Szűrös
Mátyás
Gyengeség és lagymatagság a
nemzetpolitikában
A magyarság szervezetei külön utakon járnak az autonómia
és a kettős állampolgárság dolgában
Kétesztendős kormányzása után már igazán és világosan
láthatóvá vált az érdeklődő szélesebb társadalmi rétegek
számára is, hogy a neoliberális politikát folytató Medgyessy-kormánynak
nincs megalapozott nemzetstratégiája, legfeljebb annak
az ország európai uniós tagságára leszűkített értelmezése,
illetve változata, ami részleteiben ugyancsak erősen
vitatható. Ebből adódik azután, hogy zavar, bizonytalanság
és gyengeség tapasztalható az időszerű nemzetpolitikai
ügyek és problémák kezelésében is. Ráadásul újra meg
újra olyan furcsa és nyugtalanító dolgok történnek körülöttünk,
magyarok körül, amelyekkel kapcsolatban szükség lenne
határozott és egyértelmű hivatalos magyar állásfoglalásra
és cselekvésre. Amúgy, ha jól megnézzük, nem sok új
van mindebben, hanem inkább azt látni, hogy nagyon is
kísért a múlt, mert hol itt, hol ott a régi szellemben,
de új köntösben fanyalgás, szemfényvesztés, sőt csalás
és árulás zajlik velünk, magyarokkal kapcsolatban, mintha
már, vagy még nem lennénk az egyesülő Európa uniójában.
Lássuk konkrétan, miről is van szó.
Az újságolvasó széles közvélemény tudomására juthatott
például, hogy a közelmúltban uniós pénzen és nagy példányszámban
rólunk szóló, a magyarok történetét bemutató könyv jelent
meg Brüsszelben éppen az Európai Unióba történt belépésünkhöz
időzítve, hogy "megismertessenek" bennünket
abban a környezetben. Sajnos ebben nincs köszönet, a
bemutatás torzképpé silányult, megtévesztő hamisítvány
született gazdag történelmi múltunkról, kihagyva belőle
vagy leegyszerűsítvén tetteinket, például számottevő
hozzájárulásunkat az egyetemes emberi kultúra és tudomány
fejlődéséhez. Annál inkább nem fukarkodtak "bűneink"
felsorolásában, mintha felvillanna a sorok mögött az
a régi-régi kísértés, mely szerint kelet népeként idegen
test volt Európában a magyarság. Szerencsére az ilyen
megközelítése a dolgoknak ma már elfogadhatatlan a humánus
világ és Európa számára, de úgy látszik, még vannak,
talán nem kevesen, akik áskálódnak és mai megfontolásokból
hamisítják a történelmét.
Vagy mivel is magyarázható az a felháborító fejlemény,
illetve eseménysorozat, hogy a Szerbiához tartozó Vajdaságban
ország-világ szeme láttára verik és üldözik a magyarokat?
Kárpátalján pedig elkeseredett harcot kell vívniuk az
ottani magyaroknak a beregszászi magyar főiskola épületéért
- annak tulajdonjogáért és pusztán a benne maradásért
-, amibe magának a köztársasági elnöknek is be kellett
kapcsolódnia. Pedig az az épület még a monarchia idején
épült, nem pedig az ukrán adófizetők pénzéből. Miféle
állapotok uralkodnak itt körülöttünk a Kárpát-medencében,
és mit tesz a szociálliberális kormány az alkotmány
értelmében felelőssége érvényesítésére - merül fel jogosan
a kérdés?
Arról, hogy magyar illetékesek látták-e és véleményezték-e
a Brüsszelben megjelent ominózus művet, egyelőre nem
sokat tudni, de hogy elvárható eréllyel és rátermett
szakmai háttérrel nem nagyon igyekeznek korrigálni vagy
korrigáltatni, arról vannak hírek és benyomások. Bizonyos
hazai körökben ugyanis mintha kezdenék védeni a "művet",
mondván, szálljunk csak magunkba és fogadjuk el emlegetett
"bűneinket". Továbbá nem ok nélkül mondogatják
e tekintetben járatos honfitársaink, hogy míg a rólunk
korrekt vagy kedvező képet nyújtó művek valakik "jóvoltából"
egyre-másra eltűntek a világ könyvtáraiból, ez a fércmű
bizonyára nem jut azok sorsára, különösen nem, ha a
honi illetékesek nem tesznek határozott lépéseket korrekt
kiigazítására. (Zárójelben jegyzem meg, hogy annak idején
a külügyek egyik irányítójaként az 1980-as években magam
is közvetlenül értesültem ilyen jelenségekről.)
A vajdasági magyarok elleni támadásokkal kapcsolatos
hivatalos magyar kormányreagálások sem voltak elégségesek,
lagymatagnak bizonyultak, hiszen az atrocitások veszélyesebbé
válása mind módjában, mind méreteiben világosan erre
utal. Nem beszélve arról, hogy nem látni az EU határozott
fellépését sem az ügyben, miközben amerikai szenátorok
és képviselők figyelmeztetése a szerb kormány címére
- igaz, magyar származásúak kezdeményezésére - gyorsabb
és keményebb volt.
Az autonómia és a román szemfényvesztés
Ezzel szemben Románia megdicsőülve zárhatta le az integrációs
tárgyalások kisebbségi fejezetét, hiszen az EU illetékesei,
bedőlve a szemfényvesztésnek, modellértékűnek nevezték
magyarságpolitikáját. Holott Románia valójában sem gazdasági,
sem humanitárius szempontból, sem a demokrácia követelményei
értelmében nem nőtt még fel az EU kritériumaihoz, az
általános európai normákhoz. Ezért Románia idő előtti
- hangsúlyozom, idő előtti - uniós tagságát nem célszerű
szorgalmazni vagy támogatni magyar nemzetpolitikai szempontból
sem, hiszen ma már nem egészen biztos, hogy az a magyarság
integrációját, határokon átívelő egyesülését, azaz általános
helyzetének javulását, alkotmányjogi rendezését segítené
elő, vagy inkább autonómia nélkül maradna, a magyarság
fokozatos gyengülését, fogyását, s majdan olyan sorsra
jutását idézné elő, ami Romániában lényegében a németeknek
(szászoknak), zsidóknak, a dobrudzsai törököknek, a
bolgároknak és a tatároknak jutott osztályrészül. Ha
csak a román politikai akaraton múlik, ilyesmit bizony
nem lehet kizártnak tekinteni. Nekünk tehát ezzel a
kettős mércével kell mérnünk Románia uniós tagsági érettségét,
ha döntési helyzetbe kerülünk. Elég az állandó meghátrálásból,
különösen akkor, ha az unió sem megfelelő módon kezeli
a nemzeti kisebbségi ügyet. (Ez azonban egy külön nagy
téma, amit fontos alaposan és körültekintően újra és
újra végiggondolni.) Mindez viszont, mármint hogy Románia
kezd megdicsőülni az unióban, nem válik a magyar diplomácia
és az RMDSZ vezetőségének díszére.
Mindezt tapasztalva igaza van, illetve lehet Orbán
Viktor volt miniszterelnöknek, aki Tusnádfürdőn július
24-én elhangzott beszédében azt mondotta, hogy történelmi
lehetőséget szalaszt el a romániai magyarság, ha az
ország uniós taggá válása előtt nem tesz meg mindent
az autonómia kivívása érdekében. Ehhez egyebek közt
azt is hozzátette, hogy az erdélyi magyarok autonómiája
nem jön magától, azt ki kell erőszakolni, ki kell követelni.
Világos beszéd, ami egyértelmű álláspontot tükröz. Két
fiatal szocialista párti törpe Lenin mégis megtámadta
a szónokot és beszédét, mondván, az kárt okoz a romániai
magyarok ügyének, rontja esélyeiket. De hogy miért és
mire irányuló esélyeiket rontja, azt nem részletezték.
Csak feltételezni lehet, hogy a "ki kell erőszakolni,
és ki kell követelni" kifejezések nem tetszenek
nekik, és talán célzás arra, hogy autonómia nélkül Romániának
nem illik számítania egy felelős magyar kormány önzetlen
uniós támogatására.
Tovább él az utódpárti, pártállami hagyomány
Tulajdonképpen el is felejthetnénk eme okvetetlenkedő
utódpárti fiatalemberek buzgólkodását, ha az nem tükrözné
az MSZP-SZDSZ és kormánykoalíciójuk hivatalos megközelítését.
Igen, és ha hasonló szellemben nem hozta volna szóba
a kérdést a nagy tapasztalatú - bár nemzetpolitikai
kérdésekben nem annyira aktív - Horn Gyula volt miniszterelnök,
egykori külügyminiszter is a Nap-kelte című tévéműsorban.
Sőt, ő még valamivel tovább is ment, hiszen kalandorsággal
és nemzetközi bonyodalmak okozásával vádolta meg a Fideszt
az Orbán-beszéd kapcsán. Részletesen azonban ő sem fejtette
ki, hogy kifogása a beszéd mely részeire vonatkozik,
csak sejtetni engedte a "bűnt": már megint
és megint "rosszat tett a Fidesz". Tőle ezt
igazán nem vártam, hiszen neki emlékeznie kellene arra,
miként fogott mellé a Meciarokkal egykori "barátkozási"
szándékában. Mérvadó politikusoknak immár tudniuk kellene,
ahogyan annak idején a román nacionalista-kommunista
politika hatalmasai nem értettek a "meleg baráti
szavakból", úgy a mostani utódaik sem értenek,
vagy nem akarnak érteni az "úriemberi szóból",
hiszen a hagyományok tovább élnek utódpárti és pártállami
állapotok formájában vagy más történelmi összefüggésekben.
Azért is tudniuk kellene, mert sajnálatos módon utódpárti
hatalmi jelenségek így vagy úgy nálunk is akadnak bőven,
méghozzá nem utolsósorban talán éppen az ő "munkálkodásuk"
révén is.
Másrészt azt is tudnunk kellene valamennyiünknek, hogy
az erdélyi autonómia követelése egyáltalán nem új keletű
dolog. Már Trianon óta érvényes Koós Károlynak, a nagy
magyar erdélyi gondolkodónak és hazafinak a "kiáltó
szava": "A magyarság nemzeti autonómiája".
A magyarság legjobbjai már abban a szinte kilátástalan
helyzetben felismerték, erőt, kitartást sugallva, hogy
a nemzeti autonómia szinte az egyedül lehetséges ellenszere
pusztulásának, ami bizony a mára is érvényes.
Ne felejtsük el azt sem, hogy a II. világháború utáni
időkben a Székelyföldön már létezett a Magyar Autonóm
Tartomány, amely ugyan szovjet mintára és nyomásra született
meg, s ezért szemfényvesztő jellegű volt, mégis voltak
az önrendelkezés gyakorlásának kedvező hatásai és szerény
eredményei, például a magyar nyelv és kultúra védelmében,
ápolásában, valamint az oktatásban, nevelésben. Nem
véletlen azonban, hogy még ez is soknak bizonyult a
román fél számára, ezért hamarosan véget vetettek az
autonóm tartománynak, Romániában ugyanis újra meg újra
felerősödött a magyarellenes beolvasztási politika,
mely folyamat Ceausescu diktátorsága idején kegyetlen
atrocitásokba torkollott egészen a falurombolásokig
és a menekülők áradatáig.
Majd következett az 1989. decemberi fordulat, a diktatúra
befejezése, amikor is a forradalmi jellegű tömegmegmozdulások
elindítójává és jelképévé Tőkés László, a kiváló fiatal
férfi és lelkipásztor lépett elő. Ekkoriban ismét erőteljesen
felvetődött a magyar autonómia ügye és a Nemzetiségi
Liga létrehozása. A harc élére Király Károly, a már
nem fiatal, de egyenes gerincű, szálfatermetű honfitársunk
állt, aki akkor a Nemzeti Megmentési Front Országos
Tanácsának az elnökhelyettese, más szóval Iliescu elnök
helyettese volt. (Sajnos őt is csak nagyon rövid ideig
viselték el a román vezető körök.) Az NMF Országos Tanácsa
nyilatkozatban mondta ki, hogy a magyarság, ahol többségben
van, jogosult etnikai alapú autonómiára. Majd, amikor
döntésre került a sor, nemcsak a románok, de maga Domokos
Géza, az RMDSZ elnöke is - saját emlékirata szerint
- az autonómia ellen szavazott, s Király Károly híveivel
magára maradt, aki azonban azóta is, ma is szilárdan
kitart az autonómia mellett, ott állva Tőkés László,
Szász Jenő, Csapó József és népes küzdőtársaik mögött.
A csatát akkor sem csak ő, hanem az egész romániai magyarság
vesztette el.
Az RMDSZ vezetőségének kétes szerepe
Törvényszerű volt, hogy Király Károly útja 1990. január
végén Budapestre vezetett, és közjogilag partnerek lévén
- ő államtanácselnök-helyettes, jómagam ideiglenes köztársasági
elnök - országházi dolgozószobámban hivatalosan találkoztunk
és tárgyaltunk az említett romániai kisebbségi nyilatkozatról,
illetve a magyarság helyzetének időszerű kérdéseiről,
és megállapodtunk ez irányú együttműködésünkről, egymás
támogatásáról, ami az akkori körülmények miatt sajnos
ugyancsak rövid életű maradt. A mostani helyzethez hasonlóan
akkoriban is két komoly akadály tornyosult az autonómiához
vezető úton: a román állami nacionalista politika és
ellenakarat, s a vele cinkosságot vállaló RMDSZ vezetősége,
élén az elnökkel. A román állam élén akkor is, ma is
Iliescu elnök állt, illetve áll és dirigál.
A magyar autonómia ügyének kivitelezése 1989-90-ben
tehát meghiúsult, majd rövid időn belül bekövetkezett
1990 szomorú "fekete márciusa". Ekkor a román
szélsőséges nacionalista erők újabb súlyos csapást mértek
az erdélyi magyarságra. Az atrocitások következtében
többek között súlyosan megsérült Sütő András, a nagy
író, az erdélyi magyarok szellemi támasza, akinek elvették
a fél szeme világát. Ez súlyos tragédia volt, ami egymaga
is világossá tette, hogy 1989 decemberében nem forradalom,
hanem jól szervezett (katonai?!) puccs zajlott le Romániában,
de a fiatalok és a nép tömegmegmozdulásai forradalmi
jelleget öltöttek és egyben kölcsönöztek az eseményeknek.
Évekkel ezelőtt a mostani vezetésű RMDSZ ismét zászlajára
tűzte az autonómia jelszavát, sőt elhatározta, hogy
a romániai magyarok számbavétele céljából felmérést
végeznek és regisztert készítenek, hogy választásokat
készítsenek elő a perszonális autonómia érdekében. Ez
a terv azonban jelszó maradt, manapság pedig az RMDSZ
Markó Béla elnökletével az autonómia ügyét határozottan
napirendre tűző Erdélyi Magyar Nemzeti Tanácscsal helyezkedik
szembe. Így ismétlődik a történelem, s ebben a helyzetben
rokonszenvének és támogatásának egyidejű kifejezése
mellett sajnálattal állapítja meg Király Károly - a
szerény anyagi helyzetben lévő nyugdíjas küzdőtárs -
a Tőkés Lászlóhoz írt (2004. február 26.) nyílt levelében,
hogy az autonómiával kapcsolatban "nagy fába vágták
a fejszét". Márpedig ő tudja, milyen rögös és rettenetesen
nehéz ez az út, amelyen újra két nagy akadályt kellene
leküzdeni; a román politikai elit és az RMDSZ vezetőségének
ellenállását.
A magyarság, jobban mondva képviseleti szervezetei
kettészakadtak, és külön-külön utakon járnak az autonómia
és a kettős állampolgárság dolgában. A magyar kormány
egy húron pendül a román kormánnyal, s mindketten az
RMDSZ vezetőségének oldalára álltak az autonómia ügyének
ellenében. Eközben megfigyelhető, hogy Romániában az
RMDSZ az egyetlen olyan párt, amely zászlajára tűzte
a román-magyar megegyezés jelszavát, a román etnikumú
pártok pedig - még a demokratikusabbak vagy lojálisabbak
is - ettől vonakodnak, vagy egyenesen ellene vannak.
A hazai ellenzéki erők viszont egyöntetűen az autonómia
és a kettős állampolgárság hívei mellé álltak. Utóbbiak
úgy gondolják, hogy nemzetközi ráhatással és erőteljes
magyar összefogással, közös fellépésekkel meg lehet
törni, de legalábbis jobb belátásra lehet bírni a román
állami nacionalista erőket. Romániának ugyanis komolyan
kell vennie európai uniós integrációját és az onnan
kapott még oly enyhe figyelmeztetéseket is, de a magyar
szociálliberális kormánynak is igazi nemzetpolitikai
érdekeink érvényesítésében.
Szűrös Mátyás
a szerző volt nagykövet, az SZDP általános elnöke
Forrás: Magyar Nemzet, 2004.
augusztus 16.
|