Pomogáts
Béla
Népszavazás: kérdések és kételyek
A kettős állampolgárságról javasolt és már elrendelt
népszavazás ügyében olyan véleményt nyilvánítani, amely
a hamarosan megrendezésre kerülő referendum okán kirajzolódó
kételyeket fogalmazza meg, bizonyára nem számíthat népszerűségre,
legalábbis a népszavazás szorgalmazói között. Ezeknek
a soroknak az írója azonban, úgy vélem, arról ismert,
hogy sok évtizedes elkötelezettséggel szolgálta a magyar
nemzet kulturális, lelki és amennyire lehetséges: intézményes
újraegyesítésének gondolatát, azt a nemzetpolitikát,
amelynek szellemében, amelynek logikájából fakadóan
most a kettős állampolgárság intézménye és ennek bevezetéseként
a referendum napirendre került. Az aggályoknak, meggyőződésem
szerint, mégis hangot kell adni, éppen annak érdekében,
hogy az a nemzeti stratégia, amelyet a kettős állampolgárság
jogintézményéről véleményt mondó népszavazás szolgálni
kíván, eredményes legyen.
Hadd szögezzem le mindenekelőtt, hogy magát a kettős
állampolgárság jogintézményét magam is helyesnek tartom
és szorgalmazom. A tervezett és már elrendelt népszavazás
ügyében mindazonáltal szóvá kell tennem kételyeimet.
A kettős állampolgárság bevezetését ugyanis minden további
nélkül, a maga törvényhozási jogosultságának keretében
elrendelhetné a Magyar Köztársaság Országgyűlése, sőt
ezt az intézkedést mindenekelőtt az országgyűlésnek
kellene meghoznia. Jól tudjuk, hogy vannak körülöttünk
országok (például Románia, Horvátország és Szlovákia),
amelyek maguk is többé-kevésbé elhelyezték jogrendjükben
a külföldi állampolgárként (például a Moldáviai Köztársaságban)
élő románok romániai jogkedvezményeit (például román
útlevéllel történő ellátásukat), a külföldi horvátok
és szlovákok honosításának valamiféle kedvezményrendszerét.
(A horvátok már régebben megtették ezt, a szlovákok
mostanában készülnek rá.) Ezekben az országokban azonban
tudomásom szerint sohasem rendeztek e kérdésben népszavazást.
Az országos referendum jogintézménye különben is, tapasztalataim
szerint, bizonyos tekintélyveszteséget szenvedett a
legújabb magyar demokrácia másfél évtizedes története
során. Azt hiszem, a közép-európai régióban sehol sem
volt annyi népszavazás, mint Magyarországon, és az első
(a választópolgárokat a közvetlen demokrácia jóleső
primer élményével megajándékozó úgynevezett "négy
igenes" népszavazás kivételével valójában minden
további referendum csupán a választók egy igen kis hányadát
mozgatta meg. A demokráciák államéletének ugyanis, legalábbis
a klasszikus szabályok és hagyományok értelmében, a
parlament a színtere, és az időről időre megrendezett
népszavazások azt a gyanút keltik fel, miszerint az
országgyűlés nem tud megfelelni törvényhozó feladatainak.
A referendumok állandó gyakorlata azokban a politikai
rendszerekben (például a III. Napóleon-féle bonapartista
Franciaországban vagy a náci Németországban) uralkodott
el, amelyek nem ismerték a parlamentáris demokráciát.
A tervezett, illetve az országgyűlés által elrendelt
népszavazás ügyében, mint mondottam, aggályaim vannak,
méghozzá három területen. Először is, és ez a legsúlyosabb
aggályom, abban, hogy a referendum esetleg nem fogja
elérni a kívánt eredményt, és előkészítőinek szándékával
ellentétesen hat majd a magyar nemzetegyesítés ügyére.
A Magyarok Világszövetsége által kezdeményezett mozgalom
kétségtelenül megérintett néhány százezer embert, mindazonáltal
nem valószínű, hogy magán a népszavazáson tömeges mértékben
jelennének meg a magyar polgárok. Az eddigi referendumok
legalábbis azt mutatják, hogy meglehetősen nagy társadalmi
közöny ellentételezi azt a népi akaratnyilvánítást,
amelynek ilyenkor ki kell fejeződnie. Egy huszonöt-harminc
százalékos (vagy még ennél is kevesebb) választói részvétel
nagymértékben rombolná a referendum által kifejezni
kívánt egyetemes magyar nemzeti szolidaritást és ennek
hitelességét.
Ráadásul ez a nemzeti szolidaritás, ne áltassuk magunkat,
bizonyos eróziót szenvedett a mögöttünk lévő másfél
évtizedben. Ma már nem lehet tapasztalni azt a tömeges,
össznemzeti és lelkes szolidaritást, amely például az
1988. június 27-i "erdélyi tüntetésen" (a
Ceauoescu által tervezett "falurombolás" elleni
demonstráción) valóban hatalmas embertömegeket tudott
mozgósítani. A magyar társadalom egy (nem is elhanyagolható)
része mára gyanakvással és aggodalommal szemléli a kisebbségi
sorban élő magyarság iránt táplált szolidaritásból fakadó
intézkedéseket. Igen sokan vannak, akik részben a munkahelyek,
részben a (különben is gyalázatosan működő) egészségügyi
és szociális ellátási rendszerek védelmében helytelenítik
azt, hogy a kettős állampolgárság jogintézményének következtében
esetleg tömeges méretekben települjenek át Magyarországra
erdélyi, délvidéki és kárpátaljai magyarok. A nemzeti
szolidaritásnak ezt a hiányát magam kárhoztatom, azt
azonban nem lehet tagadni, hogy a szolidaritásnak ez
a deficitje létezik, és ez kétségtelenül oda vezethet,
hogy a népszavazás alkalmával meglehetősen nagy számot
fognak elérni "nem" szavazatok is.
Márpedig a kisebbségi sorban élő magyarság számára
aligha képzelhető el kiábrándítóbb élmény, mint ha a
magyarországi referendum kudarccal végződik, és a magyar
választók megfelelő arányban nem támogatják vagy éppen
elutasítják a kettős állampolgárság intézményét.
A kisebbségi magyar közösségek önvédő küzdelmeiben
ez kifejezetten lefegyverzőleg hatna, felgyorsítaná
a kisebbségi magyarság exodusát, most már persze nem
Magyarországra, hanem a nyugati világba, és természeten
jól szolgálná a romániai vagy szlovákiai asszimilációt
is, hiszen a bukaresti vagy pozsonyi nacionalista politikusok
nem kaphatnának szebb ajándékot, mint egy sikertelen
magyarországi népszavazást a kettős állampolgárság ügyében.
A második területet, amelyen aggályaimnak szót kell
adnom, szárazon és ridegen egy költségvetési (pénzügyi)
megfontolás jelöli meg. Nevezetesen arra gondolok, hogy
a népszavazás által igényelt hárommilliárd forintos
költséget, amelyet (ha a kormányzat enged, és az ilyen
kívánságoknak, ki tudja, milyen megfontolásokból, nem
egyszer már engedett!) még a Magyarok Világszövetsége
által igényelt egymilliárd forintos kampányköltség is
megnövelhet, milyen fontos nemzetpolitikai feladatokra
lehetne fordítani. A magyar költségvetésnek a határokon
túli magyarság kulturális, szociális és egyházi támogatására
szánt hányada a mögöttünk álló esztendőben észrevehetően
csökkent, például az Illyés Közalapítvány a korábbi
egymilliárd forintos kerethez képest csak nyolcszázmillió
forintot kapott (ami a pénzromlást is figyelembe véve
igen erős csökkentést jelent!) és hasonlóképpen csökkent
a többi nagy támogatási rendszer költségvetése is.
Nem tudom, hogy a következő esztendő költségvetése
miként fogja támogatni a kisebbségi magyar közösségek
fennmaradását, azt azonban sejtem, hogy a támogatási
keret inkább szűkülni, mint bővülni fog. Az a három-
(vagy négy)milliárd forint, amelyet most, mondjuk ki
nyíltan, a magyarországi politikai elit „látványosság-politikájára”
kiad a költségvetés, valójában a támogatáspolitika keretében
tehetne a kisebbségi magyarságnak nemzetpolitikai súlyú
szolgálatot. Bele sem merek gondolni abba, hogy például
az Illyés Közalapítvány oktatási, kulturális és egyházi
intézmények létesítésére milyen hatékony segítséget
tudna nyújtani ennek a hatalmas összegnek csupán egy
részéből!
Végül harmadik aggályomként elmondhatom, hogy a népszavazási
kezdeményezés, és ennek számos jele van, mindenekelőtt
nem a határokon túli magyarság érdekeit: önazonosságának
védelmét, anyanyelvi kultúrájának megőrzését vagy az
egyetemes: a határok felett átívelő magyar nemzeti szolidaritás
és a magyar-magyar kapcsolatok erősítését szolgálja,
hanem elsőrendűen magyarországi politikai erők és társadalmi
szervezetek érdekeit. Ez lehet a politikai térnyerés
és az erődemonstráció érdeke is, meglehet nem igazán
megfontolva azt, hogy egy sikertelen vagy kevésbé sikeres
referendumnak milyen politikai, erkölcsi és lelki következményei
lehetnek a kisebbségi sorban élő magyarság körében.
Sajnos, általános és régóta kialakult tapasztalatom,
hogy a magyarországi politikai erők, a magyarországi
politikai elit kezdeményezései és javaslatai nem mindig
a magyar kisebbségi közösségek jól megfontolt érdekeit,
nem az egyetemes magyar szolidaritás érvényesülését
szolgálják, hanem a politikai erők, a politikai elit
saját érdekeit: nem a nemzetpolitikát, hanem a pártpolitikát.
Azt ugyanis szomorúan megszokhattuk, hogy a magyarországi
politikai elit a saját rövid távú érdekeinek védelmére
orientáltan nélkülözi a hosszú távú: nemzetpolitikai
és nemzetstratégiai gondolkodást.
Igazából nagyon egyszerűen el lehetett volna végezni
azokat a tennivalókat, amelyekkel most a népszavazásra
egybegyűlő magyar polgároknak számot kell vetniök. A
kettős állampolgárság jogi szabályozását először is
ki kellett volna dolgozni, ki kellett volna alakítani,
különös tekintettel arra, hogy például egy Erdélyben,
Vajdaságban vagy Kárpátalján élő, magyar állampolgársággal
is rendelkező személy részt vehet-e a magyarországi
választásokon s milyen mértékben veheti igénybe a magyar
állampolgárok különféle jogosultságait (erről különben
a státustörvény már egyszer rendelkezett). Fel kellett
volna mérni (akár most fel kellene mérni), hogy a kettős
állampolgárság jogintézménye nem fog-e együtt járni
azzal, hogy a kisebbségi sorsban élő magyarok nagy számban
hagyják el szülőhelyüket. És természetesen fel kellene
mérni azt is, hogy a kettős állampolgárság jogi következményei
mekkora terhet rónak a magyar költségvetésre, következésképp
a magyarországi adófizetőkre. Majd a parlament elé kellett
volna vinni a törvénytervezetet (ahogy más közép-európai
országban is tették), és a Magyar Országgyűlésre kellett
volna bízni a kérdés eldöntését.
Nem hiszem, hogy az a testület, amely nemrégiben óriási
többséggel támogatta az ügydöntő népszavazás kiírását,
ne tudott volna megfelelő törvényt alkotni a kettős
állampolgárság ügyében. Ez az ügy ugyanis, akárcsak
a kórház-privatizáció vagy az állami vagyon privatizációja,
elsőrendűen a népszuverenitás legfőbb testületére tartozik,
minthogy a Magyar Országgyűlés nem egyszerűen politikai
vitaklub (amely saját felelősségét egy referendumra
háríthatja át), hanem országos törvényhozás, amelynek
a nemzet, az ország érdekében történelmi döntéseket
kell hoznia. Kérdés, hogy némely politikusok miért nem
tartják erre a feladatra alkalmasnak a törvényhozást?
Forrás: Erdélyi Riport, 2004.
november 18. |