Nagy
Boldizsár
Ki a magyar?
Hány éves a kapitány? Feltehetnénk ezt a kérdést is
népszavazásra, mert a hajó hosszának és a lobogó államának
az ismeretében épp olyan jól meg lehetne válaszolni,
mint a következőt: "Akarja-e, hogy az Országgyűlés
törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással
- kérelmére - magyar állampolgárságot kapjon az a magát
magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó,
nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001.
évi LXII. törvény 19. § szerinti »Magyar igazolvánnyal«
vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon
igazolja?" Az hagyján, hogy hányan ismerik a kérdésben
szereplő "státusztörvény" szabályát arról,
ki kaphat magyarigazolványt, a fő bökkenő az, hogy a
magyarság olyan igazolását kellene helyeselnünk, amiről
semmit sem tudunk, hiszen egy még nem létező törvény
fogja megmondani ki a magyar. Rossz kérdés, amelyre
2,6 - 3,4 milliárd forintért kapunk majd választ. Ebből
az összegből a Duna televízió állami támogatását három
évig, a határon túli felsőoktatásét két évig, a hazai
Országos Cigány Önkormányzatét tizenöt évig lehetne
fedezni a 2004. évi költségvetési szinten.
Természetesen nem az értelmetlen kiadás a fő gond hanem
két másik: mit tartalmazhat a megalkotandó törvény és
milyen hatása lehet az állampolgárság kiterjesztésének
- mondjuk - 3 millió fővel.
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogász tagjainak többsége
úgy vélte ez a kérdés nem bocsátható népszavazásra,
s talán az sem a véletlen műve, hogy az ügydöntő népszavazást
elrendelő szeptember 13-i határozat megszavazásától
Orbán Viktor és huszonhét további párttársa távolmaradt.
Ellenszavazat nem volt, hiszen mind a négy párt tudta:
kész helyzet elé állították őket, de a vezérszónokok
felszólalásaiból kiderül: nem kedvelték ezt, és fogalmuk
sincs arról, mi is legyen annak a törvénynek a tartalma,
amit majd megalkotnak. Ezt jól tükrözik a FIDESZ-MPSZ
igen szavazatát indokoló Pokorni Zoltán szavai: "azok
a Nyugaton élő magyarok, akik eddig nem voltak jogosultak
a magyar állampolgárság megszerzésére, türelmetlenül
és reménykedve várják ennek a lehetőségét."
A felteendő kérdés szerint "igazolni" kell
majd a magyarságot, nem elég büszkén (vagy önös érdekből)
vállalni. A baj az, hogy igazolni nem lehet, mert a
hazai jogban eddig alkalmazottakon túl nincs olyan ismérv-együttes,
amelynek mentén objektíven és igazságosan eldönthető
lenne ki magyar és ki nem. Sőt, a hatályos jog is zavarban
van: a kedvezményes letelepedéshez elég ha valamelyik
felmenő magyar állampolgár volt (még ha identitását
tekintve szász, román, ukrán vagy szerb is), a helybenlakás
követelményét hét évvel rövidítő honosításhoz az is
kell, hogy a kérelmező "magyar nemzetiségűnek"
vallja magát. A státusztörvény pedig harmadik megoldással
él: magyarnak vagy az minősül aki tud magyarul (ezt
a konzul ellenőrzi), vagy akit valamely helyi intézmény
(állami szerv, magyar szervezet vagy egyház) magyarként
regisztrált.
A zűrzavar okai mélyebbek: ha a magyarság a kollektív
emlékezetet, történelmet és kultúrát jelenti, tehát
az etnikai-kulturális nemzetfelfogást tükrözi, akkor
abba honosítással nem lehet belépni. Erdélyben élő nemzettársainkról
sem gondoljuk: románok lettek, mert román állampolgárok.
Ha a nemzet a politikai közösség szinonimája, a közjóról
gondolkodó racionális szavazópolgárok olvasztótégelye,
akkor a polgárok etnikai háttere épp úgy közömbös, mint
vallásuk, bőrszínük. A honosítás azokban az országokban
használatos, amelyekben a bevándorlók legkülönbözőbb
csoportjait akarják egy nevezőre hozni.
Kiutat úgy lelhetünk, ha azonosítjuk, mi a gond amit
orvosolni akarunk, majd eldöntjük, vajon a honosítás
vagy alternatívái célravezetőbbek. A határon túli magyarság
helyi életfeltételeinek javítására alkalmatlan a magyar
állampolgárság, s nem képes arra sem, hogy a kulturális
nemzet részévé tegyen, hiszen ahhoz tudás, és (ösztönös)
azonosulás szükséges. A magyarországi közteherviselést
kifejezetten torzítaná, ha helybenlakás nélkül engedne
beleszólást a politikai küzdelmekbe. A magyar munkaerőpiac
kiegyensúlyozásához nem kellene honosítani a külföldről
munkavállalási céllal érkező magyarokat, csak gyors
és rugalmas ügyintézéssel lehetővé tenni, hogy legálisan
elhelyezkedhessenek. A magyar állampolgárságnak két
igazán specifikus hatása lenne: alanyi jogot adna a
Magyar Köztársaság területére költözésre és elérhetővé
tenné az uniós polgárok jogait. Az előbbit akkor kell
szorgalmazni, ha a magyar külpolitika elsődleges célja
többé nem a magyarság helybenmaradásának támogatása,
az utóbbi mindannyiunk érdeke: a leggyorsabb út az érintettek
belépése az EU-ba. Mire a megalkotandó törvény nyomán
valakit honosítanának Románia (és remélhetően Horvátország
is) rég EU tag lesz, Ukrajna nem enged kettős állampolgárságot,
maradnak a vajdasági magyarok lehetséges kedvezményezettként.
A hazai közbeszédnek inkább a fel nem tett kérdésekre
kellene a választ keresnie: milyen legyen a bevándorláspolitikánk,
mit képviseljünk az Európai Unióban, ahol ugyanerről,
csak egész Európa térségében gondolkoznak? Főleg pedig
azt kellene firtatnunk, miképpen tudnánk hatékonyabban
és sokkal több forrás mozgósításával elérni azt, hogy
aki a szomszédos országokban vagy máshol magyarnak vallja
magát, helyben hozzáférhessen anyanyelvi oktatáshoz,
kultúrához, támogatást kapjon vállalkozásaihoz és a
jelenlegi akadályok nélkül utazhasson Magyarországra,
munkát vállalni, tanulni, vagy csak azért mert a Bakony
az ő Párisa.
Nagy Boldizsár
HVG, 2004. szeptember 15.
|