ha a magyar kisebbség külön politikai entitás, amely
kapcsolódik ide is meg oda is. Csakhogy a kilencvenes
évek elejére kiderült, hogy a nemzeti autonómiákat nem
lehet létrehozni. Sem a nemzetközi körülmények nem olyanok,
sem Magyarország nem olyan erős, hogy ezt kikényszerítse,
az adott többségi elitek meg nem akarnak ilyen típusú
integrációt. 1996-ban aztán először az RDMSZ, majd a
Magyar Koalíció Pártja is kormányzó párt lett, hiszen
ők etnikai szavazatokat jelentenek, és ezt stabilan
hozzák is a kormányzatnak. Másfelől felállt a MÁÉRT.
És itt kezdődnek az igazi problémák, hogy hogyan is
fogjuk fel a nemzetet. Politikai szubjektumként, amit
egyesíteni kell, ez a nemzetegyesítés problémája. A
revíziót kizárva ez csak az Európai Unió nemzetállamok
fölötti regionalizmusán belül lehetséges. Vagy pedig
abból indulunk ki, hogy adva van a kulturális egység
- de nem az esélyegyenlőség -, és akkor másik megoldásként
azt állíthatjuk, hogy itt külön politikai szubjektumok
vannak, és a kapcsolódási pontot a közös kulturális
örökség jelenti. Ezért a státustörvény elvi értelmezésében
megszületett a szerződéses nemzet fogalma, amely olyan
szerkezet volna, ahol a nemzetrészek "kiegyeznek"
a magyar politikai erőket képviselő magyar állammal,
amely a sajátosságaikat figyelembe véve sajátos minőséget
ad nekik. Szarka László a határon túli politikai közösségek
sajátos problémáit és az arra adandó sajátos válaszokat,
míg Németh Zsolt a státustörvény vitáiban az egységességet
emelte ki. Itt persze Kántor Zoltán nyomán hangsúlyoznom
kell, hogy a nemzet, a politikai nemzet, a kulturális
nemzet nem sziklaszilárd intézmények, inkább politikai
paradigmák, stratégiák, és az egyes politikai intézkedések
más-más felfogást helyeznek előtérbe. Ha a mi beszélgetésünket
kívülről nézzük: ön számomra nem úgy konstituálódik,
mint aki a nemzeti paradigmán kívül áll, hanem mint
aki nem fogadja el szinte természetjogi alapon magától
értetődőnek a nemzet, illetve a magyar nemzeti egység
létét, de sok olvasó ezt esetleg nem így látja. Míg
én más olvasók szemében, noha szabadságszerető normákat
vallok, nacionalistaként konstituálódom mint a nemzeti
problémák belső fogalomrendszerét használó szakértő.
De visszatérve az eredeti kérdéshez, a státustörvénynek
lényegében az az ideológiája, hogy ha nem sikerült megcsinálni
a magyar nemzeti autonómiákat, akkor majd "a határon
túli magyart" mint jogi kategóriát a Magyarországgal
fenntartott kapcsolatokban hozzuk létre, a státusigazolványnyal.
A nyelvország támogatása aztán megerősíti a határon
túli társadalmat is, így előbb-utóbb létrejön az autonómia,
és ezen keresztül sikerülhet majd saját közösségi intézményrendszerrel
integrálódni az adott országban. A kettős állampolgárság
nem új fejezet, hiszen 1996-tól jelen van mint új jogviszonyt
építő technika. De itt meg kell jegyeznem hogy a magyar
sajtó igazságtalan a Fidesz-kormányzattal, elsősorban
Duray Miklóssal és Martonyi Jánossal szemben, akik 2000
környékén valóban elutasították a kettős állampolgárságot,
de azért, mert akkor nagyon világos volt a tét: az EU-csatlakozás,
és ebben Magyarország tárgyalási pozíciói. Azt nem lehet
csinálni, hogy az EU-csatlakozás közepette, 2000-ben
azt mondjuk hogy ja, bocsánat, mi nem is ennyien vagyunk,
hanem még egyharmad annyian.
- És a csatlakozás után egy évvel már át lehet
verni az uniós partnereket?
- Ezt ön mondta. Ma már az unió csak a bevándorláspolitikába
szólhat bele. A vitakérdés most az, hogy az 1997-es
állampolgársági megállapodások értelmében kell-e az
érintett országokkal tárgyalni vagy sem. Én csak azt
hangsúlyozom, hogy a Fidesz és Martonyi János egy konkrét
politikai helyzetben döntött, s ezt nem lehet figyelmen
kívül hagyni. A kettős állampolgárság és a státustörvény
közt egyébként abban látom a különbséget, hogy a státustörvény
ugyan az egyénnel lép kapcsolatba, de mögötte ott van
a határon túli közösség mint entitás. A kettős állampolgárságról
szóló elképzelésben pedig már kizárólag az egyén lép
kapcsolatba a magyar állammal. Nem véletlen, hogy a
népszavazás előtti vitákban közösségi célokról, határon
túli identitásprogramokról már szó sem volt. Legfeljebb
az a kérdés merült fel, hogy a kettős állampolgárság
kizárja-e az autonómiát, vagy nem. Amire a válasz lehet
az, hogy ugyan miért zárná ki, de én úgy gondolom, hogy
a kettős állampolgárság megszavazása után nehéz lett
volna elképzelni azt, hogy az integrációra addig sem
törekvő bukaresti, kijevi, pozsonyi, belgrádi politikai
erők majd nem használják ki a helyzetet. És hát nemigen
van arra európai példa, hogy egy adott ország közepén,
illetve a határszéleken élő, néhány százezer kettős
állampolgár külön autonóm intézményrendszert kapott
volna. Valószerűbbnek látom azt, hogy az eddig sem túltámogatott
magyar kisebbségi intézményrendszer többségi ellenzői
még inkább Magyarországra hárítanák át a problémákat.
- Ez a labda szerencsére nem lett nekik föladva
most, de attól még áll a kérdés: a migrációs programok
mellett mi a megoldás?
- A kapcsolattartás szempontjából két országrész igazán
kritikus. Kárpátalja és a Vajdaság. Az egyik megoldási
javaslat régebben az ingyenes vízum volt. Most előtérbe
kerül egy másik lehetőség. Ha tavasszal sikerül Lengyelországnak
és Magyarországnak kiharcolnia az Európai Unióban a
kishatár menti régió viszszaállítását, ami 50 kilométeres
sávot jelent, az megoldja a kérdést, hiszen a Vajdaságban
Zentáig nyúlik, Kárpátalján pedig lefedi a magyarok
lakta területeket. Bár én úgy gondolom, hogy az ingyenes/nemzeti
vízumot sem kellene elvetni, ahogy ezt a lengyelek is
csinálták. Ami a támogatáspolitikát illeti, és itt jön
a másik probléma: nem lehet tudni, hogy mi lesz a tíz-tizenkét
éve kialakult kuratóriumi rendszerekkel. Nem a határon
túli és a budapesti elitek politikai alkui fogják-e
eldönteni a támogatást, a szakmai kuratóriumok mellőzésével?
Ugyanis egy újabb csavart jelent a dologban, hogy a
határon túli társadalmak teljesen átpolitizáltak. Tehát
ha a magyarországi pénzek csak az ottani politikai eliteken
mennek keresztül, akkor nem biztos, hogy...
- De ne haragudjon, ez nem az én dolgom! Nem nekem,
Magyarországon élő magyar állampolgárnak, és nem is
a magyar kormánynak kell létrehoznia a határon túli
magyar közösségekben azokat a civil szervezeteket, amelyek
a politikai elitet ki tudják szorítani a pénzszerzési
és pénzosztási pozícióból.
- A probléma nem ilyen egyszerű. Lehet elvi követeléseket
támasztani, de a kisebbségi társadalmakban és az adott
többségi társadalmakban a belső demokratikus akaratképződés
és forrásfelhalmozó képesség gyengesége ténykérdés.
És ha a támogatáspolitikában nincsenek mérhető és számon
kérhető célprogramok, akkor az egy feneketlen zsák.
Márpedig nagyon kevés ilyen célprogram van. A magyarországi
támogatások meglehetősen elkényelmesítették a határon
túli civil szervezeteket, noha kulcskérdés, hogy azok
a társadalmi alrendszerek, amelyekről beszéltem - önkormányzatok,
egyházak, civil társadalom, kulturális szféra -, tudnak-e
a saját logikájuk szerint működni, és Magyarország tud-e
hozzájuk kapcsolódni.
- Mennyi pénzről van szó?
- A határon túli támogatások a magyar költségvetésnek
nagyjából 2 ezrelékét teszik ki. A Duna Tévével, a státusirodákkal
együtt ez mintegy 15 milliárd forint. Hogy aztán ennek
a pénznek a felhasználása vajon megfelel-e az EU-s kritériumoknak,
tehát mennyire mérhető a támogatások hatékonysága és
mennyire termelik újra magukat, ez nehéz kérdés. Hiába
mondja ön, és ebben teljesen igaza van, hogy a kisebbségi
társadalmak oldják meg önerejükből a pénz feletti rendelkezést,
nem látszanak azok a pozíciók, szerkezetek, amelyek
képesek lennének rá. Jó példa az egyetemépítés. Itt
van az erdélyi magyar tudományegyetem. Kiderült, hogy
akkor működik hatékonyabban - Komáromban már látjuk
-, ha a magyarországi felsőoktatási intézmények mintegy
franchise-rendszerben veszik kézbe a dolgokat. Lehet
persze azt mondani, hogy Magyarországról rablólovagok
mennek át, akik elviszik a pénzünket stb., de a Sapientia
sikertelensége bizonyos értelemben éppen annak tudható
be, hogy semmi mást nem csináltak belőle, mint egy második
Babeo-Bolyai egyetemet. Márpedig a magyar tudományos
elit Romániában legkoncentráltabban a Babeo-Bolyain
dolgozik. A magyar elitet a következő 30-50 évben is
azon az egyetemen fogják képezni és nem a Sapientián.
Miközben ez a magyar költségvetésnek évi 2 milliárd
forintjába kerül.
- Ha már szóba hozta az egyetemeket, valószínűleg
állatorvosi ló az a konfliktus, amely a révkomáromi
Selye János Egyetem és a nyitrai Konstantin Egyetem
közt robbant ki, éppen a népszavazás előtt. Ha megengedi,
röviden elmondanám a konfliktus csomópontjait úgy, ahogy
az újságból olvastam. Szeptemberben kezdődött meg a
magyar nyelvű oktatás a révkomáromi egyetemen és a nyitrai
Konstantin Egyetem Közép-európai Tanulmányok Karán -
ez utóbbit a szlovák kormány 360 millió forintnak megfelelő
összegből hozta létre. A problémák a következők: jelenleg
nincs annyi szlovákiai magyar vagy magyarul előadni
képes, egyszersmind megfelelő tudományos fokozattal
rendelkező egyetemi oktató, amennyi Révkomáromban és
Nyitrán szükséges volna. Aztán: Szlovákia és Magyarország
uniós tagságával a felvidéki magyar fiatalok számára
is megnyíltak a külföldi, így a magyarországi, prágai,
bécsi és más egyetemek, s ezekre már ebben a tanévben
is viszonylag sokan jelentkeztek. Aztán: Szlovákiában
jelenleg 260 magyar tannyelvű általános iskola és 18
gimnázium működik, a magyar szakközépiskolák száma húsz-egynéhány.
Ennyi iskola hosszabb távon aligha lesz képes fenntartani
két magyar pedagógusképző kart. Ki is robbant a politikai
konfliktus. Bugár Béla, az MKP elnöke szerint a nyitrai
karral "a nyitrai és más szlovák döntéshozók, az
itteni magyar értelmiség egy részének segítségével,
tudatosan gyengíteni kívánják a révkomáromi egyetem
beindításának esélyeit". László Béla, a nyitrai
kar dékánja ezt rágalomnak nevezte, és azt mondta, senkinek
sincs erkölcsi joga rá, hogy semmibe vegye a magyar
pedagógusképzés megmaradásáért végzett több évtizedes
áldozatos munkát. Húshegyi Gábor pozsonyi egyetemi oktató
szerint az MKP politikusai ellenségképgyártással kendőzik
el azt a tényt, hogy a Selye János Egyetem komoly szakmai
problémákkal indul. Eközben a Selye János Egyetem az
MKP ajánlása alapján a magyarországi támogatások egyetlen
címzettje. Idén 130 millió forintot kaptak Budapestről,
s legalább ennyit várnak el jövőre is. Nyitrára viszont
ebben az évben egyetlen forintot sem utaltak innen.
Én ebből azt olvasom ki, hogy a magyar intézmények kiharcolása
politikai és szakmai pozícióharcok lefolytatására is
szolgál, és hogy a magyar államnak nemcsak a kulturális
intézmények támogatásáról kell döntenie, hanem óhatatlanul
belekényszerül ezekbe a pozícióharcokba is, holott semmi
köze hozzá. Állandó és létező konfliktust tükröz-e ez
az eset?
- Igen. Egyrészt az oktatási piac működik. Ha a pozsonyi
egyetem holnap eldönti, hogy ő is fog magyar nyelven
tanítani, tehát belép a versenybe, akkor azonnal elszív
mindenkit. Másrészt mindenütt csökkent a gyermeklétszám,
Szlovákiában is. Azt is tudjuk, hogy tizenöt év múlva
a mai romániai magyar nyelvű felsőoktatási helyeknek
legfeljebb a felét tudják majd betölteni, azt is csak
akkor, ha a középiskolákból mindenki továbbtanul. Harmadrészt
a politikai érdekütközést nézzük meg időrendben. Az
MKP évek óta küzd az önálló magyar egyetemért. Nyitrán
állandóan leállították őket. Majd amikor magyar támogatással
megszületett a révkomáromi egyetem, akkor hirtelen a
szlovák állam is igent mondott a nyitrai karra. Nyitrán
van egy kitűnő szakember, László Béla. A komáromi egyetem
élén is van egy kitűnő egyetemi tanár, Albert Sándor.
A kérdés az, hogy ez a két ember és ez a két intézmény
meg tud-e arról egyezni, hol milyen szakokat fognak
oktatni. Úgy gondolom, ezek teljesen természetes folyamatok.
Van egy oktatási piac, ahova mindkét intézmény be akar
törni. Ez a vita nem arról szól, hogy az egyik a magyar
állam embere, a másik a szlovák állam embere, hanem
arról, honnan vannak források ezekre az intézményekre.
Például hogy Csáky Pál mennyi pénzt fog tudni szerezni
a szlovák kormányzattól a komáromi egyetemre, és így
tovább. Ugyanez a helyzet a Sapientia és a Babeo-Bolyai
esetében is.
- Amely, mint mondja, néhány éven belül kongani
fog az ürességtől, nem lesz kihasználva egyik sem.
- Nézze, ha a sorsuk az oktatási piac logikája szerint
alakul, és össze tudnak hozni egy egészséges stratégiát
- és ebben nagy felelőssége van a magyarországi szakpolitikának
is, hogy összehozza és ne szétugrassza a versenyhelyzetben
lévő szereplőket -, akkor ezek a kérdések megoldhatók.
Ha csak azt nézik, hogy milyen erőcsoportok vonulnak
fel az egyik és a másik oldalon, sosem lesz megoldva
a kérdés. Csak hát ezt nehéz elmagyarázni annak az embernek,
akinek tíz évig azt mondták, hogy nem lehet önálló intézményetek.
Mondanék másik példát. A határon túli támogatásokról
több nyilvántartás, vizsgálat készült már. Ezekből az
adatbázisokból általában hiányzik egy apró részlet,
hogy ugyanis ki számolt el a pénzekkel, és ki nem. És
akkor megint benne vagyunk az állítólagos nemzeti probléma
közepében. Hogy az a jó magyar ember, aki azt mondja,
hogy nem fontos, spongyát rá, nem tudjuk ugyan, hogy
hány ingatlanotok van, hogy pontosan mit is kezdtetek
a támogatással, de biztos jó helyre fordítottátok a
pénzt; vagy az a jó magyar, aki szembeszáll ezzel az
állapottal, és azt mondja, hagyjuk ezeket a nemzetiszolidaritás-szövegeket,
és nézzük meg, mennyire hatékonyan használjátok fel,
amit adunk, és mi a dolog társadalmi funkciója.
- Ez miért kérdés? Nyilvánvalóan ez utóbbi az egyetlen
elfogadható magatartás.
- Jó.
- Értem. Ez nem a maga dilemmája.
- Nem, ez a napi valóság. Politikai és társadalmi projektek
keverednek az egyéni forrásszerzéssel. Az utóbbi másfél
évtizedben kiépült egy nagyon komoly magyar kisebbségi
intézményrendszer. Ha a támogatáspolitika nem teljesítményközpontú
és nem átgondolt, ha az elemei nincsenek egymással összekapcsolva,
ez a magyar kormány felelőssége is. Úgy látom, hogy
ebből a szempontból eddig a Szülőföld-programban sincs
új elem. Sem komolyabb költségvetési többletet, sem
új embereket nem hoz be a rendszerbe. Ma a magyarságpolitikai
támogatási rendszer átalakításának alapvetően két akadálya
van: a magyarországi erőközpont és koncepció hiánya
és a határon túliak magatartása, ez a bizonyos "mi
ezt jobban tudjuk, mi ismerjük a saját viszonyainkat,
a saját ügyeinkben nekünk kell döntenünk" stb.
Tovább nehezíti a dolgot, hogy igen keveset tudunk az
adott országban a magyar kisebbségeknek folyósított
állami támogatásokról. S milyen alapon kérhetjük mi
számon Magyarországról a jobb esetben két oldalról,
különböző csatornákon keresztül érkező támogatásokat?
- Például azon az alapon, hogy a magyar adófizetők
pénzét használják.
- Ők meg erre azt felelik, hogy az jár nekik. Mert
a magyar nemzet részei, mert a kényszerközösségeik genezise
a magyar állam két vesztes világháborúja, mert 4-500
ezer magyarországi család felmenői származhatnak a határon
túli magyarlakta területekről...
- Mire én azt mondom, hogy a korabeli magyar állam,
a magyar uralkodó osztályok politikáját az itt maradt
magyar állampolgárok is alaposan megszenvedték. De miért
nem tisztázzuk, mi az, ami jár? Nem vitatja senki, hogy
a magyar államnak és a magyar állampolgároknak erkölcsi
kötelességük támogatni a határon túli magyarokat. De
mi ennek a mértéke? És miután megállapítottuk vagy kialkudtuk
a mértéket, miért nem lehet racionális és intézményesített
formákat teremteni arra, hogy a politikai döntés után
már szakmai kérdés legyen a támogatás felhasználása
és ellenőrzése? Hogy ne lehessen a nagy nemzeti lelkiismeret-furdalásra
alapozva elfedni a pazarlást és a felelőtlenséget, és
ne állandó pumpolásban merüljön ki a magyar államhoz
való viszony? Most maga is a költségvetési többletet
hiányolta a Szülőföld-programból, holott azt sem tudjuk,
mire ment el az eddigi támogatás.
- Az alapítványi rendszereknél azért többé-kevésbé
lehet látni, milyen nagy területekre fordították a pénzt.
Én pusztán azt vetettem föl, hogy nemzeti célokra hivatkozva
a támogatás sokszor nem teljesítményelvű és nem igazán
hatékony. Hogy nem tudni, a magyarországi és a határon
túli magyar politikai elitek játszmáiban hol van a nemzeti
közjó keresése. A Szülőföld-programmal - amelyről még
keveset tudunk - nem az a baj, hogy nem raktak mellé
ötször vagy tízszer annyit, mint eddig, mert lehet,
hogy a határon túli társadalmak szűkös fogadókészségük
miatt ezt nem is tudnák hatékonyan felhasználni. A probléma
az, hogy tulajdonképpen az eddigi források vannak összeterelve
új néven. Például azzal, hogy az eddig a Kulturális
Minisztériumnál szereplő határon túli támogatást nevesítés
nélkül a Külügyminisztérium fejezetébe sorolták. Azt
sem látjuk, hogy az eddigi szerkezet, a szakkuratóriumi
rendszer hogyan fog működni a következő évben, miközben
lassan ki kell írni az új pályázatokat. Az esélyteremtés,
az esélyegyenlőség kérdése modern liberális alapelv.
Ha abból indulunk ki, hogy itt egy közös kulturális
nemzet van, akkor ennek a közösségnek a nem Magyarországon
élő tagjai iránt a mindenkori budapesti kormányzat felelősséget
kell hogy vállaljon, tehát támogatnia kell ezt a rendszert.
Nem feneketlen zsákként és minden határon túli iskolát
ellátva, fenntartva, de annyira igen, hogy legalább
a kulturális reprodukció működhessen. Lehet persze azt
is mondani, hogy adunk húszmilliárdot - ami nincs, tehát
nem látjuk, honnan lehetne előszedni - a határon túli
magyar vállalkozóknak. Csakhogy az Új Kézfogás Alapítványnál
és más gazdaságfejlesztő alapítványoknál szerzett tapasztalat
azt mutatja, nehéz megfogni, hogyan is hasznosulnak
a határon túl ezek a pénzek. De itt nem csak pénzről
van szó, hanem szellemi tőkéről, tudástranszferről is,
amely a másik közegben könnyen működhet budapesti beavatkozásként
is. Kivált ha hozzá nem értő módon alakulnak a projektek.
- Ismét megkérdezem, hogy miért a magyar kormány
és a magyar állam felelőssége, ha nem jól hasznosítják
a támogatásokat? Legfeljebb annyiban az övé, hogy talán
nem kellene pénzt adnia addig, amíg garanciákat nem
kap rá, hogy értelmesen használják fel a pénzünket.
- Nem ilyen egyszerű. Vannak politikai megfontolások
és vannak politikai érdekcsoportok is a határon túli
politikai elitek és a magyar kormányzat közti játszmában.
Ne csináljunk úgy, mintha a magyar belpolitikában egy
Markó Béla, egy Durai Miklós, egy Kasza József kimaradhatna
a Fidesz-MSZP versengésből. De nem ez a lényeg. Hanem
az, hogy szerintem a határon túli magyarság jövője döntően
azon múlik, milyen lesz a munkaerő-piaci pozíciója.
Ezért fontos az iskolarendszer, tehát hogy milyen tudáskészlettel
kerül ki belőle, és ezért fontos az egészségügyi rendszer,
azaz hogy milyen egészségi állapotban lép be a versenybe.
Ha Magyarországon a népességfogyás következtében 2020
körül akár baj is lehet a társadalombiztosítási és a
nyugdíjrendszerrel, akkor kitalálhatunk ugyan csodálatos
terveket a megoldásra, de a népességhiányt akkor is
döntően a határon túli magyarok fogják pótolni. Nekünk
sem mindegy tehát, hogyan pótolják. Nem biztos persze,
hogy átjönnek, de ha megmarad Magyarország és a környező
országok közt a mai szintkülönbség, akkor a tanult munkaerő
jelentős része biztos hogy áttelepül. Ha ennyivel több
a fizetés, és ha huszonévesen ott sincs lakása és Budapesten
sincs lakása, akkor miért ne a saját nyelvi közösségében
találja meg a boldogulását. Nekem pedig nincs jogom
azt mondani, hogy "ne gyertek". De visszatérve
az eredeti felvetésére: én nem hiszek az egységes nemzetépítő
koncepciókban. Hol születnek ezek? Kik írják őket? Milyen
fejezetekből állhatnak? Fogadjuk el azonban, hogy itt
geopolitikai és társadalomtörténeti összefüggésekben
kell biztonságpolitikai, pártpolitikai, társadalompolitikai
érdekeket egyeztetni. Ebből alakulhatnak ki a kisebbségvédelemre
vagy a nemzeti egységre alapozott magyarságpolitikák,
hét másik országban pedig a különböző kisebbségpolitikai
stratégiák, amelyek a regionális és kulturális önkormányzatiságon
alapuló közösségi modernizációt célozzák meg. Innentől
kezdve a magyar-magyar kapcsolattartás, a kisebbségi
intézményműködtetés és az emancipációs törekvések konkrét
problémáit kellene elővenni és szakpolitikai kérdésként
kezelni.
Forrás: Mozgó Világ, 2005. 2.
sz.
Elhangzott a Klubrádió Hétzáró című műsorában, 2004.
december 5-én. |