Bíró
Béla
Felhívás kulturkampfra?
A kettős állampolgárságról szóló népszavazás, egyet
kell értenem az SZDSZ álláspontjával, át nem gondolt,
az adott körülmények közt kizárólag problémákat generáló,
felelőtlen ötlet. Az azonban, hogy egy ilyen felelőtlen
ötlet mögé a mai Magyarországon tömegeket lehetett állítani,
sajnos azt jelzi, hogy a magyarországi közvélemény jelentős
része igenis tudatában van annak, ami számunkra határon
túli magyarok számára evidencia, de Magyarországon közel
sem mindenki számára az, hogy ugyanis a kisebbségi kérdést
Trianon után közel egy évszázaddal sem sikerült megnyugtatóan
rendezni.
Maga a népszavazás sajnos nem old meg semmit. Orbán
Viktor, a Fidesz elnöke igazat mond akkor, amikor azt
állítja, hogy a kettős állampolgárság megszerzése gyakorlatilag
mindössze európai útlevelet jelenthet. Az, hogy a határon
túli magyarok illetéktelen juttatásokban ne részesedhessenek
olyan részletkérdés, mely minden további nélkül megoldható,
a juttatásokat csupán adófizetéshez, biztosításhoz,
állandó életvitelszerű magyarországi tartózkodáshoz
kell és lehet kötni.
Ami a kivándorlást illeti sem várható változás. Azt
az egy évet, amihez az állampolgárság megszerzését a
mai törvény köti, bárki különösebb nehézség nélkül kitöltheti.
Aki el akar menni és képes állást, illetve lakást szerezni
magának, ma is megteszi, ezután is meg fogja tenni.
Aki nem, ma sem teszi meg és ezután sem fogja.
A magyar állampolgárságnak egyetlen tényleg gyakorlati
haszna lehet számunkra: tudatosíthatja bennünk, hogy
érdemes magyarnak megmaradni, mert van egy állam, mely
- ha szülőhazánk nem hajlandó valóban egyenjogú magyar
polgárként elfogadni - továbbra is magyarként tart ránk
igényt. Magyarán a magyar identitás fenntartásába ölt
nem jelentéktelen többlet-erőfeszítés (két kultúra és
nyelv alapos elsajátítása), semmi körülmények között
sem válhat elvesztegetett energiává. Nyugodtan dolgozhatunk
nemzetiségi létünk gazdasági, kulturális, politikai
kereteinek kiépítésén, munkánk kedvezőtlen feltételek
esetén sem mehet veszendőbe. És miért ne vallanók be,
ha az áttelepülés elől elhárulnak az akadályok, a magyar
politikai osztály egészében rákényszerül arra, hogy
a nemzetközi nyilvánosságban és szomszédainál végre
összehangolt és határozott lépéseket tegyen a magyar
kisebbségek helyzetének tartós és európai szellemű rendezése
érdekében. Mert hogy csupán ebben az esetben fogunk
szülőhazánkban tényleg megmaradni. Egyébként nem az
asszimilációt, hanem a kivándorlást fogjuk választani.
A népszavazás ezért (ha pusztán konkrét tartalmát nézzük)
nem számunkra haszontalan és nem is számunkra káros.
A magyar társadalmon belüli szakadékokat fogja - bizonyosan
- tovább mélyíteni. Újabb olajat önthet a tűzre. A kormánypártok
abbéli (nem teljesen megalapozatlan, de továbbra is
hibásan kezelt) félelmükben, hogy az erősen jobboldali
beállítottságú kisebbségi magyarok távlatilag magyar
állampolgárokká válhatnak, és a magyar politikai közösségen
belül a jobb és a baloldal közti instabil egyensúlyt
hosszabb távon stabil jobboldali dominanciába billenthetik
át, elkövették azt a hibát, hogy híveiket a kettős állampolgárság
elutasítására szólítják föl. Az általuk használt érvek
sajnos gyengén megalapozottak, hellyel-közzel teljesen
megalapozatlanok, így azok viszonylag könnyen cáfolhatóak.
S a "cáfolatot" a jobboldal lelkesen el is
végzi majd. Ami a baloldali alternatíva vonatkozásában
súlyos következményekkel járhat. Az amerikai választások
is azt bizonyították, hogy politikai opcióik megfogalmazásakor
még a magyaroknál jóval individualistább amerikai választók
is hajlamosak erkölcsi-kommunitárius szempontok figyelembevételével
mérlegelni.
S hogy a határon túli magyarok miért jobbára jobboldaliak?
Legfőbb ideje volna végiggondolni. Rá kellene ébrednünk,
hogy a baloldali diskurzust nemzeti vonatkozásban meghatározó
liberálisok - minden irántuk érzett rokonszenvem dacára
mondom - folyton több éves késéssel fogadtak el olyan
igazságokat, melyeket a jobboldal eleve evidenciának
tekintett, s melyek elfogadása a nyugati liberális diskurzusban
már jó ideje bekövetkezett vagy folyamatban volt. A
kollektív jogokról a magyar liberálisok a rendszerváltást
követő időszakban hallani sem akartak, minden idevonatkozó
argumentumot a szellemileg visszamaradottaknak kijáró
elnézéssel utasítottak vissza (lásd például Konrád György
attitűdjét a korabeli sajtóban és a román-magyar értelmiségi
találkozókon), hogy aztán belássák: a fogalom elfogadása
elkerülhetetlen (lásd Kis János: Túl a nemzetállamon
című remekbeszabott tanulmányát). Az autonómia fogalmát
azonban továbbra is elfogadhatatlannak, de legalábbis
erősen kockázatosnak vélték (lásd Konrád György és Bauer
Tamás e tárgyban kifejtett nézeteit), végül azt is el
kellett fogadniuk (maga Bauer Tamás és Konrád György
is elfogadta, de mindketten anélkül, hogy a döntés politikai
konzekvenciát is vállalták volna). A határok fölötti
nemzetegyesítés gondolatát minden liberális ellenezte.
Kende Péter Emil Constantinescu 1996-os államelnökké
választásakor Húsz millió magyar miniszterelnöke című
pamflettjében (Magyar Hírlap), azt írta, hogy a romániai
magyarok választottak maguknak miniszterelnököt, Magyarország
tehát leveheti kezét a romániai magyarokról, a kisebbségi
kérdés magyarországi feszegetése ezentúl csakis szeparatista
(?) szándékokat takarhat. A Kedvezménytörvényt még a
kérdéskört tárgyilagos és maximális intellektuális tisztességgel
megközelítő Kis János is a "nacionalista jobboldal
egészének kompromittálódását, félreszorulását"
kiváltó "kalandként" diagnosztizálta (Státustörvény.
Magyarország válaszúton.) A nemzetközi közösség azonban
a törvényt - nem túl jelentős módosításokkal - elfogadta.
A ténybe végül a liberálisok is kénytelenek voltak beletörődni.
Főként azért, mert a gondolatot maga a korábban hivatkozási
alapként használt Nyugat hozzánk közelebb eső része,
Európa sem utasította el egyértelműen. Sajnos mindez
folytonos késéssel, kölcsönös indulatoktól terhelt konfrontációk
nyomán következett be.
Mindazonáltal az a "nemzetellenes" indulat,
mellyel a baloldalt a jobboldal folyamatosan megvádolta
merő fabuláció, a liberális és szocialista attitűd mögött
valójában a Kelet-Közép Európára nem, vagy csak komoly
fenntartásokkal érvényes amerikai liberalizmus iránti
elkötelezettség állt. Ami egyben a Monarchia liberális
hagyományainak természetes folytatását (a nemzetek "fölötti"
állam - voltaképpen az un. "nemzetállam" -
ideájának továbbvitelét) is jelentette. Annak lehetőségét
senki nem mérte fel, hogy a Monarchia szétesése talán
éppen ezeknek a "hagyományoknak" volt tulajdonítható,
s ha 1849 után még komoly támogatottságot élvező föderatív
területi elv (a Franz Stadion által képviselt "területi
elkülönülés a közigazgatásban") és nem az államnyelvekre
alapozott centralizáció (a "politikai nemzet"
eszméje) kerekedik felül, a Monarchia egyfajta keleti
Svájccá alakulhatott volna át. Általános volt a nézet
(de az elvet legvilágosabban Tamás Gáspár Miklós mondta
ki), hogy a Monarchiát maga az (akkor még szintén liberális
megalapozottságú) nemzeti eszme, és nem a nemzetiségi
autonómiák elutasítása juttatta zátonyra. A magyar liberálisok
ezért továbbra is úgy vélték, hogy a követendő modell
az amerikai-francia "politikai nemzet" (az
újabb terminológiában az "állampolgári nemzet")
eszméje. (A magyar liberálisok által követett francia
és angolszász politikai diskurzusban a "nemzet"
ma is az "állam" puszta szinonimája.) Az európai
és főként a kelet-közép európai helyzet sajnos a merőben
eltérő államszerkezethez adaptálódott amerikai doktrínára
alapozva továbbra sem rendezhető. Az Európai Unió államai,
Kanada és számos más ország ezért kénytelen a Monarchia
által az 50-es években föladott területi elv irányában
tapogatózni. És látványos sikerekkel. Ez a magyarázata
annak, hogy a szocialisták és nyomukban a liberálisok
is folytonosan korrekciókra kényszerülnek. Ha belátásaik
másfél- vagy éppenséggel egy évtizeddel korábban következtek
volna be, s ha ezeket a liberalizmus autonómiára, pluralizmusra,
toleranciára, minimális államra, szubszidiaritásra és
egyebekre vonatkozó alapelveinek jegyében maguk a liberálisok
kezdeményezik, a magyar jobb- és baloldal a nemzetközi
nyilvánosságban és a szomszédos államok politikai köreiben
is konkrét lépéseket tehetett volna annak érdekében,
hogy a magyar kisebbségek autonóm közösségekként integrálódhassanak
a többségi politikai közösségekbe ("állampolgári
nemzetekbe") illetve az összmagyar kulturális közösségbe
(a "kulturális nemzetbe"), ma már bizonyosan
nem kerülhetne sor egy szélsőségesen nacionalista kisebbség
által kiprovokált és a magyar demokratikus jobboldal
által sem igazán óhajtott "megmérettetésre".
Arról nem is beszélve, hogy ma a kisebbségi társadalmakban
is legalább annyi (ha nem éppen több) híve lehetne a
baloldali (és főként a liberális) alternatívának mind
a jobboldalinak...
A népszavazás, ha igennel végződik, gyakorlatilag
nem jelent majd semmit, legrosszabb esetben is a morális
szempontból legalább olyan értékes magyar igazolványt
teheti fölöslegessé, ha meg nemmel, akkor "valóságos
katasztrófát" jelenthet számunkra, hiszen a magyarországi
viszonyokat rosszul vagy egyáltalán nem ismerő határon
túli magyarokban igazolni fogja azt az egy-két fájdalmas
élményből - a kisebbségiek túlérzékenységével - előítéletté
általánosított feltevést, miszerint a "bennszülött"
magyarok nagy része úgymond utál bennünket, magyarokat,
azaz "lelkülete szerint" nem is magyar.
Márpedig most, az Európa Unióhoz való felzárkózás
amúgy sem könnyű időszakában egyéb sem hiányzik nekünk,
mint az "igazszívű" és "idegenlelkű"
magyarok közti újabb kulturkampf felszítása. Mert Európa,
melynek államai zömükben rendelkeznek a külhoni állampolgárság
intézményével (sőt többnek közülünk milliós nagyságrendekben
vannak külhoni állampolgáraik), nem csupán a nacionalistákat
fogja gyanakodva szemlélni, de az éppoly irracionálisan
viselkedő antinacionalistákat is. Merthogy, ha alaposabban
belegondolnak, ebben az antinacionalizmusban a nacionalizmus
egy sajátos, általuk ismeretlen formáját, a kultúrnacionalizmussal
szemben álló (de éppoly rossz ízű) állampolgári nacionalizmust
(az un. xenofóbia egy sajátos formáját) kell majd felfedezniük
(a 21 millió "román" mítoszát például), azt
a különös jelenséget, hogy a baloldal a választásokon
következetesen és kizárólag "országban" ("velünk
az ország", értsd az "állampolgári nemzet"),
a jobboldal következetesen "nemzetben" ("Hajrá
magyarok, hajrá Magyarország!", ahol "Magyarország"
nyilván minden magyarok hona) gondolkodik (úgymond),
merthogy a bal és a jobboldali kebelben is érző (értsd:
az "országért" vagy a "nemzetért"
sajgó) szív dobog. (A hangsúly természetesen a "vagy"-ra
teendő, lévén, hogy az "is" az újmagyarban
tilalmas fogalom.)
Az, ami az utódállamok kormányainak a magyar igazolvány
kapcsán nem sikerült, hogy ugyanis szőröstől-bőröstől,
azaz kormánypártostól és ellenzékestől lejárassák Magyarországot,
azt ez a népszavazás akár meg is teheti.
Forrás: A Hét, 2004. november
18.
|