publicisztika

Melegh Attila

A globális munkás védtelensége

A kettős állampolgárság népszavazási kezdeményezése üres. Nemcsak úgy, hogy a politikai elit különböző csoportjai hazudnak, elhallgatnak és túloznak, hanem totális ideológiai értelemben is, amint azt Tamás Gáspár Miklós megírta a Népszabadság Hétvége-mellékletében (november 13.).

Nem fogunk kikerülni a felkínált értelmezési keretekből, hanem csak még jobban bebetonozzuk őket jogszabályokkal, kormányzati programokkal és az azokat övező gyűlölködéssel. Jó lenne, ha már egyszer visszaterelhetnénk a vitát olyan területekre, ahol szembesülhetünk a globális centrumokon kívül eső, vagy azoknak alárendelt kapitalizmusok társadalmi feszültségeivel - mi, Magyarország és a környező államok etnikailag vegyes polgárai és nem-polgárai. Ebben lehetnek segítségünkre azok a migránsok, kiknek inváziójától retteg momentán a politikai elit egyik része, s akiket - etnikai szűrés után - állampolgársághoz akar juttatni a másik.

Az első dolog, ami megdöbbenti a migráció kérdésével foglalkozó kutatót, hogy invázióról, tömeges áttelepülésről beszél a politikai elit, s közben mélyen hallgat arról, hogy már most is nagy számban alkalmaznak külföldi munkaerőt Magyarországon, részben legálisan (munkaengedéllyel, államközi szerződés alapján, vagy tartózkodási vagy letelepedési engedélyhez kapcsolódóan), részben pedig illegálisan, "ingázó" álturistákként. Valószínűleg az utóbbi a nagyobb tétel. Természetesen nem tudhatjuk, pontosan mekkora. De biztosnak látszik, hogy a legálisan és illegálisan Magyarországon tevékenykedő külföldiek száma egynéhány százezer. Köztük a környező államokban élő magyarok vannak többségben, akik megélhetésüket részben vagy egészében itt biztosítják. A jelenség súlyát jól érzékelteti, hogy a teljes magyarországi foglalkoztatotti létszám négymillió alatt van, a munkanélküliek száma majd két és fél százezer, amihez még hozzá kell számítani az informális szektorban, az állam elől eltitkolva (például napszámosként) foglalkoztatott kb. félmilliós hazai munkaerőt, mely már munkanélküliként sem jelenik meg a legális munkaerőpiacon. Tehát: a magyarországi gazdaság fontos és igen korlátozott mértékben védett munkáscsoportjáról van szó.

A korlátozottan védett kifejezés bizony eufemizmus, hiszen az illegálisan foglalkoztatottakat nemcsak munkaerőként zsákmányolják ki a szociális ellátás teljes hiánya mellett, hanem hatóságaink is aktívan üldözik őket - az állam és a tőke tökéletes összjátékának megfelelően. Ez a tartaléksereg jelentős részt képvisel az építőiparban, a mezőgazdaságban, a házicselédségben és pl. a prostitúcióban is.

E munkások persze jobbára "láthatatlanok": rejtegeti őket mind a polgári lét, mind pedig a polgári osztályt képviselő állam. A leomló fal alá kerülő építőmunkáshoz nem lehet mentőt hívni; jobb esetben bevágják a sebesültet egy kocsiba, és viszik vissza a határon túlra. A fizetni nem akaró vállalkozó fizetésnapon kihívja a munkaerő-ellenőröket, mert a büntetés kisebb, mint a bér, és így még "ártatlan" is lesz a fizetés elmaradásában, az áldozat pedig az elvégzett munka jutalmaként üldögélhet a rendőrőrsön vagy a határőrségnél.

A legálisan alkalmazott futószalag-munkást szakorvosi tanácsra helyezik át az egyik munkakörből a másikba, azon az alapon, hogy testének melyik fele van már túl nagy terhelésnek kitéve, s melyik terhelhető tovább. Beszélhetnénk a 2000 forintos napszámról, a hagymapucolásról, a szálláshelyül szolgáló istállóról, a korrupt határőrök megvesztegetéséről, a határon felmutatandó eurókról és a transznacionális szexiparról stb. Így ölt formát test és a hatalom racionális politikai ökonómiája. Ellensúly nincs, védelem nincs, a "szakszervezet" szóra pedig idegrángást vagy röhögőgörcsöt kapnak a munkaadók. A munkások minden általam ismert interjúban kiszolgáltatottságukat közvetítik a kutatónak. Románozás, ukránozás az osztályrészük. Akik nem a határ mentén dolgoznak, legföljebb havonta látogatják meg az otthon maradt családrészt, de nem ritka, aki csak félévente. Albérlet, munkásszállás a nem legális migránsok osztályrésze, és ritka kivételnek számít a felkapaszkodás és integrálódás bármilyen formája.

Szóval itt vannak már a magyarok és a nem magyarok a diszkriminált, marginális, transznacionális munkás státusában. Ahogy a globális kapitalizmusban illik. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy akkor miért ne örüljünk a kettős állampolgárságnak, hiszen az legalább jogokat adna. Több okból sem.

E jogokat ugyanis senki sem akarja megadni nekik. A beutazás szabadságáról beszélnek a magyarországi politikai élet mindkét oldalán, s hogy így majd szabadon jöhetnek be a környező országokban élő magyarok. Meg hogy ez nem kerül a magyar adófizetőnek egy fillérjébe sem. Meg maradjanak a szülőföldjükön. Rendben is van, ha figyelembe veszszük az adott társadalmi rendet. A tőkés állam ezeket a csoportokat csak be akarja engedni, hogy olcsón kiszolgálják mezőgazdasági, építőipari, ipari és bűnügyi vállalkozásaikat és a középosztályi létet. Végül is valakinek fel kell építenie a középosztály házait, vigyáznia kell a gyerekeikre, hiszen a szülőknek is joguk van a méltó életre - meg az alacsony bérszínvonalból származó előnyökre. Hová lenne különben a polgári lét?

Vállalja el akkor a magyar állam ezt a terhet? Nincs itt elég baj? Van bőven, és ezt leginkább azok tudják, akik már így is versenyhelyzetben vannak a külföldi állampolgárokkal az alkalmi munkák piacán. De ezek nem egymást kizáró okok: egymást erősítik. Nem kettős állampolgárságra volna szükség, hanem a magyarországi munka védelmét kellene megerősíteni a világkapitalizmus ellenében, függetlenül attól, ki végzi e munkát. Más szóval: védelmet minden magyar és nem magyar munkásnak állampolgárságtól és az itt-tartózkodás jogi formájától függetlenül!

Az állampolgárság intézménye rossz, ami a világkapitalizmus körülményei között csak a kizárást szolgálja. Az emberek klasszifikációja helyett a társadalmi viszonyokat kellene humanizálni. Például azonnal alá kellene írnia a Magyar Köztársaság kormányának a vándormunkások és családtagjaik védelméről szóló 2003-as ENSZ-egyezményt, mely szerint például: meg kell akadályozni az embertelen lakás- és munkakörülményeket, a testi és szexuális kizsákmányolást, a megalázó bánásmódot (10-11., 25. és 54. cikkely). Így legalább minimális mértékben kinyilváníthatná szolidaritását a környező államok magyarjai iránt is.

Világos az ellenvetés: ezzel más államokhoz képest Magyarország "paradicsomi" állapotokat teremtene a migránsok számára, s csak nőne az idevándorlás és a feszültség is. És talán éppen ez a legfontosabb vitakérdés, amellyel társadalomkutatóként és a világban gondolkozó emberként (nem polgárként) foglalkoznunk kell.

A migráció esetében teljesen világosak a világkapitalizmus hierarchikus globális rendjéből eredő összefüggések, és igen könnyű megmutatni, hogy a globalizáció (értsd: a növekvő külfölditőke-befektetés, a piacnyitás, a nem versenyképes állami vállalatok bezárása, privatizálása) hogyan vezet öngerjesztő migrációs folyamatokhoz különböző, történetileg már összekapcsolt államok között. Romániában, Ukrajnában és újabban Szerbiában is megroppan a volt szocialista nagyipar, tömeges a munkavesztés, és megindul a transznacionális mozgás, az ingázó vándorlás az etnikai és családi védőhálók, kapcsolatrendszerek mentén. E minta intézményesül, s negatívan hat vissza a helyi térségek fejlődésére. Nincs belső politikai nyomás, nehéz kicsalogatni az embereket a rövid távú, relatív transznacionális előnyök megszerzésének mókuskerekéből, átalakulnak a fogyasztási szokások, az iskoláztatási minták, a társadalmi lét.

De maga az állam is függő helyzetbe kerül. Ma például Románia, Moldova és Grúzia kifejezetten függ a vándormunkások által hazaküldött pénzektől, ami javítja a megbomlott fizetési egyensúlyokat. Ez a remittencia már tekintélyes öszszeget képvisel az adott állam nemzeti jövedelmével összevetve. Nem dughatjuk a fejünket a homokba, és nem lamentálhatunk azon, hogy szeretjük-e vagy sem az idevándorlókat. Hamis vita ez, és sehova sem vezet. Választ kell adni arra, hogy miképpen alakíthatunk ki egy nem hierarchikus világgazdasági rendet, melyben nem a globális tőke szempontjai szerint alakul sem a befektetések térbeli eloszlása, sem a keletkező jövedelmek elosztása és újraelosztása. Nagyon kis lépésekkel ezek a "törvényszerűségek" részben módosíthatóak, amint azt több globális civil szervezet felvetette, vagy ahogy a minap Böröcz József is javasolta a kapitalizmus társadalomba "ágyazásán" és átalakításán gondolkodó Polányi Károly emlékére rendezett konferencián. Ezek alapján vizsgálhatjuk meg, hogy ebben az átalakulásban mi lehet Magyarország szerepe. Máskülönben megmaradunk a szociális bezárkózás versus magyar kisbirodalmi tudat álellentéténél. Erre pedig senkinek nincs szüksége, főképp nem az eddig is lehazátlanozott és minden szinten tárgyként, nem pedig (ember)társként kezelt, "külhoni" magyaroknak.

Melegh Attila
a szerző szociológus

Forrás: Népszabadság, 2004. november 24.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat