Sós
Péter János
Az állampolgárság kettős csapdája
Nagyon úgy tűnik nekem, hogy a kormányzat egyelőre
vesztésre áll az első komoly kommunikációs csatában.
Pedig - az ő szempontjából - olyan szépen indult minden.
A megalakuló új kormány átvette a kezdeményezést a politikai
kommunikációban. A miniszterelnök csípős nyelvvel küldte
parádriposztjait az őt támadóknak. Bizalmat keltően
debütált az új pártelnök. Az ellenzék zavarba került.
A tetszési indexek meredeken emelkedtek.
Aztán elkövetkezett az első komoly csata: a kettős
állampolgárságról szóló népszavazás bevezető kampánya.
Már a kezdet is zavarba ejtő volt. A kormány és a nagyobbik
kormánypárt kihirdette: az emberek keveset tudnak ahhoz,
hogy felelősen tudjanak dönteni. Ezt bárki mondhatta
volna, kivéve a kormányt és a kormánypártokat. Ki tehet
arról, ha keveset tudunk? Ők kormányoznak - hát tegyenek
arról, hogy többet tudjunk.
Meg is indult - annak rendje-módja szerint öt-hat héttel
a népszavazás előtt - a "felvilágosító kampány".
Röpködtek a százmilliárdok, amit "kidobunk"
majd külhoni testvéreinkre. Jönnek majd a magyarok Romániából,
Szerbiából, s viszik a szociális gondoskodás százmilliárdjait
az orrunk elől.
Belföldön már megint ijesztgetés és félelemkeltés -
hangzott a summázat -, a környező országokban élő magyarok
számára pedig a kormánypártoknak egyelőre semmi, komolyan
vehető üzenetük nem volt. Hacsak a "szülőföldön
maradás" (finoman szólva) nem túl átütő és kevés
pénzzel megtámogatott programját nem vesszük annak.
Ezzel a kommunikációval, sajnos, több alapvető baj
is van.
Az első: hogy a félelemkeltés már a múltban sem vált
be. Negatív kampányokkal manapság igen nehéz csatát
nyerni. Pláne, ha így csinálják. Amikor ezeket a sorokat
írom, a fő üzenet valahogyan így szólt: lehet, hogy
több (egyesek szerint: 5) száz milliárdjába is kerül
majd a kettős állampolgárság a költségvetésnek.
Értik, ugye? A költségvetésnek. Nem nekem, nem nekünk.
Nem arról van szó, hogy kevesebbet érhet majd a nagymama
nyugdíja, a kismamák gyes-e. Nem arról, hogy még kevesebb
jut majd kátyútlanításra, iskolai étkezésre, kórházi
modernizációra. Nem: a költségvetés sínyli meg a külhoni
magyarok állítólagosan várható rohamát. Ez bizonyosan
félelmetesen hangzik az összes állami bürokrata fülnek
- de népszavazást nyerni ezzel bajosan lehet. Nem is
beszélve arról, hogy a környező országokban élő magyarok
számára, a Délvidéken néha elemi rettegésben élő magyarok
számára - s valljuk be: még a baloldali érzelmű magyarok
számára is - kezelhetetlen, visszatetszést keltő, megbotránkoztató
az efféle érvelés. Számukra van egy politikai erő, amelyik
szívén viseli a sorsukat, különféle kezdeményezésekkel
próbálja meg helyrehozni a helyrehozhatatlant - s van
egy kormányzati válasz, ami nem több mint a milliárdok
és százmilliárdok felszámítása. Jogos a kérdésük: hát
mennyit ér egy magyar? S mennyit ér ötmillió magyar?
Ha nem sunyi módon, hanem egyenesen, becsületesen tették
volna fel a népszavazás kérdését, akkor az valahogyan
így hangzott volna: "Akarja-e, hogy a belföldön
megtermelt nemzeti össztermék 5-10 százalékát a külföldön
rekedt magyar milliókra költsük? Vállalja-e, hogy a
belföldi magyaroknak - így Önnek is - ezért áldozatot
kell hozniuk: kisebb szociális ellátással, kevesebb
nyugdíjjal, kevesebb autópályával, még inkább leromló
egészségüggyel?"
Meggyőződésem, hogy még erre a kérdésre is nagyon,
nagyon sokan válaszolnának igennel.
De itt, ezen a ponton tűnik ki, hogy a népszavazás
egyáltalán nem a külhoni magyarokról szól. Egy politikai
manőverrel van dolgunk.
Próbáljunk meg hát ez egyszer tiszta szöveggel, egyenesen
beszélni.
Számomra nem kétséges, hogy a politikai ellenzék előtt
már a 2006-os választások sorsa lebeg. Kettős csapdát
állítottak, ezért karolták fel az eleddig csak kikacagott
MVSz kezdeményezését. Nyilvánvaló, hogy egy kormánynak
felelősen kell gondolkodnia a költségekről is, tehát
nem teheti meg, hogy dalolva fogadja be szociális ellátó
rendszerébe hirtelen beeső esetleges tíz, vagy százezreket.0
Egy kormánynak el kell mondania, hogy azt a pénzt, amit
eddig szűk tízmillió felé osztott el, ezután esetleg
tizenegy, vagy több millió felé kell majd elosztania,
egy főre kevesebb jut tehát.0 De ezzel kénytelenségből
fel kell vállalnia az ördög ügyvédje szerepét. Ilyenformán
pedig, ha az "igen" szavazat győzne a népszavazáson,
maga ellen fordít több tízezer potenciális szavazót
2006-ban.
Mert ne legyünk naivak: ha százezrével lehet majd hozzájutni
a magyar állampolgársághoz, nem lesz majd túl nehéz
2006-ban néhány tízezernyi magyarországi lakhelyet felmutatniuk
az új állampolgároknak. S egy olyan országban, ahol
ennyire kiegyenlítettek az erőviszonyok, mint nálunk,
néhány tízezer szavazat az egyik oldalra eldöntheti
a választások végeredményét.
A kettős csapda tehát: a mostani ellenzék gyakorlatilag
szavazatokat vásárolhat a jelenlegi kormány terhére
- miközben a számlát végső soron mi álljuk. A mostani
kormány lesz az anyagias, az undok, a számító - esetleg
később a megszorító, a szociális juttatásokat lefaragó,
az ígéreteit nem teljesítő -, miközben az új szavazók
voksai az ellenzéket segítik hatalomra. Ebben a nem
túl gusztusos politikai játszmában azután háttérbe szorulnak
azok a valódi magyar sorskérdések, amelyeket most meg
lehetne tárgyalni - de az ellenzék taktikusan hallgat
róluk, a kormány meg nem meri elővenni.
Én ha kormány lennék, a szavazás előtt azért nyilvánosságra
hoznék egy elszámolást: a rendszerváltás óta eltelt
tizenöt évben vajon hányszor tíz- és százmilliárd forintot
költöttek a magyar adófizetők a környező magyarságra?
Konkrétan mire mentek el a százmilliárdok? Mi épült
belőlük? S mennyi az a pénz, ami csöndben eltűnt kézen-közön,
amiről gyanítható, hogy nem a közösség javára, hanem
néhány ember gazdagodására szolgált?
Itt az ideje egy ilyen elszámolásnak is.
A továbbiakban azután már nem is beszélnék számokról.
Százmilliárdok nélkül is baljós dolgokat látok magam
előtt.
Vajon végiggondolták-e a népszavazás kezdeményezői,
micsoda időzített bombát helyeznek el, micsoda magyar-magyar
ellentét magvait hintik szét? Azt mondják: nem kell
félni a szociális juttatások összegének növekedésétől,
hiszen azt az újonnan átjövő munkába állók megtermelik
majd. Így is volna ez - ha nem lenne Magyarországon
kínzó munkanélküliség. De itt az van. Így aztán minden
beérkező és dolgozni akaró új állampolgár veszélyezteti
majd egy-két másik ember munkahelyét. A munkáért folytatott
harc, az alákínálás pedig feszültséget - rosszabb esetben
gyűlöletet - eredményez. Kialakulhat az "újonnan
jöttek" és a "régiek" között egy új frontvonal.
Kinek jó ez?
Ha valaki kételkedne mindebben, ajánlom, látogasson
el bármelyik magyar építkezésre. Ott dolgoznak a "románok",
illetve "oláhok", illetve "szőröstalpúak".
Egyébként magyarok ők, csak éppen feketemunkán vannak
itt Romániából. S amit ők a "magyar" magyaroktól
kapnak! Mindennek hívják őket, csak rendes embernek
nem.
A kettős állampolgárságnak egyetlen értelme és célja
lehetne, hogy közelebb hozza egymáshoz a ma Magyarországon
élő és a történelem folyamán külhonban rekedt magyarokat.
Segítse újra építeni a határokon és virtuális határokon
át a közös kultúrájú nemzetet. Helyette: új kenyérharcot
látok.
Van ennek feszültségkeltésnek egy igen kellemetlen,
és politikailag nem éppen korrekt vonzata is: a külföldi
magyar romák helyzete. Kellemetlen, de nem szabad hallgatni
róla. Azt nyilvánvalóan nem lehet majd mondani egy határon
túli roma családnak, hogy nem lehet magyar, mivel cigány.
Az világ csúfja lenne! De egyáltalán nem lehet kizárni,
hogy nagy tömegben érkeznek majd romák a jobb magyarországi
szociális ellátás reményében - s "megélhetési magyarrá"
válnak.
Következmény: újra fellángoló cigányellenes hullám.
Ma már - sokak áldozatos munkája következtében -, talán
mintha kissé csitulni kezdene a romaellenesség. Talán
kezd kialakulni egy roma középosztály. Egyre feszültebb
munkapiaci helyzetben még egy újabb, "roma"
feszültség. Az kell a nemzetnek?
S végül talán a legfájóbb seb: a délvidéki magyarság
veszélyeztetettsége.A fel-fellángoló szerb nacionalista
hullám néha fizikai létükben fenyegeti a vajdasági magyarokat.
Magyarverések, fenyegető feliratok a házak falán, határnak
nekiinduló családok.Mekkora olaj lesz majd a pánszerb
nacionalisták tüzére a magyar állampolgárság lehetősége?
Kis fantáziával is látható előre, hogy megújulnak majd
a magyarokat a szülőföldjükről elkergető fenyegetések.
"Lehet uniós útleveletek! Magyar állampolgárok
lehettek! Tűnjetek a földünkről, menjetek haza!"
- szólal meg majd a nacionalista kórus.
Vajon hozhatjuk-e ilyen helyzetbe a vajdasági magyarokat?
Ki vállalja a felelősséget, ha kialakul egy ellenséges
szerbiai közhangulat, s magyar családok tucatjai, százai
- vagy többen - lesznek kénytelenek odahagyni házukat,
s menekülni a hazájukba?
Félreértés ne essék: nem vagyok a magyar nemzet egységesítése,
a külföldön rekedt magyar milliók segítése ellen. De
a közelmúlt történelme bebizonyította, hogy az etnikai
alapú "rendezések" a Kárpát-medencében és
a Balkánon hihetetlen feszültségeket szítanak. A kölcsönös
sérelmek, a szegénység, a kenyérharc könnyen egymásnak
uszít népeket, népcsoportokat, etnikumokat. Nagyon,
nagyon óvatosan és meggondoltan szabad csak hozzájuk
nyúlni. Egy ilyen - nyilvánvalóan aktuálpolitikai érdekek
és választási pozíciószerzés által motivált, s hűbelebalázs
módjára megrendezett - népszavazás leírhatatlan károkat
okozhat a nemzetnek. Többet, mint az évi néhány száz
milliárd.
El kellene még gondolkodni ezen a hátralévő pár hétben.
Végül: a politika fintora.
Ha a mostani kormány eléggé okosan kommunikál, egy
esetleges "igen" népszavazási eredményből
csinos kis politikai tőkét kovácsolhat magának. Meglesz
a minden nehéz helyzetre alkalmazható, kézből előrántható
jolly-joker kifogás:"Nem teljesültek az ígéretek?
Kevés az autópálya? Nem nőnek a nyugdíjak? Tovább pusztulnak
le a kórházak? Nem nő a közalkalmazotti fizetés? Koldusszegények
az önkormányzatok? Hát persze - mi javítani akartunk,
meg is ígértük, dehát, tudják, a pénz elment a külhoni
magyarokra, a kettős állampolgárságra. Köszönjék a népszavazásnak!"
Sós Péter János
a szerző közíró
Forrás: Népszava, 2004. november
16. |