Mészáros Bálint
Népszavazás a kettős állampolgárságról:
A vér szavaz
A népszavazásdömping egy hónap múlva sorra kerülő első
fordulójában arról is kellene dönteni, hogy kaphassanak-e
állampolgárságot a határon túli magyarok. Ám úgy kellene
mérlegelni, hogy előzőleg nem sikerült tisztázni: mindennek
mik a feltételei, és az esetleges új állampolgárokat
milyen jogok és kötelezettségek illessék meg.
A kérdés a kifejezés elterjedtségének ellenére nem
a kettős állampolgárság bevezetéséről szól - ez az intézmény
ma is létezik a magyar jogban -, hanem arról, hogy a
szomszédos országokban élő magyarok a saját állampolgárságuk
mellé minden különösebb faxni nélkül is megkaphassák-e
a magyart is. Az állampolgársági törvény rendelkezéseinek
értelmében egy "mezei" kérelmező ma akkor
jogosult e státusra, ha nyolc éven át Magyarországon
lakott, büntetlen előéletű, nem folyik ellene büntetőeljárás,
megélhetése és lakóhelye Magyarországon biztosított,
honosítása nem sérti az ország érdekeit, továbbá alkotmányos
alapismeretekből magyar nyelvű vizsgát tett. Ehhez képest
azoknak, akik magyar nemzetiségűnek vallják magukat,
és felmenőjük magyar állampolgár volt, a törvény csak
egy év ittlakás igazolását írja elő - a többi feltételt
azonban nekik is teljesíteniük kell.
A "kettős állampolgárság" igénye többször
felmerült, legutóbb a Fidesz-kormányzás alatt; az akkori
kabinet ennek kiváltására hozta létre a státustörvényt,
melyet később a Medgyessy-kormány szinkronizált az uniós
normákkal és a szomszédos országok elvárásaival. (A
kedvezménytörvény magyarságkritériumairól lásd Ki
a magyar? című keretes írásunkat.) Azóta Szlovákia
már EU-tag, és Románia, valamint Horvátország csatlakozása
is belátható közelségbe került. Az intézményesített
kapcsolat leginkább a vajdasági és a kárpátaljai magyaroknak
jelenthetne valamiféle megoldást, bár Ukrajna jogrendje
ezt egyelőre nem teszi lehetővé, mivel nem ismeri el
a kettős állampolgárságot. A népszavazást végül a Magyarok
Világszövetsége (MVSZ) kezdeményezte (a Fidesz előbb
hallgatólagosan, utóbb nyíltan támogatta), az Országos
Választási Bizottság (OVB) hitelesítette az aláírásgyűjtő
ívet, a felteendő kérdés pedig megjárta az Alkotmánybíróságot
is. A megfelelő számú (minimum 200 000 érvényes) aláírás
simán meglett, ezért az Országgyűlés szeptemberben elrendelte
a referendum megtartását. Az ügy ezután még egyszer
az Alkotmánybíróság elé került, de mivel a taláros testület
újfent mindent rendben talált, a köztársasági elnök
december ötödikére kiírta a nép-szavazást.
A kérdés így hangzik: "Akarja-e, hogy az Országgyűlés
törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással
- kérelemre - magyar állampolgárságot kapjon az a magát
magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó,
nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001.
évi LXII. tv. 19. § szerinti »Magyar igazolványnyal«
vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon
igazolja?" E téma egymagában nem biztos, hogy szélesebb
néptömegek urnához özönlését eredményezné, de ugyanazon
a napon egy másik kérdésben is nyilatkozhatunk: a kórház-privatizáció
kapcsán elmerenghetünk a szocializmus részleges visszaállításán
is, ami jóval kézzelfoghatóbb, így a szavazási részvétel
nemigen tippelhető meg. A referendum akkor lenne eredményes,
ha az egyes kérdésekre az összes választásra jogosult
polgár negyede plusz egy fő - vagyis valamivel több
mint kétmillió szavazó - adna azonos választ.
Belátásuk szerint
Miután az OVB hitelesítő határozata ellen az év elején
kifogást nyújtottak be, a kérdés tartalmi megfelelőségéről
az Alkotmánybíróság határozott. Az indítványozó úgy
vélte, hogy az eredményes népszavazás olyan törvény
megalkotására kötelezné az Országgyűlést, amely sértené
az állampolgárságról szóló európai egyezmény diszkriminációellenes
rendelkezéseit: ilyen kérdésben viszont nem lehet népszavazást
tartani. A testület arra jutott, hogy nem mindenfajta
megkülönböztetés ellenté-tes az egyezménnyel: nincs
szó a diszkrimináció tilalmának megsértéséről, ha a
különbségtétel eltérő tényállási elemek alapján történik,
továbbá ha a megkülönböztetés közérdeken alapul, és
a közösség érdekeinek védelme arányban áll az alkalmazott
hátrányokkal. A határozat hivatkozik az egyezmény kommentárjára
is, mely szerint megalapozott az a honosítási kedvezmény,
amelyet a nemzeti nyelv ismerete, a leszármazás vagy
a születési hely alapján nyújtanak. (Az egyik szerkesztőségi
munkatárs közeli hozzátartozója például ugyanazon egyházi
schutzpasszal igazolta egyenes ági őse magyar nemzetiségét,
amivel 1942-ben a felmenő azt igazolta az akkori magyar
állam előtt, hogy nem zsidó.) A dokumentum maga is előír
kedvezményeket házastársi kapcsolat, az állam területén
való születés és tartózkodás, valamint hontalan státus
alapján, és elismeri a tagállamok azon gyakorlatát,
amely bizonyos esetekben rövidebb tartózkodási időhöz
köti a kedvezményes honosítást.
Kukorelli István alkotmánybíró a különvéleményében
(melyhez Holló András is csatlakozott) azonban kifejtette:
a kommentár által említett példák objektív jogi tények.
Nem vonta kétségbe, hogy a jogalkotónak az állampolgárság
könnyebb megszerzése érdekében lehetősége van az objektív
feltételek némelyike alól további mentességet biztosítani,
de nem az összes alól. A népszavazásra bocsátandó kérdés
viszont kizárólag egy szubjektív feltételhez kötné a
kedvezményes honosítást: az illető vallja magát magyarnak.
A jogcím független a lakóhelytől, születési helytől,
nyelvtudástól (ez a "Magyar igazolvány" megszerzéséhez
sem feltétlenül szükséges), leszármazástól. A jelenlegi
állampolgársági törvény alapján két feltétel alól még
a legkedvezményesebb esetben sem adhat felmentést a
köztársasági elnök: a honosítás ne sértse a Magyar Köztársaság
érdekeit, illetve a kérelmező büntetlen előéletű legyen,
és bíróság előtt ne legyen ellene büntetőeljárás folyamatban.
Eredményes referendum esetén a törvényhozás immáron
az Alkotmánybíróság pecsétjével is ellátott felhatalmazást
kapna akár e feltételek kihagyására is. Kukorelli István
talán legfontosabb észrevétele szerint a kérdés azért
sem volna népszavazásra bocsátható, mert "a nemzetiségre
(nemzeti hovatartozásra) mint egyetlen állampolgárság-szerzési
feltételre utalás sérti" az állampolgárságról szóló
európai egyezmény 5. cikkében foglalt diszkriminációtilalmat.
A nemzeti hovatartozásról szóló nyilatkozat ugyanis
önmagában nem alkalmas a polgár és az állam közötti
"szoros, valódi (effektív) kapcsolat létének bizonyítására".
Kukorelli a lényeget mondja ki: a népszavazás kezdeményezői
és támogatói nem az országhoz (az államhoz, államterülethez),
hanem a nemzethez kívánják kötni az állampolgárság intézményét,
s ily módon szembemennek azzal az európai felfogással,
mely szerint az állampolgárság a szuverenitás (terület,
népesség, főhatalom) klasszikus alkotmányjogi, nem pedig
etnikai alapú intézménye.
Az ügydöntő népszavazást elrendelő országgyűlési határozat
ellen szeptemberben ismét kifogást nyújtottak be. Az
indítványozók többek között azt nehezményezték, hogy
az állampolgárok a kezdeményezés céljairól, előnyeiről,
hátrányairól semmilyen tájékoztatást nem kaptak, ami
pedig sérti a közérdekű adatok megismeré-séhez való
alkotmányos jogot. A "megalkotandó törvényben meghatározott
egyéb módon" szövegrész pedig sérti a népszavazási
törvényben foglalt egyértelműség elvét, hiszen ebből
nem derül ki, pontosan milyen feltételekkel lesz megszerezhető
az állampolgárság, s így nem lehet a támogatásról vagy
az elutasításról dönteni. Az Alkotmánybíróság azonban
úgy találta, hogy ezeket az aggályokat tartalmuk szerint
a hitelesítés szakaszában lehetett volna előterjeszteni,
hiszen azt a döntést "lényegében bárki kifogással
támadhatja meg". Ezt az indítványozók akkor elmulasztották,
az elrendelő országgyűlési határozat után viszont a
testület már csak a formális szabályszerűségekről, például
az eljárási szabályok betartásának felülvizsgálatáról
dönthet. Ez alól kivételt jelenthetnek azok az esetek,
amikor a két vizsgálat között lényeges változások történnek:
például módosul az alkotmány, vagy nemzetközi szerződés
lép életbe, illetve veszíti el a hatályát - ám ilyen
körülmények nem merültek fel, ezért a kifogásokat vizsgálat
nélkül elutasították.
Ami van
Ezzel előállt az a helyzet, hogy a törvényhozás adott
esetben a lehető legtágabb jogalkotási tevékenységre
kaphat felhatalmazást: az igen győzelme esetén a szavazó
kedvű polgárok kockázatkedvelő részhalmaza december
ötödikén arra utasítja az Országgyűlést, hogy valamikor
hozzon valamilyen jogszabályt, amely azután valahogy
könnyebbé teszi a határon túli magyarok honosítását.
Ezzel együtt pedig végső soron arra is, hogy - ha majd
erről lesz valamilyen kikristályosodott elképzelés -
töltse is meg ezt tartalommal, azaz igazítsa hozzá a
vonatkozó törvényeket is, vagy esetleg mégse. (Egy esetleges
majdani vállalkozó kedvű és kockázatkedvelő kormány
pedig igen érdekes tartalommal is megtöltheti, amitől
mindenkit mentsen meg a magyarok istene.)
Az állampolgári törvényből ugyan csak ki kellene húzni
a magyarországi megélhetésre, a lakóhelyre és az egy
év itt-tartózkodásra vonatkozó részeket (bár kétharmados
törvényeknél ennyi sem szokott sikerülni), de ez előtt
konszenzusra kellene jutni abban, hogy milyen jogok
és kötelezettségek illessék meg a külhoni magyar állampolgárokat.
Erre kevés volt másfél évtized, és semmi okunk arra
számítani, hogy a népszavazás e problémát megoldja.
Az egyik legfontosabb kérdés a szavazati jog megadása.
A jelenlegi szabályozásban ez egyértelmű: az alkotmány
kimondja, hogy "A Magyar Köztársaság területén
lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt
megillet az a jog, hogy az országgyűlési képviselők
választásán választó és választható legyen, valamint
országos népszavazásban és népi kezdeményezésben részt
vegyen". Ha valamelyik honi politikai erő a határon
túli állampolgárokra is ki akarná e jogot terjeszteni,
akkor el kellene érnie az alkotmánymódosítást.
Az alaptörvény nem köti magyarországi lakhelyhez a
szociális biztonsághoz való jogot, de annak megvalósítását
a társadalombiztosításra és a szociális intézmények
rendszerére bízza. A hatályos törvény pedig az egészségügyi
ellátás és a nyugdíj feltételéül fő szabályként nem
az ittlakást, de még csak nem is a magyar állampolgárságot
jelöli meg, hanem a járulékfizetést. A nem Magyarországon
élő kettős állampolgároknak nem lenne kötelező tb-járulékot
fizetni, de aki megteszi, az a befizetéssel arányos
ellátásra válhatna jogosulttá. A járulékfizetés természetesen
az itthoni munkavégzésből eredne, melyre egyébként a
magyar útlevél birtokában automatikusan lehetőség nyílna
(ez kedvezményes elbírálással jelenleg a magyarigazolvánnyal
rendelkezőknek is csak évi három hónap időtartammal
lehetséges). Ugyanez igaz az adózásra is: állandó itteni
lakóhely híján a kettős állampolgároknak csak a jövedelemszerzés
helye alapján belföldről származó bevételeire terjed
ki az adókötelezett-ségük. És így van ez a szociális
ellátásról szóló törvényben is, melynek hatálya szintén
az itt élő állampolgárokra vonatkozik. Ezek a törvények
egyszerű többséggel módosíthatóak, így bármikor el lehet
játszadozni az államháztartás és a társadalombiztosítás
romba döntésének gondolatával. A kezdeményező MVSZ elnöke,
Patrubány Miklós nyilatkozatai szerint a szövetség létrehozná
a "külhoni magyar adóalapot", amelybe a kettős
állampolgárok az itteni munkájuk után fizetnének, és
abból kapnák a juttatásaikat, megkímélve a magyar költségvetést;
de ez egyelőre nem több egy kósza ötletnél.
Bizonyos jogszabályok nem szólnak itthoni lakóhelyről,
mivel megalkotásukkor ez a szempont még nem merült fel:
ilyen például a lakáscélú állami támogatásokról szóló
kormányrendelet is, amely minden, a feltételeknek egyébként
megfelelő magyar állampolgárra vonatkozik. Továbbá az
alkotmány minden állampolgár kötelességévé teszi a haza
védelmét, és az általános honvédelmi kötelezettség alapján
a fegyveres, az a nélküli vagy a polgári szolgálat teljesítését.
Erre megint csak azt mondhatjuk: eldöntésre vár, hogy
mit szeretnénk és tudunk adni a határon túli magyaroknak,
és mit várunk el tőlük.
Bár eredményes népszavazás esetén a törvényhozás meglehetősen
szabad kezet kapna, a politikai konszenzus ettől még
nem válik megkerülhetővé, vagyis nem kellene pánikszerű
jogalkotásra számítani. Hasonló példaként felhozható
a sorkatonaság megszüntetése, ahol pedig alapvetően
mindegyik párt ugyanazt akarta: miután a honvédelmi
törvény módosítása a múlt héten nem kapta meg a kétharmados
támogatást, fennmaradt a hadkötelezettség, de a kormány
szándékaival megegyezően nem lesz több bevonulás. Az
abszurd helyzetet az idézte elő, hogy az ellenzék szerint
a törvény előtt az alkotmányt kellett volna módosítani,
ám az arra vonatkozó javaslatát a kormány visszavonta.
Ne sürgess má'
Még ennél is beszédesebb az a tökölődés, ami a külföldön
tartózkodó magyar állampolgárok szavazása körül tapasztalható
idestova tizenöt éve, máig végleges megoldás nélkül
(lásd Mi legyen? című keretes írásunkat).
Ha az efféle, egyébként rendkívül lényeges, de nem nagyon
bonyolult kérdésben sem sikerül megegyezni, akkor lehet
némi elképzelésünk arról, hogy milyen ütemű lenne a
megállapodás összeácsolása a mostani népszavazás sikeressége
esetén. A legvalószínűbb, hogy az Országgyűlés a mulasztásos
alkotmánysértésekből álló gyűjteményét egészítené ki
egy elemmel, viszont nyilván sokat hallanánk arról,
hogy adott pillanatban éppen melyik párt volt a hibás.
December ötödikén mindenesetre az Országgyűlést kötelező
nyilatkozatra kérheti fel a köz úgy, hogy se a társadalomnak,
se a politikusoknak fogalmuk sincs arról: mit jelenthet
ez az egész a későbbiekben az itthoniaknak, vagy egyáltalán
milyen megoldások jöhetnek szóba. Még ennyire sincs
tisztázva, hogy a kedvezményes honosítás a határon túliak
szülőföldön maradását vagy elvándorlását katalizálja-e
(na, vajon melyiket); és ha kiderült, akkor ezért a
"két félnek" milyen árat kell fizetnie, és
kinek milyen előnye származik belőle. Bár a támogatók
feszt hajtogatják, korántsem biztos, hogy az érzelmi
kötődés erősítésére és a határátlépés megkönnyítésére
tényleg ez a legjobb megoldás-e. A következmények beláthatatlanok
és meg-jósolhatatlanok.
Mészáros Bálint
Magyar Narancs, 2004. november 4.
Ki a magyar?
Az esetleges kettős állampolgárság alapjául szolgáló
kedvezménytörvény szerint magyarigazolványt az kaphat,
aki tud magyar nyelven, vagy a lakóhelye szerinti állam
nyilvántartja magát magyar nemzetiségűnek vallóként,
illetve egy kinti, magyar nemzetiségű személyeket tömörítő
szervezet vagy egyház bejegyzett tagja. Az igazolvány
kiváltásakor a szomszédos államok magyar közösségei
által működtetett területi információs irodákhoz kell
fordulni, itt lehet bizonyítani a nyelvtudást is. Az
irodák eljuttatják a kérelmet az adott országban működő
diplomáciai és konzuli képviseletekhez, amelyek igazolást
állítanak ki arról, hogy a "nemzethez tartozás"
feltételei teljesültek-e. Ez az okirat lehet egy magyar
tannyelvű iskolai végzettségről szóló bizonyítvány,
magyar szervezet vagy egyház igazolása a szervezethez,
egyházhoz való tartozás tényéről, vagy az adott szomszédos
ország illetékes szerveinek arról szóló igazolása, hogy
az állampolgársága szerinti állam a kérelmezőt magát
magyar nemzetiségűnek valló személyként tartja nyilván.
Ha ilyen okirat nincs, akkor a feltételek fennállásáról
a külképviselet tájékoztatást kérhet a magyar közösség
által létrehozott társadalmi szervezettől. Ha se okirat,
se tájékoztatás, a kérelmet akkor is továbbítani kell
Magyarországra, ahol az igazolvány kiadásáról a Belügyminisztérium
Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási
Hivatala dönt. Mostanáig a 825 ezer kérelem alapján
mintegy 815 ezer igazolványt gyártottak le (ebben benne
van a magyar hozzátartozói igazolványok száma is), ebből
csaknem félmillió igénylés érkezett Romániából, 107
és 120 ezer Szerbiából és Ukrajnából, 96 ezer Szlovákiából.
Az átadott okmányok száma 694 ezer.
Mi legyen?
Az 1989-ben hozott választási törvény eredetileg úgy
szólt, hogy a szavazásban akadályozott az, aki a szavazás
napján külföldön tartózkodik. Ezt a rendelkezést az
Alkotmánybíróság 1990-ben megsemmisítette, mivel ez
"a modern hírközlési és közlekedési viszonyok mellett"
indokolatlanul sértette a választás alapvető jogát.
Az így keletkezett joghézagot a parlament azonban nem
a külföldi szavazás módjának meghatározásával szüntette
meg, hanem azzal a frappáns megoldással, hogy a megszüntetett
passzust beemelte az alaptörvénybe - így az a továbbiakban
elérhetetlenné vált az Alkotmánybíróság számára, és
a választási eljárásról szóló törvény 1997-es megalkotásakor
sem merült föl a rendezés igénye. A választójognak az
országban tartózkodáshoz való kötését végül külső kényszer,
az uniós csatlakozás miatt szükséges alkotmánymódosítás
szüntette meg, 2004. május elsejei hatállyal. A pártoknak
azonban azóta sem sikerült dűlőre jutni a választási
eljárásról szóló kétharmados törvény módosításáról (pedig
az alkotmánymódosítást 2002 végén már elfogadták). Emlékezetes
volt az európai parlamenti választások előtti huzavona,
amit akkor eseti jelleggel, csak arra az alkalomra oldottak
meg. Szeptemberben az Alkotmánybíróság is figyelmeztette
az Országgyűlést a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes
helyzetre, és felhívta a Tisztelt Házat, ugyan módosítaná
már a választási eljárásról szóló törvényt. Miután a
köztársasági elnök is sürgetőleg lépett föl, született
valamiféle eredmény: a küszöbönálló népszavazásokra
és az időközi országgyűlési választásokra tekintettel
ismét csak ideiglenesen, 2005. december 31-ig szóló
hatállyal rendeződött a magyar állampolgárok külföldön
történő szavazása.
Amit el kellene dönteni: működjenek-e a külképviseleteken
szavazóbizottságok. A Fidesz szerint igen (a csalás
így teljesen kizárt, de ez a megoldás aránytalanul drága),
a többi párt szerint meg lehet bízni a külképviseletekben
dolgozókban (a szavazás pedig történhetne levélben -
mondja az MDF, elektronikusan - szorgalmazza az SZDSZ,
így is, úgy is - ajánlja az MSZP).
Az eseti kompromisszum: nem küldünk ki bizottságokat,
de a pártok, ha akarnak, a saját költségükön küldhetnek
megfigyelőket. Ezek az emberek - a Fidesz javaslatával
szemben - csak szavazati joggal rendelkező magyar állampolgárok
lehetnek.
|