Debreczeni
József
Hazárdjáték
A Magyar Köztársaság polgárai egy hét múlva arról (s
nem másról!) dönthetnek, hogy kötelezzék-e az Országgyűlést
olyan törvény megalkotására, amelyek révén a mainál
könnyebben kaphatnak állampolgárságot a magyar állam
határain kívül élő magyarok. (A Fidesz "európai
útleveles" szórólapja tehát félrevezető.)
A kérdésre adódó ösztönös és természetes válasz (ez
nem azonos és nem ellentétes a "becsületessel"):
igen. Tudható, hogy a tagadás vagy az érvénytelenség
óriási lelki traumát okozna a kintieknek (ahogy valamekkorát
nekünk is), és súlyosan megrontaná a viszonyunkat: magyarokét
és magyarokét.
Ám ezen túl egyéb dolgok is tudhatók. Például az,
hogy a népszavazás új alapra helyezi a magyar-magyar
viszonyt. Antall József még azt mondta híres, a Magyar
Köztársaság kormányainak kül- és nemzetpolitikáját több
ciklusra meghatározó mondatában, hogy közjogi értelemben
tízmillió, lélekben és érzésben tizenötmillió magyar
miniszterelnöke kíván lenni. Orbán ezt így fogalmazta
meg: abból kell kiindulnunk, hogy a magyar állam és
a magyar nemzet határai nem esnek egybe. Gyurcsány így:
tízmillió magyar nevében, tizenötmillió érdekében akarok
kormányozni. A népszavazás most arra kötelezheti az
Országgyűlést és a kormányt, hogy az utóbbi feje közjogi
értelemben is váljék tizenötmillió magyar miniszterelnökévé.
Az állam területi alapon működő hatalmi szervezet,
a nemzet nyelvi, kulturális, érzelmi és történelmi közösség.
A kettő közti elvi ellentmondás Nyugaton - minthogy
határaik zömmel egybeesnek - a gyakorlatban nem okoz
drámai konfliktusokat. Mifelénk igen. Lásd: Trianon,
kisantant, revízió, Trianon II., vérengzések, kitelepítések,
falurombolási tervek. Lásd: a "magyarigazolványra"
adott szlovák és román reakciókat. Lásd az Európai Unió
súlyos kifogásait, amelyek nyomán az eredeti tervekből
csak azok halvány árnyéka maradt. Hihető, hogy a magyar
államiság kiterjesztése a román, a szlovák, a szerb
állam területén élőkre nem okoz semmi konfliktust? Folytak
erről tárgyalások, születtek megállapodások? Ismerjük
Dzurinda álláspontját? Tudjuk, hogy viszonyul ehhez
az unió? A komolytalan számokat dobáló politikai erők
felmérték a könnyítések nyomán várható áttelepülés méreteit,
továbbá annak lehetséges magyarországi, erdélyi, vajdasági
következményeit? Az anyagiakon túl a demográfiai és
a lelki következményeket is? A választásokra gyakorolt
hatásokat itthon és Erdélyben? Az újabb és újabb népszavazások
magyar parlamentarizmusra tett hatásait?
Olyan súlyú kérdésekben, amilyeneket ez a népszavazás
fölvet, csak a szavazat- és hatalomszerzés taktikai
szempontjain felülemelkedő stratégiai politizálás jegyében
szabad dönteni. Négypárti konszenzus- és kompromiszszumkeresés,
a határon túli magyar szervezetekkel való egyeztetések,
a szomszédos országok kormányaival, az Európai Unióval
történt megállapodások, türelmes és szívós diplomáciai
munka után. Hogyan sodródhatott bele ebbe a beláthatatlan
következményekkel fenyegető helyzetbe a magyar politikai
elit, s a nyomában mi: határokon belüli és kívüli magyarok?
Kik dobták közénk a gyeplőt?
Mint tudjuk, a kezdeményezés "alulról" jött.
Attól a Patrubány Miklóstól, akit mértékadó jobboldali
körökben ma is kalandornak vagy provokátornak tartanak.
Akinek az MVSZ élére való megválasztását Orbán Viktor
miniszterelnök meg akarta akadályozni, s akitől megvont
minden állami támogatást. Ám maga Patrubány sose tudta
volna a politika centrumába vinni az ügyet, s egyedül
esélyt teremteni egy érvényes népszavazásra. A kérdést
Orbán Viktor, az ellenzék vezére lökte a centrumba,
mikor igent mondott rá. Amikor aláírta a népszavazási
ívet, majd tüzelni kezdte híveit. Az esélyt pedig a
kormányoldal adta meg, amikor nemet mondott. Az ügy
ettől került egy csapásra a kormány-ellenzék törésvonalra.
Bal- és jobboldal, idegenszívű üzletemberek és érző
szívű magyar emberek, illetve felelőtlen demagógok és
felelős kormányférfiak frontvonalába.
Vajon milyen okok késztették ezekre a lépésekre a
szembenálló feleket? Orbánt mindenekelőtt taktikai szempontok
vezették. A szavazat- és hatalomszerzés minden mást
háttérbe tolni, illetve kockáztatni kész ösztöne és
megfontolása. Hisz hónapokra kicsúszott a kezéből a
kezdeményezés. Gyurcsány megválasztása és sikeres debütálása
óta a levegőt markolta, az új miniszterelnökön nem talált
fogást. A tematizálás átvételét célzó kísérletei kudarcot
vallottak, a tempót Gyurcsány diktálta, a Fidesz nemrég
még biztos győzelmet ígérő előnye hónapról hónapra fogyott.
Orbán égető szükségét érezte, hogy visszavegye a kezdeményezést,
hogy újból védekezésre késztesse a kormányerőket, hogy
az európai választásokon elszenvedetthez hasonló taktikai
vereséget mérjen rájuk.
S a kormányoldal megadta neki az esélyt. Olyan zsákutcába
sétált bele, amelyből csak rosszul jöhet ki - ha kijöhet
egyáltalán. A nemzeti demagógiára szociális demagógiával
felelt, s maga torlaszolta el az utódpárti múlttól való
eltávolodása útját. A gyurcsányi-hilleri stratégia és
taktika kulcseleme a nemzethez való új érzelmi és retorikai
viszony megteremtése volt, ami a nemmel beláthatatlan
időre összeomlott. (Hiller kénytelen volt lemondani
erdélyi útját.) Ha az állampolgárság megadásától a kintről
jövő Fidesz-szavazóktól való félelem tartotta vissza
a baloldalt, akkor mától minden okuk megvan erre a félelemre.
Ha az MSZP és a kormány mindjárt az elején kimond egy
csendes igent a kedvezményes állampolgárság kérdésére,
akkor nincs dráma, nincs front, nincs komoly esély a
mozgósításra, s nyilván kisebb lesz az esélye egy érvényes
népszavazásnak is. Ha az utóbbi mégis sikeres, a parlamentben
könnyű elodázni a dolgot (így is, úgy is ez történik
majd), hisz a törvény kétharmados. A felek egymásra
mutogattak volna, így viszont a baloldal maga vonta
a saját fejére a "nemzetárulás" vádját.
Pedig Orbán nagyon sokat kockáztatott. A Patrubányhoz
(és Thürmerhez!) való csatlakozás politikai és morális
kockázatán túl vállalta egy népszavazási kudarcét is.
Kockára tette a határon túli magyarok anyaországhoz
kötődő kapcsolatát és mindazt, amit írásom elején vázoltam
a szomszédos országokhoz fűződőtől az Európai Unióhoz
való viszonyig. Aki taktikai előnyökért ilyen téteket
kockáztat, aligha tekinthető felelős politikusnak. Orbán
Viktort valaha államférfinak hittem - ma inkább politikai
hazardőrnek látom. Megszállott, nagy játékosnak, aki
folyvást emeli a tétet. S aki persze messze túllát a
partin, amelyben épp vabankot játszik. Rövid távú (egyben
elsődleges) célja a hatalom visszavétele 2006-ban. Középtávon
szavazótábora növelését reméli a határon túlról, továbbá
a sikeres népszavazás jól beleillik abba a stratégiába
is, amellyel 1998 óta szisztematikusan igyekszik visszaszorítani
a parlamentarizmus intézményeit, kiépíteni egy prezidenciális
jellegű, populista színezetű, a karizmatikus vezető
és a manipulált nép közvetlen kapcsolatára épülő "demokráciát".
A jelenlegi népszavazási játszma hosszabb távon az
orbáni nemzetpolitika szerves részét képezi. (Ez az
egyedüli cél, amelyet a magam részéről elfogadok.) Ennek
központi eleme az a felismerés, hogy a magyar (és általában
az európai) társadalom legsúlyosabb problémája az, hogy
elveszítette biológiai újratermelő képességét. A kialakuló
demográfiai csapda lényege: az egyre kevesebb újszülött
és az egyre növekvő átlagéletkor miatt a társadalom
fogyása és öregedése. Így mind kevesebb aktív adó- és
járadékfizető kénytelen eltartani mind több passzív
járadékost. Ez a gazdaság megtorpanásához, a társadalom-
és nyugdíjbiztosítás összeomlásához vezet. (A másik
népszavazási kérdés, az egészségügy válsága ugyanerre
a problémára megy vissza!) A nyugati társadalmak külföldi
(idegen kultúrkörből érkező, asszimilálódni képtelen)
vendégmunkások segítségével próbálták enyhíteni a problémát,
ám ezzel új társadalmi és politikai konfliktusok melegágyát
vetették meg. Mi magyarok - trianoni szerencsétlenségünk
okán - szerencsések vagyunk: a határokon túliakkal többmilliós,
könnyen befogadható munkaerő-tartalékkal rendelkezünk,
amelynek segítségével évtizedekre elodázhatjuk a demográfiai
csapda ránk záródását. Kintről ugyanis - amint azt a
felmérések egyértelműen bizonyítják - a mobilis, újra
fogékony, képzett, fiatal korosztályok áttelepülése
várható. Akik (a kormányoldal hamis riogatásával szemben)
nem a költségvetés kiadásait, hanem bevételeit növelik
majd. Orbán három éve szó szerint ezt mondta a Magyarországi
Amerikai Kereskedelmi Kamara 2001. június 7-i ülésén:
"Ha fenn akarjuk tartani a gyors gazdasági növekedést
Magyarországon, ehhez tízmillió magyar nem elég. Több
mint négymillió magyar él a határokon túl? Tehát mi
nem tíz-, hanem 14 milliós munkaerő-kapacitással rendelkezünk.
Ha ezt megfelelően tudjuk szabályozni, és képesnek bizonyulunk
a kintiek érdekeit az itthon élők érdekeivel összhangba
hozni, az javára válhat a magyar gazdaságnak."
Az állampolgárság megadása ebbe a nemzetpolitikai stratégiába
illeszkedik bele, s ezt előbb-utóbb alighanem el kell
fogadnunk.
Csakhogy mindennek fájdalmas ára lesz. Az, amiről
- épp a jobboldalon - ma senki sem beszél: a határon
túli magyar közösségek gyors fogyása, elöregedése és
felszívódása. Hamarosan elvesztik politikai érdekképviseletüket,
elitjüket és rájuk zárul a demográfiai csapda. A Vajdaságban
az előbbi már megtörtént, Erdélyben az RMDSZ az ötszázalékos
választási küszöb eléréséért küzd. Az eddigi parlamenti,
sőt kormányzati szerepvállalással az elmúlt években
sok mindent sikerült kialkudnia az erdélyi magyarságnak.
Ám Markó Béláék a választások előtt jobb meggyőződésük
ellenére kénytelenek igent mondani a magyarság politikai
státusát már rövid (lásd Vajdaság), közösségi létét
pedig hosszabb távon fenyegető népszavazásra, mert választóik
90 százaléka részben érthető egyéni előnyök reményében,
részben érzelmi alapon (Orbán bűvöletében) ezt követeli
tőlük.
Azok a magyarországi jobboldaliak pedig, akik szintén
a saját - ugyancsak Orbán által felajzott - érzelmeiktől
megittasodva most azt hiszik, a népszavazással visszacsinálhatják
Trianont, nem is sejtik, hogy épp az ellenkezőjét teszik:
segítenek azt beteljesíteni.
Forrás: Népszabadság, 2004.
november 27.
|