publicisztika

Harrach Gábor

Népszavazás előtt


Most, hogy az Országgyűlés a Magyarok Világszövetségének kezdeményezése nyomán elrendelte az ügydöntő népszavazást, az úgynevezett kettős állampolgárság közéletünk egyik első számú kérdésévé nőtte ki magát. Az ellenzők és a kételkedők a szavazati jog, a közteherviselés és a "ki a magyar?" problémáját feszegetik, míg a támogatók a szimbolikus és morális szempontokat emelik ki. Alig hallunk azonban a nemzetpolitikai esélyekről, illetve kockázatokról.

A legutóbbi népszámlálások a kisebbségi magyar közösségek oly mértékű létszámcsökkenését mutatják, hogy az hosszabb távon már az erdélyi szász, illetve a moldvai csángó sorsképletet - lényegében a történelmi magyar szállásterületek elvesztését - vetíti előre. A tömeges áttelepülés, a beolvadás és az alacsony népszaporulat miatt az utóbbi tíz évben mintegy 300 ezer fővel fogyatkozott a szomszédos országokban élő magyarság, s ebben még nincsenek benne a rendszerváltozást megelőző, illetve közvetlenül követő évek kivándorlási adatai. Éppen ezért a kettős állampolgárság esetében a demográfiai megfontolásoknak minden más szemponthoz képest előnyt kell élvezniük. Elsősorban arra kell választ kapnunk, hogy a magyar állampolgárság milyen mértékben befolyásolná a kitelepülést.

Noha ezzel kapcsolatban még nem készültek előzetes hatástanulmányok, általánosságban meglehetősen jól ismerjük a potenciális áttelepülők jelenlegi körét, amely a Balázs Ferenc Intézet 1999-es felmérése szerint Erdélyben a magyarok 36, Délvidéken 47, Kárpátalján pedig 52 százalékát érinti. A migrációs hajlandóság azonban korosztályonként és végzettség szerint változó: Erdélyben a fiatalok 57, Kárpátalján az egyetemet és főiskolát végzett ifjúság 77, míg a Vajdaságban az értelmiségi fiatalok 82 százaléka számít potenciális elvándorlónak.

Ezek a számok nem igényelnek különösebb kommentárt. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy a kettős állampolgárság automatikusan letelepedési jogot ad az anyaországban.

Mondhatnánk persze, hogy a fenti körbe tartozók előbb-utóbb - legkésőbb EU-polgárokként - úgyis elhagynák a szülőföldjüket, a valóság azonban ennél árnyaltabb. A biztos áttelepülők köre ugyanis csak részben fedi a teljes elvándorlási potenciált. Az említett felmérés szerint Erdélyben öt, a Vajdaságban és Kárpátalján pedig két-három százalék körül mozog azok aránya, akik visszavonhatatlanul a távozás mellett döntöttek, a Felvidéken pedig ez az arány még a fél százalékot sem éri el. A többiek csupán barátkoznak a gondolattal, vagy döntöttek ugyan, de a gyakorlatban nincs lehetőségük elhatározásuk véghezvitelére. Hasonló tanulságokkal szolgál a Max Weber Társadalomtudományi Szakkollégium és a Babes-Bolyai Tudományegyetem szociológia tanszékének 2001-es felmérése is: e szerint az erdélyi fiatalok kétharmadát foglalkoztatja az elvándorlás gondolata, ám a megkérdezetteknek mindössze 11 százaléka számolt be konkrét tervekről.

A szülőföld elhagyásáig vezető döntési folyamatot külső és belső indítékok (mondhatnánk úgy is: kísértések) sokasága befolyásolja. Ilyenkor nem kis szerepe van annak, hogy a potenciális befogadó ország milyen üzeneteket küld az érintett közösség számára. Alapvető nemzetpolitikai érdek, hogy az anyaország minden pozitív eszközzel maradásra ösztönözze a hezitálókat. Amennyiben viszont Budapest - magyar állampolgárságba csomagolva - letelepülési jogot biztosítana a határon túli nemzetrészeknek, a szülőföld elhagyására motiválná az elhatározásukban még bizonytalan tömegeket. (Félreértések elkerülése végett: a problémát nem az anyaországba beáramló embertömeg, hanem a magyar szállásterületek kiürülésének veszélye jelenti.)

A kettős állampolgárság szorgalmazói azonban úgy gondolják, hogy egy ilyen lépés nem gerjesztene kivándorlást. Szerintük "a kitelepedést éppen a jelenlegi állampolgársági törvény serkenti, hisz ez köti helyben lakáshoz és magyarországi jövedelemigazoláshoz az állampolgárság megszerzését". El is fogadhatnánk ezt az érvelést, ha a kivándoroltak, vagy legalábbis jelentős részük a magyar állampolgárságért hagyta volna el szülőföldjét. A szociológiai felmérések szerint azonban az áttelepülések mögött elsősorban gazdasági okok húzódnak meg, majd a családegyesítés és a hátrányos kisebbségi lét következik az indítékok sorában. A kettős állampolgárság elvándorláscsökkentő hatásáról szóló megnyilatkozások tehát téves előfeltevéseken alapulnak.

Igazságtalanok lennénk azonban, ha nem ismernénk el az állampolgárság kiterjesztése melletti érvek egy részének igazát. Hiszen egy ilyen lépés jogilag is visszaállítaná a nemzet egységét, nem szólva arról, hogy a szomszédos országokban élő magyarok felmenői soha nem mondtak le eredeti állampolgárságukról. Tény az is, hogy az egyént az anyaországhoz kapcsoló érzelmi és materiális kötelékek jótékonyan befolyásolják a nemzeti identitást. Az utóbbi másfél évtizedben már több romániai nemzetiség - például a Zsil-völgyi macedónok vagy a bánsági horvátok - esetében beigazolódott az intézményesített anyaországi kapcsolatok asszimilációcsökkentő hatása. Noha a szomszédos országok uniós csatlakozását követően a magyar állampolgársággal járó jogosultságok gyakorlati vonatkozásban már nem jelenthetnek előnyöket, az összetartozás és az anyaországi törődés (kisebbségi helyzetben rendkívül fontos) üzenete független az EU-tagságtól. A vajdasági és kárpátaljai magyarság számára pedig - tekintettel a csatlakozásig vezető út időtartamára - hosszabb távon is kézzelfogható előnyöket jelentenének az állampolgársággal elnyerhető jogosítványok, melyek következtében az addig hátrányos kisebbségi lét előnnyé válhat. Olyan megoldásokat kell tehát találnunk, amelyek a lehető legtöbbet juttatják az egyén számára az anyaországi kötelékekkel járó előnyökből, ugyanakkor kivédik az említett demográfiai kockázatokat.

A Magyarok Világszövetsége által brit mintára kidolgozott, időközben csendben elfelejtett külhoni állampolgárság éppen ezt a kockázatot hárítaná el azzal, hogy birtokosának nem tenné lehetővé a Magyarországon való letelepedést, de magyar útlevelet, korlátozott időtartamú anyaországi munkavállalást és tanulási jogot biztosítana számára. (Hogy az MVSZ miért cserélte le eredeti koncepcióját, a mi szempontunkból lényegtelen.) Bár a végső döntés joga immár a nép kezében van, talán mégsem érdektelen, hogy ez a modell nagyobb politikai konszenzust élvezne, mint a kettős állampolgárság. A szabad demokrata Szent-Iványi István például éppen a brit nemzetközösségi állampolgárságot nevezte meg az egyik lehetséges mintaként, de négy éve még az RMDSZ is a külhoni állampolgárság napirendre tűzéséért gyűjtött aláírásokat Erdély-szerte.

A kettős állampolgárság másik, filozófiájában is eltérő alternatívája a szülőföldön igénybe vehető, egyénre szabott kedvezmények bővítése lehetne. Erre a státustörvényben már találunk példát: az oktatási-nevelési támogatás összegének növelése, értékállóságának garantálása (például a mindenkori nyugdíjminimumhoz kötés révén), valamint kiszámítható folyósítása már rövid távon is rendkívül felértékelné a magyar nyelvű oktatást a szomszédos országokban, s ezzel a beolvadás egyik legbiztosabb terepén fordíthatnánk meg a negatív folyamatokat.

A népszavazás azonban rendkívül leszűkíti a nemzetpolitika mozgásterét, vagy-vagy kérdéssé degradál egy olyan ügyet, amely ennél sokkal árnyaltabb megközelítést kíván. Ebben a játszmában mindenki hibás: a népszavazás kezdeményezői azért, mert elvették az állampolgárság bonyolult témakörében kompetens politikai elittől a döntés lehetőségét, a politikai elit pedig azért, mert képtelen volt kezelni egy valós, a határon túli magyarok által közel másfél évtizede megfogalmazott - ráadásul nemzetpolitikai szempontból előnyösen kiaknázható - igényt, s ezzel maga provokálta ki a népszavazási kezdeményezést.

A referendum résztvevői persze aligha mérlegelnek majd olyan szempontokat, mint a kivándorlás vagy az identitásra gyakorolt hatás. Ez a népszavazás az érzelmek csatája lesz, két lecsupaszított nemzetfelfogás csap majd össze egymással. Az alacsony részvétel miatti érvénytelenség vagy a "nem" voksok győzelme azonban az anyaország közömbösségének vagy elutasításának az üzenetét közvetítené a határon túli magyarság és nem utolsósorban az utódállamok számára. Ennek rendkívül súlyos pszichológiai következményei lehetnek, melyek az össznemzeti integráció további sorsát is jelentősen befolyásolhatnák. Amennyiben viszont a népakaratnak köszönhetően minden magyar teljes jogú állampolgárságot kaphat, az anyaországnak meg kell találnia a demográfiai kockázatok kivédésének eszközeit, már ha ez egyáltalán lehetséges. Szakemberek és politikusok szájából sajnos nagyon gyakran elhangzanak olyan vélemények, miszerint a csökkenő népességű Magyarország számára a határon túliak jelentik a tartalékot. Az ilyen megközelítés teljességgel elfogadhatatlan, hiszen kimondatlanul is fontossági sorrendet állít fel a magyar nemzetrészek között, s az egyik problémáját a többi rovására kívánja orvosolni. Az anyaország nem tekinthet utánpótlási bázisként a szomszédos országokban élő kisebbségeinkre, s ezt az állampolgárság kiterjesztésekor is szem előtt kell tartani.

Végül ne felejtsük el azt sem, hogy a kettős állampolgárság még akkor sem lenne csodaszer az égető nemzetpolitikai problémákra, ha sikerülne elhárítani a fentebb jelzett kockázatokat. Az elvándorlást generáló okok s az asszimilációt előidéző léthelyzetek nemcsak országonként, hanem régiónként, sőt településenként is eltérőek. A magyar-magyar kapcsolatok intézményesítése pedig csupán az általános problémákra kínálhat megoldást. A Budapestről irányított, átfogó lépések mellett régiónként, sőt egyes esetekben - gondolok itt a kiemelt jelentőségű nagyvárosokra - településenként megfogalmazott demográfiai stratégiára van szükség. Ezek kidolgozásában és végrehajtásában a helyi politikai erőknek, a vállalkozói szférának, a civil szervezeteknek és az egyházaknak is szerepet kell kapniuk. Ez azonban már egy másik fejezet.

Harrach Gábor
a szerző televíziós szerkesztő

Népszabadság, 2004. szeptember 22.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat