publicisztika

Végel László

Magyar Szkülla és Kharübdisz

Magyarország december 5-én szavaz a kettős állampolgárság bevezetéséről. A kezdeményezés minimum öt évet késett, s legalább ennyit késtek a politikai pártok is. Bármelyik változat kerekedjék felül, a pártok konfrontációjában a kisebbségiek lesznek a vesztesek. Növekedik majd a már eddig is érzékelhető feszültség az anyaországiak és a kisebbségiek között, arról nem is beszélve, hogy az ország lelkiismerete sem lesz tiszta: 2004-ben rá kell döbbennie, hogy másképp érez és másképp cselekszik, viszont még a nem hívei is tisztában vannak azzal, hogy egy méltánytalan helyzethez járulnak hozzá. Arról fog szavazni, hogyan érez, de nem arról, hogyan cselekszik.

Nemcsak Magyarország, hanem az egész kelet-közép-európai és a balkáni régió problémájáról van szó. A Nyugat az EU jelenlegi normarendszerét állítja példaként a Kelet elé, de ne feledjük, hogy a legtöbb nyugati ország már az unióba való belépés előtt fellazította az állampolgárság merev doktrínáit, deszakralizálta annak fogalmát. Az EU-n kívüli svájci, valamint az olasz vagy a francia polgár kettős állampolgársága nem vált ki ellenkezést. Az Európai Unióban gomba módra szaporodik a kettős állampolgárok száma, a mobilitásnak köszönhetően számuk még nagyobb lesz. A kettős állampolgárság tehát legális európai státus, akkor is, ha rejtetten etnikai jellegű.

Kelet-Közép-Európában ugyanakkor nem került sor a fenti fordulatra, habár égető szükség lett volna rá. Horvátország már tett ebben az irányban meghatározó lépéseket, jelenleg pedig Szerbiában készítik elő a határon kívül élő szerbek letelepülés nélküli állampolgárságát elismerő törvényeket, melyek mindkét országban feszültségcsökkentő szerepet játszanak. Ezek az országok ezt megtehették vagy megtehetik. Az EU-hoz tartozó Magyarország mozgástere azonban beszűkült, s 2007 után, a schengeni térséghez való várható csatlakozással tovább szűkül.

Kár tehát megkésetten ujjal mutogatni egymásra, hiszen nem mondható, hogy "nemzetárulók" és "nemzetmentők" vitatkoznak egymással. A most szemben álló politikai erők múltbeli álláspontja nagyjából azonos. A baloldal is, a jobboldal is másfél évtizeden keresztül óvakodott vállalni az áttelepülés nélküli kettős állampolgárságot, s e lemaradás az elkövetkező években nehezen hozható be. Legfeljebb lépésről lépésre módosított törvényekkel, rugalmasan: főleg azon térségek irányába, ahol a lemaradás, várhatóan, több nemzedéket érint.

A kisebbségiek elszánt ragaszkodása a kettős állampolgársághoz ugyanakkor azt is bizonyítja, hogy az elmúlt másfél évtized kisebbségtámogató stratégiája meddőnek bizonyult. E közösségek lélekszáma az elmúlt évtizedben erősebben csökkent, mint a pártállami népszámlálási időszakokban, az asszimilációs trendek erőteljesebbek. Az elvándorlás nem szűnt meg, mert ha nem az anyaországba, akkor Nyugatra mennek. A vajdasági magyarok egy része már kettős állampolgár valamelyik nyugati országban. Egyedül ezen az úton van még visszatérés a szülőföldre. Nincs, nem volt a kilencvenes évek magyarországi exodusa során sem, ezért például a Vajdaságban egy elöregedett kisebbségi társadalomra szakad a jövő. Az állampolgársági státus elnyerését feltételező letelepedési kötelezettség radikálisan széttépte a kilencvenes években áttelepültek kettős kötődési szálait. Az áttelepülés nélküli honpolgársági státus létrehozhatta volna a kettős helyzetben ingázó, dinamikus, modernizáló kisebbségi réteget, az anyaországi törvények azonban az agyelszívást és a tőkeátáramlást, a fiatalok kitelepülését helyezték előtérbe. Ebben a helyzetben a puszta otthon maradás szólama gyászbeszédre hasonlít.

A cselekvés kulcsa most is, mint korábban, a magyar parlament kezében van. Végső fokon csak ott születhet rugalmas, a különböző államokban élő kisebbségi közösségek számával, erőforrásaival, a lehetséges EU-csatlakozási időponttal, a diszkriminációs tilalmakkal, de a történelmi adottságokkal is számoló, a fokozatosságot is figyelembe vevő, a magyar állampolgárok érdekeit is szem előtt tartó, a schengeni vízumkánonokat nem sértő döntés, azaz módosított kétharmados törvény az állampolgárságról. Olyan, amely átjárhatóvá tenné a schengeni aranyfüggönyt, főleg ott, ahol e függöny tartósnak ígérkezik. Ez elől elzárkózni vétség, többet ígérni hiba.

Az egymással feleselő követelményeket közös nevezőre hozni pedig több lenne, mint csoda: valóságos bravúr. De a hagyományos magyar megkésettség folytán a bravúrra nagyobb szükség van, mint a csodára.

Végel László
a szerző újvidéki író

Forrás: HVG, 2004. november 25.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat