Tamás
Gáspár Miklós
Nem lehet?
Miskolczy Ambrusnak
Nincs olyan ember, aki a lelke mélyén ne vágyakoznék
- akármilyen haloványan és bizonytalanul - a fájdalom
s a betegség után, amelytől megszabadult már. Azoknak,
akik intenzíven és hosszasan szenvednek, a valószínű
gyógyulásuk miatti fatális veszteségre kell majd gondolniuk.
Amikor a fájdalom lényünk részévé válik, akkor meghaladása:
veszteség, és lehetetlen, hogy ne sajnálkozzunk miatta.
Azt, ami a legjobb bennem, a szenvedésnek köszönhetem;
de azt is, amit az életből elvesztettem.
Cioran
Magyarországon 2004. december 5-én népszavazást rendeznek,
amelynek a második kérdésére adott válasz eldönti majd,
hogy vajon kaphatnak-e magyar állampolgárságot a történelmi,
Szent István-i Magyarország utódállamaiban, a mai Csonka-Magyarország
határain kívül rekedt magyar nemzetiségű, etnikumú,
származású, kultúrájú, identitású személyek. A népszavazási
kérdés nem határozza meg ennek az állampolgárságnak
a jogi tartalmát, ebben majd a Magyar Köztársaság országgyűlése
fog paradox módon dönteni, s előre tudható, hogy fösvény
lesz a jótéteményekkel.
De mit jelent a "kettős állampolgárság"
délibábja az erdélyi-partiumi magyaroknak, akiknek -
a legutóbbi fölmérések szerint - a kilencven százaléka
helyesli, a hatvan százaléka igénybe is venné a bizonytalanul
és homályosan fölkínált magyar állampolgárságot? Hol
a helye ennek a válságnak a történelemben?
A dolognak van eszmetörténeti-művelődéstörténeti előzménye.
Főtiszteletű és méltóságos Makkai Sándor erdélyi (kolozsvári)
református püspök, a híres teológus, regény- és esszéíró,
mondhatjuk: az erdélyi magyarság szellemi vezetője 1936-ban
elhatározta, hogy lemond tisztségéről és Magyarországra
költözik. Ez igazi kollektív lelki válsághoz vezetett
Erdélyben. A válság csak elmélyült, amikor Makkai 1937-ben,
Csuka Zoltán Láthatár c. kisebbségtudományi és "nemzetpolitikai"
folyóiratában publikálta Nem lehet nevezetű korszakos
esszéjét, amely mindannyiunkat megrázott, akármikor
olvastuk (én a régi kolozsvári Utunkban írtam még Makkairól,
1977-ben; első korszakának mindig nagy tisztelője voltam).
Néhány idézet Makkai Sándortól, a Nem lehet-ből:
"Sokan azt hiszik, hogy [a kisebbségi kérdést]
meg lehet oldani elnyomással, erőszakkal vagy megalkuvással,
lefokozással, egyes részletekre vonatkozó ideiglenes
rendezésekkel. Ezek, akár jószándékúak, akár ellenségesek,
nem veszik észre magát a dolog lényegében rejlő élettörvényt,
amely végérvényesen és megdönthetetlenül azt jelenti,
hogy a kisebbségi kérdés megoldhatatlan.
... Nem tudom elképzelni a kisebbségi életnek semmiféle
emberhez méltó elrendezését, mert magát a kisebbségi
"kategóriát" tartom emberhez méltatlannak
és lelkileg lehetetlennek.
... Natorp, egy kiváló pedagógus, alaptételéül vallotta,
hogy az ember emberré csak a közösség, a társadalom
által lesz. Ennek az igazságnak ma egyetlen konkrét
formája az, hogy az ember csak a saját nemzeti közösségében
érezheti és teheti magát emberré. [...] teljesen más
dolog az, hogyha egyes emberek, bár kényszerű okokból
is, de saját elhatározásukból kivetődnek a nemzeti közösségből,
s elmennek szerencsét próbálni, mintha egy nemzet nagy
tömbjei, saját akaratuk ellenére kerülnek, felettük
álló vaskényszer súlya alatt, idegen impériumok alá.
A magyar nemzettel pedig ez történt. [...] A magyar
nemzet abban a jelenlegi állapotában, amelyben állami
szuverenitást gyakorolhat, soha és semmi körülmények
között nem lehet önmaga, nem lehet egészséges és életképes,
mert társadalmi szerkezetében és szellemi organizmusában
történtek a rettenetes operáció által olyan végzetes
eltolódások, melyek ezt lehetetlenné teszik. A másik
oldalról: a kisebbségi testrészek szempontjából pedig
még sokkal inkább áll ez az igazság, hogy a magyar kisebbségi
nemzetdarabok teljesen képtelenek az életre, még akkor
is, hogyha az életösztön parancsára ezzel biztatják
vagy hitegetik önmagukat.
[...]Szolgasorban, lefokozott életformák között hosszú
időkig el lehet tengődni, de nem lehet fejlődésképes
nemzeti életet élni, ez pedig az új Európában [1937]
annyit jelent, hogy nem lehet embernek lenni.
...[A kisebbségi sors] legmélyebb gyökerében elviselhetetlen,
mert merőben ellenkezik az emberi méltósággal, és ez
az, amit Európa lelkiismeretének - ha ugyan van lelkiismerete
- nem szabadna eltűrnie és nem lehetne elhordoznia.
...[A világ] elég könnyelmű vagy elég gonosz volt
ahhoz, hogy egy nagy történelmi hivatást betöltött és
Európa egyensúlyát biztosító nemzetet úgy dobáljon szét,
hogy annak tagjai lassan, de biztosan elvérezzenek és
szétmálljanak.
A kisebbségi sors nem politikai lehetetlenség, vagy
legalábbis nemcsak az, hanem erkölcsi lehetetlenség.
A mi kisebbségbe jutott véreink, idegen nacionalizmusok
testében, legnemesebb életcéljuk szerint tétlenségre
kárhoztatva, mellőzve, teljesen ártatlanul és méltatlanul
lenézve, emberi méltóságukban szenvednek olyan kibeszélhetetlen
sérelmet, amely a világtörténelem e legsötétebb korszakának
valamikor rettenetes ítéletévé fog válni."
Makkai Sándor esszéjét hitetlenkedve, fölháborodva,
ellenségesen fogadta az erdélyi és az Erdéllyel törődő
magyarországi értelmiség. Legkiválóbb kortárs elemzője
is azt írja róla, hogy ez "a kivándorló önigazolása".
Gyímesi Évának is égető kérdése volt ez. Igen, részben
a "kivándorló" Makkai önigazolása volt a Nem
lehet. De ma már szerintem több ennél, mert láthatólag
- a "kivándorlás" vagy az "áttelepülés"
fájdalmas problémakörén túl - ez az az ítélet, amelyet
az erdélyi magyarság meghozott. Az erdélyi magyarok
látható többsége - a "kettős állampolgárság"
ügyében tanúsított lelkesedése mutatja - Makkai ítéletét
írja alá. Nem volt olyan alakzata a poszt-trianoni Nagy-Romániának
(talán, tragikus módon, az 1945 és 1959 közötti sztálinista,
fél- vagy negyed-internacionalista epizódot kivéve),
amelyben az erdélyi magyarság a szupraetnikus jakobinus
nemzetállam értelmében a romániai "honpolgári közösség"
részének érezte volna magát: sem a Hohenzollern-monarchia
alkotmányos nacionalizmusa, sem a Ceauşescu-rezsim félmaoista
újfasizmusa, sem az 1989 utáni romániai demokrácia elviselhetőbb
viszonyai nem győzték meg az erdélyi magyarokat arról,
hogy Romániához tartozásuk más lenne, mint fátum vagy
kényszer. Ennek elsőrendű oka persze az, hogy a jakobinus
nemzetállam romániai változata - de talán egyik változata
se - volt csakugyan etnikum fölötti. A Romániához tartozás
erdélyi magyar közvéleményünk számára soha nem volt
egyéb, mint a románok uralma a magyarok fölött. Az alárendeltség
állapota és érzete pedig nem a honpolgár, nem a citoyen
lelkiállapota. A "romániai", tehát nem "román"
identitás akkor se működik, ha a gyakorlat - pl. a romániai
közéletben való tevékeny részvétel, mint az utóbbi évtizedben
- "romániai", tehát az etnicitáson túlmutató
gyakorlat, gyakorlati ügyekben. A román/romániai állam
csak annyiban érdekes számunkra, amennyiben ad nekünk
valamit; s ez persze részben a bolsevik államkapitalizmus
öröksége. Az állam ellenség volt, amelyet eltűrtünk,
ha "osztott" ezt-azt.
De nemcsak erről van szó.
Arról is szó van, hogy az erdélyi magyarság mit tart
önmaga felől. Makkai szerint a kitartást, "...ezt
a csöndes hősiességet, sokszor talán csak a tudat alatt,
egyedül az a mély meggyőződés tehette lehetővé, hogy
a magyar nemzet minden külső látszat dacára belül, lelkileg
és szellemileg eltéphetetlenül egy maradt. Ebből kellett
fakadnia annak a reménységnek, hogy ez az egység valamilyen
formában fenn is fog maradni, és el kell jönnie az időnek,
amikor külsőleg is, így vagy úgy, érvényesülni fog."
Amennyiben az érvényesnek elismert tétel az erdélyi
magyarságról az, hogy tekintet nélkül a külső (pl. alkotmányjogi,
közigazgatási, gazdasági, regionális-kulturális) körülményekre,
a magyar "nemzetiségű" romániai személyek
mindenképpen a magyar nemzet tagjai, ha a magyar nemzet
"eltéphetetlenül egy maradt", akkor persze
a kisebbségi helyzet evidensen megoldhatatlan, és a
belső, "lelki" tényhez hozzá kell igazítani
a külső tényállást, teszem azt: határrevízióval vagy
más, hasonló horderejű és élességű politikai átalakítással.
Makkai Nem lehetje szoros logikával következik ebből
a fölfogásából, ill. abból, hogy elvetette a transzszilvanizmust.
Korábban ebből nem vonta le az összes konzekvenciákat.
Bár nem fogadta el az erdélyi különállást, a határrevízióval
akkor még lelki "önrevíziót" szögezett szembe,
elég sok önellentmondással:
"Kisebbségi magyar nemzeti öntudatunk revíziója
így főképpen két nagy lelki átalakulást kíván meg tőlünk:
az egyik az, hogy a földi impériumhoz kötött magyarságot
lelki magyarsággá tegyük magunkban; a másik azonban
az, hogy az így fölszabadított örök magyarságot ne tartsuk
gyöngébbnek a külső impériumhoz is kötött és attól is
támogatott magyarságnál [azaz Magyarországnál], és egyetlen
atomját se alkudjuk el azért, mert így nehezebb magyarnak
lenni, mert így önerőnkből kell magyarnak lenni. Természetes,
hogy ebből az öntudatból egyenesen következik egy olyan
önfenntartás és önállítás, mely a magyar közösséghez
tartozó minden egyénnek, feltéve, hogy lélekben ehhez
a közösséghez tartozik, biztosítja az anyagi és szellemi,
a kulturális és erkölcsi egzisztenciáját, és ezáltal
igazolja önmagát."
A Magunk revíziója - egyébként intellektuálisan (a
püspök többi könyvéhez képest) másodrangú munka - a
két világháború közötti magyarság konzervatív krédójává
lett volna a maga termékeny kétértelműségében, ha Makkai
el nem megy, s ha a Nem lehet meg nem íródik. Addig
az volt, az Erdélyi Fiatalok s a Hitel nemzedéke - meg
a közönség - esküdött rá. Gyerekkoromban majd minden
ismerősünk könyvespolcán ott volt. Az "összmagyar"
dimenziót föl nem adni, de a kivándorlás és a határrevízió,
az irredenta gyökeres rendszabályait pro tempore félretéve
"építkezni", ez volt - szemben a mindig kisebbségi
transzilvanizmussal - a többség (a kisebbségi többség)
hitvallása.
Emellett az erős és félhivatalos krédó mellett - s
véle szemben - több tényező és gondolat is állott. Először
ott volt "a történelmi Magyarország", az Osztrák-Magyar
Monarchia nemzetiségi tapasztalata. Ez azt mutatta meg
- a Trianon utáni utódállami magyaroknak -, hogy hiába
az asszimilációs politika és a nemzetiségi elnyomás,
a kisebbségeket általában nem lehet beolvasztani, ha
nem akarják; a Rumenia irredenta (és aztán persze l’Ungheria
irredenta) erősebb, mint az etnikumok fölötti impérium;
hogy az ún. „kultúrfölény” állítólagos vonzereje nulla,
hogy az autonómiát senki se gondolja komolyan, csak
az elszakadás első lépcsőfokának szokás tekinteni sub
rosa, nehéz időkben. 1914 augusztusa azt is bebizonyította,
hogy a nemzetközi szocializmus megadta magát a nacionalizmusnak.
A huszadik században úgy látszott, a nemzetnél - az
etnikumnál, a fajnál - nincs nagyobb erő, ezért minden
humanizmus, páneurópázás, internacionalizmus, népszövetségi
kisebbségvédelem, alkotmányos védőbástyák vagy pláne
Titulescu gondolata, "a határok spiritualizálása":
béna, ernyedt, tehetetlen. Itt az etnikumok vagy - ahogy
a mai konzervatív mondaná - a civilizációk küzdelme
folyik.
Evvel szemben a hagyományos államok tehetetlenek. Hiába
tiltotta ki a magyarországi parlamentarizmusból a nemzetiségeket
az 1918 előtti magyar liberális nacionalizmus, a román
takarékpénztárak, az Albina, az Astra egyszerűen fölvásárolták
Erdélyt. A romániai földreform a kilencszázhúszas években
földönfutóvá tette az erdélyi magyar birtokosok (az
addigi vezető osztály) jelentős részét, a hivatalnokok
(a vezető kaszt másik része) elvesztették hivatali állásukat.
Az állami diszkrimináció hatékonyabbanak bizonyult mindennél,
amit az etnikum, „a mi fajtánk” önmagáért megtehetett
az erőtlen liberális kapitalizmus körülményei között,
az első világháború előtt, amikor a pesti parlament
sértegette, gyalázta, megszégyenítette a nemzetiségeket,
olykor lövetett rájuk, bebörtönözte a vezetőiket, de
gazdagodásuk és szaporodásuk ellen nem tehetett semmit.
Itt csak erő állhat szemben erővel. Ezt jelentette "az
építkezés": a kétségbeesés, a vereség józanságát.
Az erő középponti fogalmának és tapasztalatának, a
Carl Schmitt-féle barát/ellenség dichotómiának a politikai
relevanciája békés, "civilizált" körülmények
között igen korlátozott. Ugyanakkor a társadalom tagjainak
a tapasztalata ellentmond ennek. A politikailag - legalábbis
az uralkodó liberális politikai filozófiában - artikulálhatatlan,
informális uralmi viszonyok rengeteg szenvedés (és elégtétel)
okozói. Makkai és vitafelei akkor írtak, amikor a királyi
Nagy-Romániában formálisan még érvényesek voltak a nemzetiségi-etnikai
jogegyenlőség bizonyos válfajai, az uralmi-szimbolikus
viszonyok azonban brutálisan megváltoztak. Korábban
mindaz, amit "magyar"-nak érzékeltek, fönn
volt, 1918/19 után pedig lenn. Ami korábban "román"-nak
minősült, az azelőtt lenn volt, most pedig fönn. A hatalom
elvesztése - beleértve a szimbolikus hatalmat - az egyik
legnagyobb, fájdalmas izgalomforrás, amint azt a tragédia
műfaja bemutatja nekünk Euripidésztől Shakespeare-ig
és Brechtig. A magyar irodalomban - talán nem véletlenül
- ennek a legkíméletlenebb ábrázolása Móricz Erdély-trilógiája,
mostanában pedig Szabó Gyulától a nem kellően méltányolt
A Sátán labdái. Makkai érdeme, hogy nem jogokról beszélt,
hanem "impérium"-ról, azaz hatalomról. Ez
a probléma manapság letagadott fele. Igaz, csak a fele.
Az erő (hatalom, uralom) jelentőségének fölismeréséből
egyáltalán nem pusztán erőszakos és végletes megoldások
előnyben részesítése következhetik. A transzszilvanizmus
is az informális-szimbolikus hatalmi viszonyok (amelyek
mögött persze a fiatal, diadalittas nagyromán nemzetállam
kemény állami kényszere állott). A transzszilvanizmus
a maga módján bámulatos gondolatkísérlet volt, a nemzetiségi
szabadelvű demokratizmus kísérlete, amely a hagyományos
erdélyi partikularizmusra támaszkodva, szembefordulva
Pesttel és "a szegedi gondolat"-tal, Bukaresttel
és a "bizánci-fanarióta-levantei bojáruralomnak"
értelmezett román délkelettel, megpróbálta megalkotni
az erdélyi nemzetiségek és felekezetek együttes különállásának
a mítoszát. Így írt Kós Károly:
"Az 1848. évi.... kolozsvári országgyűlés kimondotta
Erdélynek Magyarországgal való unióját minden feltétel
nélkül. A históriaírás megállapítja, hogy ezt a súlyos
horderejű határozatot egyhangúlag szavazta meg az országgyűlés,
de szükségesnek tartjuk az igazság szempontjából feljegyezni:
1. Az országgyűlésen résztvevő szász követek az egyhangúság
érdekében kifejtett terror nyomása alatt megszavazták
ugyan az uniót, de a gyűlés után nem vállalták azt sem
ők, sem népük.
2. A román püspök csupán a maga nevében és felelősségére
adta le hozzájáruló szavazatát, de azzal a román nép
sem azelőtt, sem azután soha nem vállalta a közösséget,
sőt, nyíltan megtagadta azt.
3. De a magyar és a székely nemzet sem volt egész tömegében
híve az uniónak, még kevésbé a Magyarországgal minden
feltétel nélkül való egyesülésnek.
1918. évi december hó elején az erdélyi románok gyulafehérvári
nemzetgyűlése, amelyen a szász nemzet is képviseltette
magát, kimondotta Erdély unióját Romániával - minden
feltétel nélkül. Ez ugyancsak súlyos horderejű határozattal
kapcsolatban a történelmi valóság kedvéért meg kell
jegyeznünk:
1. Erdély magyarsága e minden erdélyi nép sorsáról döntően
határozó gyűlésen részt nem vett, becsülettel részt
sem vehetett, tehát ezt az uniót meg nem szavazta.
2. A szász nemzet csupán hosszas habozás után, s a román
nemzeti vezetőkkel való sokszoros, reábeszélő tanácskozás
és legalább bizonyos fokig való megnyugtató ígéretek
után járult hozzá az unió megszavazásához.
3. De a románság sem volt egészében híve a feltételek
nélküli uniónak.
... A történelem megismételte magát: az 1918-iki gyulafehérvári
gyűlés szinte megdöbbentően hasonlatos az 1848-iki kolozsvári
gyűléshez; csupán a szerepek voltak kicserélve..."
Ez tömören összefoglalja a transzszilvanizmus történeti
ideológiáját, amelynek máig vannak nyomai. (Gondoljunk
pl. a kétnyelvű kolozsvári Provincia c. lapra és körére,
elsősorban Molnár Gusztáv - régi kolozsvári évfolyamtársam
- regionalista-geopolitikai munkásságára.) Az etnikumok
fölötti partikularista összefogásnak általában kevés
híve akad az uralkodó etnikum soraiban, Erdélyben se
volt ez másképp. Az 1940-i újabb impériumváltozás ("bécsi
döntés", "a négy év") után és alatta
a transzszilvanisták még élő maradékai nem nagyon hozakodtak
elő korábbi elveikkel, s kevesen emeltek szót az Észak-Erdélyben
kisebbségi sorba került románságért (bár széki gr. Teleki
Pál próbálkozott az oktatásügyben evvel-avval), hogy
más kisebbségekről szót se ejtsünk. 1945-ben persze,
az 1918/19 és 1940 között érvényben volt trianoni határok
visszaállításának árnyékában, megint előkerült az autonómiagondolat.
1944/45 után a frontról, lágerekből, hadikórházakból
hazatérő megmaradtak két dologgal néztek szembe: a szovjet
hatalommal, "népi demokráciával", valamint
a második román "impérium" fenyegető közeledésével.
Akinek igazán szava lehetett volna ekkor, a legfontosabb
erdélyi marxistának, kommunista entellektüelnek, a Korunk
legendás szerkesztőjének, a kommün volt helyettes népbiztosának,
az éppen a kétségbeesés és a vak remény között hánykolódott,
s talán nem is gondolta, mennyire hasonlítanak sietősen
lejegyzett sorai - ekkor íródik Fábry Zoltánnak, Gaál
Gábor és a Korunk szlovákiai marxista munkatársának
nevezetes esszéje is, A vádlott megszólal - a valamikori
nagy ellenfelek, Makkai, Kós gondolataira. Így ír Gaál
Gábor:
"Mi, magyarok itt Romániában vagy a görögség új
népe leszünk, vagy elpusztulunk mind egy szálig..."
Komintern ide vagy oda, Gaál Gábor azért Nietzsche lázas
olvasója, Karl Reinhardt, Walter F. Otto, Werner Jaeger
kortársa volt, "görögség"-képzete így értendő.
Így folytatja: "A görögség új népe úgy, akkor,
ha megvalósítjuk magunk közt - s ezáltal a példát sugározzuk
szórványainkban a körülöttünk levőre - a demokráciát,
vagy elveszünk. Ha a tél jön, még a kóbor embernek is
be kell rendezkednie a hidegre... Erdélyben mindig fagyosabb
a szél..." "Csak az lehet a feladatunk, hogy
demokraták legyünk... Hogy a múltunkból lázasan ássunk
ki mindent, ami erre ösztönöz, hogy a jelenünkből tapadjunk
minden olyasmihez, ami erre sarkall. [...] Ha ilyenek
leszünk, azoknak a tábora is no hatalmasan akikkel együtt
ez az ország a demokrácia valódi országa leszen. Nincs
más menekvésünk, és nincs más diadalunk... Plebejus
demokraták legyünk, alakuljunk néppé - nem a proletarizálódás
keserű útján, hanem a tudat tiszta világossága révén."
Figyelemre méltó, hogy Gaál Gábor, akár a kor más, ún.
"polgári" írói - pl. az irredenta "Végvári"
(Reményik Sándor) és "Székely Mózes" (Daday
Loránd), de olyanok is, mint Kolozsvári Grandpierre
Emil vagy Ignácz Rózsa - a deklasszálódást, tehát az
anyagi, hatalmi és státusveszteséget tekinti "a
hideg"-nek, tehát a végveszedelemnek. Akárcsak
Makkai.
Az őshonos, autochton vezető kaszt nélküli kelet-európai
végeken, a kényszerű etatizmus körülményei között (itt
nem az alsó középosztály etatista, mint Franciaországban,
az egyenlőség érdekében és a hagyományos "történelmi
osztályok" ellen, hanem a gyönge és a külföldtől
függő, de a külföldi vagy birodalmi gyámkodástól szabadulni
akaró hazai uralkodó réteg, hasonlóan a fölszabadult
gyarmatok "bennszülött" elitjeihez) a "csúcsra"
vezető út az oktatáson (diploma a. m. cím/rang) keresztül
vezet. Ezért volt minden kialakult utódállamban (elvégre
Csonka-Magyarország is a Monarchia utódállama) numerus
clausus, az új Nagy-Romániában meg ún. numerus valachicus,
később pedig numerus nullus. Ezt a módszert a kilencszázhetvenes
években hozta vissza Nicolae Ceauşescu rendszere Erdélyben.
(A szovjet fölsőoktatásban ezt a zárt számot elsősorban
a zsidó egyetemi hallgatókkal, ill. fölvételizőkkel
szemben alkalmazták. A numerus clausus minden variánsa
masszív kivándorláshoz, meneküléshez vezetett.) A kilencszáznyolcvanas
évek világnézeti fordulata, "az emberi jogi forradalom"
áttörése Kelet-Közép-Európában - bár vannak jogelméleti,
ám pusztán szakmai, nem pedig politikai előzményei a
kisebbségi jogvédelem terén - elszakadt az "egzisztenciális
fenyegetettség" reáliáitól, de korábban ez volt
az uralkodó beszédmód, s mint látni fogjuk, rejtetten
ma is az. Megint. A közvéleményt irányító középosztály
("értelmiség") az állami stallumra képesítő
jogcímeket akarja a számára fontos etnikai és osztálypopuláció
számára biztosítani, ez a stratégiája Nagymajtény és
a szatmári béke óta. Ez se változott semmit. 1989-ig
a "nyugdíjas" állami állásokért folyt itt
a legnagyobb politikai jelentőségű versengés. A kelet-közép-európai
egyetemi cím- és rangkórság innen származik, a "mezei
jogász" dr. Analfabéták rémuralma meg korábban
az álnemesi és katonai ("satisfaktionsfähig",
"párbajképes", "egyéves önkéntes",
"karpaszományos", "tényleges tiszt"
és í. t.), kardbojtos rangőrület, alakiságmánia. A trianoni
béke, az "impériumváltozás" után az erdélyi
magyar köztisztviselők és környezetük nagy része Csonka-Magyarországra
menekült. Az állásokat románokkal töltötték be. Még
az otthon maradottak se voltak hajlandók fölesküdni
a román királyra. Az állásukat ők is elvesztették. A
megmaradt "elit" azokból a birtokosokból és
tőkésekből állt, akiknek nem kellett állás, meg a szabadfoglalkozású
orvosokból, ügyvédekből, felekezeti iskolai tanárokból
és - főleg - újságírókból. A magyar egyetemet megszüntették.
Érettségizni románul kellett. A mobilitás leállt, ugyanakkor
megszűnt a mágnások és dzsentrik hagyományos szerepe
is. Ezáltal Erdéy modernebb is lett kénytelenségből,
mint Csonka-Magyarország, meg régimódibb is, mert nem
esett át a vörös forradalom és a fehér ellenforradalom
lázrohamain, vezető rétege megmaradt liberális nacionalistának.
Mindevvel együtt: a deklasszálódás hatalmas volt.
A szolgalelkűségre, "úrtiszteletre" nevelt
magyar plebs-nek most föl kellett volna néznie azokra,
akiknek a megvetését verték belé évszázadok során: "az
oláhokra". Az emiatti ressentiment iszonyatos volt
és - részben - maradt. Makkai Sándor elég nyersen kimondotta,
hogy ez elviselhetetlen. Ha a kultúra eszménye "az
úr", akkor az idegen iránti csodálat pusztán azért,
mert immár az idegen "az úr" - elhordozhatatlan.
A szolgaságért (minden rendszerben!) az kárpótol szimbolikusan,
ha följebbvalóink valamilyen értelemben "olyanok,
mint mi", valamiképpen egylényegűek velünk: a nacionalizmus-etnicizmus-rasszizmus
szerint azért, mert a vezetők, az "urak" is
"a mi fajtánk", a demokratizmus szerint, mert
"bennünket", a népet "képviselnek",
a liberalizmus szerint nem is urak, hiszen nincsenek
is urak, hiszen a törvények az urak (rule of law, "joguralom",
"jogállam"), a bolsevizmus szerint az urak
azért "urak", hogy minden uraságnak, uralkodásnak,
uralomnak véget vessenek stb. stb.
Nem tudom, észrevette-e az olvasó, hogy a magyarországi
és az utódállami magyar közvélemény jelentős része azt
mondta nekünk erről a szimbolikus kárpótlásról, hogy
merő fikció. Nem érzi magát szabadnak addig, amíg nincs
valódi hatalma a sorsa és identitása fölött. Az etnikumok
fölötti ("jakobinus nemzetállami") demokrácia
illúziója épp úgy összeomlóban van, mint a "jogállam"
és a "népképviselet" illúziója.
Az erdélyi magyarság (és a csonka ország közvéleményének
egy része is), úgy látszik, értéktelennek tekinti azt
az állampolgárságot, amely etnikailag idegen többséghez
kapcsolja a kisebbség politikai identitását, sőt: gyakorlati
életkereteit. Románia számára nem haza - a szónak valamely
nem etnokulturális jelentésében -, hanem csupán (az
egyén felől nézve) puszta véletlen adottság vagy (a
társadalom története felől nézve) pusztán kényszerű
adottság. A többségi elv és az informális hatalmi viszonyok
egyaránt arra kényszerítenék az allogén kisebbséget,
hogy az idegent ismerje el "urának". A kettős
állampolgárság ahhoz eszköz, hogy az "úr"-nak
elismert faktor ne "allogén" legyen, hanem
magyar, hiszen az állampolgárság valamely állam "főségének"
az elismerését jelenti, s ha a nemzetállamot "etnikai
államnak" értelmezzük, akkor a problémák egy része
csakugyan megoldódott. A problémák másik részét az etnikai
autonómia oldaná meg. Azok a személyek, akik most már
nem pusztán etnikailag, hanem "nemzeti", "országlati",
azaz hatalompolitikai szempontból is különböznek a környező
román lakosságtól (többé nem „kisebbség”-nek, hanem
bizonyos aspektusból nézve idegennek nyilvánítván magukat,
hiszen immár egy másik - "idegen" - állam
polgárai is), külön entitásba óhajtanak tömörülni területileg.
Ha a román állam "fősége" hiánytalanul el
volna ismerve, akkor a területi-etnikai autonómiával
szemben nem volna hiteles, érvényes ellenvetés (csak
nacionalista aggodalmak), ám ha a Romániában területileg
egyesült, kiváltságokkal (vagy mondjuk: különleges előjogokkal)
rendelkező, (részben) külföldi állampolgárokból alakult
enklávé jön létre, akkor az autonómia az önálló szuverenitás,
ha nem is éppen a nemzeti függetlenség jegyeit fogja
magán viselhetni. Ilyesmire ugyan még soha nem volt
példa a történelemben, de hát újdonságok is lehetségesek,
akkor is, ha ezeket az újdonságokat nyíltan senki nem
akarja. Efelől még létrejöhetnek. Kérdés, hogy a román
többségnek az utóbbi időben tapasztalható közönye a
magyar kisebbség iránt tartós lesz-e, ill. elegendő
lesz-e ahhoz, hogy állama jellegének ilyen mérvű átalakítását
szótlanul eltűrje.
A kiút innen - ha a magyar állampolgárság netáni tömeges
fölvétele konfliktusokat okoz, a konfliktusok pedig
jogsérelmekhez és joghátrányokhoz vezetnek - természetesen
Magyarországra vezet. Csak az esetleg már nem kivándorlás
lesz, hanem menekülés.
Persze senki nem kínál teljes körű, teljes jogú állampolgárságot
az erdélyi magyaroknak. De a formális, útlevéllel (az
útlevélre eső hangsúly elég baljós...) megerősített
magyar kvázi-állampolgárságnak nemcsak az állampolgári
jogok teljes köre oldaláról észlelhető fogyatéka, hanem
a Magyar Köztársaság mint szuverén nemzetállam oldaláról
is, ti. az nehezen elképzelhető, hogy miképpen tudná
a magyar állam - extraterritoriális körülmények között
- megvédeni új polgárait, hiszen itt nem pár tucat turistáról
vagy pár száz kivándorlóról van szó, hanem új (nehezen
érthető) helyzetbe jutott román állampolgárok millióiról,
akiknek az új szuverén iránti lojalitását a magyar államnak
kötelezettségvállalással és kötelességteljesítéssel
kellene viszonoznia. Hogyan?
Ezek az abszurd körülmények szépen bizonyítják, hogy
amennyiben Makkai Sándornak van igaza - ami azt jelenti,
hogy: amennyiben nincs olyan államrend, amelyben a bármennyire
nagyszívű jogrend erősebb lenne, mint a gazdasági-szociokulturális-hivatali/hatósági
hatalom -, akkor a "kisebbségi kérdésre" csakugyan
nincs megoldás, akkor a kisebbségi helyzetet "föl
kell számolni". Föl lehet számolni persze tömeges
kivándorlással, áttelepüléssel, s föl lehet - állítólag
- számolni az állam, a jog, a hatalom "humanizálásával",
a hatalmi tényező hatékony, valóságos relativizálásával.
Erre Erdélyben kétféle hatásos javaslat volt eddig,
a transzszilvanizmusé és az 1965 előtti "létező
szocializmusé" (akkori nevén: "népi demokráciáé").
A két javaslat hasonlít egymáshoz, ami nem csoda, hiszen
mindkettő az első világháború előtti ausztromarxista
kulturálisautonómia-koncepcióból származik.16 Külsődleges-formális
szempontból (annak ellenére, hogy Lenin - mint közismert
- bírálta az ausztromarxista elképzelést, és az "önrendelkezés",
az "elszakadásig menő" nemzeti önállóság híve
volt, amint elvileg a Komintern is a harmincas évek
végéig) a szovjet-szövetségi, a jugoszláviai, a csehszlovákiai,
a kínai föderális-autonomista szerkezet (beleértve kezdetben
a romániai "Magyar Autonóm Tartományt", amelynek
az első földrajzi alakja teljesen megegyezik a mai autonómiatervek
által kijelölt régió alakjával) kielégítette az autonomista
igényeket. (Az nem igaz, hogy ezeknek a valóban nem
túl nagylelkűen megtervezett autonómiáknak nem volt
jelentőségük: szűk területen kisebbségi anyanyelvű kulturális
intézményrendszereket és nemzetiségi "eliteket",
elsősorban nemzetiségi értelmiséget hoztak létre. Ezek
az "elitek" a diktatúra részei voltak, de
amint a Szovjetunió, Csehszlovákia és Jugoszlávia fölbomlása
mutatja, az "etnobolsevik" helyi elitek véghez
tudták vinni az elszakadást, és sok helyütt és elég
sokáig megőrizték hatalmukat, Közép-Ázsiában pedig egyenes
megszilárdították.)
A transzszilvanista fölfogás - amelyet jogilag soha
nem formalizáltak - persze különbözött az erdélyi "kommunista"
elképzelés A szubnacionális etnicizmus - igen látványos
módon - magyar nemzetiségű személyekkel szemben tört
ki Magyarországon. Éppen az a posztnacionalista jelleg
benne, hogy teljesen és artikulálatlanul összeolvad
az általános bevándorló-ellenességgel, amely részben
mitikus (a pesti utca szerint az ország tele van titokzatos
"ukránokkal": valójában sokkal több brit van
Budapesten, mint "ukrán"; az "ukrán"
szó egyébként ma Magyarországon minden oroszul beszélő
személyre alkalmazható, ahogyan Nagy-Britanniában a
fajüldözők az indiai szubkontinensről származó minden
személyt, tehát a hindukat is, "paki"-nak
becéznek), részben a munkapiaci verseny őrjöngő kompetitív
önzésének megnyilvánulása. A magyarellenes magyar xenofóbia
(ez nem tréfa, hanem a legkomolyabb társadalmi tény)
a szubnacionális és posztnacionális etnicizmus egyik
leggroteszkebb válfaja, de nem az egyetlen. Itt etnicisták
állnak szemben etnicistákkal. A másik fajta viszont
a magyar állampolgárságot, tehát a magyarországi "demokratikus"
politikai közösség egyik középponti alkotmányjogi-világnézeti
fikcióját relativizálja. Ha az állampolgárságot puszta
sovén gesztikulálásra képesek használni sokan, akkor
a "demokratikus" vagy "liberális-demokratikus"
honpolgárság értéke szélsebesen csökken. A politika
minimuma a jogok és kötelességek valamiféle szimmetriája
s a szimmetria által kifejezett szimmetrikus ("egyenlő"
és "szabad") pozíció mítoszának előföltételezése.
Ez az előföltevés a politikai diskurzus - végső soron
tehát a politika - újra- és újrakeletkezésének, folyamatos
újjáalkotásának nélkülözhetetlen eleme. Az állampolgárság
relativizálása - milyen értelemben honpolgár az, aki
nem választhat? aki esetleg nem fizet adót? aki nem
részesül a népjóléti "ellátásokban"? aki nem
is óhajt, nem is szokott a köztársaság területén lakni?
aki más államhoz (is) lojális, ott (is) szavaz, ott
(is) katonáskodik, ott (is) részesül juttatásokban?
az is állampolgár, aki nem ugyanabban a morális értelemben
állampolgár, mint polgártársai? - kétségtelenül nem
nacionalizmus, de nem is jobb a nacionalizmusnál. Az
etnicizmus a nacionalizmust pótolja azoknál, akik a
lelkük mélyén tudják, hogy nincs hazájuk. És azt sem
akarják, hogy másnak legyen. Itt a népszavazási konfliktusban
mind az "igen", mind a "nem" hívei
között sokan, talán többségben vannak a szub- és posztnacionális
etnicisták.
Mi az etnicizmus következménye a nemzeti kisebbségekre
(már maga a kifejezés is divatjamúlt, ugye) nézve?
Az etnicizmus, mivel mozgó és bizonytalan identitásokkal
függ össze, és nincs politikai szerkezete, többnyire
fölbontja, széttördeli a közösségeket, amelyek középponti
mítoszait (az együvé tartozás valamiféle "racionalizált",
többnyire a történelemből, művelődéstörténetből "levezetett"
ideáit) szétrombolja, elnézést a kifejezésért: "dekonstruálja".
Az etnicizmus természetesen nemcsak és nem egyszerűen
posztnacionális: egyben posztfasiszta is. A tizenkilencedik
századi liberális-demokratikus nacionalizmus 1914-ben
kezdett bomlani, és a fasizmus/nemzetiszocializmus mérte
rá az első nagy csapást. A kegyelemdöfés Kelet-Európában
esett, 1989-ben. Az etnicizmus legjobb és legtömörebb
megfogalmazása Nae Ionescu filozófiaprofesszortól, a
román fasizmus szellemi atyamesterétől származik 1930-ból.
Nae Ionescu római katolikus és zsidó felekezetű román
olvasóinak arra a szemrehányására válaszolt, amely szerint
ő nem tartaná ez utóbbiakat „jó románnak”. A válasz:
jó románok - kötelességtudó, hazafias, becsületes, szorgalmas,
a román kultúrát forrón szerető személyek - lehetnek,
de románok NEM.
A "románnak lenni" kritérium elválik a "jó
románnak lenni" kritériumtól. Az utóbbi morális-politikai,
és a honpolgárság minőségére vonatkozik. Az előbbi csak
a származásra; erkölcsileg-politikailag közömbös. A
"jó magyar ember" kifejezés sem azt a "jó
embert" jelenti, aki történetesen "magyar",
sem azt a "magyar embert", aki történetesen
"jó". Ezt (kollokviális-idiomatikus) anyanyelvünk
minden kompetens, rátermett beszélője tudja, érzi.
A „nemzeti érzés” és a „nemzeti-etnikai identitás” történeti
fejlődése, ill. a róla alkotott históriai-világnézeti
ítélet maga is része a probléma alakulásának és mások
általi, későbbi megítélésének. A nemzeti „jelleg” és
„identitás” történeti jellemzése mindig is komoly politikai
gesztus volt. A két világháború között kvázitudományos
pszeudodiszciplínát is csináltak belőle: „nemzetkarakterológiát”.
A nemzeti „jellegre” azért van szükség a nacionalizmustól
az etnicizmus felé tartó átalakulás során, mert nem
„a jó románt” (a honpolgárt, a polisz tagját), hanem
„a románt” (a fajta egyedét, az ethnosz tagját) kellett
itt jellemezni, nem „az országlakost” (regnicola), nem
a hungarust kellett meghatározni, hanem „a magyar embert”,
az ethnosz reprezentánsát.
Magyarországon a „mi a magyar?” vitája hosszú évekig
tartott. Jellemző, hogy az etnicizmus felé való alakulás
félútjának ez a módszertani stációja nem újult föl.
1989 óta mi már túl vagyunk ezen. A szélsőjobboldal
nálunk továbbra is vonzalmat érez a magyarságot Európától
elválasztó őstörténeti mítoszok iránt, de a „nemzetkarakterológiai”
elem itt csak implicit. Ezek a vonzalmak is eklektikusak.
A Magyarok Világszövetsége pl. össze tudja egyeztetni
a „párthus”, a sumér, a hun-török, a hun-han (kínai),
a japán, a szittya (szkíta) rokonság eszméit, „az ősi
civilizáció” és „az ősi vadság” egymásnak ellentmondó
mitologémáit. Romániában, a román kultúrában ez nincs
egészen így, tekintettel a két világháború közötti modern
szélsőjobboldal örökségének máig meghatározó, mert a
modern román kultúrát megalapozó voltára. C. Rădulescu-Motru,
Nichifor Crainic, Lucian Blaga, Constantin Noica és
mások „nemzetkarakterológiai” jellegű művelődésfilozófiái
elég elevenek. Ehhez adódott a Ceauşescu-korszakban
a „protocronismul românesc” elmélete, Edgar Papu és
mások kreációja, amelyet - hihetetlenül különös formában
- Ilie Bădescu ma is képvisel. A „protokronizmus” egyszerűen
azt jelenti, hogy a román (géta-dák) ősnép aeonokkal
mindenki más előtt teremtette meg a civizáció főbb vívmányait,
ezért ennek a népnek a jelentősége nem történeti-kulturális,
hanem kozmikus. Ez a kissé bolondos történetmítosz a
Ceauşescu-érának a marxizmus-leninizmust helyettesítő
hivatalos ideológiája volt, és a vasgárdista pedigréjű
hasonló mitologémákat is tűrték.
Lucian Boia nagyszerű könyvében a történeti eredetmítoszokat
mint legitimációs ideológiákat, ill. ideologémákat írja
le. Az alapítás (szerintem a ctitorie a. m. „alapítás”,
eredetileg tkp. templom v. kolostor fölajánlása, elfoglalta
a történeti, a régi moldvai krónikákból ismert descălecare
a. m. „lóról szállás”, ti. „honfoglalás” hagyományos
fogalmát, ráadásul szakrális konnotációval, bár ezt
Boia tudtommal sehol sem említi) történetmítosza a román
ethnosz elsőbbségének bizonyítását szolgálja a bizánci,
szláv, magyar, oszmán birodalmakkal szemben (innen a
dákoromán ún. „kontinuitáselmélet” vonzereje is, bár
ez a Ceauşescu-rezsimben már nem bizonyult elég radikálisnak,
elég extrémnek). A liberális nacionalizmus korának „latinizmusát”,
Róma-centrikusságát fölváltotta a pelaszg-trák-illír
monda, akár nálunk a reneszánsz antikizáló szittya vitézségét,
majd a keletmagyar kálvinizmus ótestámentom-paradigmáját
fölváltotta Horvát István vadregényes „orientalizmusa”,
a cs. kir. „finnugrászat” versus Vámbéry „törökössége”,
Kőrösi Csoma keletiőshaza-keresése, majd a Szekfű-féle
„keresztény-germán kultúrkör” s í. t. Mivel mi magyarok
„honfoglaló” nomádoknak álmodtuk magunkat, ezért távoli
őshazára volt (s némelyek szerint: van) szükségünk,
ám a románoknak azt kellett bizonyítaniuk, hogy megtelepedett,
szedentáris várépítők, az itteni, helyi ősbirodalmak
innen soha el nem moccant, változatlan, archaikus, konzervatív
folytatói. (Innen is a régebbi román nemzetmitológiákban
a későn jött, lovas nomád, vad magyarok „barbárságának”
toposza.) Lucian Boia azt is kimutatja, hogy a három
fejedelemség „nemzeti egységének” mítoszát hogyan teremtették
meg retrospektíve, visszatekintőleg 1918 (recte 1920)
után. Ehhez kellett aztán illeszteni a már korábbi őshaza-,
pontosabban ősszubsztrátum-keresést az Erdélyben fekvő
dák várakban, a géta-dák-pelaszg-trák-illír mitológia
északnyugatra költöztetésével.22 Az ősszubsztrátum lankadatlan
keresése „a történelem előtti”-hez vezeti a reakciós-romantikus
kutatót, a Mioriţa (a „Bárányka”) pásztori-halálvágyó
mítoszához Lucian Blagát, a nyelvhez (akár Karácsony
Sándort) a Rostirea românească, „a román ige” vagy „igézés”
bölcseleti mitológusát, Constantin Noicát. Az ősszubsztrátum
romantikus-mitologikus „kutatásaának” legföltűnőbb jegye
az apolitikusság, a politikátlanság.
Hogyan jött létre az apolitikus etnicizmus intellektuális
alapzata? A dolognak Erdélyben, Romániában és (részben)
Magyarországon az egyik oka az autochton vezető osztályok,
jelesül az őshonos-nemzetiségi polgárság akut hiánya.
De ez csak részleges magyarázat.
Ezt írta egy viszonylag fiatal konzervatív 1918-ban:
„Az általános hordozója a metafizikai nép. Ezért szellemileg
hamis a tömeg szellemében és értelmében politizálni.
[...] A demokrácia előrenyomulása győzedelmes és feltartóztathatatlan.
Ma már csak tömegpolitika, demokratikus politika lehetséges,
olyan politika tehát, amelynek a nemzet magasabb rendű
szellemi életéhez kevés köze van vagy semmi... A művész
és a szellemi ember állami érdeklődése, rokonsága és
szolidaritása az állammal odáig terjed tehát, ameddig
az állam metafizikai jellege ér. A fejlődés iránya persze
az, hogy az állam mindinkább elveszíti metafizikai jellegét,
és a jelek szerint teljes mértékben szociális jelleget
ölt. Az igazság az, hogy a modern állam helyzete nem
különösebben tiszteletreméltó.”
Ha a „szociális” aspektust átugorjuk a politikában
(ezt egyébként a forradalommal szemben Hannah Arendt
is javallotta), akkor a politikai közösség szükségképpen
erkölcsön inneni, tehát apolitikus lesz, nincs külső,
távolról is fölismerhető ismérve annak, hogy melyek
a határai, ki tartozik hozzá - és miért.
„A tömeg” szemben „a metafizikai néppel”: mit jelent
ez? „A metafizikai nép” föltehetőleg az a populáció,
amelyet nem akaratlagos döntés köt össze, olvaszt egybe,
mint a demokrácia honpolgárságának megalkotásakor és
naponkénti újjáteremtésekor, hanem valamiképp lényege
szerint az. Ez a lényeg nem racionalizált kollektív
döntéssel, hanem „introspekcióval” vagy „lényeglátó”
intuícióval fogható föl. Az állam nyilván akkor „metafizikai
jellegű”, ha ezt a „lényeglátást” szolgálja és fejezi
ki. Erre a liberális demokrácia, ill. bármely fölvilágosodás
utáni politikai alakulat természetesen alkalmatlan.
A „nép” ilyesfajta „metafizikai” fölfogása, bármit
is ér különben, arra jó, hogy eltüntesse a hatalom/uralom
tényét. Erre szüksége van a „nemzetiségi” vagy (másutt)
gyarmati értelmiségnek, amely nem kommunikálhat - kulturális
idegenség és a méltóságot és a megbecsülést (honour,
Ehre) illető iszonyú távolságok miatt - az uralkodó
osztállyal és/vagy kaszttal. Az etnicizmus - tehát „a
nemzet” helyettesítése valamely apolitikus, se területileg,
se kulturálisan nem azonosítható, változó körvonalú
entitással - eredete többek között nyilván az etnikai
megaláztatásban, közelebbről a politikai uralom etnicizált
és kasztszerű tapasztalatában, az egyéni egzisztenciának
a Birodalommal szembeni teljes irrelevanciájában (is)
keresendő. A provinciális-gyarmati, „helyi”, „nemzetiségi”,
„területi”, „tartományi”, „megyei”, „járási” kultúra
hatalom nélküli értelmisége a hatalom - tehát politikai
egzisztencia - nélküli nép pszeudo-organikus, tehát
a hatalom megjuhászítására és értelmezésére képtelen
értelmisége. Nincs más hátra, dicsőíteni, imádni, bálványozni
kell a hatalomnélküliséget - ha már amúgy sincs, ha
a forrás érthetetlenül távoli, ha ragyogó és érthetetlen
gyakorlói, az urak, megszólíthatatlanok, mert idegenek.
Ezért a kényszeres vágy arra, hogy az urak magunkfajták
legyenek - nem pedig arra, hogy ne legyenek urak, hogy
ne legyen uraság, ne legyen uralom -, hogy a hatalom
megjuhászítható, értelmezhető legyen. Ez a vágy a nemzeti
függetlenség, a nemzeti önrendelkezés kívánalmában is
benne volt már, csak nem ennyire végletesen. Ott az
autonómia gondolata (magunk adjunk magunknak törvényeket,
ne mások) tartalmazta a „törvény” elvont eszméjét és
a demokrácia alapgondolatát a népszuverenitásról. Ezért
a spontánul kialakuló - nem az idegen államtól kinevezett
- önálló polgárság és értelmiség szükséglete alapvető
volt és maradt.
Itt szépen összekeveredik - az „egyenlőtlen fejlődés”
következményeképpen - a Birodalom marginalizált, provinciális-etnikai
értelmiségének dépaysé, „eltájolt” azonosságkeresése
és a „globalizációnak” a nemzeteket és nemzetállamokat
relativizáló, új, kontúrtalan-fókusztalan uralmi gócokat
életre hívó hatása. Az értelmiség természeténél fogva
államfüggő - ezért nem függ közvetlenül az uralkodó
osztálytól, rendtől vagy kaszttól -, és állam nélkül
a legitimáló és delegitimáló szerepét nem tudja betölteni.
A nemzetállam végzetes meggyöngülése a regionális-szubnacionális
eliteket új identitáskeresésre sarkallja a szokványos
„polgári” (liberális-demokratikus) politikán túl.
Nézzük megint Erdélyt.
Az erdélyi autonómiatörekvések az erdélyi magyar lakosság
mintegy egyharmadát érintik, a kisebbségben („szórványban”),
ill. a határ menti Partiumban élőknek saját, viszonylag
önálló berendezkedésre nem lehet reményük. Ezért az
erdélyi magyarság minden ereje a Székelyföldre koncentrálódik,
s így létrejön a székely-magyar ellentét, amely másfél
évszázada merült már feledésbe, és soha nem volt éles.
Az erdélyi magyarság hagyományos központjai - magyar
szempontból - hanyatlanak, kiürülnek. „Nemzeti” szemszögből
ez őrült politika, szubnacionális-etnicista-regionális
szemszögből van némi értelme.
„Nemzeti” szemszögből ugyancsak őrült politika akár
a legcsekélyebb lépést is tenni, ami lakosságfogyást
okozhat, hiszen ez elveheti a romániai politizálás jogcímeit
és lehetőségeit. Etnicista szemszögből ez nem érdekes,
hisz innen az etnikumok fölötti, a szupraetnikus, „állampolgári”
(ez esetben persze romániai állampolgári) politizálás
amúgy se hihető, amúgy se plauzibilis. „Nemzeti”, „nemzetiségi”
szemszögből az állampolgárság jogi tartalmának fölhígítása,
relativizálása őrültség, hiszen a „nemzetiség” jogokra
törekszik, nem hatalomra.
Az utódállami kisebbségek nem először csalódtak a „demokráciában”,
bár a körülmények szinte semmiben nem hasonlítottak
a maiakhoz. A csehszlovák „demokráciával” 1945 után
a felvidéki magyarok Beneą „szláv köztársaságának”,
a Beneą-dekrétumoknak, a kitelepítéseknek (majd az ún.
„lakosságcserének” azaz a kényszerű száműzetésnek és
vagyonvesztésnek), a jogfosztásnak, a lágereknek és
a kényszermunkának a formájában találkoztak; az észak-erdélyi
magyarok pedig a háború előtti (többé-kevésbé demokratikus)
Nemzeti Parasztpárt - ma is köztiszteletben álló, mert
a sztálinisták börtönében meghalt - vezérének, Iuliu
Maniunak (azaz badacsonyi Maniu Gyulának), a régi erdélyi
román nemzetiségi ellenállás egyik legnevezetesebb részvevőjének
a paramilitáris csapatai (a „Maniu-gárdák”) által végrehajtott
vérengzések révén. A felvidéki és erdélyi magyarok minimális
polgárjogait a negyvenes évek végén a kommunista párt
állította helyre. Gottwald és Slánsky ott, Gheorghiu-Dej
és Pauker itt. A kisebbségi magyarság politikai tájékozódását,
appercepcióját ez erősen befolyásolta 1989-ig. A szovjetellenes
„nemzeti kommunizmus” (különösen a Ceauşescu-féle félfasiszta
változatában) nem volt kedvező a kisebbségi magyaroknak,
ráadásul a némi szimpátiával nézett Kádár a Szovjetunió
hű szövetségese volt, a Magyar Népköztársaság pedig
a kisnépi nacionalizmusok nagy ellenségének bizonyult
(bonyolult okokból, amelyek legfontosabbika ‘56).
Az 1989 utáni demokratikus korszak Meciarral, Miloąeviccsel,
a marosvásárhelyi magyarellenes pogrommal, Iliescu és
Roman magyarellenes sovén akcióival köszöntött a kisebbségi
magyarságra (amelyet a magyarországi nemzeti-jobboldali
kurzus különféle hisztériáinak fülsértő szólama kísért).
Azóta a magyarellenes sovinizmus meggyöngült, kimerült,
elhalkult. A magyar nemzetiségi pártok - nyíltan vagy
a háttérből - kormánytényezők Szlovákiában, Romániában,
Szerbiában, és jelentős engedményeket csikartak ki szövetségeseikből.
A román értelmiségi elit a leghatározottabban szakított
- különösebb elemzés és elmélyülés nélkül - az antiszemitizmussal
és a magyarellenességgel, olyannyira, hogy a vezető
lapok (különösen a nagy jelentőségű hetilapok) egyszerűen
cenzúráznak és kitaszítanak, kirekesztenek minden effajta
megnyilvánulást.
A román értelmiségi jobboldal az autochton sovén szélsőjobboldal
történeti-kulturális értékének (amely tagadhatatlan,
nem úgy, mint a magyar szélsőjobboldal esetében, amely
semmi maradandót nem teremtett) megőrzése és kultusza
mellett - politikai időszerűségének éles elutasításával
- az angolszász szabatú újkonzervativizmust honosította
és asszimilálta, amellyel föltétlen Amerika- és Izrael-barátság
jár, száz százalékos NATO- és EU-elkötelezettség, a
liberális kapitalizmus igenlése, a modernség hagyományával
szembeni nyugati karakterű ambivalencia, s mindezt kíséri
a paradoxális oroszgyűlölet és kommunistaellenesség.
(Azért paradoxális, mert Romániában nem volt szovjetorosz
megszállás, mint Magyarországon és Csehszlovákiában
- ahol semmiféle oroszellenesség nem észlelhető -, s
mert Romániában az utólag „kommunizmus”-nak nevezett
rezsim inkább fasiszta jellegű volt, mintsem bolsevik,
a délibábos nemzeti mitológia brutális, agresszív erőltetésével
pedig éppenséggel hű követője a Vasgárdának.)
A mostani román újkonzervativizmusnak vannak saját
hangsúlyai. A legnagyobb, mondhatni kirobbanó sikerű
újkonzervatív traktátus - a példátlan közönségsiker
és széleskörű hatás okozta irigységen és nemzedéki elégedetlenségen
túl - egyrészt valóban Kelet-Európából, eredetien válaszol
az észak-amerikai újkonzervatív diadal által fölvetett
elméleti, történetfilozófiai kérdésekre, másrészt a
modernséggel kapcsolatos kételyeket egyrészt a régi
kelet-európai „agrárius” érvekkel, másrészt a diktatúra
tapasztalatával gazdagítja és módosítja. Ez a rendkívüli
jelentőségű jobboldali könyv - láss csodát! - egyáltalán
nem sovén vagy etnicista. Az aforisztikus esszéforma
és a szellemi források bősége se takarhatja el Horia
R. Patapievici fő ellenségét, amely a relativizmus,
ezért hát mindenfajta historizmus Marxtól Taine-ig27
és a posztmodernig. A relativizmus másik fő - politikai
- formája persze a nacionalizmus, amely még a legmagasabb
szellemi színvonalú esetekben se nagyon szakadhat el
a „perspektivizmustól”, tehát a nézőpont (a perspektíva)
elvont előföltevéssé változtatásától és külső-adotttnak
tekintésétől (egyúttal). A „véleményvezér” román értelmiségnek
- s ez most is, mint Romániában mindig, konzervatív
és jobboldali, de most szabadelvűen, tág látókörűen
és nyugatbarátan jobboldali, eltérően a kilencszázharmincas
és hetvenes és kilencvenes évektől - ez az ismert nacionalista
panelektől elvezető fordulata, s ezáltal egy kulturális
átalakulás kezdeteinek legitimálása (és ez az átalakulás
már annyira konzervatívnak ígérkezik, sőt) éppen akkor
következik be, amikor a romániai magyarság etnicista
kanyart hajt végre.
A román politika - minden vidékies káoszával és szüntelen
fölfordulásával együtt - Románia sorsát egyértelműen
a Nyugathoz kötötte, itt nincs sok nézeteltérés. Románia
még nem volt NATO-tag, amikor önként ajánlott flottatámaszpontokat
az amerikai haditengerészetnek. A szárazföldi amerikai
bázisok hálózata is alakul, ugyanakkor a Nyugat-Európával
létrehozott (ma még főleg csak gazdasági és kulturális)
kapcsolatok is virágzanak. A mai román jobboldali ellenzék
egyik pártja, a PD a Szocialista Internacionálé tagja,
a másik, a PNL pedig a Liberális Internacionálé tagja.
Az a sovén-etnicista jobboldal, amely Magyarországon
és lengyelországban virágzik, a román közélet látható
fölületéről eltűnt. Akármenynyire sekélyes (talán) a
változás, a kisebbségi magyar poltizálás számára páratlan,
soha vissza nem térő alkalom - volt. Kérdés, hogy megmarad-e
a népszavazási katasztrófa után is.
A közvélemény mai irányítói magyarbarátok, de ennek
a rokonszenves beállítottságnak a korolláriuma a teljes
vakság és tudatlanság. Az erdélyi magyarság ismeretlenebb
Bukarestben, mint valaha - ennek egyik oka, hogy a romániai
magyarság majdnem minden, valaha erős kulturális pozícióját
kénytelen volt föladni a román fővárosban -, ennek pedig
gyors, azonnali előnyökön kívül csak hosszú távú hátrányai
vannak. A magyarok óhajainak barátságos tekintetbe vétele,
mindenki tudja, a belső béke és nyugalom alapja Romániában.
A magyarok eddig - szavakon kívül - valóban a béke angyalai
voltak. Nem tudjuk, mi lesz ezentúl. Talán semmi.
Az államok fejlődése egyjelentésű a fizikai kényszer
monopolizálásával és csatornázásával. Az állam és a
területén élő népesség uniformizált, szimmetrikus, igazságos,
egyenlő és rendszeres viszonyát a militarizmus, a nacionalizmus,
a központosított közigazgatás, a központosított állami
népoktatás, az irodalmi (állam) nyelv akadémiai rendszerezése,
az iparosítás-szekularizáció-urbanizáció modernista
szentháromsága plusz az egységesített út- és vasúthálózat,
tömegközlekedés és az egységesített energiahálózat,
valamint a szociális lakásépítés, higiéné és állami
egészségügy tette lehetővé. Ez a modern civilizációnak
félelmetes, sokszor fenyegető, de azért tekintélyt parancsoló
műve. Ez az a keret - karöltve az egységes jogrendszerrel
és a fegyveres testületek által őrzött közrenddel és
állami erőszakmonopóliummal -, amelyben szokványos körülmények
között a honpolgárok egyes csoportjai ellen (az állam
büntetőhatalmának keretein kívül) erőszakot nem lehet,
nem szabad és nem szokás alkalmazni. Ezt a tabut, mint
tudjuk, a huszadik század diktatúrái megtörték. Ennek
a tabutörésnek a megelőzése, kiküszöbölése és következményeinek
meggyógyítása - minden, bármilyen súlyos nézeteltérésen,
politikai vitán túl - a mai Európa változatlan és még
nem teljesített kötelessége.
Ártatlan civil populációk határokon innen és túl való
ide-oda dobálása, bántalmazása, üldözése, jogfosztása,
kirablása, kiirtása: mindez még az élők emlékezetének
a része. 1989 óta Kelet-Közép-Európában nem történt
más, mint a sztálini korszak modernizációs vívmányainak
alkalmazása a polgári demokrácia körülményeire és viszont,
a fölbomlott agrárbirodalmak (Habsburg, Hohenzollern,
Romanov és az oszmán) helyén kialakult sikertelen, omladozó
nemzetállamok és föderációk lebontása és újjáépítése.
Ez tagadhatatlanul kevés.
De a kevésnél is van kevesebb. A pillanatnyi hivatalos
konszenzus külön tartja és alárendeli az „ethnosz”-t
a „polisz”-nak és a „démosz”-nak. Ez a konszenzus töredezik
mindenütt Európában, s persze másutt. Mi éppen most
zúzzuk apróra, szaggatjuk miszlikbe.
Miért is?
A fő okok egyike a gyanú: az, hogy a „polisz” és a
„démosz” csak az „ethnosz” álcája. Hogy az a hatalom,
amely nem etnikai, az „idegen”. Hogy az „idegen” hatalom
megalázó, mert nem hiszünk abban, hogy a hatalom elvont
is lehet, tehát a hatalom gyakorlóinak „hovatartozása”,
eredete, osztálypozíciója, rendi karaktere, hagyományból
fakadó beállítottsága közömbös lehet. Ezért csak „a
mi saját hatalmunk” a nem megalázó, ilyen hatalom nincs
és nem is lehetséges, ez pedig nyilván minden hatalom
(állam, civilizáció) fölbontását jelenti: vissza a törzshöz.
A kétely abban, hogy a jogállamban a jog uralkodik.
„Jogállamban pénz a fegyver” - mondta József Attila.
„Pénz” helyett mondhatott volna „faj”-t vagy „etnikum”-ot
is. Ez a kétely látszatként leplez le valamit, ami se
nem látszat, sem pedig valóság. Hanem elmélet, amelyet
hol alkalmaznak, hol nem, s amely a tradíció révén -
egy időre - önálló erővé, valósággá válhatott. Ám ha
ily módon „leleplezik”, akkor nem marad más, mint a
személyes.
Abban az értelemben, hogy az állam, a hatóság nem
személytelen algoritmus, hanem magánérdekektől befolyásolt
magánszemélyek csoportérdektől meghatározott, elkülönült
és informális csoportja. Ez nem fölsőbbség, hanem ellenség.
Ha ez így van, mindenkinek arra kell törekednie, hogy
az idegeneket kizárva életéből, a magafajtával, a hasonszőrűekkel
hasonló informális csoportokba verődjék, s így próbálja
meg túlélni a nehéz időket, tudván, hogy minden intézmény,
minden rendszerezett, válogatott és központosított kultúra
csak kamu: rizsa, habverés - ürügy az informális csoprturalomra.
Honfi- és embertársaink igen nagy halmaza hiszi ezt
így vagy ilyesformán. Az állampolgárság csak zseton,
amellyel szimbolikus és fizikai javakhoz való hozzáférés
vásárolható.
Ebből is áru lett: megindulhat az etnikumok között
az önértékesítésükért vívott éles verseny, amelyet a
minimális állam többé nem korlátoz. Ez az a liberális
utópia, amelytől a liberálisok iszonyodnak a leginkább.
Ha a politika olyasvalami, amit a „polisz” meg a „démosz”
csinál, akkor hinnünk kell a személyfölötti, elvont
entitások - mint a „polisz” és a „démosz” - valóságos
létezésében, nem lehetünk nominalisták: nem gondolhatjuk,
hogy ezek a szavak csak puszta nevek. Ha ez a hit összeomlik,
a politika is összeomlik.
Ezt láthatjuk most.
Forrás: A Hét, 2004. november
25. |