publicisztika

Bauer Tamás

Minden eladó!

Minden eladó? - kérdezi népszavazási kezdeményezésével a Fidesz. Nem volt elég eladni az élelmiszeripart, a gyógyszergyárakat, az erőműveket, a nemzeti telefontársaságot, a kereskedelmi bankokat vagy a Dunaferrt? Most már eladók az embereket naponta munkába szállító Volán-vállalatok, a nemzeti kincset jelentő porcelángyárak, a Nemzeti Tankönyvkiadó, az államnak pénzfialó Szerencsejáték Rt.? A Fidesz szerint az elmúlt másfél évtizedben megtörtént már a privatizáció, az állami tulajdon aránya a Nyugat-Európában szokásos szint alá csökkent, ideje abbahagyni. A most tervezett privatizáció Orbán Viktor szerint az emberek biztonságát tenné kockára.

Ezek üres kijelentések. Peredi Ágnes és Voszka Éva a Népszabadságban, Mihályi Péter rádió- és tévéműsorokban már kimutatta: a Fidesz által terjesztett "összehasonlítások" hamisak, az általuk állított "tények" nem tények. Amikor Orbánt a Nap-keltében azzal szembesítették, hogy állami tankönyvkiadó Nyugat-Európában sehol nincs, azt válaszolta: tényleg nincs, de náluk nem is volt. Vagyis: ha már úgyis volt nálunk szocializmus, mely állami kézben tartotta a tankönyvkiadást is, mint mindent, akkor továbbra is legyen egy darab szocializmusunk legalább a tankönyvpiacon. Orbán elismerte, hogy a Malévet jó lenne privatizálni, de nem lehet a népszavazáskor a Malévet külön kezelni. Maradjon tehát állami tulajdonban, s úgy keressék meg hatékonyan üzemeltetésének módját. Ez az, amivel a magyar gazdaság irányítói próbálkoztak, amikor magántulajdonról nem lehetett szó. Nem sikerült nekik.

A Fideszben már nyilván elfelejtették, milyen megfontolásokból kellett az elmúlt másfél évtizedben privatizálni, és ezért föl sem teszik a kérdést: miért nem számítanak már ezek a megfontolások a megmaradt állami tulajdon tekintetében.

Vegyük sorra a Fidesz érveit.

1. A privatizáció az emberek biztonságát fenyegeti. Ezt főleg a villamosenergia-rendszerrel, a távolsági buszközlekedéssel vagy a postával kapcsolatban mondják, ahogy elmondták annak idején az erőművek vagy a gázszolgáltatók privatizációjakor is. Fiatalok még, nem tudják, amit mindenki tud, aki Európának ezen a részén élte le az elmúlt évtizedeket: áramellátási zavarok jobbára ott fordultak elő, ahol nemhogy az energiarendszer, de az egész gazdaság állami kézben volt. A hetvenes években még olyan fejlett országban is korlátozni kellett a közvilágítást, mint Csehszlovákia. Az ellátás biztonságának semmi köze ahhoz, hogy ki a tulajdonos. Így van ez a távolsági tömegközlekedésnél is: hiába van mindmáig állami tulajdonban, rendre szüntetnek meg ráfizetéses vonalakat és járatokat (tessék csak összehasonlítani egy fél évszázaddal ezelőtti és egy mai vasúti térképet), hiszen a veszteséget korlátok között kell tartani. A kívánt szolgáltatás elérhető akkor is, ha a vonalakat magántulajdonos üzemelteti, akinek a veszteséget a járatok fenntartásának fejében bizonyos összegig megtéríti az állam, de e keretek között hatékonyabb működésre törekszik.

2. A privatizáció igazságtalan. Ugyan miért? A privatizáció az állami tulajdon átalakítása magántulajdonná, magántőkés vállalkozások létrejötte. A vállalkozások tulajdona nem egyenletesen oszlik meg tízmillió magyar állampolgár között, sőt, jó része külföldiek kezébe került. Vajon ha magyar kézben marad, s egyenletesen oszlik meg tízmillió magyar között, az igazságos volna? Igazságos volna, ha annak, aki nem tudja hatékonyan kezelni, ugyanannyi tőke kerülne a kezébe, mint annak, aki képes erre? Azt a felfogást, hogy teljesítménytől függetlenül, egyenletesen oszoljanak meg a jövedelmek, évtizedeken át egyenlősdi néven utasította el a magyar közbeszéd. Ha a fogyasztási célú jövedelmeknél bizonyos mértékig elfogadjuk és akár igazságosnak is tartjuk a jövedelmek teljesítményarányos differenciálódását, miért bélyegeznénk igazságtalannak a magánvagyonná vált állami vagyon egyenlőtlen eloszlását? Magyarország minden más országnál nagyobb súlyt adott a privatizációban a készpénzes értékesítésnek. Miért lenne ez igazságtalanabb, mint azoknak az országoknak a gyakorlata, ahol névleg mindenki kapott az állami vagyonból, valójában azonban a menedzsment jutott ingyen vagy potom pénzért hatalmas vagyonokhoz? A társadalom akkor jár jól, ha a termelő vagyon annak kezébe jut, aki azt hatékonyan tudja hasznosítani (ez volt egykor a Liska-modell alapgondolata is), és a magyar privatizációs modell ezt szolgálta. Az igazságtalansággal való érvelésnek lehet értelme, ha a jövedelmek és a magánvagyonok eloszlását vizsgáljuk, de a gazdaságban működő vállalkozói vagyon eloszlásával kapcsolatban azonban nincs, a külföldi-magyar szembeállítás pedig a globalizáció korában idejétmúlt.

3. Nyugaton is vannak állami vállalatok a versenyszférában, miért ne maradhatnának nálunk is. Nyugat-Európa számos országában a második világháború után jelentős állami szektor jött létre az iparban. A két világháború közötti időszak tapasztalatai alapján ott is elterjedt az államosítás ideológiája, így jött létre az angol, olasz vagy francia állami szektor. Németországban a náci időszakban létrejött állami tulajdont örökölték, míg Ausztriában a szovjetek elől mentették állami tulajdonba a korábbi náci tulajdont. Azután Nyugat-Európa-szerte bebizonyosodott, hogy ez tévút, pazarlást és korrupciót szül. Különösen károsnak bizonyult ott, ahol - mint Angliában, Ausztriában vagy Olaszországban - egész iparágak voltak állami kézben. Ezért kezdtek Európa-szerte privatizálni. A legnagyobb lendülettel Angliában privatizáltak, de folyik a privatizáció mindenütt. Nincs olyan eleve adott határ, amelyet ne lehetne, s amelyet ne készülnének sokfelé túllépni. Éppen a német szociáldemokrata kancellár beszél most a vasút privatizációjáról.

4. Nem helyes privatizálni a "stratégiai fontosságú" cégeket. Soha senki nem mondta meg, mit jelent itt a "stratégiai" jelző. Egy ország gazdasági fejlődése szempontjából a legnagyobb jelentőségük az olyan dinamikus ágazatoknak van, mint az elektronika vagy az autóipar, amelyek világszerte profitérdekelt magánvállalkozások keretében fejlődnek. Ezek az igazi stratégiai ágazatok. Akik az ország függetlenségét, biztonságát szolgáló cégeket gondolják "stratégiainak", akik az energia- vagy élelmiszer-ellátást tekintik stratégiai szempontnak, azokat fel kell világosítani: a piacon energiahordozókat is, élelmiszereket is korlátlanul be lehet szerezni, csak pénz, vagyis exportbevétel kell hozzá. A biztonság tehát az exportképességtől és a hatékonyságtól függ, nem pedig attól, hogy állami tulajdonban vannak-e az úgymond "stratégiai" ágazatok.

5. A privatizáció "bizonyítottan munkahelyek megszűnésével jár". Hol erre a bizonyíték? Ha az állami vállalatnál az adófizetők pénzéből korlátlanul finanszírozzák a túlfoglalkoztatást, akkor valóban fenntarthatók olyan munkahelyek, amelyeket a magánvállalkozó megszüntetne. Csakhogy erre országos méretekben nincs mód, és az állami tulajdonú nagyvállalatoknál is tömegével szűntek meg a munkahelyek, míg a sikeres privatizáció sok-sok munkahely megmentését tette lehetővé.

6. A privatizáció a Fidesz szerint áremeléssel jár, emelkedik az áram ára, a menetdíjak, a tankönyvárak. A MÁV, a BKV vagy a Volán menetdíjai, a posta tarifái az állami tulajdon dacára emelkedtek évtizedeken keresztül, a mobiltelefondíjak viszont a verseny következtében - magántulajdon mellett - nem. A verseny sok országban olyan területen is leszorítja az árakat, mint a vezetékes telefon- vagy akár a villamosenergia-szolgáltatás.

7. A befektető azért privatizál egy céget, hogy pénzt vegyen ki belőle, tehát a privatizáció esetén kevesebb marad nekünk. Csakhogy a privatizáció éppen arra irányul, hogy a privatizálandó vállalat jobban, jövedelmezőbben működjék, hogy több legyen a keletkező nyereség. Ha ebből ki is vesz valamennyit az új tulajdonos, a cégnél maradó jövedelem, s ami adóként a költségvetésbe kerül, így is több lehet, mint ha állami kézben maradna a vállalat.

8. Miért kellene eladni azt - mint a Tankönyvkiadót vagy a Szerencsejáték Rt.-t -, ami nyereséges? Eddig sem csak azt adtuk el, ami veszteséges volt, hanem azt, amiről úgy gondoltuk: magánkézben kevésbé lesz veszteséges, vagy nyereségesebb lesz. Miért ne lehetne még nyereségesebb egy keményen profitérdekelt magántulajdonos kezében a Tankönyvkiadó vagy akár a Szerencsejáték Rt.?

Ezzel eljutottunk a tulajdonképpeni kérdéshez. Miért is privatizáltunk az elmúlt másfél évtizedben? Nem azért, mert Nyugaton a magántulajdon dívik, hanem azért, amiért dívik.

Az idősebbek még tanultak politikai gazdaságtant, s értesültek arról, hogy a termelés célja a szocializmusban a szükségletek kielégítése, míg a kapitalizmusban a profit. Aki közvetlenül a szükségletkielégítés, az ellátás céljából indul ki, a szocializmus logikáját követi. A modern társadalomban is vannak olyan kiválasztott tevékenységek, amelyeknél költségtakarékosságra ugyan szükség van, de a hozamok és ráfordítások szisztematikus egybevetésére nincs. Ilyen a közoktatás, az igazságszolgáltatás, a közrendvédelem vagy maga a közigazgatás. Olyan területek ezek, melyek fejlődése nem viharos, a ráfordítások sem nőnek gyorsan, és biztosítható minden polgár számára a hozzáférés. (Iskolába mindenki járhat, bírósághoz mindenki fordulhat, a rendőrség védelmére mindenki igényt tarthat.) Ezért nincs szükség a hozamok és ráfordítások folyamatos összehasonlítására. Ahol viszont van, ott még nem találtak ki jobb módszert, mint a profitelvet. A profit a hatékonyság összegző mércéje, s nem a néptől elvett összeg, melyet az önző kapitalisták saját luxusfogyasztásukra fecsérelnek el (ahogy az ötvenes évek brosúrái s a mai populista propaganda beállítják).

A tőkés magánvállalkozás az a gazdaságszervezési forma, amelyben a döntéshozatal legfontosabb iránytűje a profit, szemben a nem profitelvű területeken (közoktatás, igazságszolgáltatás stb.) működő költségvetési szervezetekkel. Nem az egyedüli iránytű a profit, hiszen a tőkés magánvállalkozó sem függetlenítheti magát különféle társadalmi elvárásoktól, s szigorú szabályok is kényszerítik őt a környezetvédelmi, foglalkoztatási, biztonsági stb. szempontok figyelembevételére. Mégis: a profitkényszer teszi a tőkés magánvállalkozást a technikai haladás és gazdaságszerkezeti átalakulás hajtóerejévé.

A technikai haladás és gazdaságszerkezeti átalakulás nem szivarozó üzletemberek önző szempontja. Emberek tíz- és százmilliói szeretnének világszerte jobban, gazdagabban élni, megszabadulni a szegénységtől. A mai Magyarországon is az érdekli leginkább az emberek többségét, hogyan élhetnének úgy, mint az osztrákok, németek, franciák. A gazdasági hatékonyság növelése tehát tömegigény, amit éppen a profitelv szolgál a leghatékonyabban. Ahol a vállalkozásokat meghitt kapcsolat fűzi az államhoz, ott nincs, vagy korlátozott a verseny. Ahol hivatalnokok döntenek megrendelésekről és beruházásokról, ott tág tere nyílik a korrupciónak. Ezért a privatizáció Nyugat-Európában is tovább folyik. Ezért kerül napirendre a bányászat, az erőművek, a telefon- és légitársaságok után sokfelé a posta és a vasút privatizációja is. Nemcsak ott indokolt privatizálni, ahol egyedül a hatékonyság számít, hanem ott is, ahol a hatékonyság szempontja mások mellett fontos. Ott is érdemes bekapcsolni a profitkényszert, az egyéb szempontokat pedig állami szabályozással lehet és kell érvényesíteni.

Nincs tehát ok arra, hogy bármelyik területet kivonjuk a privatizációból, ahol a hozamok és ráfordítások összehasonlítására szükség van, s ahol a nyitott gazdaságban szerepe van a versenynek. Miért ne lehetne előnyös magánkézbe adni az energiaelosztást, ha egy magánvállalkozó hatékonyabban csinálja? Vagy akár atomerőművet, ha az új befektető jobban működteti? Vagy a vasutat - de legalábbis a pályától elválasztott szállítást -, amely a megnyitott uniós piacon amúgy is versenyhelyzetben van? Nincs ésszerű ok a privatizáció megállítására. Minden eladó lehet.

Bauer Tamás
a szerző közgazdász

Forrás: Népszabadság, 2004. november 19.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat