M.
László Ferenc
Tertium non datur
"Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson
arról, hogy kedvezményes honosítással - kérelmére -
magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek
valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár,
aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. tv. 19. §
szerinti "Magyar igazolvánnyal" vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?"
- imígyen szól a "nagy kérdés", melyre a választásra
jogosult magyarországi polgárok december 5-én választ
kell adjanak.
Igaz vagy hamis, elmégy-e szavazni vagy nem, igen
vagy nem, nincs harmadik lehetőség. A kárpát-medencei
magyar politikai elit és az anyaország szavazati joggal
bíró polgárai ismét bekerültek Trianon csapdájába. Olyan
fajsúlyos kérdésre kell választ adni december 5-én,
amely igen nagy mértékben beszűkítheti a nemzeti politizálás
mozgásterét, ismét bekergetik az elefántot a porcelánboltba,
éppen, amikor úgy tűnt, hogy a korábbi évtizedek szilánkjait
sikerült eltakarítani, vagy legalábbis a szőnyeg alá
söpörni. Nem beszélve arról, hogy mindez további töréseket
okozhat a magyar-magyar együttműködésben, elég csak
a "nem"-re buzdító kormánypártok és a választásokra
készülődő RMDSZ viszonyának megromlására gondolni. Aki
egy kicsit is ismeri ezeket a kárpát-medencei kényszerpályákat,
amelyeket át- meg átsző egy sor érzelmi szál, az tudja,
hogy ezt a kérdést, így, ebben a formában nem lett volna
szabad feltenni.
A felelőtlenség elviselhetetlen könnyűsége
Legalábbis felelősségteljesen gondolkodó politikus
nem játszik ezzel a tűzzel, mert nem attól elkötelezett
az ügy iránt - és mondjuk ki, párthovatartozástól függetlenül
a rendszerváltozás óta a magyar kormányok igenis felvállalták
a határon túli magyarok érdekeinek hangsúlyos képviseletét,
az Antall József által megadott irányt mindenki tartotta
-, ha hangosan veri az asztalt, és a mellét, hanem,
ha csendesen cselekszik. De a kettős-állampolgárságról
szóló népszavazás kényszerpályáját nem is felelősségteljesen
gondolkodó államférfiak vetették fel, hanem egy fantomszervezet
agresszív, de a közéletben jelentéktelen vezetője. A
Magyarok Világszövetsége ugyanis már hosszú évek óta
képtelen ellátni feladatait - az állandó belső ideológiai
viták miatt talán soha nem is volt képes -, Patrubány
megválasztása óta pedig nem több, mint egy kisebb, radikális
jobboldali csoport gyűjtőhelye. Székházában mindenféle
revizionista, szittya-mániákus, beborult társaság székel,
és az elnök megszólalásai a MIÉP jobbszárnyának frazeológiáját
idézik. Az MVSZ eredetileg ennél sokkal többre volt
hivatott. A kárpát-medencei nemzeti politizálás összehangolása
persze sziszifuszi munka, úrrá kell lenni azon az érzelmi
kavalkádon, ami a magyar nemzettudatot majdnem egy évszázada
kísérti, és ami tabukat, elfojtásokat idéz elő, de amelyeket
csak nagyon nagy óvatossággal lehet kezelni. Ez lett
volna az MVSZ feladata, de már Csoóri Sándor elnöksége
alatt a szemben álló szekértáborok kutyakomédiájának
helyszíne lett, meg persze a szétosztandó pénzösszegek
Bermuda-háromszöge. Ennek kívánt véget vetni a maga
módján Orbán Viktor, amikor a jobboldal egyik legpragmatikusabb
személyiségét, Boros Pétert kívánta az elnöki székbe
ültetni. Mindenki tudta természetesen, hogy ezzel a
Fidesz egyszerűen le akarta nyúlni a szövetséget, távolról
sem azzal a céllal, hogy egy nemzeti minimumot találjon
a szembenálló felek kibékítésére - ezt a nagyra törő
elképzelését Orbán gyakorlatilag már 1993-ban feladta
-, hanem, hogy ráerőltesse a határon túli szervezetekre
az akaratát. Akkor ésszerű döntésnek tűnt Patrubányt
segíteni Borossal szemben, az MVSZ függetlenségének
megőrzése érdekében, de igen hamar kiderült, hogy rossz
döntés született. Az új elnök összeférhetetlen, de nem
is csoda, hiszen összeesküvés-elméletek terhelik a fejét,
a kirekesztő nemzettudat egyik apostola, számára az
MVSZ nem a kompromisszumok keresésének színhelye, hanem
a "nemzetmegmentők igaz társasága". Boros
bukása után persze lesújtott Orbán büntető kardja: az
MVSZ-től megvonták a támogatásokat, átpakolva azokat
a kezelhetőbb Illyés Közalapítványhoz. Az elmúlt években
szinte csoda, hogy a Szövetség ki tudta fizetni székházának
rezsiköltségeit. Ezzel párhuzamosan a magukra valamit
is adó személyiségek hátrahagyták Patrubány szervezetét,
és ezzel az MVSZ végelegesen egy szélsőjobboldali csoporttá
züllött, senki nem veszi komolyan őket, a lényegi magyar-magyar
egyeztetésekre a MÁÉRT-en kerül sor. Így történhetett
meg az, hogy egy marginalizálódott, fanatikus figura
fel akarván törni az ismeretlenségből bedobta ezt a
rendkívülien kényes kérdést a köztudatba. Az ő felfogásában
- hányan és hányan követik a jobboldalon ebben a játékban,
lásd Duray Miklós legutóbbi nyilatkozatát, miszerint
a népszavazás ügyében végre „elválik a szar (sic!) a
víztől” - ez a magyarság próbatétele is: aki nem szavaz,
vagy nemmel szavaz, az nem lehet igaz magyar. A negyvenes
évek óta először történik meg, hogy a nemzetstratégiai
döntéseket a szélsőjobb próbálja diktálni. Pedig a negyvenes
évek Európája már nagyon régen eltűnt a történelem süllyesztőjében,
és akibe szorult egy csipetnyi jóérzés, az nem kívánja
vissza a két világháború közötti időszak zsákutcáit.
Persze, a határon túli magyarság - a kisebbségi sorsból
adódó félelmei, túlfeszített érzelmei miatt - nem igazán
lát bele a budapesti politikai iszapbirkózás rejtelmeibe,
számára a kettős-állampolgárság ügyének felvetése a
nemzeti igazságosság helyreállításának eszköze, gyógyszer
a Trianon-sebre. Képtelen disztingválni, és egy esetleges
„nem” esetén arra a következtetésre juthat, hogy a magyarországi
magyaroknak nem kell a szegény rokon. Teljesen jogosan
azt érezhetik, hogy ennek a kérdésnek a megoldása minden
részletkérdést felülír, erkölcstelen olyan „piszlicsár”
problémákat felvetni, hogy milyen anyagi vonatkozásai
lesznek az állampolgárság megadásának, hogy kezdetét
veszi-e vagy sem az elvándorlás, hogy miképpen reagálnak
majd a szomszéd államok, hogy jogilag egyáltalán megoldható-e
stb. Nem látják, hogy nem ez a gettóból kivezető út.
És felelős politikusaik nem tehetnek egyebet, kényszerből
követik Patrubányt.
Pars pro toto
Pedig az ügy legalább két igenis megválaszolandó lényegi
kérdésre bontható. Az egyik, hogy helyes-e a kettős-állampolgárság
intézményének bevezetése a kárpát-medencei magyarság
helyzetének javítása érdekében? Hazudik, vagy legalább
is ostoba, aki erre csípőből rávágja az igent. Mert
erre csak a magyar nemzetstratégia teljes újragondolása
után lehet választ adni. Márpedig ebben teljességgel
hiányzik a vágyott nemzeti minimum. Ki kellene mondani,
hogy milyen stratégia, milyen taktika célravezető. Ki
kellene mondani, hogy a határon túli magyarság igazából
nem egy egységes massza. Más a helyzete a szlovákiai
magyaroknak - aktuál-politikailag is, és uniós polgárokként
egyaránt -, más a helyzete a horvátországiaknak és az
erdélyieknek, hiszen éppen csatlakozásra váró, nagyon
is változóban lévő országok polgárai, és megint más
a helyzete a kárpátaljaiaknak és a vajdaságiaknak. Ki
kell mondani, hogy a kettős-állampolgárság egyenruhája
nem húzható rá mindenkire egyformán.
El kellene döntenie Magyarországnak, hogy miképpen
kíván fellépni az Európai Unióban a határon túliak védelmében.
Ehhez tapasztalatra van szükség, néhány év tanulóidőre,
hogy lássuk, milyen következményekkel jár a májusi csatlakozás,
milyen fórumokon lehet lobbizni, kikkel lehet az európai
tagországok közül összefogni az egészséges megoldás
érdekében. S közben várni, hogy milyen irányba halad
a csatlakozásra váró szomszédok politikai kultúrája.
Mert tény, hogy nagyon is változóban van. Sokan legyintenek
az Unió adta lehetőségekre, de azok bizonyára nem tudnak
arról, milyen sikeresen lépett fel a budapesti diplomácia
a vajdasági atrocitások ellen Strassbourgban néhány
hónapja.
Újra kellene gondolni a szomszédos államokkal való
viszonyt. Elősegíteni a nemzeti megbékélést, és ez nem
egy-két év munkája, mert tart még a Ceauoescu-kor agymosása.
Határozottan tisztázni kéne, hogy miképpen lehet integrálni
a romániai magyarságot Romániába. Nem beolvadni, hanem
tisztázni a többséghez való viszonyt, gesztusokat tenni.
Hogy magyarként otthon érezzék magukat az erdélyiek
Romániában.
Sajnos ezen a téren semmi nincs igazán kiérlelve. A
két legnagyobb párt álláspontja - még ha nagyon is homályosan
van megfogalmazva - gyökeresen eltér. A Fidesz stratégái
- elsősorban Németh Zsolt, és persze Orbán Viktor -
a kardcsörtetés pozíciójában tetszelegnek. Jóvátételt
követelnek, a határon túliak ügyének azonnali rendbetételét,
a kisebbségi jogok gyors kiszélesítését. Nincsenek tekintettel
a románok, szlovákok, szerbek stb. érzékenységére, mert
meg vannak győződve, hogy ez az érzékenység alaptalan
és tisztességtelen a meggyötört magyar közösségekkel
szemben. Nem veszik figyelembe, hogy az erdélyi ügyekről
nem Budapesten vagy Brüsszelben döntenek, hanem a még
bizánci hangulatot árasztó Bukarestben. Autonómia-játékot
játszanak, és abban bíznak, hogy egy Erdélyen belüli
magyar-román kvázi-határ megszabásával keresztül vághatják
a gordiuszi csomót. Márpedig ez semmiben nem tisztázza
a többség-kisebbség viszonyt, csak lehetetlenné teszi
a párbeszédet. Még akkor is, ha érvelésük jogosnak tetszik.
Ugyanakkor könnyebb helyzetben vannak, mint a kormánypártok,
hiszen ellenzékként azt mondanak, amit akarnak, egyelőre
senki nem kéri számon rajtuk ígéreteik teljesítését.
De bizony Orbánéknál is nagy fejtörést okozott az állampolgárság-ügy.
Mert a jobboldal rendkívül megosztott ebben, ráadásul
sokan összeférhetetlennek tartják az autonómiát és a
kettős-állampolgárságot. Az a hír járja, hogy a pártszékházban
igen sokan morogtak, amikor kiderült, hogy az alkotmánybíróság
miképpen döntött a népszavazás kiírhatóságáról. Persze
nem volt apelláta, Orbán megszólalása után mindenki
beállt az "igen" mögé. Nem is tehettek mást,
hiszen ez a magukról kialakított kép összeroppanását
eredményezte volna a határon túli közösségekben. Egyébként
Orbán álláspontja a párton belül a "szélsőségesebb"
irányvonalat jelenti a kérdésben, hiszen a kormányzati
tapasztalatokkal rendelkező külügyi káderek tisztában
vannak a tojástánc lényegével. A legelképesztőbb jobboldali
forgatókönyv szerint egyszerű a megoldás: autonómiát
a székelyeknek, a szórványmagyarság pedig költözzön
át. Csakhogy ha előbb lesz kettős-állampolgárság, mint
autonómia, akkor kérdés, hogy a székelyeket megtarthatja-e
Romániában az autonómia, amiről a Fidesz is nagyon jól
tudja, hogy a közeljövőben kivitelezhetetlen. A népszavazás
körüli kampányban persze erről a Fidesz nem beszél,
igazi populista elánnal veti bele magát a harcba. De
Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen: a Fidesz igenis
készpénzre fogja váltani december 5-ét: ismét bebizonyíthatja,
hogy legyőzhető az MSZP, és hogy „magyarabbak”, mint
a kormány. Márpedig a szocialisták így kétszer véreznének
el egy év alatt - vö. az EP-választások kudarca -, ami
felveti az előrehozott választások lehetőségét, és a
Fidesz kormányra kerülését.
A kormányzat hozzáállása viszont kritikán aluli. Egy
éve húzzák-halasszák az új nemzetstratégia kidolgozását,
pedig erről beszélnek már hónapok óta. Késett a MÁÉRT
összehívása, késve reagáltak a jobboldal kezdeményezéseire,
majd a kormányváltás után hatodrangú kérdés lett a határon
túli magyarság ügye. Tutyi-mutyiznak, és itt az eredménye.
A népszavazás kiírásakor pedig kapkodtak, először támogatták
az „igen”-t, aztán visszavonulót fújtak. Megfutamodtak
a párbeszédtől, Gyurcsány és Hiller lemondta erdélyi
útját. Ráadásul a magyarázkodásukba gusztustalan felhangok
keveredtek: már megint a határon túliak tömeges áttelepedésével
riogatnak, jól ismerve a kádári kispolgár félelmeit,
aki a viszonylagos jólét elvesztésétől retteg.
Fából vaskarika
Persze, nem lehet szó nélkül elmenni a piszkos pénzügyek
mellett sem, de tisztességtelen így felvetni. Mert a
megvalósíthatóságot, a kivitelezhetőséget át kell gondolni.
Tény, ami tény, a jelenlegi törvények nem tiltják a
kettős-állampolgárságot, és a nemzetközi, uniós szerződések
sem jelentenek akadályt. De mégis gond, hogy a jelenlegi
szabályozás csak egyfajta állampolgárság fogalmat ismer,
tehát módosításokra lesz szükség, és kérdés, hogy nem
fog ez a határon túli magyaroknak adandó állampolgárság
kilúgozásához vezetni. Eleve nem részesülhetnek egy
sor juttatásban azok a magyar állampolgárok, akik nem
élnek életvitelszerűen Magyarországon. Ugyanakkor az
állampolgárság megszerzése a magyarigazolvány és az
általa biztosított kedvezmények elvesztéshez vezet.
Éppen ebből adódóan egyik magyarországi párt sem gondolja
komolyan, hogy a határon túliaknak teljes jogú állampolgárságot
biztosíthatnának. Ahogy a Fidesz hangsúlyozza: nem kell
izgulni, úgyis csak egy útlevél kibocsátása az egész.
Legyünk őszinték: ez "csak" a vajdaságiaknak
és a kárpátaljaiaknak (ráadásul közismert, hogy Ukrajna
alkotmánya nem is teszi lehetővé a kettős-állampolgárságot)
nyújt némi vigaszt, hiszen a többi szomszéd rövidesen
bevonul az Unióba, és az ottaniak úgyis megkapják az
uniós polgárjogot. A jogászok szerint, ha 2007-ben leereszkedik
a schengeni-vasfüggöny, akkor ez az útlevél sem segíthet
az Unióból kimaradó magyarokon. Tehát a "nemzetpolgárság"
hilleri ötlete vélhetően olyan sorsra jut, mint a státusz-törvény:
nesze semmi, fogd meg jól.
Ha meglenne az útlevél - azaz a kiherélt állampolgárság
-, akkor boldog tulajdonosai bármikor áttelepülhetnek
Magyarországra. Nos, itt átszakadtak a gátak, és megkezdődött
a számháború. Még az egész ügyet kirobbantó Patrubány
is százezer vándorral számol. A kormánypártok nyolcszázezerrel
riogatnak (úgy kalkulálva, hogy a magyarigazolványosok
nagy része átköltözne) és a Fidesz szerint is beindul
egy komoly átköltözési hullám. Mint, ahogy fentebb megfogalmazódott,
ez részben elvi kérdés (döntsük el mi a cél, a megmaradás,
vagy a költözés szabadságának biztosítása, a szórványmagyarság
"megmentése" az asszimilációtól), részben
pénzügyi. Mi mennyibe kerül, mennyire terheli meg a
magyar költségvetést? És legyünk őszinték: ezt a kérdést
nem lehet lesöpörni az asztalról, mert a szociális és
egészségügyi rendszer Magyarországon eleve a tönk szélén
áll.
Persze, a határon túli szervezetek vezetői egyértelműen
felsorakoztak az "igen" mellett. Nem tehetnek
mást, hiszen a szavazóik azonnal vérüket vennék. Közben
tudjuk, hogy az RMDSZ már csináltatott egy felmérést
az elköltözési hajlandóságról, és az eredményeket látva
nagyon is jól tudják, hogy maguk alatt vágják a fát.
De vajon mondhatnak-e mást a romániai választások előtt?
Egyedül Kovács Miklós, a Kárpátaljai Magyar Kulturális
Szövetség elnöke merte bevallani, hogy nem feltétlenül
jó ez az állampolgárság-ügy. Igaz, ő is az "igen"
mellett van, de szerinte az elvándorlás így is, úgy
is egy már meglévő folyamat, maximum kissé felgyorsítja
majd a kettős-állampolgárság megadása. Kovács okfejtése
szerint a népszavazás nem igazán jelent megoldást a
határon túliak egzisztenciális gondjaira, sokkal jobb
lenne egy komoly programot kidolgozni a megmaradás elősegítése
érdekében.
A "Maradjonotthonkiskomám"-projekt
Így nevezte el a magyarországi sajtó - az Indexes
Tóth-Szenesi Attila poénját továbbgördítve - a Hiller
István által bedobott ötletet, a Szülőföld-projektet.
A megújhodni igyekvő szocialisták ezzel akarják bizonygatni,
hogy mennyire elkötelezettek a nemzeti ügy iránt. Ugyanakkor
így kívánták leszerelni a múlthét pénteken összeült
MÁÉRT-on a határon túli magyar szervezeteket. Nem igazán
sikerült meggyőzni őket, Markó és Kasza felháborodva
kritizálta a kormánypártokat, amiért azok nem állnak
ki teljes mellszélességgel az "igen" mellett.
A kiszivárgott információk szerint az ötletet mindenki
díjazta, de nagy volt a morgolódás, amiért a program
részletes tartalmáról a hétvégén még semmit nem lehetett
tudni.
Jelenleg a kormány éppen tárgyalja a Szülőföld-programot,
a különféle minisztériumok szakértői nekiláttak a részletek
kidolgozásához, és nem meglepő, hogy a főszerepet a
Pénzügyminisztérium kapta. Állítólag a miniszter hátán
felállt a szőr, amikor arra kérték, hogy újabb milliárdokat
szakítson ki a költségvetés amúgyis szegényes kincseskamrájából.
Az elképzelés szerint ugyanis létre kell hozni a Szülőföld
Alapot, amelybe rögtön egy milliárd forintot pumpálnak
Gyurcsányék, aztán a magán- és jogi személyek minden
egyes beadott forintjához hozzátesznek még egyet.
Petróczi Sándor, Szabó Vilmos MeH államtitkár kabinetfőnöke
lapunknak elmondta, hogy jelenleg az Alapot kezelő testület
szabályzatán munkálkodnak. A testületbe minden szomszédos
ország magyar szervezete (amelyik teljes jogú tagja
a MÁÉRT-nak) delegál majd egy-egy tagot, illetve ugyanennyit
küld a mindenkori magyar kormány is. A szervezetek javasolnak,
a kormány pedig kiválasztja a tagokat. A pénzek szétosztásáról
majd a Testület dönt, természetesen pályáztatás révén.
Kérdés persze, hogy ez nem fog-e ismét a politikai nepotizmus
mocsarába fulladni?
Egyszóval a Patrubány és csapata által kiváltott bonyodalom
rendesen felkavarta az állóvizet a mi kis Kárpát-medencénkben.
Következményei egyszerre lehetnek negatívak - újabb
konfliktusok a szomszéd országokkal, politikai válság,
törések a magyar-magyar viszonyban, és végül egy kicsontozott
kettős-állampolgárság -, de lehetnek pozitívak is. Mert
ha ez a vita végül is elvezethet a részletkérdések végiggondolásához,
egy komoly, hosszú távú nemzetstratégia kidolgozásához,
akkor nyert ügyünk van. Látva a feszültségeket, az érzelmek
hullámzását, a bekiabálásokat én nagyon pesszimista
vagyok.
Forrás: A Hét, 2004. november
18.
|