Tar
Károly
Magyarország nem magyar!
Ez a képtelennek tűnő felkiáltás akkor lesz
igaz, amikor decemberben összeszámlálják és többségben
találják a népszámlálás nem szavazatait
Akkor aztán csodálkozhat a világ, hogy milyen magyarok
azok, akik a Trianonokban csonkított ország határain
kívül vetetteket és a hazájukból elüldözötteket - a
jelenlegi kormány és az e kérdésben az országon kívüli
magyarságot következetesen a mostohagyerekeknek kijáró
elbánásban részesítő kormánypárt buzdításának engedve
- megtagadják.
Ekkor aztán bizonyára felelevenedik az idősebb nemzedékben
bujkáló és időnként még felhorgadó keserű tapasztalat,
amit a nyílt és a magyar szókimondást gyakorló erdélyi
ember a "pökhendi anyaországiak" minősítéssel
már a múlt század elején megfogalmazott.
A "magyar időben" kezdtem iskoláimat "kincses
városunkban". Apám az Erdélybe sereglő tisztviselőhaddal
érkező főszolgabíró villájának házmestere volt. Világhírű
magyar gépkocsiversenyzőnk egykori névrokona azzal vívta
ki apám ellenszenvét, hogy ízléstelenül magyarkodott,
úrhatnámkodott, és lenézte az erdélyieket. Ehhez, a
zsörtölődő darazsak módjára, önkéntelenül is hozzáragasztottam
az évek során a magam keserű és olykor röhejes tapasztalatait.
Az erdélyi sportújságírók öregje ma is egy szuszra fújja
a harmincas évek magyar kosárlabda válogatottjában sorjázó
német neveket és a vele szemben álló román csapat tagjainak
csupa magyar nevét. Vajon kiket hatott meg inkább a
játék elején felcsendülő magyar Himnusz? Évtizedekkel
ezelőtt cseregyerekként a budapesti médiában forgolódva
kifogtam egy olyan nehezen kiejthető nevű rádiós osztályvezető
hölgyet, aki félóráig megvetéssel várakoztatott, és
mert Romániából jöttem, nem restellte előttem ráérősen
megbeszélni találkáját frissen szerzett barátjával.
Elkeseredettségemben kénytelen voltam őt Krúdy módra
"megenni" egy Krúdy-szelet képében, a Krúdy
vendéglőben. Néhány éve az Erdélyből anyaországba szakadt
Szabóékat kerestem egy Pest közeli faluban. A fiatalasszony,
akihez bekopogtam, kényszeredetten segített, amikor
rájött, hogy "azokat a románokat" keresem,
akik néhány éve érkeztek a szomszédjukba. Megkérdeztem
a fiatalasszony nevét: Bittermannak hívták. Nem a magyarságát
vitatom Koppány módra, nem a Szent István óta befogadó
nemzet hírünket akarom csorbítani, még a génekből eredő
elvitathatatlan tulajdonságainkat sem bolygatom, és
a sűrű névváltoztatással múltjukat, nemzetiségüket is
tagadni vágyókat sem kívánom tetemre hívni. És semmiképpen
sem szeretném a megvetésre méltán érdemes "faj
és rögvalóság"-os időket idézni. A két világháború
között zajló Ki a magyar? vita máig érően "az a
magyar, aki annak vallja magát" nyugvópontját vallom
magam is. Az említett fiatalasszonyhoz hasonló anyaországiak
emberségét, tájékozottságát és magyarságismeretét keveslem.
Látnunk kell, hogy nemcsak a szocialista évtizedek
elnemzetlenítő politikája és nemzetiségi érzést kilúgozó
oktatása miatt a magyarságérzés gyengébben pislákol
némely anyaországi emberben, mint a mindennapos küzdelmét
vívó országon kívül rekesztett magyarokban. Innen és
sok áttelepült ismerősöm és barátom panaszainak halmazából
a következtetés: az anyaországiak nagy részében a birtokon
belüliek másfajta magyarságérzése munkál. És minél szorongatottabb
anyagi helyzetük, vagy minél nagyobb gazdagságéhségük,
annál csökevényesebb bennük az áldozatot is követelő
nemzeti érzés. Mert a kivagyiskodó, a zászlót lengető,
a kokárdás, a Himnuszra magamutatósan könnyező álmagyarokból
jut éppen elég a határon kívül élőkre is. A magyar történelmet
évtizedekig úgy tanították Erdélyben, mint az a fiatal
lakatos, akit az orvosi rendelő sarkában láttam: a hosszú
várakozás alatt az ölébe szorított cseperedő gyermek
fülébe suttogta a hét vezér nevét. Az anyaországban
pedig - tisztelet a kivételnek - elfelejtették megtanítani
a nagyhatalmak által szétszaggatott országon kívül élő
magyarság szeretetét, az együvé tartozást, az országon
kívül született régi nagyjaink tiszteletét: Ady Endre,
Alvinczi Péter, Ambróczy Béla, Apáczai Csere János,
Apafi Mihály, Apor Vilmos, Arany János, Asbóth Oszkár,
Bakfark Bálint, Bakócz Tamás, Barabás Miklós, Barcsai
Ákos, Baróti Szabó Dávid, Bartók Béla, Bánffy Dénes,
Bánffy Miklós, Báthory István, Benedek Elek, Bethlen
Gábor, Bihari Sándor Bocskai István, Bod Péter, Bolyai
Farkas, Bolyai János, Bölöni Farkas Sándor, Brassai
Sámuel, Broczky Károly, Budai Nagy Antal, Csatay Lajos,
Csontvári Kosztka Tivadar, Csernátony Lajos, Csiky Gergely,
Deák Péter, Degré Alajos, Dévai Bíró Mátyás, Dózsa György,
Dsida Jenő, Forgáts Mihály, Gábor Áron, Gyulai Pál,
Heltai Gáspár, Hunyadi János, Hunyadi Mátyás, Hunyady
Sándor, Iványi Grünwald Béla, Jendrassik Jenő, Jósika
Miklós, Kaffka Margit, Kazinczy Ferenc, Kántor Gerzsonné,
Károli Gáspár, Kemény Zsigmond, Klapka György, Klebelsberg
Kuno, Knorr Alajos, Konkoly-Tege Gyula, Kós Károly,
Koréh Endre, Koszta József, Kozma Miklós, Kölcsey Ferenc,
Köllő Miklós, Kőrösi Csoma Sándor, Lendvai Márton, Lónyai
Menyhért, Márton Áron, Mikes Kelemen, Oláh Miklós, Orbán
Balázs, Paál László, Pázmány Péter, Szász Károly, Szervátiusz
Jenő, Székely Bertalan, Szigligeti Ede, Szilágyi Dezső,
Szilveszter János, Tamási Áron, Teleki Sándor, Tóth
Árpád, Tótfalusi Kis Miklós, Ugron Gábor, Wass Albert,
Wesselényi Miklós, Almásy László, Dóczy Lajos, Esterházy
Pál, Endresz György, Hatvan Ferenc, Liszt Ferenc, Huszty
Zakariás, Illés József, Illésházy István, Kitaibel Pál…
Folytathatnánk a határon kívül született vagy élő mai
nagyjainkkal. Vajon azok, akik nemmel szavaznak december
ötödikén, megtagadják eleinket, nagyjainkat?! Hihetetlen,
hogy mégis akadnak olyanok, akik tagadásra biztatnak.
Azokat biztatják erre, akik a romániai rendszerváltás
idején, amikor még el sem ült a fegyverek ropogása,
friss kenyeret osztogattak a kolozsvári Mátyás szobor
körül jobbra váró lakosságnak. Azokat akarják megingatni,
összetartozásunk érzését kiölni belőlük, akik a Keleti
pályaudvarra érkező menekült barátaimat igaz magyaros
vendégszeretettel magukhoz invitálták, és hónapokig
segítették, amíg munkához, lakáshoz jutottak a mesésnek
hitt Magyarországon. A hatalomvágyban elnemzetlenült
politikusoknak egyszer már sikerült félrevezetniük az
összmagyarság fogalmát nem ismerőket, a magyarigazolványért
folytatott vitában, amikor külügyminiszteri szájból
hangzott el a fenyegetés: huszonnégymillió romániai
özönlik a Duna-Tisza közé. (Akkor már kevesebb volt
Románia összlakossága.) Aztán a választások idején,
a kevésbé tájékozott egyszerű anyaországi magyar ember
- Magyarország szavazóinak valamivel több, mint fele
- betevő falatját féltve a magukat megváltóknak kikiáltókra
szavazott. Most is az emberi irigységre alapozzák ijesztgetésüket,
és arra buzdítják a kisemberek hadát, hogy számoljanak,
mibe kerül az igen, mennyi mindennel lesz kevesebb az
anyaországiaknak, ha megindul a magyar hazába vándorlók
milliós serege. "Majd inkább segítünk, szemléletet
váltunk a külmagyarság támogatásában." Pirulva
és értetlenül áll az erdélyi magyar az ilyen beszéd
hallatán. Csontjáig pirul akkor is, amikor az erdélyi
magyarság nevében a magyar költségvetésből százalékot
kér az életét adományokra építő erdélyi politikus. Lehorgasztott
fővel áll minden eddig átirányított pénz hallatán, hiszen
a becsület úgy kívánja, hogy az anyaországi támogatást
valahogyan, valamikor vissza kell fizetnie. Ha gyengén
fejlett, ha mindenféleképpen leromlott az erdélyi magyar,
ha önbecsülése törpült az elszenvedett elnyomás alatt,
a magyarsághoz tartozás tudata nélkül lábra miként állhat?
Az anyaországi magyaroknak tudniuk kell, hogy minden
híresztelés ellenére, a pénznél is fontosabb az erdélyiségét
tudatosan valló magyarnak az, hogy tiltott magyarságát
kézzelfoghatónak tudja, bizonyíthassa ország-világ előtt.
Igent! Ennyit kér - ünnepélyesen: ősei jussán - az anyaországból
saját hibáján kívül kirekesztett magyar.
Ki hát a magyar? Erről szavaz majd az ország: Igennel!
Ha magyar!
Ennél borongósabb merengést indíthat millió nemzettársunkban
a magyarsága fölött Damoklész kardjaként függő decemberi
nem.
Bizakodjunk Vörösmartyval: "Az nem lehet…"
Forrás: Erdélyi Napló, 2004.
november 16.
|