Cs.
Gyimesi Éva
A hazát csak részvéttel...
Ki állíthat jobbra vagy balra engem?
Labdázzatok, mindenkié vagyok!
Csak majd az Isten
ha az Ítélet trombitája szól,
állítand jobbra vagy balra.
A többi játék. (Noha sírnom kell rajta.)
(Babits Mihály: Jobb és bal)
Ha most beleképzelem magam a rólunk szavazó hivatalos
nemzetpolgárok helyzetébe, rossz emlékű vizsgák előtti
lámpaláz fog el. Annál is inkább, mert ha ezt megteszem,
nem az eszemet, hanem a szívemet gyötri ez a dolog:
szolidaritásból, hazafiságból, vagyis érzelmeimből kell
vizsgát tennem.
Aki javaslatot tett arra, hogy feketén-fehéren kinyilvánítsam,
becsületes magyar vagyok-e, maga is tudja és megfogalmazta:
ez "elsősorban érzelmi kérdés". És hozzátette:
"szimbolikus jelentősége van".
Nos, ez lehet, hogy szimbolikus jelentőségű, de elég
ahhoz, hogy felismerjem: érzelmi zsarolás tárgya vagyok,
olyané, amivel leginkább nem a politika, hanem a közeli
hozzátartozóim szoktak kínozni engem, mégpedig arra
hivatkozva, hogy ők nagyon szeretnek, én azonban, én
ellenben... És akkor valamivel mindig bizonyítanom kell,
legtöbbször kedvem ellenére, hogy én igenis, egyértelműen
és nagyon... És ilyenkor bűntudatom is kerekedik, de
nagy. Holott szeretem őt (vagy őket) én is a magam módján,
de már engedtessék meg, hogy ezt az érzelmet ne felszólításra,
hanem önkéntes ragaszkodásom folyományaképpen nyilvánítsam
ki. És azt sem értem, ki ellen kell most megvédenem
olyan honfitársaimat, akik még egyelőre más állam polgárai.
Kik ellen kell most az én védő karom? Itt a nyilam,
hova lőjem? Ahá, megvan, valahol odaát kell lennie az
éppen soros ellenségképnek, aki lehet a szerb, a román,
a szlovák, az ukrán satöbbi. Vagy pedig itthon: jobbnak
a bal, balnak a jobb.
Kinek a szavazatai fognak most bespájzolódni általam?
És vajon kinek az érdeke, hogy én most úgy szavazzak,
csupa szeretetből, hogy közben megképződjék bennem a
másik elleni gyűlölet? Miért kell ismét a lelki békémet
megzavaró gyűlölet terhét magamra vennem? Vajon csak
ilyen áron tudják valakik felkarolni azokat, akik nem
nemzeti felelőtlenségből s főleg nem az én hibámból
lettek a trianoni döntéssel az utódállamok polgárai?
Én vagy mi követtük el a bűnt, amiért most az én szavazatom
is megköveteltetik a szimbolikus kárpótláshoz?
És beleképzelem magam különösen annak az erdélyi,
délvidéki, kárpátaljai magyarnak a helyzetébe is, aki
itt telepedett le, elnyerte már az állampolgárságot,
és az érzelmi zsarolást kettős kutyaszorítóként éli
át: mert ő, mint eredetileg "külhoni", csakis
igennel szavazhat, ha szolidáris azokkal, akik közül
valamikor az anyaországba távozott. Pont ő tagadja meg
tőlük a magyar állampolgárságot? Hát ő csakis igennel
válaszolhat. Nem szeretnék a helyében lenni, azért sem,
mert amiért ő, ugye, megküzdött, az most ingyen egy
sokaság ölébe hullhat. Persze, ha mindössze a magyar
útlevélről van szó, akkor meg minek ez a nagy felhajtás?
Miért kell a szimbolikus nagy aktus, a sokoldalúan kifejezett
dühöngés és acsarkodás, a félelemkeltés és a kölcsönös
megbélyegzés? De mi szükség van rám mint szavazóra egy
útlevél kiadásához? - kérdezheti bármelyik magyar állampolgár.
Nem beszélve arról, hogy ez többe kerül ám, mint a papírok
kiadása.
Íme, hogy megpendültek az érzelmi húrjaim, most már
nyugodtan játszhatnak rajtam - eszmél fel, ha egyáltalán
feleszmél sok mindennapi gondja közt a belhoni gyalog-
(vagy csonka?) magyar, akire ugye mindig is épít a politikus,
hogyne pendülne, hiszen ő hangszer Isten kezében, ha
nem is mindig, sőt legtöbbször nem a mesterujjak játszanak
rajta.
Egy kicsit ijedten áll a választandó két véglet, vagyis
a korántsem egyértelmű igen és nem között, és - ha van
lelkiismerete - hirtelen nem is tudja eldönteni, hogy
az űrlapon melyik X-szel szereti majd jobban, igazabban,
okosabban a külhoniakat, akik persze szintén nincsenek
abban a helyzetben, hogy csak a magyarságukból éljenek
meg, mint egyes magyarországi és külhoni politikusok,
még kevésbé, hogy követni tudják, mire irányul ez a
hirtelen kitört érzelmi-szimbolikus forradalom.
És beleképzelem magam a Nyugatra emigrált magyarok
helyzetébe is, mint ahogy tettem nemrégiben a ma is
kollégiumként működő innsbrucki Magyar Házban, amikor
az egyik falon a C osztály (!) 1958-as tablóját néztem,
és aztán sorra vettem az 57-től ballagók seregét is,
és elsírtam magam, hogy ide, egyetlen osztrák városba
milyen sok életerős, gyönyörű ifjú ember menekült a
forradalom után. Akkor odajött hozzám János, ötvenhatos
emigráns, müncheni egyetemi tanár, és rádöbbentett valamire,
ami ott hirtelen - pedig már régen tudatában voltam
- eszembe se jutott: "Te bennünket siratsz, akik
megmaradtunk? Hiszen mi rögtön szabad emberek lettünk,
befejeztük a tanulmányainkat, és bárhova szóródtunk
is, látod, itt lehetünk ma együtt, a konferencián, ahol
többek közt annak örömében is osztozhatunk, hogy Esterházy
kapta az idei Béke-díjat... Mi sem hoztunk szégyent
a hazára. Inkább azokat sirasd, akik otthon a harcokban
elestek, bebörtönözték és kivégezték őket, és akiknek
hozzátartozói még évtizedekig szenvedtek tovább a diktatúrában..."
Nem mondott többet, feleszméltetett, elgondolkodtatott.
Mert ebből a nézőpontból sikerült újra észbe vennem:
az anyaországi hivatalos nyilvánosságban hosszú ideig
ők sem lehettek jelen, akárcsak mi, a már előbb "leszakadt"
honfitársak, a kisebbségi magyarok. Csak a széthullott
családok otthoni maradékainak fájt a távozásuk, az olykor
nagyon is viszontagságos sorsuk.
Ők, az emigráns magyarok, bárhova vetődtek is el,
Németországba, Amerikába, Angliába, Svédországba, Hollandiába,
Franciaországba, még sorolhatnám, nem csupán identitásukat
vállalták tovább, hanem folyton hazafigyeltek, megszerveződtek,
kiálltak értünk nemzetközi fórumokon, fenntartották
és alkotóan, világszínvonalon gyarapították a magyar
kultúra értékeit. Nem az "anyánk", hanem ők
jelentették az erkölcsi támaszt, sokáig többet adományoztak
az országnak és nekünk, Kárpát-medencei kisebbségieknek,
testi és szellemi táplálékot, egyeseknek még utazási
lehetőségeket is, mint a hivatalos haza.
Hol volt akkor a haza pereme? Egyáltalán, hol volt
a határ Trianon után? Vajon a térképeken?
Milyen papír kellett ahhoz, hogy magyar legyen az
ember New Yorkban, Ungváron és akár Bukarestben is?
Ki állíthatja, hogy nem maradhatott meg magyarnak, aki
igazán meg akart maradni "nemzeti polgártársnak"
- akár bizonyítvány nélkül is? Ki tilthatta meg, hogy
együtt érezzünk a hivatalos haza polgáraival bánatukban
és örömükben is? Ki az, aki nem érezte az összetartozást
a Kossuth rádió óévi kabaréinak kifogyhatatlan és szabadságmámoros
humorában? Ki az, aki valóban imádságosan énekelte a
Himnuszt szilveszter második éjfelekor Erdély-szerte
és a Kárpátokon is túl? Milyen "útlevél" kellett
ahhoz, hogy türelemmel fenntartsuk magunkat az értékteremtéshez
szükséges létminimumon minden anyaországi vagy egyéb
elismerés reménye nélkül is?
A haza pereme a szívekben volt. Az övében, a tiedben
és az enyémben. A szellemi - tehát már légiesített -
határok őrzőiben.
Túlságosan elevenek még ezek a bensővé vált határok
ahhoz, hogy a hazát csak úgy egyszerűen jobb- és balhonra
lehessen szétszabni.
És - bármilyen nehéz talán ma elhitetni - a szinte
már ember alattinak látszó élet néha meg is könnyebbült
valahogy, amikor vendégül láthattuk az Országból jött
honfitársat, aki élelmet, és ami még több: jó szót és
könyveket hozott. Komoróczyt és Széles Klárit. Csapodyt
és Horányi Özsébet. És mindenkit, akire ugyanilyen hálával
gondolok. Mintha ezeknek inkább tudtunk volna örülni,
mint az elmúlt tizenöt év alatt megpályázott, viszonylag
könnyen elnyert, vagy pláne kikoldult és felelőtlenül,
egy ideig kizárólag csak pártokra és szimbólumokra költött
hivatalos adományoknak. Mert természetes, hogy hálásabbak
vagyunk, ha úgy is adnak, ha nem kérünk, mert ez a jele
annak, hogy összetartozásunk valóban kölcsönös, és ez
nem a centrumból finanszírozott, "kommunikációs
alappal" kinyilatkoztatott politikai szólamoktól,
hanem egyedül a spontánul is ébredő, horizontálisan
szervezett civil szolidaritástól, az egyes emberek szabad
döntésétől függ. Pontosan annyira függ ez is, mint az,
hogy a nemrégiben, november 18-ára tervezett Szolidaritás
éjszakáján kiballagsz-e a hajléktalanok közé, hogy egy
éjszakát együtt virrassz át velük, és - ha mást nem
adhatsz - felolvass nekik a műveidből, mint ahogy tette
volna (ha nem söpri el az egészet a vihar) Háy János
vagy Hobo...
Milyen anya az az ország, amelyik a tiszta lelkű,
arcú és szavú fiatal honfiakból képtelen volt olyan
honatyákat nevelni, akik bölcsen fel tudják mérni, hogy
a nem szólamszerű vagy üres jogi keretként lepottyant
autonómiánál értékesebb az önmagát építeni képes szellemi
tőke és munkaképesség? Meddig infantilizáljuk még ingyenadományokkal
azokat, akik annyira jutottak a polgárosodásban, hogy
egyelőre még meg se szokták az adófizetést, merthogy
a szomorú jelek szerint csak a régi városlakó nyugdíjas
erdélyi öregek sietnek mindig ilyenkor a polgármesteri
hivatalokba, őrizve az egykori kötelességtudat és önbecsülés
maradványait? Vajon mire fordítódik az állampolgárság
mellé ráadásként, ismét csak csuklás nélkül elfogadott
Szülőföld Alap, ha az egyes iskolázatlan honatyák, akik
bibótlanítják a magyar történelmi tudatot - és ezért
nem tudhatják, hogy a polgárosodás útja hosszú munka
és nem csupán vagyon függvénye -, nos, ha a vezetők,
mint valami hűbérurak a vazallusokra, továbbra is a
bejáratott kliensekre és alkliensekre bízzák a megosztott
javakat?
Miért nem figyelünk például az olyan autonómiára,
ami azért nem ölt politikai vagy papi palástot, mert
egyszerűen létszükségletből kikényszerülő teremtő cselekvés?
Mint például azoké a Duna Tévében nemrégiben látott
sikaszói embereké, akik villanyáram hiányában most,
2004-ben a bővizű, sebes patakokat fogják be falapátos
vagy egyéb turbináikba, hogy menjen a vasaló, a mikró,
de még az internet is? És ez csak egyetlen apró példa
a már személyesen és kisközösségekben működő autonómiára,
ami elcsüggedhet, ha nem övezi éltető figyelem.
De erről - nem tudni, milyen okból - nem tudhat a
magyarországi potenciális szavazó. Eddig jobbára csak
azt láthatta-hallhatta évekig, hogy a déli hírek előtt,
a bedeszkázott ablakú falusi főutcán templom felé vánszorgó
fekete fejkendős nénikék feje fölött ott kong - a mindig
utolsóként szuggerált - gyászos harangszó. Miért? Hogy
a belhon sajnálja őket? Vagy pakolni kezdjenek Erdélyből
azok is, akik már környezetkímélő vízi- vagy szélmalmokat
terveztek ide éppen?
S miért ürültek úgy ki az erdélyi falvak? Talán, mert
nem volt iskola? Bizony, sok helyen volt iskola és tanárok
is, akik évtizedekig, sok esetben egy életen át naponta
kijártak oda tanítani. De rendszerváltás után egyeseknek
könnyebb lett az olykor igen nehezen megközelíthető,
sáros főterekre szobrot emelni ünnepélyesen, mint ragaszkodni
a buszhoz, ami kiviszi a tudást, ami talán ott is marad.
Többek közt azért ürültek úgy ki a falvak, mert mindeddig
fontosabbak voltak a nemzeti szimbólumok, mint azok
szava, akik a civilek körében is életképes szülőföldprogramot
hirdették a kezdetek óta. Mert aki bekerült a városi
iskolába, akkor se megy már vissza, ha közben szüleik
immár életük végéig nekik és értük fáradoznak a visszakapott
földeken, s építik a soha be nem népesülő, gyönyörű,
háromnemzedékes házakat. És mivel a rossz oktatáspolitika
miatt az otthon használható mesterségeket nem tanulhatják
meg, szinte válogatás nélkül mind főiskolások, egyetemisták
lesznek, hogy gyarapítsák itt is, amott is az állástalan
diplomások számát.
Hát igen - adódik a folytatás -, a politikummal szembeni
donquijotizmus, bohócság, minden civil erőlködés a méltó
megmaradásra.
De csak addig, amíg a sajtó munkásai végre el nem
kötelezik magukat a tények ama óriási halmazának, ami
nem a politika és a tévé és az elkurvult hírlapok virtuális
világaiban mutatkozik, és főként nem úgy, hogy szüntelenül
negatívan hasson vissza a gyalogmagyarok közérzetére,
hanem olyan események, emberek, példák, amelyek a pozitív
közérzetet erősítik. Mert nem csupán lehangoló témák
hevernek az utcán, mint például az erdélyiekkel szaporodó
alkoholista hajléktalanok és kirakatnyomorék koldusok,
hanem pozitív hatáspotenciállal rendelkezők is vannak.
Ilyen tények gazdagon fellelhetők mindenütt ebben a
véleményütköztetőnek álcázott, nyíltnak nevezett társadalomban,
ahol a civil, ám józanul gondolkodó egyedei a nemzetnek
éppúgy összeadhatnák és felkínálhatnák - a jobbról és
balról homogenizált valóságképnél sokkal változatosabb
és földönjáróbb - világképüket a sajtóban való megjelenítésre,
mint a píárban boldogan úszkáló politikusok.
Szeretetre senkit nem lehet, nem szabad rákényszeríteni:
a mi peremhonfitársi érzelmeink sem függtek az éppen
aktuális párttól vagy hatalomtól, és ha a magyar történelem
menete valaha is ezektől függött volna, akkor ma még
ennyien se lennénk. Hála annak, aki segített túlélni
a bal- és jobboldali voluntarizmusokat, a nemzetmentő
kismessiások túlbuzgását, azt a kollektív mániás depressziót,
ami a mi történelmünkben igencsak tartós honfibújával
először hosszú időkre mindig lefegyverez, az építéstől
elszívja az energiákat, akárcsak Világos, Trianon és
(Erdélyben) a rosszul felfogott rendszerváltás után,
majd felpörögve - a mániás szakaszban - mindenért egyszerre
akarja - nemzeti alapon - kárpótolni önmagát: most vagy
soha, mindent vissza, Erdélyt is (persze románok nélkül!)
és így tovább.
Miközben hála ugyanannak az Úrnak, a történelem mélyáramába
rekedő civil ember, aki ugyancsak gondolkodó résztvevője
ennek az egésznek, bár a mindenkori elmeőrség ezt gondosan
eltitkolja, nos, a gyalogmagyar (úgy is, mint az Epilógus
Arany Jánosa) - a történelmi folytonosság és a viszonylagos
béke letéteményese - mindennemű tatárjárás, hatalmi
téboly és belharc, háború és forradalom alatt és után
újra meg újra berendezkedik a túlélésére azoknak, akik
őt a parlamentben vagy parlamenten kívül képviselni
szokták, s akik pártállásuktól függetlenül egyébként
mindenben hasonlítanak, mert hasonítja őket a hatalom
öntudata. Egyebük sincsen, csak jól pénzelt médiájuk,
számarányuk és túlerejük.
A független értelmiség is hasonul, egyfajta hajléktalanná
vált már: semmije sincs, csak belterjes szubkultúrája.
Mert úgy tűnik, eltűnt a szabad, alanyi megnyilatkozás
lehetősége, mert minden érték, amit a mennyiség uralma
ellen bárki is állít, a "közértelem", a jelentések
kollektív - magyar-nem magyar, belhoni- külhoni, többségi-kisebbségi,
jobb-bal, politikus-civil, pesti-vidéki, keresztény-
zsidó, férfi-nő, nő-szőke nő, népi-urbánus stb. - sémáiba
rendeződik.
Mikor kezd újra számítani, amit az ember mond, és
nem az, hogy ki mondja? Vagyis nem az, hogy kit vagy
kiket akarnak sejtetni mögötte pontosan azok, akiket
mindig is a legjobban lehetett kisajátítani arra, hogy
szavazzanak valakik ellen, és a legritkábban valamely
pozitív értékért, valódi közügyekért.
Molter Károly, erdélyi magyar író Tibold Márton című
regényében megkérdezik a főhőst kecskeméti osztálytársai:
"- Te Martin vagy, vagy Márton? - Mind a kettő.
- Nehéz is volna választani. Elvégre németnek szült
az anyád. - Nem a'. Embernek. Aki az lesz, ami akar..."
- feleli Márton. "Sose leszek szabadalmazott, másokat
kizáró első osztályú magyar. Utálom az olyan magyarokat
meg németeket, akik ebből meg akarnak élni." "...Hanem
szögény magyar löszök világéletömben. Magyar tanár."
Azután valóban az lett, erdélyi magyar kisebbségiként.
Mert már gyermekkorában lelkesen szavalta az ugyancsak
híg magyar, Petőfi nyomán:
"Ha nem születtem volna is magyarnak,
E néphez állanék ezennel én,
Mert a legárvább..."
Nagyon szeretem Karácsony Sándor egyik mondását: "Gyökerében
beteg közösséget csak világot átölelő és megmelegítő
szeretettel lehet gyógyítani. Ha van, és mert van ilyen
gyógyító eljárás, hogy vérátömlesztés, hadd írjam így
ide: szeretetátömlesztéssel, és sehogyan sem egyébképpen."
Cs. Gyimesi Éva
a szerző a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem tanára
Forrás: Népszabadság, 2004.
november 27.
|