Vekov
Károly
Magyarnak lenni...
A ma teljes gőzerővel dúló kettős állampolgárság vitában
az ezt tagadók közül senkiben sem vetődik fel a kérdés:
ugyan miért is kérik a határon túlra "került"
magyarok a kettős állampolgárságot? Ugyanazok, akik
erről le akarnak beszélni, csakis arról beszélnek, hogy
ez milyen "veszéllyel" jár. S harmadszor:
akik húzzák a vészharangot, nem tudják felfogni, hogy
aki végleg el akarja hagyni szülőföldjét, az úgyis elmegy...
A fentiekből kitűnik, hogy akik így gondolkodnak,
azok nem ismerik az utódállamokban élő magyarok helyzetét,
de nem is nagyon akarják megismerni, inkább erővel ránk
akarják tukmálni az eddigi hivatalos magyar álláspontot,
amely lemondott - egyértelműen és mindenestől - a határon
túlra került magyarságról, illetve nem akar tudomást
szerezni arról, hogy az továbbra is a magyar nemzet
részének tekinti magát. Miközben mi itt váltig hangoztatjuk,
hogy kettős a kötődésünk, mármint román állampolgárok
vagyunk, de a magyar nemzethez tartozunk, az úgynevezett
"anyaország" letud minket, nem tart már a
magyar nemzet részeinek.
Miről feledkeznek meg a mai urak, akik az egykori
elvtársak örökébe léptek? Arról, hogy ők magyarok, illetve
arról, hogy mi is azok volnánk. Az elemi logika szintjén
mindebből az következne, hogy mi eggyek (?) volnánk,
azaz magyarok, és ebből le kellene vonni egy-két következtetést,
mármint bizonyságot is kellene erről tenni. A kérdés:
ugyan miért megy ez olyan nehezen, hogy ne mondjam sehogy?
Miért olyan nehéz kimondani azt, hogy a magyarság egy
és oszthatatlan? Miért nem tudja ezt kimondani a magyar
kormány, amely nemcsak a magyarországi magyarokért tartozik
felelősséggel, hanem a magyar nemzet egészéért? Miért
nem akarják kimondani ezt ma sem egyes magyarországi
pártok? Ugyanis a nemzetpolitikát csakis ebből az alapállásból
lehet megfogalmazni, persze, ha akaródzik.
Honnan ez a torz helyzet/állapot, hogy egymást verik
le a lábukról az illetékesebbnél illetékesebbek, hogy
miért nem kell igennel szavazni a kettős állampolgárság
megadására. Miért kerül a tagadás az igenlés elébe,
mi ennek az oka?
Régen is nehezményezték, rosszallták egyesek, hogy
mit mnd kell "magyarkodni", miért nem olvadunk
be az egyetemes emberibe vagy valami hasonlóba. S mondták
ezt fennhangon olyankor is, amikor ez - politikai és
más következményeivel - egyenesen nemzeti létünket veszélyeztette.
Ez a hang mindig is kapóra jött azoknak, akik el akartak
minket tüntetni a föld színéről, a Kárpát-medence "periférikus"
- ámbár hozzájuk képest fejlettebb - részeiről. Hol
világpolgárok, hol a világ proletárjai kerültek szembe
a magyarokkal, s a magyarnak nyelnie kellett egy nagyot
saját hazájában, mert a hatalom, a tényleges hatalom
azoknak a kezében volt.
Nem arról volt szó, hogy a világpolgárokat vagy a "világproletárokat"
valaki is el akarta volna magyarosítani. Dehogy, élhettek
boldogan a maguk eszmeiségében és terjeszthették azt.
Csak amikor ők kerültek hatalomra, változott meg a világ.
Akkor bűn és szégyen volt magyarnak lenni, mi több,
nemcsak a határon túliak identitáshoz való jogát vonták
vissza mindinkább, hanem az "anyaországban"
is le kellett mondani a magyarság hangoztatásáról és
mindarról, ami abból következett. És évtizedeken keresztül
elvárták ezt, lefitymálva mindazt, ami magyar, bűntudatot
ébresztve azért, ha valaki mégis kiállt magyarsága mellett.
És több mint négy évtizedeken át ebben a szellemben
folyt a nevelés, és van, ahol még mindig ez a módi.
Innen van az, hogy határon innen és túl, a nemzeti elkötelezettség
szemszögéből ítélkezve egyesek moderáltakról és radikálisokról
beszélnek és arról, hogy az utóbbiak a nemzet egységét
"bontják meg" radikális (?!?), valójában csak
elkötelezett viszonyulásukkal. Tehát, mint annyiszor
a négy évtized során, a természetes nemzeti kötődés
a "bűnös" viszonyulás, az azt fumigáló pedig
a dicsérendő. Ma ebből az alapállásból ítélkeznek azokról
az utódállamokban élő magyarokról, akik merészelnek
magyarok lenni és ennek az elkötelezettségüknek kifejezéseként
igényt tartanak a kettős állampolgárságra.
Mit is jelent - ha még jelent valamit - magyarnak lenni,
akár Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján vagy Délvidéken,
illetve Magyarországon? Azt, hogy magyarnak valljuk
magunkat. Ez viszont azt kellene hogy jelentse, hogy
- határon innen vagy túl - eggyek vagyunk. EGGYEK. Ugyanolyan
gondolkodásúak. Nem feltétlen a politikában, csak abban
az egyben, hogy magyarnak valljuk magunkat. Több mint
1100 évig ez így volt: 1918-ig, 1940-ig, majd 1944-ig
és azután is a magyarság többségének esetében, még a
legsúlyosabb időkben is. Csak a társadalom felsőbb régióiban
sütkérezők mondták, hogy munkásság, parasztság, értelmiség,
meg dolgozók, meg proletárok, miközben szégyellték kiejteni
azt a szót, hogy magyarok. Kivételt tettek a nemzeti
ünnepek alkalmából, amikor a néphez szólva, csak meg
kellett említeni a magyarságot. De két ünnep között
folyt az agymosás a különböző izmusok és "korszerűségek"
jegyében. Ez folyt a háború után, évtizedeken át, és
folyik napjainkban is, ugyanaz az agymosó és agymosott
szöveg. Hogy nincs már szükség magyarságra, meghaladott
ez a gondolkodásmód, maradi, nacionalista, netán sovén,
mifelénk akár irredenta. Így is szólítják/nevezik azokat,
akik ezt szóvá merik tenni, így is tartják nyilván őket
az illetékesek, itt és ott egyaránt. Ugyanis az agymosók
és az agymosottak ugyanott ülnek, ugyanonnan diktálnak
és marasztalnak el, hoznak nemzetstratégiai fontosságú
döntéseket. Ôk ugyanis vonatból, kocsiból, az Országházból
(ORSZÁG+HÁZ - melyik ország, melyik ház?) integetnek
nekünk és mennek tovább a világ polgárai vagy a világ
proletárjai felé. S közben felsóhajtanak, legyintenek:
szegény rokon. Szegény rokon!
Ha akarják, észreveszik, valamelyik kedvükre alkalmas
pillanatban. Igen, pillanatban, mert ők a pillanat emberei,
számunkra és a magyarság számára egyaránt. Ôk nem állandó
jelleggel magyarok. És mégis ők mondják meg nekünk,
hogy mi "másmilyen" magyarok vagyunk. Tehát
ne is akarjunk olyanok lenni, mint ők. (Nem is akarunk!)
Ezt mondják, mert így nevelték őket. És nem értik, hogy
valaki ugyan magyarnak születik, de nem biztos, hogy
az, vagy meg is marad annak. Ezt mi, "kívül rekedtek"
tudjuk a legjobban. Mi vállaltuk magyarságunkat, netán
meg is küzdöttünk érte. Naponta ezt tesszük. Amit nem
értünk, hogy egyes magyarországiak azt nem tudják, hogy
magyarnak meg is kell maradni, hogy néha ezt bizonyítani
kell, tettekkel. Nem hét keresztlevéllel, hanem tettekkel.
A magyarság, mai uraim (egykori elvtársak), nem más,
mint az egység megvallása a magyarság jegyében. Más
szóval szolidaritás. Igen, az azonosság és az ebből
következő összetartozás tudata, az, ami bennünket összekapcsol.
Ha ebben egyek vagyunk, és magyar érdekben gondolkozunk,
megértjük nemzettársaink gondját, velük érzünk, rájuk
figyelünk, segítünk rajtuk, bárhol éljenek is. Ha ez
nincs így, ha nem létezik ez a szolidaritástudat, tegyenek
róla az urak és elvtársak, mert ez kötelesség. A magyar
ország kötelessége, a magyarok kötelessége, mert más
ezt fel nem vállalja. És 60 év után talán meg kellene
érteni, hogy magyarnak lenni feladat, kötelesség, és
ennek eleget kell tenni, akár elválaszt bennünket, akár
nem valamilyen határ, vasfüggöny, KGST, Varsói Szerződés-határ,
Schengen stb.
A magyar minőség kötelez, persze, már akit. De kit,
ha nem a magyarság és Magyarország mindenkori vezetőit,
Magyarország polgárait. Mert bennünket, a lemorzsolódás
ellenére sem kell biztatni, mi tudjuk, mi a kötelességünk.
De hogy az "odaátiak" ne tudják, főleg akiknek
ezt hivatalból tudniuk kellene, ez több mint szomorú.
A "határon túlinak" nevezett magyarság -
hosszú szünet után - hovatartozását és szolidaritását
szeretné újólag kifejezni, egyben a kettős állampolgársággal
növelni biztonságérzetét. Van-e aki - magyarként - ezt
a jogot megkérdőjelezi? Tudja-e valaki másként biztosítani
a határon túli magyarság ilyen irányú igényét? Ha igen,
álljon elé, ha nem, úgy ne akadékoskodjon, ne járasson
le itthon és külföldön egyaránt.
A nemzeti szolidaritás szent ügy, amelyet ápolni kell.
Aki nem érzi erre képesnek magát, álljon félre, de ne
pózoljon magyarként, mert nem hiszünk neki.
Forrás: Szabadság, 2004. november
20. |