Szabó
A. Ferenc
Mire jó a kettős állampolgárság?
Még nemzeti szolidaritástól átitatott körökben is sok
a félreértés a kettős állampolgárságról, pedig olyanná
formálható a törvény, hogy az egyértelműen szolgálhatja
az összmagyarság érdekeit. Nincs kötelező recept arra,
mit kell tartalmaznia ennek a törvénynek. Annak ellenére,
hogy demokratikus körülmények között a parlamenti döntések
sohasem egyszerűek és egyértelműen célirányosak, hiszen
nem rendeleti kormányzás folyik, hanem törvénykezés,
ez a törvény nagymértékben alakíthatná a magyarság sorsát,
segíthetné demográfiai pozícióinak megőrzését a térségben,
ha körültekintően fogalmaznák meg paragrafusait. Elvileg
a kettős állampolgárság lehetővé teszi a teljes jogú
életet egyszerre két országban. Az egyén sorshelyzetétől
függően, ami egy emberöltő alatt szükségszerűen többször
is változik, segítheti a legkevesebb veszteséget okozó
életstratégia kiválasztását a viszonylag tág és rugalmas
alternativitás figyelembevételével. A kettős állampolgársággal
rendelkező személy számára mindig kínálkozik visszaút,
korrekciós lehetőség a társadalmi, politikai és egyéni
helyzetektől függően. Csaknem olyan szituációt teremt,
mintha valaki egy országon belül költözne máshová a
jobb megélhetés vagy továbbtanulás végett. Egyébként
távlatilag és csak verbálisan az EU is valami hasonlót
ígér, ezért idővel akár szükségtelenné is válhat egy
ilyen törvény. Az átmeneti idő azonban kiszámíthatatlanul
hosszú lehet, ezért nem érdemes az európai közösség
ez irányú továbbfejlődésében bízni, hanem cselekedni
kell minél előbb, különben a demográfiai veszteség még
nagyobb lehet. Az ismét lezáruló vagy legalábbis kevésbé
átjárhatóvá váló határok mögött rekedő kétmilliónyi
magyar körében felgyorsulhatnak az asszimilációs tendenciák.
A kettős állampolgárság nagy előnye, hogy a dokumentum
tulajdonosának nem kell elhamarkodnia döntését a szülőföld
elhagyásáról, hanem megőrizheti jelenlétét otthon azzal,
hogy fenntartja lakását, megtartja ingatlanait. Szabályos
kettős életet lehet így élni, mintha valaki ugyanannak
az országnak egy távoli pontján tartaná fenn jelenlétét,
számolva a visszaköltözéssel, akár munkavállalóként,
ha fellendül a gazdasági élet, akár nyugdíjasként. Ebben
az esetben inkább vendégmunka vállalásáról, szociológiai
műszóval, ingázásról van szó a lakóhely (szülőhely)
és a munkahely között. Egy Csíkszeredán munkálkodó szociológus
kör kiadványsorozata számos tanulmányt adott közre a
székelyföldi magyarok magyarországi munkavállalásának
sajátosságairól. Megállapították, hogy a Székelyföldről
viszonylag kevesen költöznek át az anyaországba, mert
a legtöbben csak átmenetinek tekintik a külföldi munkát.
Részben azért, mert reménykednek abban, hogy előbb-utóbb
otthon is munkához jutnak, másrészt a külföldön elérhető
jóval nagyobb bérekből származó megtakarításokat hazai
beruházásra, sokszor vállalkozásokra fordítják.
Úgy látszik, az erdélyi tömbmagyar térség erős kulturális-nemzeti
kohéziójával tartja fogva az onnan ideiglenesen elvándorlókat.
Más a helyzet a diaszpórában élők esetében, mert számukra
a nemzeti identitás megőrzése otthon már sokkal nehezebb,
ezért nagyobb arányban települnek át véglegesen Magyarországra.
Hasonló a helyzet az egykor magyar jellegű nagyvárosokban
élők esetében. Mivel ezeknek a településeknek az utóbbi
évtizedekben radikálisan megváltozott a nemzetiségi
összetétele, már nem rendelkeznek olyan egyértelmű vonzerővel,
mint a magyarságukat megtartott területek. Hozzájárul
a kivándorláshoz a nemzeti kisebbségi jogok hiánya is.
Tehát közvetlen összefüggés van a migrációs életstratégia
elterjedése és a humanitárius és demokratikus jogok
állapota között. Az autonómiakérdés erőteljes előtérbe
kerülése ezért következett be, hiszen nyilvánvaló, hogy
ahol lehetséges a teljes értékű nemzetiségi lét folytatása,
oda szívesen térnek vissza a korábban elvándoroltak.
S ha állampolgári jogaikat sem veszítették el, akkor
a visszailleszkedés szinte akadálytalan lehet.
Több szomszédos ország már lehetővé tette határon túli
nemzettársai számára a kettős állampolgárság megszerzését.
Például Horvátország 1993-ban több millió külföldön
élő horvát számára adta meg ezt a lehetőséget, méghozzá
komoly feltételekkel, többek között teljes körű politikai
jogokkal felruházva őket. Azóta több határon túli horvát
képviselő is dolgozott a zágrábi parlamentben. Bár a
nemzeti elkötelezettségű HDZ-vel szemben álló ellenzék
helyteleníti a választójog megadását a külhoni diaszpórában
élőknek, magát az állampolgárságot nem kérdőjelezi meg.
Az idegenben élő horvátok túlnyomó többsége Amerikában,
Ausztráliában és Nyugat-Európában él, de sok tízezren
a környező, illetve a közeli országokban. Számukra is
lehetőség nyílt képviselők választására. Az erdélyi
Krassó-Szörény (Caras-Severin) megye horvát ajkú, krasován
kisebbségének zöme élt is a kettős állampolgárság lehetőségével,
bár szavazati jogukat csak kevesen gyakorolták. (Igaz,
választani a bukaresti horvát követségre kellett volna
utazni.) Annál inkább felhasználták az útlevelet horvátországi
munkavállaláshoz, tanuláshoz, főleg a fiatalabb generációk
tagjai. A kettős állampolgárság tehát elsősorban gazdasági
téren teremte meg gyümölcseit.
Ezek a tapasztalatok a határon túli magyarok körében
is általánosak. Feltűnő jelenség azonban a romániai
horvát kisebbség körében, hogy útlevél birtokában sem
költöznek el véglegesen Horvátországba. A kettős állampolgárságnak
tehát - minden ellenkező híreszteléssel szemben - van
egy, a szülőföldhöz ragaszkodást erősítő hatása. A kettős
jog késlelteti, s visszafordíthatóvá is teszi az elvándorlást.
Időt ad az esetleges döntésre, ami elhúzódhat akár a
szülőföld lehetőségeinek javulásáig. Nem teszi földönfutóvá
a migránst, mert nemcsak felnevelő hazája emlékeit,
hagyományait őrizheti meg, hanem materiális javait is,
amelyeket később akár fel is használhat a visszatéréskor.
Lehetővé teszi a folyamatos kapcsolattartást a rokonokkal,
a szülőkkel. A kettős állampolgárság olyan humanitárius
intézmény, amely körültekintő alkalmazása esetén mind
az egyéni-családi életcélok megvalósítását, mind a nemzeti
megmaradást elősegítheti.
Forrás: Heti Válasz, 2004. november
11.
|