Kis
János
Miért megyek el szavazni
Nem tartozom azok közé, akik Tamás Gáspár Miklós társaságában
bojkottálni fogják a december 5-i népszavazást ("Tartózkodunk
a szavazástól", Népszabadság, 2004. november 13.).
TGM szerint akár igennel szavazunk, akár nem, egyre
megy. Mindkét oldal rosszhiszeműen érvel, ezért egyik
álláspont mellé sem lehet odaállni.
A radikális antikapitalizmus ormairól alátekintve
semmivé zsugorodik a különbség a mai magyar jobb- és
baloldal között. Ám ez inkább TGM nézőpontjáról mond
valamit, nem a két politikai erőről. De ha igaz volna
is, hogy egyik kutya, másik eb, akkor sem volna szabad
összekeverni a politikai pártoknak való beolvasást a
politikai alternatívák megítélésével. A népszavazás
elsődleges tétje nem az, hogy a Fidesz vagy az MSZP
szerez-e pontokat, hanem az, hogy hagyjuk-e politikai
zsákutcába lavírozni hazánkat, ahonnan nagyon nehéz
lesz kikecmeregnie.
Ha a kórház-privatizáció megtiltására tett javaslat
győz, biztosan tovább folytatódik a magyar egészségügy
agóniája. Ha a kettős állampolgárság bevezetésére tett
javaslat győz, beláthatatlan zűrzavar keletkezik a magyar-magyar
viszonyban, a határok körül élő magyarok és a többségi
nemzetek viszonyában, a magyar állam és a szomszéd államok
viszonyában, továbbá Magyarország és az Európai Unió
viszonyában.
Az "igen"-ek veresége önmagában semmit nem
oldana meg. De legalább nyitva tartaná a lehetőséget
az ésszerű és méltányos megoldások előtt. Az "igen"-ek
győzelme hosszú időre lezárná ezt a lehetőséget; álkérdések
és álválaszok körüli álharcokba kényszerítené a magyar
politikát.
A népszavazás tétje az, hogy meg tudjuk-e óvni demokráciánkat
a populista demagógia felülkerekedésétől.
Először pár szót a kórház-privatizáció megtiltásáról.
Sokan félnek attól, hogy a kórházak magánkézbe adása
a társadalombiztosítás utolsó védőbástyáit is lerombolná.
Ez a félelem alaptalan. A kórházi ellátás és a társadalombiztosítás
két külön intézmény. Azzal, hogy a kórházakat állami
tulajdonban tartják, a társadalombiztosítást nem hozzák
rendbe. Azzal, hogy a kórházakat magánkézbe adják, a
társadalombiztosítás rendbe hozásának nem állják útját.
A privatizáció arra szolgálna, hogy a magántőkét mozgósítsák
a lepusztult kórházak rendbe hozására, amire az államnak
nincs pénze. Közben át lehetne térni a gyógyítás és
kezelés versengő biztosítók útján való finanszírozására.
A jobb helyzetű polgárok így nem a többiek terhére jutnának
magas színvonalú orvosi szolgáltatásokhoz. De a rosszabb
helyzetű polgárok sem kerülnének tarthatatlan helyzetbe.
A pénzügyi terhek szorításából kiszabaduló állam konszolidálhatná
a társadalombiztosítást, hogy ez tisztességesen fedezhesse
az alapvető ellátás költségeit.
A tét az, hogy megmarad-e a privatizáció elvi lehetősége,
vagy - eszközök híján - hagyjuk tovább folytatódni kórházaink
elnyomorodását.
Most pedig kissé bővebben szólnék a kettős állampolgárság
megadásáról.
Polgártársaink nagy része - e cikk szerzőjével együtt
- felelősséget érez a szomszéd országokban élő magyarokért.
Közös a nyelvünk, közös a kultúránk. Elődeink közös
magyar állam polgárai voltak. Ez az állam 1914-ben igazságtalan
háborút indított, 1920-ban pedig igazságtalan békét
kellett kötnie. Ennek következtében az egykori magyar
állampolgárok magyar ajkú leszármazottainak legalább
az ötöde Magyarország határain kívül él. Nekünk nem
érdemünk, hogy a határ innenső oldalán maradtunk, ők
pedig nem vétkesek abban, hogy a túlsó oldalra kerültek.
S mi mégis változatlanul élvezzük a magyar állampolgárság
előnyeit, nekik pedig el kell szenvedniük a kisebbségi
léttel járó hátrányokat. Okkal hisszük, hogy kötelességünk
erőfeszítést tenni a kisebbségi helyzetű magyarok sorsának
javításáért. Okkal tartjuk erkölcstelennek, hogy a magyar
állam bürokratikus akadályokat gördít a Magyarországra
beutazni, itt letelepedni, tanulni, munkát vállalni
kívánó magyarok törekvéseinek útjába. Ezért sokan közülünk
úgy érzik, hogy helyes dolog megszavazni az állampolgársághoz
való jog kiterjesztését - vagy legalábbis helytelen
ellene szavazni.
Próbáljuk higgadtan végiggondolni, így van-e.
A civilizált világban az állampolgárság az állam területén
élő egyének előjoga, és független az országlakosok etnikai
hovatartozásától. Kettős állampolgársághoz egyéni kivételként
lehet jutni, elsősorban házasság vagy lakóhely-változtatás
útján. Ezt a lehetőséget a magyar jog már ismeri, és
ennek elérhetőségét nagyban javítani lehetne a bevándorlási,
letelepedési, munkavállalási és honosítási szabályok
módosításával. A népszavazásra bocsátott kérdés nem
ezt kezdeményezi. Az "igen" győzelme olyan
egyének számára biztosítana alanyi jogot a magyar állampolgársághoz,
akik nem Magyarország területén élnek, viszont a magyar
etnikumhoz tartoznak.
Az etnikai alapú állampolgárság megadásával a magyar
állam a saját jogi fennhatósága alá vonná a szomszéd
országok polgárainak egy részét. A népszavazásra föltett
kérdés nem arra vonatkozik, hogy kezdjen-e tárgyalásokat
a magyar kormány a szomszéd államok kormányaival a kettős
állampolgárságról, hanem azt, hogy alkosson-e az Országgyűlés
törvényt a magyar állampolgárság kiterjesztéséről (akár
hozzájárulnak ehhez szomszédaink, akár nem). Így hát
a döntés egyoldalú volna. Márpedig egy állam jogi fennhatóságának
egyoldalú kiterjesztése egy másik állam polgáraira,
akik annak az államnak a területén élnek, megsérti az
érintett állam szuverenitását.
Tapasztalhattuk, milyen súlyos konfliktusba sodorta
Magyarországot Romániával és Szlovákiával a státustörvény,
mely pedig halovány árnyéka volt csupán a kettős állampolgárságról
szóló törvénynek. Tapasztalhattuk, hogy az EU közbelépése
nyomán milyen megalázó retirálásra kényszerült a magyar
állam. Nem hihetjük, hogy a kettős állampolgárságról
szóló törvény nem fog sokkal erőteljesebb ellenállásba
ütközni. Nem hihetjük, hogy nem leszünk kénytelenek
retirálni. Mit mondunk akkor azoknak, akiknek a magyar
állam ígéretet tett az állampolgárság megadására? Pardon,
nem gondoltuk komolyan?
De most tegyük fel egy pillanatra, hogy a kettős állampolgárság
intézménye túléli a támadásokat. Valóban ez jelentené
a határainkon kívül élő és ott is maradó magyarok számára
helyzetük rendezését?
Ha valóban tudomásul vettük, hogy a jelenlegi határok
nem bolygathatók, akkor abból kell kiindulnunk, hogy
a szomszédos országokban élő magyarok jövője az állampolgári
jogegyenlőség biztosításán, az általános emberi jogok
tiszteletben tartásán, az egyéni és csoportos kisebbségi
jogok elismertetésén, a kulturális, oktatásügyi és -
ahol lehetséges - területi autonómia elnyerésén múlik.
Ezek a célok csak fokozatosan valósulhatnak meg, és
csakis akkor, ha közben fokról fokra kialakul az állampolgári
összetartozás érzése a magyar kisebbség és a többségi
nemzet között. Csakhogy a magyar állampolgársághoz való
jog egyoldalú megadása és elfogadása eltorlaszolná a
közeledés amúgy is pokolian nehéz folyamatát.
S vajon a magyar-magyar viszony méltányos rendezését
a kettős állampolgárság megadása jelentené-e? A Fidesz
szerint ez a lépés semmibe sem kerülne. Ez nem hihető.
A kormány szerint súlyos ára volna. Ez hihető, de önmagában
nem elfogadható érv. Lehet, hogy a költségek tetemesek,
mégis kötelességünk vállani őket. Ám nekünk nemcsak
a határon túli magyarokkal szemben vannak kötelezettségeink,
hanem nyomorúságos helyzetű honfitársainkkal, a rendszerváltás
veszteseivel szemben is. Anyagi eszközeink azonban korlátozottak.
Meg kell fontolnunk, hogy mire, mennyit indokolt költeni.
A kettős állampolgárság megadása elébe vágna az egybevetésnek.
Ami állampolgári jogon jár, az nem tehető mérlegelés
tárgyává. Szegénységben élő honfitársaink sürgető igényei
semmit sem nyomnának a latban. Másodszor is ők lennének
a vesztesek.
Beszéljünk arról is, amiről ebben a vitában szemérmesen
hallgatni szokás. Magyarországon a választásokat csekély
többséggel nyerik meg. Ha a határon túli magyarok alanyi
jogon magyar állampolgárrá válnának, akkor minden választás
kimenetelét olyan szavazók döntenék el, akik Magyarországon
nem viselnek közterheket, s akikre a magyarországi törvények
- mivel nem itt élnek - általában nem vonatkoznak. Ez
ellentmondana a demokrácia alapvető elveinek, felborítaná
a magyarországi politika kényes egyensúlyát, függetlenítené
a választások kimenetelét a hazai politikai közvélemény
alakulásától és a magyar állam törvényeinek alávetett
emberek politikai akaratától.
Igaz, az állampolgársággal nem jár automatikusan választójog,
ehhez állandó magyarországi lakcím is szükséges. De
ha a kettős állampolgárság követelése áttör, aligha
lehet ellenállni a rákövetkező követelésnek, hogy a
Magyarország területén kívül élő magyarok szavazhassanak
is. Ha a magyar állampolgárságra alanyi joguk van, noha
nem költöznek Magyarország területére, hogyan lehet
megfosztani őket a szavazati jogtól pusztán azért, mert
nem itt laknak?
Az "igen" győzelme visszarántana bennünket
a múlt ködös nacionalizmusába, a magyar nemzeti politikát
revizionista nosztalgiák rabjává tenné, megmérgezné
a hazai közéletet, a szomszéd népekhez való viszonyunkat
és a magyar-magyar kapcsolatokat, továbbá ártana az
EU-n belüli elfogadottságunknak.
A tét az, hogy ezeket a konzekvenciákat elkerüljük-e.
Az "igen"-ek sikere a politikai demagógia
győzelme volna. Nemhiába terelte az Alkotmánybíróság
mindeddig szűk korlátok közé a népszavazásra bocsátható
kérdéseket. Ebben a cikkben nem foglalkozhatom azzal,
hogyan és miért szakított most az AB korábbi álláspontjával.
Csak megállapíthatom, hogy ezzel veszélyes helyzetet
teremtett. Ha így megy tovább, vége-hossza nem lesz
a látványos ötleteknek, melyekről népszavazás írható
ki. Ha pedig az ilyen népszavazás meg is nyerhető, akkor
veszélybe kerül az Országgyűlésnek felelős kormányzás
gyakorlata.
Ezért a december 5-i népszavazás tétje nem csupán
az, hogy sikerül-e megvédeni a kórházak magánosításának
lehetőségét és elhárítani a magyar állampolgárság körüli
zűrzavart, hanem az is, hogy meg tudjuk-e óvni alkotmányos
rendszerünk gerincét, a parlamentáris demokráciát.
E cikk írója elmegy szavazni, mert nemet kell mondani
a kórház-privatizáció megtiltásának és a magyar állampolgárság
kiterjesztésének tetszetős, de hazug jelszavaira, és
mert nemet kell mondani a parlamentarizmus szétverésére.
Tamás Gáspár Miklósnak a múlt heti Hétvégében megjelent
Tartózkodunk a szavazástól című cikke kapcsán megindult
vitát részletesen követhetik a Népszabadság Online oldalain:
http://www.nol.hu/nepszavazas
Forrás: Népszabadság, 2004.
november 20.
|