TALPAI
Lóránt
Interjú Jeszenszky Gézával,
Magyarország egykori
külügyminiszterével és amerikai nagykövetével
Miért nem változtatta meg a mindenkori magyar kormány
a rendszerváltás után a kifejezetten szigorú bevándorlási
törvényt, legalább a magyar származásúak viszonylatában?
- Szomorúan közlöm, hogy a hatályban lévo állampolgársági
törvény 1993-ban, az Antall-kormány idején jött létre.
Elokészítése és beterjesztése a Boross Péter vezette
belügyminisztérium felelossége. Nem emlékszem, hogy
én személyesen jelen voltam-e a beterjesztését jóváhagyó
kormányülésen, ha fölfigyeltem volna rá, bizonyosan
opponálom túlzott szigorúságát, kivált pedig azt, hogy
a trianoni határokon kívül élok, vagy csak ott születettek
és leszármazottaik esetében csak magyarországi letelepedés
esetén adhat ó meg (kedvezményesen, három év után) a
magyar állampolgárság. A törvény fo célja a sok elonnyel
járó magyar állampolgárság megszerzésének megnehezítése
volt, a gazdasági menekültek és a bunözok távoltartása,
mellékterméke volt a határon túli magyarok bevándorlásának
nehezítése. Boross Péter jelszava az volt, hogy Magyarország
megtelt, ami katasztrofális demográfiai helyzetünk alapján
igazán nem mondható megalapozott állításnak.
Túl kockázatos volt, nem volt rá kello politikai
szándék, vagy más egyéb problémák tuntek fontosabbnak
a rendszerváltás kapcsán?
- Feltehetoen az is vezényelte a törvényalkotókat (végso
soron tehát a magyar Országgyulést), hogy a bevándorlás
megkönnyítésével ne csökkentsük a szomszédos országokban
élo magyarok számát.
Mit jelent Brüsszelben, Európában vagy az Egyesült
Államokban az, hogy határon túli magyar kisebbség? Tehát
jelent-e egyáltalán valamit, ha valaki Nyugaton próbál
érdekérvényesítést, vagy lobbitevékenységet folytatni
a határon túli magyarsággal kapcsolatban?
- Külföldön az átlagember nem érti meg a nemzeti kisebbségek
problémáját. Azonosítja a nemzetet az állammal (ld.
Egyesült Nemzetek Szervezete), kisebbség alatt vagy
bevándorlót ért (mint az arabok, törökök, kurdok Nyugat-Európában),
vagy különleges társadalmi csoportokat, mint a romák,
Amerikában a feketék, esetleg a homoszexuálisok. (Bár
az utóbbiakról annyi szó esik, mintha ok lennének többségben.)
Aki megérti, hogy mi a különbség aközött, hogy valaki
átment egy határon, és hogy valakin átment egy határ,
még az is a többségi nemzethez történo asszimilációt
tartja természetesnek és kívánatosnak. A téma fölvetését,
az ügyben történo lobbizást azért nem kedvelik a kormányok,
mert destabilizáló hatásúnak tartják, rettegnek az esetleges
határváltozás igényétol, ennek gondolatától. Mégis minden
erovel arra kell törekednünk, hogy ez a felfogás megváltozzék,
hogy az olyan pozitív példák, mint Dél-Tirol autonómiája,
meggyozze a világot arról, amit a Szlovákiában élo magyarok
mártír-politikusa, Esterházy János ezt már hatvanöt
évvel ezelott világosan megfogalmazott: "Az igazságos
nemzetiségi politika sokkal nagyobb biztonsági koefficiens,
mint sok-sok írott törvény,... biztosabb minden Maginot-vonalnál,
mert semmi sem erosít meg egy államot jobban, midon
abban nemcsak a többségi, de a kisebbségi állampolgárok
is teljes mértékben otthon érzik magukat."
Ön szerint mi lehet a Kárpát-medencében élo népek
jövoje?
- Békében, együttmuködve, és egymást tisztelve kell
élni, lemondva a kisebbségek asszimilálásának vagy más
módon történo eltüntetésének szándékáról. A teljes helyi
demokrácia, tehát a területi és személyi alapú autonómia
jelenti a különféle nyelvu, vallású és tudatú emberek
együttélésének legjobb keretét.
Magyarország jövobeli külpolitikai prioritásairól
lehet-e valamit tudni?
- NATO- és EU-tagságunk elérésével sem változhatnak
alapveto nemzeti érdekeink, amit a külpolitikának szolgálnia
kell: a Kárpát-medencében, osi szállásterületén ma már
nyolc országban élo magyarság fennmaradása és boldogulása.
Azaz hogy minél jobb gazdasági, környezeti, egészségi
és muveltségi helyzetben élje történelmi második évezredét.
Végezetül, a bevándorlási és kisebbségi kérdés
világszerte, de foképp a nyugati világ számára óriási
megoldatlan probléma. Viszont a társadalmak szempontjából
hihetetlenül fontos lenne a megoldás. Azaz az emberek
szabad mozgásának lehetosége, avagy gátolása. A demokrácia,
mintha erre nem tudna, vagy nem akarna választ adni?
- Az emberek szabad mozgása kívánatos, de a korlátozás
nélküli bevándorlás rendkívül súlyos társadalmi, kulturális
és közbiztonsági problémákhoz vezet. A szegénységben,
rossz életkörülmények között élo emberek milliói számára
nem az Amerikába vagy Európába vándorlás a kiút, hanem
a szüloföld gazdasági és egyéb helyzetének a megjavítása.
Ebben kell a gazdagabb országoknak segíteni a szegény
országokat, de elsosorban nem pénzzel, hanem szakértelemmel,
befektetésekkel. És ezeknek az országoknak maguknak
is komoly erofeszítéseket kell tenniük helyzetük javítása
érdekében. Ami számos ázsiai országnak (India, Dél-Korea,
Malajzia, Tajvan stb.) sikerült, mások számára útmutatást
kínál.
|